عنوان :
اشتغال زن از منظر قرآن و حديث
نويسنده :
مهين روزبهاني
سال :
1378
استاد :
جعفر نكونام
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مباحث اصلي پايان نامه حاضر در شش بخش تدوين شدهاند : بخش اول (جواز اشتغال زنان 9): تساوي زنان و مردان در گوهر انساني، حق مالكيت زنان و اطلاق سفارش به كار براي مردان و زنان ؛ بخش دوم (ضرورت اشتغال زنان ) : نيازمنديهاي خاص زنان، تناسب برخي از كارها با روحيات زنان و امرار معاش خانوادههاي بيسرپرست؛ بخش سوم (اشتغال زنان و وظايف خانوادگي ): اشتغال زنان و وظايف شوهرداري و اشتغال زنان و وظايف فرزند؛ بخش چهارم (اشتغال زنان و محيط كار) : آداب حضور زنان در محل كار،مشاغل مناسب با تواناييها و روحيات زنان، مشاغل نامناسب با تواناييها و روحيات زنان ؛ بخش پنجم (فوايد اشتغال زنان) : تهذيب اخلاق زنان و بكارگيري نيمي از نيروي كار جامعه : بخش ششم (آفات اشتغال زنان و راههاي رفع آنها): فساد اخلاقي و پردهدري، و خستگي و كاهش قدرت انجام وظايف خانه.
عنوان :
قانونگرايي در قران و حديث
نويسنده :
ترابي نورهزاد
سال :
1378
استاد :
جعفر نكونام
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد اراك
موضوع :
مطالب اصلي اين پاياننامه در چهار بخش آمده است: بخش اول (فوايد قانونگرايي): ضمانت حيات و بقاي جامعه، توسعه و ترقي جامعه، سعادت و بهروزي، عدالت اجتماعي؛ بخش دوم(مضرات قانونگريزي): يأس و سستي افراد منظبط، ايجاد زمينه گسترش قانونشكني و از بين رفتن حيات انسانهاي ضعيف؛بخش سوم 0علل عدم پايبندي به قانون): عوامل مربوط به مردم: بخش چهارم (راههاي نهادينه كردن قانون): راههاي حكومتي مثل نظارت، آموزش و حمايت قانوني از اقشار ضعيف و قوه قهريه، و راههاي مردمي مانند نظارت همگاني و تعاون و همكاري.
عنوان :
آرامش و فشار رواني در قرآن
نويسنده :
سيد اسحاق حسيني كوهساري
سال :
1378
استاد :
سيد محمد غروري
دانشگاه :
موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع :
فشار رواني يكي از روايجترين بيماريهاي عصر حاضر است كه از رهگذر آن، خسارتهاي اجتماعي و اقتصادي بسياري دامنگير بشريت شده است. از سوي ديگر، قرآن نسخه شفابخشي است كه ميتواند بسياري از الام بشري را التيام بخشد . بررسي آرامش و فشار رواني از منظر قرآن، موضوع اين پاياننامه است و مطالب آن در دو بخش تدوين شده است: بخش نخست، درباره فشار رواني از نگاه روانشناسي است و اين مباحث را در بردارد: نشانهها ، آثار مثبت و منفي، عوامل و راهكارهاي مقابله با فشار رواني، تناسب نياز انسان به امنيت با انگيزه امنيتجويي، انواع انگيزهها و نيازهاي انسان و بخش دوم، به بررسي موضوع از نگاه قرآن كريم اختصاص دارد و در آن ديدگاه قرآن درباره عناوين و مقولات مذكور بيان شده است.
عنوان :
آزادي از ديدگاه قرآن
نويسنده :
روحا... دامن پاك جامي
سال :
1378
استاد :
محمد كاظم شاكر
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
در پژوهش حاضر آزادي از منظر قرآن كريم در چهار فصل بررسي شده است: در فصل اول، كلياتي درباره آزادي نظير معناي آزادي و ارتباط آزادي با فطرت و قانون و تقوا آمده است؛ در فصل دوم از آزادي با فطرت و قانون و تقوا آمده است؛ در فصل دوم از آزادي تفكر و در فصل سوم از آزادي عقيده بحث شده است و فصل چهارم درباره آزادي قلم و بيان است.
عنوان :
آزادي بيان در قرآن
نويسنده :
محمد جعفر نجفي
سال :
1378
استاد :
عادل نادر عادل
دانشگاه :
آزاد اسلامي اراك
موضوع :
مطالب مهم اين پاياننامه در چهار بخش سامان نگارش يافته است: در بخش اول اين موضوعات بررسي شده است: پيشينه تاريخي واژه آزادي، اهميت آزادي، تفاوت آن با معناي رايج آزادي در اين زمان، فلسفه آزادي در ادبيات ديني، انواع آزادي و در بخش دوم اين موضوعات سخن رفته است: آزادي بيان در كلام معصومين عليهم السلام همراه ذكر نمونه سؤالهايي كه از آنها شده است، تفسير چند آيه در زمينه آزادي، نفي استبداد ديني؛ بخش سوم درباره قلمرو آزادي بيان است و در آن از اين موضوعات بحث شده است: حرمت آزادي تا كجاست؟ آيا آزادي بيان ضرورت دارد؟ حدد آزادي و خط قرمز در آزادي بيان: در بخش چهارم در ذيل عناوين حقوق متقابل فرماندهان و فرمانده كل و نشست عمومي بدون پليس و پاسدار اجمالي از سيره و سنت حضرت علي (ع) در مواجهه با افراد مختلف بيان شده و فرمودههايي را از آن حضرت نقل گرديده است.
عنوان :
آهنگ در آيات قرآن كريم
نويسنده :
ابوالحسن احمدي هرخت
سال :
1378
استاد :
محمد هادي معرفت
دانشگاه :
دانشكده اصول دين قم
موضوع :
اين تحقيق، آهنگ آيات قرآن را در چهار فصل بررسي كرده است: در فصل اول، پيشينه مطالعات زيباشناختي قرآن بازگفته شده است؛ در فصل دوم عنصر آهنگ در ساختار قرآن بررسي شده و از موسيقي حروف و حركات و واژگان و جملهها و سورهها و پايانبندها و جز اينها سخن رفته است؛ در فصل سوم آهنگ باطني قرآن و جاذبهاي كه در معاني آيات قرآن است،بيان شده است و فصل چهارم به آهنگ پذيري آيات اختصاص دارد و در آن تأكيد معصومين (ع) بر خوشخواني قرآن و نيز نغمههاي دلپذير براي قرائت قرآن ذكر شده است.
عنوان :
آيات النساء(سيماي زن در قرآن)
نويسنده :
فرزانه جباري
سال :
1378
استاد :
محمد علي آذرشب
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
در اين پژوهش كليه آياتي كه مربوط به زنان است، به ترتيب مصحف گردآوري شده و از جهات لغوي، صرفي، نحوي و بلاغي شرح گرديده است.
عنوان :
آيين عبادي سياسي نماز جمع و نقش آن در نظام اسلامي از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
علي اصغر شعاعي
سال :
1378
استاد :
عبدا... محمد اصفهاني
دانشگاه :
دانشكده اصول دين قم
موضوع :
در اين پژوهش نماز جمعه و نقش آن با تكيه به آيات قرآن و روايات معصومين بررسي شده و مطالب آن در پنج بخش آمده است: بخش اول،كليات: جمعه و جايگاه آن در روايات،تاريخچه نماز جمعه ؛ بخش دوم، مروري بر روايات نماز جمعه: اهميت نماز جمعه،عقوبت ترك نماز جمعه؛ بخش سوم، نماز جمعه در قرآن: درباره آيه نهم سوره مباركه جمعه، در زمينه آيه دهم سوره مباركه جمعه،در خصوص آيه يازده سوره مباركه جمعه؛ بخش چهارم، بررسي فقهي نماز جمعه: بررسي آراي فقهاي اسلام و ادله آنها،احكام نماز جمعه؛ بخش پنجم، ابعاد گوناگون نماز جمعه: بعد معنوي و تربيتي نماز جمعه(نماز جمعه ذكر الهي،پرورش فضائل و تكامل معنوي انسان)،بعد سياسي اجتماعي نماز جمعه (ايجاد و تحكيم وحدت،تأييد و تحكيم نظام حكومتي،تأييد هفتگي نظام، افشاي منافقان،ارتقاي رشد سياسي فرهنگي جامعه،نماز جمعه عامل مهم وحدت جهان اسلام،نقش نماز جمعه در ايجاد وحدت اسلامي).
عنوان :
ابتلا و آزمايش انسان در قرآن
نويسنده :
رضا حسيني پور
سال :
1378
استاد :
محمد تقي قادري
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد اراك
موضوع :
مباحث اصلي تحقيق حاضر در سه بخش آمده است : بخش اول، بررسي مسأله ابتلا و امتحان در قرآن: تفاوت ميان امتحانات الهي و امتحانات بشري، آزمايش الهي عمومي و همگاني است، فلسفه ابتلائات و امتحانات الهي، مراتب ابتلا و آزمايش ؛ بخش دوم: اسباب و عوامل ابتلائات و آزمايشهاي الهي ، مشكلات و حوادث ، مال و فتنههاي آن، اموال و اولاد و وسيله مهم در آزمايش، مواهب مادي، نيكيها و بديها ، وجود شيطان و القائات او عامل آزمايش است. زينتهاي زمين؛ بخش سوم، آزمايش اولياي الهي حضرت نوح(ع)، آزمايشها و ابتلائات حضرت ابراهيم (ع)،ابتلائات و آزمايشهاي يوسف (ع)،ابتلاي ايوب (ع) به بلاهاي گوناگون،آزمون بزرگ داود سليمان(ع).
عنوان :
اسرائيليات و تأثير آن بر داستانهاي انبياء در تفاسير قرآن
نويسنده :
حميد محمد قاسمي
سال :
1378
استاد :
محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
موضوع :
در اصطلاح علما« اسرائيليات» به افسانههايي گفته ميشود كه از يهوديان و مسيحيان و مانند آنها نقل شده است . در اين تحقيق اسرائيلياتي كه در تفاسير قرآن كريم ذيل قصص انبيا نقل شده، بررسي شده است. مطالب آن به اين ترتيب آمده است كه پس از مباحثي مقدماتي چون تعريف اسرائيليات و مصادر اسرائيليات ، تاريخچه مختصري از اسرائيليات ذكر شده؛ آنگاه عوامل و زمينههايي كه باعث نفوذ اسرائيليات به تفاسير گرديده، بيان شده است . مهتمرين و مفصلترين بخش اين تحقيق جمعآوري و نقد و تحليل اسرائيلياتي است كه در داستانهاي پيامبران الهي وارد شده است. در اين بخش به مقايسه ويژگيهاي داستانهاي قرآن با ويژگيهاي روايات اسرائيلي پرداخته شده است و در خاتمه تأثيرات سوء اسرائيليات بر فرهنگ اسلامي بيان گرديده است.
عنوان :
مفهوم محبت در عهد جديد و قرآن
نويسنده :
زاهرا محمديپور ساوجي
سال :
1377
استاد :
علي مهديزاده
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
تحقيق حاضر موضوع محبت را به صورت مقايسهاي در قرآن و انجيل بررسي كرده و مباحث آن در دو بخش به اين ترتيب سامان و نگارش يافته است: بخش اول،مفهوم محبت در عهد جديد: ماهيت محبت،آياتمحبت در اناجيل اربعه، تحليل آيات محبت در اناجيل اربعه، مفهوم محبت در رسائل رسولان؛ بخش دوم، مفهوم محبت در قرآن: ماهيت محبت، محبت و عشق از نظر عرفا، محبت در قرآن.
عنوان :
مفهوم نجات در عهد جديد و قرآن
نويسنده :
زهرا فلاح
سال :
1377
استاد :
علي مهديزاده
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
اين تحقيق در دو بخش با اين عنوانها به نگارش درآمده است: بخش اول، نجات در عهد جديد: ماهيت نجات،پيشينه تاريخي نجات در فرهنگ يهوديت و عهد جديد،آيات نجات در اناجيل اربعه، تحليل آيات نجات در اناجيل اربعه، مفهوم نجات در اعمال و رسائل رسولان و مكاشفه يوحنا؛ بخش دوم،نجات در قرآن:ماهيت نجات،آيات نجات در قرآن، عوامل و موانع رستگاري.
عنوان :
مقايسه گرايشهاي انسان به خدا در قرآن و عهدين
نويسنده :
رحمتاله عباسي قوطور
سال :
1377
استاد :
نهله غروري نائيني
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در تحقيق حاضر گرايشهاي فطري انسان به خدا ميان آيات قرآن كريم و مندرجات تورات و انجيل مقايسه شده و مطالب آن در چهار فصل با اين مباحث تنظيم و تدوين گرديده است: فصل اول ، فطرت انسان از ديدگاه قران كريم؛ فصل دوم، گرايشهاي فطري؛ فصل سوم، خداگرايي يهود؛ فصل چهارم، باورهاي مسيحيت.
عنوان :
نفاق در قرآن
نويسنده :
حسين بزرگ زاده
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين تحقيق موضوع نفاق در قرآن طي پنج فصل با اين مباحث بررسي و تدوين شده است: فصل اول، زمينههاي فردي، زمينههاي اجتماعي؛ فصل دوم،ويژگيها و صفات منافقين؛ فصل سوم، راههاي شناخت منافقين؛ فصل چهارم، مواضع و شيوههاي برخورد و عملكرد منافقين، منافقين و غزوات رسولالله (ص)؛ فصل پنجم، نحوه برخورد با نفاق و چهرههاي آن.
عنوان :
نفس از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
مينو مقرب
سال :
1377
استاد :
منصور پهلوان
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه نفس در چهار فصل بررسي شده و مطالب آن به اين شرح آمده است: فصل اول، معاني لغوي و اصطلاحي نفس؛ فصل دوم، نفس در قرآن كريم؛ فصل سوم، نفس در روايات معصومين (ع)؛ فصل چهارم، نفس از ديدگاه فلاسفه و عرفا. برخي از مهمترين موضوعات اين پاياننامه عبارتند از : انواع نفس، اصلاح نفس، عوامل سقوط نفس، موانع رشد نفس، جهاد با نفس، توبه، تجرد نفس.
عنوان :
نقد و بررسي تفسير قرآن به قرآن و سير تاريخي آن
نويسنده :
حميد رضا حاجي بابايي
سال :
1377
استاد :
ابوالقاسم خزعلي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
موضوع :
چكيده سخن در اين رساله به اين شرح است: آياتي كه قرآن را هادي، مبين، نور و فرقان معرفي مينمايد و نيز آياتي كه قرآن را كتاب تعقل و تدبر ميداند و نيز آياتي كه قرآن بوسيله آنها تحدي ميكند و همينطور آياتي كه قرآن را قابل فهم براي مردم ميشمارد، همگي حاكي از مستغني بودن قرآن از غير است و انسانها با تفكرات گوناگون ميتوانند مفاهيم و حقايق قرآن را به قدر عقلشان درك كنند. روش اصيل در تفسير قرآن همان تفسير قرآن به قرآن است و چون قرآن مردم را به خاندان عصمت (ع) ارجاع ميدهد ، رجوع به معصومين (ع) متمم تفسير قرآن به قرآن است. به علاوه قرآن انسانها را به تعقل وتدبر دعوت نموده است؛ بنابراين در اين روش تفسيري از قرآن و سنت و عقل استفاده ميشود. روش تفسير قرآن به قرآن در طول تاريخ اسلام از زمان پيامبر اسلام تا عصر حاضر به اشكال مختلف وجود داشته است و صحابه و تابعين و علما و مفسيرين از آن بهرهمند گرديدهاند. علامه طباطبايي(ره) در تفسير خود به بهترين وجه از عهده اين مهم برآمده است.
عنوان :
نقد و بررسي ديدگاههاي تفسيري و علوم قرآني صاحب تفسير نفحات الرحمان
نويسنده :
سيد محمود دشتي رحمتآبادي
سال :
1377
استاد :
محمد تقي دياري
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
تفسير نفحات الرحمان متعلق به يكي از علماي شيعه به نام شيخ محمد نهاوندي (1291 ـ 1370 ق) است . مطالب اين پاياننامه در پنج فصل آمده است: فصل اول به شرح حال مؤلف و معرفي تفسير او اختصاص دارد؛ در فصل دوم منابع تفسير به طور عام و منابع نفحات الرحمان به طور خاص معرفي شده است؛ در فصل سوم مقدمه تفسر نفحات الرحمان كه مشتمل بر مباحث علوم قرآني است، گزارش گرديده است؛ فصل چهارم درباره مباني تفسيري صاحب نفحات الرحمان است و در فصل پنجم شيوه تفسيري او معرفي شده است.
عنوان :
نقد و بررسي سندي و دلالي موافقات عمر
نويسنده :
مهين كارور
سال :
1377
استاد :
محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
موضوع :
در اين پژوهش رواياتي بررسي شده است كه دلالت دارد، خداوند آياتي از قرآن را در موافقت با ديدگاه عمر نازل كرده يا برخي از امور را موافق خواست او انجام داده است. اين روايات به بيست مورد ميرسد. اين تحقيق مشتمل بر پنج فصل با اين عنوانهاست : موافقات عمر از نگاه علماي اهل سنت؛ آيات سه گانه عمر؛ موافقات عمر از زبان خودش؛ موافقات عمر از زبان ديگر راويان؛ موافقات غير قرآني عمر.
عنوان :
نقد و بررسي ملاكهاي گزينش قرائات قرآن (اختيار القراءة)
نويسنده :
عليرضا مؤذن
سال :
1377
استاد :
محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
موضوع :
در سدههاي اوليه تاريخ اسلام، قرائات مختلفي در مورد قرآن كريم از سوي قاريان بوجود آمده است. در اين پاياننامه منشأ اين قرائات شناسايي شده و بر اساس آن قرائات درست از نادرست تميز داده شده است. عرضه قرائات مزبور از سوي قاريان بر اساس معيارهايي استوار بوده كه از آن به مقياسهاي قرائي نامبردار گرديده است. در اين پژوهش پس از تعريف اصطلاحي قرائت، علم قرائت، اختيار القراء و مقياس قرائي هفت مقياس مختلف بيان شده از سوي بزرگان اين علم،نقل شده است كه مهمترين آنها مقياس ابن الجزري است كه سه ركن دارد. اين سه ركن عبارتند از : صحت سند قرائت، تطابق قرائت با مصاحف عثماني و تطابق قرائت با قواعد زبان عربي. آنگاه پس از بررسي علل ايجاد قرائات و اركان ثلاثة ياد شده و ميزان كارايي هر ركن و همچنين واقعيات تاريخي، تنها تواتر نقل از پيامبر (ص) ملاك گزينش قرائت صحيح به شمار آمده است. ميليونها مسلمان حافظ صحت نقل و تواتر آنند. در ميان قرائات موجود به صحت تطابق روايت حفص از قرائت عاصم با قرائت متواتر مهر تأكيد زده شده است؛ هر چند قرائات موجود در زمان ائمه چون قرائات سبعه نيز از سوي آن بزرگواران جواز قرائت را دريافت كردهاند.
عنوان :
وجوه اعجاز قرآن كريم، نقد و بررسي
نويسنده :
محمد تقي اخويان تهراني
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
موضوعات اين پاياننامه به اين شرح است: فصل اول، حقايق اعجاز: معجزه و كيفيت آن، زمينه اعجاز براي پيامبران، اعجاز قرآني و حقايق ثابت آن؛ فصل دوم، وجوه اعجاز: هدايت و ارشاد،عوحيد و خداشناسي، معاد و قيامت، قانونگذاري، تحدي و عدم تحريف قرآن، تأثيرپذيري نفوس از آيات قرآن،اعجاز علمي، اخبار از غيب، فصاحت و بلاغت، تناسب آيات و سور، موسيقي قرآن، قصص حكمتآميز، سهولت حفظ، رسمالخط پايدار، تكرار آيات.
عنوان :
ولايت خاصه در قرآن كريم
نويسنده :
محسن سبزواري
سال :
1377
استاد :
محمود عبداللهي
دانشگاه :
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع :
اين پژوهش آيه تبليغ را به عنوان يكي از آيات ولايت خاصه به بحث گذاشته و آن را در يك مقدمه و سه فصل بررسي كرده است: در مقدمه از اقسام ولايت چون ولايت نصرت، ولايت محبت، و ولايت دم و مبادي ولايت مانند هدايت،خالقيت،رازقيت، مالكيت و احيا و اماته بحث كرده است . در فصل نخست، مباحثي مثل سبب، زمان و مكان نزول آيه، استقلال آيه از قبل و بعد، و نزول يكجاي آن آمده و نويسنده با استفاده از كتب فريقين بر نزول آيه تبليغ به هنگام بازگشت رسول خدا از حجة الوداع در غدير خم براي اعلام ولاييت حضرت علي استدلال كرده است . در فصل دوم،اختلاف در قرائت « رسالته» و معنا شناسي واژههاي رسول، تبليغ،رسالت و عصمت آمده و در فصل سوم،مفاد آيه تبليغ و موضوع تبليغ تبيين شده و اهميت مأمور به « بلغ » بيان گرديده است.
عنوان :
آداب طلب رزق در قرآن و حديث
نويسنده :
عباس برغاني
سال :
1377
استاد :
محمدعلي فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين پژوهش در دو بخش با اين موضوعات تنظيم و تدوين شده است: در بخش اول، كلياتي دربارهي رزق آمده است، مانند: معاني، مصاديق و مصادر رزق، رزاقيت الهي، جايگاه رزق و بهرهمنديهاي دنيوي، حكمت و مشيت الهي در توزيع و تقسيم رزق، رعايت اعتدال در طلب رزق، مهمترين وظايف انسان در برابر رزق، توصيفات قرآني رزق، رزق در عالم حيات پس از مرگ؛ در بخش دوم، موانع و اسباب رزق بيان شده است.
عنوان :
آراي اختصاصي علامه طباطبايي در تفسير الميزان
نويسنده :
حسين پهلواني
سال :
1377
استاد :
محمدعلي لساني فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين تحقيق شامل سه بخش با اين موضوعات است: بخش اول، روش تفسيري علامه طباطبايي در الميزان: جايگاه احاديث در تفسير الميزان، جايگاه سياق، جايگاه اقوال صحابه و تابعين، نمونهاي از قصص قرآني در الميزان، ترتيب تفسير آيات در الميزان، جايگاه آيات الاحكام در الميزان؛ در بخش دوم، متن عربي آراي علامه طباطبايي در ذيل سورههاي حمد، بقره، آل عمران و نساء و در بخش سوم، ترجمهي فارسي آنها آمده است.
عنوان :
آراي تفسيري ابيابن كعب
نويسنده :
خداوردي كريمي نژاد
سال :
1377
استاد :
محمدعلي لساني فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين تحقيق در دو بخش تنظيم و تدوين شده است. در بخش اول، شرح حال و زندگاني ابيبن كعب آمده و بخش دوم در خصوص متون روايات تفسيري ابيبن كعب است و در آن روايات تفسيري ابيابن كعب كه ذيل 38 سوره از سورههاي قرآن آمده، فراهم شده است. در ضميمه اين پاياننامه نظر آيت الله خوئي در زمينهي نزول قرآن به هفت حرف بيان شده است.
عنوان :
آزادي و مسؤليت از نظر قرآن و سنت
نويسنده :
فاطمه سادات ميرآقاسي
سال :
1377
استاد :
علي قائمي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
تحقيق حاضر مشتمل بر ده بخش با اين عنوانهاست: بخش اول، معنا و مفهوم آزادي و مسئوليت؛ بخش دوم، آزادي انسان: نظر انديشمندان و علماي اسلام دربارهي آزادي انسان، ديدگاه قرآن دربارهي آزادي انسان، ديدگاه روايات دربارهي آزادي انسان؛ بخش سوم، تعهد انسان: تعهد از نظر انديشمندان غيراسلامي و علماي اسلام؛ بخش چهارم، مسئوليت انسان: ديدگاهها و ريشههاي مسئوليت، اسلام و مسئوليت؛ بخش پنجم، در زمينهي مسئوليت: در زمينهي خود، در مورد خدا، در خصوص جامعه و طبيعت؛ بخش ششم، نوع مسئوليت: مسئوليت انسان در رابطه با مسائل سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي؛
عنوان :
استفهام در قرآن كريم
نويسنده :
مصطفي كريمي
سال :
1377
استاد :
فيروز حريرچي
دانشگاه :
آزاد قم
موضوع :
اين پاياننامه در سه فصل با اين مباحث به نگارش درآمده است: در فصل اول، مقدمهاي دربارهي كلام و تقسيمات آن، تعريف استفهام و ادوات آن و درفصل دوم، استفهام توليدي و معناي آن بحث شده است و در فصل سوم، همزهي استفهامي به طور تطبيقي در قرآن كريم بررسي شده است. نگارنده در اين فصل سعي كرده است،آياتي از قرآن را كه مشتمل بر أدات يا أدوات استفهام است،آورده و چنانچه داراي اغراض و اهدافي غير از استفهاماند، بيان كند.
عنوان :
انفاق از ديدگاه قرآن
نويسنده :
احمد ميرزازاده فشكل پشته
سال :
1377
استاد :
ابوالقاسم امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
پاياننامهي حاضر مشتمل بر چهار فصل با اين موضوعات است: فصل اول، كليات: معناي لغوي اتفاق، فلسفهي انفاق ، اهداف انفاق؛ ارزش واهميت نفاق، وسعت ودامنهي انفاق؛ فصل دوم، انفاق در قرآن: آداب ،انگيزههاي ونتايج، دلائل، تشويق به انفاق، يكي از ويژگيهاي پرهيزگاران، موانع،انفاق ريايي و الهي، آفات انفاق؛ فصل سوم، اقسام و مراتب و مصارف انفاق؛ فصل چهارم، آثار انفاق.
عنوان :
اوصاف قرآن در قرآن و روايات
نويسنده :
محدثه صداقت
سال :
1377
استاد :
منصور پهلوان
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين پاياننامه در سه فصل با اين موضوعات به نگارش درآمده است: فصل اول، اسامي قرآن: قرآن ، كتاب، تنزيل. فرقان، ذكر، ...؛ فصل دوم، اوصاف قرآن: اوصافي كه صفت بودنشان در ظاهر آيه مشهود است (حكيم، مجيد، كريم، عزيز، عظيم، شفا، هدي، حق، مبارك،نور،أحسنالحديث، تذكره،ذكري، مبين، مبينات، بينات،تبيان،موعظه، عربي، رحمت، بصائر، عدل،فصل، بشري، عجب، حكمت، صحف،مرفوعه،مطهره،كلام الله،علي،بيان، وحي، مهيمن،بشير و نذير، قول)، اوصافي كه با توجه به معنا و تفسيرشان مشخص ميشوند(قرآن تذكر ميدهد، قرآن و امثال، قرآن بدون انحراف است)؛ فصل سوم،كلماتي كه اسم يا صفت بودنشان براي قرآن مورد اختلاف است: بلاغ ، احسن القصص، روح، ايمان، امر، علم، نبأ عظيم،زبور، الصراط المستقيم.
عنوان :
ايمان به قرآن
نويسنده :
محبوبه بهلولي
سال :
1377
استاد :
محمدعلي لساني
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين پژوهش در چهار بخش موضوع ايمان را در آيات قرآن بررسي كرده است: در بخش اول، از معنا و مفهوم ايمان به قرآن و در بخش دوم، اسماء و صفات قرآن بحث شده است؛ در بخش سوم، به بررسي عوامل ايمان به قرآن و دستاوردهاي آن پرداخته شده وب خش چهارم،به مطالعهي انگيزههاي كفر به قرآن و پيامدهاي آن اختصاص دارد.
عنوان :
بدعت از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
ربابه ناظمي
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
پاياننامهي حاضر شامل ده فصل با اين عنوانهاست: فصل اول، بدعت در لغت و اصطلاح شرعي؛ فصل دوم، سنت: معناي لغوي و اصطلاحي ، اهميت سنت از نظر رسول اكرم(ص) ، قرآن و سنت مكمل يكديگرند، سنت در مقابل بدعت؛ فصل سوم،اقسام بدعت و دلائل رد آن: نظر عزالدين عبدالسلام و دليل بر رد آن، نظر نووي و دليلي بر رد آن، نظري لطيف از شهيد اول د رمورد محدثات ؛ فصل چهارم، تشيع و منشأ آن: تهمت زدن به تشيع با بدعتگذازي ، محب اهل بيت به نص قرآن ، تحليل و نقدي به حديث بر حديث فرقهي ناجيه، آيا تشيع بعد از وفات رسول خدا(ص) حادث شده است؟؛ فصل پنجم، دواعي بدعت: ناداني و تسامح در كارهاي ديني، نگاههاي غير محققانه در دين، سؤالهايي از دانشمندان در زمينهي با معضلات مختلف، پيروي از هواهاي نفساني ؛ فصل ششم، بدعتهاي پيش از اسلام بر اساس قرآن؛ بدعتهاي جاهلانه و مالي مشركان، بدعتهاي جاهلي به عنوان دين، زنده به گور كردن دختران، رهبانيت، بدعتي از نصاري به منظور جلب رضاي خدا،فرق زهد و رهبانيت، بدعتگذاري بنياسرائيل؛ فصل هفتم، نمونههايي از بدعتهاي بعد از اسلام: نماز تراويح، مواجههي علي(ع) با آن، نهي عمر از متعهي زنان، بدعتي از بنياميه، دشمني معاويه با علي (ع)، آيا دشمني با علي(ع) و ذم او خلاف نص قرآن و سنت نيست؟، فصل هشتم، دلائل بر رد سلفيه در مورد: توسل ، شفاعت، زيارت قبور؛ فصل نهم، واژهي بدعت در نهجالبلاغ به شرح ابن ابي الحديد: فصل دهم، واژهي بدعت در نهجالبلاغه به شرح ابن ابيالحديد؛ فصل دهم، آثار سوء بدعت و تحريم آن: آثار سوء بدعت و تحريم آن، بدعت در دين، ظلم بزرگ و موجب كيفري شديد، فحشاء بدي، بدعت، زهد بيجا و حرامخوري راه شيطان.
عنوان :
بررسي آيات ولايت در سوره ي مائده
نويسنده :
نسرين توكلي
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
پاياننامهي حاضر مشتمل بر دو بخش با اين مباحث است : بخش اول، بررسي ولايت از جنبههاي مختلف: بررسي واژهي ولايت از نظر لغت و اصطلاح، انواع ولايت (تكويني و تشريعي) ، نفي ولايت عرضي و طولي، ولايت منفي، قطع ولايتهاي باطل، نصوصي از پيامبر اكرم(ص) در خصوص ولايت علي (ع)؛ بخش دوم،بررسي ولايت در سورهي مائده: بررسي آيهي « اليوم اكملت لكم»، زمان و سبب نزول آيهي « اليوم اكملت»، مفهوم و منظور از «اليوم» در آيه، بررسي آيهي « انما وليكم الله»، زمان و سبب نزول آيهي « انما وليكم الله»، منظور و مفهوم « ولي» در آيهي ولايت، مفرد بودن لفظ «ولي» در آيهي « انما وليكم الله»، اطلاق لفظ جمع بر مفرد« الذين آمنوا ...»، بررسي ركوع در آيهي « انما وليكم الله»، بررسي آيهي « يا ايها الرسول»، واقعهي غدير و نزول آيه در خصوص آن، حديث غدير و اعتراف علما به واقعهي غدير.
عنوان :
بررسي اوج ايثار در تفسير سورهي « هل اتي»
نويسنده :
حليمه برومند
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
تحقيق حاضر در پنج فصل با اين موضوعات تدوين و تنظيم يافته است: فصل اول، ايثار: معاني ايثار، مسائل مربوط به ايثار، فضيلت انفاق و ايثار در احاديث و روايات،آيات ايثار، فصل دوم، نمونههايي از ايثار ائمه و بزرگان دين: علي(ع) نمونهي بارز ايثار و انفاق، منظور از «وَمِنَ النّاس» در آيه كيست؟ علي(ع) ولي خداوند و بخشندهي در حال ركوع و حزبالله است؛ فصل سوم، شأن نزول آيه در مقام اثبات امامت علي(ع) و نفي از ديگران، ايثار ساير ائمه(ع)، ايثار در عصر حاضر؛ فصل چهارم،بررسي اوج ايثار در تفسير سورهي«دهر»: نظري به سورهي مباركه، عدد آيات آن، نامهاي سورهي مباركه و وجه تسميهي آن،سورهي مباركه مكي است يا مدني،آيه در شأن اهل بيت پيامبر(ص) است، نزول سورهي « هل اتي» در شأن اهل بيت(ع) بر طبق روايات مختلف ديگر، فضيلت اطعام طعام؛ فصل پنجم،تفسير آيات سورهي هل اتي .
عنوان :
بررسي خسران از نظر قرآن و حديث
نويسنده :
رفعت پورشمسي
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
پژوهش حاضر مشمتل بر شش بخش با اين عنوانهاست: بخش اول، خسران : معناي لغوي و اصطلاحي خسران، خسران در قرآن، معاني مختلف واژهي خسران در قرآن؛ بخش دوم، انواع خسران: خسران دنيوي، خسران آخرتي، خسران دنيا و آخرت، خسران حقيقي ، خاسرترين افراد؛ بخش سوم،موضوعات زيانكاري: انسان و زيانكاري، اسلام و زيانكاري،خسران و زيان غيرمسلمان در آخرت ، خسارت اهل كتاب با كفر آگاهانه به پيغمبر اسلام(ص)، قرآن نسبت به ستمگران خسارت و زيان است؛ بخش چهارم، موارد زيان كاري: زيانكاري : زيانكاري مرتدان، خسران مشركان ، زيانكاري مكذبان، زيانكاري كافران،زيانكاري قاتل، زيانكاري جسارت(جسارت به والدين صالح)؛ بخش پنجم ،عوامل خسران: اضلال الهي خسارتي جبرانناپذير، غفلت از معارف قرآن عامل خسارت و حسرت آخرت، زيانكاري شكنندگان عهد خدا، كفر و شرك و تكذيب آيات الهي، خسارت حزب شيطان، خسارت نافرماني خدا، بيتوجهي به اثر اعمال، دلبستگي و سرگرمي به امور دنيا باعث خسران؛ بخش ششم، طرق پيشگيري و نجات از خسران: برنامهي چهار مادهاي قرآن براي نجات از خسران عظيم(اشاره به سورهي عصر): ايمان، عمل صالح، تواصي به حق ، تواصي به صبر)، آمرزش و رحمت الهي راه نجات از خسران.
عنوان :
پژوهشي دربارهي برخي از واژگان قرآني ذكر نشده در مفردات راغب
نويسنده :
زهرا جليلي خودلان
سال :
1377
استاد :
سيد مرتضي آيت الله زاده شيرازي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين پاياننامه دو فصل به نگارش درآمده است: در فصل اول، با عنوان مفردات و غريبالقرآن ، اين موضوعات مورد بحث قرار گرفته است: معناي لغوي واژهاي غريب و مفرد، معناي غريب در اصطلاح علوم قرآني، موضوع علم مفردات و غريب القرآن ، تاريخچهاي مفردات و غريب القرآن، استدلال به اشعار عرب در توضيح و تفسير واژگان غريب القرآن ،خلاصهاي از زندگاني راغب اصفهاني، فهرست لغات ذكر نشده در مفردات راغب، در فصل دوم، با نام بررسي واژهها ، اين واژگان بررسي شده است: قدح ، قرش، قلع، كب، كدح، كسد،كنس، كهل، كوكب، لجأ، لحي،لذَّ، لقط، ليس، محبس، مغض، ماروت، مري، مزق. در هر مورد نخست ، معناي لغوي واژهها، سپس كاربرد آنها در قرآن و حديث بررسي شده است.
عنوان :
تأثير محيط بر تربيت از نظر قرآن
نويسنده :
مهين پاكتچي
سال :
1377
استاد :
منصور پهلوان و حجتي كرماني
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين پاياننامه مشتمل بر چهارده فصل با اين موضوعات است: فصل اول،وراثت ، تربيت، محيط: ديدگاه اسلامي دربارهي وراثت و تربيت، محيط از نظر لغوي، اقسام محيط؛ فصل دوم، كلياتي دربارهي تربيت: واژهي تربيت از نظر لغوي، موضوع تربيت، عوامل مؤثر در تربيت، ويژگيهاي نظام تربيتي اسلام، خصوصيات تربيت الهي، اهداف تربيتي در اسلام، اسلام و تربيت پذيري انسان؛ فصل سوم، تأثير وراثت ، تربيت و محيط در يكديگر غلبهي تربيت بر وراثت ، نظريات دربارهي سهم وراثت و تربيت و محيط، محيط زندگي و تأثيرات آن؛ فصل چهارم،محيط قبل از ولادت: آفرينش انسان در قرآن، تأثير و اهميت محيط قبل از تولد ، تأثير حالات مادر در جنين؛ فصل پنجم ، تأثير خانواده در تربيت: خانواده از نظر متفكران اسلامي، علت بنيادي بودن نقش خانواده، انواع محيط خانوداگي؛ فصل ششم، تأثير رفاقت و معاشرت در تربيت: دوستيابي از ديدگاه قرآن؛ فصل هفتم، تأثير مدرسه و معلم در تربيت؛ فصل هشتم، تأثير مذهب در تربيت: روشهاي تربيتي دين و مذهب؛ فصل نهم، نقش وسائل ارتباط جمعي در تربيت: اثر تمثيلات تعليمي و مذهبي، نمايش داستاناي قرآن براي كوچكترين و بزرگتران؛ فصل دهم،نقش اقتصاد در ساختار تربيتي جوامع: مفاسد اجتماعي، مسئلهي فقر و تنگدستي،عوامل تعديل ثروت اقتصادي، جرمهاي اقتصادي اجتماعي ؛ فصل يازدهم ، نقش حكومت در ساختار تربيتي جوامع: شكل حكومت اسلامي، اوصاف رهبر شايسته؛ فصل دوازدهم ،تأثير جامعه بر تربيت : تأثير امر به معروف و نهي از منكر در تربيت، آيات مربوط به امر به معروف و نهي از منكر، روايات مربوط به امر به معروف و نهي از منكر؛ فصل سيزدهم ، نقش فرهنگ و آداب و رسوم در تربيت: تأثير عوامل فرهنگي در رشد و تربيت، نقش عظيم پيامبران در سازندگي تاريخ، نقش هجرت، فرهنگ اسلامي؛ فصل چهاردهم، تأثير اراده بر تربيت: آزادي انسان، عامل اراده،انسان مسئول.
عنوان :
تربيت الگويي زنان در قرآن
نويسنده :
هادي حسينخاني
سال :
1377
استاد :
خسرو باقري
دانشگاه :
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع :
پژوهش حاضر مشتمل بر پنج فصل با اين عنوانهاست: فصل اول، كليات تحقيق: موضوع تحقيق ،مفاهيم ، تربيت، الگو، قلمرو و تحقيق ، هدف تحقيق ،شيوهي انجام كار، سئوالها و فرضيههاي تحقيق، پيشينهي تحقيق، ضرورت تحقيق؛ فصل دوم،تربيت اعتقادي و عبادي بانوان به شيوهي الگويي : تربتي اعتقادي بانوان به شيوهي الگويي، ويژگيهاي الگويي در قلمرو محتواي تربيت اعتقادي بانوان(توحيد در عبادت، حالت تسليم در برابر دستورات الهي، اتكال به خدا، اعتقاد به وحي انبيا)، تربيت عبادي بانوان به شيوهي الگويي (عبادت و ويژگيهاي آن،خلوص در عبادت، جديت در عبادت،دعا و ويژگيهاي آن)؛ فصل سوم،تربيت اخلاقي بانوان و پرورش فرزند به شيوهي الگويي: تربيت اخلاقي (گناه و آثار و تبعات آن،خطا و لغزش ظلم به نفس است، گناه زمينهي رسوايي) ، عفاف(عفاف در براقرار ساختن روابط جنسي و آثار آن، فلاح نتيجهي عفاف. عفاف زمينهي كرامت ، عفاف در معاشرت با نامحرم، پرهيز از انتساب امور نادرست به مردم، تهمت حيله و گناهي بزرگ، حسن ظن به مؤمن ،منع شايعه پراكني)، پرورش فرزند (پرورش جسمي كودك، تمهيد مقدمات لازم براي تولد فرزند سالم، دعا ،نذر، تغذيهي مناسب مادر، وظايف مادران پس از زايمان، حفاظت و مراقبت از فرزند، تربيت معنوي كودك، دقت در گزينش مربي شايسته براي فرزند)؛ فصل چهارم، تربيت الگويي بانوان در ابعاد اجتماعي: الگو در روابط اجتماعي (تربيت خانوادگي، ويژگيهاي همسر شايسته، تربيت در زمينهي مشاركت اجتماعي)، الگو در تربيت اقتصادي (عفاف در فعاليتهاي اقتصادي، رعايت حلال و حرام، هوشمندي اقتصادي، برنامهريزي و مديريت اقتصادي)، الگو در تربيت سياسي (اصل مشاركت سياسي بانوان،مشاركت عملي در امور سياسي، درايت سياسي)؛ فصل پنجم،نتيجهگيري و پيشنهادها.
عنوان :
تطبيق نظريهي ملاصدرا و فيض كاشاني در مورد خدا در قرآن
نويسنده :
مريم سمايي
سال :
1377
استاد :
علي حجتي كرماني
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين تحقيق از شش فصل بااين عنوانها تشكيل يافته است: فصل اول، شرح احوال و آثار ملاصدرا و ملامحسن فيض كاشاني؛ فصل دوم،دلايل اثبات وجود باري تعالي: ادلهي ملاصدرا (برهان صديقين، معرف نفس ، ...)، ادلهي ملاصدرا(برهان صديقين،معرفت نفس، ...)،ادلهي فيض كاشاني ؛ فصل سوم،عينيت ذات و صفات و اقسام صفات؛ فصل چهارم، صفات حق تعالي؛ فصل پنجم ، اسماي الهي؛ فصل ششم، ارتباط خدا و جهان .
عنوان :
حروف مقطعه در فواتح سور
نويسنده :
بهناز كوشكي
سال :
1377
استاد :
يدالله نصيريان
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
در اين پاياننامه حروف مقطعهي آغاز سورههاي قرآن در روايات ائمهي معصومين (ع) و ديدگاههاي مفسران و دانشمندان علوم قرآني بررسي شده است. سورههاي داراي حروف مقطعه و حروف آغاز آنها كه در اين پژوهش بررسي شدهاند، به اين قرار است: سورههاي شروع شده با « الم» ، سوررهي رعد، سورههاي آغاز شده با « الر»، سورهي مريم، سورهي «طه»، سورههاي آغاز شده با «طسم» و « طس»، سورهي «يس»، سورههاي شروع شده با «حم» و « حم عشق» ، سورههاي «ص» ، « ق» و قلم.
عنوان :
حسد در قرآن
نويسنده :
مهناز وصله
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
موضوعات مورد بحث در اين پاياننامه به اين شرح است : معناي حسد،فرق آن با غيرت و نصيحت ، فرق حسد با غبطه ، رقابت واجب،حسد مستحب و مباح، غبطه مباح يا مستحب، اسباب غبطه، مراتب غبطه، مراتب حسد، حديثي از امام جعفر صادق(ع) در مورد ريشهي حسد، مفاسد و آثار سوء حسد (زوال ايمان، زوال حسنات قلبي و بدني، عمل نيك شخص حسود به صورتش ميخورد ، عبادت بيروح) ، حسادت ابليس و بنياميه، حسود مورد خشم خداست، حسد آفت دين است، حسود فشار قبر دارد، حسد انسان را از راه راست منحرف ميكند و به انجام كارهاي بد و گناه ميكشاند، حسود ميخواهد بر قدر غلبه كند، حسود با خودش دشمن است، حسادت در چند مورد جايز است، حسد با عصمت پيغمبران نميسازد، درمان عمومي حسادت، درمان علمي حسادت، خداوند از آدم حسود انتقام ميگيرد، حسود هميشه تنهاست، حسود پيشرفت نميكند، اظهار حسد حرام است، دليل برحرمت حسد ، رقابت غيراز حسادت است.
عنوان :
حروف مقطعه در فواتح سور
نويسنده :
بهناز كوشكي
سال :
1377
استاد :
يدالله نصيريان
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
در اين پاياننامه حروف مقطعهي آغاز سورههاي قرآن در روايات ائمهي معصومين (ع) و ديدگاههاي مفسران و دانشمندان علوم قرآني بررسي شده است. سورههاي داراي حروف مقطعه و حروف آغاز آنها كه در اين پژوهش بررسي شدهاند، به اين قرار است: سورههاي شروع شده با « الم» ، سوررهي رعد، سورههاي آغاز شده با « الر»، سورهي مريم، سورهي «طه»، سورههاي آغاز شده با «طسم» و « طس»، سورهي «يس»، سورههاي شروع شده با «حم» و « حم عشق» ، سورههاي «ص» ، « ق» و قلم.
عنوان :
حسد در قرآن
نويسنده :
مهناز وصله
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
موضوعات مورد بحث در اين پاياننامه به اين شرح است : معناي حسد،فرق آن با غيرت و نصيحت ، فرق حسد با غبطه ، رقابت واجب،حسد مستحب و مباح، غبطه مباح يا مستحب، اسباب غبطه، مراتب غبطه، مراتب حسد، حديثي از امام جعفر صادق(ع) در مورد ريشهي حسد، مفاسد و آثار سوء حسد (زوال ايمان، زوال حسنات قلبي و بدني، عمل نيك شخص حسود به صورتش ميخورد ، عبادت بيروح) ، حسادت ابليس و بنياميه، حسود مورد خشم خداست، حسد آفت دين است، حسود فشار قبر دارد، حسد انسان را از راه راست منحرف ميكند و به انجام كارهاي بد و گناه ميكشاند، حسود ميخواهد بر قدر غلبه كند، حسود با خودش دشمن است، حسادت در چند مورد جايز است، حسد با عصمت پيغمبران نميسازد، درمان عمومي حسادت، درمان علمي حسادت، خداوند از آدم حسود انتقام ميگيرد، حسود هميشه تنهاست، حسود پيشرفت نميكند، اظهار حسد حرام است، دليل برحرمت حسد ، رقابت غيراز حسادت است.
عنوان :
حق شفعه در كتاب فقه القرآن قطبالدين راوندي
نويسنده :
سودابه حيدري نژاد
سال :
1377
استاد :
رضا سيفي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه ، مبحث حق شفعه در كتاب فقهالقرآن قطبالدين راوندي ترجمه و تحقيق شده و مباحث عمدهي آن به اين شرح است: معناي لغوي و اصطلاحي شفعه، شفعه و تبعات آن،مشاع بودن عين مشاركت، محدود بودن شركا، فوريت حق شفعه، موضوع شفعه از نظر علما.
عنوان :
حق و تكليف در قرآن و سنت
نويسنده :
اشرف السادات موسوي
سال :
1377
استاد :
علي قائمي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
تحقيق حاضر شامل دوازده بخش به اين شرح است: بخش اول،مدخل : مفهوم حق، معناي تكليف ،بررسي حق و تكليف ؛ بخش دوم، ضرورت و اهميت:فوايد حق و تكليف؛ بخش سوم، حق و تكليف در اسلام: حق در قرآن و سنت ،تكليف در قرآن و سنت ؛ بخش چهارم،حق خدا نسبت به انسان: حق اطاعت،حق عبادت،حق تسليم؛ بخش پنجم ،حق وتكليف در خانواده :حقوق زوجين، فرزندان ، والدين؛ بخش ششم، حق و تكليف در جامعه:حق و تكليف با مسلمين و اهل كتاب؛ بخش هفتم، حق و تكليف با گروههاي اسلامي: همسايه ،فقرا ، مساكين، ايتام؛ بخش هشتم، حق و تكليف در جنبهي اقتصادي: حقوق كارگر،كارفرما ،حق در خصوص كار؛ بخش نهم،حق و تكليف در مصرف: حق مصرف، حق در زمينهي انفاق،حق در مورد خدمات ؛ بخش دهم،حق در حكومت : حق قانونگزار ، حق رهبر، حق مجريان؛ بخش يازدهم،حقوق مردم در برابر حكومت :دستگاه حكومت ،يكديگر، در جنگ و جهاد ؛ بخش دوازدهم ،جمعبندي ،پيشنهاد.
عنوان :
حقوق فرزند از نظر قرآن و سنت
نويسنده :
فريبا لباف
سال :
1377
استاد :
علي قائمي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين پژوهش در يازده بخش با اين عنوانها به نگارش درآمده است: بخش اول، مفهوم حق: حق در لغت،ريشه و مبناي حق،كودك و حقوق مدني او؛ بخش دوم ،حقوق قبل از ولادت: انگيزه در ازدواج ،انتخاب همسر و تصميم براي داشتن فرزند،مواظبت از جنين؛ بخش سوم، حقوق دوران نوزادي : خواندن اذان و اقامه،نامهگذاري، تراشيدن موي سر، ممنوعيت آزار رساني به نوزاد؛ بخش چهارم، حقوق زيستي: شير مادر و تأثير آن، غذا،پوشاك،بهداشت ، بازي؛ بخش پنجم، حقوق عاطفي:محبت،احترام،تقدير و تحسين؛ بخش ششم، حقوق تربيتي: تربيت ،آموزش ، تربيت متناسب با زمان،ابزارهاي تربيت؛ بخش هفتم ،حقوق اخلاقي : عدالت،عمل به وعده، نصيحت به فرزند، مشورت؛ بخش هشتم، حقوق رواني: نياز به تفكر و تعقل، نياز به كنجكاوي، نياز محيط و مسئوليت والدين،اعتراف به نسب، حضانت؛ بخش دهم،حقوق فطري و معنوي :پرورش فطرت خداپرستي و آموزش دين، آزادي و مراقبت ، رشد و كمال؛ بخش يازدهم،حقوق مالي و اقتصادي : تأمين نيازها، تربيت اقتصادي، آيندهنگري والدين در وصيت.
عنوان :
حقوق والدين در قرآن و حديث و متون أدبي
نويسنده :
آناهيتا ذاكري
سال :
1377
استاد :
منصور پهلوان
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين پژوهش داراي سه فصل است . در فصل اول،با استفاده از تفاسير الميزان، كشفالاسرار و عدة الابرار ،روض الجنان و روحالجنان و نمونه به شرح و توضيح چهاردهآيه از آيات قرآني در زمينهي حقوق والدين پرداخته است. در فصل دوم كه مربوط به حقوق والدين در روايات است،شامل اين موضوعات است: حقوق والدين، احسان چيست؟ عقوق چيست؟ در فصل سوم، نظم و نثرهايي از اخلاق ناصري ،قابوسنامه و احياء العلوم و تذكرةالاولياء و اشعاري از شاعران مختلف دربارهي حقوق والدين آورده شده است.
عنوان :
ديدگاههاي علامه طباطبائي (ره) در علم اسباب نزول
نويسنده :
صغري خيرجوي لاتي
سال :
1377
استاد :
محمدعلي لساني فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
در اين تحقيق ديدگاههاي علامه طباطبايي (ره) در علم اسباب نزول در دو فصل به طور تطبيقي مورد بررسي قرار گرفته است : در فصل اول،ميان آراي علامه طباطبايي و نظريات واحدي و سيوطي در زمينه اسباب نزول تمام قرآن كريم مقايسه شده است. در فصل دوم، آراي علامه طباطبايي با نظريات واحدي و سيوطي از آغاز قرآن كريم تا پايان سورهي نسا در خصوص اسباب نزول تطبيق شده و شمار آيات تطبيق شده، بيش از 170 آيه است.
عنوان :
سنتهاي جاهلي در قرآن و روش مواجهي قرآن با آنها
نويسنده :
مرضيه قنبري
سال :
1377
استاد :
سيد مرتضي آيت الله زادهي شيرازي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
تحقيق حاضر در ده فصل با اين عنوانها به نگارش درآمده است : فصل اول،معناي لغوي و اصطلاحي سنت و جاهليت؛ فصل دوم، زندگي اجتماعي اعراب جاهليت؛ فصل سوم،اديان و مذاهب عصر جاهلي:بتپرستي اعراب، قرآن و بتپرستي، فرشته پرستي ، ملائكه از ديدگاه قرآن ، عبادت جن، پرستش اجرام سماوي؛ فصل چهارم،اصول اعتقادي اسلام از ديدگاه جاهليان: اعتقاد آميخته با شرك به الله، روش برخورد اسلام با شركت و بتپرستي، روش قرآن در رهبري به سوي خالق، احتجاج قرآن بر ضد تثليث ، پاسخ قرآن به منكرين معاد، جواب قرآن به شبهات منكرين معاد؛ فصل پنجم، شعائر ديني در حج (وقوف در مزدلفه به جاي عرف)، لباس احرام (طواف برهنه) ؛ فصل ششم، خرافات و موهومات جاهليان: طيره، كهانت، استقسام به ازلام؛ فصل هفتم، اسلام و تشكلات قبيلهاي : نظام قبايل، مواجههي اسلام با جنگ و خونريزي، شرب خمر، قمار، زنا، حرمت زنا، نكوهش تفاخر به انساب در قرآن؛ فصل هشتم، اسلام و نظام خانواده درعصر جاهليت: محارم از ديدگاه جاهليت و اسلام؛ فصل نهم ،ارزشهاي اجتماعي خانواده در عصر جاهليت؛ فصل دهم،راههاي كسب معيشت در جاهليت و نظر اسلام: ربا، تحريم رباخواري ، حمي از نظر اسلام، تحريم رشوه.
عنوان :
وحي از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
محمد علي تيمارچي
سال :
1377
استاد :
محمدعلي لساني فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
در اين پاياننامه وحي از ديدگاه قرآن در سه بخش با اين مباحث مورد بررسي قرار گرفته است: بخش اول،كليات؛ بخش دوم، وحي،طبيعت و انسان؛ بخش سوم، وحي و قرآن: انواع وحي، كيفيت وحي، ايمان به پيامبر (ص) پيش از بعثت، چگونگي كلام و قول خداوند،پذيرش پيامبر اكرم(ص) از وحي، وحي مشافهه، شتابزندگي پيامبر اكرم(ص) به هنگام تلقي وحي، نزول دفعي و نزول تدريجي قرآن، عدم دخالت پيامبر(ص) در وحي قرآن،عصمت پيامبر اكرم(ص) ، اعتماد و اطمينان پيامبر اكرم(ص) بر رسالت خود.
عنوان :
تضمينهايقرآن در شعر فارسي از قرن ششم تا نهم
نويسنده :
علي عبدي
سال :
1377
استاد :
محمد رضا سنگري
دانشگاه :
دانشگاه آزاد اسلامي دزفول
موضوع :
پايان نامه مشتمل بر سه بخش است . هر بخش چند فصل دارد و مجموعاً 260 صفحه است . بخش اول مباحث مقدماتي را دربر دارد كه عبارتنداز 1ـ بيان اهميت قرآن در ابعاد مختلف .2ـ طرح تحقيق . 3ـ تأويل در لغت و اصطلاح . 4ـ مسئله تأويل و حقيقت ،مجاز 5ـ تفاوت ميان تأويل و تفسير و بعض واژههاي مشابه . 6ـ تأويل در استعمال قرآن. لازم بذكر است كه تأويل 17 بار در قرآن تكرار شده و در سه موضوع مشخص، تأويل قرآن، تأويل عمل،تأويل رؤيا، بكار رفته است . بخش دوم: محور اصلي رساله را تشكيل ميدهد. در رابطه با « تأويل قرآن» كه در هفت فصل بحث شده كه در سه محور پژوهش انجام گرفته،1ـ منظور از «تأويل قرآن» كه در بعض آيات تصريح شده چيست؟ 2ـ آيا در قرآن تأويل مصطلح، برگرداندن كلام به معني خلاف ظاهرش، جايز است؟ 3ـ كسي جز خدا به تأويل قرآن علم دارد؟ مسائل مورد بحث در بخش سوم رساله.1ـ تأويل و تفويض در اسماء و صفات خدا، در چهارچوب معارف قرآن و سنت و با تزكيه نفس ميتوان از ميان تأويل و تفويض راه شناخت اسماءو صفات خدا را پيدا كرد. 2 و 3 ـ تأويل عمل انسان و تأويل رؤيا: انسان هر چه در اين دنيا انجام دهد آنرا در قيامت خواهد ديد مانند روياهاي صادقه،و همانطور كه تأويل رؤيا را بايد از افراد قابل اعتماد پرسيد تأويل اعمال انسان را انبياء و اوليا ميدانند. 4ـ تأويل عهدين بمعني تفسير رمزگونه و بررسي بعضي از ديدگاهها در قرون وسطي و قرون متأخر در مورد كتاب مقدس انجام گرفته .
عنوان :
پژوهشي پيرامون بيتالمال در متون اسلامي
نويسنده :
صادق برهاني
سال :
1377
استاد :
دكتر محمدكاظم شاكر
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
موضوع اين پاياننامه «پژوهشي پيرامون بيتالمال در متون اسلامي» است كه اين پاياننامه در پنج فصل گنجانده شده است،فصل اول پيرامون تعريف لغوي و اصطلاحي بيتالمال و تاريخچه بيتالمال است، فصل دوم درباره منابع و درآمد بيتالمال «خمس،زكات، خراج،جزيه، فيء ، انفال» ومصارف آنهاست، فصل سوم به عملكرد حضرت رسولاكرم(ص) در خصوص اموال عمومي پرداخته شده است و در اين فصل احاديثي آورده شده است كه بيانگر اهميت اموال عمومي است فصل چهارم در زمينه عملكرد خلفا سهگانه در مورد اموال عمومي است و در آن به بررسي نظام طبقاتي عمر و بذل و بخششهاي عثمان پرداخته شده است. در فصل پنجم عملكرد حضرت علي(ع) در خصوص اموال عمومي و سختگيريها و تلاشها ايشان دربازگرداندن مردم به سيره حضرت رسول اكرم(ص) بررسي شده است.