کد: 10275

پرسش

تمامی استعداد ها و قدراتی كه بصورت بالقوه در روح انسان وجود دارد نام ببرید.(آنهایی كه تا كنون كشف وشناسایی شدند!).
ان شاء الله در مورد بعضی از اینها در آینده سوالاتی خواهم پرسید.
(هر وقت هم كه دلتون خواست به من پاسخ بدهید!)
با تشكر

پاسخ

برادر عزیز!
با سلام و تحیت؛
بحث از همه توانایی های روح نیاز به تحقیقی گسترده دارد كه از گنجایش این نوشتار خارج است، اما می توان در قالب تعریفهای ارائه شده پیرامون روح، به برخی از استعدادهای روح پی برد.
«روح یك نیروی ذاتی برای مهار كردن هوای نفس وكشش آن به سوی عروج به عالم كمال و جمال است. روح آدمی مشحون از عواطف و احساسات متنوع و رقیق، و وسیله ای است برای دریافت الهامات غیبی… روح فضای تجلی همه صفات ممكن برای موجودات است…. روح آن اصل واحدی است كه تمام قدرتهای هوش و ذكاوت و ادراك در آن جمع شده است.. روح یك حقیقت ماورای طبیعی است كه ساختمان و فعالیت آن غیر از ساختمان و فعالیت جهان ماده است و با اینكه دائماً با جهان ماده ارتباط دارد، ولی ماده و یا خاصیت ماده نیست . . . روح خاصیت و اثر ماده نیست، كمالی است جوهری كه برای ماده پیدا می شود و به نوبه خود منشاء آثار بیشتر و متنوع تر از آثار ماده می شود … روح مكان دور دست و ناشناس را می بیند و در اعماق اجسام كدر نفوذ می كند… روح آدمی می اندیشد، احساس می كند آینده را می بیند و چه بسا همه چیز را تحت تاثیر و نفوذ خود قرار می دهد. جاذبه، علاقه، كراهت و نفرت انسانی، همه مدیون روح او است … روح جوهری غیرمرئی و بی وزن و غیر قابل لمس است. روح مركز خلاقه ضمیر است… بعضی از عرفا بر آنند كه روح پاك منشاء ظهور علم و صنعت و تمدن و فلسفه، یعنی مایه قوه ابداع و خلاقیت است و از این بالاتر روح بشر پرتوئی از نور الهی و افاضه ای از فنا ناپذیری در مقام بقاء و خلود است.» (كتاب حقیقت روح، احمد زمردیان، ص38)
از تعریف های فوق می توان به بخش از تواناییهای روح پی برد، اما نمی توان حقیقت آن را شناخت.
قرآن می فرماید: «یسئلونك عن الروح قل الروح من امر ربی» یعنی ای پیامبر از تو درباره حقیقت روح می پرسند، به آنان بگو كه روح از عالم امر خداست (و بی واسطه جسمانیت به امر الهی به بدنها تعلق می گیرد) و (شما پی به حقیقت آن نمی برید، زیرا آنچه از علم به شما داده اند بسیار اندك است و حقیقت و كنه چیزی را به علم جزئی خود در نمی یابید. (اسراء/84)
یكی از فلاسفه غرب در مورد ناشناخته بودن روح می گوید: «روح مخلوقی اسرار آمیز است كه زبده عالم خلقت و شاهكاری در جهان آفرینش است … تحقیقاتی كه تاكنون در باره روح به عمل آمده، چندان كافی نبود، بلكه در اولین مرحله تحقیق است...» (حقیقت روح، ص39)
این مطالب آن چیزی است كه با نگاه نظری و فلسفی می توان گفت.
اما به نظر می رسد با مراجعه به وحی و انسانهای كامل بهتر از هر چیز بتوان توانایی های روح را دریافت.
اگر در فرمایش رسول اكرم(ص) هست كه "مؤمن اگر بر ایمان و تقوای خود پایدار باشد می تواند بر روی آب راه برود"، این نشان می دهد كه روح توان این را دارد كه بر قوانین تكوین مادی غلبه كند.
اگر در احوال عرفا داریم كه می توانند تجرید روح از بدن كنند ـ یعنی روح را از بدن خود جدا كنند و احیانا بدون جسم تصرفاتی داشته باشند ـ جلوه دیگری از توانایی های روح معلوم می شود.
اگر در روایات ما هست كه انسان با هر سختی كه مواجه شود، توان استقامت در برابر آن را دارد، این هم جلوه ای از توانایی های روح است.
حتی اگر می بینیم انبیاء و اولیاء معجزات خارق عادات دارند ـ حتی به اذن الهی مرده زنده می كنند، كور بینا می كنند و ... ـ این هم ظهوری از زوایای ناشناخته قدرت روح است.
برای كسب اطلاعات بیشتر به كتاب "حقیقت روح"، اثر احمد زمردیان و كتاب "اصالت روح"، اثر آیت الله جعفر سبحانی مراجعه فرمایید.
خدا نگهدار شما.

مشاور : | پرسش : شنبه 24/3/1382 | پاسخ : شنبه 24/3/1382 | | | 0 سال | | تعداد مشاهده: 36 بار

تگ ها :

UserName