• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 240
تعداد نظرات : 175
زمان آخرین مطلب : 5631روز قبل
محبت و عاطفه
ای كاش اگه كسی به دلمون پا گذاشت، دیگه دلمونو تنها نمیذاشت. ای كاش اگه یه روزی دلمونو تنها گذاشت، رد پاشو رو دلمون جا نمیذاشت.                                  یاد گرفتم كه عشق با تمام عظمتش 3-2 ماه بیشتر زنده نیست. یاد گرفتم كه عشق یعنی فاصله و فاصله یعنی 2 خط موازی كه هیچگاه به هم نمی رسند. یاد گرفتم در عشق هیچكس به اندازه خودت وفادار نیست و یاد گرفتم هر چه عاشق تری، تنهاتری.     آنكس كه می گفت دوستم دارد، عاشقی نبود كه به شوق من آمده باشد. رهگذری بود كه روی برگهای خشك پاییزی راه می رفت. صدای خش خش برگها همان آوازی بود كه من گمان می كردم میگوید: دوستت دارم.

ومن تورا به كسی هدیه می دهم كه از من عاشق تر باشد و از من برای تو مهربان تر.

چهارشنبه 29/8/1387 - 21:14
آموزش و تحقيقات

تهیه و نوشتن با الفبای واحد زبان کُردی توسط "دیلان روشنی

استاد "گیوی موکریانی" در فرهنگ مهاباد "صفحات 771 و 772" این بخش را مفصل‌تر تحلیل کرده است و براساس نوشته‌ی او "ابن وحشی" کتاب (شوق المستهام(.... را در سال 241 هجری نوشته است و پیداست که در ماخد این کتاب، سخنی از ترجمه‌ی کتابی کردی می‌رود كه اثر آن به قبل از نوشتن کتاب (شوق المستهام ....) مربوط می‌شود. و کتاب در سالهای آغازین سده‌ی سوم در دست مردم بوده است و باید دست کم چند سالی از تالیف آن سپری شده باشد. و به همین سبب این کتاب -  که آن را "آب نامه" می‌نامیم. " ابن وحشی" آن را به عربی برگردانده است -  دست کم باید در سال های آخر سده‌ی دوم هجری تالیف شده باشد.برگرفته از کتاب "قاموس زبان کردی" ، تالیف عبدالرحیم ذبیحی ، چاپ 1988منابع وملاحظات:ماموستا طاهر باقر، سده‌های پیش از تاریخ در تمدن میزوپتامیا در برابر روشنایی جستجوی آثار تاریخی کردستان عراق، مجله‌ی انجمن دانش پژوهی کرد، جلد یکم، بند یکم، سال 1973 ، بغداد، صفحه‌ی 563 پروفسور مینورسکی، کردها نوادگان مادها، برگردان دکتر کمال مظهراحمد، مجله‌ی انجمن دانش پژوهی کرد، جلد یکم، بند یکم، سال 1973، بغداد، صفحه‌ی 563 دکتر معین، برهان قاطع، جلد اول، صفحه‌های 25-26 زمان تولد و مرگ بابا طاهر دقیقا مشخص نیست؛ تنها گفته شده که در سال 410 هجری وفات یافته است و برخی براین باورند که طغرل شاه سلجوقی در سال 225 هجری در همدان او را دیده است. دکتر معین، برهان قاطع، جلد دوم، صفحه‌ی 2588   دکتر معین، برهان قاطع، جلد اول، صفحه‌ی 400 موبد اردشیر اذرگشسب، خرده اوستا، چاپ راستی، تهران، صفحه‌های 4 و

چهارشنبه 29/8/1387 - 14:45
آموزش و تحقيقات

"... و گفته هایش را از کتابی به زبان نبطی اقتباس کرده است و چیزی از دانش خود به زبان عربی جز

کهن ترین سند نوشتاری کردی در دوران جدید، رباعیات باباطاهر عریان[3] است که در آغاز سده‌ی یازدهم میلادی در همدان کنونی – هگمتانه، پایتخت مادها – به گویش کردی جنوبی، سروده شده است. این رباعیات – بدون هدف نزدیک کردن زبانشان به فارسی–  تا حدودی تغییر داده شده اند.  با این همه در این که باباطاهر رباعیات خود را به شیوه‌ی فولکلوری  – که در آن دوره به عنوان فهلوی (پهلوی، فهلویات یا پهلویات) شناخته می‌شده است – سروده است، هیچ تردیدی نیست.برای آشنایی بیشتر با فهلوی می‌توان به گفته‌های دکتر معین استناد کرد که می گوید: پهلوی، " فهلویه مر" : 3000 ترانه‌ی سروده شده  به یکی از زبان‌های کشور ایران (بجز زبانهای گفتاری و رسمی) بریک وزن از اوزان عروضی یا وزنی هجایی سروده شده است و بخشی از آنها در قالب دوبیتی هستند.[4] پهلوی یا پهلویات با وزنی بخصوص و همانند  گورانی[5] ) خوانده می‌شده است وگاهی آن را پهلوی وبرخی اوقات آنرا اورامه، اورامن و اورامنانیان می گفته اند.  و اورامن (اورامنان) وزنی کهن در موسیقی و مشابه  بحر هزج مسدس است که به آن فهلویات می گفته اند.[6] شاید برای دریافت این موضوع  که، اورمنان، همان گونه‌ی فارسی (هورامه نان) کردی است و با واژه‌ی (هه ورامان) یکی است، به تلاش چندانی نیاز نباشد.  هورامه‌نان  – هورامانان = هور + امان (امدند) + آن  – زمان طلوع خورشید.  همچنان که می گویند: ( به یانیان ) بامدادان، ( ئیواران) زمان عصر.همجنان که می دانیم هنگام بامداد تا نیمروز، یکی از پنج وقتی بوده که زردشت برای نذرو نیایش، قرار داده که آیین ویژه‌ی خویش را داراست و قطعه‌ای از آن– که چند بار تکرار می شود – در ذیلآامده است.نمو هوره خشه ایته آورود اسپایی![7] یعنی نماز برای هور (خورشید) که تیز تک می درخشد!بی گمان این نیایش مانند همه‌ی نیایشهای آیین زردشتی همراه موسیقی مخصوصی زمزمه می‌شده و یا به صدای بلند خوانده می‌شده است و گویا مردم آنرا (نویژهر) یا (نیایشی هورامانان) گفته اند. پیداست که پس از گسترش اسلام نذر و نیایش از رونق افتاده اند.  اما نوا (هه وا)  وخنیای آن – که در میان مردم باقی مانده است –  کم کم به نوای ( گورانی ) بدل شده و آنها را فهلویات امانان گفته‌اند. از نظر من (هوره) که هم اینک یکی از نواها و ملودیهای آواز کردی است؛ همان (هورامانان) بخشی از نام خود را پاس داشته ونام آن همچون (الله ویسی) به یکباره تغییر نیافته است.در گویشهای دیگر زبان کردی نو تا سده‌های 17 و 18 آثار مکتوبی بجای نمانده وهرچه هست، فولکلوراست که علاوه برگذشت روزگار بازگو شدن دهان به دهان  تغییراتی در آن ایجاد کرده است و رنگ اصلی آن زدوده شده و رنگ زبان مشخصی را به خود گرفته است. از مواد اولیه‌ی فولکلور آن چه که تغییر نمی‌کند، جوهر آن است و تاهنگامی که مکتوب شود، شکل آن کاملا دستخوش تغییر خواهد شد و دقیقا به همین علت است که زبان کردی از گویشهای دیگر خود در سده‌های آغازین اسلامی، چیزی به دست نمی‌دهد.وضع کنونی زبان کردی، نتیجه‌ی برخی عوامل سیاسی اجتماعی و آیینی است و از نظر من آخرین عامل از همه موثرتر بوده است؛ چرا که پس از گسترش اسلام درکردستان، کردها به حدی به آیین جدید علاقه مند شدند، که دانشمندان کرد، تمام توان خود را به فهم و دریافت و آموزش و شکوفایی و توسعه‌ی  آیین اسلام اختصاص داده و دست از همه چیز شسته بودند. پیداست که اینکار به انگیزه یبسیار نیرومندی نیاز دارد؛ که تحلیل و بررسی آن، وظیفه ی دانشمندان علم تاریخ است.گفتیم که دوبیتی های بابا طاهر، قدیمی‌ترین سند مکتوب کردی به دست آمده به شمار می‌رود.اما به راستی این آثار به چه علت از بین رفته‌اند؟ دراین باره به گفته‌ی دکتر (عبدالحکیم منتصر) اشاره‌ای خواهیم داشت.دکتر (عبدالحکیم منتصر) در شماره‌ی 200 ماه تموز سال 1975 مجله‌ی العربی، چاپ کویت، در مقاله‌ای که تحت عنوان – (ابن وحشیه و کتابه فی الفلاحة و هو اقدم الکتب فی العربیة) ابن وحشی وکتابش در باره‌ی علم کشاورزی که قدیمی‌ترین کتاب عربی است،  منتشر کرده است– می‌نویسد:"و اته نقل اکثر کتبه من اللغة النبطة، ولم ینشر من تألیفه فی اللغة العربیة سوی "شوق المستهام فی معرفة رموز الاًقلام" و قد ذکر فی آخر کتابه هذا انه ترجم من اللغة الکردیة، کتاباً فی علل المیاه و کیفیة استخراجهام و استنباطها من الاًراضی المجهولة الاصل"."... و گفته هایش را از کتابی به زبان نبطی اقتباس کرده است و چیزی از دانش خود به زبان عربی جز

