• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 2
زمان آخرین مطلب : 2456روز قبل
ادبی هنری

آموزش تصویری بافت گل برجسته با گره کلونی

 

 

آموزش مرحله به مرحله بافت گل برجسته
۴۱ زنجیره ببافید.

 

 زنجیره دوم تا انتها پایه کوتاه ببافید.

در مجموع ۴۰ پایه کوتاه بافته اید.

 

 

 

حالا گره کلونی می بافیم

۵ زنجیره زده و کار را برگردانید.

 

 

 

 

نخ را دور قلاب بیاندازید.

 

 

از زیر زنجیره ها نخ بگیرید.

 

 

 

۹ بار دیگر نخ را دور قلاب انداخته و از زیر زنجیره ها نخ بگیرید.

 

 

درحالی که نخ ها را با دست نگهداشته اید همه را یکی کنید.

 

 

یک گره ببافید.

 

 

 

 

یک گره کلونی بافته شد.

 

 

 

یک گره نامرئی در پایه بعدی ببافید.

 

 

 مجددا برای گره کلونی بعدی ۵ زنجیره ببافید.

 

 

 

۱۰ بار نخ دور قلاب انداخته و از زیر زنجیره ها نخ بگیرید.

همه را یکی کرده، گره زده و با گره نامروی به پایه ای که زنجیره ها زا زدید وصل کنید.

 

 

 

 

به همین ترتیب ادامه دهید.

۲۰ گره کلونی که بافتید ، نخ را بچینید و با سوزن پشت کار محکم کنید.

 

 

با نخ دیگر هم ۲۰ گره کلونی ببافید.

 

 

حالا نوار را پیچیده و با سوزن بدوزید.

 

 

 

کلونی اول را روی کار خم کرده و کوک بزنید.

 

 

 

نوار را با دقت بپیچید و از پشت کوک بزنید.

 

 

 

 

دوخت را تا تمام شدن نوار ادامه دهید.

 

 

 

این گل را می توانید تک رنگ یا با ترکیب رنگی دلخواه ببافید.

مثلا با سه یا چهار رنگ از روشن به تیره یا تیره به روشن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سه شنبه 31/5/1396 - 15:30
ادبی هنری

 

آموزش تصویری بافت موتیف گل بنفشه سه بعدی
استفاده از رنگ های روشن و تیره در بافت موتیف گل بنفشه زیبایی آن را دو چندان می کند.

 

شروع بافت موتیف گل بنفشه 
۶ زنجیره بافته و با گره نامرئی حلقه می کنیم.

 

 

رج اول بافت موتیف گل بنفشه
۳ زنجیره زده و در حلقه ۱۷ پایه بلندی می بافیم.

با بافت نامرئی به سومین زنجیره ابتدای رج وصل می کنیم.

 

 

 

رج دوم بافت موتیف گل بنفشه
۳ زنجیره بافته در همانجا یک پایه بلند می بافیم. در هر پایه بلند رج قبل ۲ پایه بلند می بافیم.

با بافت نامرئی به سومین زنجیره ابتدای رج وصل می کنیم. (۳۶ پایه بلند بافته شده)

 

 

 

رج سوم بافت موتیف گل بنفشه
۳ زنجیره بافته در همانجا یک پایه بلند می بافیم. در گره بعدی ۲ پایه بلند و گره بعدی ۱پایه بلند می بافیم.(دو پایه را دوتایی بافته یکی را رویش می بافیم تا انتها)
(۶۰ پایه بلند)

با بافت نامرئی به سومین زنجیره ابتدای رج وصل می کنیم.

 

 

 

 

رج چهارم بافت موتیف گل بنفشه
سه زنجیره زده و ۴ پایه بلند می بافیم.
در پنجمین گره رج قبل ۲ پایه بلندی می بافیم.
مجددا ۴ پایه بلند و دو پایه بلند در یکی تا انتها

(۷۲ پایه میشود)

 

 

 

با بافت نامرئی به ابتدای رج وصل می کنیم.

 

 

رج پنجم بافت موتیف گل بنفشه
۱۰ پایه بلند بافته و در بعدی ۳ پایه بلند می بافیم. (۸۴ پایه بلند می شود)
به ابتدا گره نامرئی زده ، نخ را محکم کرده و می چینیم.

 

 

 

 

رج ششم 
نخ مشکی را وصل می کنیم.

 

 

 

۴ زنجیره بافته یک پایه بلند می زنیم.
یک زنجیره و یک پایه بلند را تا انتهای رج می بافیم.

 

 

 

 

نخ را به زنجیره سوم اول رج با گره نامرئی وصل می کنیم.
محکم کرده و می چینیم.

 

 

 

رج هفتم 
نخ بنفش روشن را روی زنجیره گره زده ۳ زنجیره می بافته،یک پایه بلند در همانجا و ۲ زنجیره می بافیم.

 

 

تا انتهای رج دو پایه بلند و ۲ زنجیره روی زنجیره رج قبل می بافیم.

بعد از وصل کردن به ابتدای رج، نخ را محکم کرده و می چینیم.

 

 

 

رج هشتم 
نخ بنفش تیره را روی زنجیره رج قبل گره زده و پایه کوتاه بافته ودر زنجیره بعدی ۸ پایه بلند میبافیم.

در زنجیره بعدی با پایه کوتاه وصل میکنیم.

یک گلبرگ بافته شد.

 

 

 

تا انتهای رج گلبرگ ها را به همین شکل می بافیم.

 

 

 

رج نهم  بافت موتیف گل بنفشه
نخ بنفش تیره را وصل می کنیم.

 

 

 

روی تمام پایه بلند ها را پایه کوتاه می بافیم.

 

 

 

پایه کوتاه بین گلبرگ ها را به زیر زنجیره بنفش روشن می بافیم.

 

 

۴ گلبرگ دیگر را به همین شکل می بافیم.
یک زنجیره می زنیم.

 

قلاب را از نخ خارج کرده و کار را به شکل زیر روی مرکز گل تا می زنیم.

 

 

 

با قلاب بین رج ۲ و ۳ وصل می کنیم.

 

 

 

 

۲ گلبرگ دیگر بافته، ۱زنجیره میزنیم و قلاب را از نخ خارج می کنیم.
مثل شکل زیر ، بین گلبرگ ۳ و ۴ را به محل آخرین پایه کوتاه با بافت نامرئی وصل می کنیم.
۲ لایه کار را به مرکز گل وصل میکنیم.

 

 

 

۴ گلبرگ می بافیم.

 

 

 

 

یک گلبرگ بافته و یک زنجیره می زنیم.
مثل قبل به مرکز گل بین رج ۲ و ۳ وصل می کنیم.

 

 

 

به شکل زیر گل بعدی را هم به هم وصل کنید.

 

 

 

۲ رج بافته ، یک زنجیره می زنیم و مثل شکل زیر بهم وصل می کنیم.

 

 

 

 

به همین ترتیب بافت را تا انتها ادامه میدهیم.

آخرین گره اتصال گلبرگ ها را هم می زنیم

 

 

 

 

با کمی دقت در تصویر مدل اصلی می توانید محل اتصال ها را تشخیص دهید.

اینن هم موتیف گل بنفشه زیبای ما

 

 

این موتیف زیبا برای بافت پتو، روتختی و پادری مناسب است.

نمای پشت کار

 

 

نمای روی کار

 

 

 

 

 

 

 

سه شنبه 31/5/1396 - 14:42
ادبی هنری

 

۴ زنجیره بافته و با بافت نامرئی به اولین گره نخمون وصل می کنیم تا حلقه بشه .

 

 

 

بک زنجیره بافته و داخل حلقه ۱۲ پایه کوتاه می بافیم.
با بافت نامرئی یا مخفی به ابتدای رج (زنجیره ) وصل می کنیم.

 

 

۱۱ زنجیره بافته و در زنجیره چهارم با بافت مخفی وصل می کنیم.

 

 

 

یک حقه کوچک (پیکوت) ایجاد می شود.

 

 

داخل زنجیره اول پایه چوبل می بافیم.
چهار بار نخ را دور قلاب انداخته و مثل پایه بلند دو تا دو تا می بافیم.

 

 

 

سپس در همان زنجیره به ترتیب یک پایه سوبل،یک پایه دوبل، یک پایه بلند، یک پایه کوتاه و یک بافت مخفی می بافیم.

 

 

 

 

 

به این ترتیب بافت یک گلبرگ گل به پایان می رسد.

 

 

 

 

دو بافت نامرئی در گره رج قبل می بافیم.

 

 

 

گلبرگ های بعدی را مانند این گلبرگ می بافیم.

 

 

 

 

 

در انتها با بافت نامرئی به زیر اولبن گلبرگ وصل کرده و به پشت کار گره می زین. نخ را می چینیم.

 

 

می تونید برای تزیین مروارید وسط گل بدوزید.

 

 

 

گر بخواهید گل سه پر ببافید بعد از بافت سومین گلبرگ ، روی پایه های رج قبل دورگیری کنید.

 

 

دورگیری این مدل با یک زنجیره و یک بافت مخفی انجام شده

 

 

 

این هم گل سه پر ما

 

 

 

سه شنبه 31/5/1396 - 14:12
ادبی هنری

آموزش قلاب بافی : آموزش بافت موتیف گل ایرلندی


نخ را ۶ یا ۷ بار دور انگشت بپیچید.
سپس قلاب را از زیر حلقه نخ رد کرده و گره بزنید.

در حلقه ۲۴ پایه کوتاه ببافید.

با بافت نامرئی به پایه اول وصل کنید.

۱۳ زنجیره بافته و در زنجیره سوم ۵ پایه کوتاه بزنید.

به این شکل میشود

قلاب را از زیر زنجیره ردکره و نخ بگیرید و پایه کوتاه ببافید.

 

۱۴ پایه دیگر ببافید(جمعا ۱۵پایه کوتاه می شود)

 

 

با بافت نامرئی به حلقه وصل کنید.

 

روی پایه های رج قبل ۵ بافت نامرئی بزنید.

مجددا ۱۳ زنجیره بزنید و مانند قبل ۵ پایه کوتاه در زنجیره سوم و ۱۵ پایه کوتاه دور زنجیر ه و …

 

به همین ترتیب تا پایان حلقه ادامه دهید

 

 

در پایان نخ را محکم کرده و بچینید.

 

نخ رنگ دیگر را گره بزنید.
از پشت کار با بافت نامرئی به حلقه وصل کنید.

 

مانند شکل قلاب را از حلقه پشتی رج قبل عبور داده و پایه کوتاه بزنید.(مانند بافت برگ )

 

 

۱۳ پایه کوتاه ببافید ، پایه آخر را در حلقه پشتی نبافید پایه کوتاه معمولی بزنید .

 

سه زنجیره ببافید.
کار را برگردانید.

 

در زنجیره سوم ۵ پایه کوتاه ببافید.

یک پایه کوتاه و یک پایه ساده بزنید.

 

 

۷ پایه بلند، دو پایه ساده و دو پایه کوتاه ببافید.
دقت کنید پایه ها را در حلقه پشتی ببافید.

با بافت نا مرئی به حلقه وصل کنید.

 

 

کار را برگردانید.۷ پایه کوتاه می بافیم.
دو پایه کوتاه در یک گره می بافیم .

 

 

۳ پایه کوتاه زده و پایه چهارم را معمولی در همان گره می بافیم.

 

۳ زنجیره بزنید و کار را برگردانید.

در زنجیره سوم ۵ پایه کوتاه ببافید.
۱۲ پایه کوتاه زده و با بافت نامرئی به حلقه وصل کنید.
کار را برگردانید.

 

یک زنجیره زده و ۶ پایه کوتاه در حلقه پشتی و یک پایه کوتاه معمولی ببافید.

۳ زنجیره بافته و کار را برگردانید.

در زنجیره سوم ۴ پایه کوتاه بافته با بافت نامرئی به پایه رج قبل وصل کنید.
۶ پایه کوتاه ببافید.

 

 

با بافت نامرئی به حلقه وصل کنید .
به این ترتیب بافت یک گلبرگ به پایان می رسد.

 

 

دو زنجیره ببافید.
از پشت به نوار طلایی رنگ بعدی وصل کنید.

 

 

کار را برگردانید و مثل گلبرگ قبلی شروع با بافت کنید.

 

 

 


بافت را تا پایان گلبرگ پنجم ادامه داده
نخ را محکم و قطع کنید.

 

 

 

این هم گل تکمیل شده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سه شنبه 31/5/1396 - 13:26
تاریخ


 

 امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع ) در ۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری در مدینه به دنیا آمد.

 

نام نامی اش محمد معروف به جواد و تقی است . القاب دیگری مانند : رضی و متقی نیز داشته ، ولی تقی از همه معروفتر می باشد . مادر گرامی اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است .

 
امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود . پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت . مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد . " از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد ، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع ) درآورد ، تا مراقبی دایمی و از درون خانه ، بر امام گمارده باشد .

 
رنجهای دایمی که امام جواد (ع ) از ناحیه این مأمور خانگی برده است ، در تاریخ معروف است " . از روشهایی که مأمون در مورد حضرت رضا (ع ) به کار می بست ، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود . مأمون و بعد معتصم عباسی می خواستند از این راه - به گمان باطل خود - امام (ع ) را در تنگنا قرار دهند . در مورد فرزندش حضرت جواد (ع ) نیز چنین روشی را به کار بستند . به خصوص که در آغاز امامت هنوز سنی از عمر امام جواد (ع ) نگذشته بود . مأمون نمی دانست که مقام ولایت و امامت که موهبتی است الهی ، بستگی به کمی و زیادی سالهای عمر ندارد .

