• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 54418
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : سوره اي که همنام يکي از فلزات است؟
پاسخ : سوره «حديد» به معناي (آهن).
کد سوال : 54419
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : سوره اي که همنام يکي از اصول دين است؟
پاسخ : سوره «توحيد».
کد سوال : 54420
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : کداميک از سوره ها ميان بندگان و خداوند تقسيم شده است؟
پاسخ : سوره «حمد».
کد سوال : 54421
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : کدام سوره است که در آغاز آن به دو ميوه سوگند خورده شده است؟
پاسخ : سوره «تين».
کد سوال : 54422
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : سوره اي که خلاصه قرآن است؟
پاسخ : سوره «حمد».
کد سوال : 54423
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : کدام سوره «بسم الله الرحمن الرحيم» ندارد؟
پاسخ : سوره «توبه»
کد سوال : 54424
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : از نظر قرآن چرا صالحان، گرفتار مشكلات و سختي ها هستند ؟
پاسخ : از آنجا كه خداوند اولياى خود را دوست دارد، لذا اگر خلافى كنند، فوراً آنان را با قهر خود مى‏گيرد تا متذكّر شوند، چنانكه خداوند در قرآن مى‏فرمايد: اگر پيامبر سخنى را كه ما نگفته‏ايم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مى‏گيريم: «لو تقوَّل علينا بعضَ الاقاويل لأخذنا منه باليمين»( سوره حاقّه، آيه 44 - 45.) و همچنين اگر مؤمنين خلافى كنند، چند روزى نمى‏گذرد مگر آنكه گوشمالى مى‏شوند. امّا اگر نااهلان خلاف كنند، خداوند به آنان مهلت مى‏دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاك مى‏كند: «و جعلنا لمهلكهم مَوعداً»( سوره كهف، آيه 59 .) و اگر اميدى به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قيامت به تأخير مى‏اندازد و به آنان مهلت مى‏دهد تا پيمانه شان پر شود. «انّما نُملى لهم ليزدادوا اثماً»( سوره آل عمران، آيه 178.) به يك مثال توجه كنيد: اگر قطره‏اى چاى روى شيشه عينك شما بريزد، فوراً آن را پاك مى‏كنيد. امّا اگر قطره‏اى چاى روى لباس سفيد شما بچكد، صبر مى‏كنيد تا به منزل برويد و لباس خود را عوض كنيد. و اگر قطره‏اى روى قالى زير پاى شما بچكد، آن را رها مى‏كنيد تا مثلاً شب عيد به قالى شويى ببريد. خداوند نيز با هركس به گونه‏اى رفتار مى‏نمايد و بر اساس شفّافيّت يا تيرگى روحش، كيفر او را به تاخير مى‏اندازد.
کد سوال : 54425
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : آيا تشبيه بعضى انسان‏ها به حيوان در قرآن، جسارت و ناسزاگويى به انسان نيست؟
پاسخ : با نگاهى به منافع حيوانات و عملكرد بعضى انسان‏ها، تشبيه «اولئك كالانعام بل هم اضلّ»( سوره اعراف، آيه 179.) را حقّ و منطقى مى‏يابيم؛ گران‏ترين لباس انسان، ابريشم، از حيوانات است. مهم‏ترين غذاى انسان، شير و عسل و گوشت و ماست، از حيوانات است. حيوانات وسيله باركشى و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند. تمام كارخانه‏هاى پشم ريسى، چرم سازى، لبنياتى و مرغدارى ودامدارى‏ها كارشان به حيوانات وابسته است. حيوانات بعضى معلّم بشرند. كلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت. بعضى گزارشگر انبيا مى‏شوند؛ هدهد گزارش انحراف مردم سبأ را نزد حضرت سليمان آورد. بعضى محافظ انبيا مى‏شوند؛ تار عنكبوت پيامبر اسلام را در غار حفظ كرد. حيوانات قابل تربيت و آموزش هستند و لذا شكار سگى كه آموزش ديده حلال است. حتى حيوانات آزار دهنده مثل مار، تنها كسانى را مى‏گزند كه به آنها نزديك شده باشند. با توجّه به مطالب فوق، آيا انسان‏هايى كه از دور مردم آزارى مى‏كنند و مناطق دور دست را بمباران و موشك‏باران مى‏كنند، از مار بدتر نيستند؟ افرادى كه شبانه روز براى مردم حيله و خدعه مى‏كنند و به خاطر رسيدن به هوسهاى بى انتهاى خود نسل انسان را به تباهى مى‏كشند، از حيوانات بدتر نيستند؟ آدم‏هايى كه يك تنه صدها پرونده جرم و جنايت دارند، از درّنده‏ترين حيوانات پست‏تر نيستند؟
کد سوال : 54426
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : از نظر قرآن چه چيز ديد انسان را باز و او را واقع بين مي کند ؟
پاسخ : قرآن مى‏فرمايد: «اتّقوا اللّه و يعلّمكم اللّه»( سوره بقره، آيه 282.) از خداوند پروا كنيد تا خداوند، حقيقت را به شما بياموزد. آرى، افراد آلوده از درك بسيارى حقايق محرومند. كسى كه تعصّب قومى، حزبى، نژادى و... دارد، حق را آنگونه كه هست نمى‏فهمد، مثل كسيكه عينك رنگي گذاشته است و همه چيز را رنگي مي بيند.اگر آيينه را صيقل دهيم، عكس را درست نشان مى‏دهد. آئينه دل نيز بايد صيقلى باشد تا معارف را درك كند. دل‏هاى كينه دار مثل ظرف‏هاى آلوده است كه اگر آب تميز هم در آن ريخته شود، آلوده مى‏شود. گناه غبارى است كه نمى‏گذارد انسان واقع بين باشد.
کد سوال : 54427
موضوع : گنجینه قرآنی
پرسش : آيا دينداري در قرآن مراحل و درجات دارد؟
پاسخ : آرى، ديندارى مراحلى دارد: مرحله گرم شدن، مرحله داغ شدن و مرحله پخته شدن. هر گرم و داغى، سرد مى‏شود ولى هيچ پخته‏اى خام نمى‏شود. در قرآن، يكجا مى‏خوانيم كه مردم وارد دين مى‏شوند: «يدخلون فى دين اللّه افواجا»( سوره نصر، آيه 2 .) و در جاى ديگر به كسانى كه شعار ديندارى مى‏دادند گفته مى‏شود: هنوز ايمان وارد دلهاى شما نشده است: «ولمّا يدخل الايمان فى قلوبكم»( سوره حجرات، آيه 14.) يعنى دين بايد وارد مردم شود. ورود مردم در دين آسان است؛ هركس بگويد: «أشهد ان لا اله الاّ اللّه و أشهد انّ محمّداً رسول اللّه»، مسلمان است. اين مرحله گرم شدن است. امّا بالاتر از گرم شدن، داغ شدن است. اصحاب پيامبر با احساس و هيجان داغى به جبهه‏ها مى‏رفتند و حاضر بودند در كنار پيامبر جان فشانى كنند. ولى قرآن به آنها مى‏گويد اگر دين داريد، خمس غنائم جنگى را بدهيد: «واعلموا انّما غَنمتُم من شى‏ءٍ فانّ لِلّه خُمُسَه و للرّسول... انْ كنتم آمنتم باللّه»( سوره انفال، آيه 41.) بنابراين، كسانى كه شهادتين مى‏گويند و حتى در جبهه‏ها كنار پيامبر مى‏جنگند، ممكن است در مسايل مالى آسيب‏پذير باشند كه قرآن مى‏فرمايد: در كنار شهادتين و جبهه و نماز، حق خدا و رسول و فقرا را نيز بپردازيد. در اين مرحله است كه ايمان وارد قلب مى‏شود. قرآن فقط به گروه خاصّى مى‏فرمايد: «اولئك هُم المؤمنونَ حقّاً»( سوره انفال، آيه 4.) مؤمنون واقعى گروه خاصّى هستند، ولى نسبت به گروهى كه منافقانه اظهار ايمان دارند، مى‏فرمايد: اينها مؤمن واقعى نيستند: «و مِن النّاس مَن يقول آمنّا بِاللّه و باليوم الآخر و ما هم بمؤمنين»( سوره بقره، آيه 8 .)