چهارشنبه 29/8/1387 - 14:41
آموزش و تحقيقات
همچنان که آگاهیم، زبان یک پدیده‌ی اجتماعی است که براساس قواعد مشخص خود تغییر می‌کند؛ تکامل و توسعه می‌یابد و در سیر تکاملی خود از دیگر زبانها تاثیر می‌پذیرد؛ و او هم بر آنها اثر می‌گذارد و گاهی در این گیر و دار می‌میرد.  زبان مادی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از همه‌ی زبانهایی که به پشتوانه‌ی قدرت سیاسی در قلمرو ماد زبان رسمی بوده‌اند، تاثیر پذیرفته و برآنها تاثیر گذاشته است و تا امروز زنده مانده است.بویژه زبان پارتی (فارسی =  پهلوی اشکانی) ، که به نظر زبان شناسان همراه با زبان مادی در زمره‌ی زبانهای شمال  شرقی، خانواده‌ی زبان ایرانی جای می‌گیرند؛ .بیش از دیگر زبانها بر زبان مادی تاثیر نهاده است و امروزه رد پای این تاثیرات در گویش آیینی زبان کردی، دیده می شود.همزمان با سقوط و فروپاشی امپراتوری ساسانی و ترویج اسلام در کردستان، وقفه‌ی تازه‌ای برای زبان کردی آغاز شد - که جداگانه در مورد آن بحث خواهد شد - تنها مشکل این است که ما از زبان مادی اوآخر دوره‌ی ساسانی سند مکتوبی در دست نداریم تا موشکافانه در باره‌ی آن اظهار نظر کنیم. اما این موضوع سبب نخواهد شد که نتوانیم  بگوییم: این زبان در آن زمان زبان مادی بوده است.  که به نسبت زبان رایج دوران اقتدار امپراتوری، دستخوش تغییرات 1300 ساله شده است.  به همان نسبت که زبان پارسی باستان پیشرفت کرده و به زبان دری / پارسیک تبدیل شده و ‌‌‌آمادگی و ظرفیت آنرا یافته است که زبان پارسی کنونی از آن جدا شود؛ یک نتیجه گیری آنی اقتصا می‌کند که، زبان مادی هم پیشرفت کرده و دستخوش چنان تحولات و دگرگونی هایی شده باشد؛ که استخراج زبان کردی از آن ممکن شده باشد. زبان کردی پس از اسلام هنوز نیمه‌ی اول سده‌ی هفتم میلادی پایان نیافته بود که آیین اسلام و لشکر مسلمان به قلمرو امپراتوری  ساسانی نفوذ کرد و پس از چند سال باعث فروپاشی آن شد.ترویج اسلام دربخشی از این امپراتوری از هر جهت و به هرشیوه نگریسته شود دوران تازه‌ای از زندگی مادی و معنوی را برای مردم به همراه آورد.  قدرت سیاسی پیشین که با چارچوبی مبتنی بر اختلاف و جدایی بنیاد نهاده شده بود جای خود را به ابرقدرتی داد که  براساس (واًمرهم شوری بینهم ( تاسیس شده بود، دین زردشت که مغان برای جلب منافع خود و صاحبان قدرت آن را تحریف کرده بودند؛ جای خود را به دین تازه و جذابی داده بود که عربی بدوی و پادشاهی قسیسانی  را برابر هم می نهاد. از نظر زبانی نیز اوستا،  آن هم اوستایی  که بیش از سیزده قرن بود تاثیر شگرفی بر مردم و زبان آنها گذاشته بود؛ واپس نشست و این رسالت را برای قرآن و زبان قرآنی  بازنهاد.دین اسلام برخی وظایف و فرائضی را در خود داشت که مسلمانان می‌بایست آنرا همچون ضرورتی دینی به جا آورند. این وظائف در دین قبلی وجود نداشت و به همین جهت، مردم می‌بایست اسامی این گونه فرائض را از زبان دینی جدید اخذ کنند؛ همچنان که آنها را اخذ کرده اند.زبان دینی جدید اصواتی را در خود داشت که در زبان های ایرانی مشاهده نمی شد. تردیدی نیست که کردی یا فارسی که معاصر آغاز دوره‌ی اسلامی بود؛ تا مدتها از تلفظ برخی صداها  همچون اعراب ناتوان بود. فارسها و بسیاری از دیگر ملل مسلمان، هنوز  هم به درستی قادر به تلفظ این صداها نیستند.  اما در برخی از گویش های زبان کردی، کردها، بجز صدای / ض / بقیه‌ی صداها را به خوبی ادا می کنند. به گونه‌ای که این صداها به صدایی همانند صدای اصلی همان گویش بدل شده اند.  تغییرات به همین جا ختم نمی شود؛ بلکه تعدادی از صداهای مربوط به حروف برخی از واژه ها مانند ( ک/K ) یا ( گ / G) کردی با حرف / ق/ عربی وصدای زبانی که دین تازه به کردستان آورده، جابجا شده است.کوتاه سخن آن که: گسترش اسلام در بخشی از قلمرو ساسانی، طومار دوران میانه‌ی پیشرفت زبانهای ایرانی را در هم پیچید و تا یکی دو سده پس از ظهور اسلام نیز، زبان عربی که زبان کاربردی آیین نوین به شمار می‌رفت، به جای زبان پهلوی، به زبان رسمی، دینی و گفتاری حاکمان سیاسی بدل شده بود. اما ازآن پس دوران جدیدی درشکوفایی این زبانها، آغاز شی نیست که زبانهای منطقه‌ای بخشهای این سرزمین نومسلمان از رواج نیفتادند؛ چراکه، زبان

محاوره‌ی مردم به شمار می رفتند و رشد و تکامل خود را در شرایطی نوین از سر گرفتند. تقابل

زبانهای ایرانی اواخر دوره‌ی ساسانی و آغاز ظهور اسلام و گویشهای آن، در میان خود و در شرائطی جدید و دوره‌ای جدید، به گوناگونی این زبانها در شرق ایران به پیدایش (فارسی نو) و در غرب آن به پیدایش"کردی" منجر شده است.  که هر دو تعدادی گویش و بن گویش دارند. پس از گسترش اسلام، فارسی نو، گویشی بود که بر اساس ریشه های بسیار کهن خود با دیگر گویشها در هم آمیخته بود این آمیختگی حتی پیش از زمانساسانیان آغاز شده بود[2] .فارسها پیش از کردها برای احیای زبان خود، به تکاپو افتادند و شروع به کتابت کردند. وپیداست که کتاب شاهنامه‌ی ابومنصوری – که خود از میان رفته وتنها مقدمه‌ی آن در دست است – اگر تنها کتاب نباشد، قدیمی‌ترین کتابی است که به زبان فارسی نگاشته شده (سال346 هجری – 927میلادی )  و از نابودی درامان بوده  است.