 

باری ، حضرت جواد (ع ) با عمر کوتاه خود که همچون نوگل بهاران زودگذر بود ، و در دوره ای که فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران ، زندگی می کردند و علوم و فنون سایر ملتها پیشرفت نموده و کتابهای زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود ، با کمی سن وارد بحثهای علمی گردید و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود ، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش داد و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری پاسخ گفت .

 
برای نمونه ، یکی از مناظره های ( = احتجاجات ) حضرت امام محمد تقی (ع ) را در زیر نقل می کنیم : " عیاشی در تفسیر خود از ذرقان که همنشین و دوست احمد بن ابی دؤاد بود ، نقل می کند که ذرقان گفت : روزی دوستش ( ابن ابی دؤاد ) از دربار معتصم عباسی برگشت و بسیار گرفته و پریشان حال به نظر رسید . گفتم : چه شده است که امروز این چنین ناراحتی ؟ گفت : در حضور خلیفه و ابوجعفر فرزند علی بن موسی الرضا جریانی پیش آمد که مایه شرمساری و خواری ما گردید . گفتم : چگونه ؟ گفت : سارقی را به حضور خلیفه آورده بودند که سرقتش آشکار و دزد اقرار به دزدی کرده بود . خلیفه طریقه اجرای حد و قصاص را پرسید . عده ای از فقها حاضر بودند ، خلیفه دستور داد بقیه فقیهان را نیز حاضر کردند ، و محمد بن علی الرضا را هم خواست .

 
خلیفه از ما پرسید : حد اسلامی چگونه باید جاری شود ؟ من گفتم : از مچ دست باید قطع گردد . خلیفه گفت : به چه دلیل ؟ گفتم : به دلیل آنکه دست شامل انگشتان و کف دست تا مچ دست است ، و در قرآن کریم در آیه تیمم آمده است : فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم . بسیاری از فقیهان حاضر در جلسه گفته مرا تصدیق کردند . یک دسته از علماء گفتند : باید دست را از مرفق برید . خلیفه پرسید : به چه دلیل ؟ گفتند : به دلیل آیه وضو که در قرآن کریم آمده است : ... و ایدیکم الی المرافق . و این آیه نشان می دهد که دست دزد را باید از مرفق برید . دسته دیگر گفتند : دست را از شانه باید برید چون دست شامل تمام این اجزاء می شود . و چون بحث و اختلاف پیش آمد ، خلیفه روی به حضرت ابوجعفر محمد بن علی کرد و گفت : یا اباجعفر ، شما در این مسأله چه می گویید ؟ آن حضرت فرمود : علمای شما در این باره سخن گفتند . من را از بیان مطلب معذور بدار .

 
خلیفه گفت : به خدا سوگند که شما هم باید نظر خود را بیان کنید . حضرت جواد فرمود : اکنون که من را سوگند می دهی پاسخ آن را می گویم . این مطالبی که علمای اهل سنت درباره حد دزدی بیان کردند خطاست . حد صحیح اسلامی آن است که باید انگشتان دست را غیر از انگشت ابهام قطع کرد . خلیفه پرسید : چرا ؟ امام (ع ) فرمود : زیرا رسول الله (ص ) فرموده است سجود باید بر هفت عضو از بدن انجام شود : پیشانی ، دو کف دست ، دو سر زانو ، دو انگشت ابهام پا ، و اگر دست را از شانه یا مرفق یا مچ قطع کنند برای سجده حق تعالی محلی باقی نمی ماند ، و در قرآن کریم آمده است " و ان المساجد لله ... " سجده گاه ها از آن خداست ، پس کسی نباید آنها را ببرد . معتصم از این حکم الهی و منطقی بسیار مسرور شد ، و آن را تصدیق کرد و امر نمود انگشتان دزد را برابر حکم حضرت جواد (ع ) قطع کردند . ذرقان می گوید : ابن ابی دؤاد سخت پریشان شده بود ، که چرا نظر او در محضر خلیفه رد شده است .

 
سه روز پس از این جریان نزد معتصم رفت و گفت : یا امیرالمؤمنین ، آمده ام تو را نصیحتی کنم و این نصحیت را به شکرانه محبتی که نسبت به ما داری می گویم . معتصم گفت : بگو . ابن ابی دؤاد گفت : وقتی مجلسی از فقها و علما تشکیل می دهی تا یک مسأله یا مسائلی را در آنجا مطرح کنی ، همه بزرگان کشوری و لشکری حاضر هستند ، حتی خادمان و دربانان و پاسبانان شاهد آن مجلس و گفتگوهایی که در حضور تو می شود هستند ، و چون می بینند که رأی علمای بزرگ تو در برابر رأی محمد بن علی الجواد ارزشی ندارد ، کم کم مردم به آن حضرت توجه می کنند و خلافت از خاندان تو به خانواده آل علی منتقل می گردد ، و پایه های قدرت و شوکت تو متزلزل می گردد .

  
این بدگویی و اندرز غرض آلود در وجود معتصم کار کرد و از آن روز در صدد برآمد این مشعل نورانی و این سرچشمه دانش و فضیلت را خاموش سازد . این روش را - قبل از معتصم - مأمون نیز در مورد حضرت جوادالأئمه (ع ) به کار می برد ، چنانکه در آغاز امامت امام نهم ، مأمون دوباره دست به تشکیل مجالس مناظره زد و از جمله از یحیی بن اکثم که قاضی بزرگ دربار وی بود ، خواست تا از امام (ع ) پرسشهایی کند ، شاید بتواند از این راه به موقعیت امام (ع ) ضربتی وارد کند . اما نشد ، و اما از همه این مناظرات سربلند درآمد .

  
روزی از آنجا که " یحیی بن اکثم " به اشاره مأمون می خواست پرسشهای خود را مطرح سازد مأمون نیز موافقت کرد ، و امام جواد (ع ) و همه بزرگان و دانشمندان را در مجلس حاضر کرد . مأمون نسبت به حضرت امام محمد تقی (ع ) احترام بسیار کرد و آنگاه از یحیی خواست آنچه می خواهد بپرسد . یحیی که پیرمردی سالمند بود ، پس از اجازه مأمون و حضرت جواد (ع ) گفت : اجازه می فرمایی مسأله ای از فقه بپرسم ؟ حضرت جواد فرمود : آنچه دلت می خواهد بپرس . یحیی بن اکثم پرسید : اگر کسی در حال احرام قتل صید کرد چه باید بکند ؟ حضرت جواد (ع ) فرمود : آیا قاتل صید محل بوده یا محرم ؟ عالم بوده یا جاهل ؟ به عمد صید کرده یا خطا ؟ محرم آزاد بوده یا بنده ؟ صغیر بوده یا کبیر ؟ اول قتل او بوده یا صیاد بوده و کارش صید بوده ؟ آیا حیوانی را که کشته است صید تمام بوده یا بچه صید ؟ آیا در این قتل پشیمان شده یا نه ؟ آیا این عمل در شب بوده یا روز ؟ احرام محرم برای عمره بوده یا احرام حج ؟ یحیی دچار حیرت عجیبی شد .

  
نمی دانست چگونه جواب گوید . سر به زیر انداخت و عرق خجالت بر سر و رویش نشست . درباریان به یکدیگر نگاه می کردند . مأمون نیز که سخت آشفته حال شده بود در میان سکوتی که بر مجلس حکمفرما بود ، روی به بنی عباس و اطرافیان کرد و گفت : - دیدید و ابوجعفر محمد بن علی الرضا را شناختید ؟ سپس بحث را تغییر داد تا از حیرت حاضران بکاهد . باری ، موقعیت امام جواد (ع ) پس از این مناظرات بیشتر استوار شد . امام جواد (ع ) در مدت 17سال دوران امامت به نشر و تعلیم حقایق اسلام پرداخت ، و شاگردان و اصحاب برجسته ای داشت که : هر یک خود قله ای بودند از قله های فرهنگ و معارف اسلامی مانند : ابن ابی عمیر بغدادی ، ابوجعفر محمد بن سنان زاهری ، احمد بن ابی نصر بزنطی کوفی ، ابوتمام حبیب اوس طائی - شاعر شیعی مشهور - ابوالحسن علی بن مهزیار اهوازی و فضل بن شاذان نیشابوری که در قرن سوم هجری می زیسته اند .

 
اینان نیز ( همچنانکه امام بزرگوارشان همیشه تحت نظر بود ) هر کدام به گونه ای مورد تعقیب و گرفتاری بودند . فضل بن شاذان را از نیشابور بیرون کردند . عبدالله بن طاهر چنین کرد و سپس کتب او را تفتیش کرد و چون مطالب آن کتابها را - درباره توحید و ... - به او گفتند قانع نشد و گفت می خواهم عقیده سیاسی او را نیز بدانم . ابوتمام شاعر نیز از این امر بی بهره نبود ، امیرانی که خود اهل شعر و ادب بودند حاضر نبودند شعر او را - که بهترین شاعر آن روزگار بود ، چنانکه در تاریخ ادبیات عرب و اسلام معروف است - بشنوند و نسخه از آن داشته باشند .

  
اگر کسی شعر او را برای آنان ، بدون اطلاع قبلی ، می نوشت و آنان از شعر لذت می بردند و آن را می پسندیدند ، همین که آگاه می شدند که از ابوتمام است یعنی شاعر شیعی معتقد به امام جواد (ع ) و مروج آن مرام ، دستور می دادند که آن نوشته را پاره کنند . ابن ابی عمیر - عالم ثقه مورد اعتماد بزرگ - نیز در زمان هارون و مأمون ، محنتهای بسیار دید ، او را سالها زندانی کردند ، تازیانه ها زدند . کتابهای او را که مأخذ عمده علم دین بود ، گرفتند و باعث تلف شدن آن شدند و ... بدین سان دستگاه جبار عباسی با هواخواهان علم و فضیلت رفتار می کرد و چه ظالمانه !

 
شهادت حضرت جواد (ع )
این نوگل باغ ولایت و عصمت گرچه کوتاه عمر بود ولی رنگ و بویش مشام جانها را بهره مند ساخت . آثار فکری و روایاتی که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که آن امام پاسخ گفته و کلماتی که از آن حضرت بر جای مانده ، تا ابد زینت بخش صفحات تاریخ اسلام است .

 

دوران عمر آن امام بزرگوار25 سال  و دوره امامتش 17سال بوده است . معتصم عباسی از حضرت جواد (ع ) دعوت کرد که از مدینه به بغداد بیاید . امام جواد در ماه محرم سال 220هجری به بغداد وارد شد . معتصم که عموی ام الفضل زوجه حضرت جواد بود ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند .

  
علت این امر - همچنان که اشاره کردیم - این اندیشه شوم بود که مبادا خلافت از بنی عباس به علویان منتقل شود . از این جهت ، درصدد تحریک ام الفضل برآمدند و به وی گفتند تو دختر و برادرزاده خلیفه هستی ، و احترامت از هر جهت لازم است و شوهر تو محمد بن علی الجواد ، مادر علی هادی فرزند خود را بر تو رجحان می نهد .

 
این دو تن آن قدر وسوسه کردند تا ام الفضل - چنان که روش زنان نازاست - تحت تأثیر حسادت قرار گرفت و در باطن از شوهر بزرگوار جوانش آزرده خاطر شد و به تحریک و تلقین معتصم و جعفر برادرش ، تسلیم گردید . آنگاه این دو فرد جنایتکار سمی کشنده در انگور وارد کردند و به خانه امام فرستاده تا سیاه روی دو جهان ، ام الفضل ، آنها را به شوهرش بخوراند . ام الفضل طبق انگور را در برابر امام جواد (ع ) گذاشت ، و از انگورها تعریف و توصیف کرد و حضرت جواد (ع ) را به خوردن انگور وادار و در این امر اصرار کرد . امام جواد (ع ) مقداری از آن انگور را تناول فرمود . چیزی نگذشت آثار سم را در وجود خود احساس فرمود و درد و رنج شدیدی بر آن حضرت عارض گشت . ام الفضل سیه کار با دیدن آن حالت دردناک در شوهر جوان ، پشیمان و گریان شد ، اما پشیمانی سودی نداشت . حضرت جواد (ع ) فرمود : چرا گریه می کنی ؟ اکنون که مرا کشتی گریه تو سودی ندارد . بدان که خداوند متعال در این چند روزه دنیا تو را به دردی مبتلا کند و به روزگاری بیفتی که نتوانی از آن نجات بیابی . در مورد مسموم کردن حضرت جواد (ع ) قولهای دیگری هم نقل شده است .

 
زنان و فرزندان حضرت جواد (ع )
زن حضرت جواد (ع ) ام الفضل دختر مأمون بود . حضرت جواد (ع ) از ام الفضل فرزندی نداشت . حضرت امام محمد تقی زوجه دیگری مشهور به ام ولد و به نام سمانه مغربیه داشته است . فرزندان آن حضرت را 4 پسر و 4 دختر نوشته اند بدین شرح :

1 - حضرت ابوالحسن امام علی النقی ( هادی ) 2 - ابواحمد موسی مبرقع 3 - ابواحمد حسین 4 - ابوموسی عمران 5 - فاطمه 6 - خدیجه 7 - ام کلثوم 8 - حکیمه حضرت جواد (ع ) مانند جده اش فاطمه زهرا زندگانی کوتاه و عمری سراسر رنج و مظلومیت داشت . بدخواهان نگذاشتند این مشعل نورانی نورافشانی کند . امام نهم ما در آخر ماه ذیقعده سال 220ه . به سرای جاویدان شتافت . قبر مطهرش در کاظمیه یا کاظمین است ، عقب قبر منور جدش حضرت موسی بن جعفر (ع ) زیارتگاه شیعیان و دوستداران است .

سه شنبه 31/5/1396 - 10:30
ایرانگردی

 

 

فتح اللهی در شورای هماهنگی مدیران دفاتر خدمات نوسازی با اشاره به حذف عوارض متفرقه از بافت های فرسوده و ابلاغ بسته های تشویقی نوسازی با رویکرد حمایت های مالی از متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده، از رشد شاخص های نوسازی در 5 ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 95 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عباداله فتح اللهی در جلسه شورای هماهنگی مدیران دفاتر خدمات نوسازی با طرح این پرسش که شناخت ما از جامعه، هدف، ابزارها و امکانات در اختیار و نوع نگرش ما نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و ... تا چه اندازه است، عنوان کرد: وقتی موضوع نوسازی بافت های فرسوده، به عنوان اولین و مهمترین چالش کاندیدای ریاست جمهوری مطرح می شود، باید بر اهمیت رسالت و مأموریتی که بر عهده ما گذاشته شده است، پی برده و با مشارکت در طراحی و تنظیم روش های عملیاتی کارآمد، مؤثرتر از گذشته در خدمت ساکنان بافت های فرسوده باشیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که مأموریت نوسازی بافت های فرسوده، یک مأموریت نقطه ای نیست، خاطرنشان کرد: مأموریت نوسازی، محصول رفتارها و عملکردهای مجموعه ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، شهرسازی و غیره در کل کشور است.

وی در این باره افزود: مهاجرت معکوس از بافت درونی پایتخت به بافت های پیرامونی و حاشیه ای، موضوعی است که با آن مواجه هستیم و این امر باعث فقدان حضور فعال و بانشاط شهروندان در بافت های فرسوده و ایجاد سایر معضلات خواهد شد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به این که انسان ها در شرایط دشوار اقتصادی مایل هستند از تنها داشته خود به عنوان یک فرصت؛ بیشترین انتفاع را حاصل نمایند، تصریح کرد: ابلاغ بسته های تشویقی نوسازی در سال های گذشته، از اقتصادی شدن نوسازی و بازآفرینی محلات از طریق تراکم فروشی جلوگیری کرد و سیاست انقباظی در نظر گرفته شده سبب شد تا متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده که از سطح توانمندی اقتصادی پایین تری برخوردار هستند و به طور طبیعی قادر به نوسازی انفرادی ملک خود نیستند بتوانند به صورت عادلانه از مشوق های مالی بسته های تشویقی جدید نوسازی بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در تدوین بسته های تشویقی نوسازی، رویکرد حمایت مالی از ساکنان بافت های فرسوده است، چرا که معتقد هستیم حاکمیت، اعم از دولت مرکزی و دولت محلی در قبال این قشر از شهروندان مسئولیت دارد و شایسته است این مسئولیت را به نوعی با اعطای یارانه های هدفمند جبران نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به حذف عوارض متفرقه در بافت های فرسوده، خاطرنشان کرد: در 5 ماهه اخیر سال 96 در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد  53% تعداد پروانه ها، 72% زیربنا، 62% تعداد واحدهای مسکونی، 64% پلاک ها، 68% مساحت، 59% تعداد پروانه های تجمیعی، 66% درصد نوسازی بر اساس مساحت خالص و 5% متوسط مساحت واحدهای مسکونی هستیم.

به گفته ی این مقام مسئول، با مقایسه آمار 5 ماهه ابتدای سال 95 و 96، زیربنای ناخالص تولیدی در خارج از بافت های فرسوه 25% - بوده است در حالیکه این شاخص در داخل بافت های فرسوده 72% رشد داشته است. همچنین تعداد واحدهای مسکونی در داخل بافت های فرسوده% 62 رشد داشته است، در حالیکه این شاخص در خارج از بافت های فرسوده 16% - می باشد.

فتح اللهی با بیان این که 5% مساحت پایتخت را بافت فرسوده دربر گرفته است، یادآور شد: 5% مساحت شهر تهران نیز به عنوان اراضی ذخیره نوسازی مشخص شده است که توسعه دینامیک و نوسازی متوازن و پایدار شهر مبتنی بر بهره مندی از ثمرات و برکات این اراضی ذخیره برای رفع بسته شدن رگ های قلب محلات دارای مشکل بوده، هست و خواهد بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره افزود: خلاء منابع برای ایجاد و توسعه زیرساخت های شهری مثل مترو، بزرگراه ها، بوستان ها و ... مدیریت شهری را به سمتی هدایت کرده تا از اراضی ذخیره نوسازی برای انجام پروژه های کلان بهره بگیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات ریاست محترم جمهور در جلسه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس و تأکید ایشان بر حل مسائل و مشکلات حوزه مسکن از طریق بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده، تصریح کرد: رویکرد دولت در حوزه مسکن، سبب ایجاد امیدواری به افق کار نوسازی است. پیشتر نیز در حوزه تخصصی نوسازی بافت های فرسوده هماهنگی های خوبی میان دولت و مدیریت شهری شکل گرفته و تغییر و تحولات جدید نیز توسعه و پیشبرد اهداف و مأموریت های نوسازی را تقویت خواهد کرد.

فتح اللهی با اشاره به نقش مدیریت هماهنگ، بر اهیمت دفاتر خدمات نوسازی در دغدغه مند کردن مدیران و مسئولان تأکید کرد و گفت: آسیب شناسی تجربیات گذشته و ارائه راهکارهای کارآمد از وظایف ذاتی دفاتر خدمات نوسازی است که انتظار می رود کلیه دفاتر با انعطاف پذیری، خلاقیت، نوآوری و همگام سازی ساکنان با شاخص های فنی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ساکن در بافت های فرسوده تلاش نمایند.     

 

دوشنبه 30/5/1396 - 19:19
ایرانگردی



 
 

هفدهمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم، با عنوان همایش علمی-کاربردی اقتصاد مقاومتی در تاریخ 29 مرداد سال 1396، در محل دانشگاه خاتم و با حضور استادان، اقتصاددانان، اعضای انجمن‌های علمی، اعضای انجمن مدیریت ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.


در این همایش دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، در خصوص «اقتصاد مقاومتی؛ مقایسه مفهومی با اقتصاد متعارف» سخنرانی کرد.

وی در آغاز با طرح چند پرسش در خصوص لزوم تفکر در مورد اقتصاد مقاومتی و همچنین لزوم پیاده‌سازی آن در کشور گفت: منطق اقتصاد مقاومتی از نیاز اجتناب‌ناپذیر به مقابله با انواع ضربه‌های مختل‌کننده‌ی ساخت و هویت برمی‌خیزد. ضربه‌هایی که مقابله با آنها شرط لازم رسیدن به پایداری است. در حقیقت بحث اقتصاد مقاومتی، بحث انتخاب نوع مدیریت برازنده‌ی پویایی توأم با پایایی است.

وی ادامه داد: بحث مقاومت، بحث رسیدن به توانایی و قابلیت پیش‌بینی‌کردن و اصلاح مداوم اثر ضربه‌ها و اختلالاتی است که می‌توانند هویت و ساختارها را تخریب کرده و پایداری را زایل کنند. مقاومت به خطر یا ریسک کاری ندارد. بنابراین مدیریت خطر، موضوع بحث مقاومت نیست.

رییس هیأت‌مدیره انجمن مدیریت ایران در خصوص محدوده‌ی مدیریت در اقتصاد مقاومتی ادامه داد: محدوده‌ی مدیریت در اقتصاد مقاومتی، مدیریت امنیت ملی است. با توجه به آنکه امنیت ملی پایه‌ی برقراری و پایداری هر حکومت خودمختار است، بنیادی‌ترین لایه‌ی مدیریت در سطح ملی، مدیریت عوامل مختل‌کننده‌ی امنیت ملی، یعنی مدیریت عوامل مختل‌کننده‌ی ساخت و پایداری است.

وی در ادامه ضمن اشاره به انواع مدیریت در اقتصاد مقاومتی با توجه به ماهیت تخریب حاصل از ضربه تصریح کرد: مدیریت اضطرار، مدیریت تداوم، مدیریت بحران و مدیریت امنیت چهار نوع مدیریت مرتبط با اقتصاد مقاومتی بر اساس اولویت هستند. این مدیریت‌ها مقدم بر تمام انواع دیگر مدیریت‌ها است. بنابراین حتی مدیریت راهبردی نیز باید در چارچوب پذیرش مدیریت‌های اقتصاد مقاومتی طراحی شود.

رییس دانشگاه خاتم در مورد ظرفیت‌سازی مقاومتی اظهار داشت: بحث مقاومت، بحث در مورد ایجاد ظرفیت‌هایی است که عامل کاهش دوره‌ی زمانی نابسامانی، بین زمان بروز ضربه و برگشت به مسیر عادی می‌شود، به تضمین پایداری می‌انجامد و سبب حفظ انسجام ساختاری می‌شود. در حقیقت مقاومت، عامل ظرفیت‌سازی توسعه‌ای در کشور است.

دکتر قاسمی خاطرنشان کرد: مقاومت متکی به دوام همراه با قوام است. قدرت نهفته در مقاومت از ویژگی‌ قوام برمی‌خیزد. این قوام در وضعیت تاب‌آوری وجود ندارد و تاب‌آوری فقط بر ویژگی دوام تکیه می‌کند. همچنین مقاومت شرط لازم برای دست‌یابی به توسعه‌ی پایدار است. در واقع پایداری بدون مقاومت ناممکن است.

رییس هیأت‌مدیره شورای انجمن‌های علمی ایران با اشاره به تفاوت نگاه در اقتصاد مقاومتی در مقایسه با اقتصاد متعارف تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی از آینده به حال می‌نگرد و با مشاهده‌ی ضربه‌های احتمالی آینده و شدت تخریب احتمالی برخاسته از ضربه، از زمان احتمالی بروز ضربه به زمان حال بازمی‌گردد و مسیر حرکت اقتصاد را چنان تعدیل می‌کند که اگر احتمال به واقعیت پیوست، مقاومت عامل بقای اقتصاد شود. وی ادامه داد: برنامه‌ریزی در اقتصاد مقاومتی از نوع برنامه‌ریزی غلتان و با نگاه از آینده به حال است. در حالی‌که این نگاه در اقتصاد متعارف، مرسوم نیست. حتی اگر برنامه‌ریزی غلتان مدنظر قرار بگیرد، نگاه از گذشته به آینده همیشه وجود دارد. قاسمی شالوده‌ی توانمندی در اقتصاد مقاومتی را متکی بر مردم‌محوری توأم با قابلیت‌سازی و محورهای تغییرناپذیر هویتی دانست. وی شرط لازم برای مقاومت را حضور حداکثری آحاد مردم عنوان کرد و ادامه داد: دلیل این امر آن است که مقاومت جمع‌پذیر نیست و اصل قابلیت‌سازی برای توانمندسازی تک‌تک مردم و افزایش مقاومت ضرورت دارد.

رییس دانشگاه خاتم در ادامه ضمن اشاره به محورهای تغییرناپذیر هویتی اظهار داشت: این محورها، محورهایی هستند که وجود آن‌ها برای ایجاد قدرت مقاومت ضرورت دارد. ماهیت مقاومت مورد نیاز هر چه باشد، کارکرد این محورها عامل ایجاد مقاومت می‌شود. البته نحوه تعامل محورها به ماهیت مدیریت مورد نیاز برای ایجاد مقاومت بستگی دارد. وی این محورها را اینگونه برشمرد: حفظ دست‌آوردهای کشور، تداوم پیشرفت، پویا و پیشرو بودن اقتصاد، دست‌یابی به اقتصاد متکی به دانش و فناوری، تحقق عدالت‌بنیانی در اقتصاد، درون‌زاسازی روندهای اقتصادی و برون‌گرا شدن اقتصاد. وی با اشاره به اینکه حفظ دست‌آوردها، انگیزه‌ی مهمی برای تداوم هویت جمعی محسوب می‌شود ادامه داد: مبنای بینشی حفظ دست‌آوردها، تکریم گذشتگان است که عامل تقویت فرهنگ جمعی است. وی از تداوم پیشرفت به عنوان یکی از محورهای هویتی تغییرناپذیر در اقتصاد مقاومتی یاد کرد و تصریح کرد: تداوم پیشرفت عامل ایجاد نوعی احساس عدالت می‌شود. چون مردم مشاهده می‌کنند زندگی‌شان از والدین‌شان بهتر شده‌است. این احساس عامل تقویت مشارکت حداکثری است. همچنین پویا بودن و پیش‌رو بودن در موضوع مکمل یکدیگر در چارچوب فراگیرسازی رشد هستند. یعنی با وجود پویایی و پیشروی، اثرهای مثبت حاصل از ارتقاء جایگاه کشور، به شکلی فراگیر به عموم جامعه می‌رسد. این که همه‌ی آحاد مردم از منافع حاصل‌شده برای کشور بهره‌مند شوند، از این نظر مهم است که عامل جلب هم‌دلی و مشارکت جمعی می‌شود.

وی افزود: پویایی مفهوم کلیدی دارد که 5 بعد کلیدی آن عبارتند از افزایش مداوم بهره‌وری، گسترش مداوم دانش‌بنیانی، ارتقاء مداوم رفاه عمومی، تقویت مداوم سرمایه‌های اجتماعی و پاسداری فزاینده‌ی مداوم از ثروت‌های مشترک بین نسلی. همچنین سه مفهوم جداگانه در ادبیات اقتصادی برای پیشرو بودن ذکر شده‌است. بزرگ بودن نسبی ارزش محصول ناخالص داخلی کشور، بالابودن نسبی نرخ رشد اقتصادی کشور و مرجع قرارگرفتن کشور در زمینه‌های ویژه و بر اساس دست‌آوردهای حاصل در آن زمینه‌ها.

دکتر قاسمی در ادامه به اهمیت بحث دانش و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: در اثر تکیه بر دانش و فناوری در کشور، توانمندسازی جمعی تقویت می‌شود. توان ایجاد شغل جدید ارتقاء می‌یابد. انعطاف‌پذیری بیشتر می‌شود. ضربه‌پذیری کاهش می‌یابد و قدرت رقابت کشور افزایش می‌یابد. تمام این موارد برای تقویت مقاومت الزامی است.

مدیرعامل بانک‌پاسارگاد از عدالت‌بنیانی به‌عنوان بنیادی‌ترین ویژگی جلب مشارکت جمعی یاد کرد و این محور را در اقتصاد مقاومتی الزامی دانست.

وی خاطرنشان کرد: برون‌گرایی یکی از ستون‌های جدی برای مقاومتی شدن اقتصاد است. گسترس مسئولانه‌ی مبادلات با جهان، عملکرد رقابتی در تجارت با منظور کردن اصل مقاومت، ایجاد و تقویت امکان اثرگذاری بر جهان، داشتن توان شناخت و ارزیابی جهت‌گیری‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کل جهان و داشتن امکان جذب جهت‌گیری‌های کلیدی جهان برای ارتقاء برون‌گرایی اقتصاد ملی از مهم‌ترین محورهای برون‌گرایی هستند.

وی با اشاره به محورهای انتصابی در اقتصاد مقاومتی ادامه داد: نظر به اینکه کشورهای جهان مواردی از ویژگی‌ها را دارند که خاص آنهاست، باید دید که این ویژگی‌ها چطور در اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شوند. در واقع اگر ویژگی‌های انتصابی با ویژگی‌های هویتی در تضاد نباشند، افزودن ویژگی‌های انتصابی مشکلی ندارد. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، چهار محور تغییرناپذیر انتصابی دارد که عبارتند از تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی، تحقق سند چشم‌انداز بیست ساله، تحقق سیاست‌های کلی اصل 44 و برقرارسازی الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام.

وی در ادامه با اشاره به توضیحات ارایه‌شده، برای شناخت اقتصاد مقاومتی و تمیز دادن آن از اقتصاد متعارف توجه به یک نکته کلیدی را لازم دانست و در این خصوص توضیح داد: مقاومت همیشه در مقابل یک ضربه‌ی مشخص تعریف می‌شود. بنابراین همیشه مقاومت در مقابل ضربه‌های مخرب ساخت و مخل هویت باید با اشاره به ضربه باشد، مانند مقاومت در مقابل ضربه‌ی تحریم جهانی. اقدامی که در چارچوب دفع هیچ ضربه‌ای قرار نگیرد، از جنس مجموعه‌ی اقتصاد مقاومتی نیست. همچنین محورهای هویتی و اصلی هرگز نباید نفی شوند و اقدامی که در چارچوب هیچ محوری قابل توجیه نباشد، نمی‌تواند رویکرد مقاومتی را مطرح کند. اقدامی که قابل ارزیابی در مسیر مقاومت نباشد و تحولاتش با تغییر در قدرت مقاومت هم‌سویی نداشته‌باشد، در چارچوب اقتصاد مقاومتی مطرح نمی‌شود.‌ اقدامی که محوری از محورهای مقاومت را دفع کند، فقط زمانی در مجموعه‌‌ی اقتصاد مقاومتی جایگاه دارند که ثابت شود نفی محور موقتی است و در میان‌مدت قدرت مقاومت افزایش می‌یابد. در حقیقت هرگونه دفع و نفی دائمی محورهای اصلی، موضوع بحث را از حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی خارج می‌سازد.

وی در پایان در خصوص ارزیابی توان مقاومت تصریح کرد: در جریان دست‌یابی به اقتصاد مقاومتی، لازم است توان مقاومت ملی ارزیابی شود و در طول زمان این توان باید غیرکاهنده باشد. اگر اقتصاد مقاومتی به درستی محقق شود، حتی با تغییر در ضربه‌ها، توان مقاومت ملی غیرکاهنده باقی‌خواهد ماند.

در پایان این همایش، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حاضران در خصوص مطالب مطرح شده اظهار نظر کردند.

دوشنبه 30/5/1396 - 19:9
ایرانگردی


عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی فروش کتاب به تنهایی را در افزایش سرانه مطالعه موثر ندانست و گفت: قلم هنرمندانه نویسندگان در انتقال پیام ها و افزایش سرانه مطالعه بسیار موثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باغ کتاب؛ سید مصطفی محقق داماد، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حاشیه بازدید از باغ کتاب، اظهار کرد: باید برای نوشتن کتاب از افرادی استفاده کرد که قلم هنرمندانه ای داشته باشند.
وی عنوان کرد: فروش کتاب به تنهایی نمی تواند در افزایش سرانه مطالعه موثر باشد. قلم هنرمندانه نویسندگان و نحوه نگارش مطالب در انتقال پیام ها بسیار موثرند.
محقق داماد با اشاره به نام گذاری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، گفت: باید بودجه ای در نظر گرفته شود و تلاش کنیم این شعار محقق شود.
مولف کتاب های مفهوم اسلامی حقوق بشر دوستانه و حقوق خانواده در خصوص جذب مخاطبین به کتابخوانی، تصریح کرد: باید در محیط کتابفروشی ها متصدیانی که به موضوع کتاب ها آشنایی دارند حضور داشته باشند تا شهروندان بتوانند از توضیحات و پیشنهادات آن ها استفاده کنند.
محقق داماد امکانات باغ کتاب را غیر قابل انتظار دانست و افزود: این مجموعه قابل تقدیر است. چرا که در کشورهای دیگر چنین مجموعه هایی وجوددارد، ولی در این مقیاس نیستند.
وی در بازدید از تالار علم کودک این مرکز را بسیار علمی و مفرح دانست و بیان کرد: باید یک مرکز علمی، تفریحی با امکاناتی مفرح همچون باغ کتاب ویژه سالمندان داشته باشیم.

دوشنبه 30/5/1396 - 18:0
ایرانگردی

 

 

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفت نمایش کودکانه در چهار مرکز فرهنگی هنری شهرداری تهران تا ۲۰ شهریور ماه میزبان کودکان و خانوادهایشان است.

«نارنیا» و «ماه پیشونی» در پردیس تیاتر تهران

نارنیا به نویسندگی و کارگردانی غزال حسینی تا پایان مردادماه در سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

در این نمایش بازیگرانی چون گیلا ابراهیمی، محمد بهتری، بهنام پورتقوا، سید قاسم تفاخ، پوریا توکل خواه، ماهک ثابت قدم، غزال حسینی، هانیه ربیع، پریسا سلمانی، علیرضا غفاری، محمد قائم مقامی، سینا نوابی، محمدرضا یعقوب کاظمی ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش که در فضایی تخیلی شکل گرفته، آمده است: چهار کودک از دنیای ما به صورت جادویی به نارنیا منتقل می‌شوند. جایی که از آنها خواسته می‌شود تا به حامی کمک کنند تا از پس بحران در دنیای نارنیا برآید.

ماه پیشونی به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی آزاده انصاری تا پایان شهریور در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

مرضیه ایمانخانی، ندا کوهی، نسترن نظری، طناز جلوسی، ساحل شفیعی بازیگران این نمایش هستند و نادر برهانی مرند تهیه‌کننده این اثر است.

پردیس تیاتر تهران در بزرگراه امام علی، اتوبان شهید محلاتی شرق، خیابان شهید شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، خیابان بقایی، جنب فرهنگسرای خاوران واقع شده است        
«پهلوان کچل» و «بچه زرنگش خوبه» در فرهنگ‌سرای فردوس

پهلوان کچل نمایشی به کارگردانی سحر پورفرج، نویسندگی مجتبی خمسه و بازی مجتبی خمسه، محمد روستا، محسن بان ور، محبوبه تفضلی و هیراد محمدی تا ۲۰ شهریور روی صحنه فرهنگ‌سرای فروس می‌رود.

این نمایش داستان حسن کچل را روایت می کند که با خرید دستمال قدرت تصور می‌کند که دیگر مثل مرد عنکبوتی و بت من می‌تواند قهرمان باشد اما با دیدن بی تفاوتی مردم تصمیم می گیرد که کاری کند تا مردم به او توجه کنند و اورا قهرمان بدانند.

بچه زرنگش خوبه به نویسندگی علی اکبر پور رسول و کارگردانی مجید علم دبیگی و بازی مجید علم بیگی، مریم عسگری، مریم رادپور تا ۲۰ شهریور روی صحنه فرهنگ‌سرای فردوس است. 

این نمایش روایتگر زندگی آیلار است که بعد از به دنیا آمدن آیدا خواهرش از اینکه توجه والدینش به او کم شده ناراحت است تا اینکه تصمیم میگیرد خواهرش را با خود به بیرون ببرد.

فرهنگسرای فردوس در  بلوار فردوس، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی واقع شده است.
بزبزقندی در مجتمع فرهنگی هنری نور

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مهرداد قرآن کیش و با حضور مهرداد قرآن کیش، فرناز حیدریان و آرزو خلیلی به عنوان بازیگر تا ۲۰ شهریور ماه در مجتمع فرهنگی هنری نور روی صحنه می‌رود.

داستان این نمایش همان داستان «بزبزقندی» کلاسیک با پرداختی متفاوت است.

علاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند به فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از پل ستاری، جنب شهر کتاب، مجتمع فرهنگی هنری نور مراجعه کنند.
«حاکم و پنیر» و «جزیره لانگولیو» در فرهنگ‌سرای ابن‌سینا

حاکم و پنیر به نویسندگی امیررضا رضی و کارگردانی سپیده اقدامی و با حضور میثم میثاقی، افشین زعیم و گنجی ماهر به عنوان عروسک گردان تا ۲۰ شهریور در فرهنگ‌سرای ابن‌سینا روی صحنه می‌رود. 

این نمایش داستان پادشاهی است که علاقه زیادی به پنیر دارد اما موشی به قصر او وارد شده که پنیرهای حاکم را می‌خورد. حاکم به تمام مشاورانش دستور می دهد که چاره ای بیاندیشند . آنها تصمیم می گیرند برای مبارزه با موش، گربه ای را به قصر بیاورند.

جزیره لانگولیو  به کارگردانی امیررضا توکلی و حمید ندیمی تا ۲۰ شهریور در فرهنگ‌سرای ابن سینا روی صحنه می‌رود.

جزیره لانگولیو داستان پسربچه‌ای است که علی رغم اصرار مادر قصد درس خواند ندارد. او شبی در خواب می‌بیند ملوان یک کشتی بزرگ است و در جزیره‌ای به نام لانگولیو گیر افتاده. او تلاش می‌کند که با کشتی خود از آن جزیره نجات دهد اما چون سواد خواندن و نوشتن ندارد هر بار با مشکلی مواجه می‌شود.

فرهنگ‌سرای ابن سینا در شهرک قدس، خیابان ایران زمین شمالی واقع شده است.

دوشنبه 30/5/1396 - 17:41
ایرانگردی

 

 

شهردار منطقه 8،از تجهیز و نوسازی مدارس موجود در نواحی سه گانه این منطقه همزمان با روزهای پایانی تعطیلات تابستانه دانش آموزان در راستای "طرح حمایت از مدارس" خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 8 ، بهمن نوری شهردار این منطقهبا  اعلام این خبر گفت: در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی و در راستای طرح فوریتی نگهداشت شهر،  مدارس منتخب  درنواحی 3 گانه با هماهنگی آموزش و پرورش منطقه شناسایی و اقدامات عمرانی لازم در آنها انجام شده و تجهیزات مورد نیازشان فراهم و در اختیار مدارس مذکور قرار می گیرد.

وی افزود: در همین راستا، طی بررسی های قبلی و احصاء نیاز مدارس در خصوص فعالیت های عمرانی و پس از کارشناسی این نیازمندی ها توسط کارشناسان شهرداری، مرحله سوم این اقدامات یعنی فعالیت ها عمرانی شامل تعمیرات ساختمانی، مقاوم سازی و تاسیسات در سطح مدارس نواحی سه گانه منطقه  نیز در حال انجام است.

شهردار منطقه 8 در ادامه  در خصوص فعالیت های عمرانی انجام شده در این مدارس افزود: آسفالت حیاط و ایزوگام بام مدارس ، سیستم گرمایشی و سرمایشی ، خط کشی و رنگ آمیزی به قید فوریت و....نیز در دستور کار قرار گرفت.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: طرح تجهیز و نوسازی مدارس سطح منطقه 8 تا ابتدای مهر ماه و زمان بازگشایی مدارس ادامه دارد و سعی بر آن است حتی المقدور فضایی مناسب برای دانش آموزان سطح محلات کم برخوردار تر در سال تحصیلی جدید فراهم شود.

دوشنبه 30/5/1396 - 17:35
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته