• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 681
تعداد نظرات : 69
زمان آخرین مطلب : 5707روز قبل
آموزش و تحقيقات
ستاره شناسان کشف کرده اند که زمین یک سری جیر جیرها و سوت های گوش خراشی از خود ساطع می کند که هر موجود فضایی می تواند انها را بشنود. یک نوار جدید که به تازگی در فضا ضبط شده است نشان می دهد که این سر و صدای زمین گوش خراش و وحشتناک است.
دانشمندان از دهه 1970 از این پدیده آگاه بوده اند. این امواج در بالای کره زمین در جاییکه ذرات شارژ شده ناشی از بادهای خورشیدی با حوزه مغناطیسی زمین برخورد می کنند ایجاد می شوند.
یونوسفر (یون های سپهر)، که یک لایه شارژ شده در بالای جو ما هستند جلوی این امواج رادیویی را می گیرند و نمی گذارند آنها به زمین برسند که به نظر محققان این پدیده مثبت و مفیدی است زیرا این امواج رادیویی که در خارج از این جهان تولید می شوند، ده هزار برابر قوی تر از قدرتمندترین سیگنال نظامی هستند و می توانند تمام پایگاه های رادیویی روی زمین را از کار بیاندازند.
نظریه پردازان از مدت ها پیش به این امواج رادیویی پی برده بودند اما اطلاعات جدید به دست آمده از چهار ماهواره در حال پرواز در مدارهایی با ارتفاع زیاد که در چارچوب "ماموریت کلاستر (خوشه)" سازمان فضایی اروپا سرگرم ثبت اطلاعات هستند، نشان می دهد که انفجار امواج رادیویی به یک شیوه پرتو-مانند راهی کیهان می شوند.
یافته جدید بدان معناست که این امواج برای افرادی که ممکن است آنها را بشنوند قابل تشخیص تر از حدی است که قبلا تصور می شد. این امواج که (AKR) یا "تشعشع کیلومتری شفقی" خوانده می شود از یک "روزنه" باریک می تابند مثل اینکه فردی پوششی جلوی یک چراغ قوه گذاشته باشد و روزنه ای برای خروج پرتو باز کرده باشد.
ستاره شناسان در زمین اگر بتوانند تلسکوپ رادیویی جدیدی بسازند که به اندازه کافی برای تحقیقات بزرگ باشد می توانند از این علم برای کشف سیاره های اطراف سایر ستارگان استفاده کنند. آنها همچنین می توانند با مطالعه AKR اطلاعات بیشتری درباره مشتری و زحل بدست آورند.
انفجارهای AKR -- که موتل و همکارانش 12 هزارتای آنها را مطالعه کرده اند -- در نقاطی به اندازه یک شهر بزرگ که در چند هزار مایلی بالای زمین و در بالای منطقه ای که نورهای شمالی از آن ناشی میشوند، سرچشمه می گیرند.
سه شنبه 1/5/1387 - 20:38
آموزش و تحقيقات
ـ‌ شترمرغ
بالهای شترمرغ كوچكتر از آن است كه بتواند او را به هوا بلند كند . شترمرغ بلندتر از انسان است . او بزرگترین پرنده جهان است .
شترمرغها به هنگام خطر می دوند . سرعت دویدن آنها از شیر هم بیشتر است .
2 ـ پنگوئن
این پرنده ها از بال خود مانند باله استفاده می كنند و با آنها شنا می كنند .
آنها شناگران ماهری هستند و آنها نیاز به پرواز ندارند . هیچ حیوان خاكزی در نزدیكی آنها  زندگی نمی كند چون پنگونها در نقاط بسیار سرد زندگی می كنند
سه شنبه 1/5/1387 - 20:37
آموزش و تحقيقات

این گربه وحشی زیبا در ایالات متحده است.
از گونه های در حال انقراض و تنها تعداد معدودی از آنها در تگزاس و ( تعداد كمی در مكزیك ) باقی مانده اند.
جمعیت اوسلولت ها به خاطر اینكه زیستگاهشان برای ایجاد راههای زمینهای كشاورزی و گسترش خانه سازی، خراب شده است، مورد انقراض قرار گرفته اند.
این حیوان به دست كشاورزان برای حمایت از ماكیان و حیوانات كوچك و یا به خاطر موی بدنشان توسط شكارچیان، كشته می شود و یا آن را برای فروش به عنوان یك حیوان دست آموز به دام می اندازند.
امروزه، فروش اسلولت زنده و یا فروش پوست‌آن و آسیب های دیگر به این حیوان غیرقانونی و ممنوع است.
ویژگیهای ظاهری:
گربه متوسط با دم دراز. قهوه ای متمایل به زرد با لكه های قهوه ای كه حاشیه آن مشكی رنگ است.
درازا ( بلندی ): بلندی بدن بین 96/60 تا 44/91 سانتی متر.
زیستگاه: جنگلها و بوته زارها.
گونه های هم خانواده: شیركوهی، جگوار.

سه شنبه 1/5/1387 - 20:37
دعا و زیارت
نخستین پیمان نامه عمومی در اسلام
علی (ع) سه روز پس از هجرت پیامبر(ص) در مکه ماند تا امانت هایی را که از مردم در نزد پیامبر بود به صاحبان آن برگرداند.سپس با حرم رسول خدا که فاطمه(س) جزء آنان بود روانه مدینه گردید و در قبا در خانه کلثوم بن هدم به پیغمبر (ص) ملحق شد. پیامبر (ص) روز جمعه با گروهی از قبیله بنی النجار روانه مدینه شد. نخستین نماز جمعه را در قبیله بنی سالم بن عوف گزارد . هنگام ورود به شهر ، بزرگ هر قبیله یا رئیس هر خانواده می خواست پیامبر (ص) را به نزد خود ببرد تا بدین وسیله شرفی بیش از دیگران بیابد. پیامبر(ص) برای رفع اختلاف فرمود هرجا شتر من بخوابد همانجا منزل خواهم کرد. زیرا شتر من مأمور است و می داند به کجا برود. این ابتکار نیز نظیر همان داوری به هنگام نصب حجرالاسود است . چندی از توقف پیامبر در یثرب نگذشته بود که لازم دید وضع اجتماعی مردم را سر و سامان دهد . چنانچه از پیش نوشتیم گروههایی از عرب در این شهرها ساکن بودند که هر یک به یکی از دو دسته نیرومند اوس و خزرج پیوستگی داشتند.گذشته از اعراب ، یهودیانی نیز در داخل شهر و پیرامون آن زندگی می کردند که با این دو تیره می پیوستند . وضع حاضر ایجاب می کرد پیمان نامه یا به اصطلاح قانونی نوشته شود که حقوق این دسته ها و تیره ها و هم پیمانان آنها را معین کند . بر اساس همین پیش بینی بود که پیمان نامه معروف مدینه که آن را نخستین قانون اساسی خوانده اند بین پیامبر و سران تیره ها و یهودیان بامضاء رسید
سه شنبه 1/5/1387 - 20:36
آموزش و تحقيقات

این ماهی های رنگارنگ رنگ نارنجی روشن به همراه ۳ خط پهن و سفید روی بدنشان دارند . احتمالاً این ماهی ها شما را به یاد نمو (nemo) ستاره محبوب كارتون ماهی كوچولو می اندازند .
زمانی كه دلقك ماهی ها از تخم بیرون می آید و متولد می شود همگی پسر هستند . تحت برخی شرایط خاص تعدادی از این ماهی های مذكر به ماهی های مونث تبدیل می شوند . این ماهی های ۱۰ سانتی هم زیستی مسالمت آمیز شقایق دریایی دارند، گرچه شقایق های رویا شاخك هایی سمی دارند اما نیش این بازوها به هیچ وجه ناراحتی و مزاحمتی برای این ماهی ها ایجاد نمی كنند چرا كه سطح بدن این ماهی از ماده ای لزج و لعاب مانند پوشیده شده است كه او را در برابر سم این شاخك ها ایمن می سازد . در حقیقت این ماهی با زندگی در میان شقایق های سمی از خود در برابر هجوم دشمنان حفاظت می كند چرا كه شقایق دریایی جرات نمی كنند كه به آن ها نزدیك شوند . بعلاوه این ماهی های كوچك از پسمانده غذای شقایق ها تغذیه می كنند . شقایق ها هم از هم زیستی و زندگی مشترك با این دلقك ماهی ها سود می برند چرا كه این ماهی ها انگل هایی را كه موجب كپك زدن شقایق ها می شوند از بین می برند و از شقایق دور می كنند . بعلاوه گاهی این ماهی ها برخی غذاهایی را كه شقایق ها نیز می توانند بخورند به نزدیك شاخ های شقایق می آورند . تنها تعداد محدودی از دشمنانی كه این ماهی ها را تا نزدیكی شقایق ها دنبال می كنند برای شقایق ها خطرناكند .
به طور معمول تعداد زیاد دلقك ماهی در یك شقایق دریایی لانه می كنند و در بین این گروه دو ماهی از همه بزرگترند كه یكی از آنها ماهی ماده تخم گذار و دیگر ماهی نر مسئول تولید نسل می باشند و تنها از جفت گیری این دو ماهی در گروه ماهی های جدید تولد می یابد .
معمولاً ماهی نزدیك گودال در زیر صخره، شقایق دریایی تهیه می كند تا ماهی ماده بتواند در آنجا تخم ریزی كند . پس از تخم ریزی ماهی نر از تخم ها مراقبت می كند و البته ماهی ماده هم گهگاه به لانه سری می زند و هر بار كه به آنجا می آید تعدادی تخم دیگر می ریزد و بالاخره در پایان تعداد تخم ها از ۱۰۰ به بیش از ۱۰۰۰ تخم خواهد رسید .
پس از پایان تخم ریزی نهایی، ماهی نر همچنان از تخم ها مراقبت می كند و آن ها را با باله های خود باد می زند تا اكسیژن كافی به لانه و تخم ها برسد و آشغال و ضایعات موجود در لانه را تمیز می نماید و به این ترتیب مانع از فساد و یا آلودگی تخم ها می شود . بعلاوه شقایق دریایی نیز حمایت اصلی را از تخم ها در برابر دشمنان به عمل می آورد .
پس از یك هفته ماهی ها از تخم بیرون می آیند و البته این ماهی های جوان كه لارو نامیده می شوند هنوز كاملاً شبیه ماهی ها بالغ نیستند .
این لاروهای ریز به سمت سطح اقیانوس می رود تا پس از تولد به مدت یك هفته از پلانكتون های ریز سطح آب و دیگر گیاهان ریز تغذیه كنند .
پس از ۱۲ هفته لاروها به بچه ماهی هایی ریز شبیه والدین خود تبدیل می شود و مجدد به بستر و اعماق دریا می آیند تا یك شقایق دریایی را برای محل زندگی خود انتخاب كنند .
عمر این ماهی ها حدود ۶ تا ۱۰ سال است و معمولاً در آب های كم عمق اقیانوس هند، دریای سرخ و غرب اقیانوس آرام زندگی می كنند .
امروزه حدود ۲۸ گونه از این نوع ماهی ها شناسایی شده اند . همان طور كه گفتیم تمامی دلقك ماهی ها نر به دنیا می آید و تنها در هر دسته یك ماهی به ماهی ماده تبدیل می شود تا كار تولید مثل گروه را انجام دهد و جالب اینجاست كه اگر ماهی ماده بمیرد، ماهی نر بزرگ مسئول تولید مثل به یك ماهی ماده به جای او تبدیل می شود تا كار تولید نسل گروه متوقف نشود . و در پایان باید گفت كوسه هاو سفره ماهی ها معمولاً مهمترین دشمنان این ماهی ها محسوب می شوند .

 

سه شنبه 1/5/1387 - 20:36
دعا و زیارت
تغییر قبله
حادثه ای که چندی بعد رخ داد و به یکباره مسلمانان را از یهود جدا ساخت تغییر قبله بود . پیغمبر (ص) تا 17 ماه پس از ورود به مدینه هنگام نماز رو به مسجد القصی می ایستاد. یهودیان می گفتند محمد قبله نداشت تا آنکه ما به او یاد دادیم . رسول از این سرزنش آزرده خاطر بود. روزی که در مسجد بنی سلمه نماز ظهر می خواند ، در شعبان سال دوم ، در بین نماز این ایه بر وی نازل شد.
« قد ندی تقلب وجهک فی السماء فلنولینک قبله ترضیها فول »
پیغمبر (ص) در همان حال روی را از بیت المقدس به طرف قبله کرد. این مسجد د رتاریخ اسلام به مسجد ذوالقبلتین معروف شده است . تغییر قبله از مسجد الاقصی به مکه بر یهود و منافقان گران افتاد. نشانه آن این است که بر مسلمانان خرده می گرفتند که چرا تا کنون در نماز به مسجد القصی رو می کردید و اکنون قبله شما تغییر یافت. این آیه در پاسخ نکوهش کنندگان آمده است :
« سیقولون السفهاء من الناس ما ولیهم عن قبلتهم التی .... »
تاریخ تحویل قبله از بیت المقدس به خانه کعبه در هر دو روایت از ابن اسحاق ماه، هفدهم هجرت نوشته اند ودر سندهای متأخرین نیز چنین است.

سه شنبه 1/5/1387 - 20:36
دعا و زیارت
با اینکه بیشتر مردم یثرب مسلمان و یا موافق پیغمبر بودند چنین نبود که شهر و اطراف آن کامل مطیع و آرام باشد. عبدالله ابن اُبَیّ که مقدمات ریاست او بر شهر آماده شد و با رسیدن محمد (ص) به یثرب از این مقام محروم مانده بود بیکار نمی نشست و با آنکه به ظاهر خود را مسلمان می خواند در نهان علیه محمد (ص ) و مسلمانان توطئه می کرد و با یهود مدینه سر و سری داشت.
این گروه که نخستین دسته های آیات مدنی قرآن آنان را منافقان خوانده است در راه پیغمبر و مسلمانان مشکلاتی پدید آوردند. چاره این دسته مشکل تر از مشرکان و یهودیان بود . زیرا اینان نزد مسلمانان خود را مسلمان می خواندند و پیغمبر به حکم ظاهر اسلام نمی توانست با آنان بجنگد. آیه های قرآن گهگاه آنان را تهدید می کرد که خدا و پیغمبر او از درون شما آگاهند و می دانند که شما مسلمانی را سپر سلامت خود ساخته اید.
اذا جاءک المنافقون قالو نشهد انک الرسول و الله
سه شنبه 1/5/1387 - 20:36
دعا و زیارت

از روزی كه پیامبر(ص) پیمان دوم عقبه را با مردم مدینه بست پیش بینی می شد كه درگیری مسلمانان با قریش حتمی خواهد بود.یكسال از توقف او در یثرب نمی گذشت كه  این درگیریها آغاز شد . مهاجرانی كه از مكه به مدینه آمدند هرچند از مهمان نوازی مردم مدینه برخوردار بودند اما ممكن نبود برای همیشه مهمان بمانند . از طرفی چنانكه گفتیم مردم مدینه زراعت پیشه بودند ، در حالی كه مردم مكه از این حرفه بهره ای نداشتند . كار ایشان بازرگانی و دادو ستد بود . اگر مهاجران می خواستند پیشه خویش را دنبال كنند باید از یك سو یثرب جای مكه را بگیرد و از سوی دیگر راه بازرگانی تاجران مكه را ببندند و این در صورتی بود كه خط بازرگانی مكه را به خطر بیندازند . اگر یثرب این ابتكار را در دست نمی گرفت و مكه همچنان با آسودگی خاطر كاروان خود را از یك سو به غزه و خلیج عقبه و از سوی دیگر به باب المندب و اقیانوس هند می رسانید ، هر دو راه تجاری همچنان در دست قریش بود .
اگر كار به همین مقدار خاتمه می یافت شاید چندان مهم شمرده نمی شد ، اما مكه بدین اندازه قناعت نمی كرد و محال بود در آینده یثرب را بحال خود بگذارد . چه هنگامی كه پیامبر(ص) در مكه به سر می برد و شمار مسلمانان اندك بود آنان زوال سلطه اقتصادی خود را پیش چشم می دیدند ، اكنون كه شهر آماده و با استعداد كافی پذیرای اسلام شده است چگونه در امان خواهند بود . یثرب نیز می دانست كه باید پیش دستی كند تا مكه در آن شهر طمع نبندد و ..

از نخستین سال هجرت گروههایی روانه درگیری با كاروانهای مكه شد . در این درگیریها اگر پیامبر(ص) خود همراه دسته اعزامی می رفت آن لشكركشی غزوه نامیده می شد و اگر خود در میدنه می ماند و مجاهدان را به سروقت دشمنان می فرستاد سریه نامیده می شد.
نخستین غزوه در ماه صفر سال دوم هجرت بود كه آنرا ابواء و یا ودّان نامیده اند. در این لشكر كشی درگیری پیش نیامد . پس از آن غزوه بُواط در ربیع الاول بود كه در آن هم درگیری رخ نداد. در جمادی الاولی خبر رسید كاروانی از قریش به سركردگی ابوسفیان از مكه عازم شام است. پیغمبر(ص) به دنبال آنان تا ذات العشیره رفت ولی كاروان از پیش گذشته بود. ابن هشام از عمار بن یاسر روایت كند كه من و علی(ع) در غزوه عشیره رفیق بودیم ، چون پیغمبر (ص) بدانجا رسید و فرود آمد ما مردمی از بنی مدلج را دیدیم كه در خرماستان و چشمه خود كار می كنند. علی (ع) مرا گفت ابویقظان برویم ببینیم اینان چه می كنند. ما ساعتی بكار آنان نگریستیم سپس خواب برما چیره شد و در كنار خرما بنان خرد خفتیم تا آنكه پیغمبر(ص) ما را پیدا كرد و علی (ع) را فرمود، ابوتراب برخیز، چه ما روی خاك خفته بودیم .سپس گفت ، می خواهید شما را بگویم بدبخت ترین مردم كیست ؟ یكی آنكه شتر قوم صالح را پی كرد و دیگری آنكه ریش تو را از خونت تر كرد. 

جنگ بدر
در همین اوقات به پیامبر (ص) خبر دادند ابوسفیان با كاروانی بزرگ و مال بسیار از شام به مكه برمی گردد.
نوشته اند كاروان شامل هزار شتر و در حدود پنجاه هزار دینار مال التجاره بوده . پیامبر 313 تن سپاهی فراهم آورد كه یك چهارم آنها مهاجر و سه چهارم آنان انصار بودند. این دسته بر سر چاه بدر كه بر سر راه مدینه و مكه است در كمین نشستند. ابوسفیان چون دانست مسلمانان در كمین كاروان او هستند از یك سو مردم مكه را آگاه كرد و از آنان كمك خواست و از سوی دیگر مسیر خود را تغییر داد و كاروان را به سلامت به مكه رساند .
خبر تهدید كاروان به مكه رسید ، ابوجهل در خشم شد و گروهی كه شمار آنان را 900 تن نوشته اند به راه انداخت  با آنكه شنید كاروان از خطر گذشته است بازنگشت و گفت مردم یثرب را درسی بدهد كه دیگر چنین گستاخی ها نكنند .
با رسیدن مسلمانان و مردم مكه به بدر چنان روی در روی شدند كه هر دو دسته خود را ناچار از درگیری می دیدند .مسلمانان خود را به چاههای بدر رساندند و آن را تصرف كردند .سپاه مكه كه در پس تپه ها مخفی شده بود چون بی آب ماند مجبور شد از مخفیگاه خود بیرون بیاید . جنگ تن به تن در گرفت و با آنكه مردم مكه 3 برابر مردم یثرب بودند شكست خوردند.ابوجهل و عده ای دیگر كه هفتاد تن از مهتران و مهترزادگان قریش بودند كشته شدند و همین اندازه اسیر گردیدند. در جنگ بدر از مسلمانان تنها 14 تن شهید گشتند . جنگ بدر نخستین پیروزی بزرگ مسلمانان بود كه در هفدهم رمضان سال دوم هجرت اتفاق افتاد.
جنگ بدر گذشته از پیروزی نظامی از جهت دینی در روحیه مردم یثرب و اطاف آن اثر فراوان نهاد و دانستند كه تنها با ایمان خود به اسلام و تكیه بر یاری خدا بر دشمنی چنان قوی پیروز شدند.
 

سه شنبه 1/5/1387 - 20:36
دعا و زیارت
برادری مهاجر و انصار
از قرنها پیش از ظهور اسلام مردم شبه جزیره عربستان به دو دسته تقسیم می شوند . مقیم و بیابانگرد.جنوبیان شهر نشین و مردم مرکز و شمال چادر نشین و بیابانگرد که کارشان دامداری بود در شهرهای ساحلی و نزدیک به ساحل سکونت کردند و بکار تجارت پرداختند . عربهای مکه و اطراف آن كه قریش هم جزو این دسته اند، مردمی چادر نشین بودند و سپس به بازرگانی پرداختند . مردم یثرب از مهاجران جنوبی بودند .
عربهای بیابانگرد و یا آنها كه بعدها بازرگان شدند مهاجران جنوبی را كه به كشاورزی می پرداختند تحقیر می كردند و زراعت را حرفه ای پست می شمردند و همانگونه كه قبلا ذكر شد جنوبیان ،عرب قحطانی بودند و شمالیان عرب عدنانی می نامیدند و. همینكه مهاجران قریش یا عربهای عدنانی در شهر عربهای قحطانی یعنی انصار جمع شدند ممكن بود بین آنان گردی از نقار دیرین انگیخته شود .پیامبر (ص) برای آنكه این دو دسته مهاجر و انصار را از هر جهت با هم متحد سازد میان آنان عقد برادری بست و هر مهاجر برادر یكی از مردم مدینه گردید . اما عای (ع) را با خود برادر ساخت و گفت تو در دنیا و آخرت برادر من خواهی بود.
سه شنبه 1/5/1387 - 20:36
دعا و زیارت
توطئه دار الندوه
همینکه سران قریش دانستند پایگاهی تازه برای نشر دعوت اسلام آمده شده است و مهمتر از آن اینکه مردم مدینه با پیامبر پیمان کمک بسته اند خطر را بیشتر احساس کردند . چه می ترسیدند پس از آنهمه آزار که به او و پیروانش رسانده اند وی در صدد انتقام برآید و بر فرض که قصد جنگ نکند باز هم برای آنان خطر بزرگی خواهد بود ، زیرا یثرب بزرگترین شهر نزدیک به مکه بود ، بازرگانان قریش برای فروش کالای خود بدانجا می رفتند و هریک از ایشان در آن شهر مشتریانی داشتند. اگر این شهر را از دست می دادند زیان اقتصادی بزرگی به آنان می رسید. برای رهایی از چنین شکستی ناچار بودند پیمانهای قبیله ای را نادیده بگیرند و با کشتن محمد (ص) خود را آسوده سازند. اما کشتن او کار آسانی نبود ، چه بنی هاشم آرام نمی نشستند و این خونخواهی بین آنان می ماند . برای یافن راهی مناسب در دارالندوه جلسه ای ترتیب دادند و سرانجام به این نتیجه رسیدند تا از هر قبیله ای جوانی آماده شود تا دسته جمعی بر سر محمد (ص) بریزند و همه یکباره شمشیرهای خود را به او بزنتد و او را بکشند . در این صورت قاتل او یک تن نخواهد بود و بنی هاشم نمی توانند به خونخواهی او برخیزند. زیرا جنگ به یکباره با همه تیره های شرکت کننده در قتل محمد (ص) مقدور نیست . ناچار به گرفتن خونبها راضی خواهند شد . در آن شب که قریش می خواستند چنین توطئه ای را عملی کنند پیامبر به فرمان خدا از مکه خارج شد و علی (ع)را در بستر خود خواباند وخود با ابوبکر بن ابی قحافه عازم یثرب شد و سه روز در غاری نزدیکی مکه که ثور نام داشت توقف کردند تا آنان که دنبال او  می گشتند نومید شدند. سپس از بیراهه رو به یثرب نهادند.  

سه شنبه 1/5/1387 - 20:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته