• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1293روز قبل
تاریخ


🗓 تقویم روز 

 دوشنبه
 ۱۰ مهر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی
 ۱۱ محرم‌الحرام سال ۱۴۳۹ هجری قمری
 ۲ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی

📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا قاضی‌الحاجات»

🗒 مناسبت‌ها:

آغاز حرکت اسرا و اهل‌بیت "امام حسین"(ع) به شام (61 ق)
عملیات سوسنگرد و آزادسازی بستان و سوسنگرد (1359 ش)
برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب " آیت‌الله خامنه‌ای" به این مقام (1360 ش)
درگذشت رضا خندان؛ بازیگر سینما و تلویزیون (1389 ش)
ضیاء الرحمن رئیس‌جمهوری بنگلادش وارد تهران شد و با شاه ملاقات و مذاکره کرد (1357 ش)
اولین شماره روزنامه عصر جدید به مدیریت عبدالحمید خان متین السلطنه در تهران انتشار یافت. (1293 ش)
درگذشت محدث شهیر "ابوعیسی ترمذی" (279 ق)
آزادسازی بیت‌المقدس توسط "صلاح‌الدین ایوبی" فرمانده مبارزان مسلمان (1187 م)
آغاز حمله گسترده ارتش آلمان نازی برای تصرف مسکو پایتخت شوروی (1941 م)
روز ملی و استقلال کشور آفریقایی "گینه" از استعمار فرانسه (1958 م)
زادروز گاندی، رهبر بزرگ و بانی استقلال هندوستان (1869 م)

دوشنبه 10/7/1396 - 9:8
تاریخ


🗓 تقویم روز 

 دوشنبه
 ۱۰ مهر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی
 ۱۱ محرم‌الحرام سال ۱۴۳۹ هجری قمری
 ۲ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی

📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا قاضی‌الحاجات»

🗒 مناسبت‌ها:

آغاز حرکت اسرا و اهل‌بیت "امام حسین"(ع) به شام (61 ق)
عملیات سوسنگرد و آزادسازی بستان و سوسنگرد (1359 ش)
برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب " آیت‌الله خامنه‌ای" به این مقام (1360 ش)
درگذشت رضا خندان؛ بازیگر سینما و تلویزیون (1389 ش)
ضیاء الرحمن رئیس‌جمهوری بنگلادش وارد تهران شد و با شاه ملاقات و مذاکره کرد (1357 ش)
اولین شماره روزنامه عصر جدید به مدیریت عبدالحمید خان متین السلطنه در تهران انتشار یافت. (1293 ش)
درگذشت محدث شهیر "ابوعیسی ترمذی" (279 ق)
آزادسازی بیت‌المقدس توسط "صلاح‌الدین ایوبی" فرمانده مبارزان مسلمان (1187 م)
آغاز حمله گسترده ارتش آلمان نازی برای تصرف مسکو پایتخت شوروی (1941 م)
روز ملی و استقلال کشور آفریقایی "گینه" از استعمار فرانسه (1958 م)
زادروز گاندی، رهبر بزرگ و بانی استقلال هندوستان (1869 م)

دوشنبه 10/7/1396 - 9:8
تاریخ

 

 

27 سپتامبر ؛ روز جهانی جهانگردی

از دید سازمان ملل، جهانگرد یا گردشگر كسی است كه كشوری غیر از كشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد، مشروط بر این­كه، این بازدید به منظور احراز هیچ­گونه شغل و كسبی نباشد و حداقل 24 ساعت و حداكثر سه ماه در كشور میزبان توقف نماید.
روز جهانی جهانگردی

از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. اساسنامه این روز در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود. هدف از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

 

جهانگردی چیست؟

پدیده­ ی مسافرت را از محلی به محل دیگر و از كشوری به كشور دیگر، بدون در نظر داشتن قصد مهاجرت، اشتغال یا اقامت مستمر، جهانگردی گویند. از دید سازمان ملل «جهانگرد یا گردشگر كسی است كه كشوری غیر از كشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد، مشروط بر این­كه، این بازدید به منظور احراز هیچ­گونه شغل و كسبی نباشد و حداقل 24 ساعت و حداكثر سه ماه در كشور میزبان توقف نماید و مسافرت او مبنی بر یكی از علل زیر باشد: تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات، امور خانوادگی، درمان و امور پزشكی، ورزش، امور مذهبی، مأموریت یا شركت در هم­ اندیشی­ها.»

