• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1392
تعداد نظرات : 762
زمان آخرین مطلب : 4040روز قبل
دعا و زیارت

این دعا را حضرت جبرئیل در ایامی وجود فاطمه (س) میخواست دنیا بیاید با بشارت و صورت برافروخته ی بشیر و لب خندان آورد..یعنی خیلی قشنگ و زیبا آن را به دست پیامبر صلی الله علیه و آله داد ..پیامبر فرمود این چیست: گفت: خداوند هدیه ای برای شما فرستاده است...(این دعا رو حتما بخونید ونزارید به دست نااهلش بیافته مخصوصا اشخاص منافق...)

ومتن این دعای عظیم :

 

یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح،

یا من لم یؤاخذ  بالجریرة و لم یهتک الستر،

یا عظیم العفو، یا حسن التجاوز، 

یا واسع المغفرة، یا باسط الیدین بالرحمه

یا صاحب کل نجوی و یا منتهی کل شکوی ، یا کریم الصفح ،

یا عظیم المن ،یا مبتدئا بالنعم قبل استحقاقها ،

یا ربنا و یا سیدنا و یا مولانا  و یا غایة رغبتنا ،

اسئلک یا الله ان لا تشوه خلقی بالنار


......340.gif340.gif340.gif


حالا معنی این دعای عظیم و ثواب قرائتش...


هنگامی که بنده ای خدا را بخواند و بگوید :

یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح، (ای خدایی که زیبایی را آشکار و زشتی را پنهان می سازی)

خدا او را پوشانده و در دنیا بر او رحمت میفرستد و در آخرت او را جمیل و زیبا می گرداند و با هزار پرده در دنیا و آخرت او را می پوشاند.

هنگامی که بگوید :

یا من لم یؤاخذ  بالجریرة و لم یهتک الستر، (ای خدایی که به گناه مؤاخذه نمی کنی و پرده گنهکاران را نمی دری)

خدا او را در قیامت محاسبه نمی فرماید و در روزی که همه پرده ها پاره می شود و به کناری می رود از او پرده دری نمی فرماید .

هنگامی که بگوید :

یا عظیم العفو، (ای صاحب عفو بزرگ)

خدا گناهان او را می آمرزد حتی اگر همچون کف دریا زیاد باشد.

هنگامی که بگوید:

یا حسن التجاوز، (ای خدایی که از بدان به نیکویی در می گذری  )

خدا نیز از او می گذرد حتی اگر گناهانی چون سرقت و شرب خمر و گناهان هولناک و دیگر کبائر را مرتکب شده باشد.

 
هنگامی که بگوید :

یا واسع المغفرة، (ای کسی که مغفرت و آمرزشت بسیار و گسترده است )
خداوند هفتاد باب از رحمت بر او می گشاید و او را در رحمت خویش فرو می برد تا هنگامی که از دنیا خارج شود.

هنگامی که بگوید :

یا باسط الیدین بالرحمة، (ای خدایی که دستهایت به لطف و رحمت گشوده است)

خداوند دست رحمتش را بر او می گشاید.


هنگامی که بگوید :

یا صاحب کل نجوی و یا منتهی کل شکوی ، (ای آنکه از هر راز نهان آگهی ،ای پناه و مرجع همه شکوه ها )

خداوند ثواب همه مصیبت دیده ها و همه مردم ، اعم از سالم و مریض و زیان دیده و مسکین و فقیر را تا روز قیامت به او عطا می فرماید.

هنگامی که بگوید :

یا کریم الصفح (ای کریمی که از روی مهر از گناه در می گذری )

خداوند کرامت انبیاء را به او عطا فرماید .

هنگامی که بگوید :

یا عظیم المن (ای کسی که منتی بزرگ بر بندگانت داری )

،روز قیامت آرزویش را برآورده سازد و آرزوهای خوب همه مردم را نیز برای او بر آورد.


هنگامی که بگوید :

یا مبتدئا بالنعم قبل استحقاقها ، (ای خدایی که بدون سابقه استحقاق نعمتهایت را ارزانی داشتی )

خدا اجر تمام کسانی که نعمتهایش را شکر گزارده اند به او عنایت  فرماید .

هنگامی که بگوید :

یا ربنا و یا سیدنا (ای پروردگار و ای سید ما )

خداوند به ملائکه اش می فرماید ای فرشتگان من شاهد باشید که من او را آمرزیده و به عدد تمام مخلوقات بهشت وجهنم و هفت آسمان و زمین و خورشید و ماه و ستارگان و قطره های باران و انواع مخلوقات و کوهها و سنگریزه ها و عرش و کرسی به او اجر و ثواب عطا نمودم .


هنگامی که بگوید :

و یا مولانا ،(ای آقای ما )

خداوند قلب او را پر از نور ایمان گرداند .

هنگامی که بگوید :

و یا غایة رغبتنا
،
( ای منتهای مطلوب ما )

،خدا روز قیامت  آنچه را که او و دیگر خلائق به آن رغبت دارند به او عطا فرماید.


هنگامی که بگوید :

اسئلک یا الله ان لا تشوه خلقی بالنار (ای خدا، از تو درخواست می کنم که خلقت مرا با  آتش ،زشت و قبیح نگردانی )،

خداوند جبار می فرماید : او را از آتش آزاد گرداندیم .ای ملائکه من شاهد باشید که او و پدر و مادرش و برادرانش و خانواده و فرزندانش و همسایگانش را از آتش آزاد گردانیدم و شفاعت او را در مورد هزار نفرکه آتش برآنها واجب شده است را میپذیرم....

 

 

تعجیل در فرج امام عصر (عج) سه تا صلوات بفرست

 

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ

 


4yuk41d.gif

چهارشنبه 28/5/1388 - 22:7
دعا و زیارت
امام حسین علیه السلام مشتری زیاد دارد ,ممکن است امامهای دیگر هم همینطور باشند ,
ولی خدا مشتری ندارد
!
من دلم برای خدا میسوزد که مشتری هایش کم است ,
کمتر کسی می آید بگوید : که من خدا را میخواهم و می خواهم با او آشنا شوم
."



مرحوم شیخ رجبعلی نکو گویان
چهارشنبه 28/5/1388 - 22:2
دعا و زیارت

هوالمحبوب

 

بزرگترین افتخار

""در آن سوی فرات یا دجله، در تمام طول تاریخ یونان و روم، آن امپراطوری تقریباً مخفی قرار

داشت كه به مدت هزار سال از اروپای رو به توسعه و از مهاجمان آسیایی بر كنار مانده بود،

هرگز عظمت هخامنشی خود را فراموش نكرده بود، آهسته از صدمات جنگهای پارتها شفا یافته

و فرهنگ بی‌نظیر و اشرافی خود را چنان به دست توانای شاهان ساسانی حفظ كرده بود كه

بعدها توانست پیروزی اسلام بر ایران را تبدیل به رنسانس فرهنگی ایران كند."" (۱)

و این هنر ملت ایران است که در برخوردها و بحرانهای طول تاریخ، همواره خود را از

زیبایی اقوام و تمدنهای درگیر، غنی ترکرده، ولی هیچگاه هویت خود را از دست نداده است.

بلکه تمدن ما به متقابلا، برفرهنگ طرف مقابلش به صورت ریشه ای تاثیر گذار بوده. و

عظمت این مطلب را در مقایسه با اضمحلال تمدن بزرگی چون مصر باستان در فرهنگ اعراب

وتغییر کلی آن میتوان دریافت. البته این شامه توحیدی و عدالت جوی ایرانی بود که ایشان را به

سمت اسلام هدایت نمود و درواقع "علاقه ایرانیان به دین مقدس اسلام از همان آغاز ظهور این

دین مقدس‏ شروع شد . قبل از اینكه شریعت مقدس اسلام توسط مجاهدین مسلمان به این‏

سرزمین بیاید ، ایرانیان مقیم یمن به آئین اسلام گرویدند و با میل و رغبت‏ به احكام قرآن تسلیم

شدند و از جان و دل در ترویج شریعت اسلام كوشش‏ نمودند و حتی در راه اسلام و مبارزه با

معاندین نبی اكرم (ص) جانسپردند."(۲)

و هوشمندی دیگر ملت ایران این است که از دل اسلام، تشیع، ناب ترین و غنی ترین مذاهب

آن را برگزید. و عشق و عرفان مولی علی ص را در روح خود جاری ساخت.

