کد: 37009

پرسش

با عرض سلام و اروزوی قبولی طاعات جنابعالی خواهش میكنم به دو سوال اینجانب جواب دهید 1-دلیل مخالفت عایشه با علی (ع)كه منجر به جنگ جمل شد چه بوده است؟2-- درجنگ صفین كه بین علی (ع) ومعاویه رخ داد وبا ترفند قران به نیزه كردن معاویه به توصیه عمر وعاص خاتمه پیدا كرد چرا با اینكه علی (ع) خلیفه بوده موضوع به حكمیت كشیده شده است ؟

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
1. در پاسخ به این سؤال به ریشه های متفاوتی می توان اشاره كرد:
الف) حسادت عایشه نسبت به حضرت زهرا(س)، به خاطر مودّت زیاد پیامبر نسبت به آن حضرت، به طوری كه خود او این بغض و كینه را نسبت به حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) گاه بازگو می كرده است.(ر.ك. به "الجمل"، شیخ مفید، ص81)
ب) حسادت و كینه خاص نسبت به حضرت علی(ع) به علت وضوح وصایت بعد از پیامبر(ص)، كه تلاش او برای مطرح كردن پدر خود(ابوبكر) پس از پیامبر(ص) به عنوان جانشین، می تواند این امر را روشن سازد.
ج)شناخت حضرت علی(ع) و برنامه های او، كه مانع از عظمتهای ساختگی برای او می شد. او در دوران ابوبكر بدون وجه وجیهی از سایر زنان پیامبر(ص) معروفتر و مهمتر شده بود، و در دوران خلافت عمر به اوج خود رسید؛ به طوری كه عمر 2000 درهم بر سهمیه او نسبت به سایر زنان پیامبر(ص) افزود.(ر.ك. به "الاصابة فی معرفةالصحابة"، ج4، ص360) این در حالی است كه امام علی(ع) چنین كارهایی را ادامه نمی داد و همه امتیازها را برچید.
این ها می تواند علل مهمی برای دشمنی او با حضرت علی(ع) باشد.
2. حضرت علی(ع) خود در شمارش وجوه شباهتش به هارون برادر موسی(ع) به این آیه هم استناد می كند، كه هارون گفت:"إن القوم إستضعفونی و كادوا یقتلوننی" یعنی قوم مرا تضعیف كرده و نزدیك بود مرا به قتل برسانند. در قصه صفّین این تضعیف نمود عینی دارد، به طوری كه واقعا شمشیر بر گردن آن حضرت نهادند و گفتند اگر جنگ متوقف نشود و حكمیت قرآن را نپذیری تو را می كشیم؛ پس حكمیت بر او تحمیل شد، نه این كه حضرت خود آن را انتخاب كرده باشند. گر چه اگر واقعا قرآن حكم می شد باز حق به امیرالمؤمنین(ع) برمی گشت، ولی سیاست تزویر در مقابل ساده لوحی حكم شد، و حضرت علی(ع) همچنان مظلوم باقی ماند.
با التماس دعا.
مشاوره مذهبی ـ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : چهارشنبه 28/8/1382 | پاسخ : پنج شنبه 6/9/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 14 بار

تگ ها :

UserName