• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 439
تعداد نظرات : 89
زمان آخرین مطلب : 4615روز قبل
دعا و زیارت

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دیشب در محل مصلای امام خمینی(ره) در تهران گشایش یافت.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر این نمایشگاه در فضایی به مساحت 25 هزار متر مربع برپا شده است و بیش از بیست کشور اسلامی آثار قرآنی خود را در آن عرضه کرده‌اند.

در این نمایشگاه 200 غرفه آثار مکتوب و یکصد غرفه الکترونیک دایر شده است و از  نهم شهریورماه به مدت حدود یک ماه تا 26 ماه رمضان به روی علاقمندان و بازدید کنندگان آثار قرآنی گشوده خواهد بود. این نمایشگاه همه روزه از ساعت 15 تا 24 دایر خواهد بود.
این گزارش حاکیست در مراسم افتتاحیه آقای صفار هرندی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در سخنانی با تقدیر از دست اندرکاران برپایی نمایشگاه امسال گفت: رشد کیفی و کمی و تنوع محتوا، مفهوم و ظواهر قرآنی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نسبت به سالهای گذشته کاملا مشهود است.

وی افزود: آن چیزی که دولت جمهوری اسلامی ایران را در تامین معاش مردم از سایر دولتها متمایز می‌کند این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت‌های خدمتگزار مردمی در آن جزء‌نخستین دولت‌هایی هستندکه بر اساس اسلام و حکومت اسلامی پایه گذاری شده‌اند و توجه دولت‌های این نظام با پیگیری قرآنی و ولایت محوری به این امر مهم بوده است که رابطه دولت با مردم را از طریق پیوند قرآنی و شناخت و اجرای درست مفاهیم آن استحکام بخشند.
دراین مراسم همچنین آیت ... یزدی ازاعضاء مجلس خبرگان رهبری و شورای مدیریت حوزه علمیه قم در سخنانی با اشاره به اهمیت برپایی این نمایشگاه گفت: مردم با حضور گسترده در این نمایشگاه قرآنی، بیشتر با حقایق و مفاهیم قرآنی وانواع ارائه کیفی و کمی کتاب الهی آشنا می‌شوند و به اجرا و عمل به قرآن کریم تقربی بیش از پیش می‌یابند.
وی افزود: نظاره عظمت قران کریم وآشنایی با اسرارعظیمی که دراقیانوس بی کران این کتاب الهی وجود دارد ،کار بسیار سختی است و احتیاج به راهنما دارد وآنگونه که قرآن در44 آیه و بیش از80 نوبت با کلمه کتاب و درمجموع در120 مورد به معرفی خود پرداخته است، اهداف گوناگونی از جمله هدایت همه انسانها در همه زمانها و همه مکانها، تدبر و تفکر در آیات الهی و لزوم ایجاد حاکمیت به حق بین مردم و بسیاری مضامین دیگر در نظرگرفته شده است.
وی تصریح کرد: قرآن کریم آمده است تا حاکمیت خدا را در زمین تثبیت کند و در جوامع اسلامی باید قرآن حاکم شود و حکومت های اسلامی بتوانند با قدرت اجرایی، احکام الهی را درجامعه پیاده کنند که این امر در کشور و نظام اسلامی ما محقق شده است و امروز می‌بینیم که مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی وهمچنین دستگاه قضایی نظام ، نمی توانند برخلاف احکام اسلام قانونی تصویب و یا اجرا کنند و همه چیز در این حکومت برای شناخت و اجرای صحیح احکام الهی در جامعه اسلامی است

پنج شنبه 14/6/1387 - 14:29
دانستنی های علمی

غصه نخورید، سرطان نگیرید

تحقیقات نشان می دهد آن دسته از زنان جوانی كه در زندگی خود اتفاقات تاسف‌بار و تكان‌دهنده زیادی را تجربه كرده‌اند، بیشتر به سرطان سینه دچار می‌شوند.این در حالی است كه شادی و خنده تاثیر پیشگیرنده بر سرطان سینه دارد.

به گفته متخصصان، اتفاقات ناخوشایند می‌تواند فوت یا جدایی والدین در دوران كودكی یا حتی از دست دادن فرصت شغلی و مشكلات اقتصادی را نیز شامل شود.
نتایج تحقیقات حاكی از آن است كه ارتباط مستقیمی بین روحیه و سرطان سینه وجود دارد و زنانی كه در زندگی خود 2 یا 3 اتفاق بد را پشت سر گذاشته‌اند 62 درصد بیشتر به این نوع از سرطان دچار می‌شوند.
این در حالی است كه زنان خوشبین كه زندگی شاد‌تری را داشته‌اند 25 درصد كمتر از سایر همنوعان خود به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

پزشكان معتقدند منفی‌گرایی و افسردگی نیز تاثیر بسزایی در این زمینه دارد و ریسك سرطان سینه را افزایش می‌دهد. در مقابل هرچه افكار و نگاه زنان به زندگی مثبت‌تر باشد، شانس ابتلا به سرطان سینه هم كاهش پیدا می‌كند.

پنج شنبه 14/6/1387 - 14:27
دانستنی های علمی

محفل انس با قرآن با حضور رهبر

محفل انس با قرآن با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد
همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان، محفل معنوی ضیافت نور و انس با قرآن با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، قاریان ممتاز، استادان و حافظان قرآن، عصر سه شنبه در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.
به گزارش (ایرنا)، در این محفل نورانی قرآن، که بیش از سه ساعت به طول انجامید، همچنین گروه‌های جمع خوانی به تلاوت آیاتی از قرآن کریم، همخوانی و ابتهال پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این جمع نورانی، با اشاره به ضرورت تشکیل جلساتی برای شنیدن کلام خدا، خاطرنشان کردند: لازم است در میان مردم ما، که قلبا علاقمند به قرآن هستند، جلساتی فقط برای شنیدن و بهره بردن از آیات الهی قرآن تشکیل شود تا دلها و جانها با قرآن مانوس شوند.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه جوانان به تدبر و فهم معانی آیات قرآن افزودند: در آموزش و پرورش نیز باید از کودکی تلاوت قرآن آنچنان تعلیم داده شود که این آیات مانند تابلویی همواره صراط مستقیم را نشان دهد.

