• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 380
تعداد نظرات : 62
زمان آخرین مطلب : 5964روز قبل
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

صبر و استقامت

خواجه نصیر الدین طوسى (رحمه الله) در معناى صبر مى فرماید : صبر ، بازداشتن نفس از بى تابى در برابر ناملایمات و مصایب است . صبر باطن را از اضطراب و زبان را از شكایت و اعضا و جوارح را از حركات غیرعادى بازمى دارد .

صبر بر عبادات و طاعات و بلاها و مصایب و گناهان و معاصى ، انسان را از افتادن در جاده ى انحراف و سرنگون شدن در چاه هلاكت و تسلیم شدن در برابر طاغوت ها و شیطان ها و از این كه دینش را از دست بگذارد در مصونیت و حفاظت مى برد .

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید : آزاد ، در همه ى حالات آزاد است ; اگر حادثه اى به او برسد استقامت و شكیبایى می ورزد ، و اگر مصایب شكننده بر او هجوم كنند او را نمى شكنند ، و اگر اسیر شود یا شكست بخورد یا آسانى اش به سختى تغییر یابد زیانى نمى بیند ; چنان كه یوسف صدیق امین به بردگى رفتن و شكست و اسارتش به آزادى اش زیان نرساند و تاریكى چاه و وحشت و آنچه به او رسید به او ضرر نزد ; و خدا جبارى را كه بر او ستم ورزید ـ پس از آن كه ارباب بود ـ برده ى یوسف نمود ، پس او را به رسالت و پیامبرى فرستاد و به وسیله ى او بر امتى رحم كرد . آرى ، صبر این چنین است ، خیر و خوشى و خوبى به دنبال آن است ; پس صبر كنید و وجودتان را به صبر وادارید تا به پاداش و اجر و ثمرات صبر برسید(1) .

حضرت باقر (علیه السلام) فرمود :

الجَنّةُ مَحفُوفةٌ بِالمَكارِهِ وَالصَّبرِ ; فَمَن صَبَرَ عَلىَ المَكارِهِ فِى الدُّنیَا دَخلَ الجَنّةَ . وجهنَّم محفُوفَةٌ بِاللَّذاتِ وَالشَّهواتِ ; فَمَن أعطَى نَفسَهُ لَذَّتَهَا وَشَهْوَتَها دَخَلَ النَّارَ(2) .

« بهشت پیچیده به ناگوارى ها و صبر است ; پس كسى كه در دنیا بر ناگوارى ها صبر كند وارد بهشت مى شود . و دوزخ پیچیده به لذت ها و خواسته هاى نامعقول است ; پس كسى كه لذت ها و خواسته هاى نامعقول را به نفس خود دهد وارد آتش مى شود. »

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافى : 2 / 89 ، باب الصبر ، حدیث 6 ; مشكاة الانوار : 21 ، الفصل الخامس ، فى الصبر .

2 ـ كافى : 2 / 89 ، باب الصبر ، حدیث 7 ; بحار الانوار : 68 / 72 ، باب 62 ، حدیث 4 .

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

چهارشنبه 7/1/1387 - 18:33
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

دفع بدى با خوبى

در رابطه با دفع بدى با خوبى در معارف اسلامى چند معنا ذكر شده است .

1 ـ پیامبر به معاذ بن جبل فرمود :

إذا عَمِلَتْ سَیّئةً فَاعْمَلْ بِجَنبِهَا حَسنةً تَمحَها(1) .

« هنگامى كه مرتكب كار بدى شدى ، كار خوبى در كنار آن انجام ده تا آن را محو و نابود كند .»

2 ـ بدى دیگران را با خوبى كردن به آنان دفع مى كنند(2) .

3 ـ بدى گناه را با توبه دفع مى كنند(3) .

در رابطه با نماز كه در آیات سوره ى رعد ـ آیاتى كه توضیح آن را خواندید ـ آمده در بخش دوم همین نوشتار آیات و روایاتى ذكر شد كه در اینجا نیازى به تكرار آنها نمى بینم .

آنچه توضیح داده شد و باید از آنها به عنوان زیبایى هاى اخلاق و حسنات نفسى یاد كرد وسایل و علل و سبب هایى هستند كه در دنیا زندگى انسان را آراسته به امنیت و نورانیت و پاكى مى كنند ، و در آخرت انسان را از ناگوارى ها نجات و به بهشت جاویدان مى رسانند .

البته وسایل نجات منحصر به همین امور نیست ، بلكه روزه و زكات و حج و خمس و امر به معروف و نهى از منكر و توبه از گناه و . . . نیز از وسایل نجات در دنیا و آخرتند .

اگر انسان به امور واجب و حسنات اخلاقى ، مستحبات ـ به خصوص مستحبات مالى و بویژه زیارت هاى مستحب ـ را هم بیفزاید پاداش و اجرش افزایش مى یابد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مجمع البیان : 6 / 289 .

2 ـ مجمع البیان : 6 / 289 .

3 ـ مجمع البیان : 6 / 289 .

 

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

چهارشنبه 7/1/1387 - 18:31
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

ثواب زیارت امام رضا (علیه السلام)

در این قسمت براى شما عزیزان كه در كشور اسلامى ایران و مهد تشیع و خانه ى اهل بیت (علیهم السلام) به سر مى برید و مى توانید به آسانى به زیارت حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شوید ، روایتى را درباره ى فضیلت زیارت آن حضرت از كامل الزیارات كه یكى از معتبرترین كتاب هاى شیعه است نقل مى كنم تا ببینید و بیابید كه این عمل مستحب در قیامت چه بهره ى عظیمى به انسان مى رساند .

حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام) مى فرماید :  « كسى كه قبر فرزندم را زیارت كند براى او نزد خدا هفتاد حج مقبول است . راوى مى گوید : گفتم : هفتاد حج ؟ ! فرمود : آرى ، هفتصد حج . گفتم : هفتصد حج ؟ فرمود : آرى ، هفتاد هزار حج . گفتم : هفتاد هزار حج ؟ فرمود : چه بسا حجى كه پذیرفته نشود ; كسى كه او را زیارت كند و یك شب در آن منطقه بخوابد مانند این است كه خدا را در عرشش زیارت كرده است . گفتم : مانند كسى است كه خدا را در عرشش زیارت كرده است ؟ فرمود : آرى ، هنگامى كه قیامت برپا مى شود چهار نفر از اوّلین و چهار نفر از آخرین بر عرش قرار دارند ، اما چهار نفر اوّلین : نوح و ابراهیم و موسى و عیسى است ; اما چهار نفر آخرین : محمد و على و حسن و حسین است ; سپس نخ ترازى كشیده مى شود ـ كه خوبان را از بدان جدا مى كند ـ پس زائران قبور ما با ما قرار مى گیرند ، از نظر برترین درجه ، و نزدیك ترینشان به عطا و بخشش ، زائران قبر فرزندم على { بن موسى الرضا } هستند(1) .»

مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِن ذَكَر أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً

نحل ( 16 ) : 97

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كامل الزیارات : 307 ، باب الحادى والمائة ، حدیث 13 .

 

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

چهارشنبه 7/1/1387 - 18:30
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

خوف از خدا

بر انسان واجب است تا زمانى كه در دار تكلیف و سراى مسؤولیت به سر مى برد از عظمت حضرت حق و حكم و داورى اش در قیامت و عذاب سوزان جاویدى كه براى منكرین و مخالفین آماده كرده است بترسد .

محصول و میوه ى پرمنفعت این گونه ترس بدون تردید خوددارى از معاصى و گناهان است .

انسان وقتى بترسد كه وجودى عظیم چون حضرت حق مراقب و مواظب اوست ، و در هیچ لحظه اى و در هیچ مكانى و در خلوت و آشكارى از او غایب نیست ، و بداند كه محصول تلخ گناه ، گرفتارى شدید در حسابرسى و سپس دچار شدن به دوزخ است ، یقیناً از گناه خوددارى مى كند . بنابراین حالت خوف در این جهت از عالى ترین حالات انسان و از برترین مكارم و محاسن اخلاقى است .

امام صادق (علیه السلام) به یكى از یارانش به نام اسحاق بن عمار فرمود :

« اى اسحاق ! از خدا بترس چنان كه گویى او را با دو چشم سر در برابر خود مى بینى ، و اگر تو او را نمى بینى بى تردید او تو را مى بیند ; و اگر اعتقادت بر این باشد كه او تو را نمى بیند یقیناً كافر شده اى ; و اگر معتقدى كه تو را مى بیند آن گاه در برابر دید او دست به گناه بزنى مسلماً او را از پست ترین بینندگان قرار داده اى !! (1) »

و نیز آن حضرت فرمود :

مَن عَرَفَ اللهَ خَافَ اللهَ ، وَمَن خَافَ اللهَ سَخَتْ نَفْسُهُ عَنِ الدُّنیَا(2) .

« كسى كه خدا را بشناسد خداترس مى شود و كسى كه خداترس شود لذت ها و شهواتى را كه موجب خشم خداست ترك مى كند. »

رسول خدا فرمود :

«  كسى كه گناه كبیره یا شهوتى به او عرضه شود و او به خاطر ترس از خدا از آن اجتناب ورزد ، خدا آتش را بر او حرام مى كند و از فزع و ترس اكبر او را امان مى دهد و آنچه را در قرآن به او وعده داده : كه : براى هركس كه از مقام پروردگارش بترسد در بهشت است ،(3) وفا مى كند(4) .»

---------------------------------------

1 ـ عن إسحاق بن عمار ، قال : قال أبو عبد الله (علیه السلام) : یا إسحاق ! خف الله كأنك تراه ، وإن كنت لا تراه فإنه

یراك ، وإن كنت ترى أنه لا یراك ، فقد كفرت ، وإن كنت تعلم أنه یراك ثم برزت له بالمعصیة فقد جعلته من أهون الناظرین .

اصول كافى : 2 / 67 ، باب الخوف و الرجاء ، حدیث 2 ; بحار الانوار : 67 / 355 ، باب 59 ، حدیث 2 .

2 ـ اصول كافى : 2 / 68 ، باب الخوف و الرجاء ، حدیث 4 ; مشكاة الانوار : 117 ، الفصل الرابع فى الخوف و الرجاء .

3 ـ الرحمن ( 55 ) : 46 .

4 ـ من لا یحضره الفقیه : 4 / 13 ، باب ذكر جمل من مناهى النبى ( ص ) ; بحار الانوار : 67 / 365 ، باب 59 ، حدیث 13 . 

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

پنج شنبه 23/12/1386 - 13:20
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

حفظ پیوند با آنان كه خدا فرمان داده است

از این واقعیت در معارف الهى تعبیر به صله ى رحم شده است . صله ى رحم واقعى عبارت است از رسیدگى مادى و معنوى به خویشاوندان و حداقل زیارت آنان .

پیامبر فرمود :

« كسى كه خوشحال مى شود در رزقش فراخى و وسعت آید و اجل و مرگش به تأخیر افتد صله ى رحم كند(1). »

و نیز آن حضرت فرمود :

«  كسى كه با جان و مالش به سوى خویشاوند رود تا صله ى رحم كند خداوند پاداش صد شهید به او عطا مى كند ، و براى او به هر قدمى چهل هزار حسنه خواهد بود ، و چهل هزار بدى از او محو مى شود ، و به همین اندازه درجاتش را بالا مى برند ، و گویى خدا را صد سال در حال صبر و طلب رضاى او عبادت كرده است(2). »

ابوبصیر مى گوید : از حضرت صادق (علیه السلام) شنیدم مى فرمود :

« رحم آویخته به عرش است ، مى گوید : خدایا ! پاداش ده كسى كه با من صله داشته ; و از رحمت قطع كن كسى كه با من قطع رحم كرده . و آن رحم آل محمد است(3) . »

-------------------------------------------------

1 ـ عن أنس عن النبى (صلى الله علیه وآله وسلم) قال : من سره أن یبسط له فى رزقه وینسأ له فى أجله فلیصل رحمه . خصال : 1 / 32 ، حدیث 112 ; بحار الانوار : 71 / 89 ، باب 3 ، حدیث 5 .

2 ـ قال النبى : من مشى إلى ذى قرابة بنفسه وماله لیصل رحمه أعطاه الله عزّ وجل أجر مائة شهید وله بكل خطوة أربعون ألف حسنة ویمحى عنه أربعون ألف سیئة ویرفع له من الدرجات مثل ذلك وكأنما عبد الله مائة سنة صابرا محتسبا .

امالى صدوق : 431 ، المجلس السادس والستون ، حدیث 1 ; بحار الانوار : 71 / 89 ، باب 3 ، حدیث 6 .

3 ـ عن أبى بصیر ، عن أبى عبد الله (علیه السلام) ، قال : سمعته یقول : إن الرحم معلقة بالعرش یقول اللهم صِل من وصلنى واقطع من قطعنى وهى رحم آل محمد وهو قول الله عز و جل ( الَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ ) ورحم كل ذى رحم .

كافى : 2 / 151 ، باب صلة الرحم ، حدیث 7 ; وسائل الشیعه : 21 / 534 ، باب 17 ، حدیث 27790 : 2 / 493 .

 

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

پنج شنبه 23/12/1386 - 13:19
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

نشكستن پیمان

امیرالمؤمنین(علیه السلام) هنگام وقوع حادثه ى جنگ جمل و شكایت بسیار سخت از طلحه و زبیر ـ كه در مورد آن حضرت پیمان شكنى كردند ـ در نامه اى به شیعیانشان نوشتند : سه خصلت است كه در قرآن آمده و بازگشت آثار شومش به خود مردم است : تجاوز ، حیله ، شكستن پیمان . خدا فرموده :

 ( . . . یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُكُمْ عَلَى أَنفُسِكُم . . . )(1) .

« اى مردم ! تجاوزتان فقط به زیان خود شماست. »

( . . . فَمَن نَكَثَ فَإِنَّمَا یَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ . . . )(2) .

« و كسى كه پیمان بشكند فقط به زیان خود مى شكند. »

( . . . وَلاَ یَحِیقُ الْمَكْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِهِ . . . )(3) .

« و مكر زشت و حیله ى بد جز اهلش را محاصره نمى كند. »

سپس نوشته ى خود را به این جمله خاتمه دادند كه : طلحه و زبیر بر ما ستم و تجاوز كردند ، و بیعت مرا شكستند و با من مكر و حیله نمودند(4) .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ یونس ( 10 ) : 23 .

2 ـ فتح ( 48 ) : 10 .

3 ـ فاطر ( 35 ) : 43 .

4 ـ بحار الانوار : 32 / 107 ، باب 1 ، حدیث 78 ; تفسیر برهان : 3 / 366 .

 

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

پنج شنبه 23/12/1386 - 13:19
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

وفاى به عهد

ابى مالك مى گوید به حضرت زین العابدین (علیه السلام) گفتم : از تمام قوانین دین مرا آگاه كن . حضرت فرمود :

قَولُ الحَقِّ والحُكمُ بِالعَدلِ وَالوَفاءُ بالعَهدِ(1) .

گفتار حق و داورى به عدالت و وفاى به عهد .

حضرت رضا (علیه السلام) از پدرانش از پیامبر خدا روایت مى كنند كه آن حضرت فرمود :

مَن عَامَل النّاسَ فَلَم یَظْلِمهُم ، وَحدَّثَهُم فَلم یَكْذِبهُم ، وَوعَدَهُم فَلَمْ یُخْلِفْهُم ، فَهُو مِمَّن كَمُلَت مُرُوءَتُهُ ، وَظَهَرتْ عِدالَتُه ، ووَجَبتْ اُخوَّتُهُ ، وَحَرُمَتْ غِیبَتُهُ(2) .

« كسى كه با مردم معامله كند و به آنان ستم نورزد ، و سخن بگوید و به آنان دروغ نگوید ، و به آنان وعده دهد و خلف وعده نكند ، از كسانى است كه مروّتش كامل شده ، و عدالتش آشكار گشته ، و برادرى اش واجب شده ، و غیبتش حرام است. »

----------------------------------

1 ـ خصال : 1 / 113 ، حدیث 90 ; بحار الانوار : 72 / 92 ، باب 47 ، حدیث 1 .

2 ـ خصال : 1 / 208 ، حدیث 28 ; عیون اخبار الرضا : 2 / 30 ، باب 31 ، حدیث 34 .

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

پنج شنبه 23/12/1386 - 13:17
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

حسنات اخلاقى در كلام حضرت حق

شایستگان ، به خاطر ایمان و عمل صالح به ویژه حسنات اخلاقى در بهشت عنبر سرشت كنار هم به سر مى برند و حتى پدران و همسران و ذریه ى پاكشان با آنان همنشین هستند . قرآن مجید در این زمینه مى فرماید :

( الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلاَ یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ * وَالَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَیَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ * وَالَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلاَنِیَةً وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ * جَنَّاتُ عَدْن یَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ وَالْمَلائِكَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِن كُلِّ بَاب * سَلامٌ عَلَیْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ )(1) .

كسانى كه همواره به عهد خدا وفا مى كنند و پیمان را نمى شكنند * و آنان كه پیوندهایى را كه خدا به اتصال آن فرمان داده متصل مى دارند و از پروردگارشان مى ترسند و از بدى حساب بیم دارند * و كسانى كه براى تحصیل خوشنودى پروردگارشان صبر مى كنند ، و نماز را برپا مى دارند ، و از آنچه به آنان روزى داده ایم در پنهان و آشكار انفاق مى كنند ، و با خوبى بدى را دفع مى نمایند ، عاقبت خوش سراى دیگر براى آنان است * بهشت هاى جاویدانى كه وارد آن مى شوند و نیز پدران و همسران و فرزندان شایسته ى آنان و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى شوند  و مى گویند « سلام و سلامتى بر شما به خاطر صبر و استقامتى كه از خود نشان دادید ، چه عاقبت نیك این سرا نصیب شما شد » .

در این آیات شریفه به هشت مورد از حسنات اخلاقى و به یك مورد از موارد عبادت و بندگى كه هر یك به جاى خود از بذرهاى پرثمر معنوى است اشاره شده است . بذرهایى كه وقتى در كشتزارى چون دنیا به دست مؤمن كاشته مى شود محصولش بهشت هاى پایدار و استقبال فرشتگان و همنشین شدن او با پدران و همسران و فرزندان شایسته در جوار حق است .

حسنات و مكارم اخلاقى كه در هشت مورد در این آیات آمده عبارت
است از :

1 ـ وفاى به عهد . 2 ـ نشكستن پیمان . 3 ـ حفظ پیوند با آنان كه خدا به پیوند با آنان فرمان داده است . 4 ـ ترس از عظمت حق . 5 ـ بیم از بدى حساب . 6 ـ صبر و استقامت . 7 ـ انفاق در پنهان و آشكار . 8 ـ دفع بدى با خوبى .

و یك موردى كه در این آیات از موارد عبادت به آن اشاره شده است ، نماز است .

راستى عجیب است ، اكثر چیزى كه انسان را به خشنودى حق و استقبال فرشتگان و بهشت هاى جاوید و همنشینى با نیكان از اقوام در جوار حق مى رساند حسنات اخلاقى است .

به قول شاعر نیك گفتار ، صابر همدانى :

عشق بازان حقیقى همگى جان همند *** زان كه در راه وفا پیرو جانان همند

آن یكى را نتوان زان دیگرى خواند جدا *** چون سراپا همه گوشند و به فرمان همند

گرچه هریك به گلى مایل و دلباخته اند *** خیل نخل اند و در این باغ نگهبان همند

همه روشن دل و شیرین سخن و رازینوش *** طوطى و آینه دار و شكرستان همند

زان به صورت ننشینند سر خوان كسى *** كه به معنا همگى ریزه خور خوان همند

چند روزى كه در این دیر سپنج اند مقیم *** میزبان هم و یار هم و مهمان همند

آگهانند ز حال دل هم در همه حال *** گویى از راه درون مرغ سلیمان همند

صاحب طینت تكوین و تلوّن نپذیر *** باغبان هم گل هاى گلستان همند

زان بود قسمتشان زندگى جاویدان *** تا نگویند كه مستوجب هجران همند

در اینجا لازم است براى هریك از موارد هشت گانه ى حسنات اخلاقى كه در آیات سوره ى مباركه ى رعد مطرح است یك یا چند روایت از پیامبر اسلام و اهل بیت گرامش در مطلب بعدی ذكر كنیم تا بیش از پیش ارزش حسنات اخلاقى روشن شود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ رعد ( 13 ) : 20 ـ 24 .

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

پنج شنبه 23/12/1386 - 13:17
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

فرار بدكاران از بدكاران در قیامت

كتاب هاى شیعه و اهل سنت از پیامبر روایت كرده اند كه :

مادرى با فرزندش كه هر دو بار گناه سنگین دارند وارد عرصه ى قیامت مى شوند . مادرى كه كانون مهر و محبت و عشق ورزى به فرزند است ;

مادرى كه براى پرورش فرزندش حاضر است از شیره ى جانش به فرزند شیر دهد ;

مادرى كه براى نجات فرزندش از آسیب و بلا حاضر است خود را به هر آب و آتشى بزند ;

مادرى كه ضرب المثل مهر و محبت است ;

این مادر در قیامت به فرزندش مى گوید : به یاد دارى نه ماه تو را در شكم خود حمل كردم و دو سال در آغوشم به تو شیر دادم و چگونه در هر موقعیتى از تو نگه دارى و حفاظت كردم و براى به ثمر رسیدنت چه رنج هایى را تحمل نمودم ، اكنون بیا مقدارى از بار گناه من را به پرونده ى خود منتقل كن تا مرا به دوزخ نبرند .

ولى فرزند با شنیدن این پیشنهاد از مادر مى گریزد و فرار را بر قرار ترجیح مى دهد تا دیگر بار این پیشنهاد را نشنود  !!

آرى ، قیامت براى بدكاران روزى است كه :

( یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ * وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ * وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ )(1) .

« روزى كه ( در قیامت ) انسان از برادر و پدر و مادر و همسر و فرزندش مى گریزد. »

« ولى شایستگان در قیامت به سوى یكدیگر مى روند و از دیدن و شناخت یكدیگر مسرور و شاد مى شوند و با هم در سایه ى رحمت حق اجتماع مى كنند . و آنان كه از سرمایه ى معنوى بیشترى برخوردارند از برادران و خواهران دینى خود در پیشگاه حق شفاعت مى كنند و خداى مهربان شفاعتشان را مى پذیرد. »

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ عبس ( 80 ) : 34 ـ 36 .

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

پنج شنبه 23/12/1386 - 13:15
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

قیامت و دروگران

در صحنه ى باعظمت قیامت بیش از دو دسته ى دروگر وجود ندارد :

1 ـ دسته اى كه نگاهشان به دنیا ـ زمانى كه در دنیا بودند ـ نگاهى صحیح و درست بود ، و بر پایه ى آن نگاه ، دنیا را مزرعه ى آخرت به حساب آوردند ، و به همین سبب همه ى توان و همت خود را براى كاشتن بذر ایمان و عمل و اخلاق به كار گرفتند ، و در قیامت كِشته ى خود را كه به صورت خشنودى حق و بهشت جلوه مى كند درو مى كنند ، و تا ابد از این محصول شیرین بهره مى گیرند .

2 ـ دسته اى كه نگاهشان به دنیا ـ زمانى كه در دنیا بودند ـ نگاهى باطل و نادرست بود و بر پایه ى آن نگاه ، دنیا را جز خانه اى براى خوش گذرانى و شكم چرانى و شهوت رانى ندیدند ; و به همین خاطر همه ى توان و همت خود را براى پاشیدن بذر گناه و معصیت و تجاوز و ستم به كار گرفتند ، و در قیامت كِشته ى خود را كه به صورت خشم و نفرت حق و هفت دوزخ آشكار مى شود درو مى كنند ، و تا ابد از این محصول تلخ و ناگوار را با ذلت و خوارى مى چشند ، و كسى هم آنان را براى نجات از این وضع ناهنجار یارى نمى دهد ، و دست شفاعت به سویشان دراز نمى كند ، و بردارنده ى بارى بار آنان را به دوش خود برنمى دارد . چنان كه در قرآن مجید آمده :

( وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى )(1) .

« و هیچ كس بار گناه دیگرى را به دوش نمى كشد. »

آرى ، قیامت روز عدل و انصاف و حساب و میزان است ، و جز نور اسما و صفات حق و حسنات اخلاقى نورى در آن پرتوافشانى نمى كند . تمام قدرت و همه ى شوكت در آن روز در اختیار خداست ; و خدا در آن روز با همه ى بندگانش به عدل و داد و انصاف و لطف و كرم و محبت رفتار مى كند ، و كسى را مجبور نمى كند كه براى نجات كسى بارى از گناه آن كس را به دوش خود بردارد ، بلكه هر خلاف كارى در گرو اعمال خود است ، به جز اهل ایمان كه حرّ و آزادند و بارى بر دوش ندارند .

در آن روز تمام وسایل نجات از بدكاران قطع مى شود ، و آنان براى رهایى خود از عذاب هیچ وسیله اى را نمى یابند . ولى اهل ایمان براى نجات سریع خود وسایلى چون ایمان و عمل و به ویژه حسنات اخلاقى و شفاعت شفیعان را در اختیار دارند .

قرآن درباره ى بدكاران كه راهى به هیچ وسیله اى ندارند مى فرماید :

( إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوْا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الاَْسْبَابُ )(2) .

« آنگاه كه سردمدارانكفر و شرك و سركشان و طاغوتیان و شاهان و قلدران ) از پیروانشان بیزارى مى جویند ; و عذاب را مشاهده كنند ، و میانشان پیوندها ( و همه ى وسایل نجات ) بریده شود . »

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ اسراء ( 17 ) : 15 ; فاطر ( 35 ) : 18 ; زمر ( 39 ) : 7 .

1 ـ بقره ( 2 ) : 166 .

برگرفته از کتاب زیباییهاى اخلاق اثر استاد حسین انصاریان به نشانی Erfan.ir

پنج شنبه 23/12/1386 - 13:14
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته