دعا و زیارت
چگونه با غرائز جنسى برخورد كنیم؟
این غرائز را خداوند در انسان آفریده و لذا سركوب آن جایز نیست، بلكه باید آن را كنترل و مهار كنیم. وجود غرائز براى حفظ و بقا و تكامل نسل بشر ضرورت دارد. اگر شكم نباشد، انسان از گرسنگى مىمیرد، اگر غضب نباشد، انسان از خود دفاع نمىكند و اگر شهوت نباشد، نسل بشر قطع مىگردد. ولى براى ارضاى غرائز باید مسیر صحیح طى شود. غرائز مثل كپسول گاز هستند كه اگر از طریق صحیح وارد اجاق گاز شود، نتیجهاش حرارت و پخت و پز است، ولى اگر بدون كنترل باشد، انفجار و خطر را در پى خواهد داشت.
خودآرایى براى زن یك غریزه است، این غریزه اگر در خانه به كار گرفته شود زندگى را شیرین و پر محبت خواهد كرد، امّا اگر این خودآرایى در خیابان انجام گرفت، سبب متزلزل كردن خانوادههاى دیگر خواهد شد. مردى كه در خیابان صدها زن آرایش كرده مىبیند، وقتى به خانه برمىگردد نسبت به همسر خود علاقه چندانى نشان نمىدهد، زیرا جلوههاى خیابانى علاقه او را نسبت به همسرش متلاشى كرده است.
به علاوه این جلوهها در دل افرادى كه ازدواج نكردهاند طوفانى برپا مىكند كه یا او را مثل شمع آب مىكند و مىسوزاند و یا او را به فكر تجاوز و سوء قصد مىاندازد و آثار سوئى همچون فرار از خانه، تهدید، خودكشى، امراض مقاربتى و روانى و بچههاى سر راهى را به دنبال دارد.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
جمعه 10/8/1387 - 7:20
دعا و زیارت
چگونه بعضى گناهان، تمام كارهاى خوب انسان را از بین مىرود؟
اگر شخصى 20 سال خدمت مفید داشته باشد ولى فرزند كارفرماى خود را بكشد، این عمل تمام خدمات او را از بین مىبرد.
یك بمب كه منفجر مىشود و ساختمانى فرو مىریزد، تمام زحمات انسانها را در یك لحظه از بین مىبرد.
یك ناسزا، دوستى چندین ساله را به فراموشى مىسپارد.
خوردن یك قاشق سم، تمام مراقبتهاى بهداشتى چند ساله را نابود مىكند.
یك لحظه خواب در هنگام رانندگى، ماشین را به درّه پرتاب مىكند.
یك لحظه فرو كردن چاقو در چشم، سبب نابینایى سالیان دراز مىشود.
آرى، برخى گناهان همچون آتش، جنگل نیكىهاى انسان را سوزانده و به خاكستر تبدیل مىكند. چنانكه قرآن مىفرماید: «حَبِطَت اعمالهم»(سوره بقره، آیه 217.)
البتّه در برابر آیات حبط، آیاتى داریم كه مىفرماید: به خاطر یك كار شایسته، بدىهاى انسان محو مىشود. «مَن یؤمن باللّه و یَعمل صالحاً یُكفِّر عنه سیّئاته»(سوره تغابن، آیه 9.)
مثلِ كارگرى كه سالها بد كار مىكرده ولى یك لحظه وقتى وارد منزل كارفرما مىشود كودك كارفرما را مىبیند كه به استخر افتاده و در آستانه غرق شدن است، او را نجات مىدهد. این عمل تمام بدرفتارىها وكمكارىهاى او را جبران مىكند.
چنانكه قرآن مىفرماید: نماز به پا دارید كه آن حسنهاى است كه بدىها و زشتىها را از بین مىبرد. «و أقمِ الصلوة... اِنّ الحَسنات یُذهِبنَ السَّیئات»(سوره هود، آیه 114.)
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
جمعه 10/8/1387 - 7:20
دعا و زیارت
با اینكه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مىكنند؟
اگر سالن بزرگى را با نور كمى روشن كردیم جز اجناس و اشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ولى اگر همین سالن را با نور زیاد روشن كردیم حتى یك پوست تخمه و ذره كاغذ دیده خواهد شد.
نور افراد عادى كم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را مىبینند ولى پیامبران و امامان معصوم كه از نور ایمان بسیار بالایى برخوردارند حتى اگر یك لحظه از عمرشان را به اعلى درجه ممكن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه برمىدارند.
مثال دیگر: دراز كردن پا براى كسى كه درد پا دارد، نه حرام است نه مكروه، ولى مىبینیم كه گرفتاران به درد پا به هنگام دراز كردن پا از اطرافیان خود عذر خواهى مىكنند، زیرا براى آنان احترامى قائلند كه حتى از كار مباح خود شرمنده هستند.
مثال دیگر: گاهى افرادى كه در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه مىكنند و فوراً از تمام بینندگان عذرخواهى مىكنند، با اینكه سرفه كردن گناه ندارد ولى چون خودشان را در محضر مردم مىبینند، عذرخواهى مىكنند.
اولیاى خدا نسبت به ذات مقدّس او چنان معرفت و شناختى دارند كه اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصّر مىدانند.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
جمعه 10/8/1387 - 7:20
دعا و زیارت
چرا بعضى با دیدن معجزات و كمالات انبیا، باز هم ایمان نمىآورند؟
انكار آن بزرگواران گاهى به خاطر تقلید نابجا از نیاكان است، گاهى به خاطر حفظ منافع شخصى است و گاهى به خاطر خودبینىها و تعصّبهاى نابجاست.
اگر در شب لامپى روشن نباشد، ستارگان آسمان را مىبینیم، امّا اگر چراغ خانه خود را روشن كنیم، دیگر نور بسیارى از ستارهها را نمىبینم. كسى هم كه خود را ببیند، از دیدن كمالات دیگران عاجز مىشود.
شخصى سوار بر اسب به نهرى رسید كه آب كمى داشت و اسب مىتوانست به راحتى از آب عبور كند لكن اسب ایستاد. صاحب اسب هرچه افسار حیوان را كشید، اسب جلو نرفت، به پشت او كوبید باز هم اسب نرفت. مرد حكیمى كه این صحنه را مشاهده مىكرد به او گفت: آب را گل آلود كن، اسب از نهر رد مىشود. او آب را گل كرد، اسب حركت كرد و از نهر گذشت. صاحب اسب، حكمت این كار را پرسید، مرد حكیم گفت: آب كه تمیز است، اسب خود را در آب مىبیند و حاضر نمىشود پا روى خود بگذارد، لذا حركت نمىكند. انسانهایى هم كه خود را ببینند (مقام خود، منافع خود، قبیله خود، حزب خود و...) حاضر نمىشوند پا روى آن بگذارند، لذا حركت و تكاملى ندارند.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
پنج شنبه 9/8/1387 - 19:29
دعا و زیارت
تفاوت خمس و زكات با مالیاتهاى دولتى چیست؟
مالیات پولى است كه به دولت مىپردازیم تا به ما خدمات برساند. كوچه و خیابان را آسفالت كند، امنیّت ما را تأمین كند، درمانگاه و بیمارستان براى ما آماده كند، براى فرزندانمان مدرسه و دانشگاه بسازد. این پول هزینهاى است كه نیازهاى ما را تأمین مىكند، شبیه پولهایى كه براى خوراك و پوشاك و مسكن خود خرج مىكنیم.
بنابراین مالیات، منافع عمومى ما را تأمین مىكند، امّا خمس و زكات پولى است كه از فرد گرفته مىشود، تا خرج محرومان و رفع مشكلات آنان شود.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
پنج شنبه 9/8/1387 - 19:28
دعا و زیارت
از نظر قرآن، رابطه رهبر با مردم چگونه است؟
دو نوع بله قربان و اطاعت داریم: انسان گاهى بر اساس ترس و یا طمع و خودباختگى، از دیگرى اطاعت مىكند، همان گونه كه مردم از فرعون اطاعت مىكردند: «استخفّ قومه فَأطاعوه»(سوره زخرف، آیه 54) و گاهى بر اساس ایمان و عشق و محبت، چنانكه قرآن خطاب به پیامبر اسلام مىفرماید: اگر خشن و سنگدل بودى، مردم از دور تو پراكنده مىشدند. «لو كُنتَ فَظّاً غَلیظَ القلب لانفضّوا من حَولِك»( سوره آلعمران، آیه 159.)
در اسلام از رابطه میان مردم و رهبر به «ولایت» تعبیر شده است. كلمه «ولایت» به معناى پیروى همراه با محبّت است. رهبر الهى نه تكلّف دارد: «و ما أنا من المُتكلِّفین»(سوره ص ، آیه 86.) نه خود را بر سایرین ترجیح مىدهد: «أنا بَشرٌ مثلكم»(سوره كهف، آیه 110.) و نه حقّ خود را بیش از دیگران مىداند. در خطرها، مردم را رها نمىكند. حضرت على علیه السلام مىفرماید: در جنگها پیامبرصلى الله علیه وآله از ما به دشمن نزدیكتر بود. او از طرف خداوند مأمور است كه به مردم درود بفرستد: «و صَلّ عَلیهم»(سوره توبه، آیه 103.) همان گونه كه مردم مأمورند به او درود بفرستند: «یا ایّها الّذین آمنوا صَلّوا علیه و سَلِّموا تَسلیماً»(سوره توبه، آیه 56 .) پس رابطه رهبر و مردم، رابطه عشق و درود است، نه ترس و وحشت.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
پنج شنبه 9/8/1387 - 19:28
دعا و زیارت
چگونه عمر هزار ساله و پس از آن ظهور در قیافه چهل ساله حضرت مهدىعلیه السلام را باور كنیم؟
معمولاً موى ابرو و مژه در صورت ما دهها سال ثابت است و هیچ رشدى ندارد، در حالى كه موى سر و صورت در كنار آن هر لحظه در حال رشد و تغییر و تحوّل است. هر دو از یك پوست و گوشت و خون و غذا و اكسیژن تغذیه مىكنند، امّا خداوند قادر اراده كرده است كه یك مو ثابت و در كنار آن موى دیگر متغیّر باشد.
علاوه بر آنكه هیچ دلیل عقلى و نقلى و تجربى بر محدودیّت عمر انسان نداریم. عمر مانند حركت است و تندى یا كندى حركت مرز ندارد، همان گونه كه نور محدودیّت ندارد. خداوند در قرآن، عمر هزار ساله را براى حضرت نوح و خواب سیصد ساله را براى اصحاب كهف مطرح كرده است.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
پنج شنبه 9/8/1387 - 19:28
دعا و زیارت
آیا هر سخن حقّى را باید بیان كرد؟
كتمان حقّ، حرام است ولى گفتن حقّ نیز باید در صورت لزوم باشد. بسیارى از سخنان حق اگر بدون زمینهسازى قبلى گفته شود، مفاسدى را به بار مىآورد.
شكر، شیرین است ولى اگر این شكر را به همین صورت در دهان كودكى بریزیم خفّه مىشود. نباید بگوییم این شكر است و شیرین و بدن هم به مواد قندى نیاز دارد، بلكه باید ابتدا این شكر را در آب حل كنیم و به تدریج به كودك بدهیم.
بسیارى از حقایق را باید با مقدّمه مطرح كرد، زیرا همه مردم آمادگى پذیرش یك باره سخن حقّ را ندارند. مردم به حمّام مىروند و دوش آب را روى سر خود باز مىكنند ولى اگر آماده نباشند و شما بخواهید یك لیوان آب سر آنها بریزید، با عكس العمل سختى مواجه مىشوید.
دلیل آنكه مردم دست مراجع را مىبوسند و خمس و سهم امام را به آنان مىپردازند، ولى در پرداخت مالیات نشاط ندارند، همین است كه مردم درباره خمس و زكات، آیات و روایاتى از افراد مورد وثوق خود شنیدهاند و از نظر اعتقادى و فرهنگى آمادگى پرداخت را پیدا كردهاند و همچنین به زیارت امام و امام زادهاى كه درباره او شناخت پیدا كردهاند و هزینه آن را به راحتى مىپردازند و به زیارتشان افتخار مىكنند، امّا اگر كسى را نشناسند در سلام كردن به او انگیزه لازم را ندارند. پس آمادگى اعتقادى و فكرى شرط لازم است.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
پنج شنبه 9/8/1387 - 19:28
دعا و زیارت
عشق به اهل بیتعلیهم السلام چه نقشى در زندگى دارد؟
از امور فطرى و حالات انسان، الگو پذیرى و قهرمان پرستى است و یكى از بهترین و مؤثرترین راههاى تربیت، معرفى الگوهاى مناسب است. هرچه الگو برجستهتر و كاملتر باشد، جاذبه بیشترى خواهد داشت. ولایت و محبّت اهل بیت، بستر الگو پذیرى و پیروى از آن بزرگواران است. زیرا هر كس، كسى را دوست بدارد، سعى مىكند رفتار و گفتار و كردارش را هماهنگ با او بسازد.
البتّه محبّت و علاقهاى ارزش دارد كه در آن كشش و گرایش و پیروى و عملى باشد.
كودكى كه از پدر تقاضاى بیسكویت مىكند و پدر به او وعده خرید مىدهد، كودك چشم به راه پدر است تا او برگردد. همین كه پدر وارد منزل مىشود، مىپرسد: بیسكویت خریدى؟ اگر پدر بگوید: نه، ولى تو را بسیار دوست دارم، آیا كودك، دوستى بدون عمل را مىپذیرد؟
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
پنج شنبه 9/8/1387 - 19:28
دعا و زیارت
چرا در دنیا همواره با مشكلات و سختىها مواجه هستیم؟
شخصى از كنار مغازه بلور فروشى مىگذشت، چشمش به لیوانهایى افتاد كه روى میز به طور وارونه چیده شده بود. همانجا ایستاد، كمى نگاه كرد و یكى از آنها را به همان حالتى كه بود برداشت و شروع به اعتراض به فروشنده كرد كه آقا! چرا دَرِ این لیوان بسته است و ته آن باز است؟! فروشنده خندید و گفت: اگر شما درست بنگرید و لیوان را به حالت درست بگیرید، هر دو اشكال برطرف خواهد شد.
آرى، بسیارى از اشكالات، بر اساس باورها و تصوّرات غلط ما مىباشد. ما خیال مىكنیم كه دنیا براى رفاه است، لذا مىگوییم: چرا رفاه نیست؟ مثل كسى كه در چلوكبابى نشسته و اعتراض مىكند چرا اینجا دوش ندارد؟! او باید باور كند كه آنجا حمّام نیست. ما باید باور كنیم كه دنیا خوابگاه، عشرتكده و آخور نیست، دنیا میدان رشد است و انسان باید در این میدان با سختىها مبارزه كند تا خود به رشد و كمال برسد.
قرآن مىفرماید: «أخذناهم بالبأساء و الضَّراء لعلّهم یضّرّعون»(سوره انعام، آیه 48.) سختى و فشارها براى توجّه دادن به انسان است.
آرى، تا چوب عود را نسوزانید، بوى عطرش بلند نمىشود. سختىها وسیله غرور زدایى است.
همان گونه كه لاستیكهاى ماشین را باید تنظیم باد كرد، حوادث تلخ نیز انسان را متعادل و تنظیم مىكند، غفلت و غرور و تكبّر را از بین مىبرد، به علاوه تلخىها انسان را به فكر و تلاش واداشته و سرچشمه انواع ابتكارات و اختراعات مىشود.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
پنج شنبه 9/8/1387 - 19:27