کد: 49070

پرسش

مسئله خلقت حوا از آدم و ازدواج فرزندان آنها

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
درباره خلقت حضرت آدم(ع) و حوا چهار احتمال مطرح است:
1. خلقت زن و آفرینش مرد از دو گوهر مستقل و دو مبدأ قابلی جداگانه است، و هر كدام دارای آثار خاص و لوازم مخصوص هستنند.
2. مرد و زن هر دو از یك گوهر هستند، و هیچ امتیازی بین آنان از لحاظ گوهر وجودی نیست، مگر به اوصاف كسبی و اخلاق تحصیلی.
3. خلقت مرد بالاصالة از یك گوهر خاص است، و زن از زوائد ماده و مبدأ خلقت مرد آفریده شده است.
4. این نظریه عكس احتمال اول است.
احتمال اول جایگاهی در تفاسیر و شواهد قرآنی و مانند آن ندارد؛ چنان كه احتمال چهارم نیز فاقد هر گونه شواهد قرآنی و روایی است.
آن چه از ظواهر آیات ناظر به اصل آفرینش استنباط می‌شود، و برخی از احادیث آن را تأیید می‌نماید، همان احتمال دوم است؛ و احتمال سوم نه تنها از ظواهر آیات مربوط به آفرینش مطلبی در تأیید آن فهمیده نمی‌شود، اگر چه چند روایت ضعیف و غیر معتبر بر آن باشد، و یا در تورات تحریف شده امروز، فصل دوم از سفر تكوین بدان تصریح شده باشد. چرا كه روایات صحیحی در رد آن هست.
مثلا، از امام باقر(ع) روایت شده است كه در پاسخ به كسی كه می گفت مردم قائل به این هستند كه خلقت حوا از دنده آدم بوده است، فرمودند: «كذبوا أكان الله یعجزه أن یخلقها من غیر ضلعه» یعنی دروغ می گویند. آیا خداوند از این كه حوا را از غیر دنده آدم بیافریند، عاجز بود!؟(ر.ك. به تفسیر المیزان، ج4، ص146)
در توضیح آیاتی از قرآن، مانند «وخلق منها زوجها» یعنی از آدم همسرش را آفرید ـ (نساء/1) ـ باید بگوییم كه منظور و معنای این آیات آن است كه خلقت زن از لحاظ جنس با مرد یكی است؛ نه این كه زن از اعضای بدن مرد آفریده شده است.
برای توضیح بیشتر می توانید به تفسیر المیزان، در ذیل تفسیر آیه اول سوره مباركه نساء، و یا به كتاب "زن در آینه جلال و جمال"، تألیف آیت الله جوادی آملی، مراجعه نمایید.
پاسخ قسمت دوم سؤالتان را نیز می توانید در پاسخ كد 34499 در بخش تازه های مذهبی سایت تبیان مشاهده نمایید.
با آرزوی توفیق.
مشاوره مذهبی ـ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : شنبه 25/11/1382 | پاسخ : شنبه 9/12/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 16 بار

تگ ها :

UserName