• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 36064

پرسش

به نام خدا
با سلام وخسته نباشید و آرزوی قبولی طاعات شما مشاور عزیز
چند سوال:
1-آیا نقش كلمه ‹امواتٌ› در آیه:«ولا تقولوا لمن یُقتَلُ فی سبیل الله امواتٌ بل احیاءٌ...» مبتدای مؤخر برای‹لمن›است ودرآن صورت آیا ‹یقتل فی سبیل الله ›جمله صله است؟
2-نقش كلمه ‹امواتاً› و‹احیاءٌ› در آیه:«لا تَحسَبَنَّ الذین قُتِلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءٌ عند ربّهم یُرزَقون» چیست؟
3-معنی فعل ‹یُهان› و حروف اصلی آن چیست؟
4-معنی كلمه ‹اسوار› چیست؟
5-آیا كلمه ‹آخَر› قواعد خاصی دارد مثلاً غیر منصرف است ویا اینكه همیشه به عنوان صفت كاربرد دارد؟
6-صفحه 73 كتاب عربی (2) جمله ای به صورت :‹كان بینهم فتیً یُعرَف بذكاء ›نوشته شده است. چرا‹فتی› منصوب است؟
7-آیا كلمه‹یقین› صفت مشبهه است ؟
8-نقش كلمه‹بدلاً› در جمله ‹ ورَكِبَ بَدَلاً منه› چیست؟
9-معنی جمله:‹انَّ العهدَ كان مسؤلاً › چیست؟
با تشكر فراوان

پاسخ

با عرض سلام و پوزش از تاخیر در پاسخگویی:
1-كلمه اموات مرفوع می باشد چون نقش آن خبر برای مبتدای محذوف است؛یعنی در تقدیر اینگونه بوده:لا تقولوا هم اموات.
در ضمن جمله بعد از من در هر حال و قطعا صله است.
2-كلمه امواتا مفعول به برای لاتحسبنّ می باشد؛احیاء نیز مرفوع است چون خبر مبتدای محذوف است یعنی در تقدیر بوده:بل هم احیاء.
3-حروف اصلی یهان هون می باشد و در واقع فعل مضارع مجهول مفرد مذكر غایب است كه پس از اعلال به این صورت در آمده و به معنی"خوار میشود" است.
4-اُسوار جمع كلمه اَسوِرة و اَساورة و سور می باشد و به معنای النگو و دستبند است و معنای دیگر آن سواركارماهر و تیرانداز وسردار می باشد.
5-بله كلمه آخر در واقع اَأخَر بوده بر وزن أفعل تفضیل و غیر منصرف است و البته میتواند در غیر از صفت هم بكار رود.
6-فتی منصوب نیست بلكه تقدیرآ مرفوع است چون اسم كان میباشد.در ضمن تنوین آنهم به خاطر نكره بودن آنست.
7-بله یقین میتواند صفت مشبهه باشد.
9- سوره الاسراء آیه 34 :«از عهد و پیمان سؤال خواهد شد.»(به عهد خود وفا كنید)

مشاور : دباغيان | پرسش : جمعه 23/8/1382 | پاسخ : يکشنبه 30/9/1382 | دبیرستان | | 0 سال | عربي | تعداد مشاهده: 182 بار

تگ ها :

UserName