• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 381
تعداد نظرات : 107
زمان آخرین مطلب : 5992روز قبل
دعا و زیارت

حکمت 1
روش برخورد با فتنه‏ها
(اخلاقى، سیاسى) درود خدا بر او، فرمود: در فتنه‏ها، چونان شتر دو ساله باش، نه پشتى دارد که سوارى دهد، و نه پستانى تا او را بدوشند.

جمعه 30/9/1386 - 7:44
اخبار
به رغم تصور عمومی سطح دانش دینی در ایرلند شمالی در مقایسه با سایر نقاط جزیره به نحو چشمگیری کمتر است، به طوری که مسیحیان ایرلند شمالی از وجود اناجیل چهارگانه اطلاع ندارند.
به نقل از زنیت، نظرسنجی ای که از سوی سازمان تحقیقاتی میلوارد براون اولستر ازسوی موسسه آیونا و ائتلاف انجیلی های ایرلند شمالی انجام شده نشان می دهد که میزان دانش دینی در ایرلند شمالی از سایر نقاط جزیره ایرلند کمتر است.
این تحقیقات در ادامه نظرسنجی دانش دینی صورت گرفته که برای نخستین بار توسط جمهوری ایرلند در طول ماه آوریل انجام شد و به این نتیجه رسید که میزان اندک دانش ابتدایی در میان عموم مردم به ویژه میان جوانان چشمگیرتر است.
این تحقیقات همچنین درباره میزان دانش دینی در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند و همچنین میان کاتولیکها شمالی و پروتستانهای شمالی که مدتهای مدیدی است با یکدیگر اختلاف دارند نتایجی را به دست آورده است.
سازمان تحقیقاتی میلوارد براون اولستر گزارش کرده است که سطح دانش دینی میان کاتولیک شمالی و جنوبی نسبتاً در یک میزان قرار دارد،اگر چه به طور کلی سطح دانش دینی میان پروتستانهای شمالی کمتر از کاتولیکهای شمالی است از این رو ایرلند شمالی دارای سطح کمتری از دانش دینی است.
دیوید کویین از موسسه آیونا در باره این تحیقات گفت : با احتساب نظرسنجی که پیشتر در جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که میزان دانش دینی در ایرلند شمالی بسیار اندک است و دانش مسیحیت در هر دو منطقه از دانش عمومی ناپدید می شود.
نکته جالب این جاست که تنها ۴۲ درصد از شرکت کنندگان از وجود اناجیل چهارگانه اطلاع داشتند. ۶۵ درصد کاتولیکها می توانند به سه گانه مقدس اشاره کنند درحالی که این امر میان پروتستانها ۴۵ درصد بود.
منبع: خبر گزاری مهر
جمعه 30/9/1386 - 7:30
بیماری ها
در سال های اخیر، تست های مربوط به آزمایش میزان ضریب هوشی افراد، تغییرات شگرفی داشته است. در گذشته تستی گرفته می شد که سن ذهنی شما را بر سن واقعی تان تقسیم کرده و مقسوم علیه را در عدد 100 ضرب می کردند؛ اما این روزها حداقل برای بزرگسالان، از منحنی ناقوسی شکل استفاده می کنند.
به هر حال انتقادها و اختلاف های بسیار زیادی بر سر تست های هوش، و نحوه تعیین میزان بهره هوشی افراد وجود دارد؛ اما ما سعی می کنیم که به نوع تست کاری نداشته باشیم و تمرکز اصلی خود را بر روی میزان ضریب هوشی معطوف کنیم. به هر حال ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه ی افزایش میزان بهره هوشی (IQ) آشنا کنم و کاری به انواع مختلف تست هایی که ممکن است در این زمینه از شما گرفته شود، نداریم.
هر چند هیچ گونه تست مشخصی وجود ندارد که به طور استاندارد در همه جای دنیا برای سنجش هوش افراد به کار گرفته شود، ولی امتحاناتی وجود دارند که از طرفی میزان هوش شفاهی و از سوی دیگر میزان توانایی های اجرایی افراد را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند. در این قسمت از مقیاس هوشی وشلر (WAIS) که ویژه بزرگسالان می باشد، استفاده کرده ایم و از 14 آزمون مختلف بر روی 4 مورد که عبارتند از: آزمون لغات، شباهت سنجی، جا خالی، و استدلال ماتریسی تمرکز کرده ایم.
نکته: در تلاش برای ارتقای IQ شاید دو مرحله اولیه که مربوط به سنجش توانایی های شفاهی افراد هستند، برایتان خیلی راحت تر از دو مورد بعدی که ماهیت اجرایی دارند، باشند. به هر حال هر یک از این مراحل نیازمند دقت و تمرکز بالای داوطلب بوده و برای قدم گذاشتن به مرحله بعدی باید تلاش کنید.
مرحله 1
لغات را با صدای بلند تشریح کنید
یکی از خرده آزمون های این بخش، تست دایره ی واژگانی است. در طول این آزمون از افرد می خواهند که در مورد لغاتی که به او ارائه می شود، توضیح دهد. به طور اخص هدف این تست آزمایش این مطلب است که یک نفر تا چه اندازه ای می تواند خود را ابراز کند. از آنجایی که این آزمون بیشتر بر روی دانش های قبلی و تجربیاتی که در گذشته به دست آورده اید تاکید دارد، گفته می شود که هوش شکل گرفته ی شما را می سنجد.
برای تقویت این توانایی می توانید فرهنگ لغت را باز کنید و اولین کلمه ای که به چشمتان خورد را انتخاب کرده و با صدایی کاملاً متعادل در مورد آن برای کسی که در مقابلتان نشسته است، صحبت کنید. به عنوان مثال اگر کتاب را باز کردید و لغتی مثل "قره نی" به چشمتان خورد، ضعیف ترین توضیحی که می توانید از آن داشته باشید "نوعی آلت موسیقی" است. اگر قدری از بهره هوشی بالاتری برخودار باشید، میتوانید بگویید: "نوعی آلت موسیقی مانند نی توخالی است که با هوایی که از دهان خارج می شود، به صدا در می آید. با دمیدن جریان هوا به داخل آن می توان صداهای مختلفی را ایجاد کرد. روزنه هایی که بر روی این آلت موسیقی وجود دارند به ما اجازه می دهند تا صداها را تغییر داده و موسیقی ایجاد کنیم."
شاید این مثالی که در بالا به آن اشاره شد، تا حد زیادی منحصر بفرد باشد، اما نمونه خوبی برای تفهیم این امر بود که چگونه باید به ذات کلمات رسوخ کرد.
مرحله 2
ایده گرفتن از اشیاء
این گزینه شبیه سازی نوعی "استدلال انتزاعی شفاهی" است؛ و توانایی شما را در اظهار نظر کردن در مورد مفاهیم مختلف به نمایش می گذارد. معمولاً باید نوعی رابطه و یا الگوی خاص میان سه شی و یا بیشتر پیدا کرده و بعد شئی را انتخاب کنید که با الگوی اولیه مطابقت داشته باشد.
برای افزایش IQ خود 10 شی را انتخاب کنید. به عنوان مثال: DVD ، فنجان، بالشت، کتاب و غیره. سپس شروع کنید به طور شفاهی در مورد هر یک از آنها صحبت کنید و روی جزئیات گفته های خود دقیق شوید تا به یک حقیقت در مورد آن رسیده و بتوایند از آن ایده ی جدیدی برداشت نمایید. به عنوان مثال:
-کپیDVD اولین قسمت حقایق زندگی بر روی زمین در مقابل من قرار دارد.
- اولین نسخه DVD حقایق زندگی مقابل من است.
- DVD اولین قسمت حقایق زندگی
- حقایق زندگی
- سریال کمدی
- سرگرمی
افکار انتزاعی برای ایجاد ارتباط میان موضوعاتی که ظاهراً هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند، ضروری است. به منظور جمع زدن برخی موارد معین به صورت انتزاعی، شما نیازمند حس استنتاج و قیاس بالایی هستید.
مرحله 3
عینیت بخشیدن به مفاهیم انتزاعی
آزمون های جای خالی "ادراک سه بعدی، تجزیه و تحلیل بصری-انتزاعی، و حل مسئله" را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. در این قسمت فرد را امتحان می کنند که تا چه اندازه می تواند چیزی راکه درک کرده بیان کند.
این مورد را در نظر بگیرید: هیچ کس نمی تواند هوش را تشریح کند؛ این عبارت نمیتواند در بردارنده هیچ گونه مفهوم تفصیلی متداول و دارای چهارچوب از پیش تعیین شده باشد. ما معتقدیم که می توانیم، اما آیا می توان این توانایی را ملموس سازی نمود. از آنجای که در حال حاضر مقابل کامپیوتر نشسته اید اجازه دهید با استفاده از یک مثال کامپیوتری موضوع را برایتان بازتر کنیم؛ به دو صفحه ی وب مجزا فکر کنید: یکی صفحه آرشیو بدون وجود هیچ گونه لینک، و دیگری یک صفحه ی فعال ویکی پیدیا با لینک های چند رسانه ای (hyper links). صفحه آرشیو به درستی می تواند نشانگر تمام چیزهایی باشد که ما در ذهن خود داریم و یاد گرفته ایم ? ثابت و بدون حرکت ? و اما هوشی که در ذهن ما وجود دارد می تواند مانند صفحه ی ویکی پیدیا باشد، به صورت اتوماتیک لود شده و از طریق آن می توان با صدها ایده ی دیگر در تماس باقی ماند. همانطور که از هر صفحه ی اینترنت به راحتی می توانیم به صفحات دیگر رجوع کنیم، در ذهن خود نیز می توانیم در عرض چند ثانیه، ایده های مختلف را مورد تحلیل و بررسی قرار دهم.
در این مثال ما سعی کردیم ادراک خود از عملکرد ذهن را برای شما به عینیت نزدیک کنیم. شما می توایند قضاوت کنید که ما در کار خود موفق بوده ایم یا نه. حالا برای اینکه ضریب هوشی خود را افزایش دهید سعی کنید این کار را خودتان امتحان کنید. در مورد طبیعت، اینترنت و هر چیز دیگری که به ذهنتان می رسد این کار را انجام دهید و به ادراک خود قابلیت ملموس اعطا کنید.
مرحله 4
تقارن یابی
استدلال ماتریسی به منظور محاسبه ی "توانایی حل مشکلات به طور غیر شفاهی، استدلال استقرایی و قیاس سه بعدی" می باشد.
در ساخته سینمایی "ذهن زیبا" جان نش "(راسل کرو)" توانایی خارق العاده ای در تقارن یابی برای هر شی در هر موقعیت مکانی دارد. شما هم باید یک چنین تمرینی را آغاز کنید. قدم بزنید و در طی زمانی کمتر از 10 دقیقه شروع کنید به ساختن نوعی حس مرئی از اطراف خود. سعی کنید در هرج و مرج و آشفتگی هایی که در اطرافتان وجود دارد نوعی هماهنگی ایجاد کنید. زاویه ای را که ناودان قدیمی با پیاده رو خیابان می سازد را در نظر بگیرید، ببینید که چگونه شیشه های برف پاک کن اشعه های خورشید را باز تاب می دهند، به فاصله ای که اگر میان برگ های درختان نبود از آنها یک پرده درست می کرد توجه کنید و ...به جای اینکه به آسفالتی که بر روی آن قدم می زنید توجه کنید، به بازتاب نور در آب راکدی که داخل یک گودال کوچک خیابانی ریخته شده، توجه کنید.
الگوهایی که در تست IQ از آن استفاده می شود، نمی تواند به طور آشکارا نشانگر زندگی حقیقی روزمره باشد. البته تا کنون که اینطور نبوده ? اما هدف ما فقط افزایش ضریب هوشی شماست و قصد داشتیم تا به شما یاد بدهیم که چگونه میتوانید با دقت و توجه بیشتری به محیط پیرامون خود نگاه کنید و ببینید که چقدر راحت فضای اطرافتان در هر لحظه در حال تغییر و تحول است.
 
منبع: اینترنت
جمعه 30/9/1386 - 7:24
اخبار
بر اساس آمار جمع آوری شده از وب سایت ها، ۷۳/۲۴ درصد از رایانه های حفاظت شده و ۵۸/۳۶ درصد از رایانه های محافظت نشده در هفته گذشته، توسط نرم افزارهای مخرب آلوده شده اند. اما در میان هزاران كد مخربی كه در هفته گذشته مشاهده شدند آزمایشگاه پاندا در گزارش خود ورم های جدید MSNWorm.BF و Cazdeg را مورد توجه قرار داد. به گزارش ایسنا، MSNWorm.BF با ارسال پیام به همه آدرس های موجود در فهرست تماس مسنجر MSN، رایانه آلوده شده از طریق پیام های فوری منتشر می شود و اگر كاربران فایل را باز كرده و محتویات آن را اجرا كنند به كپی این ورم آلوده می شوند. این نرم افزار مخرب همچنین برای دانلود تروجان Agent.HBA به درون سیستم رایانه كاربر طراحی شده كه اطلاعات را از رایانه آلوده به سرقت برده و به طراح خود ارسال می كند. این ورم در بخش رجیستری كلیدی را ایجاد می كند تا مطمئن شود در زمان آغاز به كار سیستم فعال خواهد شد و همچنین تلاش می كند با یك آدرس HTTP ارتباط برقرار كند كه از طریق آن نرم افزارهای مخرب بیش تری را دانلود كرده و دستور دریافت كند. ورم Cazdeg.A از طریق شبكه های P۲P منتشر می شود و برای انجام این كار خود را با استفاده از نام های چشمگیر در داخل فولدرهای برنامه های P۲P كپی می كند. این ورم دو صفحه وب را در داخل رایانه لود می كند و به علاوه رجیستری ویندوز را تغییر می دهد تا در هر بار از آغاز به كار سیستم اجرا شود.
منبع: روزنامه ابرار اقتصادی
جمعه 30/9/1386 - 7:3
اخبار

یك هكر موفق شد با هك كردن تلفن هوشمند اپل آن را به عنوان یك كم‌كوردر ویدیویی مورد استفاده قرار دهد.
این هكر با نام مستعار drunknbass در وب‌سایت خود اعلام كرد كه هنوز در حال كار بر روی برنامه غیر مجاز خود است و در حال حاضر تنها برای ده ثانیه می‌تواند فیلم‌برداری كند.
بر اساس این گزارش هكر مذكور نسخه‌ی آزمایشی برنامه خود را برای دانلود شدن در اینترنت قرار داد كه تنها پنج ثانیه ویدیو ضبط می‌كند اما برنامه‌ی نهایی به گفته‌ی او مدت زمان ضبط نامحدودی خواهد داشت.
نسخه‌ی آزمایش این برنامه كلیپ‌های پنج ثانیه‌یی را ذخیره نمی‌كند اما به طور خودكار هر كلیپ را به هنگام ضبط كلیپ بعدی حذف می‌كند.
برنامه‌ی كم‌كوردر این هكرها مانند برنامه‌های دیگری كه برای آیفون و از سوی اشخاص متفاوت عرضه شده غیرمجاز است. این وضعیت تنها ممكن است كه در صورت عمل كردن استیو جابز به وعده خود برای عرضه پلت‌فرم طراحی نرم‌افزارهای ویژه آیفون در ماه فوریه تغییر كند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

جمعه 30/9/1386 - 6:58
دانستنی های علمی
پرده کعبه و متعلقات آن از زمان حضرت ابراهیم ( ع) تا کنون آن چنان قداستی داشته که تمام جزئیات آن مورد توجه دقیق مردم بوده است. هر ساله در روز عرفه پرده خانه خدا تعویض شده و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می شود.
یکی از متعلقات کعبه که همواره مورد عنایت خاص مردم و حکومتها بوده پوشش یا همان "کسوهٔ الکعبه" است. پرده کعبه در طول تاریخ شاهد تحولات بسیاری بوده و گاه دستمایه ای برای بهره برداریهای سیاسی و برخوردهای حاکمان و والیان نیز شده است.
 
نخستین پوشش خانه خدا
در مورد اینکه چه کسی اولین پوشش را برای خانه خدا قرار داد اختلاف وجود دارد، اما بیشتر مورخان بر این باور هستند که نخستین کسی که کعبه را پوشاند ابراهیم و اسماعیل (ع) بودند و در حدیثی امام صادق (ع) در مورد پرده کعبه فرموده است : " اسماعیل همسر عاقلی داشت. او پس از بنای کعبه به اسماعیل پیشنهاد کرد که پرده ای روی دیوارهای کعبه کشیده شود. اسماعیل این پیشنهاد را قبول و بدنبال آن پشم بسیاری فراهم آورد و میان قوم خود تقسیم کرد تا آن را بریسند و آنها به سرعت چنین کردند. سرانجام پوششی فراهم شد که آن را قطعه قطعه بر کعبه آویختند و سه طرف این خانه مقدس پوشانیده شد و طرف چهارم را اسماعیل با برگ و الیاف گیاهی پوشانید.چون موسم حج رسید و زائران از نزدیک آن را دیدند خوششان آمد و هدایایی در اختیار اسماعیل قرار دادند که با کمک آنها طرف چهارم کعبه نیز پوشانیده شد."
در روایت دیگری نیز از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود :"حضرت آدم (ع) کعبه را به وسیله مو پوشانید و حضرت ابراهیم با الیاف گیاهی و حضرت سلیمان با قباطی."
البته روایت دوم که در آن پوشش کعبه به سه پیامبر نسبت داده شده که با سه جسم متفاوت کعبه را پوشاندند منافاتی با روایت اول ندارد که بگوییم : " نخستین کسی که کعبه را با پارچه پوشانید اسماعیل و همسر او بودند."
قبل از اسلام و در دوران جاهلیت " نبیله بنت حباب" مادر عباس بن عبدالمطلب نخستین زنی بود که نذر کرد و برای آن پوششی فراهم نمود. قبل از اسلام کعبه در روز عاشورا پوشانده شد.
قریش نیز به خصوص در اواخر عصر جاهلیت همواره بر کعبه پرده می پوشاندند که رنگ آن یا سبز و یا زرد بود و جنس آن خز یا موی بافته شده، پوست و یا پارچه با نقشه راه راه از یمن و یا پارچه های عراقی بود. حتی گفته شده که پرده هایی از عهد جاهلیت تا زمان معاویه بر کعبه باقی مانده بود که مردم پیشنهاد کردند این پرده ها برداشته شود.
 
● پرده خانه خدا در عصر اسلامی
در عصر اسلام اولین کسی که به کعبه پرده کرد پیامبر بزرگوار اسلام بود که در جریان فتح مکه این کار را انجام داد. جنس پوشش از پارچه یمانی بود و پیامبر آن را از بیت المال تهیه کرد.
در عهد ابوبکر از جنس پرده کعبه اطلاعی در دست نیست و در هیچیک از منابع موجود سخنی از آن به میان نیامده ولی در عهد عمر پرده کعبه از جنس " قباطی" بود که نوعی پارچه مصری است. عمر به عامل خود در مصر نامه ای نوشت و از او خواست که پرده کعبه در آنجا بافته شود و از آن زمان به بعد پرده را مصر تأمین می کرد. عثمان نیز همین کار را می کرد و پرده از " قباطی" تهیه می شد و گاهی هم از بردهای یمانی بود .
در زمان یزید بن معاویه کعبه را با دیباج خسروانی پوشاندند و همچنین در عصر ابن زبیر و عبد الملک بن مروان نیز کعبه با دیباج پوشانیده شد و هر کدام از این سه نفر را به عنوان اولین کسی که پرده دیباج بر کعبه کرد نام برده اند. به گفته برخی مورخان در زمان یزید و ابن زبیر پرده کعبه گاهی از خراسان می آمد و گاهی نیز از مصر و خراسان پرده ای ارسال و هر کدام زیباتر بود آن را می پوشاندند. در زمان عبدالملک پوشش کعبه را نخست در مسجد پیامبر می گستردند سپس جمع کرده و به مکه می آوردند.
طبق گزارش تاریخ از عصر عباسیان نخستین پوشش کعبه به زمان مأمون مربوط می شود .در زمان او کعبه را هر سال سه بار می پوشانیدند، یک بار در روز ترویه با دیباج سرخ، بار دوم در اول رجب با قباطی و مرتبه سوم در بیست و هفتم رمضان با دیباج سفید.
در عهد متوکل عباسی نیز به همان سنت رفتار می شد و گاهی هر دو ماه یکبار کعبه پوشانیده می شد. در عهد عباسیان گاهی پرده کعبه در بغداد بافته می شد و همین امر باعث رونق پارچه بافی در عراق شده بود و نقش مهمی در مرغوبیت و شهرت منسوجات عراقی داشت. گاهی هم از قریه تنیس مصر تهیه می شد که از جمله آنها در سال ۱۶۲ در عهد خلافت مهدی عباسی بود.
تا سال ۶۶۱ که پوشش کعبه به انحصار حاکمان مصر در آمد، پوشش همواره از طرف خلفای عباسی تهیه می شد و پرده را گاهی از مصر و گاهی از یمن و گاهی از خراسان تهیه می کردند. ابن عبدربه (متوفای سال ۳۲۸ هجری قمری) از پوشش کعبه در زمان خود چنین گزارش می دهد: "همه بیت را می پوشانند مگر رکن حجرالاسود را که به اندازه یک و نیم برابر قامت انسان باز گذاشته می شود و چون موسم حج رسید کعبه را با "قباطی" که دیباج سفید خراسانی است می پوشانند و مادام که حجاج در حال احرام هستند همان کسوه سفید بر کعبه باقی می ماند و چون از احرام بیرون آمدند، یعنی روز عید قربان، به آن پرده ای از دیباج سرخ خراسانی می پوشانند که در آن خانه هایی است و در آنها حمد و تسبیح و تکبیر و تعظیم خدا نوشته شده است و کعبه تا سال بعد به همین صورت می ماند که دوباره به گونه ای که گفته شد پوشانیده شود. چون پرده ها بر روی کعبه زیاد شود به طوری که سنگینی آنها بر کعبه خطر داشته باشد قسمتهایی از آن برداشته می شود و آنها را خادمان بیت بر می دارند."
در سال ۵۳۲ به خاطر ضعف عباسیها و اختلافاتی که بوجود آمده بود پوشش کعبه از طرف خلیفه نرسید و در این سال مردی به نام "رامشت" که یک تاجر ایرانی بود پوششی از پارچه های نفیس به قیمت هجده هزار دینار مصری تهیه کرد و بر کعبه پوشانید.
الناصرالدین الله که در سال ۵۷۵ هـجری قمری به خلافت رسید پوشش سبز رنگی از دیباج به کعبه پوشانید و از عهد مأمون تا این زمان پرده به رنگ سفید بود و سپس همو (ناصر) در سال ۶۲۱ پرده ای به رنگ سیاه بر کعبه پوشانید و از این زمان به بعد رنگش همیشه سیاه بود.
در سال ۶۴۴ در اثر طوفان شدیدی که در مکه به وجود آمد، پرده کعبه پاره شد و نایب حاکم یمن از شیخ حرم به نام منصور بن منعه بغدادی خواست که پرده را او تهیه کند. او گفت : پرده را فقط از مال خلیفه می توان تهیه کرد و مبلغ سیصد هزار دینار قرض کرد و پرده ای از پنبه تهیه و به آن رنگ سیاه زد و به کعبه پوشانید.
از زمان الناصر الدین الله از سال ۶۲۱ به بعد پرده کعبه همواره مشکی بوده است. بعد از انقراض عباسیان چندین سال پرده از یمن آمد و در سال ۶۵۹ ملک مظفر از یمن فرستاد و اولین کس از ملوک مصر که پوشش کعبه را تقدیم کرد ملک ظاهر بند قداری بود که در سال ۶۶۱ فرستاد و در سال ۷۴۳ ملک صالح اسماعیل بن محمد قلاوون پادشاه وقت در مصر قریه ای را در نواحی قاهره در منطقه " قلیوبیه" برای پوشش کعبه و حجره نبوی وقف کرد.
از کسانی که درباره پرده کعبه در زمان خود اطلاعاتی به دست داده اند ابن بطوطه است که خود در سال ۷۲۵ عازم مکه شد و ماههای حج را در آنجا بود. وی ضمن ارائه اطلاعات با ارزشی از منازل میان مدینه و مکه و مواقف مختلف و وضع معیشت مردم مکه و حاجیان در آن زمان درباره پرده می گوید: « در روز بیست و هفتم ذیقعده پرده کعبه را به اندازه یک و نیم برابر قامت انسان از چهار طرف بالا می برند تا دستها به آن نرسد و این عمل را احرام بستن کعبه می نامند.»
 
