سوره :
النساء
آیه شماره :
92
ریشه کلمه :
خطأ
فعل :
خطأ
معنی :
اشتباه، گناه
«خِطاء» (به كسر اوّل) گناه، يا گناه عمدى
«خاطئون» و «خاطئين» كسانى که عمداً خطا و گناه كردهاند .
توضیح :
خطا و اشتباه سه قسم است:
اوّل آنكه كارى ناشايست را از روى عمد و بى اعتنائى انجام دهند، اين گونه خطا مسئوليت آور و مورد بازخواست است.
دوّم آن كه كار شايستهاى اراده كند ولى خلاف آن واقع شود مثل آن كه مىخواست پرندهاى شكار كند اشتباهاً انسانى را كشت. اين خطا قابل عفو بوده و غير مسئول است و فاعل آن را مخطىء گويند نه خاطى.
سوّم آن كه كار خلافى را اراده كند و اشتباهاً كار خوبى را انجام دهد. اين گونه شخص درباره ارادهاش مذموم بوده و درباره فعلش نيز ممدوح نيست.
الميزان خطيئه را به معنى معصيت گرفته معصيتى كه وبال آن از موردش تجاوز نمىكند مثل ترك روزه و خوردن خون، و اثم را به معنى گناهى گرفته كه و بال آن مستمّر است مثل قتل نفس و سرقت.
سوره :
النساء
آیه شماره :
92
ریشه کلمه :
خطأ
فعل :
خطأ
معنی :
اشتباه، گناه
«خِطاء» (به كسر اوّل) گناه، يا گناه عمدى
«خاطئون» و «خاطئين» كسانى که عمداً خطا و گناه كردهاند .
توضیح :
خطا و اشتباه سه قسم است:
اوّل آنكه كارى ناشايست را از روى عمد و بى اعتنائى انجام دهند، اين گونه خطا مسئوليت آور و مورد بازخواست است.
دوّم آن كه كار شايستهاى اراده كند ولى خلاف آن واقع شود مثل آن كه مىخواست پرندهاى شكار كند اشتباهاً انسانى را كشت. اين خطا قابل عفو بوده و غير مسئول است و فاعل آن را مخطىء گويند نه خاطى.
سوّم آن كه كار خلافى را اراده كند و اشتباهاً كار خوبى را انجام دهد. اين گونه شخص درباره ارادهاش مذموم بوده و درباره فعلش نيز ممدوح نيست.
الميزان خطيئه را به معنى معصيت گرفته معصيتى كه وبال آن از موردش تجاوز نمىكند مثل ترك روزه و خوردن خون، و اثم را به معنى گناهى گرفته كه و بال آن مستمّر است مثل قتل نفس و سرقت.