کد: 10850

پرسش

چرا با توجه به روشهای كاملا مطمئن جلوگیری از بارداری- زنان غیر یائسه برای ازدواج موقت مجدد نیاز به به عده دارند اما برای زنان یائسه اینگونه نیست ؟

پاسخ

برادر گرامی!
به فرض كه نظر شما را بپذیریم كه روش های جلو گیری از بارداری، كاملا مطمئن هستند، باید به این نكته توجه داشته باشیم كه آیا ما یقین داشته باشیم كه علت جعل حكم عده، فقط مشكل بارداری، و به اصطلاح اختلاط میاه است؟
فقها و كارشناسان فقه اسلامی در جای خود اثبات كرده اند كه مساله باردار شدن، تمام علت جعل حكم عده نیست، بلكه باردار شدن تنها یكی از حكمت های عده است؛ و دو مفهوم علت و حكمت با یكدیگر تفاوت اساسی دارند.
علت چیزی است كه با وجود آن معلول موجود می شود و با انتفاء آن معلول منتفی خواهد شد؛ اما حكمت علت تامه به وجود آمدن معلول نیست، چرا كه شیئ می تواند با انتفاء حكمت نیز باقی باشد؛ زیرا یك چیز فقط یك علت دارد اما می تواند ده ها حكمت داشته باشد و با انتفاء یك حكمت نمی توان وجود معلول را منتفی دانست.
در مساله عده نیز باردار شدن یكی از حكمت های جعل حكم عده است و حكمت های دیگری نیز مورد توجه شارع بوده است، كه برخی از آنها شاید برای كارشناسان فقه اسلامی نیز ناشناخته است.
پس نمی توان به مجرد برطرف شدن یكی از حكمت های جعل حكم، كل آن را منتفی دانست، بلكه حكم به قوت خود باقی است. البته اگر فقیه و كارشناس فقه اسلامی یقین كند كه فلسفه وعلت جعل حكم، تنها باردار شدن بوده است، آنگاه می تواند در چهارچوب اصول و قواعد اجتهاد اسلامی، دیدگاه خود را اعلام كند.
خدا نگهدار شما.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : جمعه 30/3/1382 | پاسخ : جمعه 30/3/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 18 بار

تگ ها :

UserName