 

 

جهانگرد یا گردشگر كسی است كه كشوری غیر از كشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد

 

تاریخچه­ ی جهانگردی

تاریخچه­ ی جهانگردی را، می­توان به گذشته­ های دور نسبت داد. چنان­كه در دوران پیش از اسلام، برخی از یونانیان و رومیان به ایران سفر می­كردند. پاره ­ای از آنان چون "هردوت" و "گزنفون" سفرنامه­ هائی با موضوع دیدار از ایران نوشته ­اند. در دوران بعد از اسلام نیز، نخستین كسی كه از مغرب­ زمین به ایران سفر كرد و سفرنامه­ هائی در این باره نوشت "بنیامین تودلای" اسپانیائی بود كه در سال 1159م. به كشورهای مختلف از جمله ایران سفر كرده است.

در گذشته­ های دور، مردانی كه شهامت و جسارت رویاروئی با مشكلات را به جان می­ خریدند و مدت­ های مدیدی در بیابان ­ها و صحراها و از میان راه­ های پرخطر رد می­شدند تا به شهر و دیاری برسند، سیاح می­ نامیدند؛ نظیر ابن بطوطه، ناصر خسرو، ماركوپولو.

 

در قرن نوزدهم اصطلاح جهانگرد یا توریست [Tourist] جایگزین سیاح شد. در آن زمان اشراف­ زادگان فرانسوی، برای تكمیل تحصیلات و كسب تجربه­ های لازم زندگی مسافرت می­ كردند. این جوانان، در آن زمان توریست نامیده می­ شدند. بعدها این اصطلاح برای كسانی به كار رفت كه برای سرگرمی، وقت­ گذرانی و گردش، به فرانسه سفر می­كردند. این اصطلاح، با گذشت زمان به مسافرت خارج از فرانسه نیز تعمیم داده شد و به همه­ ی افرادی كه به خارج از كشور محل اقامت خود  مسافرت می­ كردند، توریست گفته شد.

 

اطلاعات تاریخی، نشان می­ دهد كه مسافرت برای استراحت و تفریح، از اوایل قرن شانزدهم میلادی شروع شده و نمی­ توان انگیزه­ ی اصلی سیاحان معروفی چون: ابن بطوطه، واسكودوگوما، كریستف كلمب و ماركوپولو و مانند این­ها را، تفریح و استراحت دانست. اینان، سیاحانی حرفه­ ای بودند كه برای كشف سرزمین­ های جدید، تجارت، ماجراجوئی، شناخت اقوام و ملت­ های دیگر و یا زیارت، گام در سفرهای چندین­ ساله می­ گذاشتند.

 

 

سازمان جهانی گردشگری، وظیفه هدایت صنعت گردشگری را به عهده دارد

 

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)

سازمان جهانی گردشگری به اختصار (UNWTO) مستقر در شهر مادرید اسپانیا، یکی از نمایندگی‌های سازمان ملل است که وظیفه هدایت صنعت گردشگری را دارد. سازمان جهانی گردشگری به عنوان محل گفتگوی کشورها درباره سیاست‌ها و تجارب عملی آنها درباره دانش گردشگری است. این سازمان نقش مرکزی و مهمی در ترفیع وضعیت تعهد و توانایی‌های موجود کشورهای در حال توسعه در زمینه گردشگری دارد.

 

انواع جهانگردی
جهانگردی بر حسب اغراضی که مردم به جهت آن سفر میکنند، دارای اقسام ذیل است:
1- جهانگردی تفریحی؛ افراد یا دسته‌هایی را شامل می‌شود كه با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر می‌روند.
2- جهانگردی درمانی؛ شامل افرادی می‌شود كه برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشكی و درمانی و استفاده از آبهای معدنی، اقدام به مسافرت می‌كنند.
3- جهانگردی فرهنگی؛ که در آن افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر می‌كنند.


4- جهانگردی مذهبی؛ هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و ...
5- جهانگردی ورزشی؛ كه هر نوع مسافرتی را كه به منظور فعالیتهای ورزشی انجام می گیرد، شامل می‌شود؛ مانند كوهنوردی، شكار، شركت در مسابقات و تماشای مسابقات و...
6- جهانگردی تجاری؛ مثل مسافرتهایی كه افراد برای شركت در بازارها و نمایشگاهای كالا و صنایع تأسیسات كارخانه‌ای و نظایر آن انجام می‌دهند.
7- جهانگردی سیاسی؛ مسافرت به منظور شركت در جشن‌های بین‌المللی و مراسم خاص و كنگره‌ها و كنفرانسها را جهانگردی سیاسی می‌گویند.

 

توسعه جهانگردی برای رشد اقتصادی و اجتماعی
جهانگردی دارای خاصیّت ویژه‌ای است كه می‌توان آن را به منزله ی نیروی محرك توسعه اقتصادی در تمام كشورها محسوب داشت. هیچ كشوری را نمی‌توان یافت كه فاقد مواد اولیّه لازم برای توسعه جهانگردی باشد. آنچه كه كشورها را از هم متمایز می‌سازد، خود به تنهایی جاذبه جهانگردی به شمار می‌رود. طرحهای جهانگردی در كشورهای در حال توسعه از طریق ارائه كمك‌های فنی و مالی به طور وسیعی از طرف بیشتر سازمانهای مالی بین‌‌المللی و دفاتر تأمین‌كننده كمكهای اقتصادی و مالی جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.

چهارشنبه 5/7/1396 - 16:51
تاریخ

تقویم روز 

 چهارشنبه
 ۵ مهر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی
 ۶ محرم‌الحرام سال ۱۴۳۹ هجری قمری

 ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی

📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا حی یا قیوم»

🗒 مناسبت‌ها:
 اشغال قصر شیرین، غرب دزفول و مناطق اطراف توسط دشمن بعثی در آغاز جنگ (1359 ش)
 نفوذ دشمن متجاوز به گیلانغرب (1359 ش)
 آغاز عملیات بزرگ ثامن الائمه و شکست حصر آبادان (1360 ش)
 رحلت فقیه و مرجع کبیر آیت اللَّه "سید عبداللَّه شیرازی" زعیم حوزه علمیه مشهد (1363 ش)
 شهادت شهید مهدی سلیمان پور (1360 ش)
 شهادت شهید سید علی موسوی (1360 ش)
 وفات عالم و محدث شهیر شیعه "سید رضی" گردآوردنده‌ی نهج‌البلاغه (406 ق)
 پیروزی ارتش آلمان علیه نظامیان شوروی در جریان جنگ جهانی دوم (1941 م)
 آغاز سلطنت رسمی "پتر کبیر" امپراتور معروف روسیه (1689 م)
 آغاز به کار اولین راه آهن جهان در انگلستان (1825 م)
 روز جهانی جهانگردی

چهارشنبه 5/7/1396 - 16:49
تاریخ

تقویم روز 

 

 سه‌شنبه
 4 مهر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی
 5 محرم‌الحرام سال ۱۴۳۹ هجری قمری
26 سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی

📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا الرحم الراحمین»

🗒 مناسبت‌ها:
 تشکیل جلسه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد جنگ ایران و عراق (1359 ش)
 اعتراض مردم تهران نسبت به کمبود نان و ارزاق عمومی (1304 ش)
 اشغال بُستان توسط اشغالگران بعثی در روزهای آغازین جنگ (1359 ش)
 درگذشت استاد "رضا مافی" خطاط صاحب سبک و نقاش برجسته معاصر (1361 ش)
 تأسیس بندر و منطقه آزاد تجاری در جزیره کیش (1365 ش)
 درگذشت استاد "عبدالکریم روشن تهرانی" عارف معاصر (1371 ش)
 امضای پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای توسط ایران (1375 ش)
 شهادت شهید احمد دمیرچی (1357 ش)
 شهادت شهید محمدباقر منصوری (1371 ش)
 درگذشت «هما روستا» بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون (1394 ش)
 سید حسن تقی زاده به سمت وزیرمختار ایران در لندن تعیین گردید. (1320 ش)
 درگذشت "فاضل مراغی" فقیه و اصولی قرن سیزده و چهارده هجری قمری (1310 ق)
 شکست و عقب‌نشینی روس‌ها در نبرد "ایروان" در زمان فتحعلی شاه قاجار (1219 ق)
 رحلت آیت‌الله حاج شیخ "محمدباقر کمره ای" (1416 ق)
 تولد "توماس اِلْیوت" نویسنده و ادیب معروف انگلیسی (1888 م)

 تأسیس اولین کلیسای مسیحی به فرمان "کنْسْتانْتین" امپراتور روم در اورشلیم (330 م)

 آغاز سلطنت "خسروپرویز" پادشاه معروف سلسله ساسانی (590 م)
 روز استقلال "زلاندنو" از استعمار انگلستان (1907 م)
:small_red_triangle_down: درگذشت "جورج سانْتایانا" فیلسوف و نویسنده معروف اسپانیایی (1952 م)

سه شنبه 4/7/1396 - 16:46
تاریخ


🗓 تقویم روز 

 

دوشنبه
 ۳ مهر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی
 ۴ محرم‌الحرام سال ۱۴۳۹ هجری قمری
۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی

📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا قاضی الحاجات»

🗒 مناسبت‌ها:
 رحلت فقیه بزرگ آیت ‏اللَّه "میرزا ابوالقاسم كبیر قمی" (1313 ش)


 انتخاب شهید مهندس "محمدجواد تندگویان" به وزارت نفت دولت شهید رجایی (1359 ش)

 


 درگذشت "غمام همدانی" شاعر معاصر ایرانی (1321 ش)


 سفر هیئت ایرانی به نیویورك برای انجام مذاكرات سه جانبه پس از پایان جنگ (1367 ش)


اولین سخنرانی حجت الاسلام روحانی، رییس جمهوری ایران در شصت و هشتمین مجمع سازمان ملل (1392ش)


 تولد "ژان فیلیپ رامو" موسیقی‏دان معروف فرانسوی (1683م)


 مرگ "راجر بیكُن" فیلسوف، شیمی‏دان، نویسنده و كشیش انگلیسی (1294م)


كشف اقیانوس كبیر توسط دریانوردان اسپانیایی (1513م)

 

 تولد "ویلیام فاكنر" ادیب و نویسنده برجسته امریكایی(1897م)

 

دوشنبه 3/7/1396 - 9:46
تاریخ

🗓 تقویم روز 

 یک‌شنبه


 ۲ مهر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی


 ۳ محرم‌الحرام سال ۱۴۳۹ هجری قمری


 ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی

 

📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا ذالجلال و الاکرام»

🗒 مناسبت‌ها:


 روز آزاد شدن حضرت "یوسف (ع)" از زندان و استحباب روزه برای رفع هر گرفتاری


 دعوت جهانی اسلام توسط پیامبر اكرم (7 ق)


 ورود سپاه "عمر بن سعد" به سرزمین كربلا (61 ق)


 تعطیلی مجلس شورای ملی در پی اولتیماتوم روسیه به مجلس در زمان احمدشاه (1330 ق)


 اعتصاب كارگران و كاركنان پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به رژیم سفاك پهلوی (1357 ش)


 محاصره منزل "امام خمینی"(ره) در نجف اشرف توسط رژیم بعث عراق (1357 ش)


درگذشت استاد "علی اكبر خوشدل تهرانی" شاعر معاصر (1365 ش)


 درگذشت استاد "علی كریمی" نقاش و مینیاتوریست ایرانی (1376 ش)


اتحاد سیاسی اسكاتلند و انگلستان و الحاق اسكاتلند به انگلیس (1643م)


 بمباران ورشو توسط هواپیماهای آلمانی در جریان جنگ جهانی دوم (1939م)


 روز ملی و اعلام استقلال "گینه بیسائو" از استعمار پرتغال (1973م)


 هفته جهانی دریانوردی (آخرین هفته سپتامبر)

يکشنبه 2/7/1396 - 15:39
تاریخ


🗓 تقویم روز 

 

 

 شنبه
 ۱ مهر سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی
 ۲ محرم‌الحرام سال ۱۴۳۹ هجری قمری
 ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی

📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا رب العالمین»

🗒 مناسبت‌ها:
ورود كاروان اباعبداللَّه الحسین (ع) به سرزمین كربلا (61 ق)


تولد "حضرت امام خمینی" رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خُمین (1281 ش)

 

آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه به تصویب هیأت وزیران (1297 ش)


روز بازگشایی مدارس

 

 روز دهقان


 آغاز كار "دانشكده هنرهای دراماتیک" سابق و دانشكده "سینما و تئاتر" فعلی (1343 ش)


 حمله نیروی هوایی ارتش به خاک دشمن متجاوز یک روز پس از آغاز جنگ (1359 ش)


كشف سیاره "نپتون" توسط دو دانشمند فرانسوی (1846م)


 روز ملی و اعلام استقلال و تشكیل حكومت پادشاهی "عربستان سعودی" (1932م)


درگذشت "زیگموند فروید" روان‏پزشک و روان‏كاو معروف اتریشی (1939م)

 

 مرگ "ادواردْ راس" زبان‏شناس و مستشرق خاورشناس برجسته انگلیسی (1940م)


درگذشت "اوریان لووریه" منجم فرانسوی و كاشف سیاره نپتون (1877م)

شنبه 1/7/1396 - 14:0
تاریخ

 

 

 27 شهریور؛ روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار

مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.
روز شعر و ادب پارسی

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

 

شعر و ادبیات فارسی

در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.

 

زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، كلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیك بوده است. علیرغم حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.

 

 

شهریار در سرودن انواع شعر فارسی-مانند غزل، قصیده، مثنوی تبحر داشته‌است

 

این حضور و نفوذ حكایت از آن دارد كه در ژرفای زبان و ادب فارسی آنقدر معانی بلند و مضامین دلنشین علمی، ادبی، اخلاقی و انسانی وجود دارد، كه هر انسان سلیم الطبعی با اطلاع و آگاهی از آنها، خود بخود به فارسی و ذخایر مندرج در آن دل می سپرد. اگر چنین نبود، ترجمه و تألیف هزاران كتاب و مقاله از سوی خارجیان درباره آثار جاودان و جهانی ادب فارسی مانند؛ شاهنامه فردوسی، خمسه حكیم نظام گنجوی، گلستان و بوستان شیخ اجل، مثنوی مولانا جلال الدین بلخی، غزلیات خواجه حافظ شیرازی و رباعیات حكیم عمر خیٌام چهره نمی بست و هزاران ایرانشناس و ایران دوست غیر ایرانی دل و عمر بر سر شناخت، فهم، تفسیر و ترجمه این آثار ارزنده در نمی باختند.

 

نگاهی کوتاه به زندگینامه استاد شهریار

سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. پدرش «حاج میرآقا بهجت تبریزی» نام داشت که در تبریز وکیل بود. شهریار دوران کودکی را -به علت شیوع بیماری در شهر- در روستاهای قایش قورشاق و خشگناب بستان‌آباد سپری نمود. پس از پایان سیکل (راهنمایی) در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد. حدود شش ماه پیش از گرفتن مدرک دکتری به‌علت شکست عشقی و ناراحتی خیال و پیش‌آمدهای دیگر ترک تحصیل کرد.

 

پس از سفری چهارساله به خراسان برای کار در ادارهٔ ثبت اسناد مشهد و نیشابور، شهریار به تهران بازگشت. او در سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکده ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا نمود. در مرداد ۱۳۳۲ به تبریز آمد و با یکی از بستگان خود به‌نام «عزیزه عبدخالقی» ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند -دو دختر به نام‌های شهرزاد و مریم و یک پسر به نام هادی- بود.

 

شهریار و دنیای هنر
شهریار به تمامی هنرها، به ویژه شعر، موسیقی و خوشنویسی علاقه داشت. او نسخ، نستعلیق و خط تحریری را خوب می نوشت و قرآن را با خط خوش کتابت می کرد. در جوانی، سه تار را به نیکویی تمام می نواخت، ولی پس از مدتی در پی تحولاتی درونی، برای همیشه آن را کنار گذاشت.

 

 

مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است

 

ویژگی شعر شهریار
بیان لطیف، ساده، روان و جذابیت کلام، ویژگی های شعر شهریار است. البته گاه در کنار بیان لطیف و ادیبانه، دیده می شود شاعر با شجاعت، پروایی از کاربرد اصطلاحات عامیانه ندارد و تصاویر زیبای کلامی را با جملات محاوره ای در می آمیزد و از اینکه ادیبان، سطح شعرش را نازل بپندارند نمی هراسد. این تلفیق شاعرانه، از ویژگی های شعر شهریار است. شهریار معتقد به تحول و تجدید حیات در شعر ادبی بود و آثار این نوگرایی در بیشتر اشعارش دیده می شود. او از کاربرد مضامین نو، پروایی نداشت و در این زمینه، نوآوری های فراوانی دارد.

 

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

 

شعر در خدمت دین
شهریار، شعر را هنرمندانه به خدمت گرفته بود تا مذهب، ملت و میهن خود را به جهانیان معرفی کند. شعر او، گاه خواننده را به شعرهای دور و دراز می برد، به آسمان های عرفان و انسانیت کامل، پرواز می دهد و عالم هایی بالاتر از این عالم ظاهری را که خود درک کرده است به او نشان می دهد. گاه نیز خواننده را دگرگون می کند و او را وا می دارد بی اختیار به روزگار حسرت خود، به ناپایداری روزگار، آرزوهای محال، فرصت های از دست رفته و بر آن گذشته ای که باز آمدنی نیست اشک بریزد و همه گذشته تلخ و شیرین خود را در آن ببیند. در واقع، هر یک از شعرهای شهریار، پرده ای از سوز و سازها و افت و خیزهای زندگی او را نشان می دهد و از وطن، اجتماع و تاریخ سخن می گوید.

 

شهریار و پرواز تا بی نهایت
روح پاک شهریار، این شاعر آزاده، در بامداد 27 شهریور 1367، به سوی بارگاه پروردگارش پر کشید. جسم خسته و نحیف او، با احترامی کم نظیر، بنابر وصیتش در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد که مدفن بسیاری از شاعران و هنرمندان آن دیار است. اما بدون شک، شعرهای او و آهنگ صدای گیرایش که همراه با موضوعات تغییر می کرد و شنونده را کاملاً دگرگون می ساخت و قیافه آرام او، همچنان در خاطر همه مردم این مرز و بوم، زنده و جاوید خواهد ماند.

 

دوشنبه 27/6/1396 - 9:32
تاریخ

 

 

 27 شهریور؛ روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار

مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.
روز شعر و ادب پارسی

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

 

شعر و ادبیات فارسی

در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.

 

زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، كلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیك بوده است. علیرغم حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.

 

 

شهریار در سرودن انواع شعر فارسی-مانند غزل، قصیده، مثنوی تبحر داشته‌است

 

این حضور و نفوذ حكایت از آن دارد كه در ژرفای زبان و ادب فارسی آنقدر معانی بلند و مضامین دلنشین علمی، ادبی، اخلاقی و انسانی وجود دارد، كه هر انسان سلیم الطبعی با اطلاع و آگاهی از آنها، خود بخود به فارسی و ذخایر مندرج در آن دل می سپرد. اگر چنین نبود، ترجمه و تألیف هزاران كتاب و مقاله از سوی خارجیان درباره آثار جاودان و جهانی ادب فارسی مانند؛ شاهنامه فردوسی، خمسه حكیم نظام گنجوی، گلستان و بوستان شیخ اجل، مثنوی مولانا جلال الدین بلخی، غزلیات خواجه حافظ شیرازی و رباعیات حكیم عمر خیٌام چهره نمی بست و هزاران ایرانشناس و ایران دوست غیر ایرانی دل و عمر بر سر شناخت، فهم، تفسیر و ترجمه این آثار ارزنده در نمی باختند.

 

نگاهی کوتاه به زندگینامه استاد شهریار

سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. پدرش «حاج میرآقا بهجت تبریزی» نام داشت که در تبریز وکیل بود. شهریار دوران کودکی را -به علت شیوع بیماری در شهر- در روستاهای قایش قورشاق و خشگناب بستان‌آباد سپری نمود. پس از پایان سیکل (راهنمایی) در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد. حدود شش ماه پیش از گرفتن مدرک دکتری به‌علت شکست عشقی و ناراحتی خیال و پیش‌آمدهای دیگر ترک تحصیل کرد.

 

پس از سفری چهارساله به خراسان برای کار در ادارهٔ ثبت اسناد مشهد و نیشابور، شهریار به تهران بازگشت. او در سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکده ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا نمود. در مرداد ۱۳۳۲ به تبریز آمد و با یکی از بستگان خود به‌نام «عزیزه عبدخالقی» ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند -دو دختر به نام‌های شهرزاد و مریم و یک پسر به نام هادی- بود.

 

شهریار و دنیای هنر
شهریار به تمامی هنرها، به ویژه شعر، موسیقی و خوشنویسی علاقه داشت. او نسخ، نستعلیق و خط تحریری را خوب می نوشت و قرآن را با خط خوش کتابت می کرد. در جوانی، سه تار را به نیکویی تمام می نواخت، ولی پس از مدتی در پی تحولاتی درونی، برای همیشه آن را کنار گذاشت.

 

 

مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است

 

ویژگی شعر شهریار
بیان لطیف، ساده، روان و جذابیت کلام، ویژگی های شعر شهریار است. البته گاه در کنار بیان لطیف و ادیبانه، دیده می شود شاعر با شجاعت، پروایی از کاربرد اصطلاحات عامیانه ندارد و تصاویر زیبای کلامی را با جملات محاوره ای در می آمیزد و از اینکه ادیبان، سطح شعرش را نازل بپندارند نمی هراسد. این تلفیق شاعرانه، از ویژگی های شعر شهریار است. شهریار معتقد به تحول و تجدید حیات در شعر ادبی بود و آثار این نوگرایی در بیشتر اشعارش دیده می شود. او از کاربرد مضامین نو، پروایی نداشت و در این زمینه، نوآوری های فراوانی دارد.

 

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

 

شعر در خدمت دین
شهریار، شعر را هنرمندانه به خدمت گرفته بود تا مذهب، ملت و میهن خود را به جهانیان معرفی کند. شعر او، گاه خواننده را به شعرهای دور و دراز می برد، به آسمان های عرفان و انسانیت کامل، پرواز می دهد و عالم هایی بالاتر از این عالم ظاهری را که خود درک کرده است به او نشان می دهد. گاه نیز خواننده را دگرگون می کند و او را وا می دارد بی اختیار به روزگار حسرت خود، به ناپایداری روزگار، آرزوهای محال، فرصت های از دست رفته و بر آن گذشته ای که باز آمدنی نیست اشک بریزد و همه گذشته تلخ و شیرین خود را در آن ببیند. در واقع، هر یک از شعرهای شهریار، پرده ای از سوز و سازها و افت و خیزهای زندگی او را نشان می دهد و از وطن، اجتماع و تاریخ سخن می گوید.

 

شهریار و پرواز تا بی نهایت
روح پاک شهریار، این شاعر آزاده، در بامداد 27 شهریور 1367، به سوی بارگاه پروردگارش پر کشید. جسم خسته و نحیف او، با احترامی کم نظیر، بنابر وصیتش در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد که مدفن بسیاری از شاعران و هنرمندان آن دیار است. اما بدون شک، شعرهای او و آهنگ صدای گیرایش که همراه با موضوعات تغییر می کرد و شنونده را کاملاً دگرگون می ساخت و قیافه آرام او، همچنان در خاطر همه مردم این مرز و بوم، زنده و جاوید خواهد ماند.

 

دوشنبه 27/6/1396 - 9:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته