کد: 48424

پرسش

( لطفا جواب فورا ارسال شود )
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت دوستان خوبم در سایت تبیان ؛
سؤالی داشتم ؛
شخصی وجود دارد كه در پاسخ به این مسأله كه : « موسیقی مطرب حرام است. » می گوید : « من هم موسیقی مطرب گوش می دهم و هم كارهای خداپسندانه ای نظیر كمك به مستضعفان و نیازمندان ( آن هم بطور مخفیانه كه كسی متوجه نشود ) انجام می دهم. » . و باید این را متذكر شوم كه او در این مورد، بالحق راست می گوید و كارهای بسیار بسیار خوبی- بدون ریا- انجام می دهد، اما همین نمونه یا نمونه های انگشت شماری از اینگونه محرمات را كه البته در نظر بسیاری از مردم كوچك و ناچیز است انجام می دهد.
حال بفرمایید كه بنده درمقابل چنین شخص یا اشخاصی چه جواب كوبنده و مستدلی می توانم داشته باشم كه طرف مقابلم ناگزیر در پاسخ به من كم بیاورد ؟
بسیار بسیار متشكرم ؛ فی أمان الله تعالی

پاسخ

دوست گرامی: خدای متعال به حسب عدالتی كه دارد ، حكیمانه است كه هم در قبال اعمال خداپسندانه ، ثواب عطا نماید و هم در قبال كردار ناپسند (خواه حكمت حرمتش برای ما آشكار باشد مانند ظلم وستم و یا كه چنین نباشد ) ، انسان را عقاب كند ، بله ممكن است گناه، گاهی بسیار بزرگ باشد كه برای توبه، مقدمات دشواری لازم است تا خدای بزرگ آنرا ببخشد و با توبه صرف زبانی از بین نمی رود و مقدماتی می خواهد كه احیانا" همه آن هم شاید به دست خدای بزرگ نیست، مانند ظلم و ستم و غصب و جنایت و تهمت و غیبت و ....كه رضایت بندگان قبل از رضای خدا لازم است و گاهی معصیت كوچك است و اغماض و چشم پوشی از آن به نظر سهل تر است مانند دروغ گفتن به شوخی ، به هر حال آن هم گناه است اما كوچك و با توبه ای صرف و مسئلت و در خواست گذشت از جانب خدای بزرگ ، حتما" بر اساس لطف و رحمت آنرا خواهد بخشید ، گرچه یكی از گناهان بزرگ آن است كه انسان گناه خود را كوچك بشمارد ، اما به شما كه در مسند نهی از منكر هستید توصیه می كنیم باید در قبال اشخاص چنان برخورد نمایی كه آنان حسن نیت شما را حس كنند و باید مقدمات نهی از منكر را در نظر بگیرید و بعد آنرا اعمال نمایید و از مقدمات نهی از منكر آن است كه اصلا" از تقابل و تنش پرهیز كنید، بله ممكن است گاهی در نهی از منكر به خشونت هم احتیاج باشد اما قطعا" اعمال خشونت مربوط به من و شما نمی شود، لذا من شما را دعوت می كنم به این آیات توجه بفرمایید:
سوره البقرة آیه 58 ( محسنین: 1 )
وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُواْ هَـذِهِ الْقَرْیَةَ فَكُلُواْ مِنْهَا حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّداً وَقُولُواْ حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَایَاكُمْ وَسَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ
جزء 2 سوره البقرة آیه 195 ( محسنین: 1 )
وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
آل عمران آیه 134 ( محسنین: 1 )
الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
جزء 4 سوره آل عمران آیه 148 ( محسنین: 1 )
فَآتَاهُمُ اللّهُ ثَوَابَ الدُّنْیَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآخِرَةِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
سوره المائدة آیه 85 ( محسنین: 1 )
- جزء 12 سوره هود آیه 115 ( محسنین: 1 )
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ
همانگونه كه می بینید این آیات همه دلالت بر اجر و ثواب محسنین و نیكو كاران دارد ، بدانید كه در قبال هر نیكی كه هر شخصی انجام دهد ، خدای بزرگ به او پاداشی نیكو و جزایی خیر خواهد داد و چون كریم مطلق است چنان جزای خیر می دهد كه وصف كرمش در اندیشه نگنجد و صد البته باید خدا را بر همین نعمت هم سپاس گفت چرا كه به او توفیق داده است تا مال خود را در راه خدا انفاق نماید و این توفیق را به هر كس نمی دهد و در قبال همه خوبی ها ذره المثقالی از جانب خدا مخفی نمی ماند اما در عین حال خدای بزرگ بواسطه خدائی احكامی را برای نجات بشر وضع كرده است مثلا" فرموده موسیقی مطرب حرام است ، خوب این یك گناه است كه به عهده مكلف است كه از آن دوری گزیند و مشكلی كه ایجاد می شود فقط مربوط به خود مكلف می شود و بعید است كه آثار سوء اجتماعی خاصی را شتابان در پی داشته باشد ، البته وقتی همه گیر شود آثار تكوینی آن نتایج بدی را برای اجتماع به ارمغان می آورد ـ مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی ، استاد امام خمینی كه هم یك روان شناس كامل بود و هم عارف تمام و هم فقیه مسلطی بود می فرماید استماع موسیقی، سستی عزم و اراده می آورد و انسان را در تصمیم گیری ضعیف می نماید و این سر منشاء بسیاری از انحرافات شخصی است كه به اجتماع حتما" سرایت می كند ، به هر حال هر كه خوبی می كند نتیجه كردار نیك را خواهد دیدبه اضعاف مضاعف و هر كه بدی می كند نتیجه بدی خود را خواهد دید این مقتضای عدل الهی است و البته به همین اقتضاء ممكن است كسی گرفتار معصیت كوچكی چون استماع موسیقی حرام شود و در عین حال چون دست بندگان خدا را می گیرد و دست خیر دارد خدای بزرگ این احسان را هم جزای خیر خواهد داد و باید آن شخص نیكو كار بداند اگر احسان او همراه با اخلاص بوده و گناه نكند حتما" بیشتر مورد عنایت حضرت حق خواهد بود و چنان به توفیقات او افزون شده كه احیانا" باعث شگفتی شود مثلا" بزرگان دین ما می گویند كه خدمت كردن به ذی القربی (اقوام نزدیك) موجب سربلندی انسان می شود در دنیا این قطعی است از ناحیه هر كس باشد هم همینطور است اما اگر شخص احسان دیگری بكند (گناه نكند) و این احسان (دستگیری از ذی القربی ) را همراه هم كند خدا مزد او را دو چندان خواهد كرد و در آخر نظر شما را جلب می كنم به حسن ختام كه این دوست عزیز ما كه جزء خوبان است به این آیه شریفه توجه خاص نماید شاید كه او به سبب كار خیر روزی دست مارا هم گرفت إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَرِیبٍ فَأُوْلَـئِكَ یَتُوبُ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَكَانَ اللّهُ عَلِیماً حَكِیماً بله دوست عزیز البته باید دانست كه بسیاری از احكام به واقع حاق آن برای ما معلوم نیست و تشخیص موضوع آن به عهده خود مكلف است مثلا" موسیقی مطرب چیست ؟ یا موسیقی حلال چه می باشد؟ و جالب است كه جمعیت زیادی از علمای ما می گویند استماع موسیقی موسیقی مشكوك اشكال ندارد پس تا امكان دارد از در تقابل به معركه نیایید و به دوستمان بفرمایید موسیقی را استماع كنید كه حرمتی در آن نباشد .
موفق باشید

مشاور : آقای مرتجی | پرسش : جمعه 17/11/1382 | پاسخ : يکشنبه 19/11/1382 | | | 0 سال | حوزه علميه | تعداد مشاهده: 24 بار

تگ ها :

UserName