کد سوال : 40234
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : با شخصى كه هر روز با رفتار و گفتارش به نوعى انسان را آزار مىدهد چهرفتارى داشته باشم
پاسخ : سعى كنيد با آرامش و پاسخ ندادن جوّ را آرام كنيد و به فرموده معصوم(ع) ازجر المسىء بثواب المحسن؛ شخص بدكار را با عكسالعمل نيك، ادب و تربيت كنيد. يعنى، اگر فرد دروغ مىگويد شما راست بگوييد، و اگر داد مىزند، شما نقطه مقابل آن به آرامى سخن بگوييد و اصلاً عصبى نشويد.
کد سوال : 40235
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : براى آلات مختصه و مشتركه موسيقى چند مثال بزنيد؟
پاسخ : آلات مختصه مانند ساز، ويالون، سنتور، و آلات مشتركه مثل دُهل كه هم در عزا و هم در بعضى عروسىها مىزنند، و راديو، تلويزيون و ضبط صوت كه مىتوان هم صداهاى حرام و هم صداهاى حلال از آن پخش نمود.
کد سوال : 40236
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : من به ديگران اعتماد ندارم چگونه اين خصلت را از خودم دور كنم؟
پاسخ : عدم اعتماد مولود، بدگمانى به اشخاص است. انسان نبايد به مسلمانان بدگمان باشد و اين روحيه براى آدمى مضر مىباشد، در نتيجه سوء ظن نسبت به ديگران موجب وارد شدن ضررهاى فراوان معنوى و حتى مادى به انسان مىگردد: حضرت على(ع) فرمود: «مراقب باش كه سوء ظن بر تو غلبه پيدا نكند، به درستى كه بدگمانى هيچ رفاقتى را بين تو و دوستت باقى نمىگذارد»، (بحارالانوار، ج 77، ص 207). در اسلام شديداً از ترتيب اثر دادن به گمانهاى بيهوده و بىاساس منع گشته و از انسانها خواسته شده تا زمانى كه به مسألهاى يقين و علم پيدا نكردهاند، درباره آن قضاوت نكنيد؛ چرا كه عمل به ظنّ و گمان رابطه بين آدميان را دچار تشويش و سستى كرده واعتماد را در جامعه از بين مىبرد. حضرت على(ع) فرمود:
سُوءُ الظنّ يُفسِدُ الاُمُورَ و يُبْعِثُ عَلَى السُّرُورِ؛ گمان بد كارها را فاسد كرده و انسان را بر كارهاى زشت وامىدارد، (غررالحكم، حرف سين، لفظ «سوء»). حتى در حديثى از رسول اكرم(ص) وارد شده است: «كسى كه به برادر خود سوء ظن داشته باشد به تحقيق به خداوند بدى نموده است، زيرا خداوند فرموده:
اِجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ اَلظَّنِ؛ از بسيارى از گمانهاى بىاساس دورى كنيد، (ميزان الحكمه، ج 5، ص 625). نكته ديگر اين كه بايد آگاهى سياسى و اجتماعى خود را تقويت كنيد تا بتوانيد از لابهلاى اتهامات تبليغاتى به پايه و يا تعريف و تمجيدهاى جناحگرايانه چهره واقعى اشخاص را تشخيص دهيد و به افراط و تفريط در اين زمينه كشيده نشويد.
کد سوال : 40237
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا سخن گفتن بين اقامه اشكال دارد؟
پاسخ : مستحب است بين جملات اذان و اقامه صحبت نكنند بلكه براى شخصى كه مسافر نيست سخن گفتن بعد از «قدقامت الصلوة» مكروه است.
کد سوال : 40238
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : اعتقاد به اصالت حيات يعنى چه و ارتباط آن با اثبات خدا چيست
پاسخ : به نظر مىرسد برداشت شما از نظريات حيات و روىكرد عالمان دين و به ويژه ديدگاه استاد شهيد مطهرى نارسا و نادرست باشد؛ لذا در اين مختصر صرفاً به ذكر چند نكته اشاره مىشود: الف) يكى از نظريات مهمى كه در باب حيات مطرح است، نظريه اصالت حيات (Vitalism) است. براساس اين روىكرد، حيات منشأيى غير مادى دارد. اين ديدگاه در مقابل دو ديدگاه ديگر انداموارگى جهان (Organism) و مساوى دانستن هستى با ماده (Tlaterialism) است. ب ) اين كه به وسيله حيات مىتوان خدا را اثبات كرد، مورد مخالفت هيچ يك از علماى ما نيست؛ چه آن كه حيات را به كلى فارق از ماده تصور كنيم، يا آن كه حيات موجودات زمينى را برآيند تكامل جوهرى ماده بدانيم. ج ) آنچه كه استاد مطهرى به عنوان انديشه يهودى نقل نموده و رد كردهاند، نفى پيدايش منشأ حيات نيست، بلكه نفى مسألهاى ديگر و توجه دادن به اين نكته است كه در اسلام مسأله بسيار بهتر تبيين گرديده است. توضيح آن كه در تفكر يهود، لحظه و «آن» اولى كه جهان خلق شد يا حيات پديد آمد، دليل بر اثبات وجود خداوند است؛ در حالى كه مسأله «آن» از نظر فلسفى داراى اشكال است. آنچه شهيد مطهرى بر آن انگشت مىگذارد، اين است كه در فرهنگ قرآن لازم نيست براى اثبات وجود خداوند دنبال «آن» اول خلقت بگرديم، بلكه هستى در همه حال و در مسير تداوم و لحظه به لحظه خود گوياى جريان حكمت الهى و نياز به آفرينش دانا و تواناست. براى آگاهى بيشتر ر.ك: مقالات فلسفى، ج 1، ص 173 (قيامت در قرآن، شهيد مطهرى).
کد سوال : 40239
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : علت عدم پذيرش صلح از طرف حضرت امام(ره) در هنگامى كه ايران در خاكعراق پيشروى مىكرد چه بود؟
پاسخ : حزب ليبرال حزبى است كه پيرو اصول و مكتب «ليبراليسم» باشد. «ليبراليسم» به معناى نظريه آزادى در برابر هر نهاد به اصطلاح محدود كننده از جمله دين و مذهب مىباشد. بنابراين واژه آزادى در اين جا به معناى «اباحىگرى» است نه به معناى استقلال از يوغ خودكامگان كه در فرهنگ ما رايج است. در نيم قرن اخير در كشور ما گروههاى ليبراليستى متعددى بودهاند كه برخى كاملا مذهب گريز بوده و برخى تمايلات مذهبى نيز داشتهاند. از جمله اين گروهها مىتوان «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» را نام برد. مهمترين شاخصه جريانات ليبراليستى عبارتند از: 1- محافظه كارى و سازشگرى 2- تأكيد بر ملى گرايى (ناسيوناليسم) در برابر مكتب گرايى 3- نارضايى از حاكميت خالص ارزشهاى دينى 4- مخالفت با قدرت اجتماعى دين 5- مخالفت با حركتهاى انقلابى و اعتقاد به مبارزات رفرميستى و پارلمانتاريستى. براى آگاهى بيشتر ر. ك: خط سازش مجتبى سلطانى نشر دفتر تبليغات اسلامى.
کد سوال : 40240
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا طلا يا پولى كه يك بار خمس آن داده شده دوباره خمس دارد؟
پاسخ : اگر يك بار خمس چيزى داده شده ديگر به آن خمس تعلق نمىگيرد.
کد سوال : 40241
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : گاهى انسان دوست دارد فلسفه همه چيز را بداند، چه كنيم تا از اين معماهابيرون آييم؟
پاسخ : كنجكاوى و علاقه به كشف مجهولات، خود يك امر فطرى به شمار مىآيد و بايد از آن در جهت صحيح استفاده كرد. به نظر مىرسد بهترين راه اين است كه اوّل پرسشهاى خود را دسته بندى كنيد و از همديگر جدا سازيد و هر كدام را در جايگاه خود قرار دهيد. به عنوان مثال مىتوانيد اين گونه دسته بندى كنيد: 1- پرسشهاى اعتقادى. 2- پرسشهاى اخلاقى. 3- پرسشهاى مربوط به فروع دين مثل عبادتها و... . وقتى جايگاه هر كدام را مشخص كرديد براى پاسخ آن به افراد يا منابعى رجوع كنيد كه در زمينهى پرسش شما تعهد و تخصص لازم را دارند. البته مىتوانيد پرسشهاى خود را با همين مركز در ميان گذاريد تا پاسخ مناسب برايتان ارسال گردد. ناگفته نماند، اين حالت روحى تنها براى شما پيش نيآمده است بلكه در سن جوانى براى بسيار از افراد پيش مىآيد، به ويژه براى كسانى كه داراى جولان فكرى و حساسيت بيشتر مىباشند روحيه پرسشگرى و مطالبات آنان فراوانتر است. و اين نشانه نشاط روحى و پتانسيل بالا براى رشد علمى و معنوى و ايجاد تحول و نوگرايى مىباشد. اما بايد دانست، بسيارى از هجوم سؤالات و گريز افكار، از نمونههاى «شبهه در مقابل بديهى» است. يعنى مطالبى كه در طول تاريخ بزرگان وارسته به آن معتقد بودند و از جهات مختلف به اثبات رسيده است، امّا باز براى ما موجب سؤال مىشود، مانند «شك در وجود خداوند» و يا «لوزم احترام به پدر و مادر» كه بسيارى از اين گونه پرسشها، پس از گذر از دوران جوانى و تشكيل خانواده و تثبيت وضعيت شغلى، خود به خود رخت بر مىبندد، بنابراين از هجوم افكار گوناگون در دوران جوانى نگران نباشيد و بدانيد نسيم سحر خواهد وزيد و تاريكيها به روشنايى خواهد گراييد.
کد سوال : 40242
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : شركت و فعاليت در مسائل سياسى تا چه اندازه مورد نياز است
پاسخ : بعضى از فعاليتهاى سياسى ضرورى است؛ مانند: انتخابات، حساسيت نسبت به مسائل عمده كشور، شناخت سياستهاى جهانى و روشهاى آنان و... البته ميزان فعاليت هر كس در اين موضوعات، بستگى به انگيزه و تمايل او دارد.
کد سوال : 40243
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا نذر كردن در زمان حيات، نفعى به انسان دارد؟
پاسخ : كسى كه زنده است و كار خير مىكند ثواب بسيار بيشترى مىبرد تا كسى كه مرده است و براى او كارى انجام مىشود. بنابراين شخص مىتواند در حيات خود نذرى بدهد و يا هر كار خير ديگرى انجام دهد.