کد: 61670

پرسش

با عرض سلام نام مفسر این تفاسیر وروش آنهادرتفسیر قران كریم چگونه است تفسیر البرهان-نورالثقلین-الدر المنثور-طبری با تشكر

پاسخ

دوست گرامی با سلام:البرهان فى تفسیر القرآن
اثـر سـیـد هاشم ( م 1107 یا 1109 ق ) فرزند سلیمان موسوى بحرانى كتكتانى از علماى شیعه ( - بحرانى سید هاشم , دایرة المعارف تشیع , 3/106 ). این تفسیر به زبان عربى در شش جلد داراى یك مقدمه و شانزده باب است كه باب اول در فضیلت عالم و متعلم و باب دوم در فضل قرآن سپس در باب شانزدهم منابع خود را یاد كرده است .
این تفسیر به شیوه روائى وطبق مذاق اخباریین است كه قرآن را تنها با حدیث قابل تفسیر مى‏دانند بدون هیچ توضیح دیگرى و حتى بدون این كه كوچكترین توضیحى درباره همان احادیث و كیفیت تفسیرى آن احادیث داده شود،بلكه صرفا به این صورت كه احادیث مربوطه نقل گردد و به همان نقل اكتفا شود. مـفسر پس از ذكر آیات قرآن احادیث و روایات ماثوره از خاندان عصمت و نبوت (ع) را به مناسبت آیه در ذیل آن با ذكر اسانید روایت یاد كرده است .
این كتاب در 1357 ش در 4 جلد با تحقیق محمود موسوى زرندى تجدید چاپ گردیده است .

نورالثقلین
مفسر شیخ عبدالعلى ( م ق 1097 ق ) فرزند جمعه عروسى حویزى شیرازى , از علماى اخباریه در عصر خویش . معاصر مرحوم مجلسى و شیخ حر عاملى است
تـفـسـیـر مـورد بـحـث با مشرب اخبارى در چهار مجلد از طریق روایات و احادیث وارده از ائمه مـعـصومین (ع ) تفسیر نموده با اسقاط اسانید روایات و ترك ذكر آیات قرآن كریم لذا دشوار است تشخیص اینكه كدام یك از اخبار و احادیث یاد شده با كدام آیه از آیات قرآن مرتبط مى باشد.
مـجـلـد اول : تا آخر سوره اعراف ; مجلد دوم : تا آخر سوره كهف ; مجلد سوم : از سوره مریم تا آخر سوره فاطر; مجلد چهارم : از سوره یس تا آخر قرآن مى باشد.
نـسـخـه خطى از این تفسیر در كتابخانه كاتب این سطور و نسخه دیگر در كتابخانه آستان قدس رضوی(شماره8055 (موجود مى باشد.
مـنـابـع : اعـیـان الشیعة , 8/29; امل المل , 2/154; الذریعة , 24/365; الروضة النضرة , 331; ریاض الـعـلـمـاء, 3/147; روضـات الـجنات , 4/213; الفوائد الرضویه , 237; فهرست الفبائى كتب خطى كتابخانه مركزى آستان قدس رضوى , 590; معجم الدراسات القرآنیة , 309; معجم رجال الحدیث , 10/51; مفسران شیعه , 146; نجوم السماء, 98.


الدر المنثور

الدرالمنثور تالیف جلال الدین سیوطى كه از متبحرترین و پر تالیف‏ترین علماى اسلام است.برخى تالیفات او از قبیل الاتقان فى علوم القرآن از كتب نفیس شمرده مى‏شود. درالمنثور تفسیر به ماثور است،یعنى آیات را با اخبار و روایاتى كه در احادیث آمده تفسیر كرده است و از این جهت كه جامع احادیث تفسیرى اهل تسنن است‏بى نظیر است.درالمنثور در تفاسیر اهل تسنن از نظر گردآورى احادیث مربوطه در ذیل آیات كریمه نظیر تفسیر برهان است در شیعه.
سیوطى اهل مصر است.گویند در هفت‏سالگى قرآن را حفظ كرد (10) .در ریحانة الادب هفتاد و نه تالیف از او نام مى‏برد.وفات سیوطى در 910 یا 911 واقع شده است.

جامع البیان
.جامع البیان فى تفسیر القرآن،معروف به تفسیر طبرى.مؤلف این تفسیر طبرى مورخ و محدث و فقیه معروف است.طبرى از علماى طراز اول اهل تسنن به شمار مى‏رود.در بسیارى از علوم زمان خود امام و پیشوا شمرده مى‏شود.طبرى در ابتدا از نظر روش فقهى تابع شافعى بود اما بعدها خود مكتب فقهى مستقلى تاسیس كرد و از هیچیك از پیشوایان فقه اهل تسنن پیروى نكرد.مذهب فقهى طبرى تا مدتى پیرو داشت و تدریجا از بین رفت.ابن الندیم در الفهرست عده‏اى از فقها را نام مى‏برد كه پیرو مذهب فقهى طبرى بوده‏اند.
طبرى اهل آمل مازندران است.در سال 224 هجرى در آمل متولد شد و در سال 310 در بغداد درگذشت.تفسیر طبرى در قاهره چاپ شده است و در زمان نوح بن منصور سامانى به امر او به وسیله وزیر عرب نژادش معروف به وزیر بلعمى به فارسى ترجمه شد.

موفق باشید.

مشاور : آقای مرتجی | پرسش : جمعه 11/2/1383 | پاسخ : شنبه 12/2/1383 | | | 0 سال | حوزه علميه | تعداد مشاهده: 33 بار

تگ ها :

UserName