• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 3184
تعداد نظرات : 132
زمان آخرین مطلب : 3357روز قبل
دعا و زیارت
مركز چارلز دیكنز (Charles Dickens Centre) در روچستر (Rochester) انگلستان 25 سال است كه خاطره مشهورترین نویسنده دوره ویكتوریای انگلستان را گرامی داشته است، اما كاهش تعداد بازدیدكنندگان این مركز موجب شده است تا مسئولان در پی تعطیلی آن برآیند. شورای شهر مدوی (Medway)ــ منطقه‌ای كه دیكنز بخش عمده زندگیش را در آن سپری كرد ــ قصد دارد این مركز را به دلیل مشكلات مالی در ماه اكتبر تعطیل و كتابخانه روچستر را به محل آن منتقل كند.
شنبه 18/12/1386 - 8:34
دانستنی های علمی
دانشمندان آلمانی موفق به كشف یك روش درمانی زیبایی برای رفع چروك‌های پوست شدند، این روش، تولید ژل جدیدی است و چون این ژل از پلاسمای خون هر فرد تهیه می‌شود، حساسیت ‌زا نخواهد بود. در این روش پلاسما از خون فرد تحت معالجه گرفته شده، استریلیزه شده و سپس به یك ژل زیبایی تبدیل می‌شود. این ژل سپس به منظور كاهش چروك‌ها به زیر پوست تزریق می‌شود، اما از آنجا كه پس از چند ماه بدن ژل را جذب می‌كند، تكرار این عمل ضروری است.
شنبه 18/12/1386 - 8:34
دانستنی های علمی
ریاضیات و داستان گوئی بنظر توانائی های بسیار متفاوتی هستند اما یک محقق دانشگاه واترلو ، Daniela O"Neill بر اساس مطالعات خود اعلام کرد که توانائی کودکان پیش از دبستان برای قصه گوئی ، توانائی درک ریاضی آنها را در دو سال آینده نشان می دهد
شنبه 18/12/1386 - 8:33
بیوگرافی و تصاویر بازیگران
توجه باید نمود که ما در عصری زنده گی می کنیم که شکلش با چهارده صدسال قبل یا چند قرن پیش از هر لحاظ،اعم از معنی ،محتوا و فرهنگ فرق دارد.لذا ازین وضعیت گریز کرده نمی توانیم،اما هنرمندی که این تغیرات شگرف را مدنظر نگیرد،کسی است که از حرکت کلی جامعه ای خود عقب مانده و نه تنهاتوانمندی پاسخ نیاز های جامعه خود را ندارد،بلکه در حقیقت ارزشها را در گذشته های خیلی دور جستجو می نماید و به اصطلاح استعداد خارج شدن از ارزشها و سنتهای جامعه سنتی را که دیگر مبین خواستها و آرمانهای مردم نیست،ندارد که همچوهنرمندعقب گرا خوانده می شود.چنان که گفته شد جوامع در حالت رشد و حرکت است،جوامع سنتی خواهی نه خواهی درین مسیرتحول قرار می گیرند،و به اصطلاح« چار باید زیست و ناچار باید زیست».از این رو هنر سنتی باید قادر باشد که به صورت یک عضو ارتباطی یا به شکل ریشه ای عمل بکند.هنرمند در عین حال که با مردمش،با مخاطباتی که از این زبان مشترک دارد استفاده می کند،باید بهره ببرد،و در عین حال بتواند چیزی را که به درد جهان معاصرش میخورد،بازگو کند یا اصلاً راه های را عرضه کند که هنر را به طرف تعالی بیشتری سوق دهد.آن وقت ما می بینیم که هنر در چنین وضعیت و موقعیت است که دیگران عقب نمانده،از آن زبان مشترک استفاده کرده و موازی به آن زبان جهان معاصرش را نیز در نظر گرفته است .این تنها اراده است که هنر سنتی می تواند در آن زنده بماند،در غیر آن هنر سنتی تبدیل به صنعتی می شود که در مقطع معین یا در زمان خود ارزش داشته و در زمان معاصر فاقد ارزش می باشد. قابل یادهانی است که در چنین جامعه ای اشکال مختلف هنر بخش حیاتی از یک فرهنگ یگانه است،نمادهای که در هنر به کار میرود با مجموعهء منسجم تجربه ای همگانی به طور طبیعی برای همه معنی دار می باشد.صرف نظر از پرابلم های سنتی،هنر این توانایی را دارد که بصورت نیروی بسیار با اهمیت در روابط اجتماعی عمل کند.هنر ضرورت اجتناب ناپذیر زنده گی مانند خوردن،نوشیدن و سرپناه داشتن نیست،برعکس انسان می تواند بدون هنر هم زنده بماند،منتها به عنوان یک انسان یا فرد بی رنگ و بو،که فردهنرمند و یا انسان که در مورد هنر اندیشه می کند غیر قابل مقایسه می باشد،و در برهه ای تاریخی که رشد و تعالی بشر میسر است،این حقارت چشم انداز ناگواری است .بدون شک که هنر انسان را تقویت میبخشد و موهبت زنده گی است،هنرمند باید نمونه تمام عیار برای اطافیانش باشد ،زیرابه شکلی از اشکال کارنامه های او مثال قرار میگیرد،و مطالب بسیار از او باید آموخت .روی این ملحوظ است که هنرمند واقعی افغان با درک رسالت هنرمندی خویش درین مقطع حساس تاریخی کشورمان با بیان منطقی و عاطفی خویش می تواند فضای را ایجاد نماید تا همه بدانند که دردهموطنان ما خلع سلاح عمومی است،و درد هموطن ما شایسته سالاری و عدالت اجتماعی است .متذکر باید گردید که هنرمند هم مانند اکثر مردم در تعین روند رویدادهای ملی و بین المللی ناتوان است،در تصمیم گیریهای دیگران که برای جنگ یا صلح یا بخش های دیگر امورسیاسی نه چندان مهم که خارج از کنترول اوست،سهم چشمگیری ندارد.ولی هنرمند می تواند از طریق پخش آثار و نوشته های هنری خویش با مهارت جامعه و محیط ماحولش را اداره کندو با تحت تاثیر قرار دادن اذهان و آگاهی مردم، در دگرگونی جامعه و جهان نقش انسانی و رسالت هنری خویش را ادا نماید.لذا در قدم نخست باید هنر را از بند هنجارهای تحجر و خرافات و امراض دیگر که دامنگیر برخی هنردوستان و هنرمندان گردیده رهانید و به صورت زیبا و طبیعی خودش جلوه گر ساخت،به قول معروف حیاتی که فاقد هنر و زیبایی پرستی باشد یک حیات واقعاً ناقص است که نه علم می تواند چنین خلای حزن انگیز را پر کند و نه فلسفه.حرف اخیر اینکه به وسعت وطن مان اندیشیدن ،هنر همه دگراندیشان است .هنری که از تغیرات و تحولات جاری در جهان امروز الهام میگیرد،ازهمین رو باید در کشور جنگ زده مان طرحی را پیش نماییم که با خصوصیات فرهنگی و واقعیت های عینی جامعه ما مطابقت داشته،طرحی که بتواند جامعه را به طرف تعالی و پیشرفت سوق نماید.
شنبه 18/12/1386 - 8:31
دانستنی های علمی
 آ. س. آ. ن : پیمان اقتصادی کشور های جنوبشرقی آسیا است که با حمایت امریکا در ظاهر جهت توسعه اقتصادی کشورهای جنوبشرقی آسیابوجود آمده و در باطن جهت تحکیم موقعیت سیاسی امریکا در منطقه است، این پیمان مخفف Association of South East Asian Nation بوده و اعضای آن عبارتند از: اندونزی، مالزی، فلیپین، سنگاپور،تایلند، برونئی .



§ اتحادیه اعراب : در سال 1945 با شرکت کشورهای اردن، سوریه ، عراق، عربستان، مصر و یمن تشکیل شد مرکز آن در قاهره و هدف از تشکیل این اتحادیه جلوگیری از ایجاد اسرائیل بود، بعد ها سایر کشور های عربی و همچنین ساف ( سازمان آزادیبخش فلسطین ) به عضویت آن در آمدند، پس از اخراج مصر از اتحادیه اعراب ( بعلت انعقاد پیمان کمپ دیوید ) مرکز این اتحادیه به تونس منتقل گردید.



§ اوپک : مخفف جملهOrganization of Petroleum Exporting Contries یعنی سازمان کشور های صادر کننده نفت می باشد، مقر آن در وین ( پایتخت اطریش ) و اعضای آن عبارتند از : ایران، عربستان ، عراق، کویت ، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، گابن، نیجریه، لیبی، الجزایر، ونزویلا، اکوادر.



§ جامعهء اقتصادی اروپا : پس از جنگ جهانی دوم با پیشنهاد امریکا جهت کمک به کشور های اروپائی بوجود آمد قرار داد همکاریهای اقتصادی کشور های اروپائی و امریکا در 1948 میلادی در پاریس امضأ شد و اعضای آن عبارتند از: المان، هسپانیا، اتریش، ایرلند، ایتالیا، ایسلند، انگلستان، بلجیم، پرتگال، ترکیه، دنمارک، سویدن، لوکزامبورک، فرانسه، تر کیه، ناروی، هالند، یونان.( در بازار مشترک اروپا که در سال 1957میلادی تشکیل گردید، اتریش ایسلند، ترکیه، سویدن و ناروی عضویت ندارند ) .
شنبه 18/12/1386 - 8:31
دانستنی های علمی
تاکید بر نژاد برتر و حفظ آن در نوشته‌های فیلسوفانی چون ارسطو فراوان دیده می‌شود. اعتقاد به اینکه اختلاف نژادی بین بردگان و آزادان امری فطری است و اساساً عده‌ای از بدو امر برده زاده می‌شوند, نه تنها در آثار فلاسفه یونانی دیده می‌شود بلکه نزد فلاسفه سایر ملل باستانی نیز رایج بوده است . این طرز تفکر در سده‌های میانه نیز ادامه یافت و بعدها در قرون معاصر , با اشاعه دارونیزم اجتماعی , بعضی از محققان نژاد گرا در صدد توجیه علمی نظریات
خود برآمدند. دارونیزم اجتماعی که ملهم از نظریات داروین در ارتباط با رده بندی حیوانات و گیاهان است وجود سلسله مراتب و قشر بندی اجتماعی را اصلی طبیعی تلقی کرده و آنرا تائید می‌نماید بنابراین نه تنها جنبش‌ها و تحولات را نفی می‌کنند بلکه با آنها به مقابله نیز بر می‌خیزند.
مولف کتاب جامعه شناسی طبقات اجتماعی در این زمینه می‌نویسد: از نظر قشربندی اجتماعی , دارونیست های اجتماعی معتقدند که انسان مانند سایر حیوانات و نباتات باید رده بندی شود و در جریان انتخاب آنهائیکه در مرتبه بالاتری قرار می‌گیرند طبیعتاً بر دیگران ارجحیت دارند. بنابراین کسانی که استعدادهای طبیعی دارند فرمانروا و آنانی که از استعدادهای طبیعی بی بهره‌اند توده‌های کارکن را تشکیل می‌دهند. از نمایندگان مشهور این طرز تفکر می‌توان اسپنسر , باگهموت , کمپلوویج ,راتزنهوفر , فرانگلین وارد, وودبری اسمال و سامنر را نام برد . اصول و چهار چوب تفکرات و نظریات بعنوان مکاتب فرعی آن می‌توان نام برد : یکی مکتب زیست سنجی است که بنیان گذار آن لاپوژ فرانسوی است . به نظر گالتن چون انسانها از لحاظ خصوصیات فردی و صفاتی مثل رنگ پوست , نیروی فیزیکی ,و مشخصات روانی با یکدیگر تفاوت زیاد دارند بنابراین از لحاظ اجتماعی و طبقاتی نیز باهم برابر نیستند. گالتن این نابرابری را با عامل وراثت در ارتباط می‌داند. و دخالت عوامل اجتماعی را در آن موثر نمی‌داند.. وی استعدادهای انسان را بطور کلی نشأت گرفته از وراثت می‌داند و به همین دلیل گالتن عقیده داشت که محیط اجتماعی قادر نیست از افرادی بی استعداد افراد موفق و شاخص بسازد.
شنبه 18/12/1386 - 8:29
دانستنی های علمی
همدستی و همیاری لازمه تحقق مداوم آمال بشر و شدن دائمی اوست و او را به غنای بیشتر و تكامل فزون تر توانا می سازد ،لذا زندگی هسته ای و خانوادگی به روستا و از روستا به شهر گسترش می یابد. شهرها بزرگ و بزرگ تر می شوند و تراكم به وجود می آید، اما عطش همچنان ادامه دارد. بزرگ ترین مانع برای تماس و گفت وگو و تعامل فرهنگ ها و ملت ها، زبان بوده است. بدون زبان مشترك نمی توان همدیگر را فهمید و نمی توان آموخته ها را انتقال داد. داد و ستد آدمیان بدون زبان مشترك به كندی صورت می گیرد و برای تسریع آن باید این مانع برداشته شود. از قرن هجدهم این دغدغه وجود داشت اما هیچ زبانی نمی توانست به عنوان زبان مشترك برگزیده شود زیرا در دوره استعمار، ملت های مغلوب و مستعمره زبان مناسب برای جهانی شدن را نداشتند، زبانی روان و دارای قواعد و ساختار تعریف شده و روشن و آسان برای آموخته شدن و یا اگر زبانی مناسب وجود داشت، منزلت لازم برای آنكه به زبان جهانی تبدیل شود را نداشتند. ملت های غالب نیز نمی توانستند زبان خود را جهانی كنند زیرا زبان مقوله ای سیاسی و وسیله سلطه و یا تثبیت سلطه فرهنگی و تمام عیار استعمار تلقی می شد و لازمه مقابله با استعمار و چپاول های اقتصادی و استبداد سیاسی آن، مقابله با سلطه پیدا كردن زبان آن بود. این مشكل و آن نیاز موجب شد، دانشمندی به نام اسپرانتو راه سومی بگشاید. او در سال 1887 م پیشنهاد كرد زبان تازه ای با قواعد و دستور زبان ویژه ساخته شود كه قابلیت جهانی شدن را داشته باشد و ملت ها در ضمن حفظ زبان محلی و بومی خود از یك زبان دوم كه در مدارس می آموزند برای ارتباط بهره گیرند و چون این زبان تركیبی از خواص و امتیازات و كلمات زبان های مختلف اروپایی است، سیاسی نمی شود و شائبه استعماری ندارد و قربانی كشمكش، قدرت ها، جهانی و مبارزات آزادیبخش نمی شود.
شنبه 18/12/1386 - 8:28
دانستنی های علمی

به نام خدا

سالروز رحلت جانگداز پیامبر اعظم اسلام و شهادت جانسوز امام حسن مجتبی كریم اهل بیت و شهادت امام الروعوف ضامن آهو شمس الشموس حضرت امام رضا (ع) تسلیت باد

شنبه 18/12/1386 - 8:21
دعا و زیارت
شَرُّ النّاسِ مَن لا یعفو عَنِ الزَّلَّةِ وَ لا یستُرُ العَورَةَ
بدترین مردم کسى است که خطا را نمی ‏بخشد و عیب (دیگران) را نمی ‏پوشاند
شنبه 18/12/1386 - 8:18
دعا و زیارت

اَمّا عَلامَةُ التّائِبِ فَاَربَعَةٌ: اَلنَّصیحَةُ لِلّهِ فى عَمَلِهِ وَ تَرک الباطِلِ وَ لُزومُ الحَقِّ وَ الحِرصُ عَلَى الخَیرِ
نشانه توبه ‏کننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها کردن باطل، پایبندى به حق و حریص بودن بر کار خیر.

شنبه 18/12/1386 - 8:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته