• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 38210

پرسش

سلام علیكم
عید سعید فطر مبارك
می خواستم بدانم د رروز29 ماه مبارك آیا صحت داشت كه گفته می شد بعضی از مراجع عظام رویت هلال ماه یرایشان اثبات شده یا نه صحت نداشته است؟ ودر صورت صحت چطور این مسئله را برای خود تحلیل كنیم كه در یك كشور هم عید است هم نیست .
لطفا جوابی ارسال كنید تا بتوانم كسانی را كه در این مورد اشكال ÷یدا كرده اند راهنمایی كنم؟
والسلام
یكم شوال روز عید سعید فطر

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
بله صحّت دارد. بعضی از مراجع معظم تقلید مدظلهم العالی در شب سه شنبه رؤیت هلال ماه برایشان احراز شد.
معیار رمضان شدن و عید فطر شدن را شارع مقدس برای ما چنین بیان فرموده است: "با رؤیت هلال اول ماه(رمضان) روزه بگیر و با رؤیت هلال اول ماه(شوال) افطار كن"، یعنی رؤیت هلال را شرط كرده است.
اگر برای فردی ـ حتی غیرمجتهد در شبی كه امكان رؤیت هلال است، هلال رؤیت شود و از آن "قطع" حاصل كند كه رؤیت هلال شوال بوده است، برای خود آن فرد، فردا عید فطر است و روزه گرفتن برای او حرام خواهد بود؛ حتی اگر همه مردم روزه بگیرند.
همچنین اگر برای مرجعی با چند شاهد معتبر ثابت شود كه هلال رؤیت شده می تواند چنین حكمی بنماید.
این حكم بر كسانی كه حكم حاكم شرع ـ یعنی مجتهد جامع الشرائط ـ در رؤیت هلال ـ اجتهادا یا تقلیدا ـ معتبر می دانند، حجت است. یادآوری می كنیم كه در این مسئله بین مراجع عظام اختلاف فتوا وجود دارد.
لازم به ذكر است كه در خصوص امثال مراجع معظم تقلید در جواب به سؤال از دفاترشان می فرمودند: آقا حكم به رؤیت هلال نكرده اند و تنا اعلام نظر شخصی كرده اند كه برای من رؤیت هلال احراز شده و من فردا ـ سه شنبه ـ را عید می گیرم؛ ولی بر دیگران حكم نمی كنم. اگر دیگران به اطمینان رسیدند یا حجت شرعی ـ یعنی دو شاهد عادل ـ دست یافتند بدان عمل كنند و اگر شك دارند ، این روز را روز آخر ماه مبارك حساب كنند.
اما در این كه مگر می شود دو روز عید باشد، باید گفت در دنیای غیر معصومین این اختلافات طبیعی است. مسئله ای برای صاحب نظری محرز می شود و برای صاحب نظر دیگری مخفی می ماند! یكی شهادتی را معتبر می شمرد و دیگری در صحت شهادت او تردید می كند و ....
این ما هستیم كه باید با سعه صدر و فرهیختگی این اختلافات را هضم كنیم و به حجت شرعی خود عمل كنیم؛ كه اگر كسی به حجت خود عمل كرد نزد خداوند معذور است و بركات عید "من حیث لایحتسب" برای او منظور می گردد. عدل خدا كسی را به سبب جهلش محروم از بركات الهی نمی كند؛ مگر كسی جهلش به سبب تقصیر و سوء عمل خودش باشد.
التماس دعا.
مشاوره مذهبی ـ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : چهارشنبه 5/9/1382 | پاسخ : دوشنبه 10/9/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 66 بار

تگ ها :

UserName