و ما امروز افتخار میکنیم که ایرانی و شیعه علی ص و فرزندان او هستیم.

و افتخار میکنیم که بر حلقه تاریخ پر گهرمان، نگین زمردین تشیع را نصب کرده ایم.

و ما افتخار میکنیم که منجی عالم بشریت پیشوا، ولی و امام ماست.

آری ما افتخار میکنیم که یک ایرانی شیعه هستیم.

 

     (۱) تاریخ ویل دورانت – ج ۴

     (۲) خدمات متقابل اسلام و ایران - شهید مطهری

چهارشنبه 28/5/1388 - 21:53
دعا و زیارت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و اظهر کلمتک التّامّة و مغیّبک فی ارضک

الخائف المترقّب ، اللهم نصره نصراً عزیزاً و فتح  له فتحاً یسیراً


 



 




 مهدی جان (عج)


ویرانه  نه آن است که جمشید  بنا کرد      ویرانه نه آن است که فرهاد  فرو ریخت

ویرانه دل ماست که هر جمعه به یادت      صد بار بنا  گشت و دگر با ر فرو ریخت



 

ولو أن أشیاعنا و فّقهم الله لطاعته علی اجتماع من القلوب فی الوفاء علیهم ،لما تأخر عنهم الیمین بلقائنا و لتعجّلت لهم السّعادة بمشاهدنتا علی حقّ المعرفة و صدقها منهم بنا ، فما یحبسنا عنهم إلا یتّصل بنا مّما نکرهه ولا نو ثره منهم .



اگر شیعیان ما – که خداوند آنان را بر طاعت خویش توفیق دهاد – در پایبندی به عهدی که با آنان بسته


شده است همدل می بودند و نسبت به ما حقیقتاً و براستی معرفت داشتند میمنت دیدار ما از آنان به تأخیر نمی افتاد و به زودی سعادت دیدارمان نصیب ایشان می شد . پس تنها چیزیکه آنها را از دیدار ما محروم می سازد کارهایی است که از آنها به ما می رسد وما آنها را خوش نداریم و از آنان نمی پسندیم .


                                                                          امام مهدی (عج) البحار الانوار 53/177

 

چهارشنبه 28/5/1388 - 21:48
رمضان



eftar.jpg


مبارک رمضان ماه مهمانی حق تعالی است. درنتیجة این ضیافت، انسان رسالتی چند بعدی در ادای فرایض واجبات می یابد. از یکطرف شناخت هویت صبر و شکیبایی انسان، از طرفی ترسیم معنویت انسانها در روابط خانوادگی واجتماعی، از بعدی نفی تجددات و تجملات دنیوی، کسب تعادل جسمی، عصبی، روحی، روانی و از نگاهی دیگر همخانگی با آنان که سفره شان در تمنای تأمین نیاز های غذای روزانه چشم به راه است.
اما در این محفل، مهماندار، پذیراگر مؤمنانی مخلص است و به حکم رحیمیت صاحبخانه، مهمانان در این بزم، حسی خودمانی دارند و خودشان در انتخاب غذایی مسؤل می باشند.


ازآنجا که درضیافت رمضان خانواده ها تغییراتی را در سیستم تغذیه ای تجربه خواهندکرد پیشنهادات علمی غذایی زیر ارائه می شود تا انشاالله علاوه بر فیض ابعاد معنوی، از نظر جسمی و فیزیولوژیکی نیز نتیجة کیفی تری عایدمان شود. مکانیزم تغییر در میزان انرژی بدن یکی از اثرات مهم روزه است. سیستم گوارشی ما زحمات دشواری را در خوردن بعضی از مواد غذایی (بویژه گوشت و غذا های سنگین و پخته شده) متحمل می شود. در حالت عادی وقتی انسان تغذیه می کند جهت مراحل بلع، هضم، جذب و دفع انرژی بکارمی برد. غذا خوردن این انرژی راتامین میکند ولی متاسفانه در اثر عدم اطلاع در انتخاب صحیح غذا واجرای سیستم غذایی اشتباه، نه تنها انرژی مناسب به بد نمان وارد نمیشود و از تولید کیفی آن در بدن جلوگیری بعمل میآید بلکه انتقال انرژی در بدن بدرستی صورت نمیگیرد و در نتیجه اثرات غیر قابل جبرانی در بدن می گذارند. مکانیزم فیزیولوژیکی روزه بر این اساس است که بدن در اثر تغذیه نشدن، انرژی موجود را که قرار است صرف مراحل گوارش شود آن را دردفع سموم ازبدن بکار می برد. در این شرایط است که ظرفیت دفع شدیدتر از جذب میشود


افراد چاق و آنها که اضافه وزن دارند اگر به درستی روزه بگیرند ممکن است از وزن بد نشان کاسته شده و انرژی بیشتری هم کسب می کنند ویا حداقل انرژی قبل از روزه خود را خواهند داشت. ناگفته نماند که نباید روزه بعنوان رژیم غذایی برای این منظور استفاده شود. افرادی که وزن بدنشان در قسمت های باسن و پا ها تمرکز دارند اگر فکر می کنند که با روزه گرفتن از اندازه این دو قسمت کم می شود در اشتباه هستند چون اولا اگر هم از اندازه آنها کاسته شود موقتی است ثانیا بعداز اتمام روزه شان وزن بیشتری از قبل بدست خواهند آورد. افراد لاغر نیز وزن کم می کنند ، ولی انرژی بدنشان کمتر شده و در نتیجه احساس ضعف بیشتری از افراد چاق تر می کنند.


سیستم غذایی در ماه مبارک رمضان

 روش صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود. در غیر اینصورت ممکن است عوارضی حاصل شود که یا روزه گرفتن را عامل آنها محسوب کنند و یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن گردد.

 بطور کلی چهار فاکتور در تغذیه باید مورد توجه قرار گیرد که عبارت اند از: الف- زمان غذا خوردن، ب- میزان غذا خوردن، پ – چگونه غذا خوردن، ت- انتخاب نوع غذا.

 

الف-زمان غذا خوردن:

 در ماه مبارک زمان غذا خوردن اصلی سه مرحلة سحر، افطار وشا م می باشد که لازم است کاملاً از هم مجزا باشند. دو زمان سحر و افطار تقریباً مشخص شده است. در سحر لازم است که طوری برنامه ریزی شود که علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت زمان کافی برای غذا خوردن در نظر گرفته شده باشد. یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود مثل سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه به ناراحتی های معده و روده دچار خواهند شد.

 توجه دیگر باید به زمان صرف افطار و شام مبذول داشت. نبایستی بدون درنظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد. صرف افطار می بایست در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید. فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.


 

ب- میزان غذا خوردن:

 یکی از مشکلات در سیستم غذایی بسیاری از افراد این است که حجم غذا تحت کنترل نیست. حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد. حجم شام باید بنحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، نه تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار آورد، نه مشکلی در روند خواب پیش آید، و نه مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر حاصل شود.

 

پ- چگونه غذا خوردن

 یکی از معضلات غذا خوردن خیلی افراد سریع خوردن غذا است که معمولاً یا به دلیل محدودیت زمانی است ویا استرس داشتن در مو قع غذا خوردن ویا به رسم عادت. به هر دلیل که باشد تاثرات مضرش در روی معده بسیار شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت. پس در ماه مبارک باید دقت داشت تا تنظیم وقت بصورتی انجام شود تا غذا خوردن در سحر، افطار وشام به تعجیل صورت نگیرد. بنابراین با آرامش غذا خوردن و در شرایط نگرانی ، استرس و ناراحتی غذا نخوردن خیلی در تأمین سلامتی دستگاه گوارش مؤثر است.

 

ت- انتخاب نوع غذا

 غذاهایی که ما میخوریم مهمترین فاکتور تعیین کنندة سلامتی و بیماریهای ما ست. با کمال تاًسف عوامل متعددی چون عدم اطلاع از مواد غذایی، قدرت هوس در انتخاب، انتخاب غذا در تنوعات مکانی-زمانی، تبلیغات تولید کننده ها، و انتخاب بر اساس قدرت اقتصادی در انتخاب نادرست غذایی ما دخالت دارند. در این مقاله هدف اشاره به مواد اولیه سالم ویا ناسا لم موجود در مواد غذایی نیست بلکه مقصد انتخاب غذاهایی است که برای شام ، سحر و افطار مناسب هستند. غذا های انتخاب شده در سحر، افطار، و شام می بایست مواد لازمه ۲۴ ساعته بدن یعنی کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی لازم را به بدن برسانند. به عبارت دیگر بجای افزایش حجم در یک وعده غذا ، تاً مین نیازهای غذایی باید بین غذاهای سحر، افطار، و شام تقسیم شوند.



 سحر:

 

موارد زیر در موقع سحری خوردن پیشنهاد میشوند:

 خوردن غذا های اصلی با در نظر گرفتن حجم آن، شرایط جسمی ، سنی، وضعیت های خاص روزه گیر و یا داشتن بیماری اشکال ندارد.

 نبایستی از چندین نوع غذای پختنی استفاده کرد.

 جای اینکه معده خود را ازچندین نوع غذای پختنی پر کنید، از میوه جات، سبزی جات، صیفی جات، و نوشیدنی های سالم و چای های گیاهی متعدد که به منظور های مختلفی وجود دارند استفاده کنید.

 جای نوشابه های مضر، قندی، رنگی ودارای مواد نگهدارنده از چای های گیاهی متعدد برای تصفیه خون، جگر، کلیه ها، وشستن معده و روده از مواد نامناسبی که توسط غذا ها و خوردنی ها وارد بدن میشوند ویا برای جلو گیری از افزایش کلسترول، قند، چربی، فشار خون و… استفاده نمایید.

 حتماً از غذاهای قلیا ساز مثل میوه هتا، سبزیجات، صیفی جات، و غلات نیز به همراه غذا استفاده کنید.

 خوردن و نوشیدن مواد غذایی را که تولید اسید می نمایند کنترل نمایید مثل: انواع گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، شکر ، روغن ها وسرکه.

 غذا ها را خوب بجوید زیرا بزاق قلیایی(تیالین)در اثر خوب جویدن غذا ، حالت اسیدی آن را تبدیل به قلیایی میکند.

 از خوردن غذا های رنگیزه دار، طعم دهنده دار، دارای مواد نگهدارنده و نیز از غذا های تصفیه شده مثل: آرد سفید، قند، نوشیدنی های شیرین ورنگی، قهوه، پنیر های فرآوری شده، آب میوه های ساختگی، سوسیس و کالباس که عوارض متعدد غیر قابل جبرانی دارند و بعضی نیز باعث خستگی روزانه می شوند پرهیز کنید.


 

از خوردن نمک تا حد امکان بپرهیزید.

 از خوردن آب قبل از خوردن سحری خودداری کنید و همچنین از خوردن نوشابه های قند دار نیز در وقت سحر جلوگیری کنید.

 

افطار:

 به دلایل مختلف غذا های افطار نباید شامل غذا های اصلی، حجیم وسنگین باشد زیرا:

 معده مدتی خالی بوده و نبایستی به یکباره آنرا به فعالیت وادا شت.

 باید معده آمادگی پذیرش شام را داشته با شد.

 ابتدا با مقداری آب گرم و خرما، خوردن را آغاز کنید.

 خوردن مقداری کم آشجات بدون حبوبات توصیه می شود.

 از غذا های بدون چربی در افطار استفاده نمایید.

 از خوردن آجیل جات، بستنی، چیبس، گوشت جات، پنیر، ماست وشیر پر چرب در افطار بپرهیزید.

 در خوردن شیرینی جات در موقع افطار افراط نکنید از قند های ساده بجای قند های مرکب استفاده کنید تا بتوا نید به میزان لازم شام صرف کنید.

 در خوردن نوشیدنی اصراف نکنید زیرا مانع شام خوردن خواهد شد.


 شام:

 همانطور که گفته شد سعی کنید بین افطار و شام فاصله کوتاه باشد.

 قبل از شام آب میل نکنید.

 اگر حجم غذا ی شام بیش از حد باشد، هم خواب را تحت تاًثیر قرار میدهد ، هم مانع خوردن غذادر سحر خواهد شد و هم تکرار آن باعث سوء هاضمه و بروز بیماری های گوارشی خواهد شد.

حجم شام باید آنقدر کنترل شده باشد که جلو خوردن میوه جات را نگیرد.


اگر بعد از شام قصد خوردن تنقلات را دارید، از قبل میزان شام را کنترل نمایید.

 آنچه در مورد خوردن سحری قابل ملاحظه است ، در مورد شام هم صادق است.


..

سه شنبه 27/5/1388 - 12:21
رمضان
 


 

 


 

واژه «رمضان» از ریشه «رَمَضَ» است، به معناى بارانى كه اوّل پاییز مى‏بارد و هوا را از خاك و غبارهاى تابستان پاك مى‏كند و یا به معناى داغىِ سنگ از شدّت گرماى آفتاب .

(۱) امّا درباره این كه چرا این نام بر یكى از ماه‏هاى سال، گذاشته شده است، زمخشرى (م ۵۲۸ ق) گوید: اگر پرسى: «چرا ماه رمضان را به این نام نامیده‏اند؟»، گویم: روزه در ماه رمضان، عبادتى دیرین است، و گویا عرب‏ها این نام را به خاطر داغ شدنشان از حرارت گرسنگى و چشیدن سختى آن، نهاده‏اند، همچنان كه به آن «ناتق (رنج‏آور)» هم گفته‏اند؛ چون سختى روزه، آنان را به رنج و زحمت مى‏افكند . و گفته‏اند: چون نام ماه‏ها را از زبان قدیم نقل كرده‏اند، آنها را با زمان‏هایى كه در آنها قرار داشتند، نامیده‏اند و این ماه، در روزهاى گرم و داغ بوده است .

(۲) شمارى از روایات، این نامگذارى را به سبب نقشى دانسته‏اند كه ماه رمضان در پاكسازى آئینه جان از آلودگى‏هاى گناهان و پاكسازى روان از زنگار خطاها دارد.

از پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت است: إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ؛‌ این ماه را رمضان نامیده‏اند: چون گناهان را مى‏زداید.

این وجه در نامگذارى، از یك سو با ریشه لغوىِ «رمضان» و از سوى دیگر با بركات، ره‌آوردها و آثار آن، هماهنگ و متناسب است . شمارى از روایات، این نامگذارى را به سبب نقشى دانسته‏اند كه ماه رمضان در پاكسازى آئینه جان از آلودگى‏هاى گناهان و پاكسازى روان از زنگار خطاها دارد. پی‌نوشت‌ها: ۱- ر . ك: تفسیر الفخر الرازی : ۵ / ۸۹ - والعین : ۳۲۷ .

یادآورى این نكته لازم است كه فخر رازى، این دو معنا را در اشتقاق «رمضان»، از خلیل بن احمد فراهیدى نقل كرده است؛ لیكن پوشیده نماند كه معناى نخست، در بیشتر فرهنگ‏هاى لغت نیامده است. از سوى دیگر، در تهذیب اللغة ازهرى آمده است: «ابر و بارانِ رمضى یعنى ابر و بارانِ آخر تابستان و اوّل پاییز كه چون گرما و حرارت خورشید را به خود مى‏گیرند، رمضى نامیده شده‏اند.»

 (تهذیب اللغة : ۲ / ۱۴۶۹) ۲- الكشّاف،۱/۱۱۳، معجم مقاییس اللغة: ۲/۴۴۰، المصباح المنیر: ۲۳۱، النهایة: ۲ / ۲۶۴، أساس البلاغة: ۲۵۲، مفردات ألفاظ القرآن: ۳۶۶، مجمع البحرین: ۲ / ۷۳۲ . منبع: كتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج ۱، ص ۱۴.

 

"کاش در این رمضان لایق دیدار شویم"



سه شنبه 27/5/1388 - 12:14
ادبی هنری


z010.jpg

همیشه به یاد داشته باش که در ارتفاعی خاص از زمین دیگر ابری وجود ندارد. اگر آسمان زندگیت ابری است، شاید به علت این است که روحت به اندازه کافی اوج نگرفته است.
"مهم بودن" خوب است، اما خوب بودن مهمتر است.
نفرت هرگز با نفرت از بین نمی رود; برای از بین بردن نفرت، محبت لازم است.
اگر یک روز نتوانستی گناه کسی را ببخشی، بدان که از بزرگی گناه او نیست; از کوچکی قلب توست.
عشق با دوست داشتن خودتان آغاز می شود.
کار نباید اولین اولویت زندگی شما باشد.
همیشه به ندای درونتان گوش دهید; به ندرت دروغ می گوید.
تولد و مرگ اجتناب ناپذیرند; در فاصله این دو، خوب زندگی کنیم.
هیچ وقت مغرور نشو; برگ ها وقتی می ریزند که فکر می کنند طلا شده اند!
شاید شیرینی کلام دلنشینی را که امروز بر زبان می آورید فردا بچشید.
عظمت انسان های بزرگ از رفتارشان با انسان های کوچک آشکار می شود.
هر چه موانع جدیدتر و سخت تر باشد، لذت تلاش و پیروزی بیشتر است.

سه شنبه 27/5/1388 - 12:13
خانواده


 

ای مهربانترین مهربانان  نویسنده نگین

گفتم : خدای من ، دقایقی بود درزندگانیم که هوس می کردم سرسنگینم را که پر از دغدغه ی دیروز بود و هراس فردا برشانه های صبورت بگذارم ، آرام برایت بگویم و بگریم ، درآن لحظات شانه های تو کجا بود ؟
گفت : عزیزتر از هرچه هست ، تو نه تنها درآن لحظات دلتنگی که درتمام لحظات بودنت بر من تکیه کرده بودی ، من آنی خود را ازتو دریغ نکرده ام که تو اینگونه هستی . من همچون عاشقی که به معشوق خویش می نگرد ، با شوق تمام لحظات بودنت را به نظاره نشسته بودم .
گفتم : پس چرا راضی شدی من برای آن همه دلتنگی ، اینگونه زار بگریم ؟
گفت : عزیزتر ازهرچه هست ، اشک تنها قطره ای است که قبل از آنکه فرود آید عروج می کند ، اشکهایت به من رسید و من یکی یکی برزنگارهای روحت ریختم تا بازهم ازجنس نور باشی و از حوالی آسمان ، چرا که تنها اینگونه می شود تا همیشه شاد بود .
گفتم : آخر آن چه سنگ بزرگی بود که برسرراهم گذاشته بودی ؟
گفت : بارها صدایت کردم ، آرام گفتم ازاین راه نرو که به جایی نمی رسی ،توهرگز گوش نکردی و آن سنگ بزرگ فریاد بلند من بود که عزیز ازهرچه هست ازاین راه نرو که به نا کجا هم نخواهی رسید .
گفتم : پس چرا آن همه درد دردلم انباشتی ؟
گفت : روزیت دادم تا صدایم کنی ، چیزی نگفتی ، پناهت دادم تا صدایم کنی ، چیزی نگفتی ، بارها گل برایت فرستادم ، کلامی نگفتی ، می خواستم برایم بگویی آخر تو بنده ی من بودی ، چاره ای نبود جز نزول درد که تو تنها اینگونه شد که صدایم کردی .گفتم : پس چرا همان بار اول که صدایت کردم درد را ازدلم نراندی ؟
گفت : اول بار که گفتی خدا ، آنچنان به شوق آمدم که حیفم آمد باردگر خدای تو را نشنوم ، تو باز گفتی خدا و من مشتاق تر برای شنیدن خدایی دیگر ، من می دانستم تو بعد از علاج درد برخدا گفتن اصرار نمی کنی و گرنه همان بار اول شفایت می دادم .
گفتم : مهربانترین خدا ، دوست دارمت ...
گفت : عزیزتر از هرچه هست من دوست تر دارمت ...
سه شنبه 27/5/1388 - 12:11
رمضان


 

  ramezan.jpg

 

درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده

 

می شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد

 

 View Full Size Image

 

 

تا سفره و نان بینی.... کی جان و جهان بینی ؟

 

 

 

ماه رمضان آمد ای یار قمر سیما

بر بند سر سفره بگشای ره بالا

 

ای یاوه هر جایی، وقتست که باز آیی

بنگر سوی حلوایی تا کی طلبی حلوا...

  rr8h8o.jpg


 

بر یاد لب دلبر خشکست لب مهتر

خوش با شکم خالی می‏نالد چون سرنا

rr8h8o.jpg

 

خالی شو و خالی به لب بر لب نایی نه

چون نی زدمش پر شو و آنگاه شکر می‏خا...

 

گر تو به زیان کردی آخر چه زیان کردی

کو سفره نان افزا کو دلبر جان افزا

  rr8h8o.jpg

از درد به صاف آییم و زصاف به قاف آییم

کز قاف صیام ای جان، عصفور شود عنقا

 

صفرای صیام ار چه، سودای سفر افزاید

لیکن ز چنین سودا یابند ید بیضا

  rr8h8o.jpg

هر سال نه جوها را می‏پاک کند از گل

تا آب روان گردد تا کشت‏شود خضرا

 

بر جوی کنان تو هم، ایثار کن این نان را

تا آب حیات آید تا زنده شود اجزا...

  rr8h8o.jpg

بستیم در دوزخ یعنی طمع خوردن

بگشای در جنت ‏یعنی که دل روشن

 

بس خدمت‏خر کردی بس کاه و جوش بردی

در خدمت عیسی هم باید مددی کردن

rr8h8o.jpg

 

تا سفره و نان بینی کی جان و جهان بینی

رو جان و جهان را جو، ای جان و جهان من

 

اینها همه رفت ای جان بنگر سوی محتاجان

بی برگ شدیم آخر چون گل ز دی و بهمن

rr8h8o.jpg

 

سیریم ازین خرمن، زین گندم و زین ارزن

بی سنبله و میزان، ای ماه تو کن خرمن ...

 

(کلیات شمس جزء هفتم صص 92، 91)
سه شنبه 27/5/1388 - 12:3
دعا و زیارت

بزر گترین حق خداوند بر تو اینست که : فقط او را بپرستی و در عبودیت

کسی او را شریک نگردانی  که اگر این کار را از روی اخلاص انجام دهی 

خداوند بعهده گرفته است که امور دنیا وآخرت تو را کفایت کند.

حق نفس بر تو اینست که :

به اطاعت خداوند عزوجل در آوری.

حق زبان بر تو اینست که :

گرامی اش داشته.به گفتار زشت آلوده نسازی.وبه سخن نیک عادت دهی

ومسائلی  را که هیچ فائده در آن نیست ترک کنی

وبه مردم نیکی نموده.با انان پسندیده سخن گوئی

حق گوش بر تو اینست که :

از شنیدن غیبت پاک سازی او را و از مجموعه سخنان حرام باز داری.

حق چشم بر تو اینست که :

از نگاه حرام باز داری و از نگاه خود عبرت گیری.

حق دست بر تو اینست که :

آنرا به سوی محرمات دراز نکنی.

حق پا بر تو اینست که :

به سوی محرمات نرود.بر همین پاها (فردای قیامت ) در صراط می ایستی

پس مواظب باش که پاهایت از صراط نلغزد (که در اتش جهنم خواهی افتاد

)به جهنم نیفتی.

حق شکم بر تو اینست که :

آنرا ظرفی برای حرام قرار ندهی وبیشتر از سیری در آن نریزی.


حق نمازبر تو اینست که :

بدانی نماز ورود بر خداوند عزوجل است و تو در آن حال در مقابل خدای

متعال ایستاده ای واگر این را بدانی همچون بنده ای ذلیل و حقیر که رغبت

به رحمت خدا دارد و ترس از عذاب او دارد وامید به قبول بسته وخوف و

نیازمند وبا کمال فر وتنی در حال تضرع وبا وقار سکینه مولایش را تعظیم

می کند به نماز می ایستی و نماز را با حضور قلب بخوانی ودر آن حدود

وحقوق قانون نماز را انجام دهی.

سه شنبه 27/5/1388 - 11:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته