کد سوال : 40284
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : هنوز بر فتواى حضرت امام باقى هستم آيا مىتوانم در نماز مسافر بهآيت الله مكارم رجوع كنم؟
پاسخ : اگر در زمان امام در مسئله نماز مسافر از ايشان تقليد نكردهايد و فعلا هم به آيتالله مكارم رجوع كردهايد مىتوانيد در نماز مسافر از آيتالله مكارم تقليد كنيد.
کد سوال : 40285
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : راه جلوگيرى از نگاه به نامحرم چيست؟
پاسخ : نگاه كردن به زنان نامحرم در غير صورت و دستها از مچ تا سر انگشتان حرام است و در صورت و دستها نيز اگر به قصد لذت باشد، حرام است. حال اگر بعد از نگاه يقين به خروج منى نداشته باشيد غسل واجب نمىشود. گفتنى است كه نگاه به نامحرم از گناهان بزرگ مىباشد. در حديثى آمده است: يك نگاه به نامحرم تير مسمومى است از تيرهاى شيطان و چه بسا ممكن است همين يك نگاه انسان را به گناهان بدترى مثل عمل منافى با عفت بكشاند و به جايى برسد كه پشيمانى سودى ندارد. بايد توجه داشته باشيد همان گونه كه راضى نيستيد كسى به خواهر و مادر شما نگاه كند، به يقين مردم نيز چنين هستند و اگر انسان خواهر و مادر مردم را مثل خواهر و مادر خودش بداند، هرگز نگاه بد به آنها نخواهد كرد.
کد سوال : 40286
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا با وجود پرستار مرد و ملازم بودن تحصيل پرستارى به لمس نامحرم تحصيلدر اين رشته جائز است؟
پاسخ : اگر رفع نياز پزشكى كشور موقوف به اين امور باشد در حد رفع نياز مانع ندارد ولى مجرد آموزش مجوز نمىشود و اگر ضرورت و نياز نباشد جايز نيست و در صورت امكان براى لمس نامحرم از دستكش استفاده نماييد، (پزشكى در آيينه اجتهاد مقام رهبرى ص 58و 64و 65) .
کد سوال : 40287
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آثار بىاحترامى به والدين را بيان فرمائيد.
پاسخ : آثارى چون: نماز و روزهاش پذيرفته نيست؛ گرفتار آتش دوزخ مىگردد؛ بوى بهشت به مشامش نمىرسد؛ تنگى رزق و متقابلاً فرزند او هم نسبت به او بدرفتار خواهد شد.
کد سوال : 40288
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : در رشتهء مامايى تحصيل مىكنم. مدتى است نسبت به اين رشته بىعلاقه شدهام،مرا راهنمايى نماييد.
پاسخ : سرخوردگى شما از رشته تحصيلى ناشى از شرايط محيطى است، ليكن اين را بدانيد كه با تغيير رشته هيچ چيز عوض نمىشود و پس از چند صباحى با واقعيات ديگرى برخورد مىكنيد كه موجب مىشود تابلوى زيبايى كه از رشته الهيات در ذهن خود ترسيم كردهايد بشكند و همين وضع موجود پديد آيد. چه بسا موقعى كه مىخواستيد رشته موجود را آغاز كنيد نيز همين تابلوى زيبا را در ذهن داشتيد، ولى اكنون يكسرى امور موجب وازدگى شما شده است. اكنون چاره كار چيست؟ به نظر مىرسد بهترين راه اين است كه شما تحت تأثير محيط قرار نگيريد و همواره خود را براى رويارويى با مشكلات، ناهموارىها و ناملايمات آماده كنيد، مسلماً در هر رشته و هر دانشگاهى مشكلات خاصى وجود دارد، ليكن بايد با همه اينها برخورد منطقى داشت؛ يعنى، اولاً بايد تحت تأثير نكات منفى محيط قرار نگرفت. ثانياً در حد منطقى جهت بهبود آن تلاش كرد. ثالثاً مواظب بود كه آن امور انسان را از هدف و پيشرفت باز ندارد. مسلماً رشته شما براى خدمت به جامعه بسيار مفيد است، بنابراين با جديت و اشتياق هر چه بيشتر به آن ادامه دهيد و با استمداد از عنايات الهى بكوشيد كه همواره فردى مفيد و خدمتگزار براى جامعه باشيد. در ضمن سعى كنيد در برنامههاى دينى و فعاليتهاى گروهى و جمعى نيز فعال شويد و در مراسم دينى شركت فعال داشته باشيد. اين مسأله علاوه بر پاداش زيادى كه دارد در تقويت روحيه شما نيز كه فردى مذهبى هستيد بسيار مؤثر است.
کد سوال : 40289
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : با توجه به ادعاى اسلامى بودن چرا نمىتوانيد مشكل ازدواج جوانان را حلكنيد؟ حال كه نمىتوانيد چرا نمىگذاريد به شيوه غرب مسائل جنسى حل شود؟
پاسخ : فلسفه آفرينش زن و مرد و اهميت ازدواج و مسأله تأخير ازدواج در جامعه كنونى و رابطه آن با نظام حاكم هر يك بايد به دقت بررسى گردد تا بتوان به قضاوتى درست و فارغ از پيشداورىهاى خام دست يافت. الف) فلسفه آفرينش زن و مرد صرفا اين نيست كه با يكديگر درآميزند و زندگى كنند. بلكه اين خود يكى از راهكارهاى مقدماتى نظام خلقت درراستاى هدف و فلسفهاى برتر و بالاتر است. ب) ازدواج و تشكيل خانواده در اسلام از اهميت بسيار بالايى برخوردار است. زيرا از طريق آن نه تنها نيازهاى غريزى انسان به گونهاى نظاموار و سامانمند تأمين مىشود. بلكه زمينههاى بسيار مناسبى براى پرورش فضايل و كمالات و تربيت انسانهاى پاك و شايسته در محيطى آكنده از عشق و صفا و صميميت فراهم مىگردد. ج) تأخير در ازدواج از واقعيتهاى تلخى است كه در قرن اخير درسطح جهانى از جمله كشور ما شيوع بسيارى يافته است. البته احساس نگرانى از اين مسأله در جامعه ما بيش از ديگر جوامع است. زيرا دغدغه دينى و ميل به پاك زيستن و دامن به مفاسد نيالودن و دركنار آن شدت و قوت گرايشهاى جنسى در جوانان فشار شديدى را برآنان وارد مىسازد. ولى آيا اين مسأله به منزله آن است كه در كشورهاى ديگر فلسفه آفرينش زن و مرد رعايت شده و در جامعه ما نمىشود؟ اگر منظور اصل مسأله تأخير در ازدواج است آمارهاى جهانى نشان مىدهد كه در بسيارى از جوامع تأخير سنى ازدواج بيش از جامعه ماست و اگر مقصود آن است كه آنان با فساد و بىبند وبارى به هر طريقى كه شده نياز جنسى خود را تأمين مىكنند اين جز دور شدن از فلسفه خلقت زن و مرد و گرفتار آمدن در انواع تيرهبختىها چيز ديگرى نيست. د) علت تأخير ازدواج در ايران و ديگر جوامع بشرى چيست؟ شرايط نوين زندگى بشر و تحولاتى كه در پى تمدن جديد رخ داده اساسىترين عامل تأخير ازدواج مىباشد. اين مسأله نياز به تحقيقات تاريخى جامعه شناختى گستردهاى دارد. ليكن به طور خلاصه و اجمال يادآور مىشويم كه در گذشته معمولا از سنين پايين جوانان و نوجوانان جذب بازار كار و فعاليت در جامعه مىشدند. اين برنامه نتايج چندى را به دنبال داشت. از جمله: 1- شخص از آغاز نوجوانى كسب درآمد و ثروت مىنمود و از حالت مصرف كنندگى خارج مىشد علاوه بر آنكه هزينه سنگين تحصيل نيز براو يا خانواده و دولت تحميل نمىشد. 2- فرد داراى پايگاه اجتماعى ثابت و مشخص بود. يعنى وقتى كسبى را پيشه خود مىساخت و پس از مدتى در آن ورزيدگى مىيافت ديگر برايش مشخص بود كه زندگى او و آيندهاش همين است و چندان دغدغه اينكه فردا و فرداها چه خواهد شد و چه تغييرات اساسى در زندگى و كار او رخ خواهد داد آزارش نمىداد. 3- شخص با كار و فعاليت اجتماعى از تجارب خاص زندگى بهرهمند مىشد تدريجا مشكلات را پشت سر مىنهاد و پختگى مناسب براى تشكيل خانواده پيدا مىكرد. عوامل فوق باعث مىگرديد كه شخص به سهولت و بدون دردسر ازدواج كند. زيرا: * كمبود هزينههاى زندگى و سهولت شرايط ازدواج * دارا بودن درآمد لازم عدم ابهام نسبت به وضعيت آينده * ورزيدگى تجربه و آبديده شدن در برخورد با مشكلات و پشت سر نهادن تدريجى آنها ديگر هيچ حالت منتظرهاى براى فرد باقى نمىگذاشت. اما شرايط عصر نو: درجهان نو شرايط زندگى تغييرات شگرفى نموده و عمدهترين تأثيرات شكننده خود را برجوانان تحميل كرده است. در دنياى كنونى تقريبا همه نوجوانان به استثناى افراد بسيار قليلى به تحصيل اشتغال داشته و آن چنان آينده مبهم و نامعينى دارند كه گويى فكر آن را هم در سر نمىپرورانند و تمام هم آنها گذران موفق اين دوران است و بس. با پايان يافتن دوران دانشآموزى - كه به طور متوسط در سنين 17 - 20 سالگى انجام مىپذيرد - شخص يا در انديشه راهيابى به دانشگاه است و يا بايد به خدمت سربازى برود. بنابراين چند سالى ديگر جهت تشكيل خانواده مشكل دارد و اگر به دانشگاه راه يافت تازه دغدغههاى ديگر آغاز مىشود كه آيا موفق به ارتقاى مراتب تحصيلى خواهد شد؟ پس از فراغت از تحصيل چند سال به خدمت نظام وظيفه بايد گذراند. تازه پس از همه اينها آيا كار مناسب در جامعه خواهد يافت؟ تا كى بايد در پى كاريابى باشد و ... اينها همه رهآوردهاى طبيعى عصر ماشين و تكنولوژى است و براى دولت جمهورى اسلامى نيز يكى از مشكلات بسيار اساسى مىباشد. زيرا دركشور ما تعداد انبوهى از جوانان به تحصيلات دانشگاهى اشتغال دارند و حل مشكل ازدواج آنان در سطح كلان آن هم با توجه به مشكلات مالى فقدان پايگاه اجتماعى مشخص و تغيير جايگاه اجتماعى و باعنايت به آسيبشناسىهاى اجتماعى مسأله كارى است سخت دشوار. اينك بر شما عزيزان است كه به جاى متهم ساختن نظام دقيقا چشم بر واقعيتهاى موجود گشاييد و بدون پيروى از احساسات تند و هيجانى به انديشه و تعمق در مسأله پرداخته وبا ارائه راه كارهاى مفيد و سازنده در حل اين معضل بزرگ هميارى و هفكرى نماييد.
کد سوال : 40290
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : اگر كسى تارك الصلاه باشد و دنبال خلاف شرع هم نباشد خدا با او چگونهبرخورد خواهد كرد؟
پاسخ : در روايت از امام صادق(ع) آمده است: اول چيزى كه در قيامت مىپرسند نماز است، اگر قبول شد ساير عبادات نيز مقبول است، (محاسن برقى، ج 1، ص 81) نيز امام صادق(ع) فرمودند: «شفاعت ما به كسى كه نماز را سبك بشمارد نمىرسد»، (همان، ص 80) بنابراين كسى كه نماز نخواند هيچ عمل مقبولى ندارد و از شفاعت نيز بهرهاى نمىبرد و جايگاه او در سختترين عذابها يعنى «سقر» مىباشد. قرآن مجيد مىفرمايد ملكه دوزخ از جهنميان مىپرسد «چه چيز شما را به سقر انداخت؟ گويند: ما نمازگزار نبودهايم»، (مدثر، آيه 42).
کد سوال : 40291
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چگونه ارتباطم را با امام زمان(عج) بيشتر و عميق تر كنم ؟
پاسخ : ملاقات با امام زمان(عج) و ديگر اولياى الهى نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياى الهى نياز به تحقّق دو بُعد؛ يعنى، معرفت و عمل دارد. اگر كسى خود را به اولياى الهى شبيه نمود، به لقاى آنان نيز واصل خواهد شد. نوريان مرنوريان را طالبند ناريان مرناريان را جاذبند آنچه وظيفه ماست تشبه به آن حضرات و پيمودن راه آنان است ما بايد در همه حال سرباز آماده باش آن حضرت بوده و همواره در خدمت ايشان باشيم. اين مسأله را آيه 200 سوره آل عمران بيان فرموده: يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اِتَّقُوا اَللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صبر كنيد و يكديگر را به صبر واداريد و مرابطه نماييد و تقوا و خداترسى را پيشه سازيد، باشد كه رستگار شويد». امام باقر(ع) در تفسير اين آيه شريفه مىفرمايند: «صبر كنيد بر اداى فرايض (يعنى در انجام تكاليف الهى استقامت داشته باشيد) و در برابر دشمنان پايدارى كنيد و با امامتان (كه انتظارش را مىكشيد) مرابطه نماييد»، (كتاب الغنية، شيخ مفيد، ص 105) مرابطه با امام زمان(عج) يعنى خود را به رشته ولايت او بستن و بر خدمت و پيروى و يارى او گردن نهادن و اين يكى از اركان ايمان است كه آدمى خود را به امام خويش مربوط سازد و از او جدا نشود. همچنين بايد كارهايى انجام دهيم كه آن حضرت و اصحابشان انجام مىدهند. قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ايشان مىفرمايد: اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي اَلْأَرْضِ أَقامُوا اَلصَّلاةَ وَ آتَوُا اَلزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ اَلْمُنْكَرِ؛ كسانى كه اگر در زمين به آنان توانايى دهيم نماز را بپا داشته و زكات (به مستحق) بخشيده و به معروف امر نموده و از منكر نهى كنند»، (حج، آيه 41). امام باقر(ع) در تفسير اين آيه مىفرمايند: «اين آيه براى آل محمد است؛ يعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»، (تفسير قمّى، ج 2، ص 87). در نتيجه اگر ما هم مىخواهيم از اصحاب و ياران آن حضرت باشيم، بايد به اين امور اهتمام ورزيم. خوب است بدانيم؛ امام زمان شديداً به شيعيان خود عشق مىورزند. بلكه علاقه آن حضرت به شيعيان و دوستانشان خيلى بيشتر از علاقهاى است كه ما نسبت به آن حضرت داريم. آن حضرت همواره به شيعيان خود دعا مىكنند. از آن حضرت نقل شده است: «انا غير مهملين لمراعاتكم ولاناسين لذكركم؛ ما هرگز در رعايت احوال شما كوتاهى نمىكنيم و شما را از ياد نمىبريم». (بحارالانوار، ج 53، ص 174) ناگفته نماند ما مكلف به ارتباط به معناى ملاقات با امام زمان(عج) نيستيم آنچه بر ماست جلب رضايت آن بزرگوار مىباشد. ارتباط با امام زمان يعنى خود را به رشته ولايت او بستن و بر خدمت و پيروى و يارى او گردن نهادن و اين يكى از اركان ايمان است كه آدمى خود را به امام خويش مربوط سازد و از او جدا نشود. پيوستگى با او يعنى مطيع او بودن. آنچه در روايات زياد سفارش شده است انتظار فرج است ما بايد ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داريم. از اين رو بسيار بجاست كه خصوصيات منتظر واقعى حضرت مهدى(عج) را بدانيد و سپس آن را در خود عملى كنيد پس بحث زير ضرورى به نظر مىرسد. منتظر واقعى مهدى(عج) بايد چندين خصوصيت داشته باشد: 1- عمل به تكاليف دينى منتظر واقعى بايد تمام وظايف دينى و احكام الهى را انجام دهد. 2- محزون بودن به علت محروم بودن از زيارت آن وجود مبارك عزيز على ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لك حسيساً و لا نجوى...؛ بر من گران است كه خلق را ببينم و تو ديده نشوى و سخن آشكار و پنهان تو را نشنوم»، (دعاى ندبه). 3- براى تقويت ارتباط هر روز صبح «دعاى عهد» را بخوانيم. 4- انتظار فرج آن حضرت در دل و ظاهر جلوهگر كنيم. در روايات متعدد داريم كه در زمان غييبت امام زمان(ع) بهترين اعمال انتظار فرج است اينجا نياز به توضيح دارد كه چرا بهترين اعمال انتظار فرج است. فرج؛ يعنى، نصرت و پيروزى و گشايش و مقصود نصرت و پيروزى حكومت عدل علوى بر حكومتهاى كفر و شرك و بى داد است پيروزى عدل گسترى كه به رهبرى امام عصر(عج) تشكيل مىگردد بنابراين انتظار فرج يعنى انتظار تحققيافتنى اين آرمان بزرگ و جهانى است و منتظر حقيقى كسى است كه حقيقتاً خواهان تشكيل چنين حكومتى باشد و اين خواسته آن گاه جدى و راست است كه شخص منتظر عامل به عدل و گريزان از ستم و تباهى باشد و گرنه انتظار فرج در حد يك ادعا و شعار بى محتوا باقى خواهد بود ازاينرو در روايات آمده است كه انتظار فرج خود فرج است زيرا كسى كه حقيقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاًسيس حكومت عدل گستر اوست زندگى خود را بر پايه عدل و داد استوار مىسازد و او انسانى است كه حضور و غيبت امام در نحوه رفتار و سير و سلوكش تفاوتى ندارد و قبل از تشكيل حكومت عدل او چنين حكومتى را در زندگى خود پايدار ساخته است بنابراين انتظار فرج حقيقى ريشه در معرفت به حق و عدل و ايمان و عشق به آن دارد و آثار آن نيز در عمل نمايان مىگردد و چنين حقيقت اصيل و عميقى با لفظ و شعار به دست نمىآيد و با بى تفاوتى و بى اعتنايى نسبت به مقدمات دينى و رسالتهاى انسانى در تعارض و تناقض است از اين جا نادرستى يك تفسير از انتظار فرج روشن مىشود زيرا بعضى بر اين تصور خام هستند كه انتظار فرج يعنى بى تفاوتى نسبت به آنچه در جوامع بشر مىگذرد و دست روى دست گذاشتن به اميد اينكه امام زمان ظهور كند و آنهارا اصلاح نمايد. انتظار فرج تعهدآفرين و مسؤوليتساز است و با بىتفاوتى و بىاعتنايى به سرنوشت بشر و حقيقت و فضليت منافات دارد. انتظار فرج يعنى: الف) معرفت امام معصوم و عادل و پيشواى فضيلت. ب) ايمان به امامت و قيادت رهبرى الهى و عدالت پيشه. ج) عشق به عدالت وارزشهاى انسانى. ه) اميد به آيندهاى روشن و نويد بخش. ك) تلاش براى برقرارى حكومتى عدل پيشه و عدل گستر. ح) رعايت موازين و قوانين دينى و اخلاقى. خ) داشتن روحيه تعهد و مسؤوليتپذيرى. اين انتظار فرج است كه بهترين اعمال و بهترين عبادت است و چنين منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غيبت از دنيا برود به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مىكنند، (بحارالانوار ج 52 ص 125 - رهتوشه راهيان نور، دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم چاپ اول تيرماه 1374 ص 193-190 با تصرف). 5- داستانهاى واقعى بزرگانى كه با امام زمان(عج) در ارتباط بودند را بخوانيم. در پايان به اين نكته مهم توجه داشته باشيم كه امام زمان(عج) به عنوان «حجت خدا» و «ولىعصر» بر اعمال و رفتار ما آگاهى دارد و خود را در محضر ايشان ببينيم و براى گرهگشايىهاى مادى و معنوى از ايشان به عنوان واسطه فيض الهى درخواست داشته باشيم.
کد سوال : 40292
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : اين كه قوانين بانكها پس از تصويب در مجلس به تاييد شوراى نگهبانرسيده است، چرا بعضى از علما مىفرمايند عمل بانكها غيراسلامى است؟
پاسخ : اشكال در عمل نكردن بانكها به قانون است نه قانون بانكدارى و اگر شما در موقع سپردهگذارى به بانك وكالت دهيد كه با پول شما معامله مشروعى از قبيل شركت مضاربه و... انجام دهد و درصدى از سود آن به شما بپردازد اشكال ندارد و در موقع وام گرفتن نيز اگر به شرايط عقود اسلامى عمل گردد گرفتن وام نيز اشكال ندارد.
کد سوال : 40293
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : تعداد ياران امام حسين(ع) در كربلا چند نفر بودند؟
پاسخ : در مورد تعداد اصحاب امام حسين(ع) در روز عاشورا، روايات مختلف است؛ ولى آنچه كه مسلم و مشهور است اين است كه مجموع لشكر ابىعبدالله(ع) 72 نفر بوده است. سى و دو نفر سواره و چهل تن پياده بودهاند، (شيخ مفيد، الارشاد، ص 447، چاپ اسلاميه - علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 45، ص 4، المكتبةالاسلاميه) . و به روايت ديگر اصحاب امام حسين(ع) 82 نفر بوده است و بنا بر روايتى كه از امام محمد باقر(ع) وارد شده، اصحاب ابىعبدالله(ع) را 145 نفر ذكر مىكند كه 45 نفر سواره و 100 تن پياده بودهاند، (محدث قمى، شيخ عباس، منتهىالامال، ج 1، ص 638، انتشارات هجرت - علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 45، ص 4، المكتبةالاسلاميه) .