• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 344
تعداد نظرات : 34
زمان آخرین مطلب : 4454روز قبل
بیماری ها
سرما بخورید اما انتی بیوتیك نه
خلاصه : سرماخوردگی نامی است كه عموم مردم برای عفونت های حاد تنفسی فوقانی به كارمی برند. عفونت، هم می تواند به وسیله ویروس ایجاد شود، هم به وسیله باكتری ...
متن کل خبر : 1- سرماخوردگی نامی است كه عموم مردم برای عفونت های حاد تنفسی فوقانی به كارمی برند. عفونت، هم می تواند به وسیله ویروس ایجاد شود، هم به وسیله باكتری و هم عوامل دیگری مثل قارچ و ... ، اما عفونتی كه ما به آن سرماخوردگی می گوییم، ویروسی است . حاد هم به زبان ساده یعنی در یك دوره كوتاه ایجاد می شود و مزمن نمی شود . قسمت فوقانی دستگاه تنفسی هم به بینی ، حلق و در واقع راههای هوایی بالاتر از حنجره گفته می شود.

2- سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان است. بچه های كوچك تر از 5 سال مستعدترین گروه سنی برای ابتلا به این بیماری هستند. استعداد ابتلا به طور تدریجی از 5 سالگی تا 20 سالگی كاهش می یابد و سپس ثابت می ماند. گفته می شود به طور متوسط، هر كدام از افراد جامعه ، درطول یك سال بین 3 تا 5 بار دچار سرماخوردگی می شوند.

3- عوامل زمینه ساز در ابتلا به سرماخوردگی عبارتند: از ضعف عمومی و خستگی ( در معرض سرمای شدید قرارگرفتن هم احتمالا باعث تغییراتی در
بدن می شود كه شبیه ضعف عمومی ، فرد را به این بیماری مبتلا می كند). رعایت نكردن بهداشت مخصوصاً در محیط های پرجمعیت ، ماههایی از سال كه ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در آن فراوان تر است. وضعیت نامناسب تغذیه و ناهنجاری های ساختمانی قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس مثل انحراف بینی و بزرگ بودن لوزه ها.

4- دوران نهفتگی ( كمون) بیماری كوتاه است و از 2 تا 4 روز متغیر است . شروع بیماری ناگهانی و با احساس خارش یا سوزش در حلق ، بینی یا گوش همراه است و به دنبال آن علایم واضح تر ظاهر می شوند. عطسه، آبریزش از بینی ، احساس خستگی و كوفتگی ،
تب خفیف كه ندرتاً با لرزهمراه است ، سردرد خفیف ، اختلا ل حس بویایی وچشایی ، دردهای مبهم كمر یا دست و پا و... ترشح چركی ( زرد یا سبز) از بینی نشانه عفونت باكتریایی است و یعنی بیماری از یك سرماخوردگی ساده فراتر رفته است.

5- درمان سرماخوردگی ، درمان علایم بیماری است . یعنی دارویی برای خود بیماری وجود ندارد و داروها فقط علایم را تخفیف می دهند، تا دوره بیماری طی شود. تاثیر استراحت ، نوشیدن مایعات كافی و رژیم غذایی به همان اندازه داروهای شناخته شده است.

6- هیچ موردی برای استفاده از آنتی بیوتیك ها در یك سرماخوردگی وجود ندارد. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك ها گذشته از این كه از نظر اقتصادی باعث خسارات زیادی به كشور می شود، باعث ایجاد مقاومت دارویی باكتری ها هم می شود. نمونه واضح آن دارویی مشهور به نام آمپی سیلین است كه تاچند سال پیش بر اغلب عفونت های تنفسی فوقانی موثر بود، اما امروزه به دلیل این كه بسیاری از باكتری ها به آن مقاوم شده اند، دیگر كمتر استفاده می شود.

7- ایمنی نسبت به یك نوع ویروس سرماخوردگی ممكن است تقریباً تا یك ماه هم دوام داشته باشد. درعین حال ممكن است تنها چند روز بعد از ابتلا به یك نوع ویروس، ویروس دیگری سراغ شما بیاید. همین تنوع باعث شده كه هنوز هیچ واكسنی هم برای سرماخوردگی وجود نداشته باشد، پس تنها راه ، رعایت
بهداشت فردی و دوری كردن از فرد سرماخورده است
دوشنبه 19/12/1387 - 8:22
بیماری ها
ورزشهای مناسب برای دوره های مختلف زندگی
خلاصه : در دوران زندگی
ورزش و فعالیت های بدنی بر حسب سن ، جنس و وضع سلامتی بدن فرق می کند. مثلاً در جوانی باید عضلات را قوی و محکم کرد تا در سنین بالاتر به آسانی دچار رخوت و سستی نگردند
متن کل خبر : در دوران زندگی
ورزش و فعالیت های بدنی بر حسب سن ، جنس و وضع سلامتی بدن فرق می کند. مثلاً در جوانی باید عضلات را قوی و محکم کرد تا در سنین بالاتر به آسانی دچار رخوت و سستی نگردند و از چهل سالگی به بعد دیگر نباید در بند تحکیم عضلات و حفظ زیبائی اندام بود بلکه ورزش را باید به منظور حفظ سلامت و طول عمر انجام داد و از پنجاه سالگی به بعد باید سعی کرد هر قدر ممکن است پیری را به عقب انداخت و از عوارض آن جلوگیری نمود .
قابلیت و زمان لازم برای برگشتن به وضع طبیعی بعد از
ورزش راهنمای خوبی برای تعیین مقدار و شدت ورزش در هر سنی است . برگشتن به وضع طبیعی بایستی سریع باشد .
▪ درصورتی که ورزشکار ده دقیقه بعد از متوقف نمودن
ورزش هنوز تنفس و ضربان قلبش به وضع عادی برنگشته باشد ویا تا روز بعد هنوز خستگی ادامه داشته باشد ، ورزش انجام شده بسیار شدید و یا طولانی بوده است و در مدت یا نوع آن باید تجدید نظر شود .
▪ زمان
ورزش کردن نیز باید طوری انتخاب گردد که در فعالیت قسمت های مختلف بدن عوارض نامطلوب برجای نگذارد ، مثلاً ورزش بلافاصله بعد از صرف غذا موجب اختلال در کار معده و سوء‌هاضمه می گردد .
▪ در سن مدرسه یعنی از ابتدای ۶ سالگی ،
ورزش هائی که سبب تصحیح حالات بدن شوند و بازی هائی که در جریان آن ها بچه می جهد و میدود مناسب است .

▪ بعد از ۱۲ سالگی علاوه بر تعلیم ورزش ، باید بازی های ورزشی را بدون مسابقه و حداکثر تا حد رقابت شروع نمود. اشخاصی که در انجام این ورزش ها شرکت می کنند باید دقیقاً مراقبت شوند ، زیرا جوانان همیشه تمایل دارند و می خواهند از حدود امکاناتشان تجاوز کنند .
▪ مسابقات
ورزشی را می توان از ابتدای هیجده سالگی شروع نمود .
▪ در سن بلوغ به شرطی که مورد غیرمجازی وجود نداشته باشد می توان تمام انواع
ورزش ها را تمرین نمود . ورزش منظم در سن بلوغ باعث افزایش وزن ،‌ پهنای شانه ها و قدرت عضلانی بیش از آن چه از بلوغ ناشی می شود می گردد .
▪ بعد از چهل سالگی باید
ورزش های سخت و سنگین و طولانی را کنار گذاشته و از خسته شدن زیاد تا حدی که نفس ببرد اجتناب نمود .

▪ بازی های سخت ورزشی و ورزش هائی که احتیاج به سرعت دارند باید ترک شوند . ورزش ها با ملایمت انجام گرفته و همیشه فواصل استراحت در بین آنها موجود باشد .
ورزش و حرکت موجب عقب انداختن دوران پیری می باشد و سالمندانی که ورزش می کنند از سلامتی و نشاط بیشتری برخوردار می باشند . بنابراین یکی از مؤثرترین روش های پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی ورزش و تربیت بدنی است . البته منظور از ورزش ، تمرینات ورزشی خسته کننده نیست بلکه حرکات ملایمی است که برای سالمندان مناسب باشد ، شنای ملایم و پیاده روی ، ورزش های مناسبی برای سالمندان می باشد .
▪ خانم ها و دوشیزگان بایستی
ورزش هائی را انتخاب کنند که تلاش بدنی ملایمی را داشته باشد و از انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری ، بوکس و کشتی خودداری نمایند .
ورزش هائی که این شرایط را برای خانم ها و دوشیزگان به بهترین نحوی تأمین می کند عبارت اند از پیاده روی در هوای آزاد ، اسکی ، تنیس ، والیبال ، بسکتبال ، هندبال ، سواری ، شنا ،‌قایقرانی ،‌ ماهیگیری و باغبانی . حرکات موزون توأم با موزیک ، به خصوص برای دختران جوان مناسب است .
ورزش باید در تمام عمر ، با توجه به سن ، جنس و وضع جسمانی
بدن به طور مداوم انجام گیرد مگر در مواردی که علائم واضح یک عیب عضوی در فرد وجود داشته باشد و طبق نظریه کمیسیون طبی کمیته ملی ورزش ،‌ هر گونه فعالیت بدنی و ورزش به طور دائم و یا موقت غیرمجاز گردد .
همان قدر که تمرین بهداشتی و صحیح مفید است افراط در تمرین نیز به طور یقین مضر می باشد که از عوارض نامطلوب آن خستگی و احساس درد در
بدن ،‌ تغییرات در خلق و خوی و ناراحتی های قلب و عروق قابل ذکرند
دوشنبه 19/12/1387 - 8:20
بیماری ها
سویا از سرطان سینه پیشگیری میکند !
خلاصه : تحقیقی درباره سویا در پیشگیری از سرطان و
متن کل خبر : دانا جاکوبی، نویسنده کتاب آشپزی می گوید: من عادت داشتم دانه های سویا را تقریباً در هر چیزی استفاده کنم. این باعث می شد که غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوریکه تا به حال کسی چنین غذاهایی را نخورده است. این روزها. نویسنده «فایده جدید سویا» برای پرده برداری از رموز آشپزی اش، در استفاده از خمیر نرم سویا از شیرینی هویجش گرفته تا شیر وانیلی سویا در دسر موز و نارگیل اش درنگ نمی کند. او می گوید: خبرهای خوبی در مورد دانه های سویا دارم. مردم خوشحال هستند می توانند سویا را به برنامه رژیمشان اضافه کنند.
فواید سویا در پایین آوردن کلسترول
دیگر در یافتن دانه های سویا مشکلی وجود ندارد. فرآورده های جدید آن، انتخاب های متنوعی از غذاهای صبحانه گرفته تا غذای قبل از خواب را ارائه می دهند. سوپر مارکت ها، هم اکنون شیرهایی با طعم سویا، دانه های ترد و خشک سویا، چیپس سویا همراه با غلات و همبرگرهای سویا را عرضه می کنند. دلیل آن این است که شواهدی نشان می دهد فرآورده های سویا می تواند، قسمتی از رژیم کم چربی باشد که با پایین نگه داشتن سطح کلسترول، خطر سکته قلبی را کاهش می دهند. اخیراً FDA برای جلب مشتری به فروشگاه های مواد
غذایی روی خوش نشان داده و فواید این دانه ها را روی برچسب هایی نوشته است.
نوامبر گذشته، انجمن سلامتی آمریکا اعلامیه ای منتشر کرده که طی آن آمریکایی های مبتلا به کلسترول بالا را به استفاده از سویا، تشویق کرده است.
هم اکنون فروشگاه ها و موسسات مهم، در حال تولید قرص های محتوی سویای خالص هستند. این مواد شبه استروژن با توجه به اثرات مفید دانه های سویا تهیه می شوند. اما اگر مقدار کمی سویا بتواند شما را سالم نگه دارد، مصرف زیاد آن به ویژه نوع فشرده آن به شکل قرص، شاید آن خاصیت را نداشته باشد.
علاوه بر آن استفاده از سویا در غذاها، مانند دانه های پروتئین دار سویا می تواند کلسترول شما را پایین آورد. تحقیقات همچنین نشان داده است فواید سلامتی سویا، از دانه های پروتئین دار سویا که به طور طبیعی شامل «شبه فلاون ها» هستند، نشات می گیرد (سس سویا، اگرچه از دانه های سویا گرفته می شود، اما شبه فلاون ندارد). تحلیلی که در سال ۱۹۹۵ انجام شد، حاکی است افرادی که دارای کلسترول فزاینده بوده اند و به طور متوسط روزانه ۴۷ گرم پروتئین سویا مصرف کرده اند حدود ۹ درصد کلسترولشان پایین آمده و کلسترول LDL آنها (انسداد شریانی) حدود ۱۳ درصد کاهش داشته و این خیلی خوب است چون هر یک درصدی که کلسترول پایین بیاید خطر بیماری های قلبی ۲ درصد کاهش پیدا می کند.
دیوید جنکسن استاد دانشگاه علوم پزشکی و تغذیه تورنادو می گوید: حتی اگر کلسترول شما در حد نرمال و طبیعی است، با اضافه کردن سویا به رژیم
غذایی تان به ثابت نگه داشتن آن کمک کنید.

مصونیت در برابر سرطان
در چین و ژاپن که غذاهای سویادار، تقریباًَ جزو غذاهای روزانه شان محسوب می شود، میزان مرگ ومیر در اثر سرطان سینه و پروستات خیلی پایین تر از ایالات متحده است. وقتی محققان ژاپنی ۱۲۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه را با ۲۳ هزار داوطلب سالم مقایسه کردند، دریافتند زنانی که قبل از یائسگی حداقل سه بار در هفته خمیر سویا مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها کاهش یافته است. طبق بررسی که در سنگاپور انجام شده، زنانی که هنوز به دوران یائسگی نرسیده اند، آنها که از دانه های سویا بیشتر استفاده کرده اند، به طور چشمگیری کمتر مبتلا به سرطان می شوند.
مسکن گُر گرفتگی
بعضی از بررسی ها اشاره به این دارد که سویا ممکن است ناراحتی های دوران یائسگی را کاهش دهد. این نظریه نشان دهنده این موضوع است که شبه فلاون های سویا استروژن
گیاهی هستند. در دوران یائسگی چنین تصور می شود که این ترکیبات در استروژن طبیعی زنان دخالت دارند. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه پزشکی ویک فورست، بر روی گروهی از زنان یائسه آزمایش هایی کردند و دو بار در روز در وعده های غذایی شان ۱۰ گرم پروتئین سویا افزودند. این رژیم باعث شده که شدت گُر گرفتن و عرق ریزی شبانه آنها بهبود یابد. در بررسی های اخیر، محققان کلینیک مایر دریافته اند که رژیم سویا نسبت به استروژن، تاثیر کمتری دارد اما در بهبودی گُرگرفتگی به کار می آید. متخصصان معتقدند که برای مشخص کردن نقش سویا در کاهش علائم یائسگی، به بررسی های بیشتری نیاز است.
قدرت سویا علیه کلسترول و این نظریه قوی که دانه های سویا می تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد، کافی است تا سویا مرتباً مهمان میز غذای شما باشد. چند بار؟ اگر میزان کلسترول شما خوب است و علاقه مندید که آن را پایین نگه دارید. فقط مقداری سویا در غذای روزانه تان استفاده کنید. اگر کلسترول شما تقریباً بالاست و ترجیح می دهید که دارو نخورید، سعی کنید روزانه ۲۵ گرم سویا بخورید. (طبق توصیه FDA، اما این کار را با موافقت پزشکان انجام دهید) شما نباید از کتاب آشپزی جاکوبی پیروی کنید. فقط ۹۰ گرم آن می تواند ۴ تا ۱۹ گرم پروتئین سویا را به
بدن شما برساند که البته به نوع آن بستگی دارد.

اهمیت « سویا»
بررسی پژوهشگران کانون ملی سرطان حاکی است محصولات ساخته شده از دانه سویا برای پیشگیری از سرطان سینه مفید است.
به گفته « سئیچیرو یاماموتو» یکی از پژوهشگران کانون ملی سرطان، این موضوع پس از بررسی بیش از ۲۰ هزار زن بین سنین ۴۰ تا ۵۹ سال به دست آمده است.
این پژوهش نشان داده است که نسبت ابتلا به سرطان سینه در زنانی که هر روز در غذاهای خود از سویا استفاده نمی کنند، نسبت به زنان دیگری که از آن استفاده می کنند، حدود دو برابر بیشتر است.
وی افزود نتیجه این بررسی بیانگر این است که در زنانی که روزانه سه وعده سوپ سویا خورده اند، میزان ابتلا به سرطان سینه ۴۰ درصد کاهش یافته است و به نظر می رسد وجود هورمون
گیاهی « ایسوفلاون» در دانه سویا موجب پیشگیری از سرطان سینه در زنان می شود به گونه ای که احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که روزانه از طریق خوردن غذاهای تهیه شده از سویا حدود ۲۵ میلی گرم « ایسوفلاون» جذب بدنشان می شود، نسبت به زنانی که از این مورد غذا ها استفاده نمی کنند، ۵۴ درصد کمتر است.
این پژوهش همچنین حاکی است در منطقه شرق آسیا، استفاده از محصولات
غذایی سویادار، بسیار رایج است به طوریکه در ژاپن، ماده اولیه سوپی که معمولاً با هر غذا می خورند یا سس پر استفاده « شویو» را تشکیل می دهد، سویا است.
آمار کانون ملی سرطان ژاپن حاکی است سرطان سینه یکی از رایج ترین سرطان ها میان زنان این کشور است و سالانه حدود ۲۰ هزار تن به آن مبتلا می شوند
دوشنبه 19/12/1387 - 8:18
بیماری ها
چه بخوریم تا سالمتر بمانیم؟
خلاصه : بنابر برخی از آمارها حدود یك پنجم از كودكان زیر 6 سال كشور از سوء تغذیه رنج می برند. سوء تغذیه از عوامل مختلفی ناشی می شود.
متن کل خبر : بنابر برخی از آمارها حدود یك پنجم از كودكان زیر 6 سال كشور از سوء تغذیه رنج می برند. سوء تغذیه از عوامل مختلفی ناشی می شود. در این میان عدم یك برنامه غذایی دقیق و علمی كه بتواند پروتئین و انرژی لازم را برای حفظ سلامتی كامل
بدن تامین كند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آنچه پیش روی دارید یك برنامه غذایی كامل جهت پیش گیری از سوء تغذیه و حفظ سلامت
بدن است كه توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، انستیتو تحقیقات تغذیه و صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف) تهیه شده است.

امید است خانواده های محترم با رعایت این برنامه غذایی بر حسب شرایط اقتصادی خود، به حفظ سلامتی و
بهداشت اعضای خانواده كمك كنند.

الف) گروه شیر و لبنیات

ـ این گروه شامل موادی مانند: شیر ، ماست ، پنیر ، كشك و بستنی است.

ـ مواد مغذی مهم این گروه : پروتئین ، كلسیم ، فسفر ، بعضی از انواع ویتامین های گروه B ، ویتامین A

ـ واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با یك لیوان شیر یا یك لیوان ماست یا 30 گرم پنیر یا یك چهارم گرم لیوان كشك پاستوریزه یا 5/1 لیوان بستنی

ـ مقدار مصرف : برای افراد بالغ سالم ، مصرف روزانه 2 تا 3 واحد توصیه می شود.

- اثرات بر سلامتی بدن: این گروه، برای رشد و استحكام استخوان ها و
دندان ها و سلامت پوست لازم است.

چگونه از گروه شیر و لبنیات استفاده كنید:

1ـ از شیر های پاستوریزه شده كم چربی ( 5/2 درصد یا كمتر) استفاده كنید.

2ـ اگر به شیر پاستوریزه دسترسی ندارید، می توانید شیر باز را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس مصرف كنید.

3ـ سرشیر و خامه كمتر مصرف كنید.

4ـ از پنیرهای تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده كنید.

5ـ بستنی هایی را مصرف كنید كه از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد.

6ـ اگر كشك ، پاستوریزه نیست، حتما قبل از مصرف، مقداری آب به آن اضافه كنید و حداقل 10 تا 15 دقیقه در حال به هم زدن بجوشانید .

روزانه از هر یك از گروه های غذایی حداقل یك ماده غذایی را بخورید.

ب) گروه گوشت و حبوبات

ـ این گروه شامل موادی مانند : گوشت های قرمز( گوسفند و گوساله)، گوشت های سفید(مرغ، ماهی، پرندگان)، امعاء و احشاء(جگر، دل، قلوه، زبان و مغز)، تخم مرغ و حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش) است.

ـ مواد مغذی مهم : پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه B

ـ واحد اندازه گیری : بجای هر 30 گرم گوشت با چربی متوسط ، می توان از یك عدد تخم مرغ یا یك لیوان حبوبات پخته، یك سوم یا نصف لیوان حبوبات خام استفاده كرد.

ـ مقدار مصرف: برای افراد بالغ سالم مصرف روزانه 2 تا 3 واحد (60 تا 90 گرم) از این گروه توصیه می شود.

- اثرات سلامتی : این گروه برای رشد، خونسازی و سلامت سیستم عصبی لازم است.

چگونه از گروه گوشت و حبوبات استفاده كنید:

1ـ قبل از مصرف گوشت های قرمز، تمام چربی قابل رویت آن را جدا كنید.
پوست مرغ را كه حاوی چربی زیاد است جدا كنید.

2ـ حتی الامكان از سرخ كردن گوشت اجتناب كنید.

3ـ مغز و زبان دارای چربی و كلسترول فراوان است. در خوردن آنها افراط نكنید.

4ـ اگر می خواهید گوشت یخ زده را به صورت آب پز بخورید، آن را بلافاصله بپزید و اگر بخواهید بصورت كباب شده یا به صورت های دیگر بخورید، برای خارج كردن گوشت از حالت یخ زده باید آن را 24 ساعت در قسمت پایین یخچال قرار دهید و بعد بپزید .

5ـ بهتر است به جای گوشت قرمز، بیشتر از گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی استفاده كنید.

6ـ برای بزرگسالان مصرف زرده تخم مرغ به علت دارا بودن كلسترول زیاد، باید حداكثر به 3 عدد در هفته محدود شود.

7ـ مصرف حبوبات به علت دارا بودن فیبر و پروتئین زیاد توصیه می شود.

ج) گروه نان و غلات

ـ این گروه شامل موادی مانند: انواع نان ، برنج ، ماكارونی ، گندم ، جو و ذرت است .

ـ مواد مغذی مهم : انرژی ، بعضی از انواع ویتامین های گروه B ، آهن و مقداری پروتئین است.

ـ واحد اندازه گیری: یك استكان كوچك برنج خام (80 گرم) یا دو استكان كوچك (160 گرم برنج پخته) یا یك دوم لیوان ماكارونی پخته یا یک کف دست نان بدون محاسبه انگشتان(فقط نان لواش 4 کف دست).

ـ مقدار مصرف : برای افراد بالغ سالم ، مصرف روزانه 6 تا 11 واحد توصیه می شود.

- اثرات سلامتی: این گروه برای تامین انرژی، رشد و سلامت سیستم عصبی لازم است .

چگونه از گروه نان و غلات استفاده كنید:

1ـ تا آنجا كه ممكن است برنج را به صورت كته مصرف كنید.

2ـ سعی كنید بیشتر از نان های حاوی سبوس( مثل نان جو، سنگك و بربری ) استفاده كنید.

3ـ نان را به اندازه مصرف خانواده بخرید و از مصرف نان های كپك زده جدا خودداری كنید.

4ـ برای كامل كردن پروتئین گروه نان و غلات، بهتر است آنها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف كنید،مثل عدس پلو ، باقلا پلو ، عدسی با نان و ... .
دوشنبه 19/12/1387 - 8:9
دعا و زیارت
تصویری از قیامت بر مبنای قرآن

در بسیاری از آیات قرآن, تصویری روشن از قیامت ترسیم شده است. برای مثال در سوره تکویر که در پایین آورده شده است. لازم به ذکر است که تصاویر زیر تماما نمادین بوده و به هیچ وجه نشاندهنده عظمت این واقعه نیستند

 سوره التكویر
به نام خداوند رحمتگر مهربان

و آنگاه كه كوهها به
رفتار آیند

و آنگه كه ستارگان همی ‏تیره شوند

آنگاه كه خورشید به هم درپیچد

وقتى شتران ماده وانهاده شوند

و آنگه كه وحوش را همى ‏گرد آرند

دریاها آنگه كه جوشان گردند

و آنگاه كه جانها به هم درپیوندند

پرسند چو زان دخترك زنده به‏ گور

به كدامین گناه كشته شده است

و آنگاه كه نامه ‏ها زهم بگشایند

و آنگاه كه آسمان زجا كنده شود

و آنگه كه جحیم را برافروزانند

و آنگه كه بهشت را فرا پیش آرند

هر نفس بداند چه فراهم دیده

نه نه سوگند به اختران گردان

كز دیده نهان شوند و از نو آیند

سوگند به شب چون پشت گرداند

سوگند به صبح چون دمیدن گیرد

كه [قرآن] سخن فرشته بزرگوارى است 

دوشنبه 19/12/1387 - 8:6
دعا و زیارت
قیامت از دیدگاه قرآن

بحث در مورد قیامت از دیدگاه قرآن

برگرفته از:

{کتاب بندگی خدا}

{کتاب حیات پس از مرگ}

{آیاتی از قرآن کریم}

آن زمان که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) در صحرای خشک و  بی آب وعلف حجاز، مردم را به یکتاپرستی دعوت کرد وسه اصول اصلی اسلام را به یارانش تعلیم می داد هنگامی که

از معاد وایمان به تحقق آن بحث می کرد همیشه این سوال مطرح بوده است که قیامت کی می آید؟

 و رسول خدا  (صلی الله علیه وسلم)  جوابی که  به این سوال می داد شاید انتظار آن هرگزنمی رفت.

آن  هنگام  مردی به خدمتش رسید و پرسید «مَتَی السّاعَة»

یعنی قیامت کی می آید ؟ و پیامبر در کمال آرامش  تنها با مطرح کردن سوالی به جواب سوال پرداخت وفرمود :

«فَمَا أًًًَعدَدتَ لَها »برای آن روزچه چیزی راآ ماده کرده اید و در واقع این سخن  یعنی چه چیزی را پیش از خود برای آن روز فرستاده اید؟

آیا آمادگی رو بروشدن  با آن وضعیت را دارید؟آن مرد گفت:

« أَعدَدتَ لَها حبَّ اللهِ  وَ رَسُو لِهِ » یعنی  توشه ای که  آماده کرده ام  محبت خدا و محبت رسول خدا (ص)است آن  بزرگوار فرمودند:«اَنتَ مَعَ مَن اَحبَبتَ»شما در روز قیامت به همراه محبوب  خودت  و آنکه  دوستش  داری  خواهی  بود .  اما نزدیکی  قیامت  حرفی است که  از سال ها  پیش و شاید به درازای  تاریخ اسلام بر زبانها جاری می شود پس باید گفت  بعد از  1400سال الان  قیامت نزدیکتر است جواب  چنین سوالی درنهایت آیات قرآن کریم است که خداوند می فرماید:

«وَما خَلَقَنا السّمواتِ والَارضَ وَما بَینَُهما لَاعِبیِنَ» (دخان/39)

نیک بدانید که ما آسمان ها وزمین را عبث وبیهوده نیافریده ایم «ما خَلَقنا هُما الّا بِالحَق ولکنّ اکثَرهُم لا یَعلَمُونَ»

(دخان/39)ما برای مقصود وهدفی آسمان وزمین را آفریده ایم واین هدف  باید  برآورده شود اما بیشتر آنان  نمی دانند . ( مومنون/ 115) آیا فکر می کنید ما شما را بیهوده وعبث آفریده ایم وشما به سوی ما بازگشت داده نمی    شوید. (جاثیه/26) بگو: خداشما را زنده می گرداند . سپس شما را

 می میراند. سپس همه ی شما را گرد هم می آورد در روز قیامت که هیچ شک وشهبه ای درآن نیست. اما بیشتر مردم نمی دانند. خداوند متعال درسوره روم آیه*55).

می فرماید وقتی قیامت می آید،گناهکاران ومجرمان سوگند

 می خورندکه به مدتی کم،دردنیا ساکن نبوده اند، یعنی عمر طولانی  دنیا حتی اگر عمر نوح هم  بوده  باشد  زود سپری گشته  وتمام شده است.دردنیا هم این گونه به  سوی  دروغ برگردانده  می شوند . کسانی که اهل ایمان بودند به آنها می گویند: شما تا آن زمان که خدای متعال مقدر کرده بود، در دنیا باقی ماندید . وحالا روز زنده شدن است .

ولی شما خودتان نمی دانید.

واما اولین مرحله از قیامت چگونه شروع میشود؟ 

نفخ صورشروع مرحله ی اول قیامت است برای قیا مت سه نفخه وبطور کلی پنج نفخه وجود دارد.در قانون از سه نفخه آن سخن رانده شده است.نفخه ی اول همان شیپور خوابیدن است که  با نواختنش  همه می میرند  و زمین  از  همه ی موجودات عاری می شود  برای اهل ایمان  ترس وهراسی نیست  مومنان  پیش از هول وهراس  براحتی جان می دهند همان طوری که قرآن می فرماید :« وَنُفِخَ فِی الصُّوِرِفَصَعِقَ مَن فِی السَّمَوَات ِوَمَن فِی الاَرضِ »( زمر 68)هنگامی که  در شیپور دمیده می شود ، هر آن چه در آسمانها و زمین است، بیهوش  می شوند ومی میرند « اِلاَّماشاءَ اللهُ»مگر آن کس که خدا خواسته باشد که  باقی بماند.«ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخری»این نفخه دوم است.نفخه ی«بیدار باش»است وباشیپور دوم همه بیدار می شوند.« فَإِذاهم قِیام ینظُرونَ »(زمر 68)همه آماده می شوند وبه انتظارمحاسبه  می ایستند ، هما طور که درسوره ی یس آیه51آمده است:

«نُفِخَ فِی الصَّوِرفَاِذاهُم مِنَ الاَجداثِ اِلَی رَبِهِّم یَنسِلُونَ»

نفخه ی  دوم که زده می شود .مردم همگی ناگهان از قبر هایشان بیرون آمده وزنده می شوند.

«یَومَ  یَدعُ الدَّاعِ إلَی شَیءٍنُّکرُ*خُشَّعاًأبصَارُهُم  یَخرُجُونَ مِنَ

اُلاَجدَاثِ کَأَنَّهُم جَرَادُ مُّنتَشِرُ*مُّطِعِینَ إِلَی اُلدَّاعِ یَقُولُ الکَافِرُونَ هذَا یَومُ عَسِیرُ»(قمر8-6) روزی که داعی [ حق ] آنها را به سوی امری دهشتناک دعوت می کند ، برای چیزی که آنرا نشناخته اند وانتظار چنین  واقعه ای  رانداشته اند ، ذلت ازسیما و وجودشان می بارد. از قبرهایشان بیرون می آیند ومثل ملخهای  پراکنده باعجله به این طرف و آن طرف  می روند و به  دنبال صدا می گردند وآن روز کافران می گویند  روز بسیار سختی است .  واینکه  آیا  زنده  شدن  روحی است یاجسمی؟ واقعیت این است که از روی متون  متعدد  قرآن وسنت روشن می شود که هم جسمی است وهم روحی.

چنانچه خداوند متعال درآیات متعددی به واقع  این امر اشاره کرده است.

«أَیَحسَبُ اُلإِنسَانُ أَن لن نَجمَعَ عِظَامَهُ»(قیامت/3) آیا انسان گمان می کند که ما استخوانهایش راجمع نمی کنیم.

« بَلی قادِرِینَ عَلَی أَن نُسَوّیَ بَنَانَهُ »ما قدرت آن را داریم که حتی  سر انگشتان را همچون  دنیا  که هیچ  دو نفری  پیدا

 نمی شوند که سر انگشتانشان مثل  هم  باشند  معنایش  این است که زنده شدن هم جسمی است وهم روحی.

امام  بخاری  و مسلم هم  از ابو هریره  روایت  کرده اند  که پیامبرخدا فرمود:« یَعرِقُ النُاسُ یَومَ القیامَـةِ » مردم در روز قیامت  به  اندازه ای عرق می کنند « حَتَّّی یذهَبُ عرُقُهم فی الأَرضِ سَبعِینَ ذِرَاعاً »که عرقشان به اندازه ی هفتاد  ذرع در زمین فرو می رود« وَیجمُعهُم حَتی یَبلُغَ آذَانَهُم»وعرق آنها را طوری در بر می گیرد تا به گوشهایشان می رسد  . پیامبر خدا می فرماید : لخت و پا   برهنه  مانند روزی  که متولد  شده اید ، محشور می شوید . عاشیه  رضی الله عنها 

می فر ماید: مردان و زنان لخت همدیگر را تما شامی کنند؟

فر مودند : وضعیت آنقدر شدید  وناخوشایند است که  فرصت پیدا نمی کنند که یکدیگررا نگاه کنند یعنی هول و هراس خیلی زیاد است . آیا لباسی در آن روز وجود دارد؟بله اما نه برای همه  کس  بلکه  تنها برای کسانی  که  در  دنیا به دین  خدا خدمت کرده اند  .  خدا وند متعال  آنها  را در روز قیامت رسوا نمی کند وقتی انسانها در روز قیامت صف می کشند به دستور خدا فر شتگان به استقبال مؤمنان می روند . خداوند در سوره قیامت یادآور شده است که در آخرت انسان ها به دو گروه تقسیم می شوند گروهی  نیکبخت  و سعادتمند و  دیگری  بدبخت و شقاوتمند  . سیمای  نیکبختان  از  نور

 می درخشد  و  پروردگار عزوجلّ  را  نگاه  می کنند  و

چهره  شقاوتمندان  بسی تیره می باشد و هاله ای  از ذلت  و خواری بر آن می نشیند ودر این سوره در باره وضع و حال

در حالت احتضار را بحث وبیان می کند که  چنان حا لتی از هول وسختی انسان را فرا می گیرد و در آن هنگام انسان با سختی و مضیقتی  دست به گریبان است که به حساب

 نمی  آید و تصورش نمی رود و همچنین در خاتمه سوره حشر، معاد  را با دلایل و برها نهای عقلی ثابت می کند.

 « لَا أُقسِمُ بِِیَومِ القِیاَ مَةِ » به روز قیامت وروز حساب وجزا قسم می خورم « وَلاأََقسِمُ بِالنَّفسِ اُ لَّلَوّامَةِ »و به نفس و نهاد مومن  وبا تقوا که صاحب  خود را در مورد  ترک طاعات و انجام اعمال تباه کننده ملامت و سرزنش می کند.

« لتبعثن ولتحاسبن»  و «أیَحسَبُ اُلإنَسانُ ألَّن نَجمَعَ عَظِاَمَهُ»  ازبس که روز قیامت مهم وهول انگیز است که خداوند بدان سوگند یاد کرده است و به نقس  نهادی  قسم  خورده که صاحب خود را بخاطر تقصیراتی که دارد سرزنش وملامت کرده وبا وجود طاعت وعبادتی که اندوخته کرده است طلب بخشودگی وقبول توبه می کند. حسن بصری گفته است؟نفس لوامه همان نفس ونهاد انسان مؤمن است. چون مؤمن خود را ملامت می کند و می گوید.از گفتارم چه هدفی داشتم؟واز عملم چه قصدی داشتم؟اما کافر خود را سرزنش نمی کندوراهش را می گیرد ومی رود وخود را محاسبه ومواخذه نمی کند. آیا انسان کافر و تکذیب کننده ی حشر و نشرگمان می کند  که در روز قیامت نمی توانیم استخوانهایش را بعد از پوسیدن و متلاشی شدن جمع کنیم«بلی قاَدِرِیَن عَلَی أَن نُسَوَّی  بَتَانَهُ» آن را جمع آوری می کنیم و ما قادریم قسمت ها و بندهای انگشتان او را اعاده کنیم  و به  یکدیگر متصل  نماییم  که کوچکترین اعضای او می باشد و از لحاظ بهسازی  دقیق ترین ولطیف ترین اندام هستند تا چه رسد به استخوان های درشت وبزرگ. از این روبنان  یعنی سرانگشتان ، که دارای شکل وضعی شگفت انگیزند و ساختار دقیق دارند.

« فَا ذَِابَرِقَ البَصَرُ» وقتی چشم خیره شد واز شدت اهوال و مخاطره آشفته گشت« وَخَسَفَ القَمَرُ» وروشنایی ماه تاریک شد« وَجَمِعَ الشّمسُ وَالقمرَُ»وماه وآفتاب باهم  جمع  شدند وبرای عذاب کفار در آتش انداخته شدند. عطاء گفته است: در روز قیامت ماه وخورشید با هم جمع می شوند وآنگاه به دریا انداخته می شوند تا تبدیل به آتش بزرگ خدا شوند

« یَقولُِِ الإِنسَانُ یَو مَئِذٍ أَینَ المَفّرُ»در آن روز انسان نابکار وکافر می گوید به کجا می توان گریخت ؟و به کجا باید فرار کرد ؟ و از این حادثه جانکاه و مصیبت بزرگ چگونه باید گذشت ؟ این را از نومیدی بر زبان می آورند چون می دانند که در آن هنگام راه فراری نیست . مقصود از

این آیات هول و هراس آخرت است دیده ها در روز قیامت خیره می شوند و از شدت هول و هراس متحّیر می گر دند و از مشاهده ی عظمت امور، خیره می مانند و انسان عقلش را از دست می دهدهوش از سرش می پرد وبه جستجوی مجا ومفری می افتد اما هیهات قیامت فرا رسیده وحیات به سر آمده است.

« ینبّؤالانسان یومئذ بما قدم وأخر» درآن روز تمام اعمال گذشته انسان به او گفته می شود و از کوچک و بزرگ و مهم وناچیزاعمالش با خبر می شودکه در حال حیات از پیش فرستاده و آنچه برای بعد از مرگ گذاشته است . از نیک و بد وحسن وقبح عملکردخود با خبرمی شود.

«بل الانسان علی نفسه بصیرَة» بلکه انسان بر خود  گواه است و به زشتی وعمل وناپسندی کار خود شهادت می دهدو به شاهدی دیگر نیاز ندارد.

«وجوه یومئذ ناضرة»بعد از این خداوند یادآور می شودکه انسان ها دنیا و لذایذ نا پا یدارآن را بر آخرت وثروت های پایدارش ترجیح می دهند انسان ها را در روز قیامت به دو گروه نابکار و نیکان تقسیم می نماید.

 «تعرف فی وجوهم نضرة النعیم»«الی ربها ناظرة» به شکوه وجمال وعظمت خدایشان می نگرندو در جمال حق واله وشیدا می شوند بزرگترین نعمت برای بهشتیان دیدن خدای متعال و نظر کردن بدون حجاب به ذات مبارکش

می  باشد.

(همانطور که گفتیم انسان در روز قیامت به دو دسته تقسیم می شوند)کسی که نامه ی اعمال یا پرونده اش به  دست راستش داده می شود با شادی تمام و با صدای بلند  فریاد

می زند و به همراهان واطرافیانش می نگرد ومی گوید نامه ی عملم را بگیرید وبخوانید!در آن چیزی نیست که نخواهد دیگران آن را ببینندچنین فردی یا از مسلمانان دسته ی اول

«سابقین»است که مرتکب گناه کبیره یا انجام فاحشه ای نشده است یا از مسلمانان دسته ی دوم  «اصحاب الیمین» که اگر گاهی مرتکب گناهی شده است بلافاصله توبه کرده است وبه سوی پروردگارش برگشته است زیرا او دارای چنان ایمان محکم واستواری بوده که او را از گناه محفوظ داشته است«فَهَوفِی عِیشهٍ رَاضِیِهٍ فِی جَنَّةٍ عالِیَةٍقُطُوفُها دا نَیةُ»

(حاقه/23-21)چنین فردی در زندگی وحیاتی که به سر می برد به حدی از آن راضی است که حتی آن زندگی نیز از خودش راضی است.

چرا که صاحبش از او راضی است. او در یک باغ پر شاخ وبرگ ودرمکان مرتفع به سر می برد به طوری که میوه هایش رسیده وقابل دسترسی می باشند« مُتََّکِئینَ عَلیَها مُتَقابِلین»(واقعه/16)آ نها در حالی که بر تخت ها تکیه

زده اند رو بروی هم قراردارند.مجلس آنها چون مجلس اهل دنیا نیست .اهل دنیا گرچه در مجالسشان ظاهراً با هم هستند  اما دلهایشان با هم نیست و در بسیاری از موارد نسبت به هم (حسد و بخل)دارند اهل دنیا وقتی در مجلس می نشینند دوست ندارند روبروی هم باشندو اصلاًاز یکدیگر خوششان نمی آید در بهشت نه کینه ای هست و نه عداوت ودشمنی ،اهل همه دوستدار هم هستند و بخاطر همین محبت است که وقتی در آن مجلس عمومی می نشینندروبروی هم قرار

می گیرند ودر چنین مجلسی هرگز زحمت آماده کردن غذا ونوشیدنی و.... را نمی کشند زیرا  خدمتکاران زیادی دارندو در خدمتشان هستند«یَطوفُ عَلَیهِم وِلدَانُ مُخَلَّدُونَ بِأکوابٍ وأَباریِقَ وکَأسٍ مِن مَعِینٍ»(واقعه/18-17)کودکانی که همیشه در حالت کودکی خود باقی می مانند وتغییر نمی کنند اراده ی خداوند بر این است که اهل مجلس از دیدن وبودنشان لذت می برند مرتب اطرافشان می گردند وبا پارچ وظروف وکاسه های پُراز شراب، همیشه جاری وروان  هستند . وگوشت هر پرنده ای که خود دوست داشته باشند برایشان فراهم می شود ومیوه  وآن چه هنگام خوش وخوشگذرانی خورده می شود وخود انتخاب می کنندتقدیم شان می شود.اهل بهشت روی تشک هایی در جاهای بلندقرار دارند وبه استراحت مشغولند وقتی سخن از تشک به میان می آیدهمسر نیز با آن تداعی می شودالبته همسران آنگونه نیستند که در دنیا بوده اند بلکه تغییر وتحولی ازهر لحاظ در آنها به وجود آمده است در آفرینش دوباره تغییر وتحولاتی ایجاد کر ده ایم آنها در روز قیامت مانند دنیا نیستند(هم از لحاظ  سیرت وهم از لحاظ صورت) تغییر کرداند آنها را به دختر تبدیل کر ده ایم وازلحاظ روحی حالتهایی به آنها داده ایم که زن های دنیایی کمتر این حالت را دارند زنان بهشتی عُرب هستند (عُرب)به زنانی گفته می شود که شوهرهایشان را بسیار دوست دارند واین محبت وعشق را نیز اظهار می کنند و  آنها هم سن و.سال می باشند . واما احوال کسانی که نامه واعمالشان به دست چپ شان داده می شود.« فَلَیسَ لَهُ ههُنا حَمیمِ»

(حاقه/35 ) امروز در این حالت دوست ومدافعی که دلسوز اوباشد و بخواهد از او دفاع کندوجود ندارد وعذابشان دربرابر{عدم ارتباط صحیح با مخلوقات خدا}بی توجهی به فقرا ونیازمندان عدم تشویق دیگران به چنین کاری است

«وَلا طَعامُ إِلاَّ مِن غِسلِینٍ لا یَأ کُلُهُ اِلاَّ اُلَخاطِئُونَ»

(حاقه/36-31)هیچ خوراکی جز، ( غسلین)ندارند.(غسلین)چیست؟

(غسلین )خوراکی است از درختی به نام (ضریع)یا (زقوم )

زیرا در جای دیگر می فرماید خوراک فرد مجرم غیر از (ضریع) و(زقوم)نیست ومی فرماید هیچ خوراکی جز غسلین نیست پس غسلین وضریع و زقوم یک چیز هستند نام درخت (زقوم)و(ضریع)است زیرا این درخت دارای تیغ های آنچنان تیزی است که هر گاه به پستان شتر وحیوانات دیگر برخورد کند آن را زخمی می کند وهنگام خوردنش آنقدر ناگوار است که از دهان تا معده را می سوزاند. تنها افرادی از این خوراک می خورند که عمداً وبا هدف مشخص از مسیر بندگی خداوند متعال منحرف شده اند وبه خداوند عظیم وبزرگ ایمان نداشته ودرفکر فقیرو نیازمندان

نبوده اند لذا جهنم مأوی و مسکنی است مملوّاز آتش. در آنجا برای هر فردی که مستحق آن است اتاقی کوچک ازآتش که

هم چون کابین تلفن های امروزی ساخته شده است

«إِنَّها عَلَیهمِ مُوصَدَةُ»اطاقی که نه در دارد نه راه فرار چهار گوشه ی این اطاق با ستون های بسیار قوی محکم شده است

پوشاک اهل دوزخ.

پوشاک اهل دوزخ از (قطران)است:

« سرابیلُهُم مِن قَطرانٍ»پیراهنی که می پوشند از(قطران)

است قطران ماده ای است سیاه که باعث از بین بردن پوست بدن انسان می شود و پوشیدن چنین لباسی از چنین جنسی باعث اذیت وآزار انسان می شود.زیرا رنگ سیاه آن، اعصاب انسان را بسیار خسته می کند وبوی بسیار بدی نیز داردوچرب هم است وهمین هم باعث جذب آتش می شود و درنتیجه همچون(قیر)به سرعت ذوب می شود وبه بدن انسان می چسبد.(غذاونوشیدنی اهل دوزخ)غذای جهنمیان(غسلین)و(ضریع)و(زقوم)است وبه جای آب وهرنوشیدنی دیگر  به آنان آب بسیار داغ وجوشان داده می شود چنان داغ وسوزان است که وقتی از آن می نوشند تمام درونشان را می سوزاند واز بین می برد.«وسُقُو اماءً حَمیمِاًفَقَطَّعَ اَمعَاءَهُم»افزون براین نوع زندگی واین همه عذاب می فرماید:دوزخیان هرگز چنین گمان نکنند که روزی این عذاب برداشته یا تخفیف داده می شود دوزخیان این را بدانند که اگر قرارباشد چیزی برایشان زیاد شود عذاب است وعذاب«فَذُوقُوافَلَن نَزیدکُم إلاّعَذاباً»

دوشنبه 19/12/1387 - 7:57
دعا و زیارت
اگر دین ندارید لا اقل در دنیای خویش آزاده باشید.
يکشنبه 4/12/1387 - 15:19
دعا و زیارت
صدای سم اسبان لشكر شقاوت به هوا برخاست و از تاختن آنان دل‌ها به لرزه افتاد، نوای زنگ‌های شتران كاروان اباعبدالله‌الحسین (ع) حزن واندوه را بر قلب‌ها و چهره‌های ماتم زده دوستداران اهل بیت (ع) می‌نشاند، نمایش تعزیه آغاز می‌شود. صدای سم اسبان لشكر شقاوت به هوا برخاست و از تاختن آنان دل‌ها به لرزه افتاد، نوای زنگ‌های شتران كاروان اباعبدالله‌الحسین (ع) حزن واندوه را بر قلب‌ها و چهره‌های ماتم زده دوستداران اهل بیت (ع) می‌نشاند، نمایش تعزیه آغاز می‌شود. رود پرآب فرات كه آبش را بر فرزندان و یاران حسین (ع) بستند، از دل كویر می‌گذرد و نگهبانان سپاه دشمن مراقب هستند تا قطره‌ای از آب، لب‌های خشكیده طفلان بی‌گناه سالار شهیدان را تر نكند. سرهای بریده ‪ ۷۲تن از یاران امام بر سر نیزه‌ها است ، زینب (س) و كودكان گریان و یاران با وفای امام در غل و زنجیر باپای برهنه برزمین داغ كربلا به دنبال هم حركت می‌كنند. زینب پیشاپیش اسرا حركت می‌كند، چشمانش را می‌بندد، تا فرود تازیانه‌ها را بر فرزندان حسین (ع) نبیند، در درون او چه غوغایی است، این را جز حسین و خدای حسین، دیگری نمی‌داند. به دروازه كوفه می‌رسند، زینب چنان كوبنده سخن می‌گوید كه یزید ویزیدیان را منقلب می‌كند. زینب دختر علی(ع) و خواهر داغدار حسین(ع) است كه گفته‌اند; بهترین پیام رسان عاشورا و نخستین" تعزیه خوان" واقعه جانسوز جهان اسلام است. او كه بابازگویی تمام لحظات كربلا، وضعیت جانگداز اسرا و یتیمان حسین (ع)، نهضت حسینی را تدوام بخشید. به راستی اگر زینب(س) نبود، شاید تمام ظلم‌هایی كه در روز عاشورا بر حسین و یارانش گذشت، تاابد به گوش كسی نمی‌رسید و او همچنان غریب كربلا می‌ماند. اما جسارت، شجاعت و بلاغت سخن زینب (س) باعث شد تا مردم از لحظه به لحظه واقعه جانگداز عاشورا مطلع شوند و شرح دلاوری‌ها و جان نثاری یاران و عاشقان حق و حقیقت تا ابد در تاریخ اسلام جاودان بماند. و نمایش تعزیه همچنان ادامه دارد، ناله‌ها و گریه مردم بر مظلومیت حسین(ع) فضا را پر كرده است، آخرین مجلس تعزیه شهادت امام حسین (ع) است و پس ازآن زینب است و افشاگری لشگر شقاوت. مجالس تعزیه توسط تعزیه خوانان تك به تك اجرا می‌شود تا در نهایت نوبت به‌آخرین مجلس می‌رسد. تعزیه شهادت امام حسین (ع)، صدای زنگ شترها در سوگ قافله سالار شهیدان حس غم غریبی را در فضا پراكنده می‌كند و هر لحظه بر جمعیت و ازدحام مردم افزوده می‌شود. باآتش زدن خیمه‌ها و صدای پای ستوران در بیابانی كه با خون شهدای كربلا سیراب شده، تعزیه به پایان می‌رسد، و ‪ ۱۴۰۰سال است كه حكایت این تعزیه همچنان باقی است . "تعزیه"در لغت به‌معنی سوگ و شیون و زاری بر حسین (ع) و خاندان پیامبر اكرم (ص) است. نمایشی‌آیینی با تكنیك و محتوای خاص به‌خود كه ملهم و برگرفته از واقعه جانگداز عاشورا و اتفاقاتی كه در این رابطه رخ داده به وجود آمده است. مبنای این نمایش‌ها را روایت سفرهای امام حسین (ع) و پیروانش از مدینه به بین النهرین، جنگ‌های او و در نهایت شهادت امام حسین (ع) تشكیل می‌دهد. نسخه‌های تعزیه‌ای در دست است كه درآن از حضرت محمد (ص) و خاندانش نیز نام برده شده اما همواره شاخص‌ترین شخصیت این گونه نمایش‌ها مربوط به امام حسین (ع) است. در نمایش‌های تعزیه متون نگاشته شده‌ای وجود دارند كه به دلیل سینه به سینه بودن وتفكرات معنوی اهل‌این هنر مذهبی هرگزنویسندگان واقعی آنها مشخص نشده است این متون با عنوان " نسخه " شناخته می‌شوند كه همواره به فارسی منظوم و اغلب به زبان نویسندگانی گمنام است. بازیگران تعزیه نیز هر یك به قشری از طبقات جامعه تعلق دارند و بیشتر آنهانیزحرفه‌ای نیستند و تنها درچنین مراسم مقدسی به‌دلایل مذهبی و اعتقادات درونی پای در میدان نمایش می‌گذارند. با وجود آنكه‌این گونه نمایش‌ها به دلیل ارتباطگیری مناسب با مخاطب از جایگاه خوبی در میان تماشاگران برخوردارند، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل كم توجهی، آخرین تلاش‌های خود را برای ادامه حیات انجام داده‌اند. دكتر " فرشید ابراهیمیان " پژوهشگر و منتقد فرهنگی براین باور است كه هر پدیده‌ای بدون ارتباط با دنیای خارج و پیرامون خود نمی‌تواند دراین جهان به‌حیات‌ادامه دهد و هنر نیزازاین قاعده مستثنی نیست،بنابراین دست‌اندركاران نمایش‌های تعزیه برای حفظ و اشاعه‌این هنر دینی و مذهبی باید با دستاوردهای جدید حوزه نمایشی جهان به خوبی آشنا باشند. به‌اعتقاد كارشناسان توجه و حمایت‌از هنرهای سنتی و آیینی چون تعزیه به معنای حفظ بی‌چون و چرا و بدون ایجاد تحول در این حوزه نیست و از سوی دیگر تغییرو تحول درآیین‌های سنتی نمایشی به معنای‌ازبین رفتن بنیادها و هسته‌های اصلی و فكری و آیین‌های گذشتگان محسوب نمی‌شود. دكتر"محمدرضا خاكی" تعزیه شناس، مدرس و كارگردان تئاتر گفت: كم توجهی به این گونه نمایش‌ها و نبود ارتباط با تئاتر روز دنیا باعث شده است تابه مرور زمان بسیاری‌ازمشخصه‌های تكنیكی و محتوایی نمایش‌های تعزیه به فراموشی سپرده شود. وی اجراهای مداوم و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را یكی از راه‌های پویایی این گونه‌ی نمایشی می‌داند كه با آن زمینه‌های غنا و ارتقای كیفی نمایش تعزیه از نظر تبادل اطلاعات تكنیكی و خروج از بن بست حاصل از عدم ارتباط با تئاتر علمی جهان فراهم می‌شود. به اعتقاد صاحب نظران برگزاری نشست‌های تخصصی، پژوهشی و تحقیقی از دیگر راه‌های رشد و پویایی و برگرفتن گرد كهنگی از چهره نمایش تعزیه است . دكتر" محمود عزیزی" گفت: این گونه نمایش هااگر با دید پژوهشی و علمی مورد توجه اهل فن قرار گیرند می‌توانند گونه جدید و مستقلی از هنر نمایشی را به تئاتر جهان معرفی كنند. وی مناسبت‌های مذهبی همچون ماه محرم،را فرصتی برای بازنگری و توجه به نمایش‌های سنتی و آیینی خصوصا نمایش تعزیه دانست كه می‌تواند به سوگواره‌ای بزرگ، مردمی و غیر دولتی تبدیل شود. به باور كارشناسان برنامه ریزی‌های كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، برای فعالیت‌های نمایشی گروه‌های تعزیه، فراهم كردن امكانات لازم برای‌اجرای گروه‌های نمایشی و ایجاد فرصت‌های مناسب برای شكل‌گیری گروه‌های جدید در تهران شهرستان ها، برگزاری سمینارهای پژوهشی و علمی در سطح داخلی و بین- المللی و برپایی همایش‌های آیینی و مذهبی جهت شناساندن تكنیك‌های اجرایی و محتوایی این گونه نمایش از سوی متولیان تئاتر كشور، می‌تواند موجب پویایی و بروز خلاقیت در نمایش تعزیه شود.
دوشنبه 9/10/1387 - 21:21
دعا و زیارت
تا چند سال قبل شبیه خوانی از هفتم محرم در میادین و صحن حیاط حسینیه ها و تکایا در شهرستان ها معمول بود، شبیه خوان ها که مخصوص این کار تعلیم یافته بودند با طبل. سرزمین پهناور و عزیز ایران با همه تنوع اقلیمی، قومی و گویش ها، دارای اشتراکات فرهنگی زیادی است. بسیاری از آداب و رسوم و علایق مذهبی و ملی در سراسر کشور با کمی تفاوت در ظاهر با علاقه و شور توسط ساکنان این سرزمین دنبال می شود. در استان های مختلف از شمالی ترین شهرهای خراسان و آذربایجان تا جنوبی ترین شهرهای سیستان و اهواز از پهنه کویر تا حاشیه های زاگرس و البرز و از دریای خزر تا خلیج فارس در ایام محرم، تعزیه برگزار می شود. نسخه های اشعار این نمایش مذهبی اثرگذار در سراسر کشور تفاوت کمی با هم دارند. شخصیت و ادبیات قیام حسینی باعث شده است در تمامی شهرها و ادبیات مورد توجه قرار گرفته و جاودانه تاریخ شود. مردم از اول ماه محرم همه ساله به مناسبت سالروز این واقعه، در شهرها و روستاهای ایران، مساجد و تکایا را با قالی و قالیچه آذین می بندند و دیوارها و منبر را سیاه پوش می کنند و علم حسینی را که عبارت است، از پنجه آهنین یا برنجی، سر چوب راست چهارمتری نصب می نمایند و روی چوب را با پارچه ها و دستمال های ابریشمی به رنگ های سبز و مشکی و زرد و آبی آرایش می دهند، به طوری که دستمال ها و شال ها دور تا دور چوب بسته و آویز می شود، آن علم را از روز اول ماه محرم در وسط مسجد یا تکیه برپا می سازند.ترتیب مراسم عزاداری، در دهه محرم در قدیم بدین ترتیب بود که؛ مرد و زن شب ها در مساجد و تکایا جمع می شدند، یکی نوحه خوانی می کرد و عده ای به آهنگ صدای نوحه خوان سینه می زدند و از شب هفتم محرم، دسته گردانی هم آغاز می شد. یعنی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی از مسجدی به مسجد دیگر راه می افتادند در جلو دسته های سینه زنی و زنجیرزنی طوق و علم هم حرکت می دادند. طوق، عماری است که آن را با روپوش و پارچه های فاخر زینت می کردند و چهار نفر از نیرومندترین افراد دسته چهار پایه آن را به دوش گذاشته راه می افتادند. این مراسم مذهبی در سراسر ایران اجرا می شود. ولی در تهران و (تکیه دولت)، مشهد و شهرهای مذهبی با شکوه و جلال بیشتری برگزار می شود. در قدیم تعزیه خوانی در دولت تکیه دارای آداب خاصی بود که یکی از آنها حرکت علم شاه در سوم محرم بود. این علم پنجه بزرگی از زرناب بر سرش نصب بود همراه با علم از روز هفتم دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در شهر به گردش در می آمد و شب ها با مشعل و شیپور و موزیک و شور و هیجانی برپا می شد.شبیه خوانی در تهران و همه شهرهای کشور از روزهای اول محرم و هر روز با یک موضوع، شروع می شد که در این سال ها با شور و علاقه بیشتری و به خصوص با حضور معنوی جمع کثیری از مردم برگزار می شود. تا چند سال قبل شبیه خوانی از هفتم محرم در میادین و صحن حیاط حسینیه ها و تکایا در شهرستان ها معمول بود، شبیه خوان ها که مخصوص این کار تعلیم یافته بودند با طبل. شیپور و کرنا در محل تعیین شده کار خود را آغاز می کردند. در میدان و محوطه ای که شبیه خوانی برگزار می شد، مردان و جوانان در یک طرف و زنان و دختران در سمت دیگر به تدریج جمع می شدند و به تماشا می ایستادند.یک نفر از معمرین محلی مأموریت راهنمایی مردم و حفظ نظم محیط شبیه خوانی را به عهده می گرفت. شبیه خوان ها هر روز یکی از وقایع کربلا را نشان می دادند و شبیه خوانی مربوط به آن را اجرا می کردند؛ بازیگرها، نقش خود را که با شعر نوشته شده بود از روی نسخه ای که در دست داشتند به آواز می خواندند. شبیه عبدا... بن حسن که در دامن حضرت شاه شهیدان (امام حسین (ع)) به درجه شهادت رسیده و دست قطع شده خود را به دست دیگر گرفته است. در سؤال و جواب هم رعایت تناسب آوازها با یکدیگر می شد، مثلا اگر امام یا عباس سؤال و جوابی داشت و امام شور می خواند، عباس هم باید جواب خود را در زمینه شور بدهد، فقط مخالف خوان ها از سرلشگران و افراد و امراء و اتباع با صدای بلند و بدون تحریر، شعرهای خود را با آهنگ اشتلم و پرخاش اداء می کردند در جواب و سؤال با مظلومین هم همین رویه را داشتند و با وجود این اشعار مخالف خوان و مظلوم خوان هم در سؤال و جواب باید از حیث بحر و قافیه جور باشد، ولی تمام قافیه و بحر اشعار یک تعزیه ازغیر از موارد سؤال و جواب یکی نبود.
دوشنبه 9/10/1387 - 21:14
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی الحسین وعلی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین مثلی لا یبایع مثله 1-ماه محرم الحرام یکی از ماههای عجیب و غریب سال قمری است که عزاداران حسینی و صاحب دلان معارف والایی از ان صید می کنند. در این ماه که خاندان اهل البیت پیامبر اکرم به مذبح و مقتل کربلا کشانده شد و سبط پیامبر با طرزفجیع ی به شهادت رسید می توان آن را ماه غم و اندوه نامید .لذا قبل از ورود به مباحث لازم می نماید که ابتدایا از ولادت و بیوگرافی شهید این ماه سخن رانده شود. امام حسین (ع)که سید شباب اهل الجنه است در سوم شعبان سال چهارم هجری متولد شد هر چند که پنجم شعبان و آخر ماه ربیع الاول و سیزدهم رمضان نیزجزء ایام میلاد آن حضرت که مورد اختلاف است لیکن روز سوم شعبان گویا سندیت و قطعیت زیادی یافته ومورد تصویب تقویم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. در مورد حوادثی که در هنگام ولادت امام حسین(ع) رخ داده است همگی حکایتگر شرافت و جلالت شخصیت آن بزرگوار است و نشانه ی قرب و کرامت امام حسین (ع) عند الله و نزد ملایکه مقرب الهی است . منقول است که جبرییل به همراه گروه بیشماری از ملایکه ماموریت یافتند که از طرف خداوند تبریک و تهنیت و سلام خداوندرا به پیامبر ابلاغ کنند در بین راه جبرییل به جزیره ی رسیدند که جایگاه یکی از فرشتگانی بود به نام فطرس که به سبب کندی در اعمال خویش مطرود درگاه خداوند واقع شده بود ملک فطرس نیز با جبرییل و ملایکه دیگر وارد خانه پیامبر شدند و فطرس سرگذشت خویش را برای پیامبر باز گو نمودپیامبر فرمودند که ای فطرس پروبال خود را به مولود امام حسین (ع)بمالد تا خداوند از خطا و اشتباهت در گذرد و مورد پذیرش آستان الهی قرار گرفت و به درگاه الهی مجددا بار یافت . 2-ماه محرم الحرام را برای عارفان و سالکان ماه ویژه ی است جهت تصفیه و تهذیب جان و روان تا درجات و مراحل سلوک الی الله را سپری کند .یکی از این اعمال ویژه در ماه محرم کم خوری و کم نوشنی و کم خوابی و کم گویی است علی الخصوص در تاسوعا و عاشورا و شب یازدهم فقط نان خالی بخورد و در این روز عاشورا از خوردن و آشامیدن و دیدار با برادران دینی کم کند و تنها و تنها در خانه ی خود در خلوت خاصی به غم و اندوه بپردازد و از اعمال مبارک و مثمر دیگری در این ماه محرم قرائت زیارت عاشورا در دهه ی اول است که هر روز با قرائت زیارت عاشورا امام حسین (ع)را زیارت کند. 3-بهتراین است که توجه خاص به تهذیب نفوس پرداخته و با توسل به خاندان نبی اکرم به ویژه امام حسین(ع)توفیق طهارت درونی و نورانیت دل و روح را دریابد و حتی اولی است که اعمال عزاداری خود با اخلاص و حضور قلب اتیان کند و ازورود ریاءو شرک خفی به درون روح و روان جلوگیری کندازیرا که اعمال عبادی ریایی هر چند که فراوان باشند هیچ ارزش و بهایی ندارد .لذا بجاست که مراقبت شدید از دل کند و آنرا حرم امن الهی قرار دهد.
دوشنبه 9/10/1387 - 21:12
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته