کد:
38596
پرسش
منظور از انفال چیست؟
خداوند در قران نور خود را به چراغ مثال زده (در سوره نور) من چند آیه مربوط به این تشبیه را خواندم و متوجه نشدم برایم به زبان ساده توضیح دهید
با تشكر
پاسخ
با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
1. كلمه "انفال" جمع "نفل" و در لغت به معنای زیادی هر چیزی است؛ و در اصطلاح بر آن دسته از اموالی گفته می شود كه مالك خاصی ندارد، از قبیل كوهها، رودخانه ها و آبادی هایی كه اهالی اش كوچ كرده و از آن اعراض كرده اند یا به حادثه ای هلاك شده اند؛ و نیز شامل دسته ای از غنائم جنگی می شود كه بدون صاحب است و در دست مجاهدین مسلمان باقی مانده است.
برای توضیح بیشتر در این رابطه می توانید به تفسیر المیزان، تفسیر آیه اول سوره انفال مراجعه كنید.
2. تشبیه نور خدا به چراغ از تشبیهات رایج است.
تشبیه نور الهی به چراغ در عرصه زیباشناسی الفاظ، تشبیه معقول(آنچه به كمك حواس درك آن ناممكن است) به محسوس (بر عكس تشبیه معقول) است؛ از این تشبیه برای آشكار ساختن مطلبی در ذهن مخاطب استفاده می كنند. این تشبیه را در بسیاری از آیات قرآن می توانید مشاهده كنید.
در باره آیه 35 سوره نور باید بگوییم مفسران نظرات مختلفی ابراز داشته اند؛ اما نظریه معروفی كه با عقیده متكلّمان نیز سازگار است این است كه منظور از نور خدا، نور ایمان است. نور ایمان مصباح فروزنده ای است كه در زجاجه و حباب قلب انسان جای دارد، و این زجاجه و مصباح در چراغ دان سینه مؤمن است كه در قرآن از این چراغ دان به "مشكوة" تعبیر شده است؛ و ماده انرژی زای این چراغ همان وحی است كه عصاره آن در نهایت صفا و پاكی می باشد و ایمان مؤمنان به وسیله آن شعله ور و پربار می گردد.
دوست گرامی! همان گونه كه مشاهده می كنید تشبیهات ژرف و شگرفی در این آیه وجود دارد كه با بیانی ساده و زیبا حقیقت ایمان و مسائل پیرامونی آن را روشن می سازد.
برای آگاهی بیشتر در این زمینه مطالعه كتابهای زیر را به شما توصیه می كنیم:
1. "تفسیر المیزان"، تألیف علامه سید محمدحسین طباطبائی، تفسیر آیه 35، سوره مباركه نور،
2. "مثال های زیبای قرآن"، ج2، تألیف آیت الله مكارم شیرازی، انتشارات نسل جوان، ص121ـ103،
3. "تفسیر نمونه"، تألیف آیت الله مكارم شیرازی، تفسیر آیه 35، سوره مباركه نور.
با آرزوی توفیق.
مشاوره مذهبی ـ قم.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
شنبه 8/9/1382
| پاسخ :
دوشنبه 17/9/1382
|
|
|
0
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
127 بار