• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 235
تعداد نظرات : 45
زمان آخرین مطلب : 5943روز قبل
دانستنی های علمی
 

 

دلیر تیغ را به کار می برد ,  و بدل زبان را.      

        (امثال و حکم دهخدا)

 

پنج شنبه 11/11/1386 - 7:58
دانستنی های علمی
 

 

آردش رفته است سبوسش مانده است.            

      (فرهنگ مردوخ)

پنج شنبه 11/11/1386 - 7:57
دانستنی های علمی
 

 

آرد خود را بیختیم و الک خود را آویختیم.                  

 (فرهنگ مردوخ)

((کنایه از هوس و هوس افتادن و دیگر دنبال امیال دل نرفتن است))

 

پنج شنبه 11/11/1386 - 7:56
دانستنی های علمی
 

آرد ریخته در خار زار جمع نگردد.                     

    (فرهنگ مردوخ)

 

پنج شنبه 11/11/1386 - 7:55
دانستنی های علمی
 

 

آبروی خودت در دست خودت است مواظب آن باش.      

        (امثال و حکم دهخدا)

 

پنج شنبه 11/11/1386 - 7:54
دعا و زیارت
 

اسلام پزشک بی دارو(بخش6)

 

بخش ششم : عوامل مرگ تدریجى
بعضى از خوردنیها و آشامیدنیها كه جزو غذاهاى بسیار مرسوم ملتها شده اند، صرف نظر از این كه فاقد مواد ویتامینى ، و قدرت غذائى هستند، براى انسان بطور تدریج ، ایجاد مرگ مصنوعى مى نمایند.
دخانیات
دخانیات كلمه اى است عربى مشتق از ((دخان )) كه در لعنت به معنى دود است ، بنابراین هر چه ایجاد دود كند به نام دخانیات نامیده مى شود، ولى در اصطلاح امروز، دخانیات به توتون ، تنباكو، و مشتقات اینها مانند سیگار، چپق ، و قلیان گفته مى شود.
دخانیات چنانچه از معنى آن پیداست غیر از دود چیزى نیست و دود همان كلمه اى است كه انسان از شنیدن آن تنفر دارد، زیرا كلمه دود انسان را بیاد تاریكیهات ، تیره گیها و خفقانه مى اندازد، دود یعنى ظلمت و فشار روح و دل .
آرى همین دخانیات است كه جسم و روح ما را مى فشارد، صورت گلگون جوانان را به تیرگى و سیاهى مى كشاند، و قلب روشن آنان را تیر و تاریك مى سازد، و همان دود است كه اخلاق نیكوى انسانها را به تندى و عصبانیت ، تبدیل مى كند.
دخانیات همان دودى است كه بشر با یك كبریت آنرا روشن مى كند، و بوسیله آن خرمن زندگى خود را به آتش مى كشد، و در این خرمن ، قبل از هر چیز سلامت خود را مى سوزاند و سپس در آمد روزانه خود را كه براى بیشتر افراد، با كندن جان ، فراهم مى شود به آتش مى كشد حال بهتر است با تركیبات اصلى این دود و دخان بیشتر آشنا شویم .
تركیبات شیمیایى ، توتون و دود آن عبارتند از:
((1
نیكوتین 2 گاز كربنیك 3 اسید استیك و اسید سیانیدریك 4 الكل متیلیك 5 آمونیاك 6 پریدین
1 ((
نیكوتین )) در سال 1828 بوسیله ((پوست وت و ایمان )) كشف شد، اگر محلول یك یا دو در صد نیكوتین خالص به قورباغه تزریق شود، مرگ آن حتمى است براى كشتن خرگوش 4/1 تزریق آن كافى است و براى كشتن سگ 2/1 تا دو قطره .
2 ((
گاز كربنیك )) همه مى دانند موجب خفگى است .
3 ((
اسید استیك و اسید سیانیدریك ))، با یك قطره این اسید یك انسان را مى شود نابود ساخت .
4 ((
الكل متیلیك ))، باعث كورى چشم است .
5 ((
آمونیاك ))، همان چیزى است كه از فساد مواد آلى تهیه مى شود.
6 ((
پریدین )) مولد سرطان است .
باید دید كسى كه روزى 20 عدد سیگار مى كشد تا چه اندازه خود را به مرگ تدریجى مبتلا كرده است :
در 20 عدد سیگار:
نیكوتین
پریدین
آمونیاك
اسید سیانیدریك
اسید كربن
بد نیست از معتادین به دخانیات بپرسیم به جاى پول دادن و خریدن این همه سموم و بعد كشیدن و مسموم شدن ، بهتر نیست این پولها را صرف میوه هاى شیرین و گوارا بنمایید؟
بعضى از افراد معتاد براى سیگار كشیدن خود دلیل مى آورند و مى گویند: كشیدن سیگار باعث آرامش فكر و اعصاب است ولى این دلیل صحیح نیست ، زیرا:
((
استعمال دخانیات در حین انجام كارهاى سنگین دو چندان ضرر مى رساند. كسى كه در اثر فشار كار زیاد جسمى ، استراحت مى كند بنا به گفته فیزیولوزیست ها دین خود را در قبال اكسیژن ادا مى كند. در موقع اشتغال به كار سنگین احتیاج به اكسیژه آنقدر افزایش مى یابد كه بدن در آن حالت با نقس كشیدن هاى پى در پى تند و عمیق و تشدید كار قلب ، نمى تواند اكسیژن را تاءمین كند و در نتیجه نقص اكسیژن گیرى ، خستگى تولید مى شود.
رفع خستگى انسان پس از كارهاى سنگین با تنفس عمیق باید توام باشدت تا مواد حاصله در حین كار در اثر اكسیداسیون از بین بروند، استعمال دخانیات در چنین وضعى موجب كمبود اكسیژن گیرى گردیده و از نیروى كار مى كاهد.
روى این اصل مشاهده ((اسكى بازى )) كه در حال اسكى سیگار به دهن دارد و یا ورزشكارى كه بخاطر سیگار خمیازه مى كشد چقدر ملال انگیز است ))(424)
دخانیات و ویتامن ث
((
دخانیات ویتامین ((ث )) بدن را فاسد مى نماید و شخص معتاد را زود پیر مى كند، زنان معتاد كمتر بار دار میشوند و زود یائسه مى گردند، زخم معده معتادین دیر جوش مى خورد.
قطران دود كه به صورت جرم مى باشد ایجاد سرطان مى نماید))(425)
قندهاى مصنوعى
یكى از مواد لازم بدن ، مواد قندى است یعنى شیرینیها، چنانكه چربیها نیز قسمت دیگرى از مواد ضرورى بدن را تشكیل مى دهند، ولى مواد قندى ضرورى را بایست از قندهاى طبیعى تاءمین نمود، مثلا با خوردن خرما، عسل ، چغندر.... كاملا مواد قندى بدن تامین مى شود قندهاى مصنوعى بواسطه داشتن مقادیرى داروهاى شیمیایى براى سلامت بدن مضر است و جزء عوامل مرگهاى تدریجى محسوب مى شود.
((
لبو تمام مواد لازم را از نظر ویتامین و آنزیم جهت هضم و جذب قند دارد، قندى كه با كمك داروهاى شیمیایى از چغندر گرفته مى شود فاید این عوامل مفید بوده و براى اینكه در بدن سوخته و نیروى لازم را تحویل دهد ناچار است كه این عوامل را از غذاهاى دیگر و ذخایر بدن گرفته انسان را دچار كمبود آنها ساخته و موجب گرسنگى نامرئى گردد و سرانجام بیماریهایى ایجاد نماید.
قند سفید یك غذاى محرك و بیمارى زاست و در زندگى نیمه مصنوعى شما از غذاهاى كشنده مسحوب مى شود مرگ تدریجى كه از خوردن قند سفید به انسان دست مى دهد، عامل بسیارى از ناخوشیها و ناراحتیهاى جسمى و روحى است ، دندان را خراب مى كند، خون را كثیف مى نماید.
كبد را كه سكان كشتى بدن است خراب مى نماید و سلسله اعصاب را ضعیف مى سازد.
به این جهت من به شما توصیه مى كنم كه براى شیرین كردن كام خود، حتى المقدور از شیرینیهاى طبیعى مثل عسل ، مویز، شیره ، خرما و لبو استفاده نمایید، و اگر خواستید قند سفید بخورید از قند نیشكر بهره مند شوید))(426)
چاى قهوه انواع كولاها
چاى و كولاها خصوصا چاى خوراكى جزو رژیمهاى عموم خانواده هاست ، عمومى ترین وسیله پذیرایى هر مهمانى است ، قهوه هم كم و بیش ‍ در بعضى خانواده ها استعمال مى شود.
با آنكه چاى و قهوه و همین طور كولاها فاقد مواد ضرورى و لازمند متاءسفانه نزد بیشتر خانواده ها بحسب عادت از رایج ترین آشامیدنیها مى باشند.
((
یك دسته دیگر از غذاهاى ضد حیاتى ، اجسام دو محلولى هستند كه در آب و روغن حل مى شوند.
خاصیت این اجسام این است كه به كمك آب به طرف سلولهاى بدن مى روند و در چربى غشاء سلولها مخصوصا سلولهاى عصبى حل شده داخل آنها راه یافته سبب تخدیر و بى حس كردن سلولهاى مى شوند.
مهمترین این اجسام دو محلولى عبارتند از الكل ، مرفین ، تریاك ، كافئین ، قهوه و چاى ، تئوبرملین و كاكائو.
اشخاص معمولا بدون آنكه مسمومیت این مواد را منكر شوند خود را بوسیله آن مسموم مى كنند... ما صبح بجاى آنكه میوه بخوریم صبحانه خود را با چاى شروع مى كنیم ، و تا آخر شب هر موقع هوس نماییم خود را مسموم مى سازیم .
كولاها نیز آشامیدنیهایى هستند كه مقدارى كافئین دارند، و حتى مقدار این سم در آنها دو برابر یك قهوه بسیار تند است ، كولاها تولید زخم معده كرده و میناى دندان را فاسد مى كنند.
لیمو نادها، آشامیدنیهاى بسیار بدى هستند زیرا اگر با قند سفید درست شوند ضررهاى بسیار دارند و زود فاسد مى شوند و حال آنكه لیمو ناد سازها براى جلوگیرى از ترش شدن آن معمولا ((ساخارین )) كه سم كبد است استعمال مى نمایند))(427)
چاى و قهوه عامل خوابى و ریزش موى سر است .
((
بعضى از سموم مثل كافئین كه در چاى و قهوه وجود دارد خواب را كم مى كند))(428)
((
یكى از عوامل موثر ریزش و سفید شدن موى سر قهوه است ، در آزمایشگاه به عده زیادى از خوكچه هاى هندى كه خوب تغذیه شده بودند مقدارى قهوه خوراندند پى از مدتى دیدند كه در این حیوانات عوارض ‍ كمبود ویتامین هاى (ب ) ظاهر شده است ، بعد از آزمایش و تشرح دقیقى كه در آنها به عمل آمد معلوم شد قهوه اى كه به این حیوانات خورنده شده است تمام ویتامین هاى (ب ) را در معده و روده ها حل كرده و به خارج دفع و نگذاشته است جذب خون و بدن شود))(429)

چهارشنبه 10/11/1386 - 9:50
دعا و زیارت
 


نام كتاب :اسلام پزشك بی دارو

مؤ لف : احمد امین شیرازى

اسلام پزشک بی دارو(مقدمه)

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
علم غذاشناسى از علومى است كه امروز توسعه بیشترى یافته و مورد علاقه عموم طبقات مردم قرار گرفته است .
این علم در زمان قدیم هم متداول بوده است . و بهترین سند آن ، كتابهایى است مانند ((مخزن الاویه )) و امثال آن كه در این باره تدوین شده است . امروز غذاشناسان ، با الهام از این كتب و تجربیات و زحماتى كه خود در این قسمت به كمك آزمایشها متحمل گشته اند سبب تكمیل و گسترش بیشتر این علم شده اند.
البته اگر افراد اجتماع در حد استعداد خود نسبت به غذاها شناسایى پیدا كنند و به كار بندند بهمان اندازه به بهداشت عمومى كمك نموده و متقابلا به همان نسبت از مصرف داروها و مخارج هنگفت مربوط به آن و بیماریها كاسته خواهد شد.
اسلام همانگونه كه از هر نظر كامل است ، از نظر جنبه هاى بهداشتى نیز مكتبى غنى و نیرومند دارد. شاهد این مدعا اسناد زنده اى است كه این كتاب قسمتى از آنها را نشان خواهد داد.
راستى جاى شگفتى است كه در چهارده قرن قبل ، پیشوایان اسلام درباره یك گیاه یا یك میوه حقیقتى را بیان كرده اند كه در آن روز شاید باور كردنى نبوده اما امروز كه روز شكوفا شدن مطالب پیچیده و روشن گشتن حقائق نهفته است در پرتو آزمایشها و زحمات پى گیر دانشمندان ، حقیقت آنها كاملا روشن گردیده است .
كدام دانشمند و محقق است كه بتواند حقایق علمى قرآن را درباره جنین و نطفه تا غرائز و فطرت ها و تابیولوژى و فیزیولوژى منكر شود؟
كدام دانشمندان و فیلسوف است كه نظریات اسلام را درباره سیارات و زمین و سایر كواكب آسمانى و طریقه گردش آنان را با دیده تحقیر نگردد؟ بلكه همین نظریات زیر بناى علوم و سرنخ دقتها و مطالعات دانشمندان تا زمان ما گردیده است و از همین نظر است كه ((انشتین ))در كتاب ((دنیایى كه من مى بینم )(1) و بطور كلى مذهب را محرك تحقیقات و مطالعات علمى بشر میداند بویژه مذهبى كه مرام و شعارش تفكر است ، همان تفكرى كه بالهاى قوى انسانها به سوى بهشت مینو سرشت علم و تحقیق معارف بشرى است (2)
تحركى كه اسلام براى بشریت بوجود آورد تنها مخصوص مسلمانان نبود بلكه شعاع و پرتو آن غرب را نیز فرا گرفت .
((
دنیاى اسلام در جهان مسیحى نفوذهاى گوناگون داشت اروپا از دیار اسلام ؛ غذاها، شربت ها، دارو، درمان ، اسلحه و نشانه هاى خانوادگى ؛ سلیقه و ذوق هنرى ، صنعت و تجارت و قوانین و رسوم دریانوردى را فراگرفت ، و غالبا لغات آن را نیز از مسلمانان اقتباس كرد. ابن سینا و ابن رشد ازمشرق بر فلاسفه مدرسى اروپا پرتو افكندند...
این نفوذ اسلامى از راه بازرگانى و جنگهاى صلیبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتین و مسافرت دانشجویى از قبیل ((كربرت ))و... به اندلس ‍ اسلامى انجام گرفت ))(3)
خوب است شاهد زنده را براى اثبات این قسمت از كتب غذائى غربیها با اعتراف جالب آنان بنویسیم .
((
لونس كارالیه )) ((اریك نیژل )) دكتر پروفسور لهارمو )) ((لیموندد دكسترت )) درباره شكر تیغال اینطور مى نویسد:
((
بعقیده حكیم مؤ من (4)، شكر تیغال (5) ؛ خاصیت ملین و مسكن دارد. و براى حدت اخلاط و سوزش مرى و خشونت سینه و معالجه سرفه و صاف كردن آواز و رفع خشكى گلو و معده نافع است .
آزمایشها و تحیقات علمى امروز هم خواص درمانى و آثار شفابخش شكر تیغال را همانطوریكه حكیم مؤ من نوشته است تاءیید كرده ))(6)
از جمله چیزهاى كه به همراه علوم مسلمین از طریق جنگهاى صلیبى از آسیا رفت ، گیاهان مختلف بود همان نویسندگان مزبور ((لونس كارالیه ، اریك نیژل و... ))درباره گل گاوزبان ))مى نویسند:
گهواره اصلى ((گل زبان )) آسیاى صغیر بوده است كه امروز در همان جا بحالت وحشى و خودرو میروید در قرن شانزدهم میلادى جنگ جویان صلیبى كه از دمشق به اروپا گشتند تخم گل گاوزبان را به اروپا آورند و كشت كردند كشت گاوزبان به زودى در سراسر اروپا رواج یافت و حتى در قرن وسطى آنرا یكى از سبزیها خوردنى مثل جعفرى میدانستند (7)
با توجه به این مطالب ارزش و اهمیت غذاشناسى در میان دانشمندان اسلامى بویژه ایرانیان مسلم میگردد. كتاب حاضر تطبیق و سنجشى است كه بین غذاشناسى اسلامى و عذاشناسى روز شده و در كنار آیات و روایات اسلامى كه تكیه گاه اساسى این كتاب است به مقالات دانشمندان علوم بهداشتى و غذایى نیز اشاره شده كه خواننده با مطالعه آن وسعت و عظمت مكتب آسمانى اسلام پى میبرد وبخوبى میشود چگونه اولیاء گرامى این آئین در 14 قرن قبل نكات دقیق غذاشناسى و بهداشتى را به پیروان خود خاطر نشان كرده و براى مداواى مردم از آنها استفاده نموده اند.
انتخاب نام (( اسلام پزشك بى دارو )) براى این كتاب به همین مناسبت است .
و منظور از ((پزشك بى دارو )) طبیب غذاشناسى است كه او به جاى آمپول ، قرص ، كپسول هاى رنگارنگ و احیانا شربتهاى تلخ ، بیمار را با غذاهاى لذیذ و میوه هاى شیرین مدارا مى كند. دین مقدس اسلام چون این روش را به مردم آموخته پس او پزشك بى دارو است . مطالب كتابى كه در دست شماست ، بیانگر همین حقیقت است .
قم اردیبهشت 1373
احمد امین شیرازى
گرسنگى
یكى از حالات انسان ، گرسنگى است كه مى توان آن را دو قسمت دانست .
1
داشتن اشتها براى صرف غذاهاى متنوع .
2
كمبود مواد غذایى .
كسى كه دچار كمبود مواد غذایى گشته ممكن است سیر باشد و غذاهاى ایده آل خود را هم بخورد؛ بنابراین گرسنگى قسم دوم به معناى این است كه مواد لازم و ضرورى بدن به آن نرسیده و به همین جهت نوع دوم را فقط غذاشناس مى توانند تشخیص بدهد.
((
بوسیله اكتشافات فراوان ، بشر امروز میدانید كه در خوراكیها اسرار دیگرى غیر از پر كردن شكم وجود دارد و تنها با سیر كردن معده نمى توان نیروى لازم براى بدن را بدست آورد. ممكن است شما غذا بخورید، زاید هم بخورید، ولى سوخت ماشین بدنتان لنگ باشد.
پس غیر از گرسنگى ظاهرى ، یك گرسنگى دیگرى هم وجود دارد كه حس ‍ گرسنگى ظاهرى ، یك گرسنگى دیگرى هم وجود دارد كه حس گرسنگى قادر به درك آن نیست و باید با وسائل دیگر به وجود آن پى برد))(8)
كمبود مواد غذایى
در اثر گرسنگى قسم دوم كه همان كمبود مواد غذایى است مرگ تدریجى براى اشخاص پیدا مى شود زیرا بواسطه نرسیدن غذاى مورد احتیاج به بدن ، رفته رفته جسم انسان نیرو و مواد لازم را از دست مى دهد و در صورت تهاجم میكرب ، بدن تاب مقاومت و مبارزه را ندارد و بالاخره شكست مى خورد و از پاى در مى آید.
براى كسانى كه مى خواهند ملتى را از پاى در آورند گرسنگى قسم دوم حربه خطرناك و كشنده اى است زیرا بدون جنجال و هیاهو، مردمى را ندانسته و نفهمیده با پاى خودشان به گور مى فرستند.
((
فلسفه هاى گمراه كننده و بیگانه و فساد انگیز، عقیده دارند كه براى از پاى در آوردن ملتى نخست باید سلامت و تندرستى او را ضعیف كرد و مبانى اخلاقى او را درهم شكست پس از آن به آسانى مى توان او را طعمه خویش ساخت )).
بعنوان مثال مى توان از نان سفید، قند سفید و مواد شیمیایى نام برد، سفیدى اینها ظاهرا فریبنده است ؛ و رنگشان براى مشكل پسندان بسیار مطلوب و مطبوع است اما در واقع فاقد مواد حیاتى و غذایى است .
زیرا در نان سفید:
((
سبوس كه جدار خارجى گندم است و دائما در هوا و در آفتاب غوطه ور مى باشد، و داراى مقدار زیادى ویتامین ها و عوامل فعاله است در اثر اعمال سفیدگرى نابود میشود))(9)
بنابراین نانى كه از این راه تهیه مى شود تنها گرسنگى قسم اول را از بین مى برد در حالى كه گرسنگى قسم دوم یعنى كمبود مواد غذایى به حال خود باقى است .
((
در كشورهایى كه مثل كشور بلژیك در زمان جنگ اول جهانى ، نرم و الك كردن نان را ممنوع كرده بودند، تلفات ناشى از بیماریهاى قلبى ، تصلب شرائین ، مرض قند و فشار خون بفاصله یكسال تقلیل فراوان یافت . تلفات همه طبقات مردم در هر سنى مخصوصا كسانى كه بیش از هفتاد همه طبقات مردم در هر سنى مخصوصا كسانى كه بیش از هفتاد و پنج سال داشتند تنزل محسوس یافت این نكته بطور مسلم ثابت مى كند كه سرچشمه بسیارى از امراض ناگوار پیرى ، ناشى از كیفیت تغذیه است (10)))
در ردیف چیزهایى كه باعث فقر غذایى مى شود و مواد فعال غذاها را نابود مى سازد و در نتیجه ، گرسنگى قسم دوم را به وجود مى آورد مى توان از عمل سفیدگرى و كود شیمیایى استفاده مى كنند كه در بعضى اوقات با گازهاى سمى تواءم است .
((
آردهاى سفید، تنها آرد الك كرده ساده نیستند بلكه در بعضى كارخانه ها آنها را با مواد شیمیایى سفید مى كنند و این عمل سفید گرى با گازهاى سمى انجام مى گیرد، مضحك تر آن كه بجاى خمیر ترش هم مواد شیمیایى بكار میبرند كه كارخانجات شیمیایى آنرا بجاى خمیر ترش ساخته اند.
این خمیر ترش مصنوعى ساخت آمریكا كه در اغذیه فروشیها موجود است و متجدد آمریكا رفته آن را براى پختن كیك و شیرینى مصرف مى كنند از تركیبات زاج سفید است و بایستى از آن جدا اجتناب كرد، زیرا در بنگاه فیزیولوژى دانشكده طب پاریس و بنگاه بهداشت غذایى به دقت مورد مطالعه قرار گرفت و مضر تشخیص داده شد و نیز در همان مؤ سسات ، زاج را در سگ امتحان كردیم معلوم شد كه مولد زخمهاى سخت معدى و رودى است این امراض در شهرهایى كه خمیر مایه شیمیایى مصرف مى شود و زیاد دیده مى شود(11)))
كود شیمیایى هر چند از نظر تمیزى و صرفه و فراوانى و آسانى حمل و نقل آن مورد توجه كشاورزان قرار گرفته ولى نباید غافل از خطراتى كه مستقیما از این راه متوجه مواد غذایى ما مى شود باشیم .
((
در اینجا بى اختیار به یاد كودهاى مصنوعى مى افتم كه دانشمندان مضرات آن را به وسیله آزمایش نشان داده اند از نظر شیمیایى گندمى كه با كودهاى مصنوعى به عمل آمده است ممكن است گندمى طبیعى شناخته شود ولى تركیبات آن از نظر املاح معدنى با گندم طبیعى یكسان نیست سلولهاى سرطانى داراى مقدار زیادى پتاسیم هستند و كودهاى مصنوعى این فلز را بحد زیادترى دارند))(12)
قبلا از قند سفید نامى برده شد البته یكى از مواد ضرورى بدن ، مواد قندى اند كه در شیرینى هاى طبیعى مانند عسل ، خرما، كشمش ، چغندر و.... به مقدار زیاد یافت مى شود ولى قند سفیدى كه ساخته شده دست انسانهاست و علم صنعت در آن دخالت كرده باعث مرگ تدریجى و مصنوعى ماست .
((
مصرف قند در آمریكا از پنجاه سال به این طرف دو برابر شده و به همین نسبت مرض قند و دیابت و عوارض آن افزایش یافته است .
طبق آمار دقیقى كه بدست آمده پنجاه و هشت سال پیش یعنى در سال 1900 هر فرد آمریكایى بطور متوسط هر سال پنج كیلو قند سفید صنعتى مصرف مى كرد ولى امروز با شیرینى هاى مختلف و شربتهاى قندى كه مثل اقیانوس جریان دارد هر فرد آمریكایى به طور متوسط بیش از 50 كیلو قند سفید صنعتى مصرف مى كند و از ضرر و زیان آن هم بى خبر است این بى خبرى نه تنها در آمریكا بلكه در تمام كشورهاى دنیا وجود دارد))(13)
غذا شناس
غذا شناس به معناى كسى است كه خاصیت خوراكى و انواع میوه ها و سبزیها را دانسته باشد و بتواند آنچه را كه مورد نیاز بدن هر كس از غذاهاى گوناگون است معین كند.
بدن ما مانند ماشینى است كه سوخت مخصوصى مى خواهد و ظرفیت و قدرت آن محدود است .
بدیهى است كه اگر صاحب ماشین بیش از اندازه بر آن حمل نكند و سوخت مناسب را براى آن تعیین نماید كمتر ممكن است به درد سر و ناراحتى بیفتد و از كار بى كار شود.
هر كس اگر غذاى خود را بیابد و بداند كمبود بدنش از چه جهت است و از خواص میوه ها، سبزیها و انواع خوراكیها با اطلاع باشد و در موقع مناسب هر كدام را بكار ببرد، به طور حتم از بسیارى از امراض ، محفوظ و مصون خواهد ماند ولى باید توجه داشت كه این كار یك غذاشناس ماهر و استاد است كه بتواند بدین وسیله از كمبودهاى بدن ، جلوگیرى نماید، و راه را براى هجوم انواع میكربها مسدود نماید، و نیز اگر مریضى به او مراجعه كرد، از همین سبزیها، میوه ها و غذاهاى مخصوص و عرضه داشتن یك رژیم غذایى خاص ، با خرج كم و زحمت كمتر؛ او را از چنگال مرض و عفریت مرگ نجات دهد.
پزشك
پزشك به كسى گفته مى شود كه بعد از سالها رنج و زحمت فورمولهایى از تركیبات داروها را بداند و از دستگاههاى مختلف بدن آگاه باشد؛ و به چگونگى تاءثیر دارو بر بدن وارد باشد و نیز بیماریها را بشناسد تا امراض ‍ گوناگون را به وسیله داروهاى مختلف كه به صورتهاى متفاوتند مداوا نماید.
اهمیت كار غذا شناسان
ارزش بیشتر كار غذاشناسان را مى توان با یك مقایسه اجمالى غذا و دارو درك كرد.
1
مداواى غذا شناس به وسیله گیاهان ، میوه ها، سبزیها، و غذاهاى متنوع است كه معمولا در اختیار همگان قرار دارد.
به خلاف داروهاى گوناگون كه با در نظر گرفتن مقدمات تهیه و توزیع آن غالبا از دسترس عده اى از مردم به دور است .
2
غذاهاى رنگارنگ یا میوه هاى شیرین و خوش مزه و یا سبزیهاى معطر، مطبوع طبع همه كس و غذاى طبیعى بشر است ولى داروها چنین نیستند مثلا تزریق یك آمپول علاوه بر ایجاد درد و ناراحتى و گاه سرگیجه و خفقان قلب براى بیمار ترس و تشویق را همراه دارد.
3
از نظر اقتصادى ، مخارج نسخه یك پزشك قابل مقایسه با آنچه كه یك غذاشناس دستور مى دهد نیست .
4
دستورهاى غذا شناس عنوان پیش گیرى دارد یعنى نمى گذارد كه میكروب در نهاد مریض نفوذ كند در صورتى كه بیشتر داروها براى از بین بردن درد و مرض است و كمتر اتفاق مى افتد كه داروهایى براى پیشگیرى داده مى شود.
5
اغلب داروهاى پزشك ، مخدر و مسكن است ، براى اعصاب و قلب مریض مضر است در صورتیكه غذاها و میوه ها معمولا اثرات سوء و زیان بخش نخواهد داشت .
6
در صورت اشتباه پزشك در تشخیص ، ممكن است مریض بیچاره با استفاده از داروهاى عوضى به استقبال مرگ رود ولى اگر غذاشناس در تجویز سبزى مخصوص یا میوه خاص ، اشتباه كند حال مریض به آن شدت و وخامت نمى رسد.
اسلام و تغذیه
اگر تمام قوانین و دستورات اسلام را بررسى نمائیم با این حقیقت روبرو خواهیم شد كه دستورات اسلام منحصر به یك رشته از احتیاجات خواسته هاى بشرى نیست بلكه اسلام جنبه هاى روانى و جسمى هر دو را در نظر داشته و برنامه هاى مفصل و دقیقى براى هر دو قسمت معین نموده است .
این موضوع با مطالعه همه جانبه قرآن مجید و روایات پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام كاملا روشن و واضح مى شود و بخوبى معلوم مى گردد كه دین اسلام جامع همه جهات است در قسمت اهمیت سلامت جسم و دستورات بهداشتى و خواص میوه ها و سبزیها و غذاها و تغذیه مى توان فصل بزرگى را در اسلام پیدا كرد كه بعضى از آنها در این زمان عنوان معجزه پیدا كرده و براى نمونه به این مطلب كه نویسنده كتاب ((خواب و خوراك )) از قول امام صادق (ع ) آورده توجه فرمایید وى مى نویسد:
((
امروز ثابت شده است كه كاهو سرشار از كلسیم بوده و ویتامین هاى آ ب ث د (ى 1) زیاد دارد و به همین جهت خلقت گویچه هاى قرمز خون را زیاد مى نماید.(14)
اهمیت اسلام به سلامت جسم
از آنجا كه تا جسم ، توانا و سالم نباشد روح و عقل و فكر نمى تواند به درستى ترقى و پیشرفت نماید و از طرفى هم ترقى هر انسانى به وسیله عقل و فكر او مى باشد، باید دانست كه سلامت بدن سهم بسزایى در عظمت انسان از نظر جنبه هاى علمى و صنعتى دارد.
لذا على (ع ) مصیبت بشر را در سه چیز ترتیب اهمیت آن خلاصه نموده 1 فقر و تنگدستى 2 كسالت بدن و علیل بودن جسم 3 امراض روانى از قبیل حسد، بخل و تكبر و و در مقابل ، سه چیز را از نعمت هاى بزرگ براى انسان و انسانیت مى شمارد.
1
عدم احتیاج به مردم یعنى داشتن مال و كسب كافى براى اداره امور زندگى .
2
صحت و سلامتى جسم ، و نیرومندى و توانایى بدن .
3
سلامت روان از جهت داشتن صفات خوب انسانى و آلوده نبودن به اخلاقیات زشت و ناپسند.
الاوان من البلاء الفاقة ، و اشد من الفاقة مرض البدن ، و اشد من مرض ‍ البدن مرض القلب الاوان من النعم سعة المال ، و افضل من سعة المال صحة البدن و افضل من صحة البدن تقوى القلب (15)
پیامبر اسلام (ص ) مى فرماید خوشا به حال كسیكه اسلام بیاورد، و درآمدش براى معاش او كافى و بدنش نیرومند باشد))
طوبى لمن اسلم و كان عیشه كفافا و قواه شدادا)) (16)
على (ع ) در روایت دیگر سلامتى انسان را از بزرگترین نعمتها براى او شمرده است چنانكه مى فرماید.
الصحة افضل النعم (17)
امام سوم (ع ) در ضمن ((دعاى عرفه )) مى فرماید:
و متعنى بجوار حى واجعل سمعى و بصرى الوراثین منى
مرا از تمام اعضا و جوارحم بهره مند فرما، و چشم و گوش مرا وارث من قرار بده ، یعنى تا وقت مرگ مرا از كورى و كرى و نقص عضو، مصون و محفوظ بدار.
اسلام براى نیرومند شدن جوانان ؛ و برخوردارى آنان از سلامت جسم ، آموختن شنا و تیر اندازى را، و دو وظیفه پدر نسبت بفرزندش دانسته است ؛ پیغمبر اكرم مى فرماید؛
علموا ابنائكم الرمى و السباحه (18)
(
تیر اندازى و شنا را به فرزندان خود بیاموزید)
با توجه به آنكه دین مقدس اسلام هر دو جنبه روان و جسم را در نظر داشته تاءثیر هر یك را بر دیگرى مسلم دانسته و از طرفى دانشهاى پزشكى و روانى در این زمان موید این نظریه اند یعنى روان آرام بدون بدن سالم امكان ندارد و بدن سالم بدون فكر و اندیشه و اخلاق نیكو میسر نخواهد شد این كتاب نیز شامل هر دو قسمت است قسمت اول در سلامت بدن ، دستورات بهداشتى و انواع غذاها و میوه ها و.... قسمت دوم : تاءثیر حالات و اخلاق نیكوبر رژیمهاى رشد و صحت و یك سلامتى همیشگى .

چهارشنبه 10/11/1386 - 9:34
دعا و زیارت
 

مناسبت های قمری(جمادی الثانی)

5 جمادى الثانى
ولادت حضرت زینب
حضرت زینب ،پیام رسان نهضت عاشورا، دختر على علیه السلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام در پنجم جمادى الاول سال پنجم هجرى متولد شد. از القاب او مى توان عقیله بنى هاشم ، عارفه ، عالمه ، محدثه و فاضله رانام برد. این بانوى بزرگوار از جدش رسول خدا و نیز پدر و مادر بزرگوارش حدیث روایت كرده است . دو پسرش به نام هاى محمد سالار اسیران ، در سفر اسارت در كوفه و دمشق خطبه هاى آتشین ایراد و دستگاه ستم بنى امیه را رسوا نمود.
#
در مقابل یزید، حضرت زینب سلام الله علیها ایستاد و آن را همچو تحقیر كرد كه بنى امیه در عمرشان همچون تحقیرى نشنیده بودند.
صحیفه نور جلد 17، ص 59
#
همان مقدارى كه فداكارى حضرت ، ارزش پیش خداى تبارك و تعالى دارد و در پیشبرد نهضت حسین سلام الله علیه كمك كرده است ، خطبه هاى حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تاءثیر داشته است .
صحیفه نور جلد 17 ، ص 59
3 جمادى الثانى
شهادت حضرت زهرا علیها السلام
یكى از حوادث سال 11 هجرى ، رحلت یگانه دختر رسول الله صلى الله علیه و آله فاطمه سلام الله علیهاالسلام بود. رحلت و دگرگونیهایى كه اندكى پس از ارتحال پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله پدید آمد، روح و جسم حضرت را آزرده ساخت ، مدتى در بستر بیمارى بسر برد و سرانجام در سوم جمادى الثانى همان سال ، در سن هیجده سالگى چشم از جهان فروبست .
#
تمام ابعادى كه براى زن تصور است و براى یك انسان متصور است ، در فاطمه زهرا سلام الله علیها جلوه كرده و بوده است .
صحیفه نور جلد 6، ص 185
#
معنویات ، جلوه هاى ملكوتى ، جلوه هاى الهى ، جلوه هاى جبروتى ، جلوه هاى ملكى و ناسوتى همه در این موجود مجتمع است .
صحیفه نور جلد 6، ص 185
#
این خانه كوچك فاطمه سلام الله علیها و این افرادى كه در آن خانه تربیت شدند كه به حسب عدد، چهار، پنج نفر بودند و به حسب واقع تمام قدرت حق تعالى را تجلى دادند.
صحیفه نور جلد 16، ص 67
#
زنى كه در حجره اى كوچك و خانه اى محقر انسان هایى تربیت كرد كه نورشان از بسیط خاك تا آن سوى افلاك و از عالم ملك تا آن سوى ملكوت اعلى مى درخشد.
صحیفه نور جلد 16، ص 125
#
ما مفتخریم كه ... صحیفه فاطمیه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضیه است ، از ماست .
صحیفه نور جلد 21، ص 171
#
زنى كه افتخار خاندان وحى و چون خورشیدى بر تارك اسلام عزیز مى درخشید.
صحیفه نور جلد 21، ص 72
#
زنى كه از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است .
صحیفه نور جلد 16،125
20 جمادى الثانى
ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
صدیقه طاهره ، حضرت زهرا سلام الله علیها در روز جمعه 20 جمادى الثانى ، سال دوم یا پنجم بعثت در مكه پا به عرصه وجود نهاد. پدر بزرگوارش خاتم رسولان و مادر گرامى اش خدیجه كبرى بود. آن حضرت در سال اول یا دوم و یا سوم هجرى با امیرمؤ منان على علیه السلام ازدواج كرد و فرزندان آن بانوى آسمانى ، امام حسن و حسین علیهماالسلام و حضرت زینب و ام كلثوم علیهماالسلام مى باشند.
#
روز بزرگى است . یك زن در دنیا آمد كه مقابل همه مردان است .
#
یك زن به دنیا آمد كه نمونه انسان است .
#
یك زن به دنیا آمده كه تمام هویت انسانى در او جلوه گر است .
صحیفه نور جلد 6، ص 194
#
تاریخ اسلام گواه احترامات بى حد رسول خدا صلى الله علیه و آله به این مولود شریف است تا نشان دهد كه زن ، بزرگى ویژه اى را در جامعه دارد كه اگر برتر از مرد نباشد كمتر نیست .
صحیفه نور جلد 14، ص 201
#
روز شرافتمند عنصر تابناكى كه زیربناى فضیلت هاى انسانى و ارزش هاى والاى خلفة الله در جهان است .
صحیفه نور جلد 16، ص 125
20 جمادى الثانى
روز زن
انقلاب اسلامى منزلت واقعى زنان مسلمان ایران را به آنان بازگرداند و زمینه نقش آفرینى شان را در عرصه هاى اجتماعى ، فرهنگى و سیاسى مهیا ساخت . زنان مسلمان ایرانى در انقلاب و دفاع مقدس پابه پاى مردان در میدان مبارزه با طاغوت و دشمن متجاوز بعثى حاضر شدند. براى منزلت زنان در نظام مقدس جمهورى اسلامى همین كافى است كه سالروز تولد بزرگ بانوى اسلام حضرت فاطمه سلام الله علیهابه عنوان روز زن انتخاب گردید تا به آن اسوه بى بدیل تاءسى نمایند.
#
زن مظهر تحقق آمال بشر است ، زن پرورش ده زنان و مردان ارجمند است ، از دامن زن مرد به معراج مى رود، دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است .
صحیفه نور جلد 6، ص 194
#
زنان در عصر ما ثابت كردند كه در مجاهده همدوش مردان بلكه مقدم برآنانند.
#
زن انسان است ، آن هم یك انسان بزرگ ، زن مربى جامعه است .
صحیفه نور جلد 6، ص 186
#
سعادت و شقاوت كشورها بسته به وجود زن است ، زن با تربیت صحیح خودش انسان درست مى كند و با تربیت صحیح خودش كشور را آباد مى كند.
صحیفه نور جلد 6 ، ص 186
#
اگر روزى بناست روز زن باشد چه روزى والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیها است .
(
صحیفه نور جلد 12، ص 7372)
#
براى زن ها كمال افتخار است كه روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار داده اند افتخار است و مسؤ ولیت .
صحیفه نور جلد 19، ص 278
#
همین خانم هاى محجبه همین ها كه مظهر عفاف هستند، در نهضت پیشقدم بودند و در ایثار جان هم پیشقدم .
صحیفه نور جلد 6ص ، 194

سه شنبه 9/11/1386 - 9:40
دعا و زیارت
 

مناسبت های قمری(ذی الحجه)

دى الحجة
شهادت امام محمد باقر علیه السلام
دوران 9 یا 10 سال امامت آن حضرت كه مصادف با درگیریهى بین بنى امیه و بنى عباس بود، فرصت طلایى بود كه امام علیه السلام در نشر دین از آن استفاده كرد. آن حضرت در 7 ذى الحجه سال 114 هجرى پس از 57 سال تلاش و مبارزه به دست ایادى هشام بن عبدالملك مسموم و به شهادت رسید. بارگاه نورانى آن حضرت در قبرستان بقیع مدینه است .
#
عالم آل محمد صلى الله علیه و آله و عاشق حق تعالى ، جناب باقرالعلوم
علیه السلام ، صدقه را پس از وقوع در دست سائل مى بویید و مى بوسید و استشمام رایحه طیبه محبوب از آن مى كرد و خدا مى داند براى آن ذات مقدس و عاشق مجذوب چه راحت نفس و سكونت خاطر پیدا مى شد.
چهل حدیث ، ص 490489
9 ذى الحجه
روز عرفه
روز نهم ذى الحجه كه حاجیان از ظهر تا غروب را در صحراى عرفات به عنوان یكى از اعمال حج تمتع وقوف مى كنند و به راز و نیاز با خداوند متعال مى پردازند. شرافت دیگر این روز، به دلیل ورود دعاى بلند و عرفانى سالار شهیدان ، حضرت حسین بن على علیه السلام ، است كه در عرفات و در كنار جبل الرحمه قرائت فرمود. این دعا داراى چنان مضامین بلند عرفانى است كه در كمتر دعایى یافت مى شود.
#
این دعا اكثر چیزهایى است كه اكثر بینندگان از آن استفاده مى كنند، لكن در بین آن یك چیزهاى دیگرى هست كه استفاده از او مشكل است حتى براى عرفان بزرگ (ایكون لغیرك الظهور) حتى اینكه (ما لیس لك ) این تعبیر غیر از این است كه (هو المظهر) (( (ایكون لغیرك الظهور ما لیس لك ) )) یعنى ظهور همه از توست ، ظهور توست ، (( (متى غلبت حتى تحتاج الى دلیل ))) چه وقت غائب بوده اى ؟ هیچ وقت غائب نبودى ، از تو باید استدلال به دیگران بشود، و نه از دیگران استدلال به تو و هكذا.این از نعمت هاى بزرگى است كه براى بندگان خدا آمده است و هر كس به اندازه خودش از او استفاده مى كند.
صحیفه نور جلد 18،(ص ) 105
#
ما باید مردم را با توحید آشنا كنیم ، علماى اعلام باید مردم را با توحید آشنا كنند، با معارف الهى آشنا كنند، الغیرك الظهور ما لیس لك دعاى عرفه حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه متى غلبت حتى تحتاج الى ) چه قرآن هم همین است ، هر كدام یك زبانى دارد، قرآن نازل شده تا این جا رسیده است و ادعیه ائمه ما علیهم السلام به حسب تعبیر بعض مشایخ (قرآن صاعقه ) است و هر چه مسائل بخواهید، در ادعیه هست .
صحیفه نور جلد 19، ص 211
#
شما در مناجات حضرت ، در دعاى عرفه حضرت سیدالشهدا ملاحظه مى كنید كه چه مسائلى در آن هست و ما ازش غافل هستیم .
صحیفه نور جلد 20 ص 189
#
ادعیه ائمه كتاب صاعد است ، همان قرآن است رو به بالا مى رود جواب اوست تقریبا. كسى بخواهد بفهمد كه مقامات ائمه چى است ، باید رجوع كند به آثار آنها، آثار آنها ادعیه آنهاست ،، مهمش ادعیه آنهاست و خطابه هایى كه مى خواندند، مثل مناجات شعبانیه ، مثل نهج البلاغه ، مثل دعاى یوم العرفه و اینهایى كه انسان نمى داند كه چه بگوید درباره آنها.
صحیفه نور جلد 2، ص 175
10 ذى الحجه
عید قربان
روز دهم ذى الحجه یكى از اعیاد بزرگ مسلمانان است . خداوند متعال این روز را به پاس آمادگى حضرت ابراهیم در قربانى كردن فرزند و تسلیم حضرت اسماعیل براى قربانى شدند عید قرار داد.
#
عید سعید قربان ... از اعیاد بزرگ اسلام و میعادگاه پیامبران عظیم الشاءن ، از حضرت ابراهیم تا حضرت محمد صلى الله علیه و آله ،بنیانگذاران توحید و عدالت و رهبران صراط مستقیم عبودیت است .
صحیفه نور جلد 15، ص 178
#
عیدى كه انسان هاى آگاه را به قربانگاه ابراهیمى مى اندازد، قربانگاهى كه درس فداكارى و جهاد را در راه خداى بزرگ به فرزندان آدم و اصفیاء و اولیاى خدا مى دهد.
صحیفه نور جلد 18، ص 87
#
عید شریف فطر كه ضیافة الله است مقدمه اى است براى عید شریف قربان كه لقاءالله است .
صحیفه نور جلد 18،ص 104
#
و ابراهیم سلام الله علیه ، عید براى او، براى ذبیح الله است كه ثمره وجود خودش را حاضر شد كه فدا كند.
صحیفه نور جلد 18، ص 105
18 ذى الحجة
عید غدیر
عید غدیر، روز نصب حضرت على علیه السلام به ولایت و رهبرى مسلمانان و پس از بعثت ، بزرگترین اعیاد است . در سال دهم هجرى ، رسول خدا به حج رفت و احكام آن را به مردم تعلیم فرمود. هنگام بازگشت از مكه ، در محلى به نام غدیر خم ، فرشته وحى بر پیامبران نازل شد و گفت : (اى پیامبر، آنچه از خدایت بر تو نازل شده ، به خلق برسان كه اگر چنین نكنى پیامش را نرسانده اى .) پیامبر فرمان داد تا همه مسلمانان گرد آیند. پس از آن ، حضزت ، خطبه اى خواند و آنگاه دست خضرت على علیه السلام را بلند كرد و فرمود: هر كس من مولاى اویم ، این على مولاى اوست .
#
روز عید غدیر روزى است كه پیغمبر صلى الله علیه واله وظیفه حكومت را معین فرمود و الگوى حكومت اسلامى را تا آخر تعیین فرمود.
صحیفه نور جلد 3 ص 197
#
امروز كه روز غید غدیر است و از بزگترین اعیاد مذهبى است ، این عید عیدى است كه مال مستضعفان است ، عید محرومان است ، عید مظلومان جهان است ،
صحیفه نور جلد 19، ص 60
#
عیدى است كه خداى تبارك و تعالى به وسیله رسول اكرم صلى الله علیه و آله براى اجراى مقاصد الهى و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیاء حضرت امیر سلام الله علیه را منصوب فرمودند.
صحیفه نور جلد 19 ص 60
#
غدیر منحصر به آن زمان نیست غدیر در همه اعصار باید باشد و روشى كه حضرت امیر در این حكومت پیش گرفته است باید روش ‍ ملت ها و دست اندركاران باشد.
#
قضیه غدیر، قضیه جعل حكومت است .
صحیفه نور جلد 20 ص 28
#
مساله غدیر مساله اى نیست كه به نفسه براى حضرت امیر یك مساله اى پیش بیاورد، حضرت امیر مساله غدیر را ایجاد كرده است .
#
آن وجود شریف كه منبع همه جهات بوده است موجب این شده است كه غدیر پیش بیاید، غدیر براى ایشان ارزش ندارد، آن كه ارزش ‍ دارد خود حضزت است كه دنباله آن ارزش غدیر آمده است .
صحیفه نور جلد 20 ص 27

 

سه شنبه 9/11/1386 - 9:39
دعا و زیارت
 

مناسبت های قمری(رجب)

ماه رجب
ماه رجب ، ماه بارش رحمت الهى و ماه امیرالمؤ منین على علیه السلام است . هرگاه ماه رجب فرا مى رسید، پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مسلمانان را جمع كرده و عظمت این ماه را برایشان یادآورى مى كرد.
#
این دعاها... در ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان ، اینها انسان را همچو تقویت روحى مى كند...و نور افكن است براى اینكه این بشر را از این ظلمت ها بیرون بیاورد و وارد نور كند كه معجزه آسا است .
صحیفه نور جلد 12، ص 240
#
این سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان بركات بسیارى نصیب انسان ، انسانهایى كه مى توانند استفاده كنند از این بركات ، شده است .
صحیفه نور جلد 17، ص 264
#
از بركات این ماه ها ادعیه اى است كه وارد شده است در این ماه ها
صحیفه نور جلد 17، ص 264
13 رجب
ولادت حضرت على علیه السلام
مجسمه تقوا و الگوى عدالت ، حضرت على علیه السلام روز جمعه 13 رجب ، سال 30 عام الفیل در خانه خدا( كعبه ) به دنیا آمد. مادرش ‍ فاطمه دختر اسد و پدر بزرگوارش ابوطالب نام داشت . در دوران 63 سال عمر پر بارش ، 33 سال یار و همراه پیامبر در شادیها و سختیها بود. آنگاه 25 سال پس از رحلت پیامبر، او را به نام حق گوشه نشین كردند و تنها در 5 سال آخر عمر شریفش خلافت ظاهرى یافت و حكومت عدلى بنا نهاد كه تاریخ دیگر چنین حكومتى را ندید.
#
این روز، روزى است كه على بن ابیطالب ، سلام الله علیه ، كه باب وحى و امانتدار وحى بود متولد شد و این روزى است كه قرآن كریم و سنت رسول اكرم به ولایت این مولود بزرگ تفسیر شد و پشتوانه اسلام به وجود این مبارك مولود قوى شد.
صحیفه نور جلد 14. ص 226
#
مولود امروز، وصف كردنى نیست ، آنچه كه وصف كرده اند از او، دون شاءن اوست و آنچه شعرا و فلاسفه و دیگران درباره او گفته اند، شمه اى از آن چیزى است كه او هست .
صحیفه نور جلد 19، ص 135
#
نامدارترین سرباز فداكار در اسلام امیرالمؤ منین است و او گمنام ترین سرباز است . با كدام تفكر عرفانى ، فلسفى ، سیاسى و كدام قلم و زبان و بیان ، بشر این سرباز گمنام را معرفى كند و بشناسد و بشناساند؟
صحیفه نور جلد 17، ص 243
#
سلام و درود بر مولاى ما كه نمونه انسان و قرآن ناطق است و تا ابد، نام بزرگ او باقى است و خود الگوى انسانیت و مظهر اسم اعظم است .
صحیفه نور جلد 14، ص 225
#
كدام شخصیت است كه مى تواند ادعا كند از خردسالى تا آخر عمر رسول اكرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحى و حامل آن بوده است جز على بن ابیطالب كه وحى و تربیت صاحب وحى در اعمال روح و جان او ریشه دوانده ، پس او به حق عبدالله است و پرورش یافته عبدالله اعظم .
صحیفه نور جلد 14، ص 224
#
درود بى پایان بر على بن ابیطالب كه با دژخیمان به صورت مسلمان و مقدس نماهاى بدتر از كفار جنگید و از هیچ قدرتى نهراسید.
صحیفه نور جلد 20، ص 16
25 رجب
شهادت امام موسى كاظم علیه السلام
دوران 35 سال امامت حضرت با زمامدارى چهار تن از خلفاى عباسى معاصر بود اینان سالها امام را در بصره و بغداد زندانى كردند تا اینكه حضرت پس از تحمل شكنجه ها، در 25 رجب ، سال 183 با خرماى زهر آلود در زندان بغداد مسموم شد و در سن 55 سالگى به شهادت رسید و پیكر مطهرش در كاظمین به خاك سپرده شد.
#
شما در این شك نداشته باشید كه اگر فرصتى براى موسى بن جعفر علیه السلام پیش مى آمد قیام مى كرد و اساس دستگاه سلاطین غاصب را واژگون مى ساخت .
ولایت فقیه ، ص 138 139
#
اینهایى كه به اسم خلفا سلطنت مى كردند، اینها حضرت موسى بن جعفر علیه السلام را پانزده سال یا ده سال در حبس نگه مى دارند براى این كه نماز مى خواند؟... گرفتند ایشان را براى این كه یك سید اولاد پیغمبرى است تا امام است ؟ براى اینهاست ؟ نه ، براى این است كه حضرت موسى بن جعفر علیه السلام با رژیم بوده است ، با آن رژیم طاغوتى مخالف بوده است .
صحیفه نور جلد 2، ص 184183
27 رجب
بعثت پیامبر علیه السلام
حضرت ختمى مرتبت محمد مصطفى صل الله و آله و سلم در سن چهل سالگى در 27 رجب سال 40 عام الفیل از سوى ذات مقدس الهى به پیامبرى مبعوث شد. مدت پیامبرى حضرت 23 سال به طول انجامید. 13 سال را در مكه سپرى كرد و ده سال باقیمانده را در مدینه گذراند. مرورى بر حوادث 13 ساله مكه نشان مى دهد كه پیامبر و یارانش سخت ترین شرایط را در این شهر تحمل كردند، شكنجه و آزار و اذیت قریش ، محاصره اقتصادى در شعب ابو طالب ، جنگهاى متعدد با مشركان قریش و... از جمله آنهاست .
#
روز بعثت رسول اكرم در سراسر دهر (من الازل الى البد) روزى شریفتر از آن نیست ، براى این كه حادثه اى بزرگتر از آن حادثه اتفاق نیفتاده .
صحیفه نور جلد 12، ص 168
#
بعثت رسول خدا براى این است كه راه دفع ظلم را به مردم بفهماند. راه این كه مردم بتوانند با قدرت هاى بزرگ مقابله كنند به مردم بفهماند.
صحیفه نور جلد 17، ص 252
#
بعثت براى این است كه اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام این ها را از ظلمت ها نجات بدهد.
صحیفه نور جلد 17، ص 252
#
روز بعثت روزى است كه خداى تبارك و تعالى موجود كاملى كه از او كاملتر نیست و نمى شود باشد ماءمور كرد كه تكمیل كند موجودات را، انسانها را.
صحیفه نور جلد 12، ص 169
#
مبعث كه مال بعثت ولى الله اعظم ، ولى مطلق بالاصاله است و مولود كه باز عید ولى الله بالتبع است و این دو بزرگوار در عوالم غیب با هم بودند،متحد بودند و شهادت در این عالم یكى مظهر آن غیب مطلق است در بعثت و یك مظهر آن غیب مطلق است در امامت .
صحیفه نور جلد 20، ص 76
#
سكونت در وادى غیر ذى زرع و ساختن بیت و فدیه اسماعلیل مقدمه بعثت و رسالتى است كه در آن ختم پیام آوران سخن اولین و آخرین بانیان و مؤ سسان كعبه را تكرار مى كند.
صحیفه نور جلد 20، ص 112
#
سر بعثت رسول اكرم تزكیه امت است و تعلیم و تربیت امت .
صحیفه نور جلد 8، ص 265
#
بعثت انبیاء براى تربیت ماست .
صحیفه نور جلد 2، ص 228

سه شنبه 9/11/1386 - 9:39
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته