• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 3664)
جمعه 6/2/1387 - 21:21 -0 تشکر 38145
لذت موسیقی

با نام و یاد خدا                  آفریننده ی بی چون و چرا                   رویا رویا رویا  زندگی ما انسانها خواه یا ناخواه با هنر پر شده و خلقت خود هنریست که اثر هنرمند یکتای جهان است . موسیقی نیز یکی از هنرهایی است که تنها از انگشتان یک هنرمند می تواند زیبا ببارد . ما معمولا عادت داریم موسیقی فلان خواننده رو گوش بدیم، لذت ببریم و اگر طرفدار آن خواننده باشیم آن را در آرشیومان برای همیشه زندانی کنیم . ولی تا به حال به این فکر کردید که چرا از موسیقی نیاموزیم حتی از موسیقی های عامیانه . اولین بحث رو خودم قرار میدم ولی دنبال این بحث رو نمی گیرم . امروز در هنگام گوش دادن به یک موسیقی به نام عطر بارون البته موسیقی که من بارها گوش کرده بودم احساس جدیدی بهم دست داد تصمیم به قرار دادن این بحث گرفتم . البته اگر با این بحث موافقید مقررات رو هم در نظر بگیرید با اینکه بعضی از خواننده های ممنوعه هم شاهکار می خونند ولی به دلیل عرف جامعه سعی کنید از قرار دادن توصیف خود در مورد موسیقی آنها خودداری کنید .برای اینکه این بحث برای کسانی که هنوز نگرفتند بیفته اولیش رو خودم قرار میدم وایسا دنیای رضا صادقی عزیز . همین الان میوزیکولوژی رو سرچ کردم بله، پس علمی بوده که به موسیقی بپردازه حالا ما با یه کم تغییر موزیک شناسیمون رو انجام میدیم .

متشکرم با هم بحث رو ببینیم . 

جمعه 6/2/1387 - 21:23 - 0 تشکر 38146

من دیگه خسته شدم بس که چشام بارونیه

مثل من آره این دنیا همش خستگیه

( ) دلم تا کی فضای غصه رو مهمونیه

آخه تا کی ، تا کی باید برای تو غصه بخورم بی وفا بی مرام نا رفیق به من بگو تا کی ؟

من دیگه بسه برام تحمل این همه غم بسه جنگه بی ثمر برای هر زیاد و کم

این دوتا بیت شبیه خود منه واقعاً بسه دیگه من یه انسانم آیا واقعا برای غم آفریده شدم و اما جنگ بی ثمر معمولا جنگها برای اهدافی انجام می شوند و حالا اگر این جنگ بی ثمر باشه که این تنها جنگ با خودمونه . با خودمون وقتی فایده ای نداره غصه خوردن واسه چی

فانی بودن دنیا

واسه عشقای تو خالی ساده مردن واسه چی ؟عشقایی که همه میشناسند

نمی خوام چوب حراجی رو به قلبم بزنم

این یه تیکه ذهن منو بد جور درگیر کرد چوب حراجی به قلب تصور کنید یه روز تو بازار بگند یک کیلو قلب بیا این ور بازار ارزونش کردم کیلویی هزار تومان و تو دست دست کنی که آیا بخری یا نخری . حاضر میشی قلبت رو به هر کس و نا کسی بفروشی ؟

نمی خوام گناه بی عشقی بیفته گردنم .

چه تعبیر جالبی گناه بی عشقی روی گناه تاکید می کنم . گناه بی عشقی اگر ما بی عشقی رو گناه بدونیم حتما وضعمون از اینی که هست بهتر میشه آدم عاشق به خاطر معشوق هم که شده دست به خطا نمیزند .

نمی خوام در بدر پیچ و خم این جاده شم .

واقعا این جاده به این سر راستی چرا خودتو میندازی تو چاله که فردا روزی ممکنه همون چاله یه چاه بشه . پارادوکس رضا همینجاست رضا عشق رو مانع میدونه به نظر من . اون میگه عشق باعث میشه آدما راه درست رو برند از نظر من ولی این جاده تنها با یه عشق می تونه صاف و ساده بشه عشقی که از دل باشه که شاید رضا بهتر از من بدونه برید ازش بپرسید .

