• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 429
تعداد نظرات : 826
زمان آخرین مطلب : 4758روز قبل
دعا و زیارت
امام علی (ع) فرمود:و من خطبه له علیه السلام [4] یومی فیها الی الملاحم و یصف فئه من اهل الضلال [5] و اخذوا یمینا و شمالاظعنا فی مسالک الغی ، و ترکا لمذاهب الرشد [6] فلا تستعجلوا ما هو کائن مرصد ، و لا تستبطئوا ما یجی ء به الغد [7] فکم من مستعجل بما ان ادرکه ود انه لم یدرکه و ما اقرب الیوم من تباشیر [8] غد یا قوم ، هذا ابان ورود کل موعود ، [9] و دنو من طلعه ما لا تعرفون الا و ان من ادرکها منا یسری فیها بسراج منیر ، [10] و یحذو فیها علی مثال الصالحین ، لیحل فیها ربقا ،[11] و یعتق فیها رقا ، و یصدع شعبا ، و یشعب صدعا ، [12] فی ستره عن الناس لا یبصر القائف اثره ولو تابع نظره [13] ثم لیشحذن فیها قوم شحذ القین النصل تجلی بالتنزیل ابصارهم ، [14] و یرمی بالتفسیر فی مسامعهم ، و یغبقون کاس الحکمه بعد الصبوح [1] فی الضلال [2] منها : و طال الامد بهم لیستکملوا الخزی ، و یستوجبوا الغیر ، [3] حتی اذا اخلولق الاجل ، و استراح قوم الی الفتن ، و اشالوا ، عن لقاح حربهم ، [4] لم یمنوا علی الله بالصبر ، و لم یستعظموا بذل انفسهم فی الحق [5] حتی اذا وافق وارد القضاء انقطاع مده البلاء ، [6] حملوا بصائرهم علی اسیافهم ، و دانوا لربهم بامر واعظهم ، [7] حتی اذا قبض الله رسوله صلی الله علیه و آله ، رجع قوم علی الاعقاب ، [8] و غالتهم السبل ، و اتکلوا علی الولائج ، و وصلوا غیر الرحم ، [9] و هجروا السبب الذی امروا بمودته و نقلوا البناء عن رص اساسه ، [10] فبنوه فی غیرموضعه .معادن کل خطیئه ، وابواب کل ضارب فی غمره [11] قد ماروا فی الحیره ، و ذهلوا فی السکره ، علی سنه من آل فرعون : [12] من منقطع الی الدنیا راکن ، او مفارق للدین مباین ترجمه:[4] از خطبه های امام ( ع ) که در آن از حوادث آینده پیشگوئی کرده وگروهی از اهل ضلال را توصیف می کند [5] همچنان به چپ و راست متمایل می شوند و در ضلالت و گمراهی گام می نهند و جاده های مستقیم هدایت را رها می سازند [6] درباره آنچه باید باشد و مهیا است عجله مکنید و آن چه را فردا می آید دور مشمرید [7] چه این که بسیارند افرادی که برای چیزی عجله می کند که اگر به دست آورند [ پشیمان شده ] و دوست دارند هرگز به آن نرسیده بودند : و چه امروز به فردا نزدیک است . [8] ای جمعیت اکنون هنگام رسیدن آن فتنه هائی است که به شما وعده داده شده [9] و نزدیکی طلوع آن چه بر شما مجهول و مبهم است بدانید آن کس از ما [ مهدی ما ] که آن فتنه ها را دریابد با چراغی روشن گر در آن گام می نهد [10] و بر همان سیره و روش صالحان [ پیامبر و ائمه ( ع ) ] رفتار می کند تا گره ها را بگشاید [11] بردگان و ملتهای اسیر را آزاد سازد جمعیتهای گمراه و ستمگر را پراکنده و حقجویان پراکنده را گرد هم آورد . [12] و این رهبر [ سالها ] در پنهانی از مردم به سر می برد آن چنان که پی جویان اثر قدمش را نبینند گرچه بسیار در یافتن اثرش جستجو کنند . [13] سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه ها مهیا می گردند هم چون مهیا شدن شمشیر به دست تیر گر . چشم اینان با قرآن روشنی می گیرد [14] و معانی آیاتش به گوش آنان افکنده می شود و شامگاهان و صبح گاهان را جام حکمت و معارف الهی سیراب می گرداند [1] قمست دیگری از این خطبه درباره دشمنان گمراه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و گروهی ضعیف الایمان و مسلمانان راستین .[2] [ گروه اول ] مدت های طولانی به آنها مهلت داده شد تا رسوائی را به سر حد نهائی برسانند و مستحق دگرگونی [ نعمتهای خدا ] گردند [3] تا اجل آنها به سر رسید . گروهی [ از ضعیف الایمانها ] به خاطر راحتی به این فتنه ها پیوستند و دست از مبارزه در راه حق کشیدند [ اما مسلمانان راستین مقاومت لازم به خرج دادند ] [4] و بر خداوند در صبر و استقامتشان منتی نگذاردند و جانبازی در راه حق را بزرگ نشمردند [5] تا آنکه فرمان خدا آزمایش را به سر آورد [6] [ این گروه مبارز ] آگاهی و بینائی خویش را بر شمشیرهای خود حمل کردند و به امر واعظ و پنددهنده خود [ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ] به پرستش پروردگار خویش پرداختند . [7] تا آن که خداوند پیامبرش را به سوی خویش فراخواند . گروهی به قهقرا برگشتند [8] و اختلاف و پراکندگی آنها را هلاک ساخت و تکیه بر غیر خدا کردند و با غیر خویشاوندان [ اهل بیت پیامبر ] پیوند برقرار نمودند [9] و از وسیله ای که فرمان داشتند به آن مودت ورزند کناره گرفتند و بناء و اساس [ولایت و رهبری جامعه ی اسلامی را از محل خویش برداشته ] [10] در غیر آن نصب کردند . [ اینان ] معادن تمام خطاهایند و درهای همه گمراهان و عقیده مندان باطلند [11] آنها در حیرت و سرگردانی غوطه ور شدند و در مستی و نادانی دیوانه وار بر روش آل فرعون فرورفتند : [12] گروهی تنها به دنیا پرداختند و به آن تکیه کردند و یا آشکارا از دین جدا گشتند  
شنبه 14/2/1387 - 21:33
دعا و زیارت
امام علی (ع) فرمود:و من خطبه له علیه السلام [13] یحذر من الفتن الله و رسوله [14] و احمد الله و استعینه علی مداحر الشیطان و مزاجره ، [15] و الاعتصام من حبائله و مخاتله و اشهد ان لا اله الا الله ، و اشهد ان محمدا [ نهج البلاغه م 14 ] [1] عبده و رسوله ، و نجیبه و صفوته لا یؤازی فضله ، و لا یجبر فقده [2] اضاءت به البلاد بعد الضلاله المظلمه ، و الجهاله الغالبه و الجفوه الجافیه ، [3] و الناس یستحلون الحریم ، و یستذلون الحکیم ، یحیون علی فتره ، و یموتون علی کفره [4] التحذیر من الفتن [5] ثم انکم معشر العرب اغراض بلایا قد اقتربت فاتقوا سکرات النعمه [6] و احذروا بوائق النقمه ، و تثبتوا فی قتام العشوه ، [7] و اعوجاج الفتنه عند طلوع جنینها ، و ظهور کمینها ، و انتصاب قطبها ، [8] و مدار رحاها تبدا فی مدارج خفیه ، و تؤول الی فظاعه جلیه [9] شبابها کشباب الغلام ، و آثارها کاثار السلام ، یتوارثها الظلمه بالعهود [10] اولهم قائد لاخرهم ، و آخرهم مقتد باولهم ، [11] یتنافسون فی دنیا دنیه ، و یتکالبون علی جیفه مریحه [12] و عن قلیل یتبرا التابع من المتبوع ، و القائد من المقود ، فیتزایلون بالبغضاء ، [13] و یتلاعنون عند اللقاء ثم یاتی بعد ذلک طالع الفتنه الرجوف ، و القاصمه الزحوف ، [14] فتزیغ قلوب بعد استقامه ، [15] و تضل رجال بعد سلامه ، و تختلف الاهواء عند هجومها ، و تلتبس الاراء عند نجومها [16] من اشرف لها قصمته ، و من سعی فیها حطمته ، [17] یتکادمون فیها تکادم الحمر فی العانه قد اضطرب معقود الحبل ، [1] و عمی وجه الامر تغیض فیها الحکمه ، و تنطق فیها الظلمه ، [2] و تدق اهل البدو بمسحلها ، و ترضهم بکلکلها [3] یضیع فی غبارها الوحدان ، و یهلک فی طریقها الرکبان ، [4] ترد بمر القضاء ، و تحلب عبیط الدماء ، و تثلم منار الدین ، [5] و تنقض عقد الیقین یهرب منها الاکیاس ، [6] و یدبرها الارجاس مرعاد مبراق ، کاشفه عن ساق تقطع فیها الارحام ، [7] و یفارق علیها الاسلام بریها سقیم ، و ظاعنها مقیم [8] منها : بین قتیل مطلول ، و خائف مستجیر ، [9] یختلون بعقد الایمان و بغرور الایمان ، فلا تکونوا انصاب الفتن ، و اعلام البدع [10] و الزموا ما عقد علیه حبل الجماعه ، و بنیت علیه ارکان الطاعه ، [11] و اقدموا علی الله مظلومین ، و لا تقدموا علیه ظالمین ، [12] و اتقوا مدارج الشیطان ، و مهابط العدوان ، و لا تدخلوا بطونکم لعق الحرام ، [13] فانکم بعین من حرم علیکم المعصیه ، و سهل لکم سبل الطاعه ترجمه:[13] از خطبه های امام علیه السلام که در آن مردم را از فتنه ها برحذر می داردخدا و پیامبرش [14] خدای را می ستایم و از او بر اعمالی که موجب طرد و منع شیطان است کمک می جویم [15] و برای مصونیت از گرفتاری در دامها و فریب های شیطان از او یاری می طلبم و گواهی می دهم که جز خداوند یکتا معبودی نیست . و شهادت می دهم که محمد ( ص ) [1] بنده و فرستاده برگزیده و انتخاب شده او است . در فضل و برتری همتائی ندارد و جبران فقدان وی نگردد . [2] شهرهای جهان به وجود او روشن گشت بعد از آن که گمراهی وحشتناکی همه جا را فراگرفته بود و جهل بر افکار غالب و قساوت و سنگدلی بر دلها مسلط گشته بود [3] و مردم حرام را حلال می شمردند . و دانشمندان را تحقیر می کردند و بدون آئین الهی زندگی کرده و در حال کفر و بی دینی جان می سپردند . [4] از فتنه ها برحذر باشید . [5] هم اکنون شما ای گروه عرب اهداف بلاهائی هستید که نزدیک شده از مستی نعمت ها بپرهیزید [6] و از بلاهائی که کیفر اعمال شما است برحذر باشید . در گرد و غبار پیش آمدها که به درستی واقع را نمی توان دید [7] و در فتنه های درهم پیچیده به هنگام تولد نوزاد فتنه و آشکارشدن باطن آن و برقراری قطب [8] و مدار آسیای آن با کنجکاوی و بصیرت قدم بردارید فتنه هائی که کم کم از مراحل ناپیدا شروع و به درجات شدید و روشن منتهی می گردد [9] رشد آن هم چون رشد جوانان و آثاری که بر پیکرها وارد می سازد هم چون آثار سنگ های سخت و محکم است . ستم کاران آن را طبق پیمانها از یکدیگر به ارث می برند [10] نخستین آنان رهبر آخرین و آخرینشان پیرو نخستین است . [11] اینان در بدست آوردن دنیای پست بر هم سبقت می جویند و همچون سگان به جان مرداری بدبو می افتند [12] طولی نمی کشد که تابع از متبوع و رهبر از پیرو بیزاری می جوید اینها با بغض و کینه از هم جدا می شوند [13] و به هنگام ملاقات یکدیگر را لعن و نفرین می کنند . سپس فتنه ای اضطراب آور شکننده و نابودکننده آغاز خواهد شد [14] [ در این موقع ] قلبهائی پس از استواری می لغزند [15] و مردانی پس از درستی و سلامت گمراه می گردند افکار به هنگام هجوم این فتنه پراکنده : و عقائد پس از آشکارشدنش مشتبه می شوند .[16] آن کسی که به مقابله اش برخیزد پشتش را می شکند و کسی که در فرونشاندنش تلاش کند [17] وی را در هم می کوبد در این میان فتنه جویان همچون گورخران یکدیگر را گاز میگیرند و رشته های سعادت و آئین واقعی که محکم شده لرزان می گردد. [1] و چهره واقعی امر ناپیدا می ماند . حکمت و دانش فروکش می کند ستمگران به سخن می آیند [ و زمام را بدست می گیرند ] [2] بادیه نشینان را با پیش در آمدش در هم کوبد و با سینه و سخت ترین نیرویش آنها را له می سازد [3] تنهایان و پیادگان در غبار آن گم می شوند و سواران در میان راهش نابود گردند [4] با تلخی و سرسختی وارد شود و خونهای تازه و خالص را می دوشد . نشانه های دین را خراب می کند [5] و یقین را از بین می برد افراد زیرک و عاقل از آن بگریزند [6] و افراد پلید در تدبیر آن بکوشند آن فتنه بسیار پر رعد و برق است و پر مشقت در آن پیوند خویشاوندی قطع گردد [7] و از اسلام جدائی حاصل شود . آنچنان شدید است که تندرستانش بیمار و کوچ کنندگانش مقیمند [8] قسمت دیگری از این خطبه است در میان آنها کشته ای هست که خونش به هدر رفته و افراد ترسانی که طالب امانند [9] با سوگندها آنها را فریب می دهند و با تظاهر به ایمان آنها را گول می زنند سعی کنید شما پرچم فتنه ها و نشانه بدعتها نباشید [10] آن چه را که پیوند جماعت گره خورده و ارکان اطاعت بر آن نباشد رها مسازید [11] مظلوم بر خداوند وارد شوید بهتر از آن است که ظالم بر او وارد شوید [نه تن به ستم بدهید و نه ستم کنید و اگر ناچار شوید ستم بکشید بهتر از آن است که ستم کنید ] [12] از گام نهادن به راههای شیطان و سرزمین های ستم بپرهیزید و لقمه حرام وارد شکم خویش نسازید [13] زیرا شما زیر نظر کسی هستید که گناه را بر شما تحریم و راههای طاعت را برای شما آسان ساخته است  
شنبه 14/2/1387 - 21:32
دعا و زیارت
امام علی (ع) فرمود:و من کلام له علیه السلام [1] قبل موته [2] ایها الناس ، کل امری ء لاق ما یفر منه فی فراره الاجل مساق النفس [3] و الهرب منه موافاته کم اطردت الایام ابحثها عن مکنون هذا الامر [4] فابی الله الا اخفاءه هیهات علم مخزون [5] اما وصیتی : فالله لا تشکروا به شیئا ، و محمد صلی علیه و آله ، [6] فلا تضیعوا سنته اقیموا هذین العمودین ، و اوقدوا هذین المصباحین ، [7] و خلاکم ذم ما لم تشردوا حمل کل امری ء منکم مجهوده ، [8] و خفف عن الجهله رب رحیم ، و دین قویم ، و امام علیم انا بالامس صاحبکم ، [9] و انا الیوم عبره لکم ، و غدا مفارقکم غفر الله لی ولکم [10] ان تثبت الوطاه فی هذه المزله فذاک ، [11] و ان تدحض القدم فانا کنا فی افیاء اغصان ، و مهاب ریاح ، و تحت ظل غمام ، [12] اضمحل فی الجو متلفقها ، و عفا فی الارض مخطها [13] و انما کنت جارا جاورکم بدنی ایاما ، وستعقبون منی جثه خلاء : ساکنه [14] بعد حراک ، و صامته بعد نطق لیعظکم هدوی ، [15] و خفوت اطراقی ، و سکون اطرافی ، فانه اوعظ للمعتبرین من المنطق البلیغ [1] و القول المسموع و داعی لکم و داع امری ء مرصد للتلاقی [2] غدا ترون ایامی ، و یکشف لکم عن سرائری ، [3] و تعرفوننی بعد خلو مکانی وقیام غیری مقامی ترجمه:[1] از سخنان امام ( ع ) که قبل از مرگ خویش فرموده [2] ای مردم هر کس از آنچه فرار می کند [ مرگ ] در همان حال فرار آن را ملاقات خواهد کرد اجل سرآمد زندگی و پایان حیات [3] و فرار از آن رسیدن به آن خواهد بود چه روزهائی که من به بحث و کنجکاوی از اسرار و حقیقت این امر [اجل ] پرداختم [4] ولی خداوند جز اخفای آن را نخواست . هیهات علمی است پنهان و مربوط به عالم غیب [5] اما وصیت من این است که : هیچ چیز را شریک خدا قرار ندهید [ و جز خدا را نپرستید ] و درباره محمد ( ص ) این است که [6] سنت و شریعت او را ضایع مگردانید این دو ستون محکم را بر پا دارید و این دو چراغ پرفروغ را فروزان نگهدارید [7] و مادام که از حق منحرف نگشته اید هیچ نقش و مذمتی نخواهید داشت برای هر کس به اندازه توانائیش وظیفه ئی تعیین [8] و به افراد جاهل و نادان تخفیف داده شده است پروردگاری رحیم دینی استوار و امام و پیشوائی آگاه دارید . من دیروز رهبر و همراه شما بودم [9] امروز مایه عبرت شمایم و فردا از شما جدا خواهم شد خداوند من و شما را مشمول رحمت خویش گرداند .[10] اگر من از این ضربت در این لغزشگاه [ دنیا ] نجات یابم [ شما به مقصود خود رسید ه اید ] [11] و اگر گامها بلغزد و از این جهان رخت بربندم ما نیز [مانند دیگران ] در سایه شاخه ها و مسیر وزش بادها و زیر سایه ابرهای متراکم آسمان [12] که پراکنده شدند و آثارشان در روی زمین محو شد خواهیم بود [13] من از همسایگان شما بودم که چند روزی در کنار شما زیستم و به زودی از من جسدی بی روح و ساکن [14] پس از آن همه حرکات و خاموش پس از آن همه گفتار بازخواهدماند [ هم اکنون ] باید سکوت من [15] بی حرکتی دست و پا و چشمها و اندامم موجب پند و اندرز و موعظه شما گردد زیرا این حالت برای کسانی که بخواهند عبرت گیرند از هر منطق رسا 000 [1] و گفتار موثر عبرت انگیزتر است . وداع و خداحافظی من با شما وداع و خداحافظی کسی است که آماده ملاقات پروردگار است [2] فردا ارزش ایام زندگی مرا به خوبی خواهید دانست و مکنونات خاطر و ناراحتی درونیم برایتان آشکار خواهد شد [3] و پس از آنکه جای مرا خالی دیدید و دیگری بجای من نشست کاملا مرا خواهید شناخت  
شنبه 14/2/1387 - 21:31
شعر و قطعات ادبی
در دایره ای که آمد و رفتن ماست/او را نه بدایت نه نهایت پیداست/کس می نزند دمی در این معنی راست/کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست/
شنبه 14/2/1387 - 21:31
دعا و زیارت
پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: *دعا حقیقت عبادت است*
شنبه 14/2/1387 - 21:30
بیماری ها
با سلام به خوانندگان عزیز:میگن آرام عطسه کنید.میدونید چرا؟چون اگر محکم عطسه کنید امکان داره دنده های شما بشکنه و همچنین عطسه خود را نگه ندارید یا به اصطلاح خفه نکنید چون امکان داره موی رگ های مغز شما پاره بشه
شنبه 14/2/1387 - 21:29
دعا و زیارت
        امام موسی کاظم (ع) می فرماید: *بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله ی آن به درگاه الهی تغرب پیدا می کند نماز است.*
شنبه 14/2/1387 - 21:29
شعر و قطعات ادبی
بی  تو  مهتاب   شبی   باز   از  آن  کوچه  گذشتم  /   همه  تن  چشم  شدم خیره به دنبال تو گشتم/شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم/شدم آن عاشق دیوانه که بودم
شنبه 14/2/1387 - 21:28
خاطرات و روز نوشت

با سلام به بروبچ استقلالی

آقا امروز استقلال کولاک کرد 3-0 برد

تبریک می گم

جمعه 13/2/1387 - 21:30
شعر و قطعات ادبی
امروز تو را دسترس فردا نیست /  و اندیشه فردات به جز سودا نیست  / ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست/کاین باقی عمر را بها پیدا نیست /  
جمعه 13/2/1387 - 21:26
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته