• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 3170
تعداد نظرات : 1048
زمان آخرین مطلب : 4317روز قبل
سينمای ایران و جهان
   
یادداشتی بر آخرین فیلم رامبد جوان


تصویر بزرگ

یکی از بهترین قالبهای تاثیر گذار فیلم ، فیلم های کمدی هست که در قالب طنز با ایجاد نشاط در آدمی انسان را  برای پذیرش آن ایده  مستعد می کند

برگرفته از وبلاگ اندیشه های من
امروز با دوستم رفتیم سینما دیدن فیلم ورود آقایان ممنوع ساخته رامبد جوان ، طنز جالبی به لحاظ هنری بود و سرشار از حرف هایی که ارزش تحلیل را دارد

با توجه به فیلم قبلی که از ایشان دیدم با عنوان پسر آدم و دختر حوا و احساس این که این فیلم ها بر اساس یک محور از پیش تعیین شده ساخته می شوند لازم دیدم که توضیحی در مورد آن بنویسم

 

بر هیچ کس پوشیده نیست که فیلم یکی از بهترین راههای عرضه عقاید و افکار به صورتی موثر است و شاید به همین دلیله که غرب فلسفه های خود را در قالب فیلم بیان می کند.

 

یکی از بهترین قالبهای تاثیر گذار فیلم ، فیلم های کمدی هست که در قالب طنز با ایجاد نشاط در آدمی انسان را برای پذیرش آن ایده مستعد می کند

البته فیلم های کنونی که بجای کمدی به آنها طنز هم می گویند چه فیلم های خارجی و مخصوصا غالب فیلم های ایرانی بیشتر از هرچیز به فکر کسب در آمد بوده و اصطلاحا فیلم های گیشه ای هستند که متاسفانه  نداشتن فیلمنامه درست و حسابی و صرفا بر اساس هنر یا به عبارتی لودگی هنرپیشه ،فیلم جریان پیدا می کند.

در این فیلم ها داستان اصلا مهم نیست فقط بازیگر باید توانایی این را داشته باشد که با حرکات و نحوه بیانش بیننده را بخنداند

اصولا فقط بچه ها و خانواده ها معمولا آنهم از صرف شوخی هایی که در آن انجام می شوند لذت می برنند و قاعدتا اگر از کسی بپرسی که داستانش چطور بود شدیدا ابراز انزجار می کند برای مثال فیلم افراطی ها ساخته جهانگیر جهانگیری یک نمونه کامل از این گونه فیلمهاست

 

ولی در کمدی واقعی که در آن حرکات مهم است تا بیان و هرچقدر بازیگر توانایی رفتار سازی با رفتار و حرکات فیزیکی اش داشته باشد تاثیرگزارتر در فیلم می شود و همیشه داستانی مد نظر و هدفی معین است که قرار است در قالب شوخی بیان شود و داستان مستتر در مجموعه فیلم است و در آخر کارگردانی موفق تر است که بتواند در آخر فیلم اهداف خود را به بیننده بقبولاند.

حالا هر چه قدر فیلم طنزی به قالب فیلم کمدی که عرض کردم نزدیکتر شود  به لحاظ هنری با ارزش تر است

حالا بریم سراغ فیلم رامبد جوان

رامبد جوان در دو فیلم آخری که ازش دیدم سعی خود را کرده که به این قالب نزدیک شود و در جریان آن منطق خود را بقبولاند البته منطق بی منطقی !!

مثلا در فیلم پسر آدم و دختر حوا با استفاده از دو بازیگر (حامد کمیلی و مهناز افشار)که بیشتر کارهای جدی انجام دادند تا طنز و استفاده خیلی خوب از آنها یا در فیلم ورود آقایان ممنوع استفاده از شخصیت های جدید در نقش های اصلی نشان از هنر ایشان است نسبت به دیگر کارگردانان که با کلی بازیگر معروف طنز هیچ کاری انجام نمی دهند

 

حالا بریم سر قسمت اصلی یعنی آن حرف و منطق که به نظر من رامبد جوان در فیلمهایش آن را دنبال می کرد

اگر فیلم پسر آدم و دختر حوا را دیده باشید می بینید که فیلم با درگیری های یک مرد و زن در شرایط برابر و در محیط کار و درگیری یک زن و شوهر طلاق گرفته سر سرپرستی کودکشان جریان دارد و در انتهای فیلم این درگیری ها سرانجام به محبت و عشق تبدیل می شوند

 در هر فیلم اول حقوق زنان و در فیلم دوم اخلاق زنان مطرح می شود

در این فیلم دو زن تحصیل کرده و شاغل که یکی مجرد و دیگری مطلقه هستند و در مقابل هم دو مرد به همین صورت قرار دارند

زنی که مجرد است به خاطر آزادی که دارد در جریان دعوا با مرد روبروش شرایط برابری دارند و تنها با معیار هایی که خودشان مشخص کردند و هردو قبولش دارند به مبارزه می پردازند

ولی زن و مردی که از هم طلاق گرفته اند قانون شرایط را به نفع مرد تمام می کند و زن مظلوم واقع می شود که اتفاقا این قانون قانونی اسلامی است و تنها راه این که شرایط برابر شود این است که قانون عوض شود که هر دو زن که با هم نماد جامعه زنان می شوند با اعتراض و راه پیمایی و با کمک تشخیص مصلحت نظام که در این فیلم نماد اصلاحات اشکالات قوانین اسلامی انجام می شود

و در مقابل شورای نگهبان تنها پاسبانی است بدون درک اجتماع

و اتفاقا اشاره ای کنایه آمیز به شخص رفسنجانی و اعلام این که ایشان مدافع حقوق پایمال شده زنان است و نمادی از رهبری اصلاحات

در این فیلم رامبد جوان بیشتر متاثر از شرایط سیاسی حاکم موضع سیاسی اندیشه خود را مشخص می کند ولی اصل منطق را در فیلم ورود آقایان ممنوع مطرح می کند که در ادامه انشاالله آن را هم بررسی خواهم کرد

با کنار هم گذاشتن جزئیات فیلم در کنار هم به موارد زیر می رسیم:

۱.تنها زنانی که توانایی تامین خود را دارند به حساب می آیند و زنانی غیر از این اصلا داخل ماجرا نیستند و توانایی نخواهند شد پس تنها راه نجات زن استقلال اوست .چرا که هر دو زن که نماد هستند شاغلند .و این که چرا می گوییم این ها نماینده کل جامعه زنان هستند و یا به عبارتی رامبد جوان قصد دارد این گونه معرفی کند برمی گردد به اسم فیلم و این که در تمام درگیری ها تنها افراد موثر در بخش زنان را همین دونفر معرفی می کند در صورتی که در مورد مردان علاوه بر دو شخصیت اصلی شخصیت های دیگری هم وارد جریان فیلم می شوند

۲.هیچ مردی حق نظارت بر زن را ندارد حتی پدر بر دخترش

چرا که پدرِ   وکیل زن(مهناز افشار) تنها به او مشاوره می دهد و در مورد کارهایش به هیچ عنوان وارد نمی شود و او هر طور که بخواهد رفتار می کند اگر بخواهد به آن ها گوش می دهد اگر هم بخواهد عمل نمی کند

بخواهد با مردی به درگیری می پردازد بخواهد هم عاشقش می شود و به عبارتی خیلی صریح ولایت حتی پدر بر دختر را زیر سوال می برد

۳.جضانت فرزند به مادرش باید برسد نه به پدر  که این تنها یک حرکتی است که احساسات را با آن برانگیخته کند علیه اسلام

و در فیلم به هیچ عنوان دلیلی بر آن اقامه نمی کند که چرا اسلام باید در این مورد اشتباه بکند حتی انقدر اهمیت برای این موضوع قائل نیست که بیانش کند ، چرا که با فضاسازی هنری که در فیلم می کند بیننده خودش اقرار می کند که این درست است و هنر رامبد جوان اینجا مشخص می شود

۴.اگر زن توانست حق خود را از مرد بگیرد آنوقت مرد مجذوب او و در بندش می شود و به عبارتی عشق تنها زمانی شکل می گیرد که زن خود را در همه امور به سطح مرد برساند ولی اصلا به این توجه نشد که اصلا آیا زن از مرد در جایگاه پست تری از نظر اسلام قرار دارد ؟که حالا بخواهد بالا برود

۵.راه آزادی زن نه اسلام است نه فیمینیسم در اینجا رامبد جوان اسلام را تا سطح اندیشه پوشالی فیمینسم پایین می آورد و هر دو را ناکارامد اعلام می کند و به بیان روشی جدید می پردازد

و اسلام را اسیر کننده زن و فیمینیسم را تنها کننده زن و با بیان یک حق و باطل در کنار هم آن را قابل هضم و پذیرش برای بیننده میکند و می قبولاند .

دقیقا حرفی که امام علی (ع) در نهج البلاغه می زند.(۱)

این حرکت در فیلم ورود آقایان ممنوع محور اصلی مقبول کننده این اندیشه می شود

 

و در کل باید بگم که در این فیلم بیان می شود که زن باید حرکتی جدید صورت را آغاز کند مکتب فکری مورد نیازش را زیاد باز نمی کند و آن را موکول می کند به فیلم بعد ولی القاعده جریان سیاسی که معرفی می کند که نیاز است زنان به آن روی بیاورند جریان سیاسی اصلاح طلبی است و اتفاقا رامبد جوان با زیرکی تمام چون آن را ملتهب می بیند بیان اندیشه را که قاعدتا باید در ابتدا مطرح شود را موکول به آینده می کند و جریان سیاسی را در ابتدا معرفی می کند .

در جریان فیلم هیچ دلیلی بر چرایی عدم کارامدی اسلام بیان نمی شود و برای ساکت کردن مغز در برابر این پرسش از فضای طنز و احساسی فیلم استفاده می کند .

فیلم اصلا مقاصدش را بگونه که در همان زمان قابل موضع گیری باشد و ذهن بتواند به آن با توجه به ارزشها و ضد ارزشهایی که قبول دارد موضع بگیرد و این بخاطر آمیختن حق با باطل است و ذهن را گیج می کند و باعث می شود  عوام از هرقشری لااقل در جریان فیلم به طور ناخوداگاه آن را تایید کنند .

 

حال برویم سراغ فیلم بعدی یعنی فیلم ورود آقایان ممنوع

 

 

در این فیلم رامبد جوان کاملا به  بیان پشتوانه های فکری این اندیشه خود می پردازد و دیگر به طور کامل محور فیلم را بر دوش یک زن می گرداند

زنی که ابتدا با اندیشه های فیمینیستی و ظاهر اسلامی معرفی می شود و در انتها هم اندیشه اش عوض می شود و هم ظاهرش

فیلم با محوریت شخصیت زنی فیمینیسم که مدیریت مدرسه را به عهده دارد و در اصل مدرسه همان نماد یک جامعه موثر است در این جامعه همه چیز با تفکرات فیمینسمی اداره می شود و در آن همه موظفند که مستقل از مردان باشند شخصیت هایی که درگیر جریان اصلی فیلمند همه مجردند از مدیر گرفته تا معاون مدرسه و معلم ادبیات و دانش آموزان(که خوب در مورد دانش آموزان این امر عادی است)

ولی در ابتدای فیلم یکی از دانش آموزان ازدواج کرده که به دستور مدیر از جامعه مدرسه اخراج می شود و یکی از معلمان مهم که حامله است نیز به همین خاطر به اجبار  برای نگهداری نوزادش از جامعه خارج می شود و مدیر برای این که بتواند دانش اموزان خود را برای المپیاد شیمی آماده کند که در اصل می خواهد روی مدیر مدرسه پسرانه  را کم کند  ظاهر  مدیر مدرسه دخترانه و مد نظر ما موثر در جریان فیلم قد بلند جدی مصمم و شدیدا ضد مرداست ولی مدیر مدرسه پسرانه در جریان فیلم تاثیری ندارد قد کوتاه است و تنها زبانی طعنه زن دارد و این نوع ظاهری انتخاب این دو به این خاطر است که بیننده گمراه نشود و این دو را در مقابل هم نپندارد و بداند که در گیری این دو مد نظر نیست.در ادامه زن مجبور می شود به عنوان یک معلم خوب به یک معلم مرد (با بازی رضا عطاران) روی بیاورد و روی اعتقادات خودش پا بزارد که در اینجا فیلم ناکارامدی اندیشه فیمینیسم نشان داده می شود

در ادامه دختران دانش آموز می خواهند با عاشق و معشوق کردن این دو کاری کنند که مدیر کوتاه بیاید و اجازه دهد آن دانش آموزی که بخاطر ازدواج کردن اخراج کرده بود برگردد یا به عبارتی در اینجا فیلم می خواهد ناکارامدی فیمینیسم رو به رخ بکشاند که حتی آن دختران مجرد هم می دانند که زنان باید در کنار مردان باشند تا هردو کامل شوند و در جریان فیلم سر کارهایی که این دختران می کنند در مدیر تغییراتی ایجاد می شود و می فهمد که اشتباه کرده و به آن صورتی که مد نظر کارگردان است در می آید

در اینجا رامبد جوان ارزش اسلام را دیگر حتی از فیمینیسم هم پایین تر می آورد و باز هر دو ر ا نا کار آمد جلوه می دهد

در این فیلم معلم شیمی فردی است بی اهمیت نسبت به دنیای پیرامونش و کاملا خنثی

که توسط دختران دانش آموز مورد بهره برده داری جهت برانگیخته کردن احساسات مدیر استفاده می شود بدون این که بخواهد در اینجا رامبد جوان نشان می دهد که زنان چه بخواهند و چه نخواهند آنچنان احساسی هست که در برابر ساده ترین مردان هم واکنش می دهد

رامبد جوان در فیلم اول زن را مستلزم حفظ استقلال می داند و در فیلم دوم از زن مستقل می خواهد که اجازه بهره برداری شدن توسط مرد را بدهد شاید متناقص به نظر برسد ولی اتفاقا همین مد نظر است چرا که هدف اصلی زدن اسلام است

چرا که در صحنه آخر فیلم مدیر که حالا دچرا یک دگرگونی رفتاری شده است به سمت مردی جذب می شود که علم به هوس ران بودن آن دارد و حتی مرد آن را هم پیشتر اقرار کرده بود(آن مرد دارای شغل دکتری زنان و پدر یکی از دختران مدرسه است) و اتفاقا نشان می دهد همان مردی که همه آن را هیز و بهره برنده از زن معرفی می کنند اتفاقا بیشتر از همه به فکر زن هست و دوباره یک ضد ارزش دیگر را ارزش معرفی می کند.

در تمام این فیلم ها هدف یک چیز است که آن ضربه زدن به اسلام است


 

 

به عبارتی رامبد جوان که در فیلم اول خود را یک اصلاح طلب معرفی می کند با توجه به موضع سیاسی فیلمش و در جریان فیلم اول و دوم با استفاده از زنان به رسالت اصلاح طلبی خود یعنی منفور کردن مردم از اسلام با استفاده از سلاح هنر می پردازند چرا که این وظیفه اول هر اصطلاح طلب است از محسن کدیور تا خاتمی و خیلی های دیگرهر کدام در هرجا که بودند یکی از جلوه های عملی و نظری اسلام را مورد هدف قرار دادند.

 

و متاسفانه در بیشتر فیلم هایی که اکران می شوند به نوعی  احکام اسلامی مورد توهین قرار می گیرند ولی در فیلمهای اخیر رامبد جوان این مساله خیلی هدفمند و با استفاده از فیلم نامه هایی قوی  به صورت مشهود و در عین زیرکی پرداخته شد

در آخر تنها یک چیز می توانم بگویم و آن این است:

 

امیدوارم خداوند اینان را به راه راست هدایت کند که در آخر این کارشان تنها سبب نابودی خودشان است

از کران تا به کران لشکر ظلم  است ولی

از ازل تا به ابد نوبت درویشان است

 

پ . ن:

۱.خطبه ۵۰ از نهج البلاغه:

همانا آغاز پدید آمدن فتنه‏ ها، هوا پرستى، و بدعت گذارى در احکام آسمانى است، نوآورى‏ هایى که قرآن با آن مخالف است، و گروهى «با دو انحراف یاد شده» بر گروه دیگر سلطه و ولایت یابند، که بر خلاف دین خداست. پس اگر باطل با حق مخلوط نمى ‏شد، بر طالبان حق پوشیده نمى ‏ماند، و اگر حق از باطل جدا و خالص مى ‏گشت زبان دشمنان قطع مى ‏گردید. امّا قسمتى از حقّ و قسمتى از باطل را مى ‏گیرند و به هم مى ‏آمیزند ، آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره مى‏ گردد و تنها آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند یافت.

منبع:سایت شهید آوینی
دوشنبه 13/4/1390 - 11:24
شهدا و دفاع مقدس

 

 

وصیت نامه شهید غلامحسین ارباب رشید


"با مردم برخورد اسلامی داشته باشید، در راه اسلام و قرآن قدم بردارید و مواظب باشید كه شیطان باعث دوری شما از خدا نگردد."

دوشنبه 13/4/1390 - 11:2
شهدا و دفاع مقدس

 

رهبر فرزانه انقلاب، بارها در بیاناتشان به این نكته اشاره داشته اند كه «وصیت نامه شهدا را بخوانید...» این توصیه در كلام گهربار حضرت امام خمینی(ره) نیز دیده می شود. در این مجال فرصتی دست داده تا با هم مروری داشته باشیم بر گزیده ای از صد وصیت نامه...
 

وصیت نامه شهید محمود احمدی
دست ازاین ماه تابان [امام خمینی] برندارید كه روزنه ی امید مستضعفان جهان و ایران است. پیرو خط امام كه همان خط حزب الله است باشید.

منبع:شهید آوینی

دوشنبه 13/4/1390 - 10:54
دانستنی های علمی

 

 
 
 

*** ویژه نامه ماه شعبان المعظّم

 
فضیلت و اعمال مشترکه ماه شعبان

هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود و همچنین در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود . از اعمال مهم این ماه ، عمل كردن به روایت امیرالمؤ منین (علیه السلام ) است كه فرمودند:
((در هر پنج شنبه از ماه شعبان ، آسمانها زینت شده و آنگاه فرشتگان عرض مى كنند: خداى ما! روزه داران شعبان را ببخش و بیامرز و دعایشان را اجابت فرما!)) ...

اسباب آمادگى براى میهمانى خدا

زیاد دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش و از گناهانت به درگاه خدا توبه كن، تا در حالى ماه خدا سوى تو آید كه براى خدا خالص شده باشى. هیچ امانتى را بر عهده خویش باقى نگذار، مگر آن كه ادا كرده باشى، و هیچ كینه ‏اى را در دلت نسبت به مؤمنى نگاه مدار، مگر آن كه از دل به در آورده باشى، و هیچ گناهى را كه مرتكب مى‏شدى، رها مكن، مگر این كه از آن، دست برداشته باشى و...

مراقبات ماه شعبان المعظم

ماه شریف شعبان برای سالك الی الله بسیار با ارزش است. یكی از شبهای قدر در این ماه می باشد و كسی در آن متولد شده كه خداوند بواسطه او وعده پیروزی به تمامی دوستان، پیامبران و بر گزیدگانش داده است. و وعده داده، بوسیله او بعد از پر شدن زمین از ظلم جور، آن را پر از قسط و عدل نماید. از مقام آن همین بس كه ماه رسول خدا صلوات الله علیه بوده و حضرتش صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: "شعبان ماه من است، خداوند كسی را كه مرا در ماهم یاری كند، بیامرزد."

فضیلت ماه مبارک شعبان در سیره وکلام گهربار معصومین علیهم السلام

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مى فرمایند: رجب، «شهرالله الأصم» است و بدان سبب آن را «اصم» نامیدند که هیچ ماهى به عظمت آن نمى رسد، مردم زمان جاهلیت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه که اسلام درخشیدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانید که رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است. وسائل الشیعة: ج 10 ص 475...

صلوات و مناجات شعبانیه(صوتی)

ماه شعبان در کلام امام خمینی (ره)

ماه رمضان مبارک است برای این كه لیلةالقدر [دارد ] و ماه شعبان مبارک است برای این كه نیمه شعبان دارد . ماه رمضان مبارک است برای این كه نزول وحی در او شده است یا به عبارت دیگر ، معنویت رسول خدا وحی را نازل کرده است و ماه شعبان معظم است برای این كه ماه ادامه همان معنویات ماه رمضان است . این ماه مبارک رمضان جلوه لیلةالقدر است...

اسباب آمادگى براى میهمانى خدا

زیاد دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش و از گناهانت به درگاه خدا توبه كن، تا در حالى ماه خدا سوى تو آید كه براى خدا خالص شده باشى. هیچ امانتى را بر عهده خویش باقى نگذار، مگر آن كه ادا كرده باشى، و هیچ كینه ‏اى را در دلت نسبت به مؤمنى نگاه مدار، مگر آن كه از دل به در آورده باشى، و هیچ گناهى را كه مرتكب مى‏شدى، رها مكن، مگر این كه از آن، دست برداشته باشى و...

یادگاری : کاغذ دیواری(WallPaper)

سرود شوریدگان(نگاهی به مناجات شعبانیه)

«خدایا! اگر می‏خواستی خوارم کنی، هدایتم نمی‏کردی، اگر می‏خواستی رسوایم کنی از عقوبت دنیا معافم نمی‏کردی . . .
خدایا! اگر مرا به جرمم بگیری، دست ‏به دامان عفوت می‏زنم. . .

درسهای مناجات شعبانیه

این مناجات، مناجات معروفى است و اهلش بخاطر آن با ماه شعبان مأنوس شده و بهمین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند. این مناجات شامل مطالب اساسى در مورد چگونگى معامله بندگان با خداى بزرگ بوده و آداب خواستن، دعا و طلب آمرزش از او را، آنگونه که شایسته است، بیان مى‏کند و استدلال‏هاى جالب توجهى جهت امیدوار شدن به درگاه خدا که با مناجات با او مناسب است، در بردارد و...

سیری در اعمال مختصّه ماه شعبان

روز اوّل: 1- روزه‌ این روز فضیلت بسیار دارد و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده كه هر كه روز اوّل شعبان را روزه بگیرد براى او بهشت واجب می‌شود. 2- سید بن طاوس از حضرت رسول صَلَّى اللهِ علیه و آله براى كسى كه سه روز اوّل این ماه را روزه بگیرد ثواب بسیارى نقل كرده است. 3- در شب‌هاى سه روز اول دو ركعت نماز وارد شده که در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید یازده مرتبه خوانده شود.

درنگی در مناجات شعبانیه‌

سرورا، سرنوشتم به دست توست و هر آنچه تا واپسین دم حیاتم، نهان و عیان از من سرزند، تو دانی. و کاستی و فزود و سود و زیانم تنها به دست توست نه دگری.

معبودا، تو گناهانی از من در دنیا پوشاندی که من به پوشاندن آنها در آخرت نیازمندترم. اینک اگر این گناهان را بر احدی از بندگان شایسته‌‌ات نمایان نکرده‌ای، مرا در روز رستاخیز نیز در حضور مردم رسوا مفرما!

  
   منبع:آوینی
دوشنبه 13/4/1390 - 10:45
دانستنی های علمی

 

تقویم مناسبت های ماه شعبان المعظّم

 

آغاز وجوب روزه

در این روز در سال دوم هجری روزۀ ماه مبارک رمضان واجب شد.

 

ولادت امام حسین علیه السلام

در این روز در سال ۴ هجری آقای شهیدان و سرور و سالار شیعیان و دلباختگان ، اشک هر مؤمن ، امام زاهد و عابد ، شهید غریب ، عطشان نینوا حضرت اباعبدالله الحسین الشهید علیه السلام عالم را به نور خود منور فرمود . اقوال دیگر در ولادت آن حضرت پنجم شعبان و سی ام ربیع الاول و دوازدهم رجب است.

ولادت حضرت عباس علیه السلام

در این روز سال 26 هجری علمدار کربلا سقای نینوا حضرت قمر منیر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام به دنیا آمد.نام مشهور آن حضرت عباس علیه السلام است .

به آن حضرت ابوالفضل ، ابوالقربة ، قمر بنی هاشم ، باب الحوائج ، عبد صالح و سقا می گویند.پدرشان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام و

مادرشان حضرت ام البنین فاطمه علیها السلام دختر حزام کلابیه است .

 

ولادت امام زین العابدین علیه السلام

در این روز در سال ۳۸ هجری در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام آقا و مولایمان حضرت سیدالساجدین زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام به دنیا آمد.آن حضرتدر روز شنبه در منزل حضرت زهرا علیها السلام به دنیا آمد .نام آن حضرت ” علی ” است و مشهورترین لقب مبارکش زین العابدین و سجاد است .پدرشانسرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام ، و مادرشان حضرت شهربانو است .

 

عقیقه برای امام حسین علیه السلام

در این روز که هفتمین روز ولادت امام حسین علیه السلام است ، حضرت رسول صلی الله علیه واله گوسفندی را برای فرزندش به عنوان عقیقه قربانی کرد. سپس سر آن حضرت را تراشید و هم وزن موی سر او نقره صدقه داد.

 

توقیع امام زمان علیه السلام برای شیعیان

در این روز ابو جعفر سَمُری شش روز قبل از رحلتش ، توقیعی از ناحیه مقدسه حضرت صاحب الامر علیه السلام برای شیعیان آورد.

 

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام

در سال ۳۳ هجری شبیه ترین مردم به خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله حضرت علی اکبر علیه السلام به دنیا آمد . نام آن حضرت ” علی ” پدرشان حضرت سید الشهداءعلیه السلام ، مادرشان لیلی بنت مُرة ثفقی است .کنیۀ آن حضرت طبق فرمایش حضرت صادق علیه السلام “ ابا الحسن ”است 

 

ولادت حضرت بقیة الله الاعظم صلوات الله علیه

در سال ۲۵۵ هجری شب جمعه شب ولادت خاتم الاوصیاء منتقم آل محمد صلی الله علیه واله ، آخرین امام بر حق و ولی مطلقِ خداوند حضرت بقیة الله حجة بن الحسن الله تعالی فرجه الشریف واقع شده است .در این شب آب زمزم زیاد می شود به گونه ای که همه می توانند رؤیت کنند، ولی اکنون روی آن پوشیده است . در این شب برات آزادی از آتش برای افراد زیادی نوشته می شود ، و آن را “ شب برات ” و “ شب مبارک ” و “ شب رحمت ” گویند .

وفات حسین بن روح نوبختی نایب امام زمان علیه السلام

در این روز به سال ۳۲۶ هجری نایب سوم حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه, جناب حسین بن روح نوبختی در بغداد به عالم بقا رحلت کردو در همان جا دفن شد.

جنگ بنی المصطلق

در این روز در سال ۶ هجری غزوه بنی المصطلق اتفاق افتاد. حرکت برای این جنگ در دوم شعبان همین سال بود. تعداد مسلمانان ۱۰۰۰ نفر بودند که ۳۰ اسب داشتند, ولی کفار ۷۰۰ نفر بودند. یک نفر از مسلمانان در این جنگ شهید شدو از کفار ۱۰ نفر به قتل رسیدند.در این جنگ غلبه و نصرت از آن مسلمین بود. مصطلق منزلی بین مکه و مدینه است که منسوب به مصطلق است. او اول کسی است که دین اسماعیل علیه السلام را تغییر داد و قبیله خود را به پرستیدن هبل فرمان داد و آن را در کعبه نصب کرد.

منبع نوشته متن : سه نقطه

منبع:http://bahr.ir/

دوشنبه 13/4/1390 - 9:16
داستان و حکایت

 

همگي به صف ايستاده بودند تا از آنها پرسيده شود. 
نوبت به او رسيد: دوست داري روي زمين چه كاره باشي؟ 
گفت:مي خواهم به ديگران ياد بدهم.پذيرفته شد. 
چشمانش را بست. ديد به شكل درختي در يك جنگل بزرگ درآمده است. 
با خود گفت:حتماً اشتباهي رخ داده ،من كه اين را نخواسته بودم. 
سالها گذشت. روزي داغي اره را روي كمر خود احساس كرد. 

با خود گفت: و اين چنين عمر من به پايان رسيد و من بهره خود را از زندگي 
نگرفتم.با فرياد غمباري سقوط كرد. با صدايي غريب كه از روي تنش بلند مي شد به 
هوش آمد. 
حالا تخته سياهي بر ديوار كلاس شده بود.


سه شنبه 24/3/1390 - 11:36
دعا و زیارت

 

اعمال مخصوصه ماه شعبان المعظّم

منبع نوشته متن : سایت عرفان و تبیان

دوشنبه 13/4/1390 - 8:53
دانستنی های علمی

 

نیمه شعبان

نیمهٔ شعبان (۱۵ شعبان در گاهشماری هجری قمری) یکی از جشن‌های مسلمانان شیعه است که به اعتقاد آنان هم‌زمان با روز تولد حجت بن حسن عسکری(عج)، امام زمان است.

نام‌های دیگر

  • شب دعا
  • نیمه شعبان در ایران
  • لیلة منتصف شعبان در عربستان
  • شب رهایی در آسیای جنوبی
  • برات کاندیلی در ترکیه
  •  

     ماه شعبان

    شعبان هشتمین ماه در گاه‌شماری هجری قمری است. ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در میان مسلمانان اهمیّت زیادی دارند. از پیامبر اسلام چنین نقل شده‌است که شعبان «ماه من» است.

    روز تولد حجت بن الحسن

    سال تولد حجت بن الحسن را سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری نقل کرده‌اند. علت اختلاف شاید این بوده است که در سابق، تاریخ را با حروف ابجد می‌نوشتند و درباره سال تولد حجت بن حسن بین واژه‌های «نور» و «نهر» اختلاف است که این اختلاف ناشی از رسم الخط ناقلین می‌باشد.

    دیدگاه شیعیان 

    شیعیان در شب نیمه ‏شعبان به زیارت و عبادت می‌پردازند و در این شب دعای زیارت عاشورا و سایر دعاها را می‌خوانند.

    همچنین، شیعیان معتقدند خدا در این شب به تعداد موها و پشم‌های چهارپایان بندگانش را از آتش جهنم آزاد می‌کند و زمان‌های مرگ را ثبت و روزی‌های یک سال را تقسیم می‌کند و همه آنچه را که در طول سال واقع می‌شود نازل می‌سازد.

     دیدگاه اهل سنت

    اکثریت علما، محدثین و مورخین اهل سنت قائل به ولادت حجت بن حسن هستند؛ حمد فتلاوی در این زمینه می‌نویسد: «جمعی زیادی از علما اهل سنت که تعدادشان به ۱۳۰ نفر می‌رسد، به ولادت حجت بن حسن در سال ۲۵۵ هجری قمری به عنوان فرزند حسن عسکری و از نسل حسین بن علی، گفته اند.»

    وی هم چنین ۲۶ نفر را نام می‌برد که معترف به ولادت حجت بن حسن در نیمه شعبان هستند.
    ابن حجر هیتمی در الصواعق المحرقه می‌نویسد :‹‹ ابو القاسم محمد حجت هنگام وفات پدرش ۵ سال داشت و خداوند او را در همان کودکی حکمت آموخت او قائم منتظر نامیده می‌شود ››

     ابن صباغ در فصول المهمه می‌گوید :‹‹ ابوالقاسم محمد حجت پسر حسن خالص در سامرا در نیمه شعبان سا ل ۲۵۵هجری قمری به دنیا آمد.››

    ابن خلکان در وفیات الاعیان چنین نگاشته است: ‹‹ابو القاسم محمد فرزند حسن عسکری فرزند علی بن محمد فرزند محمد بن علی دوازدهمین امام از ائمه دوازده‌گانه است بر حسب اعتقاد امامیه و ولادت او در روز جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری بود و هنگامی که پدرش در گذشت او ۵سال سن داشت.››

    و ذهبی در سیر اعلام النبلا و ابن اثیر در الکامل فی التاریخ نیز ولادت حجت بن حسن را ذکر کرده اند.

     

     گستره جغرافیایی

    برگزاری مراسم نیمه شعبان فقط مختص به ایران نیست. از دیگر کشورهایی که چنین مراسمی آن هم به شکل وسیع برپا میکنند، می‌توان به کشورهای عراق، مصر، بحرین، یمن و آذربایجان اشاره کرد. همچنین کشورهایی مانند هند، پاکستان، امارات متحده عربی، تونس و مراکش که در آن‌ها شیعیان در اقلیتند نیز مراسم وسیعی به همین مناسبت برگزار می‌شود. حقیقت امر این است که آن‌چه که بیش از همه برگزاری مراسم نیمه شعبان را آسان‌تر میکند، اعتقاد برخی از فرقه‌های مهم اهل تسنن به حجت بن حسن و ظهور اوست.

    ایران

    مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونق‌تر است. تدارکات ویژه‌ای که دولت و مردم برای این روز می‌بینند، بسیار وسیع است. چراغانی‌های وسیع، برگزاری جشن، مولودی‌خوانی‌های عمومی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیات‌های مردمی انجام می‌شود، برای یادبود این روز برگزار می‌شود این روز در ایران، روز جهانی مستضعفان نامیده می‌شود.

    عراق

    از آنجا که بر اساس احادیث شیعیان، زیارت حسین بن علی اهمیت زیادی دارد از این رو جشن نیمه شعبان را در این شهر و در کنار حرم حسین بن علی برگزار می‌کنند. بسیاری از این زائران پیاده به کربلا می‌روند. قربانی کردن، چراغانی، غذا دادن به فقرا، عیدی دادن و دیدوبازدید هم در این روز انجام می‌شود.

    مصر

    در مصر علاوه بر شیعیان، سنی‌ها نیز این روز را جشن می‌گیرند. مولودی‌خوانی مهمترین برنامهٔ جشن نیمه شعبان در مصر است.

    بحرین

    این روز در تقویم رسمی کشور تعطیل نیست،  اما بحرین در این روز به صورت نیمه تعطیل است. عیدی دادن، دعا و مولودی‌خوانی در مسجدها و خوردن شام ویژه این شب از کارهایی است که بحرینی‌ها انجام می‌دهند.

    یمن

    در یمن مردم در خیابان به جشن گرفتن این روز می‌پردازند و رقص خنجر انجام می‌دهند.

    منبع:ویکی پدیا

     

    دوشنبه 13/4/1390 - 8:43
    اخبار

     

    نحوه تبلیغات انتخاباتی بنی صدر

    به دنبال همراهی بنی صدر با منافقین و دشمنان ایران، امام راحل در ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ او را از فرماندهی کل نیروهای مسلح عزل کرد، با این حال سه روز بعد طی یک سخنرانی خطاب به وی عنوان کردند: حالا هم دیر نشده... آن آقا هم بروند عذرخواهى کنند از ملت؛ بگویند ملتى که به من رأى داد من مطابق رأى آنها عمل نکردم؛ از حالا به بعد مى‏کنم. ... الآن هم من نصیحت مى‏کنم... آقاى رئیس جمهور را، ... که آقا شماها دست بردارید از این سنگ‏اندازى جلوى چرخ اسلام، دست بردارید از این تضعیف مجلس و تضعیف روحانیت و تضعیف ملت و تضعیف روحیه ملت و تضعیف روحیه ارتش.

    بنی صدر هرگز ابراز پشیمانی نکرد تا اینکه سرانجام در تاریخ ۱ تیر ۱۳۶۰ و در پی اعلام نظر مجلس ـ که طی روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد که بر عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور رأی داده بودند ـ امام، بنی‌صدر را از سمت ریاست جمهوری عزل کردند.

     منبع:
    پایگاه خبری تحلیلی اعتدال
    لینک:
    http://etedaal.ir/news/7015/default.aspx
    شنبه 11/4/1390 - 9:45
    دانستنی های علمی

     

    بناهای حیرت‌انگیز یوگسلاوی که فراموش شده‌اند

    ساخت این بناها با دستور «یوسیپ بروز تیتو»، رییس‌جمهور یوگسلاوی، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی در مناطق مختلف کشور صورت گرفت. دلیل این تصمیم، گرامیداشت یاد افرادی بود که در آن مناطق درگیر «جنگ جهانی دوم» بودند. در طراحی بناها، که با تلاش پیکرتراشان و معماران مختلف ساخته شده، تلاش شده است آثاری خلق شود که دارای تاثیر نیرومند ظاهری باشند.
    در دهه‌ی ۸۰، این بناهای بزرگ و خیره کننده میلیون‌ها علاقه‌مند را به خود جذب می‌کرد، اما پس از فروپاشی یوگسلاوی در اوایل دهه ۹۰ میلادی، این آثار به طور کامل فراموش شدند.
    اخیرا Jan Kempenaers با سفر به سرزمین یوگسلاوی سابق (کشورهای کنونی: کرواسی، صربستان، اسلونی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، کوزوو و مونته‌نگرو) و با کمک نقشه‌ی یادبودها متعلق به ۱۹۷۵، تصاویر جذابی از این بناها ثبت و ارایه کرده است.

    این بنای بزرگ که به یقین توانسته مقصود آفریننده‌ی آن، که همانا نمایش قدرت و بزرگی است، را به ما برساند، Spomenik revolucije نام دارد. این اثر توسط Dušan Džamonja در روستای Podgarić واقع در کرواسی و به یاد «جنگ جهانی دوم» در ۱۹۶۷ ساخته شد.

    طی جنگ جهانی دوم، بیمارستان نظامی مرکزی پارتیزان‌های یوگسلاو در Petrova Gora واقع بود. این بیمارستان شامل شبکه‌ای از اتاق‌های زیرزمینی و کابین‌های پراکنده در سراسر رشته‌کوه آن منطقه می‌شد. بیمارستان هیچ‌گاه توسط نیروهای نظامی متعلق به محور (آلمان، ایتالیا و …) کشف نشد و تا انتهای جنگ، یعنی ۱۹۴۵، مورد استفاده قرار گرفت.
    اثر یادبودی که در بالا مشاهده می‌کنید، بنایی بی‌پنجره و مواج از پولاد پادزنگ است که از قرار معلوم در محل همان بیمارستان نظامی ساخته شده است.

    Kosmaj کوهی ۶۲۶ متری است که در جنوب بلگراد، پایتخت صربستان کنونی، واقع شده است. این کوه بلندترین نقطه در تمام منطقه بلگراد است که اکنون به منطقه‌ای مناسب برای تفریح و تفرج بدل شده است.
    بر نوک کوه اثری یادبود به یاد «گروهان پارتیزان Kosmaj» در جنگ جهانی دوم، بنا شده است.

    Tjentište روستایی واقع در ناحیه‌ی جنوب غربی کشور بوسنی و هرزگوین فعلی است. این محل شاهد جنگی بود که یک طرف آن نیروهای آلمان، ایتالیا و گروه جدایی طلب و فاشیست Ustaše بودند و طرف دیگر آن پارتیزان‌های یوگسلاو قرار داشتند. هدف «عملیات Schwarz» در تابستان ۱۹۴۳ پاکسازی ساحل «دریای آریاتیک» از پارتیزان‌ها بود.
    اما در حالیکه نیروهای تحت رهبری آلمان تقریبا ۶ برابر پارتیزان‌ها بودند، این عملیات نهایتا منجربه توقف تهاجم آلمان‌ها شد. یوسیپ تیتو نیز در بین نیروهای پارتیزان حضور داشت. می‌توانید در تصویر زیر او را در کنار Ivan Riber، سیاستمدار یوگسلاو، مشاهده کنید.

    در این محل، بنایی برای گرامیداشت یاد ۷۵۴۳ پارتیزان کشته شده ساخته شده است.

    این ناحیه در سال ۱۹۴۲ شاهد درگیری نیروهای مهاجم به رهبری آلمان علیه پارتیزان‌های یوگسلاو بود. در این درگیری، ۳ هزار پارتیزان با کمک داوطلبان محلی در حالیکه در مقابل خود ۳۹ هزار نیروی مهاجم را می‌دیدند، سرسختانه مبارزه کردند اما به شدت متحمل خسارت شدند. در نتیجه‌ی این درگیری، پارتیزان‌ها در حالیکه به شکل قهرمانانه‌ای تعداد ۷ هزار نفر از نیروهای مهاجم را نابود کرده بودند، ۱۷۰۰ نفر از نیروهای خود را از دست دادند. پس از درگیری نیز نیروهای تحت رهبری آلمان هزاران نفر از ساکنان Kozara را به اردوگاه‌های مرگ فرستادند – البته ۲ ماه بعد نیروهای پارتیزان با همراهی یوسیپ تیتو با حرکت به سمت مناطق شرقی و غربی بوسنی، نواحی از دست رفته را بازپس گرفتند.
    بنای یادبودی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید به همین منظور در Kozara ساخته شده است.

    «پارک یادبود Bubanj» مجموعه‌ای در صربستان است که برای گرامیداشت یاد بیش از ۱۰ هزار نفر ساخته شده که در اینجا توسط جوخه‌های اعدام آلمان نازی کشته شدند. این بنا در سال‌های اخیر گسترش داده شد.

    Kadinjača نام روستایی در غرب صربستان کنونی است. بنایی که در تصویر بالا می‌بینید به یاد اتفاقات آخرین روزهای سال ۱۹۴۱ ساخته شده است؛ زمانی که اعضای «گروهان پارتیزان Užice» شجاعانه در برابر دشمن استقامت کرده تا در نهایت کشته می‌شوند.

    این هم تصویری دیگر در همین ارتباط است که متاسفانه نتوانستم اطلاعات کافی درباره‌ی آن بیابم. اما حداقل می‌توانیم از تماشای چنین سازه‌ای لذت ببریم!
    بهرحال، این بنا در شهری به نام Nikšić در مونته‌نگرو قرار دارد. شهر تحت تاثیر جنگ‌های جهانی بوده به صورتی که طی جنگ، رشد و توسعه متوقف می‌گردد، اما در ۱۹۴۴ از دست آلمان‌ها آزاد می‌شود.

    چهارشنبه 28/2/1390 - 9:11
    مورد توجه ترین های هفته اخیر
    فعالترین ها در ماه گذشته
    (0)فعالان 24 ساعت گذشته