این روزها وقت انتخاب رشته کارشناسی ارشد است و بسیاری از دوستان
به دنبال اطلاعاتی درباره رشته کارآفرینی می گردند. این وبلاگ تا به حال در این
زمینه پیشرو بوده است. در همین راستا یک متن ۱۶ صفحه ای آماده کرده ام که دوستان می
توانند برای آگاهی بیشتر درباره کارآفرینی و رشته آن در ایران از آن استفاده
کنند:
توضیحاتی
درباره زمینه علمی کارآفرینی و رشته کارآفرینی در ایران - کیهانی (۱۳۸۷) - پیوند
مستقیم
گفتارهایی از این متن را در ادامه می آورم
میتوان گفت اگر رشتههای دیگر مدیریت به بررسی سازمانهای موجود
می پردازند، رشته كارآفرینی به بررسی پدید آمدن سازمانها میپردازد.
در پاسخ به اتهامات مبنی بر اینكه كارآفرینی به عنوان یك رشته هیچ
چیز جدیدی ندارد كه در رشتههای دیگر مورد مطالعه قرار نگیرد، اسكات شین و سانكاران
ونكاتارامان مقالهای نوشتند كه این مقاله بسیار به تثبیت علم كارآفرینی به عنوان
یك رشته مستقل كمك كرد.
یك تقسیمبندی خوب برای درك رابطه كارآفرینی با آموزش چنین است:
آموزش از طریق كارآفرینی، آموزش برای كارآفرینی، و آموزش درباره كارآفرینی.
میتوان گفت كه كارشناسی ارشد كارآفرینی در ایران میان آموزش
«برای» كارآفرینی و آموزش «درباره» كارآفرینی هنوز مسیر مشخصی را در پیش نگرفته است
و عناصری از هر دو نوع آموزش در آن دیده می شود. اما روش مناسب برای جذب دانشجو،
برنامه درسی لازم، اساتید مورد نیاز، و تسهیلات لازم برای این دو مسیر به كلی با هم
فرق میكنند.
یك سؤال بسیار متداول در میان افرادی كه می خواهند برای ورود یا
عدم ورود به رشته كارآفرینی تصمیمگیری كنند این است كه آینده كاری این رشته چگونه
است؟
در پاسخ به این سؤال برخی از افراد اشاره میكنند كه این سؤال
اشتباهی است چرا كه كارآفرین قرار نیست كار گیر بیاورد، او خودش كسب و كار
راهاندازی میكند. امّا این انتقاد تنها وقتی وارد است كه «آموزش برای كارافرینی»
را در نظر بگیریم. افرادی كه قرار است «آموزش درباره كارآفرینی» ببینند كاملاً حق
دارند كه چنین سؤالی بپرسند. اتفاقاً آموزشی كه هماكنون در ایران و در دانشگاه
تهران وجود دارد بیشتر نزدیك به آموزش «درباره كارآفرینی» است.
برخی از فرصتهای كاری برای افرادی كه درباره كارآفرینی دانش
اندوختهاند در زمینه هایی مانند آموزش، پژوهش، تهیه محتوا، مشاوره کارآفرینی،
کارآفرینی سازمانی، مشاوره سرمایه گذاری، سیاست گذاری و قانونگذاری یافت می
شود.
ادامه دارد ...