● پوشش کعبه با پرده ای از ایران
تا این زمان عادت این بود که پوشش کعبه از طرف پادشاهان مصر تهیه می شد و کسی حق نداشت پرده ای برای کعبه بفرستد تا اینکه در سال ۸۴۸ شاهرخ میرزا فرزند امیر تیمور گورکان پس از تلاش بسیار موفق شد که پرده را از ایران بفرستد.
داستان از این قرار بود که چون شاهرخ میرزا در سال ۸۰۷ در خراسان به سلطنت رسید یکی از آرزوهای او این بود که پرده کعبه را او تهیه کند ولی تهیه و ارسال پوشش کعبه در انحصار پادشاهان مصر بود. شاهرخ طی نامه ای به "الملک الاشرف" تقاضاهایی از او کرد که مهمترین آنها این بود که اجازه دهد پوشش کعبه را او تهیه کند. سلطان مصر نپذیرفت و نامه های متعددی میان آنها رد و بدل شد و سرانجام در سال ۸۴۳ "الملک الاشرف" درگذشت و پسر او بنام "الملک الظاهر" در جای او نشست و او موافقت خود را با درخواست شاهرخ میرزا اعلام کرد و شاهرخ با خوشحالی تمام پرده ای را که در شهر یزد بافته و به هرات انتقال داده شده بود همراه با صد نفر در سال ۸۴۸ به مصر فرستاد و پادشاه مصر ضمن استقبال شایسته از ایرانیان آنها را در همان سال همراه با حاجیان مصر به مکه اعزام کرد و در آن سال پرده ایرانی بر قامت کعبه برافراشته شد.
از زمانی که عثمانیها بر حجاز و مصر مسلط شدند تهیه پوشش کعبه در انحصار آنان بود. آنها پرده کعبه را از مصر از محل اوقافی که برای این منظور بود آماده و ارسال می کردند. در عهد سلیمان شاه بن سلیمان خان اوقاف کعبه در مصر مخارج پرده را تأمین نکرد و لذا سلیمان شاه ۱۰ قریه دیگر در مصر خریداری کرد و بر اوقاف کعبه افزود.
برای این ۱۰ قریه وقفنامه مفصلی تهیه شد و طی آن منافع حاصل از این ده قریه به تهیه پرده کعبه اختصاص یافت.
به همین جهت بود که در مصر کارگاهی برای بافت پرده کعبه تأسیس شد. این کارگاه نزدیک قصر سلطان بود و به "قصر الکسوهٔ" شهرت یافت. رئیس دار الکسوه را "ناظر الکسوهٔ" می نامیدند. هم اکنون نیز در قاهره محله ای به نام قصر الکسوهٔ وجود دارد.
رشدی صالح در تعلیقاتی که به کتاب اخبار مکه ازرقی دارد، می نویسد: تا سال ۱۳۳۳ عادت بر این بود که تنها نام سلطان عثمانی بر کسوه نوشته می شد ولی در این سال نام سلطان کامل حسین نیز که بر مصر سلطنت داشت در کنار نام عثمانی نوشته شد.
تا سال ۱۳۴۱ پرده همچنان از مصر می آمد که در این سال اختلافاتی میان مصر و حجاز به وجود آمد و پرده به مصر برگردانیده و در سال ۱۳۴۲ روابط دو کشور مساعد شد و باز پرده از مصر آمد و در سال ۱۳۴۳ عبدالعزیز آل سعود پرده ای از منطقه «احسا» تهیه کرد. در سال ۱۳۴۴ مجدداً پرده از مصر آمد.
 
● آغاز بافت پرده کعبه در مکه
در سال ۱۳۴۵ روابط میان مصر و حجاز تیره شد و پرده از مصر نیامد و عبدالعزیز پرده را تهیه کرد و در سال ۱۳۴۶ وی مؤسسه ای را جهت بافت پرده در محله اجیاد مکه تأسیس و از هند بافندگانی آورد تا اینکه کسانی از خود مکه این صنعت را یاد گرفتند.
بدین گونه اولین پوششی که در خود مکه بافته شد در سال ۱۳۴۶ بود. این پوشش از حریر طبیعی بود و رنگ مشکی داشت.
تا سال ۱۳۵۸ پوشش کعبه در همان کارگاهی که عبدالعزیز ساخته بود تهیه می شد تا اینکه دولت مصر از عبدالعزیز خواست اجازه دهد کسوه مجدداً از مصر حمل شود و عبدالعزیز این اجازه را داد و کارگاه مزبور تعطیل و بار دیگر پرده از مصر آمد و این کار تا سال ۱۳۸۲ ادامه داشت . ولی در این سال میانه جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر و ملک سعود پادشاه عربستان به هم خورد و پرده کعبه از مصر تا بندر جده حمل شد ولی در اثر اختلاف میان مقامات سعودی و فرمانده کشتی مصری این کشتی که حامل پرده و حجاج مصری بود به مصر بازگشت. در آن سال سعودیها در تلاش برای تهیه پرده کعبه به هند، پاکستان، سوریه و ژاپن سفر کردند ولی موفق نشدند اما وقتی به کارگاه تعطیل شده عبدالعزیز مراجعه کردند قطعه هایی را یافتند و از تنظیم آنها پرده کاملی آماده کردند و در دهم ذیحجه ۱۳۸۲ کعبه را با آن پوشانیدند.
از آن زمان به بعد و تا کنون پرده کعبه در خود مکه تهیه می شود و محلی که اکنون برای بافت کسوه در نظر گرفته شده در مدخل مکه در زمینی به مساحت صد هزار متر مربع قرار دارد و مشتمل بر آلات نساجی و بافندگی دستی و هم ماشین آلات جدید می باشد.
 
● ویژگیهای پرده خانه خدا
کارخانه ای که پوشش خانه خدا را تهیه می کند از بافتهای دستی و ماشینی همچنین افراد متخصص در این مورد خاص بهره می برد بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط زیبا و به شکل جالبی با نخهای طلا و نقره بافته می شود به طوری که دهها کیلو طلا و نقره در ساخت آن استفاده می شود.
جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است. ارتفاع آن به ۱۴ متر می رسد و نوار دور این پوشش که به عرض ۹۵ سانتیمتر و طول ۴۵۰۰ سانتی متر است از ۱۶ قطعه به شکل مربع از تزئینات اسلامی پوشیده شده است.
بر روی این نوار آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عبارات " یا حی یا قیوم" ، " یا رحمن یا رحیم" و " الحمدالله رب العالیمن" با رنگ طلایی که اطراف خانه خدا را در بر می گیرد، نوشته شده است.
پوشش" در" کعبه نیز از حریری است به ارتفاع ۵/ ۶ متر و عرض ۵/۳ متر و بر روی آن آیات قرآنی و تزئینات اسلامی با طلا نقره پوشیده شده است.
پرده خانه خدا از ۵ قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را در بر می گیرد؛ بطوریکه هنگام نصب وزن آن نزدیک به دو تن می رسد.
این پرده با همکاری کارخانه های داخل و خارج عربستان تهیه می شود. پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه می کند و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می شود.
در کارخانه بافندگی و تهیه این پرده که حدود ۸ ماه با دست و ماشین طول می کشد بیش از ۲۰۰ بافنده ماهر و افراد شایسته و کارآمد فعالیت می کنند.
 
