کد سوال : 54418
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : سوره اي که همنام يکي از فلزات است؟
پاسخ : سوره «حديد» به معناي (آهن).
کد سوال : 54419
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : سوره اي که همنام يکي از اصول دين است؟
پاسخ : سوره «توحيد».
کد سوال : 54420
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : کداميک از سوره ها ميان بندگان و خداوند تقسيم شده است؟
پاسخ : سوره «حمد».
کد سوال : 54421
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : کدام سوره است که در آغاز آن به دو ميوه سوگند خورده شده است؟
پاسخ : سوره «تين».
کد سوال : 54422
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : سوره اي که خلاصه قرآن است؟
پاسخ : سوره «حمد».
کد سوال : 54423
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : کدام سوره «بسم الله الرحمن الرحيم» ندارد؟
پاسخ : سوره «توبه»
کد سوال : 54424
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : از نظر قرآن چرا صالحان، گرفتار مشكلات و سختي ها هستند ؟
پاسخ : از آنجا كه خداوند اولياى خود را دوست دارد، لذا اگر خلافى كنند، فوراً آنان را با قهر خود مىگيرد تا متذكّر شوند، چنانكه خداوند در قرآن مىفرمايد: اگر پيامبر سخنى را كه ما نگفتهايم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مىگيريم: «لو تقوَّل علينا بعضَ الاقاويل لأخذنا منه باليمين»( سوره حاقّه، آيه 44 - 45.) و همچنين اگر مؤمنين خلافى كنند، چند روزى نمىگذرد مگر آنكه گوشمالى مىشوند. امّا اگر نااهلان خلاف كنند، خداوند به آنان مهلت مىدهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاك مىكند: «و جعلنا لمهلكهم مَوعداً»( سوره كهف، آيه 59 .) و اگر اميدى به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قيامت به تأخير مىاندازد و به آنان مهلت مىدهد تا پيمانه شان پر شود. «انّما نُملى لهم ليزدادوا اثماً»( سوره آل عمران، آيه 178.) به يك مثال توجه كنيد: اگر قطرهاى چاى روى شيشه عينك شما بريزد، فوراً آن را پاك مىكنيد. امّا اگر قطرهاى چاى روى لباس سفيد شما بچكد، صبر مىكنيد تا به منزل برويد و لباس خود را عوض كنيد. و اگر قطرهاى روى قالى زير پاى شما بچكد، آن را رها مىكنيد تا مثلاً شب عيد به قالى شويى ببريد. خداوند نيز با هركس به گونهاى رفتار مىنمايد و بر اساس شفّافيّت يا تيرگى روحش، كيفر او را به تاخير مىاندازد.
کد سوال : 54425
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : آيا تشبيه بعضى انسانها به حيوان در قرآن، جسارت و ناسزاگويى به انسان نيست؟
پاسخ : با نگاهى به منافع حيوانات و عملكرد بعضى انسانها، تشبيه «اولئك كالانعام بل هم اضلّ»( سوره اعراف، آيه 179.) را حقّ و منطقى مىيابيم؛ گرانترين لباس انسان، ابريشم، از حيوانات است. مهمترين غذاى انسان، شير و عسل و گوشت و ماست، از حيوانات است. حيوانات وسيله باركشى و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند. تمام كارخانههاى پشم ريسى، چرم سازى، لبنياتى و مرغدارى ودامدارىها كارشان به حيوانات وابسته است. حيوانات بعضى معلّم بشرند. كلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت. بعضى گزارشگر انبيا مىشوند؛ هدهد گزارش انحراف مردم سبأ را نزد حضرت سليمان آورد. بعضى محافظ انبيا مىشوند؛ تار عنكبوت پيامبر اسلام را در غار حفظ كرد. حيوانات قابل تربيت و آموزش هستند و لذا شكار سگى كه آموزش ديده حلال است. حتى حيوانات آزار دهنده مثل مار، تنها كسانى را مىگزند كه به آنها نزديك شده باشند. با توجّه به مطالب فوق، آيا انسانهايى كه از دور مردم آزارى مىكنند و مناطق دور دست را بمباران و موشكباران مىكنند، از مار بدتر نيستند؟ افرادى كه شبانه روز براى مردم حيله و خدعه مىكنند و به خاطر رسيدن به هوسهاى بى انتهاى خود نسل انسان را به تباهى مىكشند، از حيوانات بدتر نيستند؟ آدمهايى كه يك تنه صدها پرونده جرم و جنايت دارند، از درّندهترين حيوانات پستتر نيستند؟
کد سوال : 54426
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : از نظر قرآن چه چيز ديد انسان را باز و او را واقع بين مي کند ؟
پاسخ : قرآن مىفرمايد: «اتّقوا اللّه و يعلّمكم اللّه»( سوره بقره، آيه 282.) از خداوند پروا كنيد تا خداوند، حقيقت را به شما بياموزد. آرى، افراد آلوده از درك بسيارى حقايق محرومند. كسى كه تعصّب قومى، حزبى، نژادى و... دارد، حق را آنگونه كه هست نمىفهمد، مثل كسيكه عينك رنگي گذاشته است و همه چيز را رنگي مي بيند.اگر آيينه را صيقل دهيم، عكس را درست نشان مىدهد. آئينه دل نيز بايد صيقلى باشد تا معارف را درك كند. دلهاى كينه دار مثل ظرفهاى آلوده است كه اگر آب تميز هم در آن ريخته شود، آلوده مىشود. گناه غبارى است كه نمىگذارد انسان واقع بين باشد.
کد سوال : 54427
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : آيا دينداري در قرآن مراحل و درجات دارد؟
پاسخ : آرى، ديندارى مراحلى دارد: مرحله گرم شدن، مرحله داغ شدن و مرحله پخته شدن. هر گرم و داغى، سرد مىشود ولى هيچ پختهاى خام نمىشود. در قرآن، يكجا مىخوانيم كه مردم وارد دين مىشوند: «يدخلون فى دين اللّه افواجا»( سوره نصر، آيه 2 .) و در جاى ديگر به كسانى كه شعار ديندارى مىدادند گفته مىشود: هنوز ايمان وارد دلهاى شما نشده است: «ولمّا يدخل الايمان فى قلوبكم»( سوره حجرات، آيه 14.) يعنى دين بايد وارد مردم شود. ورود مردم در دين آسان است؛ هركس بگويد: «أشهد ان لا اله الاّ اللّه و أشهد انّ محمّداً رسول اللّه»، مسلمان است. اين مرحله گرم شدن است. امّا بالاتر از گرم شدن، داغ شدن است. اصحاب پيامبر با احساس و هيجان داغى به جبههها مىرفتند و حاضر بودند در كنار پيامبر جان فشانى كنند. ولى قرآن به آنها مىگويد اگر دين داريد، خمس غنائم جنگى را بدهيد: «واعلموا انّما غَنمتُم من شىءٍ فانّ لِلّه خُمُسَه و للرّسول... انْ كنتم آمنتم باللّه»( سوره انفال، آيه 41.) بنابراين، كسانى كه شهادتين مىگويند و حتى در جبههها كنار پيامبر مىجنگند، ممكن است در مسايل مالى آسيبپذير باشند كه قرآن مىفرمايد: در كنار شهادتين و جبهه و نماز، حق خدا و رسول و فقرا را نيز بپردازيد. در اين مرحله است كه ايمان وارد قلب مىشود. قرآن فقط به گروه خاصّى مىفرمايد: «اولئك هُم المؤمنونَ حقّاً»( سوره انفال، آيه 4.) مؤمنون واقعى گروه خاصّى هستند، ولى نسبت به گروهى كه منافقانه اظهار ايمان دارند، مىفرمايد: اينها مؤمن واقعى نيستند: «و مِن النّاس مَن يقول آمنّا بِاللّه و باليوم الآخر و ما هم بمؤمنين»( سوره بقره، آيه 8 .)