أنفَعُ الأشیاءِ لِلمَرءِ سَبقُهُ النّاسَ إلى عَیبِ نَفسِهِ سودمندترینِ چیز براى مرد ، آن است كه در جستن عیب خویشبر دیگر مردم ، پیشى گیرد
الكافى، ج 8، ص 243
لیـس لبخیل راحه, و لا لحسـود لذه و لا لملـوك وفـاء ولا لكذوب مــروه بخیل را آسایشى نیست و حسود راخوشى و لذتى نیست و زمامدار را وفایى نیست و دروغگو را مروت و مردانگى نیست
تحف العقول,ص 450
عَونُكَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقَةِ یارىِ تو به ناتوان ، از بهترینِ صدقه هاست
تحف العقول ، ص 446
مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ ورَأیَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَكَ هر كه تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورد ، تو نیز تمامت طاعت خود را برایش فرآهم آور
تحف العقول ، ص 483
صدیق كل امرء عقله و عدوه جهله دوست هركس عقل او, و دشمنش جهل اوست
همان, ص 443
تَمامُ التَّقوى اَن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَ تَعمَلَ بِما عَلِمتَ تمام تقوا این است كه آنچه را نمى دانى بیاموزى و بدانچه مى دانى عمل كنى.
تنبیه الخواطر، ج 2، ص 120
بنی الاِسلام علی الخَمس الصَلوة و الزَكوة و الصَوم و الحَج و الوِلایَةو لَم یناد بشىء ما نُودى بِالوِلایة یوم الغَدیر اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زكات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاكید شده، ندا نشده است.
كافى 2، 21، ح 8
قَدرُ الرَّجُلِ عَلى قَدرِ هِمَّتِهِ ، وَ عَمَلُهُ عَلى قَدرِ نِیَّتِهِ ارزش آدمى به اندازه همّت او ، و عملش به اندازه نیّت اوست
غررالحكم و دررالكلم ، ح 6743
اَلجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ وحدت مایه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است
كنزالعمّال ، ح 20242
عَجِبتُ لِمَن یَرى أنَّهُ یَنقُصُ كُلَّ یَومٍ فِی نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هُوَ لا یَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ در شگفتم از كسى كه مىبیند هر روز از جان و عمر او كاسته مىشود ، امّا براى مرگ آماده نمىشود
غررالحكم و دررالكلم ، ح 6253