در پایان این محفل نورانی قرآن، نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای اقامه شد و حاضران روزه خود را همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی افطار کردند

پنج شنبه 14/6/1387 - 14:26
دانستنی های علمی

در ماه ضیافت الهی هستیم،‌ خوب است در مورد تغذیه در ماه مبارک رمضان بیشتر بدانیم

روزه علاوه بر اینکه موجب ارتقای سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد می‌گردد، خود آدابی دارد که رعایت آنها به‌ویژه در زمینه تغذیه سالم در ماه رمضان، موجب بهره‌‌وری بیشتر از فواید معنوی، بهداشتی و... در این ماه عزیز می‌شود.در طول روزه‌داری دستگاه گوارش حدود چند ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند.مطالعات متعدد نقش موثر روزه‌داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان می‌دهد. در اغلب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه‌داری مفید است.مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود. علاوه بر این برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم به کمک پزشک معالج و یک متخصص تغذیه به راحتی می‌توانند در این ماه روزه بگیرند و از آثار مفید آن بهره کافی را ببرند.به طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد. سحری و افطاری سالم در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات) ضروری است. با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، ‌پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.توصیه می‌شود افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که وعده شامل افطار، شام و سحر است، اما در ماه مبارک رمضان سرو غذا در دفعات کمتر برای مثال دو بار در روز نیز اشکال ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.با توجه به اینکه ساعت سرو افطار حدود ساعت ۱۸ است و تا وعده سحری فاصله طولانی است، می‌توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را سرو کرد که البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به سرو غذا بستگی دارد. در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه‌‌های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه‌ها و سبزی‌ها و نان و غلات (مانند برنج و نان) توصیه می‌شود، مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است.نکته مهم شست‌وشوی کامل و ضد عفونی‌کردن سبزی مصرفی است که در این دوران باید بیش از پیش به آن توجه کرد. علاوه بر آن مصرف شیر گرم و فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم است) و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود. سبزی و میوه فراموش نشود استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود. توصیه می‌شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های گوناگون مصرف شود. سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند. اعتدال در مصرف شیرینی‌ها مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود. مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود. به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود. انواع میوه را که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن است بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات از جمله گندم، جو و... حبوبات مثل عدس، لوبیا،‌ نان‌های سبوس‌دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی‌ها، حبوبات، غلات، میوه‌های با پوست، میوه‌های خشک مانند گلابی، آلو و انجیر و بادام در وعده‌های غذایی به خصوص سحری بیشتر استفاده کنید. این غذاها باعث می‌شوند احساس گرسنگی کمتری کنید، چون به آهستگی هضم می‌شوند.توصیه می‌شود برای تأمین آب مورد نیاز پس از سرو افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.در طول روزه‌داری دستگاه گوارش حدود چند ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند. خلاصه در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، ‌گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات)‌ ضروری است.

با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ‌ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تأمین می‌شود

پنج شنبه 14/6/1387 - 14:24
دانستنی های علمی

فضیلت سحر و قدر شناسی لحظات

در طول شبانه روز، هیچ ساعتی از نظر ارزش، همتای سحر نیست. خداوند تعالی تمام برکات خود را هنگام سحر بر بشریت ارزانی داشته.
امام باقر (ع) می فرماید: از سحر تا طلوع آفتاب، درهای آسمان باز و رزق ها در این ساعت تقسیم می گردد و حاجت های بسیار بزرگ، در این ساعت روا می شود. (کافی، ج 2، ص 47).
به طور کلی، هر چه را به هر کسی داده اند از سحر داده اند. به قول حافظ:
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
                                                     از یمن دعای شب و ورد سحری بود

عرفا گویند: اگر توانستی، سحر برخیزی و یک لیوان آب بخوری و دوباره بخوابی این کار را بکن و همین مقدار، از برکت سحر استفاده نما. وقت گدایی در خانه کریم سحر است، زیرا آنگاه، لئیمان خوابند، نه کسی می فهمد، نه آبرویی می رود، و نه کسی دست خالی بر می گردد.
چرا خداوند عزوجل، وجود نازنین و مبارک خاتم الأولیاء و الأوصیاء، منتقم کل، میراث بر جمع انبیاء و اصفیاء، عزیز دل زهرا (س)، حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) را هنگام سحر پانزدهم شعبان به تمام عوالم وجود، خاصه بشریت ارزانی داشت؟! زیرا در آن ساعات، چشمان همه گناهکاران عالم خواب و چشم اولیاء الهی بیدار است. باید آن حضرت زمانی چشم به جهان بگشاید و در برابر عظمت خالق خود، خود را به زمین افکند، سجده کند، که معنویت و روشنایی آن ساعت، به تاریکی گناه احدی سیاه نگردد؛ زمین و زمان آزین بسته و آماده قدوم او باشد، درهای رحمت الهی باز و دسته های ملائکه، با حیرت و تعجب از عرش تا زمین آن کودک در حال سجده را مشاهده نموده و همراه و هم آواز او بخوانند: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین».
بیاییم در این ساعات و لحظات از شب های پر فیض ماه میهمانی خدا ، قدر لحظه لحظه ی آن را بدانیم و برای سلامتی و ظهور منجی عالم بشریت (عج) دعا کنیم تا از ادعیه ی ذاتیه ی آنحضرت بهره مند گردیم. بامید ظهور خورشید عالمتاب، التماس دعا

پنج شنبه 14/6/1387 - 14:20
دانستنی های علمی

افطار رئیس جمهور با ایتام

جمعی از ایتام و فرزندان تحت پوشش خانواده بزرگ کمیته امداد در نخستین روز ماه مبارک رمضان ضیافت افطار میهمان رئیس جمهور بودند.
به گزارش واحد مرکزی خبر؛ آقای احمدی نژاد با نشستن در کنار سفره افطار در جمع یتیمان صمیمانه با آنان گفتگو کرد.

اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی نیز با حضور در مسجد سلمان فارسی در نهاد ریاست جمهوری در کنار ایتام و رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت.
رئیس جمهور بولیوی از دیدن صحنه‌های گفتگو و دیدار صمیمانه رئیس جمهور با ایتام ابراز شگفتی کرد.

پنج شنبه 14/6/1387 - 14:18
دانستنی های علمی

توسعه مهدوی

در طول تاریخ هر یک از اندیشه وران از دریچه ای خاص مدینه فاضله را مورد بررسی قرار داده اند و هدف آنان برقراری حکومتی بوده است که در سایه آن انسانها در نازو نعمت زندگی کنند و با مشکلات قبل از جامعه توسعه یافته روبرو نشوند اگر نقطه شروع نهضت برپایی این مدینه فاضله راافلاطون به حساب آوریم می توانیم .

در طول تاریخ هر یک از اندیشه وران از دریچه ای خاص مدینه فاضله را مورد بررسی قرار داده اند و هدف آنان برقراری حکومتی بوده است که در سایه آن انسانها در نازو نعمت زندگی کنند و با مشکلات قبل از جامعه توسعه یافته روبرو نشوند اگر نقطه شروع نهضت برپایی این مدینه فاضله راافلاطون به حساب آوریم می توانیم .
ادعا کنیم که دیدگاه افلاطون نسبت به آن جامعه آرمانی دیدگاهی سیاسی است . افلاطون برتمام نظامهای سیاسی موجود زمان خویش خرده می گیرد و حتی دموکراسی را مقدمه هرج ومرج می داند زیرا معتقد است که مردم ازروی هوی وهوس تصمیم می گیرند که نهایت این تصمیم هرج ومرج و فروپاشی است . او معتقد است نابسامانیهای بشر محصول نظامهای سیاسی آشفته است و این آشفتگی زمانی به پایان می رسد فیلسوفان به پادشاهی رسند و یا پادشاهان فیلسوف گردند.
پس از او فارابی درقرن چهارم هجری امت فاضل را امتی می داند که بنای آن برتعاون وهمکاری باشد تا آن امت به سعادت برسند.
در عصر جدید یعنی بعد از رنسانس که انسان ازحاشیه به متن آمد وتفکرات اومانیستی برجهان سایه افکند با این دیدگاه آرمانشهرهای جدیدی به جهان معرفی شد.
مثلا آرمانشهر توماس مور شهری است انسانی که انسان رفاه آسایش و بهزیستی او مورد توجه است و آرامش آسایش و آسودگی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است فرانسیس بیکن نیز دیدگاهی تقریبا مشابه توماس مور دارد . (۱ ) این گونه تفکرتا زمان ما نیز با اندک تفاوتی همچنان مسیر خود را طی می کند و وجه مشترک همه نظریه پردازان این قرون اخیر توجه خاص به انسان و کنار گذاشتن دین از صحنه اجتماع و محدود کردن دین به عبادتهای فردی آزادی سرمایه داری و تفکر لیبرالیستی است .
و آنطور که تاکنون بر جهان گذشته است گویا این مسیر تا زمان حکومت مهدوی ادامه خواهد داشت گرچه با فراز وفرودهایی نیز همراه بوده این اندیشه ها را با همه ویژگی ها کنار می گذاریم و این نوشتار را با نگاهی به توسعه مهدوی پی می گیریم .
● ویژگی های توسعه مهدوی
۱) عدالت
برای واژه عدالت اوصاف گوناگونی در متون دینی ما آمده است . از عسل شیرین تر از کره نرم تر و خوشبوتر از مشک معرفی شده است . (۲ ) یک ساعت اجرای آن برتر از هفتاد سال عبادت است . (۳ ) لذا امام علی (ع ) فرمود : هنگامی که هزینه های مردم را سبک گردانی این کار نباید برتو گران آید چه آن اندوخته ای خواهد بود که مردم با آباد کردن شهرها و آراستن آبادیهای تو به تو بازمی گردانند و از این رهگذر ستایش آنان را به خود جلب کرده ای و از آنکه عدالت را میانشان گسترانیده ای شادمان خواهی شد . (۴ ) وچون عدالت چنین است امام علی (ع ) به اجرای عدالت در جامعه دستور می دهد گرچه نیاز به شمشیر باشد.
ای مومنان هرکس بنگرد که ستمی اعمال می شود یا مردم را به منکری فرا می خوانند و او ازبن دل آنها را نپذیرد سالم مانده و گناه نکرده است و هر کس به زبان پرخاش کند پاداش می برد و از فرد نخست بهتر است و آن که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد او راه رستگاری را یافت و نوریقین در دلش تابید . (۵ )
با تمام زحماتی که تاکنون برای برپایی جامعه رفاه وعدل کشیده شده وحتی دراین راه خونها برزمین ریخته شده اما همچنان عدل وعدالت گمشده جامعه امروزی است .
گرچه شعار انسان مداری واصالت به انسان درمانیفست همه حکومتهای دموکراسی آمده است اما هر روز شاهد بی عدالتی و ریختن خون همین انسانها نیز هستیم که ابزار وهدف توسعه هستند مدعیان دروغین اسلام نیز در بعضی از کشورهای اسلامی به جای آنکه شمشیر ازنیام بکشند وبه برقراری عدالت قیام کنند عدالت وعدالت خواهی را به مسلخ می کشند.
اسلامی که خلیفه اول آن به عقیده ما و خلیفه چهارم آن به عقیده آنها حتی بی عدالتی دربین حیوانات را روا نمی داشت و می فرمود : هرگاه حیوانات را به دست امینی سپردی به او سفارش کن تا : بین شتر و نوزادش جدایی نیفکند و شیر آن را ندوشد تا به بچه اش زیانی وارد نشود و در سوار شدن بر شتران عدالت را رعایت کند و مراعات حال شتر خسته یا زخمی را که سواری دادن براوسخت است بنماید آنها را در سر راه به درون آب ببرد و از جاده هایی که در اطراف آن علف زار است به جاده بی علف نکشاند و هرچند گاه شتران را مهلت دهد تا استراحت کنند و هرگاه به آب و علفزار رسید فرصت دهد تا علف بخورند وآب بنوشند . (۶ )
اما این زخم کهنه وعقده به دست کسی که به عدل مشهوراست مرهم خواهد دید وگشوده خواهد شد ودوران هجران به سرخواهد آمد (السلام علی العدل المشتهر...)
همانطور که جاهلیت به دست پیامبر(ص ) ویران شد جاهلیت امروز هم که با نام مدرنیته دنیا را فریب می دهد ازبین خواهد رفت .
امام صادق (ع ) فرمود : « یصنع کما صنع رسول الله یهدم ماکان قبله کما هدم رسول الله امرالجاهلیه وبستانف الاسلام جدیدا; راه وروش او چون پیامبر(ص ) است یعنی هرچه را پیش ازاوباشد ویران می کند چنان که پیامبر(ص ) جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را از نو نمایان کرد . » (۷ )
عدل آشکارترین صفات نیک آن امام است . در دعای شبهای رمضان می خوانیم : « اللهم صل علی ولی امرک القائم المومل والعدل المنتظر. »
کسانی که تازیانه نابرابری بر پیکرشان نواخته شده است و از میان این همه خط و ربط های اجتماعی در زیر خط فقر پناه گرفته اند و هر شب تیره آنها چون شب یلدا طولانی است همواره به دنبال آخرین پرده زندگی این جهان دل خوش دارند که روزی سایه این ابرهای سیاه برکنار خواهد رفت و خورشید عدالت طلوع خواهد کرد و تن بی رمق آنان را جانی دوباره خواهد بخشید و زندگی بر آنان گوارا خواهد شد.
و در پناه این عدالت بندگی وبردگی رخت برخواهد بست . وقرض ها ادا خواهد شد. و حقوق انسانها به آنها بازخواهد گشت .
(فلا یترک عبدا مسلما الا اشتراه واعتقه ولاغارما الاقضی دینه ولا مظلمه لاحد من الناس الاردها » (۸ )
در سایه این دولت عدل گستر مستکبران درهم کوبیده خواهند شد ومحرومان ومستضعفان جانی دوباره خواهند گرفت .
۲) رفاه
مفهوم رفاه اجتماعی و دولت رفاه عمومی همچون بسیاری از مفاهیم علوم اجتماعی وانسانی سهل وممتنع است سهل است زیرا هرشخصی که به هرحال باچند کتاب علوم اجتماعی آشنا باشد برداشتی از آن را در ذهن دارد اما با کنکاش بیشتر درباره این مفهوم سادگی وسهولت اولیه رنگ می بازد ومباحث و نگاههای گوناگونی مطرح می شود که مفهوم رفاه اجتماعی را به کلافی درهم تنیده تبدیل می کند به گونه ای که صاحب نظران دراین موضوع معتقدند بعضی از کتابها یا مقالاتی که پیرامون این مفهوم نگاشته شده باید یک نسل ازآن بگذرد تا برای همگان قابل هضم شود . (۹ )
مفهوم رفاه ارتباط تنگاتنگی با توزیع درآمد دارد به گونه ای که تغییرات رفاه افراد وابستگی خاصی به سطوح درآمدی آنها دارد ولذا شاخص های ارائه شده درمورد رفاه اجتماعی درعلم اقتصاد عمدتا از شاخص های نابرابری توزیع درآمد تبعیت می کنند.
میزان رفاه اجتماعی خانوارها به میزان درآمد آن ها بستگی دارد و توزیع متناسب درآمد می تواند باعث افزایش رفاه اجتماعی درکل جامعه وبرای اکثریت خانوارها گردد . (۱۰ )
بعد ازسالها که غارتگران وچپاولگران منابع عمومی مفهوم زیبای رفاه را به بازی اندیشه ها گرفته اند هنوزبه لحاظ ذهنی نتوانسته اند تعریف دقیقی که قابل اجرا باشد ارائه دهند ازیک سوشعار آزادی ودموکراسی می دهند وازسوی دیگر شعاربرابری اجتماعی وچون این دو مفهوم سازگاری ندارند وحدود دو میلیارد فقیر وهشتصد میلیون گرسنه زندگی را با فقر وگرسنگی می گذرانند تا اندیشمندان درمورد جنگ مفاهیم آتش بس اعلام نمایند. اما اعتقاد ما براین است که روزی ابرها به کنارخواهند رفت وپرده ازرخسار آن ماهروبرداشته خواهد شد وچشمان منتظران پرفروغ خواهد گشت .
ابوسعید خدری ازپیامبر نقل می کند که فرمود :
▪ یتنعم امتی فی زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قط البر والفاجر یرسل السما علیهم مدرارا ولاتدخر الارض شیئا من نباتها (۱۱ ) درزمان اومردم به چنان نعمت وبرخورداری و رفاه دست یابند که درهیچ زمانی دست نیافته باشند (این رفاه شامل تمامی انسانها خواهد بود) چه نیکوکار وچه بدکار آسمان مکرر برآنان ببارد وزمین چیزی ازروییدنیهای خود را پنهان نسازد.
در روایات دیگر سخن ازادای قرض تمام مقروضین است سخن از بی نیازی تمام انسانهاست و سخن از بذل و بخشش امام (ع ) برهمگان است .
به طوری که ازطلب مال وبخشش دیگران بی نیاز گردند درآن جا سخن ازعمران وآبادی تمامی عرصه خاک است به گونه ای که چون آن حضرت قیام کند همه خرابیها را آباد کند تمامی سطح زمین را از سرسبزی ونشاط وطراوت بپوشاند گنجها ومعادن زمین همگی مورد استخراج قرار گیرند وزمین آنچه را که دردرون مخفی داشته است برای رفاه وآسایش انسانها به دست او خواهد سپرد(۱۲ )
۳) فراگیر شدن امنیت
امنیت ازجمله کالاهای عمومی است که نفع آن متوجه همه جامعه است ولی دولت ها هزینه آن را می پردازند گرچه با واسطه به تولید وسرمایه گذاری کمک می کند ولی بطور مستقیم . برون دادو بازده ای ندارد دولت ها بخش مهمی از بودجه را به امنیت اختصاص می دهند ولی هنوز آرامش که مولود امنیت است بردنیا سایه نیفکنده است .
در آرمانشهر مهدوی ترس ودلهره جای ندارد وانسان بعد از آنهمه آشفتگی روحی وروانی سربربالین آرامش خواهد گذاشت و هیچ کس به حقوق دیگری تجاوز نخواهد کرد . « لایظلم احد احدا;(۱۳ ) وهیچ خونی به ناحق ریخته نخواهد شد . » (۱۴ )
امام صادق (ع ) نقل می کند که امام علی (ع ) در مجلسی برای یاران خود درسهایی داد که برای دین و دنیای آنان مفید باشد از جمله فرمود : هرگاه قائم ما قیام کند آسمان بارانش را بریزد و گیاهان زمین سر از خاک برون آرند کینه از دلها برود و حیوانات درنده رام شوند به گونه ای که زنها بین شام و عراق بدون هیچ ترسی آمد و شد کنند . (۱۵ )
۴) فراگیر شدن علم
همانگونه که امکانات اقتصادی بطور عادلانه در جهان تقسیم نشده است و کشورهای شمال سهم بیشتری ازآن می برند توزیع امکانات علمی فرهنگی جهان نیز وضعیت نابسامانی دارد کشورهای جنوب با استعدادهای بیشتر وبا مواهب طبیعی بهتر همچنان مصرف کننده کالاهای مصرفی و علوم کشورهای شمال هستند و هنوز علوم نتوانسته است به تناسب کشورها بومی گردد با کمال تاسف حتی مسلمانان که روزی تولید کننده علم بوده اند امروز مصرف کننده علوم شده اند و برای سامان بخشیدن به وضعیت اقتصادی واجتماعی وفرهنگی کشورهای خود دست نیاز به سوی کشورهای صنعتی دراز کرده اند وهرساله میلیاردها دلار استعداد از کشورهای اسلامی به سوی کشورهای شمال سرازیرشده وکالاهای مصرفی وعلوم تولیدی آن کشورها را به جوامع اسلامی صادر می کنند.
اما به هنگام ظهور منجی بشریت هیچ مومنی این ضعف ها و نیازها وجود نخواهد داشت (۱۶ ) و فرشته دانائی وفرزانگی جایگزین دیو جهل ونادانی خواهد شد وجهان آکنده ازنورعقل ودانش خواهد گشت .
۵) فضائل اخلاقی
توسعه مهدوی توسعه ای است پایدار که جهان ازبرکات اقتصادی وسیاسی آن برخوردارند اما ویژگی مهم دیگر آن برخورداری ازفضائل انسانی است .
در آن محیط علاوه برآنکه ثروت ها عادلانه توزیع شده است وبرخورداری از رانت های اقتصادی متوقف گردیده است . (۱۷ ) و عدل فراگیر شده وامنیت برهمه جا سایه افکنده فضائل وسجایای اخلاقی نیز چراغ این حکومت را پرفروغ می کند در آن جامعه کینه های ضدخلاقی از قلبها ریشه کن می گردد ودروغ وتزویر و نامردمی در روابط اجتماعی جای خود را به یک رویی ویک رنگی می بخشد وبه واقع درچنین بستری است که رفاه وعدالت وامنیت نیز معنا ومفهوم وحقیقت خویش را بازمی یابند و جز با این نگرش همه جانبه به انسان و در کنار هم چیدن اجزای حقیقی او در برابر هم نمی توان به تعبیر رویای همیشگی انسان در تاسیس آرمان شهرانسانی پرداخت . (۱۸ )
در خاتمه این گفتار به پیروی از آن پیر فرزانه که جلوه هایی از سرنگونی حکومت ظلم را نمایان کرد و طومار ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را درهم پیچید. با توکل برخداوند متعال از استعانت از بارگاه مهدوی زمینه ساز تشکیل آن آرمانشهرو مدینه فاضله مهدوی باشیم وبرای آبادی ورفاه جامعه اسلامی دل به دوستی دونان و نامحرمان نبندیم وبه قول حافظ :
پیرپیمانه کش من که روانش خوش باد گفت پرهیزکن از صحبت پیمان شکنان
دامن دوست بدست آر وزدشمن بگسل مرد یزدان شو وفارغ گذر از اهرمنان

دوشنبه 11/6/1387 - 12:30
رمضان

استقبال از " رمضان " ، ماه ضیافت الله

دیگر بار ، رمضان ماه ضیافت الله فرا رسید و عطر دل‌انگیز ایمان و بندگی فضای عالم جان را معطر ساخت.

رمضان ، بهترین فرصت برای بدست آوردن كمال و معنویت ، ماهی كه می‌توان در آن به تقرب رسید و حقایق را آنگونه كه هست به نظاره نشست.

در این ماه شریف ، روحانیت خاصی بر جسم و روح انسان‌حاكم است و آدم خاكی به واسطه تاثیر این حالات احساسی آسمانی دارد.

رمضان ، ماه رحمت و غفران الهی است كه دریای بیكران لطف و عنایت حضرت دوست در آن جوشش و تلاطم دیگری دارد.

پیامبر اعظم (ص) شعبان را ماه خود و رمضان را ماه خدا دانست و امت خویش را نسبت به اهمیت آن آگاه فرمود.

امام سجاد (ع) در وداع از ماه مبارك رمضان ، مناجاتی جانسوز دارد و مانند كسی كه می‌خواهد از عزیزترین خویش جدا شود با این ماه پر عظمت بدرود می‌گوید.

این نمونه‌ها حاكی از ارزش و عظمت ماه مبارك رمضان است كه اولیای دین به آن واقف بوده و ما اینك این روزهای مبارك و شریف را درك می‌كنیم.

حال كه در حال ورود به میهمانسرای الهی هستیم باید فرصت را غنیمت شمرده و از دقایق این مهمانی در كسب معارف و حقایق معنوی استفاده كنیم.

حال كه می‌توان زودتر از همیشه فیض الهی را به دست آورد و به بارگاه لطف كبریایی راه یافت باید خود را یافت و لحظه‌ای درنگ نكرد.

از خدا بخواهیم اكنون كه ما را بر سر خوان گسترده كرم خود فرا خوانده یاریمان كند تا از نعمات روحانی سفره عنایتش ، ریزه‌ها برگیریم.

از خدا بخواهیم روزه ما را نماز ما را ركوع و سجود ما را خواب و بیداری ما را در این ماه صورتی دیگر بخشد و ربنای ما را بپذیرد و مناجاتمان را سوز و شور دو چندان عطا كند.

از خدا بخواهیم عبادات مختصرمان را قبول كند و بر آنها مهر تایید زند ، ماه رمضان را برای ما مبارك قرار دهد تا در آن خود را از آلایش‌ها پاك سازیم و با نیایش‌ها خود را به حریم قرب او اندازیم و از زمزم گوارای عشقش جرعه‌ها نوشیم.

پروردگارا در این ماه مبارك ما را نیز در شمار پرهیزكاران و بندگان خاص خود قرار ده و به احترام آنان لطف و رحمت بی‌پایانت را شامل حالمان گردان.

دوشنبه 11/6/1387 - 12:25
دانستنی های علمی

هفت پیامبر خداوند

هفت طیف مریی و هفت پیامبر خداوند ( رنگ‌ها و روانشناسی رنگ )

هفت طیف مریی و هفت پیامبر خداوند




( رنگ‌ها و روانشناسی رنگ )

همانطور كه می‌دانیم با پاشیدگی نور سفید در منشور ، هفت طیف مریی بدست می‌آید . از مدتها پیش این موضوع كه چرا انسانها به رنگهای مختلفی علاقمند هستند و اصولا رنگها در روح و روان انسانها چه تاثیراتی دارند ؟ یك معما و بعنوان یك سوال بزرگ مطرح شده بود تا اینكه مبحث روانشناسی رنگ در هنر مطرح شد ! ولی تا به امروز این موضوع كه چرا انسانها ، اقوام و پیروان مذاهب به رنگهای مختلفی علاقمند هستند و تاثیر رنگها در آنها چیست ؟ كاملا مشخص نشده و در مورد آن اختلاف نظر بسیاری مشهود است . ولی این موضوع كه چرا پیروان مذاهب مختلف نسبت به رنگهای بخصوصی توجه خاص و علاقه شدیدی دارند كاملا توجه پذیر است ، به طور مثال چرا اعراب سنی رنگ قرمز ، شیعیان رنگ سبز و یا قوم یهود و بنی اسرائیل رنگ آبی را دوست دارند ؟ با توجه به اینكه این موضوع هم به مذهب و هم به مفاهیم فیزیكی مربوط میشود ، پس یقینا ماهیت متافیزیكی خواهد داشت .

آیا تا به حال این سوال برای شما مطرح شده است كه چرا در مراسم مذهبی در ایران از رنگ سبز و در اسرائیل از رنگ آبی استفاده میشود ؟ و یا اینكه این موضوع بیشتر به مذهب مربوط میشود و یا اینكه به فیزیك و یا روانشناسی ؟ جواب این سوال را باید در مفاهیم متافیزیكی جستجو كرد !


وبگویید [كه] ایمان آوردیم به خداوند و آنچه كه نازل شد به سویمان و آنچه كه نازل شد به سوی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و سبط‌ها ( فرزندان ، گروه‌ها و طایفه‌ها ) و آنچه كه داده شد موسی و عیسی [را] و آنچه [را كه] داده شد انبیاء ( خبرگویان و پیغام‌رسانان ) [را] از [جانب] سرورشان ، فرق نمیگذاریم ( شكاف نمی‌اندازیم ) مابین یكی از ایشان و ماییم برایش تسلیم شدگان ( مسلمانان ) 136
پس اگر ایمان آوردند به همانند آنچه كه ایمان آوردید به آن ، پس هدایت شده‌اند و اگر سر پیچیدند ، پس جز این نیست كه ایشان در گسستگی ( اختلاف و پراكندگی ) [هستند] ، پس به زودی كفایت ( بی‌نیاز ) میكند تو را [از] ایشان خداوند و اوست شنوی دانا 137
رنگ آمیزی ( رنگارنگی ) خداوند و كیست نیكوتر از خداوند [در] رنگ آمیزی ( رنگارنگی ) و ماییم برایش عبادت ( بندگی ) كنندگان 138
بگو آیا جدال ( مشاجره ) میكنید ما را در [مورد] خداوند و [در حالیكه] اوست سرور ما و سرور شما و برایمان [است] اعمالمان و برایتان [باشد] اعمالتان و ماییم برایش خالص شدگان ( مخلص شده‌ها ) 139
یا میگویید [كه] بدرستی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و سبط‌ها ( فرزندان ، طایفه و قبیله‌ها ) بودند یهودی یا نصرانی ، بگو آیا شمایید داناتر یا خداوند و كیست ظالمتر از كسی كه كتمان ( پنهان ) كند شهادتی [را] نزدش از خداوند و نیست خداوند به غافلی ( بی‌خبر ) از آنچه كه عمل میكنید . آیه 140 سوره بقره



بگو ایمان آوردیم به خداوند و آنچه كه نازل شد برایمان و آنچه كه نازل شد برای ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط ( سبط ها ، فرزندان ، طایفه‌ها ) و آنچه كه داده شد موسی و عیسی و انبیاء ( خبر و پیغام رسانان ) را از [جانب] سرورشان ، فرق نمیگذاریم ( جدایی نمی‌افكنیم ) مابین یكی از ایشان و ماییم برایش تسلیم ( مسلمان ) شدگان 84
و كسی كه می‌جوید غیر اسلام دینی را ، پس هرگز قبول نمیشود از او و اوست در آخرت از زیان كاران . آیه 85 سوره آل عمران



همانطور كه می‌دانیم در تجزیه نور سفید توسط منشور هفت طیف مریی حاصل میشود كه عباراتند از قرمز نارنجی زرد سبز آبی نیلی بنفش . ولی به استناد آیات فوق ما دانستیم كه رنگ مربوط به پیامبران از ابراهیم رسول الله تا عیسی رسول الله چیست ! حال این سوال مطرح میشود كه رنگ بنفش به چه پیامبری مربوط میشود ؟



می‌خواهند برای اینكه خاموش ( تاریك ) كنند نور خداوند را به دهان‌هایشان و [در حالیكه] خداوند تمام ( كامل ) كننده نورش [میباشد] و اگر چه كراهت داشته باشد كافران 8
اوست كسی كه ارسال كرد رسولش را به هدایت و دین حق ، برای اینكه چیره كندش برای دین همگیش و اگر چه كراهت داشته باشد مشركین . آیه 9 سوره صف

می‌خواهند كه خاموش كنند نور خداوند را به دهان‌هایشان ، و ابا ( خودداری ) [نه] می‌كند خداوند مگر اینكه ( تا اینكه ) تمام كند نورش را و اگر چه كراهت داشته باشد كافران 32
اوست كسی كه ارسال كرد رسولش را به هدایت و دین حق برای اینكه چیره كندش برای دین همگیش و اگر چه ( هرچند كه ) كراهت داشته باشد مشركان . آیه 33 سوره توبه



از مفهوم آیات فوق چنین بر می‌آید كه طیف هفتم مربوط به محمد رسول الله میباشد و با نبوت ایشان هفت طیف نور هدایت خداوند تكمیل میشود .



و می گوید كسانی كه كفران كردند ، نیستی فرستاده‌ای ( رسول و پیامبری ) ، بگو كافی [است] به خداوند شاهدی بین من و بین شما و كسی كه نزد اوست علم كتاب . آیه 43 سوره رعد



در واقع علم كتاب به ما می‌گوید اگر هدایت خداوند نور سفید باشد ، چون با تجزیه آن هفت طیف مریی به دست می‌آید پس هفت پیامبر باید حامل كل این هدایت خداوند باشند تا هدایت خداوند برای فرزندان آدم تكمیل شود . البته این موضوع به این معنی نیست كه هدایت خداوند تا قبل از رسالت محمد رسول الله ناقص بوده است ، بلكه تكمیل دین خداوند شاید تابعی از زمان بوده است و در هر مرحله از زمان ، نبوت رسولی از جانب خداوند لازم شده است . آنچه مسلم است منظور خداوند از كامل كردن نورش همان كامل كردن و تكمیل كردن نبوت انبیاء است .



حرام ( ممنوع ) شد برایتان [خوردن] مرده و خون و گوشت خوك و آنچه كه اهلیت ( مربوط ) شد به غیر خداوند ( به خاطر غیر خداوند ذبح شد ) به آن و خفه شده و بیمار در شرف مرگ و پرت شده [از بلندی] و شاخ خورده [و مرده] و آنچه [را] كه خورد درنده ( حیوان گوشت خوار ) ، مگر آنچه را كه [قبلا] پاك كردید [ذبح كردید و بعدا درنده قسمتی از آن را خورده است] و آنچه كه ذبح شد برای بتها و اینكه تقسیم بندی كنید به تیرها ( قرعه‌ها ، شرط بندی و قمار ) ، آن [عمل] شما فسقی ( نافرمانی ) [است] ، امروز ناامید میشود كسانی كه كفران كردند از دین شما ، پس نترسید ایشان را و بترسید مرا ، امروز كامل كردم برایتان دینتان را و تمام كردم برایتان نعمتم را و پسندیدم برایتان اسلام را دینی ، پس كسی كه اضطرار ( فوریت ) یافت در گرسنگی بدون تمایلی برای گناهی [میتواند از آنها بخورد] ، پس بدرستی خداوند آمرزنده‌ای مهربانی [است] . آیه 3 سوره مائده

و این موضوع مهم كه خداوند دین ، هدایت و كتب آسمانی و حتی پیامبرانش را نور معرفی كرده است ، برای اینكه انسان برای دیدن پیرامون خود و راه یابی نیاز به نور و دیدن دارد .

ای انسیان ( مردم ) آمده است شما را برهانی از [جانب] سرورتان و نازل كردیم به جانب شما نوری آشكاری [را] 174
پس اما كسانی كه ایمان آوردند به خداوند و چنگ زدند ( دست انداختند ) به آن ، پس به زودی داخل می كند ایشان را در رحمتی از [طرف] خودش و فضلی ( زیادی ) و هدایت می كند ایشان را به سویش ( خودش ) راهی مستقیمی ( پایداری ) را . آیه 175 سوره نساء

ای نبی ( خبر و پیغام رسان ) ما ارسال كردیم تو را شاهدی و بشارت دهنده‌ای و بیم دهنده‌ای 45
و خواننده‌ای ( دعوت كننده‌ای ) به سوی خداوند به اذنش و چراغی نورانی 46
و بشارت ( مژده ) بده مومنان را كه به درستی برایشان از [طرف] خداوند فضلی ( فزونی ، بخشش ) بزرگی [است] . آیه 47 سوره احزاب

ای اهل كتاب ( یهود و نصاری ) آمده است شما را فرستاده ما [كه] مبین ( آشكار ) می‌كند برایتان بسیاری از آنچه كه مخفی می‌كردید از كتاب ( تورات و انجیل ) و گذشت می‌كند از بسیاری ، آمده است شما را از [جانب] خداوند نوری و كتابی آشكاری ( مبینی ) 15
هدایت می‌كند به [وسیله] آن خداوند كسی را كه تبعیت كرد رضایتهایش ( خشنودی‌هایش ) را [به] راه سلامت ( تسلیم و اسلام ) و خارج می‌كند ایشان را از تاریكی‌ها به سوی نور به اذنش و هدایت می‌كند ایشان را به سوی راهی مستقیمی ( پایداری ) . آیه 16 سوره مائده

ما نازل كردیم تورات را [كه] در آنست هدایتی و نوری [كه] حكم ( داوری و قضاوت ) می‌كند به آن انبیاء ( خبر و پیغام رسانان ) كسانی را كه تسلیم ( مسلمان ) شدند ، برای كسانی كه یهودی شدند و ربانیان ( خدا جویان و خدایی‌ها ) و علمای دین به [سبب] آنچه كه محافظت ( نگهداری ) جستند از كتاب خداوند و بودند برایش شاهدان ، پس نترسید انسیان ( مردم ) را و بترسید مرا و نخرید ( بده بستان نكنید ) به آیاتم بهایی اندكی [را] و كسی كه حكم ( داوری و عمل ) نكرده است به آنچه كه نازل كرد خداوند ، پس ایشان ، ایشانند كافران . آیه 44 سوره مائده

و پیرو ( دنباله رو ) كردیم برای رد ( اثر ، راه ) ایشان به عیسی پسر مریم ، تصدیق كننده‌ای برای آنچه كه پیش رویش [بود] از تورات و دادیمش انجیل [را كه] در آن هدایتی و نوری و تصدیق كننده‌ای برای آنچه كه پیش رویش [بود] از تورات و هدایتی و موعظه‌ای برای متقیان ( خدا ترسان ) . آیه 46 سوره مائده

پس ایمان بیاورید به خداوند و رسولش و نور ، آنكه نازل كردیم و خداوند به آنچه كه عمل می كنید آگاهی ( بینایی ) [است] . آیه 8 سوره تغابن

توجه خاص و علاقه شدید اقوام و پیروان مذاهب به رنگهای مختلف بسیار قابل توجه است . به طور مثال رنگ قرمز متعلق به ابراهیم رسول الله است و این رنگ مورد علاقه و توجه اعراب پیروز مذهب سنی است . رنگ زرد متعلق به اسحاق رسول الله است این رنگ مورد علاقه و توجه اعراب ساكن لبنان است . رنگ سبز متعلق به یعقوب رسول الله است و این رنگ مورد علاقه و توجه پیروان مذهب شیعه است . رنگ آبی متعلق به موسی رسول الله است و این رنگ مورد علاقه و توجه پیروان مذهب یهودیت است و بارزترین آن ستاره داوود است كه به این رنگ رسم میشود . رنگ نیلی متعلق به عیسی رسول الله است و این رنگ مورد علاقه راهبان نصاری است . رنگ بنفش متعلق به محمد رسول الله است و در مورد این رنگ فعلا اظهار نظری نمیشود .

دوشنبه 11/6/1387 - 12:19
دعا و زیارت

فلسفه حجاب

اسلام در پرتو رسالت خود، خواسته است که جامعه بشری از این بی بند و باری که جوامع ابتدایی و جامع صنعتی امروز، در آن غوطه ور بوده و هستند، سالم و مصئون بماند.

اسلام در پرتو رسالت خود، خواسته است که جامعه بشری از این بی بند و باری که جوامع ابتدایی و جامع صنعتی امروز، در آن غوطه ور بوده و هستند، سالم و مصئون بماند، لذا اسلام خواسته است از طریق قواعد و ضوابط و اساس تشریعی و قانون گذاری مربوط به حل مشکلات، از اساس چاره سازی کند و این مشکلات را به صورت اصولی حل نماید.
خداوند می فرماید: «به مردان مومن بگو: جشمان خود را فرو گیرند و عورت های خویش را مصون دارند این برایشان زیبنده تر و محترمانه تر است، خدا از آنچه می کنند آگاه است... و به زنان مومنه بگو: چشمان خود را فرو گیرند و عورت های خویش را مصون دارند » نور/ 31-30
خداوند می فرماید: « همچون جاهلیت پیشین در میان مردم ظاهر نشوید» احزاب / 33
همان گونه که قرآن دستور داده است که لباس زنان به گونه ای نباشد که تن در آن پیدا باشد. و همچنین می فرماید: ای پیامبر به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادرهای خود را جمع و جور برخویشتن فرو افگنند، این برای آن که باز شناخته شوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند بهتر است. خداوند آمرزنده و مهربان است» احزاب /59
برای این که زنان نسبت به لباسی که اسلام بدان دستور می دهد، در تنگنا و سختی قرار بگیرند و مانع انجام اعمال و حوائج آنان نگردد، خداوند می فرماید: « .... زینت خود را نمایان نسازند، مگر آن مقدار و آن چیزها که طبیعتا پیدا می گردد و روسر ی های خود را بر یقه و گریبان هایشان آویزان کننده» نور /31
می توان گفت هدف اسلام از حجاب آن است که زن مسلمان با فراغت کامل بتواند وظایف و رسالت اساسی خویش را انجام دهد که حفظ نسل انسان، پرداختن به شئون خانه و خانه داری و تربیت کودک و اهمیت دادن به آن است، به اعتبار اینکه مادر کارخانه انسان ساز و نخستین مدرسه زندگی اولیه طفل و سرچشمه محبت و انگیزه سعادت روحی شوهر است.
حجاب رمز وقار، متانت، و سنگینی زن است، نه آن گونه که دشمنان مغرض اسلام آنرا نشانه خواری و بردگی او می دانند و به قول عقاد، حجاب مانع گمراهی و خود نمایی و فضولیت و حافظ حرمت و آداب عفت و حیا او است. اسلام وفتی حیا و حشمت برای زن را واجب نموده و برهنگی و خود نمایی و اختلاط با مردان را حرام کرده است، هدفش آن است که دل ها آرام، روح ها مطمئن و خانه ها فضای ملایمی داشته باشند.

حجاب در قرآن
در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

هدف و فلسفه حجاب
هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید:
إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.

-=هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛
اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.=-
از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

حجاب چشم
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

حجاب در گفتار
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

حجاب رفتاری
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.

از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛

حجاب و عفت
دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

حجاب زنان سالمند
قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه می‎دهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباس‎های رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت می‎گوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباس‎هایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.(نور؛60)

علاوه بر رابطه‌ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه‌ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانه‎ای از مرحله‌ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه‌ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.

آیا حجاب مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟
با توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبهه‌ی افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار می‎دهند آشکار می‎گردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است و قبلاً گذشت که حجاب اسلامی ابعادی گسترده دارد و یکی از مهم‌ترین و اساسی‏ترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می‌کند؛ و اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزله‎ی سنگ بنای دیگر حجاب‎ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده‌ی رفتارهای اوست.
البته، همان‎گونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همه‌ی مراتب عفاف نیست، عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمی‎توان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر می‎شود عفیف دانست؛ زیرا گفتیم که پوشش ظاهری یکی از علامت‎ها و نشانه‎های عفاف است، و بین مقدار عفاف و حجاب، رابطه‌ی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطه‌ی عفاف و حجاب را از نوع رابطه‌ی ریشه و میوه دانسته‌اند؛ با این تعبیر که حجاب، میوه‌ی عفاف، و عفاف، ریشه‌ی حجاب است. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته‌ و ظاهری است. از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلب‌ها کار دارد»، خود را سرگرم می‌کنند؛ چنین انسان‎هایی باید در قاموس اندیشه‌ی خود این نکته‌ی اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه‌ی ناپاکِ بی‌حجابی نخواهد شد.

شنبه 9/6/1387 - 18:30
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته