مستحبات نماز آن چیزهایى هستند كه انجام دادن آنها باعث ((ثواب )) مى شود، ولى تركشان اشكالى ندارد و ضررى هم به نماز نمى زند، و آنها عبارتند از:
1 - افعال مستحبى . 2 - اذكار مستحبى .
افعال و اذكار مستحبى نماز بسیارند كه در این دو بخش به بعضى از آنها اشاره مى كنیم .
افعال مستحبى
1 - آداب وضو
قال رسول الله (صلى الله علیه آله و سلم ): الوضوء مفتاح الصلاة :
وضو كلید و وسیله افتتاح نماز است .
(نهج الفصاحه ، حدیث 1588)
وضو و نماز همچون ترمزى است كه در پنج نوبت روز، بدن و روح را از گرایش به آلودگى و بدى باز مى دارد و به پاكى و راستى و درستى مى كشاند.
شایسته است كه نمازگزار هنگام وضو ساختن آداب آن را كاملا رعایت كند، تا مقدمات و نورانیت لازم را براى حضور به محضر رب الارباب تحصیل نماید.
1 - نخستین آداب وضو آن است كه ((رو به قبله )) بایستد و در حال توجه به مركز عبادت و توحید باشد تا از فواید آن محروم نماند. چنانچه در روایت است كه : ((هر كس وضو را رو به قبله بسازد ثواب دو ركعت نماز در نامه عمل او نوشته مى شود.))(2).
در حدیث است كه امام مجتبى (علیه السلام ) به هنگام وضو مفصلهایش مى لرزید و رنگ صورت مباركش زرد مى شد. علت این حالت را از آن حضرت پرسیدند، فرمود: ((بر هر كس كه در مقابل پروردگار مى ایستد سزاوار است كه رنگش زرد شود و اعضایش بلرزد(3).))
2 - یكى دیگر از مستحبات وضو ((مسواك زدن )) به هنگام هر وضو مى باشد.
هرگاه اراده كنى وضو ساختن را، باید ابتدا به مسواك كردن بپردازى و مسواك را بر عرض دندانها بمالى ، نه بر طول آن .
مسواك كردن به انگشت ابهام و مسبحه در وقت وضو، مثل مسواك كردن به مسواك است ؛ یعنى هر دو انگشت را بر دندان مالیدن در وقت وضو ساختن مجزى از مسواك است و قائم مقام آن است (4).
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) به حضرت على (علیه السلام ) فرمود: ((اى على ! بر تو باد مسواك زدن به هنگام هر وضو(5 ).))
نیز حضرت فرمود: ((اگر بر امتم دشوار نبود، هر آینه مسواك را واجب مى كردم در هر وضو(6).))
همچنین فرمود: ((دو ركعت نماز در حالى كه انسان مسواك زده باشد، از هفتاد ركعت نماز در حالى كه مسواك نزده باشد، برتر است (7).))
3 - هنگام وضو ((مضمضه )) كند، و این عمل یعنى آب در دهان كردن و گردانیدن ، و بهتر این است كه آب را بیرون ریزد.
4 - هنگام وضو ((استنشاق )) نماید، و این عمل ، آب را در بینى كردن و بالا كشیدن آن است .
مستحب است كه سه بار مضمضه و استنشاق كند، اگر چه به یك مشت آب باشد(8).
5 - یكى دیگر از مستحبات وضو این است كه مرد در شستن اول در وقت شروع به شستن دستها آب را بر پشت آرنج بریزد، و در شستن دوم در وقت شروع آب را بر پیش آرنج بریزد، بر عكس زن ، كه او در شستن اول ابتدا به ریختن آب به پیش آرنج مى كند و در شستن دوم ابتدا به پشت آرنج مى كند(9).
6 - مستحب است بعد از وضو گرفتن ، اعضاء وضو را خشك نكند.
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((هر كسى كه وضو بگیرد و خود را با حوله خشك نماید، یك حسنه براى او نوشته مى شود. اما كسى كه وضو بگیرد و خشك نكند، بلكه صبر كند تا اعضاى وضو به خودى خود خشك شود، سى حسنه براى او نوشته مى شود(10).))
7 - هنگام وضو، میان انگشتان را باز كند تا كاملا شسته شود.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ((هنگام وضو میان انگشتان خود فاصله دهید تا خدا به وسیله آتش میان آنها را فاصله ندهد(11 ).))
8 - مقدار مصرف آب :
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ((براى وضو ده سیر آب ، و براى غسل سه كیلو آب كافى است ، ولى افرادى در آینده مى آیند كه این مقدار را كم مى شمارند و آب زیادى را مصرف خواهند كرد، آنها بر خلاف راه من مى روند(12).))
9- از دیگر مستحبات وضو، خواندن دعاهایى است كه در هر یك از افعال واجب وضو (شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها) و افعال مستحبه وضو (مثل مضمضه و استنشاق ) وارد شده . این دعاها در بخش دوم كتاب (اذكار مستحبى ) آمده است .
2 - لباس نمازگزار
قال الصادق (علیه السلام ): خیر لباسك ما لا یشغلك عن الله عز و جل بل یقربك من شكره و ذكره و طاعته :
نیكوترین لباس آن است كه تو را از یاد خدا غافل نكند و مشغول به غیر ننماید، بلكه به شكر و ذكر و طاعتش نزدیك كند.
(مصباح الشریعه ، الباب السابع ، فى اللباس )
1 - مستحب است در حال نماز انسان با لباس سنگین و موقر باشد(13).
2 - لباس از پنبه یا كتان باشد.
3- لباس سفید و بهترین لباسهاى خود را بپوشد(14).
4 - پوشیدن عبا، و دست كردن انگشترى عقیق .
5 - عمامه با تحت الحنك (15).
پیغمبر اكرم (صلى الله علیه آله و سلم ) فرمود: ((دو ركعت نماز با عمامه ، بهتر است از چهار ركعت نماز بدون عمامه ))(16).
6 - استعمال بوى خوش (17).
از امام صادق (علیه السلام ) آمده : ((دو ركعت نماز كه با بوى خوش گزارده شود بهتر است از هفتاد ركعت نماز كه بى بوى خوش گزارده شود))(18).
7 - مستحب است در نماز جامه سیاه نپوشد، به این معنى كه پوشیدن آن در نماز مكروه است ، مگر سه چیز: عبا، عمامه ، چكمه (19).
8 - مستحب است كسى كه مى خواهد لباس بپوشد یا از تن در آورد، بسم الله الرحمن الرحیم بگوید(20).
9 - براى نماز جاى مخصوص ، لباس مخصوص ، سجاده یا فرش مخصوص انتخاب كنند.
3 - نماز جماعت
عن ابى جعفر (علیه السلام ) قال : قال على (علیه السلام ): من سمع النداء فلم یجبه من غیر علة فلا صلاة له
هر كس صداى اذان جماعت را بشنود و بدون هیچ عذرى پاسخ ندهد نماز ندارد (نمازش مقبول نیست ).
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 375)
مستحب است نماز با جماعت خوانده شود. فضیلت نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فرادى مى باشد(21).
1 - اگر ماءموم یك مرد باشد، مستحب است طرف راست امام بایستد. و اگر زن باشد مستحب است در طرف راست امام طورى بایستد كه جاى سجده اش مساوى زانو یا قدم امام باشد.
2 - اگر یك مرد و یك زن و یا یك مرد و چند زن باشد، مستحب است مرد طرف راست امام و باقى پشت سر امام بایستند.
3 - اگر چند مرد یا چند زن باشند، مستحب است مردها عقب امام و زنها پشت مردها بایستند.
4 - مستحب است امام در وسط صف بایستد و اهل علم و كمال و تقوى در صف اول بایستند.
5 - مستحب است صفهاى جماعت منظم باشد و بین كسانى كه در یك صف ایستاده اند فاصله نباشد و شانه آنان ردیف یكدیگر باشد.
6 - مستحب است بعد از گفتن قد قامت الصلوة ماءمومین برخیزند.
7 - مستحب است امام جماعت حال ماءمومى را كه از دیگران ضعیفتر است رعایت كند، و عجله نكند تا افراد ضعیف به او برسد.
8 - مستحب است قنوت و ركوع و سجود را طول ندهد، مگر بداند همه كسانى كه به او اقتدا كرده اند مایلند.
9 - مستحب است امام جماعت در حمد و سوره و ذكرهایى كه بلند مى خواند صداى خود را به قدرى بلند كند كه دیگران بشنوند، ولى باید بیش از اندازه صدا را بلند نكند.
10 - اگر امام در ركوع بفهمد كسى تازه رسیده و مى خواهد اقتدا كند، مستحب است ركوع را دو برابر همیشه طول بدهد و بعد برخیزد، اگر چه بفهمد كس دیگرى هم براى اقتدا وارد شد(22).
4 - نماز اول وقت
قال الصادق (علیه السلام ): امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلوة كیف محافظتهم علیها
شیعیان ما را در اوقات نماز آزمایش كنید، كه چگونه بر خواندن نماز در موعد مقرر محافظت مى كنند.
(سفینة البحار، باب الصلوة )
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند كه راجع به آن خیلى سفارش شده و هرچه به اول وقت نزدیكتر باشد بهتر است ، مگر آنكه تاءخیر آن از جهتى بهتر باشد، مثلا صبر كند نماز را به جماعت بخواند(23).
اوقات فضیلت نماز
1 - وقت فضیلت نماز صبح از اول سپیده صبح تا پایدار شدن سرخى مشرقى است .
2 - وقت فضیلت نماز ظهر از نیمروز تا رسیدن سایه شاخص به اندازه خود مى باشد.
3 - وقت فضیلت نماز عصر از هنگام رسیدن سایه شخص به اندازه 4 قدم (7/4 شاخص ) تا رسیدن سایه شخص یا شاخص به دو برابر خود است .
4 - وقت فضیلت نماز مغرب از اول مغرب تا رفتن شفق (سرخى مغربى ) مى باشد.
5 - وقت فضیلت نماز عشاء از اول رفتن شفق تا یك سوم از شب است .(24)
رسول اكرم مى فرماید، خداوند متعال فرمود: ((من تعهدى نسبت به بنده ام دارم كه اگر نماز را در وقتش به پا دارد او را عذاب نكنم و بدون حساب او را به بهشت ببرم ))(25).
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((هنگامى كه بنده اى سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد، پاره اى نور سفید بالا مى رود و مى گوید: تو مرا حفظ كردى ، خدا تو را حفظ كند. ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد، آن نماز به صورت لكه سیاه و تاریكى برمى گردد و مى گوید: مرا ضایع كردى ، خدا تو را ضایع نماید))(26).
از عایشه نقل شده است : ((بارها اتفاق افتاد كه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) با ما مشغول صحبت بود، هنگامى كه وقت نماز مى رسید، چنان مشغول و متوجه عظمت خدا مى شد، گویا هرگز ما را نمى شناسد و ما هم او را نمى شناسیم ))(27).
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((وقتى كه نماز واجب مى خوانى ، آن را در وقت خودش چنان بخوان كه گویا دیگر هرگز به نماز موفق نمى شوى ))(28).
5 - نماز در مكان هاى مقدس
قال رسول الله (صلى الله علیه آله و سلم ): جعلت لى الارض مسجدا و طهورا:
زمین براى من سجده گاه و پاك كننده قرار داده شده است .
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 593)
نماز در مكانهاى مقدس ، مانند مسجد الحرام ، مسجد النبى و مساجد دیگر و در حرم حضرت على (علیه السلام ) و امام حسین (علیه السلام ) و مكانهاى مقدس دیگر، بر كمال و ارزش نماز مى افزاید و در روایات آمده است كه نماز در این مكانها ثواب دارد.
نماز در مسجدالحرام
امام باقر (علیه السلام ) فرمود: ((یك نماز در مسجدالحرام ثوابش از یكصد هزار نماز در مساجد دیگر افزونتر خواهد بود))(29).
پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ((هر كس هفت بار به دور این خانه طواف كند و دو ركعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد، گناهان او آمرزیده شود))(30).
نماز در مسجد رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم )
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ((ثواب یك نماز در مسجد من ، برابر است با ثواب ده هزار نماز در مساجد دیگر جز مسجدالحرام . زیرا نماز در مسجدالحرام برابر یكصد هزار نماز در مساجد دیگر است ))(31).
نماز در مسجد كوفه
ابوبصیر گوید، از حضرت صادق (علیه السلام ) شنیدم كه فرمود: ((خوب مسجدى است مسجد كوفه ، هزار پیغمبر و هزار وصى پیغمبر در آن نماز خوانده اند))(32).
امام رضا (علیه السلام ) فرمود: ((نماز فرادى در مسجد كوفه فضیلتش بیشتر است از هفتاد نماز جماعت در مساجد دیگر))(33).
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((یك نماز در مسجد كوفه برابر هزار نماز در مساجد دیگر است ))(34).
نماز در بیت المقدس ، مسجد جامع ، مسجد طایفه ، مسجد بازار
امیرالمؤ منین (علیه السلام ) فرمود: ((یك نماز در بیت المقدس برابر هزار نماز است و یك نماز در مسجد جامع شهر برابر صد نماز، و یك نماز در مسجد قبیله و محل برابر بیست و پنج نماز و یك نماز در مسجد بازار برابر دوازده نماز است و نماز مرد در خانه اش به تنهایى فقط یك نماز است ))(35).
همسایه مسجد
رسول خدا (صلى الله علیه آله و سلم ) فرمود: ((براى همسایه مسجد، جز در مسجد نماز خواندن روا نیست ))(36).
على (علیه السلام ) فرمود: ((حریم مسجد، چهل ذرع و همسایه آن ، چهل خانه از چهار طرف است ))(37).
انتظار براى نماز در مسجد
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر كس در مسجد پس از نمازش در انتظار نماز دیگر بماند، میهمان خداست و بر خداست كه میهمانش را گرامى دارد))(38).
رسول خدا (صلى الله علیه آله و سلم ) فرمود: ((مساجد را گذرگاه قرار ندهید، مگر آن كه هنگام عبور، دو ركعت نماز بخوانید))(39).
غیبت در مسجد
رسول خدا (صلى الله علیه آله و سلم ) فرمود: ((به انتظار نماز نشستن در مسجد تا زمانى كه حدثى از او صادر نشود عبادت است . پرسیدند: حدث چیست ؟ پیامبر فرمود: غیبت كردن ))(40).
امام حسن (علیه السلام ) فرمود: ((اهل مسجد زائران خدایند و بر صاحبخانه است كه به زائرش هدیه اى دهد))(41).
در تورات مكتوب شده است كه : ((خانه هاى من در زمین مساجد است ، پس خوشا به حال بنده اى كه در خانه خود طهارت بگیرد، پس مرا در خانه من زیارت كند بر میزبان لازم است كه از میهمان خود پذیرایى نماید))(42).
6 - اذان و اقامه
قال على (علیه السلام ): من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملائكة لا یرى طرفاه و من صلى باءقامة صلى خلفه ملك :
هر كس نماز خود را با اذان و اقامه بخواند صفى از فرشتگان پشت سر وى به نماز مى ایستند كه دو طرف آن صف دیده نمى شود، و هر كس نماز خود را با اقامه تنها بخواند فقط یك ملك یا یك صف پشت سر او نماز مى خواند.
(ثواب الاعمال ، ص 58)
1 - مستحب است پیش از نمازهاى یومیه اذان و اقامه بگویید(43).
2 - اذان و اقامه براى نمازهاى پنجگانه مستحب مؤ كد است ، چه نماز ادا باشد و چه قضاء و خواه در سفر باشد و یا در غیر سفر، چه مرد باشد و چه زن ، در هر حال . حتى بعضى اذان و اقامه را واجب دانسته اند، ولى اقوى استحباب آن به طور كلى است . چنانچه نماز عصر با ظهر و نماز عشاء با مغرب خوانده شود، گفتن اذان براى نماز عصر و عشاء ساقط مى گردد(44).
3 - مستحب است در روز اولى كه بچه به دنیا مى آید، یا پیش از آنكه بند نافش بیفتد، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند.
4 - مستحب است موقع گفتن اذان و اقامه ، انسان رو به قبله بایستد و با وضو یا غسل باشد.
5 - دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بكشد و در بین جمله هاى اذان كمى فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.
6 - مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد و آن را از اذان آهسته تر بگوید و جمله هاى آن را به هم نچسباند. ولى به اندازه اى كه بین جمله هاى اذان فاصله مى دهد، بین جمله هاى اقامه فاصله دهد.
7 - مستحب است بین اذان و اقامه یك قدم بردارد، یا قدرى بنشیند، یا سجده كند، یا ذكر بگوید، یا دعا بخواند، یا قدرى ساكت باشد، یا حرفى بزند، یا دو ركعت نماز بخواند. ولى حرف زدن بین اذان و اقامه نماز صبح مستحب نیست ، ولى نماز خواندن بین اذان و اقامه نماز مغرب را به امید ثواب بجا بیاورید.
8 - كسى كه اذان و اقامه دیگرى را مى شنود، مستحب است هر قسمتى را كه مى شنود بگوید، ولى از حى على الصلوة تا حى على خیر العمل را به امید ثواب بگوید.
9 - باید بین اذان و اقامه فاصله ندهد و اگر بین آنها به قدرى فاصله دهد كه اذانى را كه گفته اذان این اقامه حساب نشود، مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگوید و نیز اگر بین اذان و اقامه و نماز به قدرى فاصله دهد كه اذان و اقامه آن نماز حساب نشود، مستحب است دوباره براى آن نماز، اذان و اقامه بگوید.
10 - مستحب است كسى را كه براى گفتن اذان معین مى كنند، عادل و وقت شناس و صدایش بلند باشد و اذان را در جاى بلند بگوید(45).
7 - آداب قبله
قال الصادق (علیه السلام ): اذا استقبلت القبلة فایس من الدنیا و ما فیها والخلق و ما هم فیه :
به هنگامى كه براى نماز به جانب قبله ایستادى از دنیا و آنچه در آن است ماءیوس شو، و نسبت به خلق و آنچه در آن است در كمال نومیدى باش . (عرفان اسلامى ، ج 5، ص 170)
نماز رو به كعبه مقدس برگزار مى شود. جهتى كه به آن رو مى كنیم و به نیایش خداوند مى پردازیم ((قبله )) نام دارد.
1 - مستحب است قلب هم سمت قبله باشد.
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((چون رو به قبله نمودى ، از دنیا و هرچه در آن است و از خلق و هر چه بدان مشغولند، ماءیوس باش و دل خود را از هر آنچه كه او را از خداوند مشغول مى نماید، خالى ساز و با دیده باطن عظمت خداوند را ببین ، و به یاد آور روزى را كه در پیشگاه الهى خواهى ایستاد، روزى كه هركس بدانچه از پیش فرستاد گرفتار است )).
و در حدیث نبوى است كه : ((هرگاه بنده اى به نماز بایستد و قلبش با خدا و متوجه او باشد، پس از نماز، همچون روزى خواهد بود كه از مادر متولد شده است ))(46).
بدون شك صحیح نیست در پیشگاه حضرت حق داراى دو حالت باشى ، در یك حال توجه به او و در یك حال توجه به دنیا و خلق دنیا.
2 - كارهاى دیگرى مانند سر بریدن حیوانات باید رو به قبله انجام گیرد(47).
مسلمانان باید در عبادت رو به كعبه كنند، حتى در كارهایى همچون خواب ، خوراك ، هنگام وضو گرفتن و...
8 - حضور قلب
قال زین العابدین (علیه السلام ): ان العبد لا یقبل من صلاته الا ما اقبل علیه منها بقلبه :
همانا نماز بنده پذیرفته نمى شود، مگر آنچه را كه با قلبش به نماز توجه كرده است .
(المواعظ العددیه ، ص 270)
یكى دیگر از مقدمات نماز ((حضور قلب )) است و آن مهمترین شرط قبولى نماز مى باشد. براى نمازگزار سزاوار است كه در تمام ذكرها و كارهاى نماز حضور قلب داشته باشد كه تنها آنچه در نماز به آن توجه داشته باشد به حسابش گذاشته مى شود(48).
و هم اكنون سالك پس از ایجاد مقدمات و گفتن اذان و اقامه ، آماده خواندن نماز است . در این لحظه مهمترین مساءله حضور قلب است . یعنى این كه سالك به هر صورتى كه شده ، قلب خود را متوجه این عمل عظیم گرداند و در محضر ربوبى قدس آن را حاضر كند، زیرا در روایات تاءكید زیادى به رعایت حضور قلب شده و عبادت بدون آن همچون جسمى بى روح و دور از مرحله قبول است .
در كتاب كافى از حضرت باقر (علیه السلام ) و صادق (علیه السلام ) روایت شده است كه فرمودند:
((بدرستى كه آنچه از نماز براى تو مى باشد، آن قسمتى است كه نسبت به آن حضور قلب داشته باشى ، پس اگر تمام نماز را غلط بجاى آورد و با از آداب آن غفلت نماید، نمازش پیچیده مى شود و با آن به صورت صاحبش زده مى شود))(49).))
9 - نیت
قال الصادق (علیه السلام ): ان الله یحشر الناس على نیاتهم یوم القیامة
خداوند به روز قیامت مردم را بر نیتهایشان محشور مى كند.
(پرواز در ملكوت ، ص 69)
نیت یعنى قصد انجام كار، و در آن نزدیك شدن به خداى بزرگ و اطاعت از فرمان او معتبر است (50).
1 - نیت ركن عبادت است ، اگر عملى بدون نیت انجام شود یا نیت غیر خدایى داشته باشد، باطل است (51).
2 - انسان باید نماز را به نیت قربت ، یعنى براى انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند یا مثلا به زبان بگوید كه چهار ركعت نماز ظهر مى خوانم ((قربة الى الله )).
3 - بایستى در همه چیز نیت داشته باشد، حتى در خواب رفتن و غذا خوردن .
رسول خدا (صلى الله علیه آله و سلم ) فرمود: هیچ گفتارى بدون عمل ارزش ندارد و هیچ گفتار و كردارى بدون نیت فایده اى ندارد و هیچ گفتار و كردار و نیتى بدون موافقت با سنت (روش رسول خدا) نتیجه بخش نیست )).
4 - خداوند در روز قیامت ، مردم را بر نیتهایشان محشور مى كند(52).
5 - یكى از مهمات آداب نیت ، كه از مهمات جمیع عبادات است و از دستورات كلیه شامله است ، اخلاص است و حقیقت آن تصفیه نمودن عمل است از شائبه غیر خدا(53).
10 - تكبیرة الاحرام
قال الصادق (علیه السلام ): فاذا كبرت فاستصغر ما بین السموات العلى والثرى دون كبریائه :
هرگاه تكبیرة الاحرام گفتى ، همه چیز را از آنچه كه در آسمان و زمین است در مقابل خداى كبیر و متعال ، كوچك و ناچیز بشمار؛ مگر كبریایى و بزرگى خداوند متعال را.
(مصباح الشریعه ، ص 91)
1 - پس از نیت ، تكبیرة الاحرام مى گوییم و وارد نماز مى شویم .
2 - نماز با ((الله اكبر)) شروع شده و با ((رحمة الله )) ختم مى گردد.
3 - مستحب است بعد از تكبیرة الاحرام بگوید: ((یا محسن ...)) (به بخش ((اذكار مستحبى )) مراجعه شود.)
4 - مستحب است موقع گفتن تكبیر اول نماز و تكبیرهاى بین نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد(54).
5 - مستحب است موقع گفتن تكبیر، دستها را تا مقابل گوشها و یا تا مقابل صورت بالا ببرد، در حالى كه انگشتها بسته و كف دستها رو به قبله است و به طورى باشد كه با بلند كردن دست ها، تكبیر را آغاز كند. با تمام شدن ((الله اكبر)) دستها تا مقابل گوشها بالا آمده باشد و بهتر آن است كه دستها از گوشها نگذرد(55).
6 - آنچه واجب است همان تكبیرة الاحرام است ، ولى پس از آن ، گفتن شش تكبیر بنا بر اقوى مستحب است .
7 - مستحب است ، شش تكبیر به تكبیرة الاحرام افزوده شود یا قبل از تكبیرة الاحرام یا بعد از آن ، و یا برخى قبل و برخى دیگر بعد از آن ، و احتیاط همان صورت اول است (كه همه قبل از تكبیرة الاحرام باشند).
بنابراین هفتمین را تكبیرة الاحرام قرار مى دهد(56).
8 - مستحب است امام جماعت تكبیرة الاحرام را طورى بلند بگوید كه افراد پشت سر او بشنوند و شش تكبیر بقیه را آهسته بگوید(57).
9 - مستحب است كه به عدد تكبیرهاى نماز تكبیر بگوید(58).
از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده است كه آن حضرت فرمود: ((آنگاه كه تكبیر گفتى آنچه كه بین خاك و افلاك قرار دارد همه را كوچك شمار و كبریاء و بزرگى او را سرآمد همه اینها بدان )).
11 - قیام
عن ابى عبدالله (علیه السلام ): كان على بن الحسین (علیه السلام ) اذا قام الى الصلوة تغیر لونه فاذا سجد لم یرفع راءسه حتى یرفض عرقا:
از امام صادق (علیه السلام ) نقل است : هنگامى كه امام چهارم (علیه السلام ) به نماز بر مى خواست رنگش دگرگون مى شد و چون به سجده مى رفت تا چهره مباركش به عرق نمى نشست سر از سجده برنمى داشت .
(فروع كافى ، ج 3، ص 300)
قیام ، ایستادن تن و دل است در پیشگاه خداى سبحان . پس باید سرت كه بالاترین اعضاء توست به زیر فرو افكنده و با گردن كج باشى ، و این سرافكندگى تنبیهى است براى دل ، تواضع و تذلل و انكسار باشد و از تكبر و ریاست بیزارى جوید(59).
1 - كمال قیام بدن به این است كه با طماءنینه و هیبت و حیاء باشد.
2 - قیام در موقع گفتن تكبیرة الاحرام و قیام پیش از ركوع ، كه آن را قیام متصل به ركوع مى گویند، ركن است . ولى قیام در موقع خواندن حمد و سوره ، و قیام بعد از ركوع ركن نیست و اگر كسى آن را از روى فراموشى ترك كند، نمازش صحیح است (60).
3 - مستحب است كه در حال ایستادن ، بدن را راست نگاه دارد و شانه ها را پایین بیندازد.
4 - مستحب است سر خود را پایین بیندازد و به موضع سجده بنگرد، به آسمان و راست و چپ نگاه نكند.
از رسول خدا (صلى الله علیه آله و سلم ) روایت شده است كه فرمود: ((آیا كسى كه در هنگام نماز صورتش را این طرف و آن طرف مى كند، از این نمى ترسد كه خدا صورتش را به صورت حمارى برگرداند)).
یكى از محققین در این باره مى گوید: ((مراد پیامبر (صلى الله علیه آله و سلم ) این بود كه آیا كسى كه در نماز از خداوند و عظمت او به چیز دیگرى مشغول مى شود، نمى ترسد كه خداوند این غفلت را ادامه دهد، در نتیجه وجه قلبش مثل وجه قلب حمار گردد)).
5 - مستحب است دستها را روى رانها بگذارد، انگشتها را به هم بچسباند، جاى سجده را نگاه كند، سنگینى بدن را به طور مساوى روى دو پا بیندازد، با خضوع و خشوع باشد، پاها را پس و پیش نگذارد، اگر مرد است پاها را از سه انگشت باز تا یك وجب فاصله دهد، و اگر زن است پاها را به هم بچسباند(61).
6 - انگشتان پا را رو به قبله گذارده و از قبله كج نكند(62).
7 - در حال برخاستن این ذكر را بگوید: بحول الله و قوته اقوم و اقعد(63).
8 - با دستهایش بازى نكند و پاهاى خود را حركت ندهد.
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ((پدرم مى فرمود: على بن الحسین (علیه السلام ) چون به نماز بر مى خواست گویى شاخه درختى بود كه بجز آنچه باد از آن جناب حركت مى داد حركت نمى كرد. یعنى بدن آن حضرت مانند چوب بى حركت بود و فقط دامن لباس او بود كه در اثر وزش باد در حركت بود))(64).
10 - كمال قلب در هنگام نماز به این است كه سخن خداى تبارك و تعالى را پیوسته در نظر داشته باشد(65).
11 - وظیفه قلبى در قیام آن است كه متذكر باشى كه تو در پیشگاه خداوند ایستاده اى كه از باطن ذات تو و از نهان و آشكار تو آگاه است و او به تو از رگ گردن نزدیك تر است . پس باید آن چنانش عبادت كنى كه گویى او را مى بینى ، و اگر تو او را نمى بینى بدان كه او تو را مى بیند.
12 - قرائت
حدیث قدسى :
قسمت الصلوة بینى و بین عبدى فنصفهالى و نصفها لعبدى
من نماز را میان خود و بنده ام تقسیم كرده ام ، پس نیمى از آن ، از آن من است و نیمى دیگر از آن بنده ام .
(پرواز در ملكوت ، ص 128)
1 - یكى از چیزهایى كه در قرائت مستحب است رعایت ترتیل است .
2 - اهمیت دادن به اعراب كلمات است .
3 - مستحب است در نماز صبح سوره طولانى اختیار كند(66).
4 - مستحب است در ركعت اول پیش از خواندن حمد بگوید: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم .
5 - مستحب است براى مردها، بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم براى حمد و سوره در نماز ظهر و عصر(67).
6 - حمد و سوره را شمرده بخواند و در آخر هر آیه وقف كند، یعنى آن را به آیه بعد نچسباند. وقتى گفت بسم الله الرحمن الرحیم آخر آن را وقف كند و با اندكى وقف بگوید الحمد الله رب العالمین و باز وقف كند تا آخر آن ...
7 - در حال خواندن حمد و سوره ، به معناى آیه توجه داشته باشد.
8 - بعد از خواندن سوره كمى صبر كند، بعد تكبیر پیش از ركوع را بگوید یا قنوت را بخواند(68).
9 - مستحب است در تمام نمازها در ركعت اول سوره قدر و در ركعت دوم سوره توحید را بخواند(69).
10 - در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه مستحب است كه در ركعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره منافقین را بخواند(70).
11 - گفتن كذلك الله ربى بعد از خواندن سوره اخلاص (71)
12 - در ركعت سوم و چهارم مستحب است بعد از تسبیحات استغفار كند، مثلا بگوید: استغفر الله ربى و اتوب الیه و یا این كه بگوید: اللهم اغفرلى (72).
13 - هنگام خواندن حمد سوره ، سالك بایستى از صورت ظاهرى قرائت عبور كرده و به صورت باطنى آن توجه نماید، و تمام عبادت را با حضور قلب و توجه تام و تمام اداء نماید، زیرا در روایت است كه هر عبارتى از سوره حمد را كه نمازگزار اداء مى نماید خداوند نداى او را شنیده و تصدیق مى نماید. لذا بایستى به گونه اى عبادت را اداء نمود كه شایسته تصدیق خداوندى گردد.
14 - انسان باید نماز را یاد بگیرد كه غلط نخواند و كسى كه هیچ قسم نمى تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور كه مى تواند بخواند و احتیاط مستحب آن است كه نماز را به جماعت بجا آورد(73).
15 - اگر نماز را به جماعت مى خواند بعد از تمام شدن حمد امام ، و اگر فرادى مى خواند بعد از آنكه حمد خودش تمام شد، بگوید: الحمد لله رب العالمین (74).
16 - بعد از خواندن سوره توحید یك یا دو یا سه مرتبه كذلك الله ربى یا سه مرتبه كذلك الله ربنا بگوید(75).
17 - مستحب است بلند خواندن قرائت در نماز ظهر روز جمعه ، لیكن احتیاطا، آهسته خواندن آن سزاوار نیست كه ترك شود(76).
18 - مستحب است خواندن سوره ((نباء)) یا ((هل اتى )) یا ((غاشیه )) یا ((قیامت )) و مانند اینها در نماز صبح ، و خواندن سوره ((اعلى )) یا ((شمس )) در نماز ظهر، و خواندن سوره ((نصر)) و سوره ((تكاثر)) در نماز عصر و مغرب (77).
19 - مستحب است كه در شب جمعه در ركعت اول نماز مغرب و عشاء سوره حمد و ركعت دوم آنها سوره ((اعلى ))(78).
20 - یكى دیگر از آداب مستحب نماز آن است كه انسان وقتى نماز مى خواند با ((تاءنى )) بخواند، یعنى خواندن او طورى باشد كه اگر كسى كنار او ایستاد و خواست این كلمه ها را یكى یكى بشمارد، موفق به انجام این كار بشود. بعضى ها چنان نمازشان را تند و سریع مى خوانند و كلمات را با سرعت اداء مى كنند، كه نه تنها نمى توان كلمات آنها را شماره كرد، بلكه اصلا اگر كسى هم بخواهد همراه آنها نماز بخواند و با آنها پیش برود، قادر به انجام این كار نخواهد بود(79).
21 - امام زین العابدین (علیه السلام ) وقتى به جمله مالك یوم الدین در نماز مى رسید، آن را آن قدر تكرار مى كرد كه نزدیك بود روح از بدنش پرواز كند.
13 - قنوت
قال رسول الله (صلى الله علیه آله و سلم ): اطولكم قنوتا فى دارالدنیا اطولكم راحة یوم القیمة فى الموقف :
هر كس از شما قنوتش در این دنیا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بیشتر خواهد بود.
(ثواب الاعمال ، ص 59)
1 - بدان كه قنوت یكى از مستحبات مؤ كده است كه ترك آن شایسته نیست و احتیاط بر انجام آن است ، كه آن بلند نمودن دست تا رو به روى صورت و كف آن رو به آسمان ، و خواندن دعا به هر زبان ، چه عربى و چه غیر آن مى باشد، لیكن احتیاط آن است كه عربى بخواند.
2 - مستحب است كه قبل از قنوت تكبیر بگوید و بعد از آن دستها را بالا ببرد و انگشتان را به هم بچسباند، مگر دو انگشت بزرگ را.
3 - اشرف اذكار قنوت كلمات فرج است و دعاهاى عقب آن ، و آن هم از دعاهاى طلب مغفرت و عافیت است .
عمده اى از دعاهاى قنوت در بخش اذكار مستحبى آمده است .
14 - ركوع
قال الصادق (علیه السلام ): لا یركع عبدلله ركوعا على الحقیقة الا زینه الله تعالى بنور بهائه و اظله فى ضلال كبریائه و كساه كسوة اصفیائه
هیچ بنده اى براى خدا به حقیقت ركوع نكند، مگر آن كه خداوند تعالى او را به نور جمال خود بیاراید و در سایه كبریایش جاى دهد و جامه برگزیدگانش بپوشاند.
(مصباح الشریعه ، ص 14)
1 - مستحب است پیش از رفتن به ركوع ، در حالى كه راست ایستاده ، تكبیر بگوید.
2 - دست راست را بر زانوى پاى راست بگذارد، این كار را قبل از گذاردن دست چپ ، بر زانوى پاى چپ بگذارد.
3 - در ركوع ، زانوها را به عقب دهد و پشت را صاف نگه دارد و گردن را بكشد و مساوى پشت نگه دارد. فصل مرد است مابین دو قدم خود به یك وجب ، و چسباندن زن است آنها را به یكدیگر.
4 - جدا نمودن دو دست است از بدن ، به در آوردن دو مرفق و دو بازو به نحو دو بال .
5 - بین دو قدم را نگاه كند.
6 - پیش از ذكر یا بعد از آن صلوات بفرستد.
7 - بعد از آن كه از ركوع برخاست و راست ایستاد، در حالى كه بدن آرام است ، بگوید: سمع الله لمن حمده .
8 - مستحب است در ركوع زنها دست را از زانو بالاتر بگذارند و زانوها را به عقب ندهند(80).
9 - مستحب است ذكر ركوع را سه یا پنج یا هفت مرتبه بیشتر بگوید(81).
شخصى وارد منزل امام صادق (علیه السلام ) شد و دید كه امام در حال ركوع به تسبیح خدا مشغول است و تا شصت مرتبه تسبیح را تكرار نمود(82).
10 - دعا است بعد از تسبیح : ((اللهم لك ركعت .....))(83) (به بخش اذكار مستحبى مراجعه شود).
11 - پس از بلند شدن از ركوع ، مستحب است در حالى كه بدن آرام است ، تكبیر گفته شود. خوب است امام ذكر را با صداى بلند بگوید تا ماءموم بشنود.
12 - طول دادن ركوع مستحب است (84).
امیرالمؤ منین (علیه السلام ) آن قدر ركوع طولانى داشت كه عرق از ساق پاى او جارى و زیر قدمهاى مباركش تر مى شد(85).
13 - مكروه است در حال ركوع سرش را پایین اندازد یا دستهایش را به پهلوهایش بچسباند و یا دستهایش را میان زانوهایش قرار دهد(86).
14 - مستحب است دستها را در حال گفتن تكبیر بلند كند(87).
15 - مستحب است كه كف دستها را با انگشتان باز در حال ركوع روى زانوها بگذارد(88).
16 - مستحب است كه زانوها را به عقب كشیده ، كمر را صاف نگاه دارد، گردن را بكشد و آرنج دستها را مانند دو بال قرار دهد(89).
17 - زن دستهایش را روى رانها بالاى زانوها بگذارد(90).
امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: ((نمى شود كه بنده اى براى خدا ركوع كند، ركوعى از روى حقیقت و آن چنان كه شایسته است ، مگر این كه خداوند او را به نور بهاء خود زینت بخشد، و در سایه كبریاء و بزرگى خود جاى دهد و لباس برگزیدگان خود را بر او بپوشاند))(91).
15 - سجود
قال الصادق (علیه السلام ): ما خسر والله من اتى بحقیقة السجود ولو كان فى العمر مرة واحدة :
به خدا قسم كسى كه حق سجود را به جاى آورد و سجده حقیقى كند به هیچ عنوان زیان متوجه او نشود، گر چه در تمام مدت عمر چنین سجودى را یك بار به جاى آورد.
(عرفان اسلامى ، ج 6، ص 54)
1 - كسى كه ایستاده نماز مى خواند بعد از آن كه سر از ركوع برداشت و كاملا ایستاد و كسى كه نشسته نماز مى خواند بعد از آن كه كاملا نشست ، براى رفتن به سجده تكبیر بگوید.
2 - موقعى كه مرد مى خواهد به سجده برود اول دستها را، و زن اول زانوها را به زمین بگذارد.
3 - بینى یا پیشانى را به مهر یا چیزى كه سجده بر آن صحیح است بگذارد.
4 - در حال سجده انگشتان دست را به هم بچسباند و برابر گوش بگذارد، به طورى كه سر آنها رو به قبله باشد.
5 - در سجده دعا كند و از خدا حاجت بخواهد و دعایى كه بعدا ذكر مى شود بخواند.
6 - بعد از سجده بر ران چپ بنشیند و روى پاى راست را بر كف پاى چپ بگذارد.
7 - بعد از هر سجده وقتى نشست و بدنش آرام گرفت تكبیر بگوید.
8 - بعد از سجده اول بدنش كه آرام گرفت استغفر الله ربى و اتوب الیه بگوید.
9 - سجده را طول بدهد و در موقع نشستن دستها را بر روى رانها بگذارد.
10 - براى رفتن به سجده دوم در حال آرامى بدن ((الله اكبر)) بگوید.
11 - در سجده ها، صلوات بفرستد و اگر آن را به قصد ذكرى كه در سجده ها دستور داده اند بگوید، اشكال ندارد.
12 - در موقع بلند شدن دستها را بعد از زانوها از زمین بردارد.
13 - مردها آرنج و شكم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند و زنها آرنجها و شكم را به زمین بگذارند و اعضاء بدن را به یكدیگر بچسبانند(92).
14 - ذكر بیش از مقدار واجب در سجده بگوید.
15 - در وقت عزم ایستادن تكیه به دست ها كند، در حالى كه انگشتان خود را گشوده باشد.
16 - دو مرفق و دو بازو را مثل دو بال بیرون آوردن .
17 - نظر كردن در حال سجده به طرف بینى (93).
18 - مستحب است وقتى كه خواست بلند شود، بگوید: بحول الله و قوته اقوم و اقعد.
19 - مستحب است بعد از نماز ((سجده شكر)) نماید و همین قدر كه پیشانى را به قصد شكر بر زمین بگذارد كافى است ، ولى بهتر است صد مرتبه یا سه مرتبه یا یك مرتبه ((شكرا لله )) یا ((شكرا)) یا ((عفوا)) بگوید و نیز مستحب است هر وقت هم نعمتى به انسان مى رسد یا بلایى از او دور مى شود سجده شكر بجا آورد(94).
20 - مستحب است انسان به قصد اظهار ذلت و كوچكى خویش یا به قصد تعظیم و بزرگ شمردن حق تعالى سجده نماید و این سجده از بهترین عبادات الهى است كه طول دادن آن نیز مستحب است (95).
21 - مستحب است كه با رسیدن هر نعمتى در پیشگاه خداوند متعال شكرگزارى كند، حتى همین قدر كه انسانى موفق شده است نماز واجب خویش را بخواند و وظیفه اش را انجام دهد، این خود، جاى شكر دارد(96).
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ((نزدیكترین حالت بنده به خدا حالت سجده است ))(97).
16 - تشهد
قال الصادق (علیه السلام ): التشهد ثناء على الله تعالى :
تشهد ثناء حق جل و علا است .
(مصباح الشریعه ، الباب السابع عشر، فى التشهد)
1 - مستحب است در حال تشهد بر ران چپ بنشیند و روى پاى راست را به كف پاى چپ بگذارد.
2 - پیش از تشهد بگوید: ((الحمدلله )) یا بگوید: بسم الله و بالله و الحمدلله و خیر الاءسماء لله
3 - مستحب است ثنا و دعا زیاد بگوید، پیش از تشهد و در اثناء آن و بعد از آن . دعاهایى كه از ائمه معصومین (علیهم السلام ) نقل شده است .
4 - مستحب است در تشهد اول بعد از صلوات بر محمد و آل محمد، بگوید: و تقبل شفاعته فى امته و ارفع درجته
5 - مستحب است هنگام برخاستن از تشهد، بگوید: بحول الله و قوته اقوم و اقعد.
6 - در موقع نشستن ، دستها را روى رانها بگذارد و انگشتها را به یكدیگر بچسباند و به دامان خود نگاه كند.
7 - مستحب است كه زنها در وقت خواندن تشهد، رانها را به هم بچسبانند(98).
در كتاب شریف مصباح الشریعه آمده است كه تشهد ثناء بر خداوند است .
در تشهد گواهى به یگانگى خدا و رسالت پیامبر، در كنار هم آمده و پیوند نبوت و رهبرى را با توحید و عبودیت مى رساند(99).
وقتى در نماز مى خوانیم : اشهد ان محمدا عبده و رسوله نسبت به رسول اكرم (صلى الله علیه آله و سلم ) عبد را بر رسالت مقدم داشتن ، ممكن است اشاره به این باشد كه پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) از كانال عبودیت به رسالت رسیده است ، از همه چیز آزاد گشته و عبد شده است ، عبد خدا، نه عبد چیزهاى دیگر، دو راه بیشتر نیست یا عبودیت خدا، یا عبودیت نفس اماره ، اگر انسان از عبودیت دیگران آزاد بشود و عبودیت خدا را بپذیرد لایق این مى شود كه عبد او باشد و كارهایى كه انجام مى دهد انحراف ندارد(100).
17 - تسبیحات چهارگانه
قال على (علیه السلام ): ان الانسان كان فى الصلوة فان جسده و ثبابه و كل شى ء حوله یسبح :
هنگامى كه انسان مشغول نماز است ، بدن و لباس و هر چه پیرامون اوست خدا را تسبیح مى گویند.
(بحارالانوار، ج 82، ص 213)
در ركعت سوم و چهارم نمازهاى سه ركعتى و چهار ركعتى ، تنها سوره حمد خوانده مى شود و مى توانیم به جاى آن اشعارهاى چهارگانه زیر را، كه ((تسبیحات اربعه )) نام دارند، سه بار آهسته (به طور اخفات ) تكرار كنیم و اگر یك بار هم گفته شود كافى است :
1 - ((سبحان الله .))
خداوند از هر عیب و نقصى [جهل ، ضعف ، ظلم ، شرك ، بیهودگى ، خستگى ، دروغ ، بهتان ، وابستگى و....] پاك و منزه است .
2 - ((والحمدلله .))
و حمد و سپاس براى الله است [كه از هر عیب و نقصى مبراست ].
3 - ((و لا اله الا الله .))
و هیچ معبودى بجز الله نیست .
4 - ((والله اكبر.))
و خدا از هر چیز بزرگتر و برتر است .
محتواى تسبیح
قرآن در آیات متعدد از تسبیح موجودات جهان خبر مى دهد(101). و به ما توصیه مى كند كه با حمد پروردگار(102) و به نام عظیم (103) و اعلى (104) الهى تسبیح گوییم . آیا راز این تسبیحات چیست با اینكه مى دانیم خداوند از هر گونه توصیف و تسبیحى بى نیاز است ؟
تمام موجودات ، از اتم تا كهكشانها، با نشان دادن حركات منظم و سیر تكاملى خود آفریننده خود را تسبیح و از هر عیب و نقصى منزه نشان مى دهند.
ما انسانها نیز باید با شعارهاى تسبیح ، خود را از هر پستى و نقصى پاك گردانیم و همگام با سایر موجودات با كوشش منظم و بى عیب به سوى رشد و تكامل پیش رویم و استعداد و قدرت ذاتى خود را آشكار سازیم و منشاء خیر و تربیت دیگران گردیم .
از سوى دیگر، شعارهاى حمد و تسبیح ، انسان را متوجه نقص خود و استعداد سرشارى كه براى رسیدن به برترى و كمال دارد مى گرداند، و او را به تلاش و كوشش و عزم و امید وا مى دارد تا چون غریقى امواج خروشان دریا را بشكافد و موانع را از سر راه بردارد و خود را به ساحل كمال برساند(105).
18 - سلام
قال الصادق (علیه السلام ): معنى السلام فى دبر كل صلوة ، الامان ، اى من ادى امر الله و سنة نبیه (صلى الله علیه و آله و سلم ) خاشعا منه قلبه فله الامان من بلاء الدنیا و برائة من عذاب الاخرة معنى ((سلام )) در پایان نماز، امان است ، یعنى هر كس كه امر خدا و سنت پیامبرش را با خشوع قلب بجاى آورد، از بلاى دنیا در امان است و از عذاب آخرت بر كنار.
(مصباح الشریعه ، باب سلام )
سلام نامى است از نامهاى خداى تعالى ، كه در میان خلایق به امانت سپرده است (106).
پس چون نمازگزار اراده خروج از نماز مى كند، چون اصل و حقیقت نماز رسول خداست ، اول شخصا ایشان را مخاطب قرار داده و مى گوید: السلام علیك ایها النبى و رحمة الله و بركاته
سپس با دیگران ، كه حاضران در جمع هستند، سلام مى دهد و خود را نیز در سلام شركت داده و مى گوید: السلام علینا و على عباد الله الصالحین
و آنگاه آخرین سلام را ارائه مى دهد: السلام علیكم و رحمة الله و بركاته (107)
مستحب است این كه نمازگزار (چه منفرد و چه امام و چه ماءموم ) در وقتى كه سلام به ((السلام علیكم )) مى دهد، قصد كند به خطاب در علیكم ، انبیاء و ملائكه و ائمه ، یعنى آنها را در ذهنش حاضر كند.
سلام نخست به رسول خدا، سلام دوم به خود ما و بندگان شایسته خدا، سلام سوم بر همه فرشتگان و مؤ منان و....(108)