• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 120
زمان آخرین مطلب : 4819روز قبل
دانستنی های علمی
 کوچکی و بزرگی جامعه مهم نیست، میزان علاقه افراد به جامعه مهم است. ( امیلیانو زاپاتا )
دوشنبه 7/11/1387 - 23:24
خواستگاری و نامزدی

 ثورو ویک : زندگیت هرچه باشد با آن روبرو شو و آن را در آغوش گیر ، از آن دوری مکن و به نامهای سخت و درشتش مخوان .زندگی آنقدر بد نیست که توهستی

دوشنبه 7/11/1387 - 16:59
دعا و زیارت
آیا تا به حال در معنی این آیه ی زیبا اندیشیده اید :

رعد: ....إِنَّ اللَّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی‏ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ....ٍ ﴿ 11 ﴾

..... در حقیقت، خدا حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. ....
خداوند در این آیه یکی از کلیدی ترین راه های تغییر سرنوشت و عملی ساختن قصد را که دستیابی به آن از آرزوها و خواسته های بشری است بیان می کند کلیدی که گم شده و آنهم اینکه خداوند و ضعیت انسان را هنگامی تغییر می دهد که انسان خود را تغییر دهد . ا ما چرا می گوییم این کلید تو سط انسان گم شده زیرا تجربه نشان داده که اغلب ما به دنبال تغییر و عوامل آن در بیرون از خودمان هستیم. حتی ریشه ی مشکلات گره ها و مسائل زندگی مان را نیز بیرون از خود جستجو می کنیم وبه همین دلیل بنابر مَثَلی عمل می کنیم که می گوید:
آب در کوزه ما و تشنه لبان می گردیم یار درخانه و ما گرد جهان می گردیم وپیداست که یا
دلیل نمی یابیم و یا اگر هم به عواملی دست بیابیم چون دلایل اصلی ریشه ای نیستند، حتی در
صورت حل و رفع آنها بازهم به نتایج دلخواه خود نمی رسیم، اما طبق نتیجه گیری از این آیه ی قران خدواند انسان را به درونش هدایت می کند تا عوامل اصلی را در آنجا بیابد نه دربیرون از خودش. یافتن راهی برای تغییر سرنوشت که برخی حتی آن را جبری تغییر ناپذیر می دانند بسیار دور و غیرممکن به نظر میرسد در حالیکه طبق وعده ی خداوند این امر تحقق پذیر است به شرط آنکه ابتدا به سراغ خودمان برویم وبعد شرایط پیرامونی. خداوند حتی درجایی دیگر دلیل تغییر سرنوشت قوم ها و محروم شدنشان از نعمت و برکت خود را بازهم تغییر در دل آنها بیان می کند [1] خداوند درباره لزوم تغییر رفتار در تغییر سرنوشت می فرماید :
[رفتارشان] مانند رفتار خاندان فرعون و کسانی است که پیش از آنان بودند: به آیات خدا کفر ورزیدند، پس خدا به [سزای] گناهانشان گرفتارشان کرد. آری، خدا نیرومند سخت کیفر است.
این [کیفر] بدان سبب است که خداوند نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در دل دارند تغییر دهند، و خدا شنوای داناست.
ودر انتها تصریح می کند که به پنهان ترین گوشه های ابعاد و خواسته ها ی هر انسانی آگاه بینا و شنواست بنابراین تنها عملکرد مهم نیست.
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که ارتباط آنچه که گفته شد با موضوع درمان وشفا چیست . به احتمال بسیار زیاد شما هم معترفید که بیماری ودرمان و رفع مشکلات جسمی و روانی و روحی از عمده مسائل انسان امروز است اما او دراین وادی نیز به دنبال راه حل ها و راه درمان بیرون از خود می گردد .ا لبته منظور این نیست که راه ها ی درمان بیرونی بی حاصل اند ویا نباید به سراع آنها رفت که این نتیجه گیری هم شتابزده و مطلق گرایانه است بلکه منظور آن است که چه بسا ریشه وعامل بسیاری از بیماری ها در درون خود ما باشد و راه حل آن نیز به تغییری در عملکرد ، عادتها ، نگاه ، اندیشه ، کلام ویا...........ما داشته باشد شاید برخی بیماریها می آیند تا تغییری را که لازم بوده تا در زندگی خود بدهیم اما نسبت به آن بی اعتنا بوده ایم ایجاد کنیم شاید میآیند تا پیام وتعلیمی به ما بدهند واگر پیام و تعلیم آنها را بشنویم و دریافت کنیم برای همیشه بروند ولی اگر بی اعتنا به فریاد و پیغامشان صرفا برای خاموش کردن صدایشان به درمانهای ظاهری متوسل شویم شاید این بار برای دادن پیغام خود به روشی خشن تر متوسل شوند که دیگر درمانی هم کار ساز نباشد ، پس یک پیشنهاد و قتی بیمارمی شویم از خود بپرسیم که بیماری از کجا آمد ؟ شاید راه یافتنش در همین سوال ساده پنهان باشد:
اگر نگاهمان را عوض کنیم خداوند با مهر بی حدش آنچه می بینیم را عوض می کند واگر خودمان را بنیادی و ریشه ای تغییر دهیم خداوند آنچه را که تجربه می کنیم دگرگون می سازد هر چند این دگرگو نی شبیه به معجزه ای باشد . اگر سختیم دگرگونی در نرمی است. اگر مطلق گرا و محدود نگر یم دگرگونی در به خاطر آوردن نسبی بودن وقایع و بزرگ اندیشی است اگر به جسم خود می اندیشیم دگرگونی در اندیشیدن به روحمان است اگر خداوند را و توان وقدرتش را محدود کرده ایم دگرگونی در به خاطر آوردن بزرگی ونامحدود بودنش است و... راه های دگرگونی بسته به آنچه هستیم در زندگی ما بسیارند تنها لازم است کمی متوقف شویم و به پیرامون خود توجه کنیم اما متوجه باشیم که انتظار خداوند بنابر فرمایش خودش دگرگونی از کفر( غیر ازخدا را بندگی کردن به غیر خدا امید داشتن ودل بستن و تکیه کردن ) به ایمان حقیقی است.
برگرفته از دیدگاههای درمان هماهنگ
نورا رحیمی
1] - سوره انفال آیات 52و 53
دوشنبه 7/11/1387 - 16:59
دعا و زیارت
مهاتماگاندی (رهبر استقلال هند): من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه كافی به صفحات كربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است كه اگر هندوستان بخواهد یك كشور پیروز گردد، بایستی از امام حسین پیروی كند.

ـ محمد علی جناح (قائد اعظم پاكستان): هیچ نمونه‌ای از شجاعت، بهتر از آنكه امام حسین از لحاظ فداكاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی كه خود را در سرزمین عراق قربان كرد پیروی نماید.

ـ چارلزدیكنز (نویسنده معروف انگلیسی): اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواسته‌های دنیایی بود، من نمی‌فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حكم می‌نماید كه او فقط به خاطر اسلام، فداكاری خویش را انجام داد.

ـ توماس كارلایل (فیلسوف و مورخ انگیسی): بهترین درسی كه از تراژدی كربلا می‌گیریم، این است كه حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن كردند كه تفوق عددی در جایی كه حق با باطل رو برو می‌شود اهمیت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی كه داشت، باعث شگفتی من است.

ـ ادوارد براون (مستشرق معروف انگلیسی): آیا قلبی پیدا می‌شود كه وقتی درباره كربلا سخن می‌شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتی غیر مسلمانان نیز نمی‌توانند پاكی روحی را كه در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انكار كنند.

ـ فردر جمس: درس امام حسین و هر قهرمان شهید دیگری این است كه در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد كه تغییر ناپذیرند و همچنین می‌رساند كه هرگاه كسی برای این صفات مقاومت كند و در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند.

ـ ل.م.بوید: در طی قرون، افراد بشر همیشه جرأت و پردلی و عظمت روح، بزرگی قلب و شهامت روانی را دوست داشته‌اند و در همین هاست كه آزادی و عدالت هرگز به نیروی ظلم و فساد تسلیم نمی‌شود. این بود شهامت و این بود عظمت امام حسین. و من مسرورم كه با كسانی كه این فداكاری عظیم را از جان و دل ثنا می‌گویند شركت كرده‌ام، هر چند كه 1300 سال از تاریخ آن گذشته است.

ـ واشنگتن ایروینگ (مورخ مشهور آمریكایی): برای امام حسین (علیه‌السلام) ممكن بود كه زندگی خود را با تسلیم شدن به یزید نجات بخشد، لیكن مسؤولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی‌داد كه او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشك و در روی ریگهای تفتیده عربستان، روح حسین فنا ناپذیر است. ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من، ای حسین!

ـ توماس ماساریك: گرچه كشیشان ما هم از ذكر مصائب حضرت مسیح مردم را متأثر می‌سازند، ولی آن شور و هیجانی كه در پیروان حسین (علیه‌السلام) یافت می‌شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد كه مصائب مسیح در برابر مصائب
حسین (علیه‌السلام) مانند پر كاهی است در مقابل یك كوه عظیم پیكر.

ـ موریس دوكبری: در مجالس عزاداری حسین گفته می‌شود كه حسین، برای حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگی مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیربار استعمار و ماجراجویی یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده، از زیردست استعمارگران خلاصی یابیم و مرگ با عزت را بر زندگی ذلت ترجیح دهیم.
ـ ماربین آلمانی (خاورشناس): حسین (علیه‌السلام) با قربانی كردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود، به دنیا درس فداكاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد كه ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هرچه ظاهرا عظیم و استوار باشد، در برابر حق و حقیقت چون پر كاهی بر باد خواهد رفت.

ـ بنت الشاطی: زینب، خواهر حسین بن علی (علیهماالسلام) لذت پیروزی را در كام ابن زیاد و بنی امیه خراب كرد و در جام پیروزی آنان قطرات زهر ریخت، در همه حوادث سیاسی پس از عاشورا، همچون قیام مختار و عبدالله بن زبیر و سقوط دولت امویان و برپایی حكومت عباسیان و ریشه دواندن مذهب تشیع، زینب قهرمان كربلا نقش برانگیزنده داشت.

ـ لیاقت علی خان (نخست وزیر پاكستان): این روز محرم: برای مسلمانان سراسر جهان معنی بزرگ دارد. در این روز، یكی از حزن آورترین و تراژدیك ترین وقایع اسلام اتفاق افتاد، شهادت حضرت امام حسین (علیه‌السلام) در عین حزن، نشانه فتح نهایی روح واقعی اسلامی بود، زیرا تسلیم كامل به اراده الهی به شمار می‌رفت. این درس به ما می‌آموزد كه مشكلات و خطرها هرچه باشد، نبایستی ما پروا كنیم و از راه حق و عدالت منحرف شویم.

ـ جرج جرداق (دانشمند و ادیب مسیحی): وقتی یزید، مردم را تشویق به قتل حسین و مأمور به خونریزی می‌كرد، آنها می‌گفتند: «چه مبلغ می‌دهی»؟ اما انصار حسین به او گفتند: ما با تو هستیم. اگر هفتاد بار كشته شویم، باز می‌خواهیم در ركابت جنگ كنیم و كشته شویم.

ـ احمد محمود صبحی: اگر چه حسین بن علی (علیهماالسلام) در میدان نظامی یا سیاسی شكست خورد، اما تاریخ، هرگز شكستی را سراغ ندارد كه مثل خون حسین (علیه‌السلام) به نفع شكست خوردگان تمام شده باشد. خون حسین، انقلاب پسر زبیر و خروج مختار و نهضتهای دیگر را در پی داشت، تا آنجا كه حكومت اموی ساقط شد و ندای خونخواهی حسین، فریادی شد كه آن تختها و حكومتها را به لرزه در آورد.

ـ آنطون بارا (مسیحی): اگر حسین از آن ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر می‌افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری بر پا می‌نمودیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا می‌خواندیم.

ـ گیبون (مورخ انگلیسی): با آنكه مدتی از واقعه كربلا گذشته و ما با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، مع ذلك مشقات و مشكلاتی كه حضرت حسین (علیه‌السلام) تحمل نموده، احساساست سنگین دل ترین خواننده را بر می‌انگیزد، چندانكه یك نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود می‌یابد.

ـ نیكلسون (خاورشناس معروف): بنی امیه، سركش و مستبد بودند، قوانین اسلامی را نادیده انگاشتند و مسلمین را خوار نمودند... و چون تاریخ را بررسی كنیم، گوید: دین بر ضد فرمانفرمایی تشریفاتی قیام كرد و حكومت دینی در مقابل امپراتوری ایستادگی نمود. بنابراین، تاریخ از روی انصاف حكم می‌كند كه خون حسین (علیه‌السلام) به گردن بنی امیه است.

ـ سرپرسی سایكس (خاورشناس انگلیسی): حقیقتا آن شجاعت و دلاوری كه این عده قلیل از خود بروز دادند، به درجه‌ای بوده است كه در تمام این قرون متمادی هر كسی آن را شنید، بی اختیار زبان به تحسین و آفرین گشود. این یك مشت مردم دلیر غیرتمند، نامی بلند غیر قابل زوال برای خود تا ابد باقی گذاشتند.

ـ تاملاس توندون (هندو، رئیس كنگره ملی هندوستان): این فداكاریهای عالی از قبیل شهادت امام حسین (علیه‌السلام)، سطح فكر بشریت را ارتقا بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقی بماند و یادآوری شود.

ـ عبدالرحمان شرقاوی (نویسنده مصری): حسین (علیه‌السلام)، شهید راه دین و آزادگی است. نه تنها شیعه باید به نام حسین ببالد، بلكه تمام آزاد مردان دنیا باید به این نام شریف افتخار كنند.


ــ علامه طنطاوی (دانشمند و فیلسوف مصری): (داستان حسینی) عشق آزادگان را به فداكاری در راه خدا بر می‌انگیزد و استقبال مرگ را بهترین آرزوها به شمار می‌آورد، چندانكه بر شتاب به قربانگاه، بر یكدیگر پیشی جویند.

ـ العبیدی (مفتی موصل): فاجعه كربلا در تاریخ بشر نادره‌ای است، همچنان كه مسببین آن نیز نادره‌اند... حسین بن علی (علیهماالسلام) سنت دفاع از حق مظلوم و مصالح عموم را بنا بر فرمان خداوند در قرآن به زبان پیامبر اكرم وظیفه خویش دید و از اقدام به آن تسامحی نورزید. هستی خود را در آن قربانگاه بزرگ فدا كرد و بدین سبب نزد پروردگار، «سرور شهیدان» محسوب شد و در تاریخ ایام، «پیشوای اصلاح طلبان» به شمار رفت. آری، به آنچه خواسته بود و بلكه برتر از آن، كامیاب گردید.

دوشنبه 7/11/1387 - 16:56
بیماری ها



هویج حلقه شده شبیه چشم انسان است..مردمک و عنبیه و خط نوری که به چشم میرسد درست مانند چشم انسان میباشد.تحقیقات نشان میدهد که مصرف هویج باعث افزایش جریان خون در عملکرد چشم میشود.



وقتی گوجه فرنگی رو از وسط دو نیم میکنید چها تا خونه میبینید که قرمزه و دقیقا مثلقلب هستش که اون هم قرمزه و چها تا بخش مجزا داره.تحقیقات نشون داده که گوجه فرنگی خون رو تصفیه میکنه
...


حبه های انگور روی خوشه شبیه قلب هستش و هر دونه اون شبیه سلولهای خونی.امروزه تحقیقات نشون داده که انگور برای حیات قلب بسیار مفیده
.


گردو شبیه مغز انسان میمونه .نیم کره راست و نیم کره چپ.قسمت بالای مغز و پایین مغز.حتی چین خوردگی های و پیچیدگی های اون هم شبیه نئو کورتکس میباشد.در حال حاضر میدانیم که گردو ۳۶ مرتبه نورونهای پیام رسان به مغز را گسترش میدهد
.


تا حالا به لوبیا قرمز دقت کردین ..درسته ..شبیه کلیه انسان هستش ..تحقیقات نشون داده که لوبیا قرمز در بهبود عملکرد کلیه نقش بسزایی داره.



ساقه کرفس شبیه به استخوان است و این نوع از سبزیجات در استحکام استخوان بسیار موثر میباشد.استخوانها تشکیل شده از ۲۳٪ سدیم و کرفس هم ۲۳٪ سدیم داره.چنانچه در رژیم غذایی شما سدیم وجود نداره کرفس میتونه این کمبود رو جبران کنه.


آوکادو و گلابی و بادمجان برای سلامت سرویکس و رحم درخانمها بسیار موثر میباشد.امروزه تحقیقات نشان میدهد که اگر خانمها در هفته یک عدد آوکادو مصرف نمایند هورمونهای آنها متعادل میشود و از بروز سرطان رحم جلوگیری میکند.جالبه که بدونید ۹ ماه از شکوفه کردن آوکادو تا رسیدن میوه آن طول میکشه
..


انجیر پر از دونه هستش که وقتی که رشد میکنه بصورت دوتایی رو درخت آویزونه(تا حالا دقت نکردم).انجیر باعث افزایش تعداد و حرکت اسپرم مرد و همچنین جلوگیری از عقیم شدن میشود
.


Sweet potatoes (نمیدونم فارسیش چی میشه )شبیه لوزلمعده هستش که باعث تعادل قند خون در بیماران دیابتی میشود
.


زیتون به سلامت و عملکرد تخمدان کمک میکند
.


کریپ فروت و پرتقال و انواع مرکبات شبیه غده های شیری هستند و در سلامت سینه و جنبش غدد لنفاوی در سینه موثر است
.


پیاز شبیه سلولهای بدن میباشد.امروزه تحقیقات نشان داده است که پیاز نقش مهمی در خروج مواد زائد در بدن را داراست.و باعث ریزش اشک و شستشوی لایه مخاطی چشم میگردد.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:45
ادبی هنری
خدا پرسید:""پس تو می خواهی با من گفتگو کنی"".
من در پاسخ گفتم:""اگر وقت دارید"".
خدا خندید:وقت من بینهایت است.
پرسیدم: چه چیز بشر تو را متعجب می سازد؟
خدا پاسخ داد:کودکیشان
اینکه انها از کودکیشان خسته می شوند و عجله دارند که بزرگ شوند
و بعد دوباره پس از مدتها ارزو می کنند باز کودک شوند.
اینکه انها سلامتی خود را از دست می دهند تا پول به دست اورند
و بعد پولشان را از دست می دهند تا سلامتی از دست رفته شان را باز جویند.
اینکه با اضطراب به اینده می نگرند و حال خویش را فراموش می کنند
بنا بر این نه در حال زندگی می کنند نه در اینده.
اینکه انها به گونه ای زندگی می کنند که گویی هرگز نمی میرند
و به گونه ای می میرند که گویی هرگز نزیستند.
دستهای خدا دستانم را گرفت مدتی سکوت کردیم
و من دوباره پرسیدم:به عنوان پدر می خواهی کدام درسهای زندگی را فرزندانت بیاموزند؟
گفت:بیاموزند که انها نمی توانند کسی را وادار کنند که عاشقشان باشد
همه کاری که انها می توانند بکنند این است که اجازه دهند خودشان دوست داشته باشند.
بیاموزند که درست نیست خودشان را با دیگران مقایسه کنند
بیاموزند که فقط چند ثانیه طول می کشد تا زخم های عمیقی در قلب انها که دوستشان داریم
ایجاد کنیم
اما سالها طول می کشد تا ان زخم ها را التیام بخشیم
بیاموزند که ثروتمند کسی نیست که بیشترین ها را دارد بلکه کسی است که به کمترین ها
نیاز دارد.
بیاموزند که ادمهایی هستند که انها را دوست دارند فقط نمی دانند که چگونه احساساتشان را
بیان کنند.
بیاموزند که دو نفر می توانند به یک نقطه نگاه کنند و ان را متفاوت ببینند.
بیاموزند که کافی نیست که دیگران را فقط ببخشند بلکه خود را نیز باید ببخشند.
من با خضوع گفتم:از شما به خاطر این گفتگو سپاسگزارم.
ایا چیز دیگری هست که دوست دارید به فرزندانتان بگویید؟
خداوند لبخند زد و گفت:
فقط اینکه بدانند من اینجا هستم <<همیشه>>

دوشنبه 7/11/1387 - 16:24
دانستنی های علمی
یکی از معمول ترین سئوالهائی که مطرح می شود این است که: چه کسی صفر را کشف کرد؟ البته برای جواب دادن به این سئوال بدنبال این نیستیم که بگوئیم شخص خاصی صفر را ابداع و دیگران از آن زمان به بعد از آن استفاده می کردند.

اولین نکته شایان ذکر در مورد عدد صفر این است که این عدد دو کاربرد دارد که هر دو بسیار مهم تلقی می شود یکی از کاربردهای عدد صفر این است که به عنوان نشانه ای برای جای خالی در دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) بکار می رود. بنابراین در عددی مانند 2106 عدد صفر استفاده شده تا جایگاه اعداد در جدول مشخص شود که بطور قطع این عدد با عدد 216 کاملاً متفاوت است. دومین کاربرد صفر این است که خودش به عنوان عدد بکار می رود که ما به شکل عدد صفر از آن استفاده می کنیم.

هیچکدام از این کاربردها تاریخچه پیدایش واضحی ندارند. در دوره اولیه تاریخ کاربرد اعداد بیشتر بطور واقعی بوده تا عصر حاضر که اعداد مفهوم انتزاعی دارند. بطور مثال مردم دوران باستان اعداد را برای شمارش تعداد اسبان، ... بکار می برند و در اینگونه مسائل هیچگاه به مسئله ای برخورد نمی کردند که جواب آن صفر یا اعداد منفی باشد.

بابلیها تا مدتها در جدول ارزش مکانی هیچ نمادی را برای جای خالی در جدول بکار نمی بردند. می توان گفت از اولین نمادی که آنها برای نشان دادن جای خالی استفاده کردن گیومه (") بود. مثلاً عدد6"21 نمایش دهنده 2106 بود. البته باید در نظر داشت که از علائم دیگری نیز برای نشان دادن جای خالی استفاده می شد ولیکن هیچگاه این علائم به عنوان آخرین رقم آورده نمی شدند بلکه همیشه بین دو عدد قرار می گیرند بطور مثال عدد "216 را با این نحوه علامت گذاری نداریم. به این ترتیب به این مطلب پی می بریم که کاربرد اولیه عدد صفر برای نشان دادن جای خالی اصلاً به عنوان یک عدد نبوده است.

البته یونانیان هم خود را از اولین کسانی می دانند کهدرجای خالی ,صفر استفاده می کردند اما یونانیان دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) مثل بابلیان نداشتند. اساساً دستاوردهای یونانیان در زمینه ریاضی بر مبنای هندسه بوده و به عبارت دیگر نیازی نبوده است که ریاضی دانان یونانی از اعداد نام ببرند زیر آنها اعداد را بعنوان طول خط مورد استفاده قرار می دادند.

البته بعضى ازریاضی دانان یونانی ثبت اطلاعات نجومی را بر عهده داشتند. در این قسمت به اولین کاربرد علامتی اشاره می کنیم که امروزه آن را به این دلیل که ستاره شناسان یونانی برای اولین بار علامت 0 را برای آن اتخاذ کردند، عدد صفر می نامیم. تعداد معدودی از ستاره شناسان این علامت را بکار بردند و قبل از اینکه سرانجام عدد صفر جای خود را بدست آورد، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و سپس در ریاضیات هند ظاهر شد.

هندیان کسانی بودند که پیشرفت چشمگیری در اعداد و جدول ارزش مکانی اعداد ایجاد کردند هندیان نیز از صفر برای نشان دادن جای خالی در جدول استفاده می کردند.

اکنون اولین حضور صفر را به عنوان یک عدد مورد بررسی قرار می دهیم اولین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که صفر به هیچ وجه نشان دهنده یک عدد بطور معمول نمی باشد. از زمانهای پیش اعداد به مجموعه ای از اشیاء نسبت داده می شدند و در حقیقت با گذشت زمان مفهوم صفر و اعداد منفی که از ویژگیهای مجموعه اشیاء نتیجه نمی شدند، ممکن شد. هنگامیکه فردی تلاش می کند تا صفر و اعداد منفی را بعنوان عدد در نظر بگیرید با این مشکل مواجه می شود که این عدد چگونه در عملیات محاسباتی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم عمل می کند. ریاضی دانان هندی سعی بر آن داشتند تا به این سئوالها پاسخ دهندو در این زمینه نیز تا حدودى موفق بوده اند .

این نکته نیز قابل ذکر است که تمدن مایاها که در آمریکای مرکزی زندگی می کردند نیز از دستگاه اعداد استفاده می کردند و برای نشان دادن جای خالی صفر را بکار می برند.

بعدها نظریات ریاضی دانان هندی علاوه بر غرب، به ریاضی دانان اسلامی و عربی نیز انتقال یافت. فیبوناچی، مهمترین رابط بین دستگاه اعداد هندی و عربی و ریاضیات اروپا می باشد.

دوشنبه 7/11/1387 - 15:41
خواستگاری و نامزدی
داستان دنیا چون داستان مار است كه دست بر آن بكشی نرم و در اندرونش زهر كشنده است . فریب خورده نادان به طرف آن می رود و خردمند پایان بین از آن دوری می گزیند.
دوشنبه 7/11/1387 - 10:37
ادبی هنری

 



کسانی که مردم آنها را اهل اخلاق می دانند اگر ما اشتباهشان را ببینیم از ما به بدی یاد خواهند کرد حتی اگر دوست ما باشند. فریدریش ویلهلم نیچه
دوشنبه 7/11/1387 - 9:57
دنیای گیاهان و حیوانات
عكسهای جالب از عنكبوت عجیبی كه مار میخوره !

 

 

دوشنبه 7/11/1387 - 9:3
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته