• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 9858

پرسش

با سلام
با توجه به اینكه امامان ما در زمان حیاتشان زندگی ساده و بدون تشریفات داشتند چرا قبور مطهر انان را (مخصوصا حرم امام رضا ) اینگونه تزئینات و تشریفاتی ساخته ایم ایا برای این كار دلیلی شرعی و روایت معتبری داریم.

پاسخ

دوست محترم!
قرآن به طور خاص متعرض حكم این موضوع نشده است، ولی در عین حال می توان حكم موضوع را از كلیاتی كه در قرآن وارد شده، استنباط كرد.
1-تعمیر و حفظ قبور اولیا تعظیم شعار الهی است. قرآن مجید تعظیم شعائر الهی را نشانه تقوای قلوب و تسلط پرهیزكاری بر دلها می داند و می فرماید: «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب» یعنی هر كسی شعائر الهی را تعظیم و تكریم كند، آن نشانه تقوای دلها است.
با ملاحظه دو نكته حكم تكریم قبور اولیا الهی روشن می شود:
الف- اولیای الهی از شعائر و نشانه های دین خدا می باشند.
ب- یكی از طرق تعظیم این گروه پس از درگذشت آنان، علاوه بر حفظ آثار و مكتب آنها، همان حفظ و تعمیر قبور آنان است.

2-قرآن مجید می فرماید: «قل لا اسئلكم علیه اجرا الا المودة فی القربی» یعنی بگو من بر رسالت مزد و اجری غیر از ابزار دوستی و علاقه به خویشاوندانم نمی خواهم. یكی از طرق ابراز و اظهار علاقه نسبت به خاندان رسالت، تعمیر قبور آنان است. (آیین وهابیت، آیت الله جعفر سبحانی، ص43)

همچنین مراجعه به تاریخ مسلمانان به خوبی نشان می دهد كه تعمیر قبور و حفظ و نگهداری آنها یكی از مراسم مسلمانان در تمام نقاط بوده است و برای حفظ آثار و قبور اولیای الهی موقوفاتی وجود داشته است كه جهت حفظ و تكریم و آبادانی این گونه اماكن به مصرف می رسیده است. با توجه به این شواهد و كلیات آیات قرآنی می توان اظهار داشت كه تعمیر و حفظ و آبادانی قبور ائمه عمل پسندیده ای است.

البته در نهایت امر قابل ذكر است كه رعایت اهم و مهم در انجام وظائف الهی نیز از وظائف شرعی است. شاید بعضی كارها، در بعضی از مقاطع زمانی و مكانی، از این جهت قابل مناقشه باشد. ما در صدد قضاوت در این جهت نیستیم.

خدا نگهدار شما.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : سه شنبه 20/3/1382 | پاسخ : سه شنبه 20/3/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 101 بار

تگ ها :

UserName