کامپیوتر و اینترنت
آموزش نرم افزار فتوشاپ 3
منوی Edite
این منوی همانگونه که از نامش معلوم است مربوط به ویرایش می باشد البته فرمان های داخل این منو کمی خسته کننده می باشد ولی جزء اصلی کار است و نمی شود آن را فاکتور گرفت.
اولین فرمان داخل این منو فرمان Undo می باشد که این فرمان آخرین عملیات انجام شده توسط شما در نرم افزار لغو می کند و معادل کلیدهای میانبر Ctrl+z می باشد. البته این فرمان تا یک مرحله از عملیات را لغو می سازد .
Step for ward: به کمک این فرمان فرمان های لغو شده توسط فرمان Step back ward برگردانده می شود که معادل کلیدهای میانبر Snift +ctrl+z می باشد .
Step back ward: به کمک این گزینه می توان به تعداد معینی از عملیات را لغو نمود. کلید میانبراین فرمان معادل Alt+ctrl+zمی باشد.
Fade brush tool: به کمک این گزینه می توانید بعد از استفاده از ابزار Brush آن خط را از نظر میزان غلظت ونیز نوع مد آن تغییر دهید در آینده با مغوله Mode بیشتر آشنا خواهیدشد.
Cut: به کمک این فرمان می توانید یک قسمت را برش دهید و کلیدهای میانبر آن معادل Ctrl+x می باشد البته این نکته را خاطرنشان کنم که باید حتما قسمتی به کمک ابزار انتخاب که در قسمت بعد با آن آشنا خواهید شد انتخاب شده باشد تا قابل بریدن باشد.
Copy: به کمک این فرمان می توانید یک کپی از قسمت انتخاب شده توسط ابزار انتخاب را داشته باشید و کلیدهای میانبر آن معادل Ctrl+c می باشد.
Copy merged: به وسیله این فرمان می توانید از قسمت انتخابی کپی را داشته باشید با این تفاوت که زمانی که آن را Paste می نمایید آن کپی به صورت یک لایه جدید ایجاد میشود و برروی همان لایه اصلی باقی نمی ماند البته درباره لایه ها دردرس های آینده اطلاعات ارزنده ای را دریافت خواهید کرد و با آن آشنا خواهید شد .
Paste: زمانی که شما از گزینه Copy یا Cut یا Copy merged استفاده می نمایید آن قسمت انتخابی برروی حافظه موقت ذخیره می شود برای برگرداندن آن فایل ذخیره شده برروی حافظه موقت از فرمان Paste استفاده می کنیم که معادل کلیدهای میانبر Ctrl+vمی باشد.
Paste in fo : به کمک این فرمان قسمت Copy شده را Paste می کنیم با این تفاوت که قسمت کپی شده به صورت یک لایه ماسک می شود و یک لایه ماسک برای ما ایجاد می کند(این مقوله را همین جا تمام می کنم تا در دروس بعدی مفصل به آن پرداخته شود)
Clear: به کمک این گزینه قسمت انتخابی را می توانید حذف نمایید.
Check speilng: به کمک این فرمان ما می توانیم از املای درست کلمه خود( البته به زبان انگلیسی ) مطلع شویم به این صورت که زمانی که کلمه ای را در نرم افزار می نویسیم این فرمان فعال می شود با زدن این فرمان پنجره ای کوچک باز می شود که در زیر به آن خواهیم پرداخت.
Not in dictionary: دراین قسمت کلمه ای وجود دارد که شما نوشته اید.
Chageto: در این قسمت نزدیک ترین کلمه را از حیث حروف به کلمه مورد نظر ما وجود دارد.
Suggestions: در این قسمت کلماتی که از نظر حروف به کلمه مورد نظر ما نزدیک است وجود دارد.
در قسمت زیر هم معیین شده که چه نوع زبانی به این Dictionary حاکم است ویک گزینه با نام Check all leyer وجود دارد که با فعال کردن آن این فرمان برتمامی لایه ها اعمال می شود.
Find and rep lace text: به وسیله این فرمان می توان یک کلمه مورد نظر یا یک حرف مورد نظر را با حرف یا کلمه دیگر به صورت خودکار تغییرداد.
Fill: به کمک این فرمان می توان به صورت تمام وکلی یک لایه یا صفحه را به یک رنگ یا یک شکل در آورد زمانی که این فرمان را می زنید پنجره Fill باز می شود در قسمت اول می توانید انتخاب کنید که از چه حالتی برای کل صفحه استفاده نمایید می توانید به صورت مشکی کنید یا به صورت Back ground color یا در پس زمینه از توالی عکس استفاده نمایید وغیره......
در قسمت Blending می توانید مشخص نمایید که نوع مخلوط کرده لایه انتخابی با لایه های دیگر به چگونه باشد با انتخاب مد مورد نظر می توانید از این خاصیت استفاده نمایید در قسمت Opacity هم می توانید میزان غلظت رنگ یا تصویری که می خواهید به صفحه بگذارید تعیین نمایید.
Stroke: به کمک این فرمان می توانید در لایه انتخابی به دور تصویر یا خط کشیده شده یک خط با رنگ و اندازه دلخواه رسم نمایید. قسمتWidth میزان قطر خط می باشد. در Color box می توانید نوع رنگ را تعیین نمایید. در قسمت Loction می توانید نوع موقعیت خط را تعیین نمایید. که به سه صورت Inside که در داخل خط را ترسیم می نماید Center که از وسط وبه صورت مساوی خط ترسیم شده در دور موضوع مورد نظر می کشد. و درآخر گزینه Outide که خط را به صورت Outline می کشد یعنی دقیقا بعد از تمام شدن موضوع خط را در دور شی می کشد. در قسمت Blending می توانید نوع مخلوط شدن خط با لایه های دیگر را در قسمت Mode و میزان غلظت خط را به کمک گزینه Opacity تعیین نمایید.
Free transform: به کمک این فرمان می توانید یک لایه یا یک تصویر انتخابی را به صورت آزادانه تغییر مکان دهید یعنی آن را بچرخانید یا آن را تغییر اندازه دهید. یا آن را برعکس نمایید بعد از اعمال تنظیمات برای ثابت کردن تنظیمات بازدن کلید تائید بالا یا دوبار پشت سرهم کلیک کردن می توانید تنظیمات را اعمال نمایید برای رد کردن تنظیمات هم از گزینه Cancel یا کلید میان برEsc می توانید استفاده نمایید کلیدهای میانبراین فرمان نیز معادل Ctrl+t می باشد.
Trans form: در این قسمت شما می توانید هر یک از فعالیت های چرخش تغییر مقیاس ایجاد پرسپکتیو کج وکوله کردن تصویر مورد نظر را به صورت جداگانه انجام دهید.
Define brush: به کمک این گزینه می توانید لایه یا تصویر یا قسمت انتخابی از هردوی آنها را به صورت یک سر قلم در بیاورید در درس آینده با قلم ها به خوبی آشنا خواهید شد در واقع شما می توانید یک سر قلم به صورت دلخواه ایجاد نمایید . این قابلیت بسیار قابلیت کارآمدی می باشد.
Purge: به کمک این فرمان می توانید چند گزینه را خالی و تهی نمایید که در زیر تک تک آنها را توضیح خواهم داد.
Undo: یکی از قابلیت فرمانPurge پاک کردن مراحل انجام شده در نرم افزار می باشد به این صورت که دیگر امکان بازگشت به آنها به کمک فرمان Undo نیست.
Clip board: از دیگر قابلیت های این فرمان آن است که Cilp board را که همان حافظه موقت سیستم می باشد را پاک سازی می نمایید البته این پاک سازی مختص فعالیت های خود نرم افزار می باشد و هیچ ارتباطی با نرم افزار های دیگر که برروی Cli pboard فایلی دارند ندارند.
Histories : به کمک این فرمان می توانید تاریخچه یاهمان Histories را پاک نماییدHistories در واقع تاریخچه ای ازفعالیت های ما در نرم افزار می باشد که در دروس بعدی با آن به طور کامل آشنا خواهید شد.
All : به کمک این گزینه تمام سه مورد بالا را شما پاک می کنید.
Color settings : در این قسمت شما می توانید نوع ومیزان بیت ها واطلاعات در تمام ترکیب های رنگی تغییر دهید و خاصیت آنها را عوض نمایید البته دراین رابطه در قسمت آنالیز ترکیب های رنگی مفصل بحث خواهیم نمود.
Preset manager: در این قسمت شما می توانید نوع قرار گیری انوع سر قلم Texture یا انواع ترکیب های رنگی را در پالت های خود تغییر دهید بعضی آنها را به صورت دستی و دلخواه مرتب و ردیف نمایید وحتی می توانید آنها را حذف هم نمایید. بر روی هر یک از آنها بروید و باکشیدن آنها جای آنها را عوض نمایید و برای رفتن به نوع ها ی دیگر از منوی کرکره ای Preset type استفاده نمایید.
Preferences : به کمک این قسمت مزیت های این نرم افزار در دست شما است البته این بحث بسیار گسترده است ودراین قسمت نمی گنجد و ما آن را به جلسات بعدی موکول خواهیم کرد ولی به صورت کلی در رابطه با آن مطالبی را خواهم گفت تا با آن بیشتر آشنا شدید در این قسمت می توانید تنظیمات بعضی از ابزارها و پارامترهای مرتبط با نرم افزار را تغییر دهید البته این خاصیت در تمام نرم افزارها وجود دارد تا اینجا با منوی Edit به طور کامل آشنا شدید در جلسه بعد با قسمتTools box یا جعبه ابزار آشنا خواهید شد وخواهید دید که فرمان های این منو چقدر مهم وکاربردی هستند گرچه کسل کننده هستند.
آموزش فتوشاپ شماره 4
آشنایی و کاربا ابزار Tool box
تا حالا شما با ایجاد کردن یک صحنه جدید باز کردن و چاپ کردن یک عکس لغو کردن عملیات ها Copy برداری و غیره....... به صورت کامل آشنا شدید در این قسمت شما را با ابزار ویرایش یک صحنه آشنا خواهم کرد به طور کلی ابزارها در نوار ابزاری که معروف به Tool box می باشد وجود دارد. اگر شما فتوشاپ را باز نمایید این نوار ابزار را در سمت چپ مانیتور مشاهده خواهید کرد . در کل از مهمترین قسمت های موجود در نرم افزار می توان به این قسمت اشاره نمود که ابزارهای آن به شرح زیراست:
1) Rectangular marguee : این ابزار اولین ابزار داخل Tool boxمی باشد به کمک این گزینه می توانید یک ناحیه از تصویر یا تمامی تصویر جاری در نرم افزار انتخاب نمایید. البته این گزینه یک ناحیه انتخابی مربع یا مربع مستطیل را دراختیار ما می گذارد زمانی که یک ابزار را از نوارابزار انتخاب می کنید در قسمت Option bor پارامترهای ظاهر می شوند. این پارامترها برای بهترتنظیم نمودن آن ابزار می باشد د رواقع قابلیت هایی را در رابطه با آن ابزار در اختیار ما قرار میدهد. البته در رابطه با Option bar در دروس توضیح داده شده است زمانی که Rectangular marguee را انتخاب می نمایید در Option bar پارامترهای ظاهر می شوند که تک به تک آنها را توضیح خواهم داد.
اولین قسمت جایی است که شما نوع انتخاب خود را تعیین خواهید نمود که به صورت پیش فرض برروی گزینه اول قراردارد دراین قسمت چهار نوع حالت مختلف وجود دارد. که به شرح زیرمی باشد:
Newseleotion: به کمک این گزینه که به صورت پیش فرض نیز فعال است می توان یک ناحیه را برای انتخاب تعیین نمود البته با این تفاوت که زمانی که یک قسمت را انتخاب می نمایید دوباره جای دیگری می خواهید انتخاب نمایید قسمت قبلی از بین میرود در ضمن به وسیله این گزینه شما می توانید ناحیه منتخب را حرکت دهید و به جای مورد نظر خود منتقل نمایید.به این صورت که با رفتن Pointer ماوس برروی قسمت منتخب شکل Pointer عوض می شود واین نشان دهنده آن است که شما می توانید آن قسمت را حرکت دهید.
Add to selection: به کمک این گزینه می توانید به ناحیه منتخب قسمت های دیگر نیز اضافه نمایید و دیگر با انتخاب نمودن دوم انتخاب اول از بین نمی رود. و همچنین در این گزینه و سه گزینه بعدی امکان حرکت دادن قسمت منتخب وجود ندارد.
Subfract from selemtion : به کمک این گزینه می توانید ازقسمت منتخب به صورت دلخواه کم نمود یعنی زمانی که شما یک قسمت را انتخاب می نمایید اگر بیشتر از ناحیه مورد نظر انتخاب نمودید به کمک این گزینه می توانید آن قسمت را کم نمایید . مانند گزینه دوم این گزینه نیز امکان حرکت دادن ندارد.
Intersect with selection: به وسیله این گزینه می توان ناحیه انتخابی به داخل یک ناحیه دیگر محدود نمود به این صورت که زمانی که شما یک قسمت را انتخاب نمودید به کمک این گزینه می توانید آن را در کادری که می کشید محدود نمایید.
Feathder : به وسیله این فیلد عددی شما می توانید ناحیه انتخابی را نرم نمایید یعنی میزان حد فاصل قسمت انتخابی و قسمت ها غیر منتخب را ازنظر تعداد پیکسل زیاد نمایید و ناحیه منتخب نرمی را دردست داشته باشید.
Style : دراین قسمت می توانید نوع وشیوه انتخاب را تعیین نمایید . این قسمت
دارای منوی کرکره ای می باشد که این منو سه گزینه را به شرح زیر در اختیار دارد:
Normal: به کمک این گزینه که به صورت پیش فرض می باشد به صورت آزادانه شما می توانید انتخاب داشته باشید.
Fixed aspect ratio : به کمک این گزینه شما می توانید میزان نسبت ضلع های کادر انتخابی را تعیین نمایید که در حالت پیش فرض به صورت یک به یک می باشد یعنی کادر مربعی را ایجاد می نماید.
با تغییردادن عددهای درون دو فیلد عددی Width وHeight می توانید تنظیمات را مشخص نمایید
البته خاطرنشان کنم در این قسمت انتخاب به صورت آزادانه قابل انجام است یعنی اندازه معیین برای کادر انتخابی تعیین نشده است.
Fixed size: به کمک این گزینه می توانید اندازه کادر انتخابی را محدود نماید و دیگر کادر انتخابی را به طور آزادانه نمی توانید حرکت دهید. در اینجا دو فیلد عددی Height , width وجود دارد که می توان اندازه را به آن داد و کادر مورد نیازرا مشاهده نمود. دراین جا تمام فرمان های و کلیدهای مرتبط با گزینه rectargular Marguee آموختید و فقط یک نکته باقی ماند که با نگه داشتن کلید Shift برروی کی برد می توانید یک کادر مربع را به صورت سریع دردست رس داشته باشید البته با راست کلیک کردن برروی همین گزینه زیر مجموعه باز میشود که درزیر به توضیح آنها خواهم پرداخت :
اولین گزینه همان گزینه می باشد که توضیح دادیم دومین گزینه Elliptical marguee tool می باشد این گزینه یک کادر انتخابی به صورت دایره و بیضی دراختیار ما قرار میدهد این گزینه هم دارای تنظیمات گزینه اول می باشد و فقط کادر انتخابی آن به صورت دایره و بیضی می باشد.
Single row marguee: به کمک این گزینه شما یک کادر انتخابی به قطر یک پیکسل در اختیار دارید و همچنین این کادر انتخابی به صورت افقی می باشد. و قسمت Option bar هم تفاوتی نکرده است .
Single column marguee: این گزینه نیز مانند گزینه بالا یک کادر انتخابی با قطر یک پیکسل را ایجاد می نماید. ولی تفاوت این گزینه با گزینه قبل این است که گزینه قبل به صورت افقی بوده ولی این گزینه ناحیه را به صورت عمودی انتخاب می کند.
گزینه دوم در قسمت Tool box ابزار Move می باشد به کمک این ابزار شما می توانید یک لایه یک قسمت یا یک ناحیه انتخابی را حرکت دهید این گزینه کلید میانبرش معادل V از روی کی برد می باشد. این گزینه نیز در قسمت Option bar دارای پارامترهای می باشد که در زیر به آنها خواهم پرداخت البته این دو گزینه به صورت پیش فرض فعال نمی باشند.
Auto select leyer: به کمک این گزینه می توانید لایه های را به صورت دستی در صحنه انتخاب وحرکت دهید یعنی نیاز نیست که به پنجره Leyers مراجعه نمایید و لایه را انتخاب نمایید با رفتن Pointer ماوس برروی لایه مورد نظرو درگ کردن در صفحه آن لایه انتخاب وحرکت می کند.
Show bounding box: با فعال نمودن این گزینه د رناحیه مورد نظر یک کادرfree transform ایجاد می شود یعنی می توانید آن را به صورت آزاد تغییر اندازه و شکل دهید البته در رابطه با Freetrans form در قسمت قبل به صورت کامل وجامع توضیح داده شده است.
سومین ابزار موجود در جعبه ابزار گزینه Lasso می باشد گزینه Lasso یا کمند می تواند به صورت آزادانه یک ناحیه را انتخاب نماید. این گزینه نیز مانند Rectangular marguee داری همان Optionbar می باشد . و پارامتر ها آنها هم سان است. زمانی که برروی این گزینه راست کلیک نمایید دو گزینه دیگر نیز ظاهرمی شوند که تمامی آنها از نظر Option bar یکسان می باشند.
Polugonal lasso: به کمک این گزینه می توانید ناحیه انتخابی چند گوش و زاویه داری را داشته باشید.
Magnetic lasso: به وسیله این گزینه می توانید ناحیه انتخابی را براساس نوعی جاذبه داشته باشید به این صورت که نوع جاذبه براساس طیف رنگی می باشد یعنی اگر زمانی شما یک قسمت که دارای طیف رنگی قرمزتا نارنجی است این قسمت به صورت یک ناحیه کامل انتخاب خواهد شد.
تا اینجا به طور کاملا کامل با این سه ابزار کلیدی آشنا شدید در درس بعدی با تعداد زیادی از ابزار آشنا خواهید شد برای راحت تر بودن در مسیرآموزش ها دروس قبل را به طور کامل بخوانید تا درس بعد با حجم زیادی از مطالب روبرو نشوید.
سه شنبه 4/10/1386 - 23:32
کامپیوتر و اینترنت
قسمت Settings
در این قسمت شما چند فیلد عددی و منوهای كركره آی در دست داری أتولین منوی كركره آی تعیین كنفضه نوع فرمت و میزان كیفت تصویر به صورت پیش فرض می باشد كه هر كدام از آنتا مقدار و فرمت خاص تستند و برأی سهول در كار در اختیار ما قرار ضاده شده آست.
قسمت بعدی نیر یكو منوی كركره آی می باشد در این قسمت فقط برأی تامین نوع فرمت (یا جنس) فآیل می باشد در زیر همین منوی كركره آی منوی دیگری قرار دارد كه بسته به نوع فرمت تعیین شده تنظیماتی را دارا می باشد .
به عنوان مثال برأی فرمت Jpeg چهار گزینه به شرح زیر دارا می باشد:
Low : كم كیفت
Medium :كیفت متوسط
High : كیفت خوب
Maximam :كیفت عالی
البته می توان میزان كیفت را به صورت دستی نیر انجام داد. این كار را می توان به كمك پارامترQuality انجام داد هرچه عدد بیشتر كیفت بهتر هر چه عدد كم كمتر كیفت بدتر.
گزینه Blur
به كمك این گزینه می توان یكو صحنه را محو نمود.
گزینه Matte
به كمك این گزینه می توان رنگ پشت زمینه اگر قسمتی از عكس وجود نداشته باشد و پشت زمینه معلوم باشد را تعیین نمود و رنگ آمیزی كرد.
در پایین دو برگه Color table , Imagesize وجود دارد در پنجره اول شما می توانید در فرمت Gif یكو پالت رنگ در اختیار داشته باشید . و در قسمت دوم می توانید اندازه تصویر را تغییر دهید زمانی كه اندازه مورد نظر خود را در فیلد عدد وارد نمودید دكمه Apply روشن می شود بازدن این دكمه تنظیماتی كه تعیین نمودید اعمال می شود و عكس كوچك یا بزرگ می گردد.
حالا عكس شما آماده می باشد برأی ذخیره سازی و استفاده بر روی اینترنت این پنجره بعد از ذخیره سازی خود به خود بسته خواهد شد.
به منوی فآیل بر می گردیم و از فرمان های باقی مانده گزینه Revert را بررسی می كنیم.
فرمان Revert
به كمك این گزینه شما می توانید برروی عكس خود یا فآیل جاری هر تغییراتی را اعمال نمایید و زمانی كه دیدید این فعالیت ها مورد دلخواه شما نیست بازدن گزینه Revert عكس به صورت اولیه خود بر می گردد.
به كمك این فرمان می توانید تنظیمات صفحه از جمله نوع قطع استفاده شده برأی خروجی گرفت به صورت پیرینت را مشاهده كنید یا تغییر دهید.
Print with priview
به كمك این فرمان شما می توانید یكو پیش نمایش از فآیل پیرینت گرفته شده را ببینید و همچنین تنظیماتی را اعمال نمایید زمانی كه این فرمان را می زنید پنجره آی باز می شود . این پنجره شامل تنظیمات زیر می باشد:
Position
به كمك این قسمت می توانید موقعیت تصویر خود را برروی برگة تغییر دهید و موقعیت دیگری بر روی كاغذ پیدا كنید اگر تیك كنار عبارت Center image را بردارید می توانید موقعیت عكس را به صورت دستی تغییر دهید بغل فیلد های عددی بالا و چپ یكو منوی كركره آی وجود دارد كه تعیین كنفضه میزان واحد اندازه گیری می باشد.
Scaled print size
دراین قسمت شما می توانید اندازه تصویر را بزرگ وكوچك كنید سه راه برأی تغییر اندازه تصویر وجود دارد كه در زیرشرح خواهم داد:
1- به كمك فیلد عددی (Scale) ، به كمك این فیلد می توانید برحسب درصد تصویر موجود را بزرگ و كوچك نمایید.
2- به كمك دو فیلد عددی(Height) و پهنا (Width) می توانید اندازه تصویر را تغییر دهید.
3- بالاخره روش سوم به این صورت می باشد كه با فعال كردن گزینه Show bounding box می توانید چند دستگیره بر دور تصویر خود داشته و با حركت دادن آنتا عكس را بزرگ وكوچك نمایید.
منوهای كركرهای روبروی فیلدهای عددی واحد اندازه گیری می باشد كه بسته به نیاز شما هر كدام را خواستید می توانید انتخاب نمایید.
و در آخر گزینهScale to fit media به كمك این گزینه می توانید تصویر موجود را به صورت خودكار اندازه برگة خود نمایید.
در قسمت Option شما می توانید تنظیماتی را برأی تصویر ایجاد نمایید. از جمله مارك های را برأی راهنمایی بهتر در صحنه ایجاد نماییم یا عكس را به صورت افقی برعكس نماییم یا عكس را از نظر رنگ برگردانیم ( نگاتیو) یا محدوده Crop را مشخص كنیم یا در امتداد لبه های عكس برأی راهنمایی بهتر بردارهای ترسیم كنیم . در قسمت پایین نیر منوی كركره آی وجود دارد نوع زبان مورد استفاده برأی چاپ گر را تعیین می كند.
فرمان Jumpto
به كمك این فرمان می توان نرم افزاری های كه تحت فتوشاپ فعالیت می كنند را راه اندازی نمود از جمله این نرم افزارها Adobe Image ready میباشد. به كمك این نرم افزار می توانید تصاویر متحرك را ایجاد نمود و تصاویر متحرك را ویرایش نمایید البته این جمله آی از فعالیت های این نرم افزار قدرتمند می باشد.
و در آخر گزینه Exit كه به كمك آن می توان از این نرم افزار خارج شد.
در این قسمت می خواهم شما را باچند فرمت كاربردی كه می توان از فتوشاپ خروجی گرفت و همچنین چند فرمت كه می توان در فتوشاپ استفاده نمود آشنا كنم.
1- Psd pdd : این فرمت ، فرمت خود نرم افزار فتوشاپ می باشد این فرمت تمامی تنظیمات صحنه را كه در فتوشاپ ایجاد نمودید به همان صورت ذخیره سازی می نماید.
2- Bmp : در گرافیك كامپیوتر مشخصه سه حرفی نام فآیل برأی فایلی كه حاوی تصویر گرافیكی Map-Bit شده آست می باشد.
3- Gif : قالب گرافیكی از یكو فآیل كه حاوی تصویر Map-Bit باشد می گویند یكو فرمت از نوع كه بیشتر برأی وب استفاده می شود.
4- JPEG : یكو فرمت از نوع Ture color با روش فشرده سازی Lossy آست این فرمت از كانال آلفا در تصویر پشتیبانی ندارد.
5- Epc : یكو نوع فرمت فآیل آست كه بیشتر برأی فایلهای برداری (مانند لوگوها ) استفاده می شود در عین حال امكان تعبیه تصاویر Bitmap را دارد.
6-Tiff : یكو فرمت از نوع True color و غیر فشرده آست.
7- 16 Tiff : یكو فرمت هایی كه می توان به داخل فتوشاپ آورد آشنا شدید در آینده با تمام این فرمت ها تحت مثال های به صورت عملی آشنا خواهید شد.
البته این فرمت ها را نیر می توان به داخل س نیز وارد نمود.
آموزش شماره 2 فتوشاپ
در ادامه مطالب قبلی بقیه فرمانهای داخل منوی File را با هم بررسی خواهیم نمود.
File in fo
به كمك این گزینه می توانید اطلاعاتی را درباره فایل جاری (هم بدهید و هم بگیرید)
درقسمت قبلی ما درباره گزینه Save for web گذرا مطالبی را گفتیم در این قسمت جامع تر و بیشتر به این مقوله خواهیم پرداخت.
Save for web
گفتیم به كمك این گزینه فایل را می توان برای استفاده بر روی اینترنت استفاده نمود. زمانی كه این گزینه زده شود پنجره بزرگی در صفحه نمایان می شود كه این پنجره شامل چند قسمت از جمله پنجره كاری و قسمت پارامترها می باشد درست راست پنجره كاری شما می توانید به پارامترهای این پنجره دست پیدا كنید كه در زیر هریك از پارامترها را توضیح خواهم داد.
سه شنبه 4/10/1386 - 23:31
کامپیوتر و اینترنت
RGB color:
این مدل رنگ متشكل از سه رنگ اصلی قرمز سبز و آبی می باشد و با تركیب این سه رنگ ، رنگ اصلی به وجود خواهد آمد.
Cmyk color:
این مدل رنگ جهت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و دراین مدل رنگها به حسب درصد رنگهای فیروزه ای (Cyanred) سرخابی (Maqenta) زرد (Yellow) و سیاه (Black) تعریف میشود.
Lab:
مدل Lab جامع ترین مدل رنگی می باشد این مدل طوری طراحی شده كه در آن رنگها به دستگاه وابسته نباشد یعنی هر رنگ در صفحه نمایش و در صفحه چاپی به یك صورت ظاهر می شود. این مدل در عمل كاربرد زیادی ندارد.
Contents
در این قسمت شما مشخص می كنید كه صفحه جدید در قسمت پس زمینه چه خصوصیاتی را دارا باشد.
به صورت White سفید یا Back qrouhd color به صورت رنگی كه برای رنگ پس زمینه انتخاب می كنید یا به صورت شفاف یا Trahs pareht بعد از زدن دكمهok صفحه جدید ایجاد می شود .
Open
گزینه دوم در منوی File گزینه Open می باشد كه معادل كلیدهای میانبر Ctrl+O می باشد یا با دوبار كلیك كردن در پنجره كاری فتوشاپ می توانید به این پنجره دسترسی داشته باشید. به كمك این گزینه می توانید تصاویر را به فتوشاپ وارد نمایید.
Browse
به كمك این گزینه می توانید شما در داخل نرم افزار فتوشاپ یك Browser یا یك پنجره مشاهدات داشته باشید.
Open Recent
به كمك این فرمان می توانید آخرین تصاویر باز شده توسط نرم افزار را دوباره بازیابی نمایید.
Close
این فرمان صفحه باز انتخاب شده در نرم افزار را می بندد.
Save
این فرمان فایل موجود در نرم افزار را به فرمت های مختلف بر روی درایو سخت ذخیره سازی می نماید.
Save as
این فرمان از فایل جاری كه به كمك فرمانSave ذخیره شده ، ذخیره سازی می كند البته با نام دلخواه.
Save for web
این گزینه تصویر جاری را برای استفاده بر روی اینترنت ذخیره سازی می نماید ( دراین رابطه در آینده توضیح خواهم داد)
Import
به كمك این فرمان می توانید فایل هایی را به داخل برنامه وارد نمایید از جمله فایل های Adobe Acrobat و غیره……………
Export
به كمك این گزینه می توانید تصاویر را خروجی بگیرید.
تا اینجا با خصوصیات وفعالیت ها و تا حدودی با محیط نرم افزار آشنا شدید در درس بعد ترس شما نسبت به این نرم افزار خواهد ریخت و كامل ، راحت و روان با این نرم افزار كاربردی كار خواهید كرد.
سه شنبه 4/10/1386 - 23:25
کامپیوتر و اینترنت
فتوشاپ قسمت 1
نرم افزار فتوشاپ چیست؟
نرم افزار فتوشاپ از دسته نرم افزارهای Imaqe Editor می باشد به این معنا كه به كمك این نرم افزار می توان بر روی تصاویر ویرایش نمود و حتی تصاویری در درون این نرم افزار خلق نمود این نرم افزار كه توسط شركت Adobe ساخته شده است به كمك چند نرم افزار دیگر كه تحت همین نرم افزار كار می كنند می توانند برروی فیلم ها نیز ویرایش های را داشته باشند ولی اصل حوزه فعالیت فتوشاپ برروی تصاویر می باشد ما دراین آموزش ها قصد كردیم كه این آموزش ها را در دو سطح مبتدی برای دوستانی كه تا به حال با نرم افزار آشنایی نداشته اند و پیشرفته برای دوستانی كه با نرم افزار كاركرده ولی كامل با آن آشنا نیستن را ارائه نماییم امید است كه بعد از این آموزش ها شما را جزء آن دسته از كاربران حرفه ای این نرم افزار ببینیم و همچنین ما هم به هدف خود كه ترویج علم و مخصوصا علوم كامپیوتر می باشد رسیده باشیم.
نصب برنامه:
این برنامه مانند سایر نرم افزارها دارای مراحلی برای نصب می باشد كه به شرح زیر است:
CD نرم افزار را داخل درایو گذاشته و به داخل CD رفته گزینه Setup را بعد از گذراندن مراحل ( تعیین محل نصب بر روی دیسك سخت و همچنین مراحل و صفحات بعد) به صفحه می رسید كه از آن نمی توان گذر نمود چون از شما كد ورود نرم افزار را طلب می كند در اینجا شما به درایو CD رفته و فایل متن (Text) داخل CD نرم افزار را باز نموده و شماره سریال داخل را بلوكه كرده كپی نمایید به داخل Setup برگشته و در قسمت Serial namber ،Paste نمایید و مشخصات فردی خود را نیز وارد نمایید به این ترتیب گزینه Next روشن و فعال میگردد.حالا دكمهNext رازده و منتظر بمانید تا نرم افزار نصب گردد. بعد از نصب برنامه به منوی Start رفته و از قسمت Programs گزینهAdobe Photoshop را زده تا نرم افزار باز شود اینجا محیط نرم افزار فتوشاپ است.
كه متشكل از:
ناحیه كاری
نوار منو
نوار پارامترها
و پانل های مختلف كنترل رنگ ، سایز تصویر، لایه ها، اطلاعات صحنه، تاریخچه و غیره……می باشد.
این نرم افزار نیز مطابق تمامی نرم افزارهای تحت ویندوز دارای منوهای در بالای صفحه می باشد كه تمامی فرمانها دراین منوها البته بسته به نوع عملكرد شان دسته بندی شده اند اولین منوی كه ما با آن شروع خواهیم كرد و آشنا خواهیم شد منوی File می باشد.
FILE:
در این منو فرمانهای ورود خروج و نیز ذخیره سازی موجود می باشد تك تك آنها را توضیح خواهیم داد.
New :
به كمك این گزینه می توان یك صفحه جدید كاری درصحنه ایجاد نمود و كلید های میان بر این گزینه معادل Ctrl+N می باشد . زمانی كه این گزینه را می زنید یك پنجره جدید بازمی شود كه تعیین كننده مشخصات و نوع تنظیمات صحنه ای می باشد كه شما ایجاد خواهید كرد.
Name:
به كمك این گزینه مشخص می شود كه نام صحنه ای كه ایجاد می نمایید چه باشد.
درقسمت Image size تنظیمات مربوط به اندازه صفحه جدید می باشد كه به ترتیب توضیح خواهم داد . قسمت Preset sizes دراین قسمت اندازه های معیین و استاندارد و از پیش تعیین شده و را در اختیار شما قرار می دهد برای سهولت و سرعت و دقت در كار البته این گزینه به صورت پیش فرض به صورت دستی تنظیم شده است یعنی شما به صورت دلخواه می توانید اندازه صحنه جدید را ایجاد نمایید.
Width:
به كمك این گزینه كه یك فیلد عددی است می توانید عرض وپنهای صفحه تعیین نمایید.
Height: به كمك این گزینه كه یك فیلد عددی است می توانید طول یك صفحه را تعیین نمایید.
Resolution:
به كمك این گزینه میزان كیفیت و میزان نقاط را تشكیل دهنده یك صفحه را مشخص می كنید در رابطه با این مقوله در آینده مفصل صحبت خواهیم نمود.
درمقابل سه گزینه بالا یك منوی كركره ای وجود دارد كه معیین كننده واحد اندازه گیری می باشد.
Mode:
این قسمت یك منوی كركره ای می باشد كه دراین قسمت می توانید تركیب بندی رنگ در صفحه جدید كه می خواهید ایجاد نمایید تعیین كنید. كه مدل ها را در زیر توضیح خواهم داد.
Bitmap:
تصویری كه پیكسل ها با عوض كردن مقدار بیت ذخیره شده تغییر می كند ( یك یعنی روشن صفر یعنی خاموش ، در صفحه نمایش رنگی بیتهای بیشتری استفاده می شوند تا سه رنگ قرمز و سبز و آبی را هم كنترل كند)
Grayscale:
این گزینه یك صحنه در اختیار ما می گذارد به این صورت كه هر فعالیت دراین صحنه شود به صورت سیاه سفید دیده خواهد شد و ذخیره می شود در كل صفحه ای سیاه سفید در اختیار می گذارد و رنگ در آن تاثیری به عنوان خود ماهیت اصلی رنگ ندارد فقط به صورت تیره های مختلف خاكستری نمایان می شود.
سه شنبه 4/10/1386 - 23:24
آموزش و تحقيقات
آب سنگین چیست؟
آب سنگین یكی از مواد اصلی در راه اندازی راكتورهای تولید انرژی و تحقیقاتی موسوم به راكتورهای آب سنگین به شمار میرود.راكتورهای آب سنگین نیازی به اورانیوم غنی شده ندارد و از اكسید اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت استفاده می كند.
این فرایند, نیاز به اورانیوم غنی شده را مرتفع می كند اما طراحی این راكتورها پیچیده و تولید آب سنگین نیز هزینه بر است.بر اساس این گزارش آب سنگین از جدا سازی نوعی از مولكول های آب با غلظت ۱ در هر ۷۰۰۰ مولكول به دست می آید كه هیدروژن آن یك نوترون بیشتر از هیدروژن عادی دارد .
این نوترون اضافه موجب می شود تا عمل كند كنندگی نوترون های پر سرعت به اندازه ای برسد كه واكنش های زنجیره ای تولید انرژی از میله های سوخت آغاز شود در حالی كه در راكتورهای قدرت آب سبك , اورانیوم غنی شده درحد سه و نیم درصد و بیش از آن برای انجام واكنش مورد نیاز است.
در راكتورهای آب سنگین , این ماده وظیفه خنك كردن میله های سوخت , همزمان با كند كردن نوترونهای پر انرژی را به عهده دارد.با نزدیك شدن راكتور تحقیقاتی تهران , كه حدود چهل سال پیش و با قدرت ۵ مگاوات راه اندازی شده است , به پایان عمر كاری خودو نیاز روز افزون كشور به انواع رادیو ایزوتوپ های صنعتی و همچنین رادیو داروها , راكتور تحقیقاتی آب سنگین اراك با قدرت ۴۰ مگاوات طراحی و مكان آن در نزدیكی شهر خنداب در شمال غربی شهرستان اراك تعیین شد.
از آنجا كه این راكتور در زمان راه اندازی به مقدار زیادی آب سنگین نیازدارد مجتمع آب سنگین اراك همزمان با پی گیری ساخت ساختمان و راكتور آماده شد و به بهره برداری رسید تا بتواند نیاز راكتور را در زمان راهاندازی فراهم كند.ساخت این تاسیسات همچنین موجب آموزش متخصصان و آشنایی شركت های داخلی با استاندارهای هسته ای می شود و می تواند راه را برای ساخت نیروگاه های قدرت آب سنگین در آینده فراهم كند.
سه شنبه 4/10/1386 - 23:23
کامپیوتر و اینترنت
چگونه كارت گرافیك خود را اوركلاك كنیم ؟
برای اوركلاك كردن كارت گرافیك نرمافزارهای متعددی وجود دارد كه ما نرم افزار RivaTuner را برای اینكار پیشنهاد میدهم . این نرم افزار با ظاهری ساده قابلیتهای فوقالعادهای را ارائه میكند و كاركردن با آن نیز آسان میباشد .
كه RivaTuner حجم كمی دارد و به سادگی میتوان آن را از http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163
دانلود كرد.
در برگه اول برنامه مشخصات كارتگرافیك ، مانیتور و نسخه درایور فعلی ، نمایش داده شده است . در نیمه پایین این برگه بر روی دكمه Customize Driver Setting كلیك نمایید تا لیستی از آیكون ها جهت اعمال تغییرات در درایور كارتگرافیك نمایش داده شود . اولین آیكون به نام System Setting مربوط به «اُوركلاكینگ» كارتگرافیك میباشد كه پس از انتخاب آن وارد پنجره System Tweaking خواهید شد ، در این پنجره می توانید فركانس پردازندهگرافیكی و حافظههای آن را كم و زیاد كنید . در ابتدا سرعت پردازندهگرافیكی و حافظه آن در حالت استاندارد قرار دارند و در دو طرف آن بازه اطمینان اُوركلاكینگ با دو علامت كوچك مشخص شده است . این بازه با توجه به تنظیمات درایور تخمین زده شده است و نمی توان این فرض تئوری را ملاك حداكثر اُوركلاكینگ قرار داد . برای كارت گرافیك های مبتنی بر پردازنده گرافیكی NVIDIA در بالای پنجره System Tweaking یك منوی كركره ای ظاهر می شود كه توسط آن میتوان اوروكلاكینگ در حالت پردازش دو بعدی و در حالت پردازش سه بعدی را از یكدیگر تفكیك نمود . در پردازنده های گرافیكی مدرن NVIDIA سرعت پردازنده گرافیكی در حالت كار با برنامه های دو بعدی یا برنامه هایی كه نیاز به توان پردازشی زیادی ندارند به صورت خودكار كمتر از حالتی میباشد كه برنامه های سه بعدی و بازی ها در حال اجرا میباشند . به همین خاطر هنگام اُوركلاكینگ كارت گرافیك های مبتنی بر پردازنده گرافیكی NVIDIA باید ابتدا از منوی كركرهای گزینه Performance 3D انتخاب و سپس سرعت پردازندهگرافیكی و حافظه آن افزایش داده شود .
حال باید مشخص كرد كه فركانس پردازندهگرافیكی و فركانس حافظه را حداكثر تا چه میزان میتوان افزایش داد .
سه شنبه 4/10/1386 - 23:8
کامپیوتر و اینترنت
این کار را حتما انجام بدهید تا سرعت اینترنتت شما تا ده برابر افزایش پیدا کند . این کار باعث میشود هر صفحه ای برای دومین بار میخواهد باز شود به سرعت هر چه تمام باز میشود.
ابتدا به Start بروید و در Run تایپ کنید Regedit و Enter بزنید.
حال به دنبال این عبارت بگردید:
[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInternet Settings]
سپس در سمت راست پنجره به دنبال این عبارات بگردید:
1: MaxConnectionsPerServer
2: MaxConnectionPerl_OServer
ممکن است این دو عبارت رو مثل اینجا نداشته باشید پس روی صفحه سمت راست ، کلیک راست كنید و از قسمت [New]، روی [DWORD] كلیك كنید.
سپس عبارت شماره 1 را بنویسید . برای عبارت شماره 2 هم همین مراحل را انجام بدید. حالا روی عبارت های ساخته شده دو بار کلیک کنید و در قسمت [Value data] برای گزینه اول عدد 8 و برای گزینه دوم حرف a را وارد و سیستم را Restartکنید.
توجه: در هنگام نوشتن به حروف بزرگ دقت كنید. یا میتونید از چیزی که من نوشتم کپی و تو رجیستری Paste کنید. ( در بعضی از ویندوز ها این تنظیم وجود دارد
يکشنبه 2/10/1386 - 16:58
کامپیوتر و اینترنت
ارسال فکس از طریق رایانه
برای راه اندازی فكس در سیستم خود شما باید یك كامپیوتر با سیستم عامل ویندوز XP و یك مودم با قابلیت فكس داشته باشید كه اصطلاحاً به آن فكس مودم می گویند.
طریقه راه اندازی فكس به صورت گام به گام:
1- ابتدا در محیط ویندوز XP روی Start كلیك كنید و گزینه Printers & Faxs را كلیك كنید. سپس در پنجره ای كه باز می شود گزینه Set up faxing را از منوی كناری انتخاب كنید.
2- سی دی ویندوزXP را داخل درایو خود قرار دهید تا برنامه از روی سی دی نصب شود. پس از پایان نصب به پنجره Printers & Faxs باز می گردیم و گزینه Send a fax را از منوی كناری انتخاب می كنیم.
3- با كلیك روی گزینه Send a fax ویزاردی با نام Fax Configuration Wizard برای ما باز می شود. حال روی گزینه Next كلیك می كنیم و اطلا عات خود را در این صفحه وارد می كنیم. كامل پر كردن این فرم ضرورتی ندارد، پس Next را كلیك می كنیم و به پنجره بعد می رویم. در اینجا گزینه Enable Receive را تیك میزنیم و آن را رویManual answer تنظیم می كنیم و دو بار گزینه Next را می زنیم تا به پنجره Routing Options برسیم.
در اینجا نام پرینتر یا محل ذخیره شدن فكس ها بر روی هارد را با تیك زدن یك كدام از دو گزینه مشخص می كنیم و بر روی گزینه Next و Finish كلیك می كنیم تا به پنجره جدیدی تحت عنوان Welcome to the Send Fax wizard وارد شویم. از این پنجره صرفنظر می كنیم و دوباره به قسمت Printers & Faxs می رویم. بروی عكس فكس دو بار كلیك می كنیم تا برنامه Fax Console مانند شكل زیر باز شود :
4- برای فرستادن فكس در برنامه Fax Console از منوی File گزینه Send a fax را كلیك می كنیم. در پنجره جدید Next را كلیك می كنیم و در قسمت To نام فرد گیرنده و در قسمت شماره تلفن فكس گیرنده را وارد می كنیم و Next را می زنیم. در پنجره بعد موضوع فكس و متن فكس را مشخص می كنیم و دو بار Next را می زنیم و سپس Finish را میزنیم تا فكس مورد نظر فرستاده شود
5- برای گرفتن فكس كافی است در برنامه Fax Console از منوی فایل گزینه Receive a fax now را كلیك كنید تا فكس مورد نظر دریافت و در جایی كه قبلا مشخص كرده اید ذخیره شود.
يکشنبه 2/10/1386 - 16:51
موبایل
تفاوت های CPU های AMD وIntel عبارتند از:
1-AMD براساس معماری اجرایی 9 مرحله ای ساخته شده است اما معماری پردازنده های Intel شش مرحله ای می باشد.بدین معنا که AMDدر هر چرخه کاری 9عملیات را انجام میدهد در حالی که Intel فقط 6 عمل را می تواند انجام دهد.
2-AMD از640Kb Cache برخوردار است در حالی که Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر که میزان Cache پردازنده بیشتر باشد ، پردازنده کارایی بیشتری خواهد داشت اطلاعات بیشتری میتواند ذخیره کند ودیگر لازم نیست پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات یا دستور ها مدت زمان بیشتری را رفت و برگشت به حافظه برد اصلی برای جذب اطلاعات یا دستور العمل ها صرف کند.
3- AMD از مس برای اتصال ترانزیستور های بکار رفته در پردازنده ها استفاده میکند در صورتی که در ساختمان پردازنده های Intel آلومینیوم بکار رفته است.مس هادی الکترسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصالهای بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد .که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.
4- از دیگر تفاوت های میان AMD وIntel میتوان به راندمان Cache بروی چیپ اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده میکند که راندمان بیشتری نسبت بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری Intel دارد.
5-AMD از تکنولوژی پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده میکند ، در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارائی پائین تری ارائه میدهد ، نتایج تحقیقات بیشمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگاهای اطلاعاتی معتبر بیانگوی این پدیده هستند.
6-یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر میباشد که این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره( MultiMedia) میشود.
7- زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزایش داد Intel همین تغیر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته میشود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات میباشد که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید میشود . در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگهدارد
.
سه شنبه 20/9/1386 - 14:35
دعا و زیارت
روند توسعه بهائیت در ایران
این مقاله بر آن است تا با نگاهی به پیشینهی تاریخی و نحوهی پیدایش فرقهی بهایی، دلایل و چگونگی گسترش آن را به اجمال بررسی نماید. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ مقدمه دین و مذهب همواره عامل تعیین كنندهای در تحولات سیاسی و اجتماعی كشور ما بوده است. تاریخ ایران، از دوران باستان تا به امروز، مملو از جنبشهایی است كه براساس ایدئولوژی شكل گرفتهاند. امپراطوری هخامنشی با اتكا به ایدئولوژی مكتب زرتشت قوام گرفت و دولت ساسانیان همبستگی میان دین و دولت را به كمال رساند؛ خلفای بنیامیه و بنیعباس، قرنها با داعیهی اسلام بر این سرزمین حكومت كردند و سرانجام، از زمان صفویان به بعد، حكومتهای ملی كشور ما با دین عجین گردیدند. چنان كه سلسلهی صفوی با تكیه بر مذهب شیعه، حدود دویست سال دوام یافت و شاهان قاجار، با استعانت از دین و استفادهی از لقب «ظلالله» پذیرش حكومت خود را بر مردم هموار نمودند. اغلب جنبشهای اجتماعی معاصر ایران، به نوعی از دین بهره گرفتهاند. اما این واقعیت كه برای ایجاد تغییرات سیاسی در این سرزمین، میتوان از علایق مذهبی مردم آن بهره برد، حكم شمشیر دو لبه را دارد زیرا هم میتواند از جانب اصلاحگران و در جهت بهبود اوضاع به كار گرفته شود و هم میتواند به عنوان برگ برنده در اختیار استعمارگران قرار گیرد تا با شناختی كه از تاریخ و علایق مذهبی مردم كشور ما دارند، به اهداف خود نزدیك شوند. در مورد اخیر، از مذهب برای جذب مردم استفاده میشود و استعمارگران هدف خود را با نام دین پیش میبرند. در مواردی نیز استعمارگر با حمایت از بدعتهای مذهبی، میكوشد تا اصول عقاید تودهها كه آنان را به تحریك علیه منافعش وادار میكند، مورد حمله قرار داده و در آنها تردید و تزلزل به وجود آورد. از جمله مهمترین این قبیل بدعتگذاریها كه به عنوان حركتی بر ضد سنتهای دینی و اجتماعی ملت ایران و با پشتیبانی استعمار خارجی و استبداد داخلی در تاریخ معاصر ایران قد علم كرد، فرقهی بهائیت است كه با هدف از میان بردن نفوذ تشیع و روحانیت شیعه، در ایران عصر پهلوی شكل گرفت. بهاییت با هدف قراردادن اصول مذهب تشیع، سعی داشت مانع از گسترش آموزههای ظلم ستیزانهی آن شده، تا امكان تكرار جنبش های مذهبی از میان برود. به همین خاطر هم بود كه رژیم پهلوی و اربابان انگلیسیاش به شدت از آن حمایت میكردند و سعی داشتند از تفكر بهایی به عنوان اهرمی علیه اندیشههای انقلابی مردم كه امام خمینی (ره) سمبل آن شناخته میشد، استفاده كنند. به ویژه پس از حماسهی خونین پانزدهم خرداد 1342 كه رژیم بیش از پیش به قدرت و نفوذ معنوی روحانیت و شخص امام در میان مردم پی برد، توجه و حمایت آن نسبت به عناصر بهایی فزونی گرفت و از حالت ناپیدا خارج شد. مقالهی حاضر بر آن است تا با نگاهی به پیشینهی تاریخی و نحوهی پیدایش فرقهی بهایی، دلایل و چگونگی گسترش آن در عصر پهلوی و روند صعودی توسعهی بهاییت را در ایران، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به اجمال بررسی نماید. تاریخچه بهاییگری از بابیت نشأت گرفته و بابیت خود ریشه در شیخیگری1 دارد. عقاید اولیهی فرقهی بهایی تلفیق و تركیبی از عقاید تشیع، عرفان ایرانی، نظریههای حكمای اسلامی و یونانی است كه پس از سپری شدن عمری هزارساله، به صورت شیخیگری، سپس بابیگری و سرانجام بهاییت درآمد. اما آن چه امروز در فرقهی بهایی مطرح میشود، با شیوه و افكار بنیانگذاران آن تفاوت دارد. ظهور شیخیه مصادف با دوران فتحعلیشاه قاجار (1250 ـ 1212 ه. ق) و بدعت بابیان مقارن با سلطنت محمدشاه (1264 ـ 1250ه. ق) است. بنیانگذار فرقهی بابیه، شخصی به نام سیدعلیمحمد شیرازی بود كه مدتی در عتبات درس خوانده و چند سالی در حومهی بغداد و سپس بوشهر، گوشهنشینی اختیار كرده و ریاضت كشیده بود، او پس از یك اعتكاف چهلروزه در مسجد كوفه و سفر به مكه، به بوشهر بازگشت و خود را «باب الهی» نامید. سپس مبلغینی به شیراز فرستاد و عدهای ازجاهلان و ساده لوحان را به عنوان مرید به دور خود جمع كرد.البته مخفی نماند كه عمال انگلیسی كمپانی هند شرقی نیز از او و پیروانش حمایت مالی میكردند و به وسیلهی همین پولها هم بودكه منوچهر خان معتمدالدوله حاكم اصفهان، باب را به اصفهان فراخواند و در آن جا آزادی كامل به او اعطا نمود. به این ترتیب، باب تا سال 1263 ه. ق كه سال فوت معتمدالدوله بود، در سایهی حمایت او به تبلیغات پرداخت و مریدانش در زنجان و یزد رو به فزونی گذاشتند. عمدهی فعالیتهای جنبش بابیه در این زمان پیرامون اندیشهی مهدویت دور میزد. اما با گذشت زمان، علیمحمد باب كه نخست خود را باب امام زمان (عج) میخواند، پس از چندی ادعای مهدویت كرده و نغمهی ایجاد دین تازهای را سرداد. سپس ادعای نبوت كرد و سرانجام نیز دعوی ربوبیت و الوهیت نمود. 2 اما با درگذشت حاكم اصفهان، به دستور محمدشاه قاجار، باب را در قلعهی چهریق اردبیل زندانی كردند و او تا زمانی كه به دستور امیركبیر در تبریز اعدام شد، در آن قلعه به سر میبرد. 3 (شعبان 1266 ه. ق) با این حال، پیامد حركت باب همچنان ادامه یافت. چرا كه سنگینی فشارهای روزافزون و طاقتفرسای اقتصادی بر پیكر جامعهی عصر قاجار ـ به ویژه محمدشاه و ناصرالدین شاه ـ طبقهی زحمتكش ایرانی را سخت به ستوه آورده بود و نارضایتیهای اجتماعی تنها نیاز به جرقهای داشت تا آتش خشم مردم را نسبت به دولتمردان بیكفایت، روشن سازد. اكنون باب، در بافت و پوشش مذهب، بهترین فرصت را برای اظهار وجود به مخالفین میداد. البته گسترش دعوی باب دلایل سیاسی دیگری نیز داشت كه در ادامه به آن خواهیم پرداخت. باب یك سال پیش از اعدامش، میرزا یحیی نوری ملقب به «ازل» را به جانشینی برگزید. اما ازل كه از ترس دولت زندگی مخفی اختیار كرده بود، همهی كارها را به برادر پدریش میرزا حسینعلی بهاء سپرد و بهاء به عنوان پیشكار او، رشد و نفوذ بسیاری در میان طرفداران باب یافت. چندی نگذشت كه به دلیل فشارهای حكومت ناصری، بابیان جایی برای ماندن در ایران نیافتند و از بغداد سردرآوردند كه در این زمان تحت امر سلطان عثمانی بود. در آن جا حسینعلی بهاء برای ارضای حس جاهطلبی خود، دست به اقدام عجیب و بیسابقهای زد. ماجرا از این قرار بود كه باب در زمان حیات خود كتابی به نام «بیان» نوشت كه كتاب احكام او به شمار میآمد. او در این كتاب وعده داد كه در آیندهای بس دور، از میان بابیان، كسی به نام «من یظهرهالله» ظهور خواهد كرد و همه باید اطاعت او را گردن نهند. ولی بهاء به ابتكار خود این فاصلهی زمانی بسیار طولانی را كوتاه كرد و تنها چند سال پس از مرگ باب، ادعا كرد كه او همان من یظهرهالله است كه وعدهاش در كتاب «بیان» آمده بود. ادعای گزاف و جاهطلبی بهاء موجب اختلاف شدید میان او و ازل گردید. دولت عثمانی چون وضع را به این منوال دید، بهتر دانست كه بابیان را از بغداد به استانبول و از آن جا به «آورند» در یونان، كوچ دهد، دو برادر در این مدت همچنان به درگیری خود ادامه میدادند و علاوه بر دشمنی با شیعیان، بادامن زدن به اختلاف داخلی، موجب ناراحتی مردم را نیز به وجود میآوردند. لذا، دولت عثمانی چاره را در آن دید كه به طور رسمی و با رأی دادگاه، هر یك از دو برادر را به همراه پیروانش به نقطهای دور از یكدیگر بفرستد. سپس، میرزا یحیی ازل به جزیرهی قبرس و حسینعلی بهاء به عكا، گسیل داده شدند. از آن پس در میان بابیان دو فرقهای ازلی و بهایی پدید آمد. بهاء پس از جدایی از برادر و به هنگام اقامت در عكا از دعوی من یظهره الله هم گذشته و نه تنها خود را یك برانگیختهی الهی مینامید، بلكه ادعای خدایی نیز میكرد. 4 زمینههای پیدایش اغلب تحلیلگرانی كه دربارهی بهاییت مطالعه میكنند، علت بروز این جنبش را در زمینههای اقتصادی جستجو كرده و فقر و فلاكت مردم را عامل اصلی آن میدانند. 5 البته تردیدی نیست كه اوضاع اسفبار اجتماعی و اقتصادی ایران در دورهی قاجار، میتوانست زمینهی برخی مخالفتها را علیه حكومت مركزی ایجاد نماید 6 و برخاستن هر ندای اعتراضآمیز، شور و هیجان مردم را به دنبال داشته باشد. در غیر این صورت، چه لزومی داشت تا زمانی كه دین كامل و آسمانی اسلام در جامعهی ایرانی رسوخ كرده و با گوشت و خون آدمی پیوند خورده، تعلیمات ابتدایی و بیمحتوای فرقههایی از این دست در میان تودهی مردم جایی برای خود باز كند؟ بابیگری و بهاییت، بدعتی بود كه براساس بنیانهای مذهب شیعه بنا شده بود و حرف تازهای برای گفتن نداشت. اما فوجی كه به دنبال خود كشید، میتواند به نوعی قیام مردم را علیه خوانین، فئودالها و زمینداران بزرگ ـ كه اغلب در بین اقشار دولتی و مذهبی حضور داشتند ـ به ذهن متبادر سازد. با این حال، رشد و گسترش این فرقه، در مدت زمانی كوتاه و به رغم تمام مخالفتهای موجود، میبایست دلایلی علاوه بر اوضاع اقتصادی مردم داشته باشد. خاصه آن كه با عبور از عصر قاجار و تشكیل حكومت پهلوی، شاهد برخی اصلاحات در امور اقتصادی اجتماعی و نظامی هستیم: 7 اما، این وضعیت نه تنها مانعی برای گسترش بهاییت نمیشود، بلكه نفوذ و توسعهی بهاییگری در عصر پهلوی دوم به اوج خود میرسد. پس، گذشته از زمینههای اقتصادی پیدایش بهاییگری، بد نیست نگاهی به نقش استعمارگران خارجی در ظهور گسترش این فرقه بیاندازیم. عاملی كه با گذشت زمان، نه تنها كاهشی در آن پیدا نشد، بلكه فرمانبرداری مستقیم شاهان پهلوی از اربابان خارجی، آن را پررنگتر و قویتر از قبل نمود. سؤال این جاست كه استعمارگران از بدعتگذاری در دین ملت ایران و ایجاد انشعاب مذهبی میان آنها چه نفعی میبردند؟ به عبارت دیگر، وحدت دینی مردم چه مانعی درمقابل استعمارگران به وجود میآورد؟ پاسخ این سؤال ها را باید در مقطعی از تاریخ جست و جو كنیم كه به «عصر امتیازات» معروف است. دورهای كه ظهور سرمایهداری در غرب موجب شد كشورهای صنعتی هر كدام به میزان تواناییاشان، برای به دست آوردن مواد اولیه و بازار مصرف، به آسیا و آفریقا چنگاندازی كنندو این درست مقارن با دورهی زمامداری بیكفایتترین شاهان در طول تاریخ ایران بود. به زودی كشور ما صحنهی رقابتهای استعماری سه كشور فرانسه، انگلستان و روسیه گردید و هر یك از آنها طی معاهدات و قراردادهای سیاسی یا اقتصادی، گوشهای از خاكش را تصاحب كردند، یا ثروتی را به غارت بردند. پذیرش معاهدات ننگینی چون پاریس، گلستان و تركمانچای و واگذاری امتیازات گزافی چون تأسیس بانك شاهی، كشتیرانی روی رود كارون، رویتر و اكتشاف معادن ایران به انگلستان؛ تأسیس بانك استقراضی ماهیگیری در دریای خزر، احداث خط تلفن، احداث خط راه شوسه و سرانجام اجازهی تأسیس بریگاد مستقل قزاق كه در حقیقت تسلط بر نیروی نظامی كشور بود، 8 نشانهی آن است كه دولت ایران در مقابل استعمارگران به ذلت افتاده بود و توان مقاوت در مقابل زیادهخواهی آنان را نداشت. اما به رغم دریوزگی دولت، شواهد محكمی مبنی بر استقامت ملت و مقابلهی آن با این دزدیهای آشكار وجود دارد. نمونههای بارز این تقابل، فتوای جهاد توسط علما و بسیج مردم در جنگهای ایران و روس و پیروزیهای شگفت حاصل از آن، مقاومت نهضت تنگستان علیه نیروهای نظامی انگلیس و سرانجام نهضت تنباكو به رهبری علما و با حمایت مردم در مقابل واگذاری امتیاز رویتر است. بنابراین، با آن كه استعمارگران با اعطای وامهای كلان، دولت ایران را برای خود خریده یا از بیكفایتی رجال آن بهره میگرفتند، در مقابل ملت پابرهنه، اما متحد ایرانی، هیچ توفیقی به دست نیاورده بودند. ملتی كه به زور اسلحه تسلیم نمیشد، با اتكاء به دین و آیین، با دست خالی، در مقابل بیگانگان میجنگید. نقش عظیم روحانیت، بالاخص علمای شیعه، در ایجاد وحدت و پیشبرد اهداف مردم، چیزی نبود كه از نگاه تیزبین استعمارگران به دور مانده باشد. آنان به عینه میدیدند كه صدور فتوا از جانب یك روحانی سالخورده، میتواند چه موج عظیمی میان مردم ایجاد كند و قویترین سدها را بشكند. وحدت دینی و همبستگی مردم با اتكاء به علمای مذهبی، تنها مانع برای نفوذ هر چه بیشتر استعمارگران در ایران بود، مانعی كه میبایست پیش از سرایت به سایر مستعمرات، چارهای برای آن می اندیشیدند. سیاست «تفرقه بیانداز و حكومت كن» در طول تاریخ بارها امتحان خود را پس داده و كارآمدیاش را به نمایش گذاشته بود. ایجاد اختلاف مذهبی نیز پیشتر در عثمانی آزمایش شده انگلستان را برای سلطه بر آن كشور، به توفیق رسانده بود. اینك، روسیه با درس گرفتن از این تجارب از سیدعلیمحمد باب حمایت میكرد تا با ایجاد تفرقهی مذهبی، اقتدار دین و روحانیت و به تبع آن، مقاومت ملت ایران را در هم شكند. 9 كمی بعد، یعنی در دورهی ناصری، انگلیسیها هم به صف حامیان جدی این فرقهی بدعتگزار پیوستند. 10 از آن پس، هر قدر استعمارگران نفوذ و قدرت بیشتری در ایران پیدا میكردند، حمایت آنها از فرقهی بهایی نیز علنیتر و قویتر میشد. تا زمانی كه سرسپردگی كامل خاندان پهلوی به اربابان خارجی، اوج گسترش و توسعهی این فرقه و نفوذ آن را در اركان حكومتی به دنبال داشت. بهاییت در عصر پهلوی رضاشاه نظامی جسوری بود كه با كمك انگلیسیها دست به كودتا زد و با حیله و نیرنگ به پادشاهی رسید. او كه از اصالت خانوادگی بهرهای نداشت، نام «پهلوی»11 را برای خاندان خود برگزید و چنین وانمود كرد كه در پی تجدید عظمت گذشتهی ایران باستان است. اما در واقع، بزرگنمایی تاریخ ایران باستان برای رضاشاه به نوعی مبارزه طلبیدن اسلام بود. او میدانست كه نمیتواند قدرت اسلام را در حكومت خویش هضم كند، پس سعی داشت تا با خلق ایدئولوژی برای حكومت خود، اسلام را تضعیف نماید. آغاز حكومت رضاشاه مصادف با رهبری شوقیافندی، رهبر بهاییان بود و به نظر میرسد شاه نظر بسیار مساعدی نسبت به این فرقه داشت، به طوری كه یكی از افسران بهایی را به عنوان آجودان مخصوص ولیعهد خود انتخاب كرد. 12 در دوران پهلوی، جنبش بهاییت به یكی از شاخههای بسیار با نفوذ در تشكیلات سیاسی دولت و به تبع آن ساختارهای فرهنگی و اقتصادی كشور تبدیل شد. 13 رضاشاه از این جریان در جهت سیاست دینزدایی و روحانیتستیزی خود نهایت استفاده را برد و این مقابله تا حد كشف حجاب كه از احكام ضروری دین اسلام است پیش رفت. 14 به این ترتیب، دشمنی میان بهاییان و حكومت مركزی در دورهی پهلوی از میان رفت و برعكس به همكاری میان آنها علیه دین اسلام انجامید. نفوذ عناصر بهایی در دستگاه حكومت در عصر پهلوی دوم بسیار زیاد شد. محمدرضا شاه كه علاوه بر فقدان اصالت خانوادگی از جسارت پدر هم بهرهای نداشت، در میان اطرافیان خود، بهاییان را بیش از همه شایستهی اعتماد میدانست. از آن پس نقش عناصر بهایی در حكومت از حالت غیرعلنی عصر رضاشاه خارج گردیده و بسیاری از مناصب و شغلهای مهم وحساس در اختیار آنها قرار گرفت.به خصوص كه با شدت عمل رضاشاه در سیاست اسلامزدایی، روحانیت تا اندازهی زیادی قدرت خود را از دست داده بودند و بسیاری از اختیارات علما در حیطهی دستگاه قضایی و تعلیم و تربیت، اینك به دولت منتقل شده بود. با این حال، هنوز نفوذ و محبوبیت دین اسلام در میان مردم پا برجا بود و درست در زمانی كه شاه و اربابان انگلیسی و امریكایی اش فكر میكردند دیگر دین و روحانیت در ایران كمرنگ شده است، ظهور زعیم عالیقدر شیعه، حضرت امام خمینی (ره) و حماسهی عظیمی همچون 15 خرداد 1342 تمام معادلات را درصحنهی سیاست ایران بر هم زد. زمینههای قیام 15 خرداد از زمانی فراهم شد كه پس از فوت آیتالله بروجردی، دستگاه دولتی حركت ضددینی خود را شدت بخشید و لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی را تقدیم مجلس كرد. طرح انقلاب شاه و ملت نیز در همین سالها ریخته شد. اما دستگاه دینی و به خصوص روحانیت معتقد به مداخله در امور سیاسی در مقابل این اصلاحات قد علم كرد. سردمدار این مخالفت، یعنی شخص امام معتقد بود انجمنهای ایالتی و ولایتی در واقع همان بیتالعدلهای بهاییان15 است و این اصلاحات توطئهای بیش نیست تا اسلام را در میان جامعه كم رنگتر كند. پافشاری امام وحمایت علما و مردم از ایشان سرانجام به لغو لایحهی انجمنها انجامید. اما درجریان انقلاب سفید و رفراندوم فرمایشی، شاه دیگر حاضر نبود به هیچ قیمتی، حتی سركوب خونبار قیام 15 خرداد، در مقابل خواستههای روحانیون و مردم تسلیم شود. پس از آن، شاه تصمیم گرفت برای كنترل نیروهای مخالف، به عناصر بهایی قدرت بیشتری بدهد و آنها را به طور علنی، بی هیچ ابایی، در دستگاه دولتی به كارگیرد. از جمله مهرههای بهایی كه پس از سركوب قیام 15 خرداد در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی و هنری كشور حضور پیدا كردند، میتوان به افرادی همچون هژبر یزدانی سرمایهدار، ثابت پاسال رییس رادیو تلویزیون، فرخرو پارسا وزیر آموزش و پرورش، دكتر شاهقلی وزیر بهداری، تیمسار ایادی و پرویز ثابتی معاون ساواك، اشاره كرد. اما برجستهترین مهرههای بهایی كه توانست در مصدر نخستوزیر قرار گرفته و در دوران صدارتش تعلق او به بهاییت شهرت وسیع یافت، امیرعباس هویدا بود. 16 این انتصاب عمق بیاعتنایی شاه را نسبت به افكار عمومی و توسل و اعتماد او را نسبت به بهاییان نشان میداد. در دوران نخستوزیری هویدا، بهاییان بیش از پیش به مراكز حساس كشور دست انداختند. طرفداران این فرقه در عصر پهلوی دوم منابع اطلاعاتی و جاسوسی انگلستان در ایران به شمار میآمدند و اسناد بسیاری دربارهی رابطهی عناصر بهایی با سرویسهای اطلاعاتی سفارت انگلیس و مقامات انگلیسی در دست است. 17 آنان در تضعیف اقتصادی كشور نیز نقش داشتند و اجناسی را كه درایران ارزانتر تولید میشد، از خارج وارد میكردند. 18 اعتماد محمدرضا شاه به بهاییان باعث شد آنها از موقعیت بدست آمده برای كسب ثروت و قدرت بهره بگیرند. مركز بهاییگری در اسراییل قرار داشت و آنها با تشكیلاتی بسیار منظم و گسترده، با این مركز در ارتباط بودند. 19 به همین مناسبت،غیر از نفوذ دولتی، آنان با داشتن ارتباط با كشورهای خارجی به خصوص اسرائیل و انگلستان در جهت تضعیف اقتدار دولت و اقتصاد كشور در راستای منافع بیگانگان عمل میكردند، اقدامات خائنانهی این گروه بر علیه مصالح ملت و مملكت از جملهی عواملی بود كه به برانگیخته شدن خشم مردم و انفجاری به نام انقلاب اسلامی انجامید.
پینوشتها
1. شیخیگری انشعابی از شیعه اثنی عشری است که در قرن دوازدهم هجری قمری پدیدآمد و بنیانگذار آن شیخ احمد کسایی بود.
2. دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، بهاییت در ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381، ص 105 ـ 104. 3
. علی اصغر شمیم، ایران در دوره سلطنت قاجار، تهران: مدبر، 1374، ص 152- 151.
4. بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهاییت، تهران: سخن، 1368، ص 2.
5. برای مثال: یوسف فضایی، شیخیگری، بابیگری بهایی گری، تهران: عطایی، 1353؛ محمد رضا فشاهی، واپسین جنبش قرون وسطایی در دوران فئودال، تهران: جاویدان، 1356 )
6. کاتوزیان اقتصاد قرن نوزدهم ایران را به سه دوره تقسیم میکند؛ دوره ی اول مصادف است با سلطنت فتحعلی شاه و محمد شاه؛ دورهی دوم به تخت نشستن ناصرالدین شاه (1227 – هـ. ش.– 1848 م) و دورهی سوم باقی ماندهی سلطنت ناصری تا به هلاکت رسیدن شاه در 1275 هـ. ش.– 1896 را در بر می گیرد. دورههای اول به رغم جنگهای ایران و روس، دورهی ثبات و تحکیم است. دوره ی دوم قحطی، رکود بازار ابریشم و امتیاز نافرجام رویتر را در خود دارد که وضع اسفبار اقتصادی را در دورهی سوم به دنبال می آورد (محمد علی کاتوزیان اقتصاد سیاسی ایران، تهران: نشر مرکز، 1377، ص 71 ) شیوع بیماری های واگیر دار و قحطی نیز از دیگر مصیبتهایی بود که هر چند سال یک بار ایرانیان را فرا می گرفت و آفات آن هم از شمار سکنه میکاست و هم بنیه و روحیهی بازماندگان را تضعیف کرده و در نتیجه به اقتصاد کشور لطمه می زد. (سید تقی نصر، ایران در برخود با استعمارگران، تهران: شرکت مولفان و مترجمان ایران، 1363، ص 390-389) 7
. ظهور رضاشاه در صحنهی سیاسی ایران، در واقع نتیجهی قدرتیابی بورژوازی وابسته به غرب بود. حاکمیت این قشر بر جامعهی ایرانی، یک سری از اقدامات مورد نظر غرب را به اسم اصلاحات ونوگراییهای مناسب با اوضاع را میطلبید که رضاشاه به عنوان نمایندهی این قشر، این اقدامات را انجام داد. تقویت حکومت مرکزی، سرکوبی هر گونه مخالفت، آوردن صنایع جدید و کارخانه های نوین، رواج بیحجابی، تربیت متخصص و تأسیس نظام بانکداری مدرن، تشویق سرمایه گذاری خارجی و ... در چارچوب این هدف بود.
8. شمیم، ص 244.
9. نگاه کنید به اسناد ارائه شده در افراسیابی، ص 341 به بعد.
10. برای اطلاع بیشتر دربارهی حمایت انگلستان از بهاییت، نگاه کنید به: افراسیابی ص 405 به بعد.
11. پهلوی، منسوب به پهلو یا پارت، شعبه ای از قوم آریایی بود که در شمال شرق ایران می زیستند و در سال 250 پ. م امپراطوری اشکانی را تاسیس کردند.
12. سرگرد صنیعی در آن زمان از بهایی های طراز اول بود. او بعدها سپهبد و مدتی هم وزیر جنگ شد. انتصاب او به سمت آجودان مخصوص ولیعهد، حاکی از احترام و اعتمادرضاخان به بهایی ها و میزان نفوذ آنان در دستگاه دولتی است ( خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست ،موسسه ی مطالعات و پژوهش های سیاسی، 1385، ج 1، ص 57- 59 ).
13. زاهدانی، ص 238.
14. یکی از طرفداران سرسخت باب، دختری به نام قرةالعین بود که از پیشگامان امر بی حجابی در ایران به شمار میرود. هم چنین آزادی معاشرت میان زنان و مردان یکی از اعتقادات بهاییان است ( باب 15 از واحد چهارم کتاب بیان)
15. در احکام بهاییان درباره ی تشکیل بیت العدل آمده است: « خداوند بر هر شهری نوشته است که باید در آن شهر بیت العدلی تشکیل دهند و نفوس بر عدد بهاء » در آن اجتماع کنند و اگر تعداد آنها از این اندازه بیشتر باشد، باکی نخواهد بود. آنها باید خود را چنین ببینند که گویا در محضر خدای علی اعلی وارد شدهاند و کسی را که دیده نمیشود، ببینند. برای آنها سزاوار است که امناء ... برای هر کسی که روی زمین است، باشند و چنان چه در امور خودشان مشورت میکنند، در امور بندگان نیز برای خدا مشورت کنند (افراسیابی، ص 471)
16. در مورد بهایی بودن هویدا، بهترین و گویاترین سند، نامهای است با امضای اسکندر که در مهر ماه 1343 به وسیلهی پست برای اکثر مقامات دولتی آن زمان ارسال شد که به افشای سوابق او میپردازد (خاطرات فردوست ج 2، ص 277-375 ) دو سند دیگر که بهایی بودن هویدا را تایید میکند، نامهی یکی از سران جامعهی بهاییت به نام قاسم اشرافی به هویدا و دیگری گزارش ساواک از جلسهی بهاییان ناحیه ی 2 شیراز به تاریخ 19/5/1350 است. (همان جا، ص 385-384 )
17. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ معاصر ایران، موسسهی مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1385، ص455 . 18. خاطرات فردوست، ج 1، ص 375-374. 19. زاهدانی، ص 249. منبع: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
پنج شنبه 15/9/1386 - 12:31