قرارداد همکاری شرکتهای مایکروسافت و یاهو که از یک سال پیش بر سر
زبانها افتاده بود، بالاخره روز گذشته امضا شد و مایکروسافت برای ۱۰ سال،
خدمات جستجوی اینترنتی یاهو را برعهده گرفت.
بالاخره همکاری دو شرکت بزرگ مایکروسافت و یاهو قطعی شد. از یک سال
پیش، شایعاتی مبنی بر خرید سرویس جستجوی یاهو از سوی مایکروسافت مطرح شده
بود، اما عدم پذیرش این درخواست از سوی یاهو در زمستان گذشته که به افت
شدید ارزش سهام این شرکت و تغییر مدیرعامل آن منجر شد، مهمترین اتفاقی
بود که در رابطه بین این دو شرکت روی داد.
آخرین مانع بر سر امضای این قرارداد، درخواست یاهو برای پیشپرداخت
چندصد میلیون دلاری و تضمین عواید چندین میلیارد دلاری این قرارداد از سوی
مایکروسافت بود که گویی طرفین به راهحلی مشترک دست پیدا کردهاند و استیو
بالمر، مدیرعامل مایکروسافت بالاخره موفق شده است نظر هیاتمدیره و
سهامداران یاهو را جلب کند.
به موجب این قرارداد ده ساله، مایکروسافت، نوارهای جستجوی صفحات یاهو
را پشتیبانی خواهد کرد و در مقابل، یاهو فروش تبلیغات مرتبط با جستجو را
در صفحات خودش و مایکروسافت بینگ (موتورجستجوی جدید مایکروسافت) در اختیار
خواهد داشت. این بدان معنی است که یاهو از ارتباط گستردهتری با خریداران
خدمات تبلیغاتی برخوردار خواهد شد. علاوه بر این، یاهو در ۲ سال اول
میتواند تا ۱۱۰ درصد از عواید خدمات تبلیغاتی را برای خود بردارد که این
مقدار در سال سوم، به ۹۰ درصد کاهش خواهد یافت.
هدف از این کار، سرعت بخشیدن به نوآوریهای جستجوی اینترنتی و
ارزشگذاری بیشتر برای کاربران و خدمات تبلیغات اینترنتی اعلام شده است.
کارول بارتز، مدیرعامل یاهو پس از امضای این قرارداد گفت: «این کار، ارزش
بیشتری برای کاربران و صنعت ما به همراه خواهد داشت». استیو بالمر،
مدیرعامل مایکروسافت نیز گفت: «معامله با یاهو، شرایط رقابت بزرگمقیاس
بینگ را فراهم آورده است».
برجستهترین بخشهای این قرارداد از این قرار است:
- این قرارداد ۱۰ ساله است.
- مایکروسافت، پروانه هسته و فناوریهای جستجوی یاهو را برای ۱۰ سال دراختیار خواهد داشت.
- بینگ، پلتفرم اصلی خدمات جستجوی یاهو خواهد بود.
- یاهو، عامل فروش جهانی هر دو شرکت مایکروس