واسه آتیش همه یه هیزم آماده شم

بازم یه تعبیر زیبای دیگه و همین تعبیرهاست که شعرهای رضا رو جزو ترینها کرده . هیزمی برای آتیش و اونم آتیش همه یعنی آتیشی که ممکنه خود تو یا حتی من بزنم . و اما هیزم آماده الان یهو خورد به چشمم هیزم آماده وسوسه انگیزه، با هیزمی فرق داره که مثلا هیزم شکن بره تو جنگل عرق بریزه بشکنه بیاره بریزه تو آتیش هیزم آماده یعنی هیزم همسایه بغلی رو قاپیدن و آتیشش زدن شاید هم هیزم دوست و شاید هم خود دوست .

یا یه موجود کم و خالی و پر افاده شم .

محسن خسرو یه چیزیه تو این مایه ها . براش متاسفم وایسا دنیا وایسا دنیا من می خوام پیاده شم

دیوونه کننده ترین بخش شعر. آقا آقا همین ایستگاه آره نگهدار چی ؟ من نمی تونم پیاده شم آخه چرا ؟ چرا نباید پیاده شم ؟ وایسا وایسا وایسا دنیا من می خوام پیاده شم . و گاهی وسط راه وقتی دم ایستگاه پیادت نمی کنند در رو باز می کنی بی اجازه ی راننده می پری بیرون و میری و کنار سرنوشتت یه نقطه میذاری بی آنکه معلم بگه نقطه سر خط . 

همه حرف خوب می زنند

مثل من

اما کی خوبه این وسط

حرف من از بدو تولد. واقعا کی خوبه ؟ تو خوبی ؟ نه خوب نیستی چی شده سرما خوردی پس باید وایستم تا خوب شی نه برم باشه تو چی ؟ من خوبم . آره ببین ولی نه . خوب نیستم .

بد و خوبش به شما ما که رسیدیم ته خط

ته خط . این ته خط پس کو آهای راننده پس کی میرسیم ته خط کی به من بگو من با خدا قرار دارم . 

قربونت برم خدا چه قدر غریبی رو زمین

قربونت برم خدا قربون اون نگاه مهربونت قربون اون حرم نفسهات بین صدات رو صورتم تو اوج عشق بازی من با حرفات غریب آره غریبی ولی در عین حال آشنا تر از تو، توی این دنیا ندیدم

آره دنیا ما نخواستیم دلو با خودت نبین

وابستگی به این دنیا

RD

این همه چرخیدی و چرخوندی آخرش چی شد این بلیت شانس( تو . توبه . اینجا چی میگه) بگو قسمت کی شد نمی دونم منظورش چی بوده ولی من با شانس موافق نیستم .

همه درویش همه عارف جای عاشق پس کجاست عشقی که تنها وسیله ی ارتباط با خداست چه قدر مظلوم واقع شده و چه قدر به عاشق با تمسخر نگاه میشه . وسیله رو میشه به پلی تعبیر کرد برای ارسال سیگنالهای روحیمون امواجی که از عشق ساطع میشه و باعث ارتباط من با معشوق میشه .

این همه طلسم و غیب جای خوش دعا کجاست

رضا حرفش رو تموم کرد با آوردن سه حرف و یک کلمه و یک دنیا فقط با گفتن نام معطر دعا

احساس می کنم پوست انداختم همچون کرم ابریشمی روی ظرافت برگهای درخت انگور فقط با گوش دادن به نوایی دنیایی برای بیان یک حال روحانی، حالا دارم می فهمم چرا میگند گوش جان بسپاریم به نوای ملکوتی . اون نوای ملکوتی قلب منو پاره می کنه بی صبرانه منتظرم با قلبم اون رو حس کنم بشنوم و بچشم و جان بسپارم . فقط می تونم بگم یا حق .

شنبه 7/2/1387 - 1:3 - 0 تشکر 38166

با یاد دوست

امروز بعدازظهر توی ماشین شاید برای هزارمین بار داشتم  آلبوم « مستانه » استاد افتخاری را گوش می دادم ... و به قول شما بعد از این همه تکرار باز هم برایم تازه و و بسیار لذت بخش بود ...

یه لحظه به خود اومدم ... از همراهان پرسیدم: هنر چیست که بعد از این همه تکرار هنوز از شنیدن این تصنیف ها خسته نمی شویم ... در حالی که هر تکراری ملال آور است ...

و جواب گرفتم: ... و هربار هر تصنیف زیباتر و تاثیرگذارتر از مرتبه ی قبل هست ...

ممنون از بحث زیبایی که ایجاد کردید ...

انشاالله در ادامه قطعات مورد علاقه ام را معرفی می کنم ...

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

يکشنبه 8/2/1387 - 6:54 - 0 تشکر 38282

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

«موسیقی اگر انسان را از یاد خدا و معنویت غافل کند و به ابتذال، گناه و بیکارگی بکشاند، حرام است.»

مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی فرمودند: «این که ما بگوییم موسیقی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است، نه، من به این معتقد نیستم که موسیقی یک چنین کششی داشته باشد.

بهتر است بگوییم موسیقی یکی از راه‏های مبارزه با تهاجم فرهنگی است. بله، یکی از راه‏هاست. البته با شرایطی می‏تواند باشد امّا این را، بهترین راه نمی‏دانم.

ببینید، در مورد موسیقی دو حرف وجود دارد: یکی این که ببینیم، اساسا مشخصه‏های موسیقی حلال و حرام چیست و دیگر این که بیاییم، در مصداق، مرزهایی را مشخص کنیم تا جوانان بدانند که این یکی حرام و این یکی حلال است.

البته این دومی کار آسانی نیست، کار دشواری است. که انسان از این اجراهای موسیقی‏های گوناگون ـ موسیقی خارجی، موسیقی ایرانی هم با انواع و اقسامش، با کلام، بی کلام ـ بخواهد، یکی‏یکی این‏ها را مشخص کند اما مشخصه‏های کلی‏یی دارد که آن را می‏شود، گفت.

البته من هم در جاهایی به بعضی از اشخاصی که دست‏اندر کار بودند، آنچه را که می‏توانستم و می‏دانستم، گفته‏ام. حالا هم مختصری برای شما عرض می‏کنم. ببینید. موسیقی اگر انسان را به بیکارگی و ابتذال و بی‏حالی و واخوردگی از واقعیّت‏های زندگی و امثال این‏ها بکشاند، این موسیقی، موسیقی حلال نیست، موسیقی حرام است.

موسیقی اگر چنانچه انسان را از معنویت، از خدا و از ذکر غافل کند، این موسیقی حرام است.

موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوترانی تشویق کند، این موسیقی حرام است.

نظر اسلام این است.

موسیقی اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن وقت حرام نیست. این‏هایی را که من گفتم، بعضی از آن‏ها در موسیقی بی‏کلام و در سازهاست، بعضی هم حتّی در کلمات است.

یعنی ممکن است فرضا یک موسیقی ساده‏ی بی‏ضرری را اجرا کنند لیکن شعری که در این موسیقی خوانده می‏شود، شعر گمراه کننده‏یی باشد. شعر تشویق کننده‏ی به بی‏بندوباری، به ولنگاری، به شهوترانی، به غفلت و این طور چیزها باشد، آن وقت حرام می‏شود.

بنابراین، آن چیزی که شاخص حرمت و حلّیت در موسیقی است ـ نظر شریف امام رحمه‏الله هم در اواخر حیات مبارکشان که آن نظریه را در باب موسیقی دادند، اشاره به همین مطلب بود ـ این است.

موسیقی لهوی داریم. ممکن است موسیقی ـ به اصطلاح فقهی‏اش ـ موسیقی لهوی باشد. لهو یعنی، غفلت یعنی، دور شدن از ذکر خدا، دور شدن از معنویت دور شدن از واقعیّت‏های زندگی، دور شدن از کار و تلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بی بندوباری این موسیقی می‏شود حرام.

اگر این با کیفیّت اجرا حاصل بشود، اگر با کلام حاصل بشود، فرقی نمی‏کند. شما می‏گویید زبان بین‏المللی. آن موسیقی‏یی که به قول خود شما مرزها را در نوردیده و در جاهایی پخش شده، آیا این لزوما موسیقی خوبی است؟ صرف این که یک موسیقی از مرز فلان کشور خارج شد و توانست به مثلاً کشورهای مختلف برود و یک عده طرفدار پیدا کند، مگر دلیل خوب بودن موسیقی است؟ نه، به هیچ وجه.

ممکن است یک موسیقی‏یی باشد که به شهوترانی و نشاط‏های شهوی جوانی تحریک می‏کند، طبیعی است که یک مشت جوانی که غفلت زده هستند، از این موسیقی خوششان می‏آید.

هر جایی که در دنیا دستشان به این نوار بیفتد، از آن نوار استفاده می‏کنند. این دلیل خوب بودن موسیقی نیست. من نمی‏توانم به طور مطلق بگویم که موسیقی اصیل ایرانی موسیقی حلال است، نه این طور نیست. بعضی خیال می‏کنند که مرز موسیقی حلال و حرام، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غیر سنتی است. نه این طوری نیست. آن موسیقی‏یی که منادیان دین و شرع همیشه در دوره‏های گذشته با آن مقابله می‏کردند و می‏گفتند حرام است، همان موسیقی سنتی ایرانی خودمان است که به شکل حرامی در دربارهای سلاطین، در نزد افراد بی‏بندوبار، در نزد افرادی که به شهوات تمایل داشتند و خوض در شهوات می‏کردند، اجرا می‏شده، این همان موسیقی حرام است. بنابراین، مرز موسیقی حرام و حلال، عبارت از ایرانی بودن، سنتی بودن، قدیمی بودن، کلاسیک بودن، غربی بودن یا شرقی بودن نیست. مرز آن چیزی است که من عرض کردم. این ملاک را می‏شود به دست شما بدهیم.»

نظر مقام معظم رهبری درباره‏ی

سؤال: با عرض سلام و آرزوی طول عمر با برکت برای حضرت عالی به عرض می‏رساند که یکی از مسابقاتی که در امور تربیتی بین دانش‏آموزان سراسر کشور برگزار می‏شود، مسابقه‏ی سرود است. در این مسابقه از ابزارهای موسیقی استفاده می‏شود و به تجربه ثابت شده که این ابزارها نه تنها اثر تربیتی مثبت ندارد، بلکه گاهی باعث جذب بعضی از دانش‏آموزان به این ابزارها شده و ترک تحصیل می‏نمایند. از باب نمونه در سمینار معاونین پرورشی کشور معاون پرورشی آذربایجان شرقی و ایلام ابراز داشتند که بعضی از محصلین که نواختن موسیقی را کاملاً یاد گرفته‏اند، ترک تحصیل نموده و در عروسی‏ها از آن استفاده نموده، پول می‏گیرند. اکنون با توجّه به مطالب فوق آیا حضرت عالی تجویز می‏فرمایند همچنان از ابزار موسیقی در مدارس و بین دانش آموزان استفاده شود و اصولاً این ابزارها را از مسائل تربیتی اسلامی می‏دانید یا نه؟ یا از همان قرآن و نهج البلاغه که جذابیتش نیز بیشتر است و خط و نقاشی و تئاتر استفاده شود، کافی است. ارشاد و راهنمائی آن جناب باعث امتنان و خوشبختی است.

جواب: «استعمال ابزار و آلات موسیقی در نواختن موسیقی مطرب لهوی حرام است و استفاده از این قبیل آلات در غیر موسیقی مطرب لهوی اگر مستلزم مفاسدی باشد جایز نیست و به طور کلی ترویج موسیقی و آلات آن با هدف‏های نظام اسلامی منافات دارد.»

نظرات علما و مراجع تقلید

سؤال: حکم استماع موسیقی‏های صدا وسیما یا اداره‏ی ارشاد، ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی چیست؟

حضرت آیة الله سیستانی: «اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.»

حضرت آیة الله تبریزی: «گوش دادن به موسیقی لهوی که مناسب مجالس خوش گذارنی می‏باشد، جایز نیست و همچنین ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی لهوی جایز نیست.»

حضرت آیة الله خامنه‏ای: «هر گونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است.»

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: «موسیقی اگر مطرب و مهیج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تأثیری در حکم ندارد.»

حضرت آیة الله بهجت: «اگر موسیقی مطرب باشد، استماع و خرید و فروش آن حرام است.»

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: «آنچه را عرف مردم موسیقی می‏دانند،

ستماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است.»

حضرت آیة الله مکارم شیرازی: «کلیه صداها و آهنگ‏ها که مناسب لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.»

حضرت آیة الله مظاهری: «اگر موسیقی لهوی و تحریک کننده باشد، حرام است.»

حضرت آیة الله گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه): «غنا کشیدن صدا و دور دادن آن به کیفیّت خاصه‏ی طرب آور است که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با آلات لهو ولعب است و خواندن به نحو غنا و گوش دادن به آن و تکسب به آن حرام است و فرقی نمی‏کند که همراه با آلات لهو خوانده شود یا نه و در کلام باطل استعمال شود یا در قرآن یا دعا یا مرثیه یا شعر.»

تشکیل هنرستان‏های موسیقی

سؤال: طبق برنامه‏ریزی اعلام شده، بنابراین است که خانه‏های موسیقی و هنرستان‏هایی در این رابطه در شهرستان‏ها تشکیل شود که با عکس العمل مردم مواجه شده است، نظر حضرت عالی با رواج موسیقی چیست؟

حضرت آیة الله خامنه‏ای: «آموزش موسیقی و ترویج آن برای نوجوانان با اهداف نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست.»

حضرت آیة الله مکارم شیرازی: «بدون شک تأسیس این گونه مراکز موجب گسترش فساد است و جایز نیست.»

حضرت آیة الله تبریزی: «موسیقی لهوی تعلیم و تعلم و اجرت گرفتن برای آن حرام است و این‏ها مظاهر فسادی است که به خاطر مسامحه بعضی از متصدّیان شروع شده است.»

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: «موسیقی و ترویج و تأسیس مراکز برای تعلیم آن حرام است.»

حضرت آیة الله بهجت: «موسیقی مطرب، شنیدن آن و تعلیم و تعلم آن و تعاون آن حرام است.»

حضرت آیة الله مظاهری: «باید احترام به افکار عمومی نهاد. باید از تشکیل مجالس گناه خودداری کرد.»

پی‏نوشت‏ها:


1 ـ مجموعه سخنان و استفتاءات ذیل از نشریه فرهنگ اسلام، بهار 1378، نقل شده است.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

دوشنبه 9/2/1387 - 12:2 - 0 تشکر 38407

-:- به نام حضرت دوست -:-

با سلام... الآن اون مطلب محسن خسرو كه جالب هم هست تو این تاپیك هست!! این مواردی هم كه جناب ولایت ذكر كردن هم هست!!! الآن باید چه كنیم!! من به شخصه یه ذره گیج شدم!! ممنون میشم یكی بگه!!! ممنون... یاعلی.


مواظب خودتون و دلای پاکتون باشید.

ندای آسمانی من

در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست می‏بینمت عیان و دعا می‏فرستمت.

دوشنبه 9/2/1387 - 13:40 - 0 تشکر 38435

ندای آسمانی من سلام

شقایق صحرایی سلام

و ولایت عزیز و بزرگوار سلام

هدف من از ایجاد این بحث در اولین پست به خوبی مشهود است و جناب ولایت آگاه سازی کردند و بحث من رو تکمیل کردند من هدفم اینه که تو این قسمت ترانه هایی رو که به ما چیزی آموختند بنویسیم و با نیروی تفکر و قدرت تخیل خودمون آنها را بررسی کنیم در اولین ترانه من وایسا دنیا رو انتخاب کردم که به نظرم جالب اومد شما هم با توجه به قوانین سایت ترانه ی منتخب خودتون رو می تونید اینجا قرار بدید و احساس خودتون رو در مورد اون بیان کنید .

ممنون که به بحث سر زدید

یاحق

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.