منبع: خبرگزاری مهر
پنج شنبه 29/9/1386 - 13:3
اخبار
موتور جستجوی گوگل در سالروز تولد ویکی پدیا بزرگترین دانشمنامه آزاد آنلاین با معرفی یک سرویس جدید با ویژگیهای مشابه ویکی پدیا، این سایت جهانی را به چالش کشید.
۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ بنیاد آمریکایی "ویکی پدیا" پروژه ای با عنوان "نو پدیا" را در شبکه قرار داد.
این پروژه بعدها منجر به راه اندازی سایتهای دیگری از جمله "ویکشنری"، "ویکی کتاب"، "ویکی منبع"، "ویکی گونه"، "ویکی قیمت"، "ویکی خبر" و"ویکی دانشگاه" شد.
این دانشنامه آنلاین چند زبانه به روشی آزاد به جمع آوری اطلاعات داوطلبانه کاربران خود می پردازد و هر کاربر می تواند مطالب مندرج در این سایت را با افزدون اطلاعات جدید و یا حذف اطلاعات نادرست "ویرایش" کند.
هر چند این آزادی عمل کاربران منجر به بروز مشکلاتی در این سایت شده است، به طوری که در تابستان سال جاری "سیا" مطالبی جعلی را در مورد محمود احمدی نژاد روی این دانشمنامه جهانی قرار داد.
به همین منظور بنیاد ویکی پدیا تصمیم گرفت به منظور کاهش خطاها، نادرستی و جعل اطلاعات، این سایت را مجهز به یک سیستم کنترل کننده بسیار پیشرفته کند.
در این سیستم جدید، کاربران می توانند همانند گذشته مطالب خود را در بخش ویرایش سایت قرار دهند، اما مدخلهای آنها پیش از انتشار از سوی سردبیران و ویراستارهای ویکی پدیا به منظور اطمینان از صحت اطلاعات و به خصوص جعلی نبودن آنها، فیلتر می شود. بنابراین مدت زمان انتشار مدخل های جدید طولانی تر از قبل خواهد شد.
همچنین این سیستم کنترلی، صفحاتی از ویکی پدیا را که توسط کاربران "خرابگر آزاد" بازدید شده است ردیابی می کند تا اگر اطلاعات موجود در این صفحات بدست این خرابگرها دچار تغییر و جعل شده باشند، اصلاح شوند.
در حال حاضر و تنها پس از گذشت شش سال از راه اندازی این دانشنامه آزاد آنلاین، ویکی پدیا مطالب خود را به بیش از ۲۵۰ زبان مختلف عرضه می کند که از این تعداد سایتهای ۱۸۰ زبان بسیار فعال هستند و سایت انگلیسی این دانشنامه با بیشترین تعداد بازدیدکننده روبرو است. یکی از اهداف مهم این سایت، استفاده بیشتر از زبانهای زنده دنیا است.
ویکی پدیا یکی از ۱۰ سایت دنیا است که با بیشترین درصد بازدیدکننده روبه رو هستند. به طوری که در حدود ۶۰ میلیون ورود به این سایت در هر روز ثبت می شود.
در نوامبر سال ۲۰۰۷ ویکی پدیا در مجموع محتوی ۲۹ میلیون صفحه، ۳۹۱ میلیون اصلاح صفحه و ۷/۹ میلیون کاربر به ثبت رسیده، بود.
اما اکنون به نظر می رسد رقابت با این دانشنامه آزاد هر روز قویتر از گذشته می شود. سال گذشته یک "ویکی" مشابه با عنوان "ویکی سیتی زندیوم" راه اندازی شد که تابستان امسال و در کمتر از یکسال از تاسیس، نسخه جدیدی را با هدف رقابت با "ویکی پدیا" عرضه کرد.
ویژگی جدید این دایره المعارف آنلاین نسبت به نسخه قبلی این است که کاربرانی که اطلاعات مورد نظر خود را وارد ویرایش این سایت می کنند، باید حتما از نام واقعی خود استفاده کنند و نباید هویت خود را زیر نامهای جعلی و مستعار پنهان کنند. به علاوه در این نسخه جدید، اطلاعات وارد شده توسط کاربران قبل از انتشار مورد تائید تیمی متشکل از کارشناسانی که نام و نام خانوادگی آنها اعلام می شود، قرار می گیرد و درصورتی که صحت اطلاعات مورد تائید قرار گرفت، این کارشناسان تصمیم خواهند گرفت که اطلاعات را روی شبکه قرار دهند.
شاید بتوان گفت که مهمترین رقیبی که می تواند "ویکی پدیا" را با یک چالش جدی مواجه کند، گوگل باشد. در حقیقت بزرگترین موتور جستجوی دنیا همزمان با سالروز تولد محبوب ترین دانشنامه آزاد آنلاین جهانی اعلام کرد که سرویس جدیدی را با هدف رقابت با "ویکی پدیا" عرضه می کند.
این سرویس جدید که knol ( بر گرفته از واژه knowledge انگلیسی به معنی "دانش" ) نام دارد، امکان نوشتن یک مقاله را درباره یک موضوع خاص و سپس عرضه آنلاین آن را برای کاربر فراهم می کند. به این ترتیب کاربران دیگر می توانند این مقاله را در این سرویس جدید مشاهده کنند.
تفاوت Knol با "ویکی پدیا" که کاملا رایگان و آزاد است، در این است که مولفان Knol موظفند نام و نام خانوادگی خود را ذکر کنند و می توانند در کنار مقاله خود از یک "آرم تبلیغاتی" نیز استفاده کنند.
در این خصوص "اودی مانبر"، مهندس گوگل به روزنامه تایمز توضیح داد: "هدف از راه اندازی این سرویس پوشش دادن به تمام مقولات از رفتارهای انسانی تا علم و سرگرمی است. این مقالات توسط مولفان امضا می شود و به این ترتیب نویسنده مسئولیت مطالب خود را به عهده می گیرد."
وی افزود: "میلیونها نفر وجود دارند که تاکنون از نتایج مفید سیستم اشتراک گذاری مطالب استفاده کرده اند. ایده کلیدی استفاده از نام واقعی مولف می تواند به سایر کاربران این اطمینان را بدهد که مطالب موجود در شبکه صحت دارند."
در حال حاضر Knol در فاز اولیه قرار دارد. در این فاز تنها کاربران مدعو می توانند مطالب خود را ارسال کنند. اما در کمتر از چند ماه آینده درهای این سایت به روی تمام کاربران شبکه باز خواهد شد و در آن زمان است که می توان در خصوص عملکرد رقابتی Knol با ویکی پدیا اظهار نظر کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
پنج شنبه 29/9/1386 - 13:0
اخبار
كریسمس در سال های اخیر، به صحنه یك نبرد واقعی میان تبهكاران اینترنتی و نرم افزارهای امنیتی تبدیل شده است و متأسفانه در اغلب موارد، مجرمان پیروز این میدان بوده اند. به گزارش ایرنا ازپایگاه اینترنتی آنتی ویروس پاندا، با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۰۷،اوج گیری استفاده از اینترنت برای خریدهای آنلاین و در نتیجه افزایش طبیعی تجارت الكترونیك در سطح بین الملل، مجرمان و تبهكاران اینترنتی به اجرای حملات گسترده علیه كاربران خدمات الكترونیك، مراكز تجاری و فروشگاهی آنلاین و نیز مؤسسه های مالی اعتباری روی آورده اند. جهش ناگهانی تعدد و تنوع نوعی از كدهای مخرب تروجان با عنوان Banker در روزهای اخیر، كه صرفاً به منظور سرقت اطلاعات مالی و اعتباری كاربران اینترنت طراحی و منتشر می شوند، توجه شدید خرابكاران را به سوء استفاده از خرید و فروش های آنلاین در روزهای پایانی سال، نشان می دهد.
تروجان های ،Bankerبیش از ۱۸/۵درصد از كل آلودگی های رایانه ای در سال ۲۰۰۷میلادی را به خود اختصاص داده اند كه با توجه به روند رو به رشد تجارت و بانكداری الكترونیك در این روزها، فعالیت مراكز ارائه كننده خدمات مالی و نیز كاربران این خدمات را تهدید می كنند. طبق آمارهای برآورد شده در پایان سال ۲۰۰۶میلادی، میزان سرانه سرقت محسوس و یا نامحسوس پول از طریق اینترنت و با استفاده از حملات آنلاین، بیش از ۶هزار و ۳۸۳یورو بوده است.
كارشناسان امنیتی به همه كاربران اینترنت در سرتاسر جهان توصیه می كنند كه به علت شیوع وسیع كدهای مخرب در روزهای اخیر، از ابزار امنیتی مناسب استفاده كنند و قبل از انجام هر نوع معامله آنلاین یا نقل و انتقال الكترونیكی پول، از عدم وجود هرگونه كد و یا ویروس مخرب در رایانه خود اطمینان حاصل كنند. كاربران ناآگاه و حفره های امنیتی ترمیم نشده، مهمترین عوامل یاری دهنده خرابكاران اینترنتی در عبور از لایه های امنیتی و حفاظتی سیستم ها محسوب می شوند.
منبع: روزنامه ابرار اقتصادی
پنج شنبه 29/9/1386 - 12:56
دانستنی های علمی

یکی از گامهای اساسی در آموختن فلسفه غرب ، این است که مواجهه با وجود را دریابیم. قبل از این که به مساله «وجود» بپردازیم ، باید به زمینه های معرفت شناختی آن توجه کنیم.

تمایزی که میان کیفیات اولیه و ثانویه ایجاد شد، نقطه عزیمت حرکتی است که به فهم وجود در غرب می انجامد. فرض کنید دست شما از واقعیت اشیا کوتاه باشد، در آن صورت منشا هر صفتی که به موضوعات بیرونی نسبت می دهید، در خود شماست. مثلا اگر شما نبودید رنگ ، بو، مزه و صوت معنا نمی یافت یا نظمی که پیرامون خود می بینید، شکل نمی گرفت.
اگر توانستید خود را کاملا در این فضا قرار بدهید، بی اختیار درباره این که اشیا فی نفسه چگونه هستند، می پرسید و چون پاسخی نمی شنوید، احساس تنهایی می کنید.


انسان محصور در آگاهی خویش است و نمی تواند از واقعیت خالص و ناب اشیا نشان بگیرد. بخش دست نیافتنی و محدودیت ناپذیر واقعیت که تن به هیچ قالب از پیش تعیین شده ای نمی دهد، «وجود» است. مواجهه با این وجود آنقدر هراس انگیز می شود که مثلا ژان پل سارتر را دچار تهوع می کند. برای ارتباط با وجود در غرب راههای مختلفی هست.
به نظر من ، «مرگ» معبری برای ورود به ساحت وجود است البته نگاه انتولوژیک به مرگ ، زمانی رخ می نماید که خدا یا عوامل ماورائالطبیعه قوت خود را در ذهن انسان از دست بدهند. کسی که از خدا روی برتافته است ، مرگ را واقعه ای شوم و دهشت انگیز می یابد. او به دلیل نداشتن یایگاه عمیق مذهبی ، از توجیه این رویداد بازمی ماند و از سامان و نظمی که پیش از این ، برای طبیعت در نظر می گرفت ، چشم می پوشد. شوپنهاور مرگ را وجهی از اراده گریزناپذیر می داند. در اینجا «اراده» همان وجودی است که در کار خود، هیچ حساب و کتاب درستی ندارد و آنقدر بی تمیز است که از گرفتن جان یک انسان کراوات زده که در تب و تاب سلامت تنش می سوزد، ابایی ندارد. وقتی سارتر به هستی بودن هستی اشاره می کند و آن را شایسته هیچ توصیفی نمی پندارد یا آن گاه که نیچه ، وجود را فراسوی نیک و بد می داند و مقابل آن ، شانه های خود را با بی اعتنایی تمام بالا می اندازد، در همین فضا نفس می کشند. فیلسوف وجودی ، جهان را آن گونه که باید باشد، به تصویر نمی کشد زیرا او نمی خواهد زندگی را به کام ما شیرین کند و به قول خودش ، مصائب حیات را با ساختن مجموعه ای از تصورات ایده آل نادیده بگیرد؛ همان طور که می بینید، وجود در سنت غرب از معرفت و لوازم آن جدا می شود و در معرض داوری های ارزشی قرار نمی گیرد. اکنون وقت آن است که نگاهی به مشرب فکری خودمان داشته باشیم. من این کار را با انگاره های عرفی شروع می کنم.
چرا در جوامع غربی ، انسان ها کمتر با یکدیگر «تعارف» دارند و خیلی صریح و شفاف درباره افکار و احساسات خود با یکدیگر سخن می گویند ولی ما بیشتر از هر ملتی ، اهل مجامله و تعارف هستیم؟ شاید صراحت لهجه آنها را به حساب صداقت بگذارید و به جهت رفتار ساده و بی پیرایه ای که از خود بروز می دهند، آنها را بستایید ولی باید توجه داشت که این رویکرد در بستر تفکر انتولوژیک شکل می گیرد. غربی ها در بیشتر اوقات ، توصیف کننده واقعیت محض هستند. آنها بی آن که اراده ای از خود نشان بدهند، به نظاره آنچه می اندیشند یا احساس می کنند، می نشینند بنابراین ، بحث بر سر شدت یا ضعف واقعیت حیات نیست بلکه اختلاف غرب و شرق در تفسیری است که از وقایع یکسان دارند. غربی ها سخنگوی واقعیت عریان اند و بی پرده از سوانح وجودی خود سخن می گویند. این در حالی است که ایرانی مسلمان نمی تواند نسبت به غریزه ، مرگ و بیماری نگرشی صرفا وجودشناسانه داشته باشد. او زبانی را که از واقعیت حیات حکایت می کند، به سکوت فرامی خواند و تاثیرپذیری صرف را از محدوده روابطی که دارد، جدا می کند. در واقع سنت ما ناظر صادق تاثرات حسی و سوانح وجودی را مهجور یا مجنونی می داند که هیچ حرجی بر او نیست.
واقعیت به کودک ، این اجازه را می دهد که در میان جمع ، پای خود را دراز کند ولی آداب و رسومی که نحوه برخورد بزرگترها و کوچکترها را مشخص کرده است ، در مقابل مفصل دردناک کودک می ایستد و او را از تمایلی که طبیعت مقرر می کند، بازمی دارد. همان طور که می بینید در سرزمین ما، مهر و معرفت به دل وجود افتاده است.
در مقابل ، از روزی که پارمنیدس نسبت به «هستی» سکوت کرد و آن شوخ چشم را به حال خود رها کرد، پایه های گستاخی و پرده دری در غرب را بنا نهاد و از آن روز که نیچه وجود را فراسوی نیک و بد دانست یا شوپنهاور از بی تعین بودن آن سخن گفت ، دیگر نمی توان تساهل غرب را به حساب صداقت گذاشت زیرا راستی و درستی در حیطه ارزش ها می گنجد و «وجود غربی» از داوری ارزشی می گریزد. متاسفانه این بیماری انتولوژیک به جامعه ما نیز سرایت کرده است.
فکر می کنید بحران جنسیت که خواسته و ناخواسته چشم به شرف و غیرت این مرزوبوم دوخته است ، از کجا قوت می گیرد؟ جز این است که ما را یکسره به سلطه وجود بر رابطه بی آزرم آدم و حوایی می برد که برهنه در کنار هم می زیستند و از این که چرا چنین هستند، نمی پرسیدند؟ وقتی وجود از معرفت و ارزشهای اخلاقی تهی شد، آن گاه باید تعیین محدوده آزادی انسان را به عهده یک سازمان سیاسی گذاشت ، زیرا آن طبیعتی که خود به خود و بدون هیچ عامل خارجی ، پا از گلیم مکارم انسانی فراتر نمی گذاشت ، اکنون از معنویت استعفا کرده و اختیارش را به دست سیاست سپرده است.
دیگر در محدوده وجدان این عصر، هیچ محکمه ای تشکیل نمی شود. انسان مدرن وقت ندارد که تصمیمات اخلاقی را به کشمکش های وجدان موکول کند. او این وظیفه را به نمایندگان مجلس یا وکلای دادگستری تفویض می کند و با آسودگی خاطر به گذران زندگی مشغول می شود. دولت از دور و نزدیک بر روابط انسان ها نظارت دارد و آنها را از تجاوز به حریم یکدیگر بازمی دارد. در این فضا، قانون جای ارزش را می گیرد و همیشه به صورت وصله ای ناجور می ماند زیرا از نهاد انسان ها بر نیامده است و هیچ گاه نمی تواند جای عرف یا عقاید دینی را بگیرد. در این میان ، حقوق بشر محدوده آزادی انسان ها را عدم تزاحم با یکدیگر معرفی می کند. ولی در سنت ما، محدوده آزادی را با ارزشها مشخص می کنند و وجود را با معرفت حد می زنند زیرا «آزادگی» را بر «آزادی» ترجیح می دهند.یکی از اصول عمده حقوق بشر، دخالت ندادن عقیده در انسانیت انسان است و این اصل مبتنی بر سلطه تفکر انتولوژیک در نظام اجتماعی غرب است.
در سنت فکری ما نمی توان عقیده را از انسانیت انسان جدا کرد. مبحث اتحاد عاقل و معقول به این باور دامن می زند. نفس در هر مرتبه از تکون خود با یکی از عوالم طولی وجود اتحاد می یابد، مثلا وقتی در مرتبه عقل هیولانی واقع می شود، مدرک آن نیز معقول بالقوه خواهد بود. به تعبیر ملاصدرا علم حضوری نفس به خودش ، عین وجود خودش است یا علم او به اشیای دیگر عین وجود اشیا برای خودش است.
از این منظر، شان وجودی انسان با توجه به مرتبه فکری و عقیدتی او سنجیده می شود. انسان غربی وقتی از زیر سلطه کلیسا خارج شد و خواست که آقای خودش باشد و به حکم طبیعت زندگی کند، در اندیشه تصویب حقوق بشر فرو رفت زیرا خوب می دانست که گسست سیاست و اجتماع از بند الهیات ، قانون تنازع برای بقا را بر روابط انسان ها حکمفرما کرده است و از آنجا که زمینه رشد و توسعه جامعه سکولار، امنیت فرهنگی و اجتماعی است ، تندروی خود را با دست اندازهای لایحه و قانون مهار می کند و از سرعت آن می کاهد. در این فضا، انسان ها چیزی بیشتر از یک بدن نیستند، آنها هنوز هم می توانند احساسات رقیقی داشته باشند و در غم از دست دادن دوست خود اشک بریزند ولی به هر حال محصور در تن آوردگی اند. آنها هنوز می توانند بخندند و بگریند ولی همان طور که خودشان می پسندند، این تحولات را بر حسب برخی فعل و انفعال شیمیایی تبیین می کنند بنابراین نفس تصویب حقوق بشر با مفاد درونی آن تناقض دارد زیرا نیاز به احترام در بستر دوگانگی روح و بدن شکل می گیرد انسانی که خود را یک بدن می داند، نباید در مقابل بی احترامی کارفرمای خود خشمگین شود یا در یک مرتبه بالاتر، اجازه ندارد در دفاع از حقوق بشر ، سینه چاک کند. کسانی که مظاهر زندگی غرب را در پرتو مبانی سست آن می بینند، از حقوقی که در حمایت از حیوانات وضع شده است ، دم می زنند. در واقع اگر حیوانات به حال خود رها شده بودند و آدمی با دخالت های ناموجه خود در نظم طبیعت خللی وارد نمی کرد، دیگر نیازی به این قوانین نبود. کار انسان وحشی و افسار گسیخته به جایی رسید که برای حفظ حریم شیر و پلنگ و به قول خودشان تنظیم اکوسیستم ، صدها تبصره و قانون نوشتند بنابراین وضع قانون حیوانات نه تنها یک عملکرد انسانی نیست که ناظر به توحش و زیاده طلبی انسان مدرن است. در واقع انسان گوی سبقت را از حیات وحش ربوده است.

منبع: تبیان فارس


چهارشنبه 28/9/1386 - 19:28
دانستنی های علمی

پولشویی واژه ای ناپسند است که ناخودآگاه ذهن شنونده را به بحث قاچاق و مواد مخدر معطوف می کند اما ای کاش می شد پولها را واقعا شست.


مطالعات انجام گرفته در کشورهای مختلف ، نشان داده است اسکناس هایی که پیاپی از دست انسان ها به یکدیگر انتقال می یابند ، می توانند میکروب ها را بر اثر تماس منتقل کنند.
قدیمی ها می گفتند؛ پول ، چرک کف دسته ! این جمله بسیار عاقلانه است. پول تقریبا از چرک کف دست هم آلوده تر و کثیف تر است. اسکناس های کاغذی در همه جا مورد استفاده قرار می گیرند و تمامی مشاغل بویژه تحویلداران بانکها با آن در ارتباط هستند، غافل از این که این اسکناس چه ناقل خوبی برای عوامل بیماری زا محسوب می شود. سال پیش دکتر داوود دانش جعفری ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بانکداری الکترونیکی با بیان این که دنیای امروز با گسترش بانکداری الکترونیکی بسرعت در حال پیشرفت است ، تاکید کرد: بر اساس شاخص های منتشر شده از سوی بانک جهانی ، شاخص رابطه سلامت و بهداشت عمومی با اسکناس نشان می دهد که اسکناس 70 نوع بیماری را به انسان منتقل می کند، به همین ترتیب هر چه نقل و انتقال اسکناس کاهش یابد، بهداشت عمومی نیز افزایش می یابد.

 

یاد گذشته ها بخیر

در گذشته ، انسان ها با سکه های طلا و نقره معاملات خود را انجام می دادند. خصوصیات این دو فلز چنین بوده که خود عامل ضدباکتریایی داشته اند و با شستشویی ساده نیز آلودگی آنها از بین می رفته است البته در آن زمان به خاطر آلودگی میکروبی ، این سکه ها را نمی شستند بلکه برای این که شفافیت به سکه های طلا و نقره برگردد از سرکه یا آبلیموی ترش برای شستشوی آنها استفاده می کردند. این مواد با توجه به خاصیت اسیدی خود از عوامل ضد عفونی کننده محسوب می شوند. به همین علت براق کردن سکه ها، موجب ضدعفونی آنها نیز می شد اما با کم شدن منابع و مخازن طلا و نقره پیشرفت علم و فناوری ، پول فعلی یا اسکناس به بازار آمد که دیگر قابل شستشو نیست.

 

مشکلات اسکناس

در کنار همه خصوصیات ارزنده و ارزشمند، استفاده از اسکناس دارای معایبی هم هست. اسکناس آلودگی های میکروبی و انگلی را به خود جذب و منتقل می کند. در عین حال غیرقابل شستشو و ضدعفونی کردن است و متاسفانه به دلیل دست به دست شدن پول میان اشخاص با مشاغل مختلف (بهداشتی و غیربهداشتی) استفاده همگانی نیز دارد. رفتگران شهرداری و خدمتکاران بیمارستان ها (بخشهای عفونی) گرفته تا مشاغلی مثل فروشگاه ها و بنگاه ها از خرد و کلان همه با پول سر و کار دارند و پول هنگام معامله علاوه بر آلوده شدن ، آلودگی را نیز به همه افراد جامعه انتقال می دهد. از طرف دیگر ، شناسایی پول آلوده از غیر آلوده ناممکن است. یک اسکناس بسیار تمیز می تواند حامل میلیون ها میکروب باشد.
 
آنفلوآنزا تا 17 روز
تازه ترین مطالعه انجام شده نشان می دهد که ویروس آنفلوآنزا می تواند تا 17روز روی اسکناس زنده بماند. این تحقیق با حمایت مالی بانکهای سوئیس انجام شده است و بانکداران سوئیسی در برنامه ریزی برای اتخاذ تدابیر لازم در صورت وقوع یک بیماری همه گیر مثل آنفلوآنزا، تصمیم گرفته اند به این پرسش پاسخ دهند که آیا پول می تواند عاملی برای انتقال بیماری باشد یا خیر.این مطالعه نشان داد، انواع رایج گونه های ویروس آنفلوآنزا می توانند از 2 تا 72 ساعت روی اسکناس زنده بمانند؛ البته زمانی که این ویروس با خلط مخلوط و به پول افشانده شد، توانست تا 17 روز زنده بماند. مطالعات نشان داده است ، این ویروس وقتی به پول منتقل می شود، می تواند آنقدر قوی باشد که افراد را پس از 17روز به آنفلوآنزا مبتلا کند. به این ترتیب ، معلوم شده که تمامی آلودگی های سطوح محیطی مانند اسکناس باید به عنوان یک عامل بالقوه برای سرایت بیماری آنفلوآنزا تلقی شود؛ البته هنوز مشخص نیست که آیا ویروس روی پول می تواند به پوست منتقل شود و فرد را به بیماری مبتلا کند یا خیر؟
  
کلکسیونی از بیماری
در اوایل دهه 1970 گزارش هایی درخصوص وجود میکروب های بیماری زای بالقوه روی اسکناس های کاغذی در کشور امریکا دادند. بیشترین عوامل بیماری زا که از طریق اسکناس منتقل می شوند ، باکتری ها هستند. بر همین اساس ، باکتری ها بویژه در خانواده های استافیلوکوک در اسکناس ها بیشتر دیده شده اند. ویروس نیز روی اسکناس می تواند تا مدتی فعال باقی باشد. مقاومت انگلها در خارج از بدن موجودات زنده بسیار کوتاه است ، اما فقط انگل گال به صورت اتفاقی و در تماس پول با پول و در زمان کوتاه منتقل می شود.میکروب ها، انگلها، قارچها و باکتری ها بر اثر خصوصیات بیولوژیکی ، عمرهای متفاوتی دارند و در مدت زمان کوتاهی خارج از بدن انسان زنده می مانند؛ اما چنانچه اسکناس مقداری مرطوب باشد، احتمال رشد باکتری ، انگل و قارچ در آن بیشتر است.
هر چه آب و هوا خشک باشد، احتمال انتقال بیماری از طریق اسکناس ها کمتر می شود. چنانچه اسکناس مرطوب باشد و زمانی طولانی در دست فرد بیمار قرار گیرد، در مدت کوتاهی این ضایعات به فرد سالم منتقل می شود، به شرط آن که فرد سالم هم مستعد و دچار ضعف ایمنی باشد. مانند بیماران دیابتی ، مبتلایان به ایدز و افراد دچار کم خونی که این ضایعات قارچی به آنها انتقال می یابد.
  
همه چیز از همه جا
روی اسکناس تنها میکروب یافت نمی شود؛ بلکه همه چیز را می توان از همه جا پیدا کرد. در بعضی کشورهای غربی نظیر اسپانیا به صورت تصادفی اسکناس ها از نظر کوکائین ، بررسی و مشاهده شده اند که 80درصد آنها آلوده به کوکائین بوده است.
 
کم توجهی جامعه
آنچه مسلم است ، در جامعه از نظر آموزش عمومی ، درباره خطراتی که استفاده از پول آلوده برای انسان ایجاد می کند ، کار مهمی صورت نگرفته است. در حقیقت این فرهنگ برای همه افراد جامعه جانیفتاده است که بدون شستشوی دستها قبل از غذا ، از مواد غذایی استفاده نکنیم.
در بسیاری موارد ، متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی ، مانند ساندویچی ها، خود هم مسوولان سرو غذا و هم مسوولیت گرفتن بهای غذای فروخته شده را به عهده دارند و طبیعی است که اقدامی نیز برای رعایت بهداشت نمی توانند صورت دهند. از طرف دیگر در این گونه اماکن به دلیل عدم وجود دستشویی و مایع دستشویی مناسب ، مراجعان بدون شستشوی دست ، اقدام به خوردن غذا می کنند در حالی که دست در جیب خود می کنند و پول را به فروشنده تحویل می دهند. حتما دیده اید گاهی کسبه ها و متصدیان مشاغل مختلف ازجمله ضایعات فروشان و خریداران ضایعات که اقدام به خرید و فروش وسایل بیمارستانی هم می کنند و وسایلی را با ضریب آلودگی بالا حمل و نقل می کنند، آنها نیز هنگام کار از پول استفاده می کنند و در حقیقت این گونه مشاغل ، باعث بیشترین آلودگی پولی می شوند.
  
پولهای پلاستیکی
در سال 1983 میلادی ، اسکناس هایی از جنس پلیمر در کاستاریکا و هائیتی به چاپ رسید. در سال 1988 استرالیایی ها نوعی اسکناس پلاستیکی از جنس پلیمری مخصوص ساختند که در سال 1996 به عنوان اولین کشور، اسکناس های پلیمری را به گردش انداختند. از آن تاریخ به بعد ، برخی کشورهای دیگر هم اسکناس های پلاستیکی را وارد چرخه اقتصاد خود کردند. اسکناس های پلاستیکی ، دوام بیشتری نسبت به اسکناس های معمولی دارند و جعل آنها هم بسیار مشکل تر است. اسکناس های پلاستیکی از جنس پلیمر صاف و بدون تخلخل تولید و برای محافظت و تمیزی بیشتر با یک لایه روکش پوشانده شد که این اسکناس ها از نظر بهداشتی مطمئن تر هستند و میکروب ها سخت تر روی آن دوام می آورند.
 
توجه ویژه
اگرچه تاکنون هیچ بیماری مشخص بالینی در ارتباط مستقیم تماس بدن با اسکناس به ثبت نرسیده است ولی انتقال میکروب های مقاوم از فردی به فرد دیگر می تواند قابل توجه باشد، حتی اگر ابتدا فقط باکتری ها در بدن موجود گیرنده سکنی گزیده باشند. این میکروب ها بعدها ممکن است در صورتی که فرد بستری باشد یا این که سیستم ایمنی بدنش ضعیف شود، از نظر بالینی عفونت چشمگیری ایجاد کنند. این آلودگی ممکن است در انتقال میکروب های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها یا میکروب ها که به طور بالقوه زیان آور هستند، نقش موثری را ایفا کند. با توجه به این که تحقیقات انجام شده در نقاط مختلف جهان وجود آلودگی و عفونت را در اسکناس های کاغذی به اثبات می رساند و با توجه به رشد سریع باکتری و ایجاد معضلات پوستی و چشمی ، باید به این مساله توجه ویژه شود.
 
کارتهای نجات بخش
در حال حاضر 7.3 میلیارد برگ اسکناس در ایران در دست مردم است که با توجه به جمعیت 70 میلیون نفری کشور، سرانه هر فرد 100 برگ می شود. این در حالی است که در کشورهای صنعتی ، سرانه هر فرد 12 تا 16 برگ اسکناس است و حتی سرانه اسکناس برای هر فرد هندی و پاکستانی 40 تا 50 برگ است.
در ایران ، سالانه 120 میلیارد ریال برای جمع آوری و امحای اسکناس ها هزینه می شود.کارتهای الکترونیکی هزاران فایده دارند بویژه با افزایش جمعیت ، مبادلات نیز افزایش یافته و ضرورت نیاز به این کارتها بیشتر شده است و از این راه می توان انتقال این بیماری ها و میکروب ها را تا حد زیادی کاهش داد.صددرصد آلوده در مطالعه ای که سال 1384 درخصوص آلودگی باکتریایی انواع اسکناس های کاغذی در ایران انجام شد مشخص شد ؛ 46 درصد از انواع اسکناس های کاغذی باکتری های گرم مثبت و 54 درصد باکتری های گرم منفی دارند. به عبارت دیگر صددرصد اسکناس ها آلودگی میکروبی داشتند. همچنین این مطالعه نشان داد؛ بیشترین میکروب های جدا شده از اسکناس ها ، باکتری های بیماری زای شناخته شده ای هستند که مولد بیماری های مختلف در انسانند. در این مطالعه ، نتیجه گرفته شد که اسکناس های رایج در سطح کشور به طور معمول آلوده به باکتری هستند و آنها را می توان یک خطر بالقوه برای افراد جامعه در نظر گرفت.
این باکتری ها برای کارکنان بانکها و افراد مسن ، کودکان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی می تواند خطرات بسیار جدی ای داشته باشد.
 

 

چهارشنبه 28/9/1386 - 19:23
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته