• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 11709

پرسش

با عرض سلام
من یك سوالی را پرسیده بودم كه متآسفانه هنوز جوابشو نگرفتم
ممنون میشوم اگر جوابشو بدید
سوال :
لطفأ در مورد حوری ( كه در بهشت متعلق ) به مردان است و قلمان ( كه متعلق به زنان است ) توضیحاتی دهید ؟؟
آیا میشود كه در بهشت زن و شوهر با هم باشند و كاری به حوری و قلمان نداشته باشند ؟
با تشكر

پاسخ

دوست گرامی!
1) مراد از "حورالعین" در قرآن كریم ـ بنا بر آنچه كه همه مفسران گفته‌اند ـ همسران بهشتی هستند.
"حور" جمع "حوراء" به گفته بسیاری از ارباب لغت و مفسران به معنی كسی است كه سیاهی چشمش كاملاً سیاه، و سفیدیش كاملاً‌ شفاف و سفید و درخشنده است؛ و این نهایت زیبایی در چشمان است.
اما واژه "عین" در اصل به معنی درشت چشم است، و به زن یا مردی كه دارای چشمان درشت و جذاب و زیبا باشند اطلاق می‌شود.
نكته‌ قابل توجه اینكه گر چه برخی حورالعین را مخصوص مردان دانسته‌اند، ولی باید گفت كه هم واژه "حور" و هم واژه "عین" بر مذكر و مؤنث هر دو قابل اطلاق است؛ و لذا به نظر بعضی از مفسران همه همسران بهشتی را شامل می‌شود، همسران زن برای مردان با ایمان، و همسران مرد برای زنان مؤمنه. البته شاید بتوان گفت معنای عرفی آن خاص به زنان بهشتی است، و لذا رأی مشهور مفسرین نیز همین باشد.
2) یكی دیگر از نعمتهای بهشتی، پسران نوجوان و زیبایی هستند كه در خدمت بهشتیان بوده و از جمله خادمان بهشتی به حساب می‌آیند: «و یطوف علیهم غلمان لهم كانهم لؤلؤ‌ مكنون» یعنی گرداگرد بهشتیان نوجوانانی برای خدمت آنان گردش می ‌كنند كه همچون مروارید‌های در صدف هستند. (طور/24)
گر چه برخی گفته‌اند كه "غلمان" به عنوان همسران بهشتی برای زنان بهشتی هستند، ولی ظاهر آن است كه این ها صرفا به عنوان خادمانی برای بهشتیان هستند، و نه ازواج آنها.
3) خداوند متعال می‌فرماید: «و لهم فیها ازواج مطهرة» یعنی برای بهشتیان در آنجا همسرانی پاك و پاكیزه است.(بقره/25 (
ظاهرا این تعبیر اختصاص به زنان مؤمنه و یا مردان مؤمن ندارد، و همه را شامل است. اما ماهین این همسران بهشتی چیست؟
برخی از مفسران گفته اند كه گرچه مراد از "ازواج مطهرة" می تواند حورالعین باشد، ولی مناسب تر است كه مراد از ازواج را همسرانی از جنس انسان بدانیم، چرا كه متبادر از ازواج آن است كه زوجین از یك جنس باشند.
آیه دیگر قرآن شاید آشكارتر در این معنا باشد. «ادخلوا الجنة أنتم و أزواجكم تحبرون» یعنی شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید.(زخرف/70)
و یا آیه شریفه: «جنات عدن یدخلونها و من صلح من ءابائهم و أزواجهم و ذریتهم...» یعنی باغهای جاویدان بهشتی كه وارد آن می شوند و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر دری بر آنها وارد می گردند.(همان)
و یا «هم و أزواجهم فی ظلال علی الأرائك متكئون» یعنی آنها و همسرانشان در سایه های قصرها و درختان بهشتی بر تختها تكیه زده اند. (یس/56)
این آیات نشان می دهند كه انسانهای مؤمن با همسران خود و یا مؤمنین و مؤمناتی از جنس انسان در بهشت محشور هستند.
پیروز باشید.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : جمعه 6/4/1382 | پاسخ : جمعه 6/4/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 103 بار

تگ ها :

UserName