چهارشنبه 29/8/1387 - 14:28
آموزش و تحقيقات
هنگامی که از زبان کردی سخن به میان می‌آید، مقصود زبانی است که کردها هم اینک با آن سخن می‌گویند. برخی از زبان شناسان و شرق شناسان فرنگی که با زبان کردی مانوس بوده‌اند، بیشتر این اطلاعات را به شکلی کلی یا ویژه ارائه داده وگفته‌اند که: این زبان در عداد زبانهای هند و اروپایی و خانواده‌های هند و ایرانی و در زمره ی زبانهای ایرانی است وبا زبان فارسی قرابت نزدیکی دارد.اینک این سوال پیش می‌آید که پیدایش زبان کردی چگونه بوده است؟ ا‌شکار است که زبان هر زاد و بومی زبان ساکنان آن است؛ اگر رویداد‌های تاریخی باعث ایجاد تغییرات نژادی  نشده باشد آن زبان همان زبان ساکنان دیرین آن سرزمین است. عکس این موضوع نیز صادق است. اینک ببینیم این موضوع در مورد زبان کردی چگونه صدق می کند؟.سرزمینی که آن را کردستان می‌نامند و کردها در آن ساکنند، محل کشف باقیمانده‌ی اجساد فسیل شده‌ی انسانهای باستانی است. این استخوانها که در "شانه دری" یافت شده است، دارای اهمیت بسیاری است؛ چرا که، اولین بار است بقایای انسان عصر سنگی - که 60 هزار سال پیش از این عراق را مسکن خویش ساخته است، یافت می‌شود. ( ت. باقر-1973) [1]شصت هزار سال پیش از این محدوده‌ای که اینک کردستان نامیده می‌شود،‌آباد و ماوا و پناهگاه مردمانی بوده که زبانی هم برای سخن گفتن داشته اند؛ اما از آن جا که سخن گفتن درباره‌ی این زبان کار دانشمندان  باستان شناس است؛ به همین جهت  همراه با تابش انوار ‌آفتاب 57200 ساله  بربالهای زمان و گذر ایام خود را به پیش می‌کشیم و به دورانی می‌رسانیم که، اقوام ماد خود را به ایران کنونی و غرب ‌آسیا رساندند و با نژادهای خوژیایی، لولو، گوتی، کاسی، (خوری  یا هوری ) - که در دامنه‌ها‌ی آن سوی کوههای زاگرس می‌زیستند و تا حد مناسبی زندگی خود را سامان داده بودند و جمهوری و تمدنی نسبتاً پیشرفته تاسیس کرده بودند – مواجه شدند.مادها ظرف 200 سال طومار این حکومتها را در هم پیچیدند و در سال 612 پیش از میلاد مسیح امپراتوری بزرگ مادی را بنیان نهادند و بدین ترتیب زبان مادی به زبان رسمی بدل شد. از آن زمان تا هنگام انتشار اسلام در کردستان، سیزده قرن سپری شده است. در این مدت طولانی سرزمین ماد بزرگ و کوچک و سرزمین‌های دیگری که به سرزمین ماد ملحق شده اند؛ از حیث نظامی وسیاسی بسیار دست به دست شده اند.  و قدرت سیاسی به دست افراد مختلفی - که زبان آنها با زبان مادها متفاوت بوده است - افتاده است. هر حکومتی هم که برسر کار ‌آمده زبان خود را به عنوان زبان رسمی بر این سرزمین تحمیل کرده است. در اوضاع واحوال آن روزگاران، که تمامی بنیادهای اجتماعی کم رنگ شده و رو به افول نهاده  بوده است، این جابه جایی درقدرت نمی تواند از تاثیر نهادن بر این بنیادها برکنار بوده باشد. تاریخ، برخی رویدادها را ثبت کرده است که طی ‌آن، سلطه‌ی  سیاسی بریک سرزمین، تغییرات نژادی بنیادی و ایستایی زبان را در ‌آن سرزمین باعث شده است.  امروز ردپای تاثیر جابه جایی در قدرت را در شرق قلمرو امپراتوری ماد  به وضوح می تو‌آن دید. به عکس در بخشی از غرب سرزمین ماد، بنیادها همچنان دست نخورده مانده است.  بلکه تسلط مادها وضعیت نژادی وزبانی برخی از سرزمین هایی را که بعدا به قلمرو مادها ملحق شد، تغییر داده و به مسیر توسعه‌ی مادی کشانده است و به موازات بخش غربی قلمرو خود، آنها را توسعه داده است.بیشتر تاریخ شناسان پر ‌آوازه براین باورند که، کردهای امروز نوادگان مادهای دیروزند."اگر کردها نوادگان مادها نباشند، پس برسر ملتی چنین کهن و مقتدر چه ‌آمده است و این همه قبیله و  تیره‌ی مختلف کرد که به یک زبان ایرانی و جدای از زبان دیگر ایرانیان تکلم می کنند؛ از کجا ‌آمده‌اند؟" ( مینورسکی 1973)
پیش از این گفتیم: زبان هر سرزمینی – اگر رویدادهای تاریخی آن راتغییر نداده باشند –  زبان ساکنان کهن همان سرزمین است.  چنان که گفته شد رویدادهای تاریخی وجابه جایی حکومتها طی سیزده قرن، نتوانسته است چیزی رادر بخش غربی قلمرو ماد، تغییر دهد. و امروز  ساکنان این بخش از مادستان کهن، کردها هستند که نوادگان میدی‌ها به شمار می‌روند. به راستی بیش از این که بگوییم زبان کردی از اساس پایان نشو و نما و تکامل زبان مادی است؛ می‌توان به گونه‌ی دیگری اظهار نظر کرد؛ بی‌تردید، خیر! چرا که همه‌ی اسناد تاریخی که دانشمندان - تنها به منظور خدمات علمی – بررسی و تجزیه و تحلیل کرده اند؛ تاکنون همین حقیقت را ‌آشکار کرده‌اند که؛ زبان کردی امروز ‌آثار و نشانه‌های کمال یافتگی زبان مادی دیروز را دز خود دارد.
چهارشنبه 29/8/1387 - 14:25
دانستنی های علمی
01آن چیست اول می بینی بعد می زنی؟هدف02آن چیست اول می زنی بعد می بینی؟عینک03خودش به اندازه ی یک انارقدش به اندازه ی یک مناره؟ گلوله ی نخ04راندن مرغ و مادر گوسفند؟کیش میش05آن چیست پای کوه نشسته بر روی زمین چتر بسته؟قارچ06هر چه از عمرش بگذرد کوچکتر می شود؟شن07گر تو خواعی نام محبوب مرا     نیم سنگ بر دل دریابند؟ مریم08نام کدام حیوان است که اگر حرف اولش را برداری نام عضو مهمی از بدن می شود؟گرگ09می رود بالا بار دارد می آید پایین کار دارد؟قاشق10نام کدام حیوان است که اگر آنرا برعکس بخوانیم همان می شود؟کبک * گرگ                                           11گاهی تو خونه هستم گاهی درون شیشه گاهی برای خوردن هستم درون شیشه سه حرفم و سه شکم زود باش بگو چیستم؟شیر

12انگشت دارد استخوان ندارد؟دستکش13چیست آن گفتند به خود می کشاندآب را می برد درحدخود جزء یک جرعه آب را ؟آبکش14در وقت غصه و غم از دو چراغ می چکدگاهی ز شادمانی گاهی زغم؟اشک15بگو آن چیست گاه استراحت در آن لم می دهیم آزاد و راحت چو باشد عزیز صندلی چیست.جواب ما بفرمائید وراحت؟مبل                    ُ16آن چیست هم تلویزیون دارد هم رادیو؟صدا17نام کدام سوره است که اگر بر عکسش کنیم نام فلزی        می شود؟علق18یک جفت کبوتران ابلق       هستند جدا جدا معلقگردش بکنند در آسمانها         از خانه ی خود بیرون نروند؟چشم19هم خزنده هم گزنده دوست نداره خنده می خوره هر نوع پرنده؟مار20اسم یک پسر است که اگر حرف اولش را برداریم نام وسیله ای سرعتی می شود؟حجت

21خودش از آب است دشمنش آب است؟برف22پاک آفریده می شود کثیف می میرد؟برف23یک دست دارد و هزار پا؟ جارو24سنگ سفید صغره ها آید به سوی سفره ها؟نمک25برای شکستنش باید از پله ها بالا رفت؟رکورد26چهل طاق چهل نیم طاق چهل حجره ی پا پاک؟انار27پیراهن دوخته شده خیاط ندیده آرد آسیاب شده آسیابان ندیده چوب تراشیده شده نجار ندیده؟سنجد28یک پا و سه چشم دارد؟چراغ راهنما29هم کوچک هم سیاهبیفتد زمین نمی شکند اما اگر بین دو سنگ سفید قرار گیرد می شکند؟تخمه30زرد است زرد آلو نیست گرد است گردن نیست رویش نوشته کاغذ نیست؟سکه31نام گلی است که اگر "گ" به آن اضافه کنیم نام وسیله ی جنگی می شود؟رز31کشوری است که اگر دارش بزنی ادویه می شود؟چین

32هم آهن داره هم کاغذ؟ورق33دلم پر از آب و جانم پر از آتش؟سماور34آن چیست که هر چه بچینی درازتر می شود؟دیوار35آن چیست که سرش را ببری زنده می شود؟خزنده36دولشکرند در حال جنگ          نه توپ دارند نه تفنگ        لشکر ها شون جون نداره       شاه سر و سامون نداره؟شطرنج37یکی از سه چیز است بر ما نیاز چون برعکس گردد دو تا پیش پدر؟آب38آن چیست اگر گریه کند می میرد؟ابر39آن چیست دربرگ پناهی دارد   لباس سبزوکلاه سبزرنگی داردپوستش بکنند سینه اش چاک زنند من در عجبم این چه گناهی دارد  ؟بادمجان 40چیست آن لعبت پاک نهادکه به آبیست درجهان خرسند دست بر سر نهاده بنده ای بر سر خویش خورده سو گند؟کوزه ی آب41حریم گله را چون پاسبان است عموی گربه و یار پاسبان است؟سگ42خودش از آب است دشمنش آب است فصل گرم آن نبود ناب است؟یخ43آن چیست بالا میرود پایین نمی آید؟سن و سال44شما گوش های تیزی دارید اما من پا هایی دارم که می توانند بشنوند؟جیر جیرک45آن چیست پیک عاشقان است   مشتاق به ذلف دلیران است خندیدن گل ز بوسه ی اوست   رقص چمن از نوای آن است؟نسیم46آن چیست همیشه پیش چشم شماست ولی آنرا نمی بینید ؟ آینده47آن چیست شما می بینید ولی خدا نمی بیند؟خواب48آن چیست در بادیه مسکن دارد در فوق سرش جانوران جادارنداسمش نبرم ولی نشانش گویم سیصدسر و یک شکم دو صدپا دارد ؟درخت 49کدام شهر است که اگر حرف اولش را بر داریم آتش می شود؟خاش

50دو پا دارد مرغ نیست دو شاخ دارد گاو نیست؟دوچرخه51چهار دندان دارد و یک پا؟چنگال52بی صدا زنگ می زند؟آهن53جثه بلند شتر نیست پوست خال خالی پلنگ نیست دو شاخ داره گاو نیست؟زرافه54در آسمان یکی در زمین چهار تا؟ نقطه55کدام گل است نه برگ دارد نه ریشه نه ساقه؟گل فو تبال56بالا خدا پایین جدا ؟نقطه57ادویه ای خوش رنگم با خشم تو می جنگم اسم مرا بگویید زرد طلایی رنگم؟زعفران58نام کدام گل است که اگر حرف آخرش را برداری لال می شود؟لاله59آن چیست پر دارد ولی نمی پرد دو پا دارد ولی همیشه روی یک پا راه می رود؟پرگار60چیست آن لعبتی که جانش نیست نعره ها می کند زبانش نیست گریه ها می کند ندارد چشم خنده ها می کند دهانش نیست ؟ابر61در آب و خاک و آتش می یابیش گه که خوب فکر کنی در  می یابیش؟حرف"الف" یا "آ"62چه عضوی از بدن است که اگر حرف آخرش را برداری باز    می شود؟بازو63از آهن ساخته می شود و اگر سرش را ببریم یخ می شود؟میخ64نام حیوانی است که اگرحرف آخرش رابرداریم روی سر      می آید و اگر وارونه اش کنیم شوم می شود؟موش65شکلش چو خیار موز و بادمجان صد بچه در میان شکمش پنهان استبر آتش تفته کبابش سازد دادش به هوا بلند تر از انسان؟ ذرت66به زنگی می کنی ما را خبردار     ز راهی دور دارد حر فی بسیارچو می خواهی جوابم را بگو یی فقط یک لحظه گو شی رانگهدار؟تلفن67آن چیست اگر باشد کور می شود و اگر نباشد کر می شود؟حرف "واو" یا "و"68نام کدام سوره است که اگر آنرا وارونه کنیم نام یکی از سبزی ها ست؟ملک 69نام کدام رود است که اگر آنرا بر عکس کنیم همان می شود؟ رودگنگ70نه دست داره نه پا از دیوار بالا می ره؟پیچک71آن چیست که کلاه بر سر داره  جفت دست به کمر داره آب در شکمش  و چهار پا در زیرش داره؟ سماور72آن چیست هم بچه داره هم تفنگ ؟قلاب73آن چیست در شب و روز و ظهر هست اما در عصر نیست؟نقطه 74دستمزد چه کسی بیش تر لگد مال می شود؟کفاش75اگر سرش رو ببرید خودتون براش گریه می کنید؟پیاز76یه غاره و یه ماره سی و دو تا بچه داره؟دهان77آن چیست چیستان است اندر شکمش خلق نهان است؟ زمین78آن چیست خوب و تمیز و زیبا آفریده می شود کثیف می میرد؟برف79کدام چاه عمیقی است که دوروورش پرچین است؟چشم80آن چیست هرچه سر به سرش می گذاری ناراحت نمی شود؟ بالش خواب81می بینم آنرا ولی نمی خرم می خرم آنرا ولی نمی پوشم می پوشم آنرا ولی نمی بینم؟کفن 


 
چهارشنبه 29/8/1387 - 14:23
موسيقي
راست بگو من كه نباشم اخمای پیشونیتو

كی میاد دونه دونه با حوصله باز میكنه

كی میاد دنبال تو تو رو تا خورشید ببره

كی میگه حق با همیشه با توئه

واسه ی خاطر تو جون میده پشت پنجره


كی برات میمیره كی نمیشه خسته

كی تو رو میذاره روی دو تا چشماش

كی اگه نباشی میگیره نفسهاش


كی برات میمیره كی نمیشه خسته

كی تو رو میذاره روی دو تا چشماش

كی اگه نباشی میگیره نفسهاش

من اگه نباشم من اگه نباشم

من اگه نباشم من اگه نباشم

من نباشم كی تحمل میكنه كار تو رو

با رقیب رفتن و اذیتا و آزار تو رو

تو خودت داور میدون شو بگو

كیه كه جواب نده تلخی رفتار تو رو

من نباشم كی برات قصه میگه تا بخوابی

كی میاد سراغ رویات تو شبای مهتابی

كی بیداره تا تو خوابت ببره

كی قایم میشه توی ابرا كه تو راحت بتابی

كی برات میمیره كی نمیشه خسته

چهارشنبه 29/8/1387 - 14:19
کامپیوتر و اینترنت

که در مکالمات فارسی به آن سرویس نمایشگر شماره تلفن می گوییم، طرفین یک ارتباط مخابراتی را قادر می سازد Caller ID

تا از شماره تماس گیرنده و مخاطب تماس آگاه شوند.این اطلاعات می تواند علاوه بر این که حاوی شماره تلفن تماس گیرنده

.(CNAM یا Caller Name Display ) باشد ، نام سرویس مورد استفاده را نیز منتقل کند

اکنون بیشتر تھرانی ھا ( و خیلی از شھرستان ھای دیگر ) از این سرویس مخابراتی استفاده می کنند.تمامی تلفن ھای

ھمراه و تلفن ھای عمومی ( کارتی و سکه ای ) در حال حاضر تحت پوشش این سرویس ھستند.

می باشد.ھنگامی که یک خط تلفن زنگ می ( Frequency Shift Keying سر واژه ) FSK بر اساس تکنیک Caller ID نحوه کار

خورد این اطلاعت بعد از زنگ اول ارسال می شوند.انتقال این اطلاعات بر اساس یک سیگنال که طولی حدود ١٫۵ ثانیه داردمنتقل می شود

.اگر بتوانید این اطلاعات را کد گشایی کنید به چنین ترتیبی دست پیدا خواھید کرد :

- A series of alternating 1s and 0s to help the caller ID box get the timing down

- A series of 180 1s

- A byte representing the type of message

- A byte representing the length of the message

- Month, day, hour and minute, each represented with a pair of bytes

- The 10 digit phone number in 10 bytes

- A checksum byte

مشخصات تماس گیرنده را تشخیص (Box Caller ID ھمان ) Caller ID با استفاده از این اطلاعات دستگاه تلفن و یا دستگاه

می دھد.

پشتیبانی کند ، قادر خواھید تا این اطلاعات را بر روی دستگاه خود ذخیره کنید و در مورد آن Caller ID اگر مودم کامپیوتر شما از

از این قابلیت مودم باخبر شویم می پردازم و سپس چند ابزار دیگر را AT ھا تماس بگیرید.در ابتدا به این که چگونه توسط فرامین

معرفی می کنم.

آگاه شویم؟ Caller ID چگونه از توانایی یک مودم در مورد پشتیبانی از

را برای مودم Caller ID شما قادر خواھید بود تا AT+VCID= و یا 1 AT#CID= در معمول ترین حالت با استفاده از فرمان ھای 1

خود فعال کنید.

دریافت نکردید می توانید فرامین زیر را امتحان کنید : OK اگر در مورد ھیچ کدام از این دستور ھا پاسخ

- AT#CID=2

- AT%CCID=1

- AT%CCID=2

- AT#CC1

- AT*ID1

و تماس با پورتی که HyperTerminal و ارتباط با مودم سیستم خود باید از یک ترمینال مانند AT توضیح : برای وارد کردن فرامین

مودم شما بر روی عمل می کند استفاده کنید.

و فشار دادن (Caller ID یك نام برای این ارتباط انتخاب كردید ( مثلا HyperTerminal بعد از اینكه در : HyperTerminal در مورد

ی را كه مودم شما به آن متصل است COM باید پورت Connect Using از منوی Connect To در قسمت بعد و از پنجره OK كلید

را انتخاب كنید. OK ھم COM X Properties در پنجره OK ، انتخاب كنید.بعد از فشار دادنو ارتباط با مودم را دارید

. AT حالا شما امكان استفاده از فرامین

موجه شوید در غیر این صورت كارھا را درست انجام نداده اید و باید OK با پیغام Enter و باید بعد از زدن ATZ ابتدا تایپ كنیدرا عو

ض كنید و یا احتمال دارد برنامه ی دیگری در حال استفاده از مودم شما می باشد. COM احتمالا

دریافت کردید به معنی فعال بودن آن OK در مورد پاسخی که بعد از وارد کردن فرامین می گیرید ، این توضیح لازم است که اگردریافت کردید به

OK دریافت کردید به معنی عدم توانایی برای فعال کردن آن خاصیت می باشد.اگر ERROR خاصیت است و اگر

روش زیر می توانید آن را تست کنید.

مواجه شدید از یک خط تلفن دیگر به خطی که به مودم متصل است تماس بگیرید ، با چنین نتیجه ای باید OK بعد از اینکه بامواجه شوید :

RING

DATE = xxxxx

TIME = xxxx

NMBR = xxxxxxxxx

NAME = xxxxxxxx

RING

RING

را فعال نکرده اید ( سایر فرامین را امتحان کنید.) و یا مودم شما از Caller ID مواجه شدید یا به درستی RING و اگر فقط با

پشتیبانی نمی کند. Caller ID

Modem List : پشتیبانی می کنند را در اینجا ببینید Caller ID توضیح : می توانید لیستی از مودم ھایی که از

: Caller ID نرم افزارھای مرتبط با

بر خوردار ھستند برخی از مودم ھا ھم Caller ID علاوه بر اینکه بسیار از دستگاه ھای تلفن ( گوشی ) امروزه از قابلیت نمایش

شما به ھمراه یک نرم افزار می Caller ID این توانایی را دارند.با استفاده از چنین مودمی و استفاده از یک خط تلفن داری

توانید تمامی تماس ھای خود را ثبت کنید.

برای perl و یا Visual Basic نرم افزار ھای بسیار مختلفی وجود دارد و حتی شما می توانید چنین برنامه ای را با استفاده از

سیستم ھای مبتنی بر ویندوز و لینوکس بنویسید.

و یا نمونه ھای مشابه اشاره کرد.لیستی از این نرم WinLog یا Softcab Screensaver از این نرم افزار ھا برای ویندوز می توان به

افزار ھا برای ویندوز را می توانیم در اینجا ببینید :

Caller ID Software

و سایر ابزار ھای C++ و یا Visual Basic ھایی وجود دارد که برای برنامه سازی در Control ActiveX ھمچنین برای این منظور

توسعه از آن می توانید استفاده کنید.

CallerID ActiveX Control

در دسترس ھستند. CallerID Box و یک برنامه آماده با آن به نام VB نمونه برنامه نوشته شده به وسیله

ھمچنین با استفاده از | VB Caller ID Source Code : در دسترس است Visual Basic سورس یک برنامه آماده دیگر ھم به وسیله 6.0

Access 97

می توانید لیستی از تماس ھای خود را در وب فراھم NET. ASP،SQL،VB در وب - با استفاده از این مقاله و بھره گیری از

ذخیره خواھد شد و شما قادر به پیگیری و حذف تماس ھای SQL کنید.تمامی تماس ھای شما در یک دیتابیس با استفاده از

رسیده خواھید بود.

Accessing Caller ID from the Web - Part 1

Accessing Caller ID from the Web - Part 2

Software Non-Windows Caller ID
: در مورد برنامه ھای غیر ویندوزی ھم مورد ھایی وجود دارد ، توجه کنید به این لیست

و دیگری یک perl و به طور خاص در مورد سیستم عامل ھای شبه یونیکس دو برنامه مطرح وجود دارد، یکی با استفاده از

کتابخانه از توابع.

نوشته شده است ، تا حدودی ساده ولی ترکیب جالبی را ایجاد کرده است.اگر علاقه دارید perl که با استفاده از cid-modem

را بخوانید.این صفحه راھنمایی ھای لازم را شامل caller id حتما سورس آن را مطالعه کنید.برای استفاده کامل از آن نیاز دارید تا

می شود.

می باشد که دارای قابلیت ھای دیگری ھم ھست.بیشتر نرم افزار linux/unix در اصل یک راه حل مناسب برای Mgetty+Sendfax

ھای مرتبط به تلفن در لینوکس از این برنامه استفاده می کنند.

جعلی ایجاد کنیم و یا آن را از کار بیاندازیم روش قطعی و ساده ای وجود ندارد و عملا اگر Caller ID در مورد این که چگونه

مخاطب از سیستم کاملی استفاده کند این کار امکان پذیر نیست.در مورد این مورد نمی نویسم ، دوستم چیزی گفت که کاملا

از نوشتنش منصرف شدم.چرا باید آرامش و خوشحالی مردم را از بین برد

چهارشنبه 29/8/1387 - 13:45
دنیای گیاهان و حیوانات

روستایی با بیش از 2500نفر جمعیت خونگرم و مهربان حدود 65 کیلو متر فاصله تا شهرستان سنندج و نز دیکترین شهر جاده ی بد که به لطف آقای احمدی نژاد در دست تعمیر است دارای خط تلفن دیجیتال و فیبر نوری 4 کانال تلویزیونی استانی,3,2,1دارای دکل هواشناسی زبان هورامی یکی از 13 منطقهی گردشگری استان .......

چهارشنبه 29/8/1387 - 13:42
دعا و زیارت
 بسم الله الرحمن الرحیم 

فرستنده:خدا

شماره ی شناسنامه: یک1نام:قرآنتعداد سوره:صد و چهارده 114شهرت: فرقان-تنزیلمحل تولد:مکه-غار حراگیرنده:محمد امینتعداد آیه:6232تعداد کلمات:77437ملکه ی وحی:جبرئیلتاریخ نزول:سحر روز دوشنبه بیست و هفت رمضان سال 610 میلادینخستین چاپ در ایران:تبریز-1244 هجری قمریمدت نزول:23سالسن:1429تعداد جزء:30تعداد حروف:323015اولین آیه ی نازل شده:آیه ی اول سوره ی علقتعداد حزب:120نخستین چاپ:پطرزبورگ-1787 میلادیسوره ای با دو بسم الله :نملبزرگترین سوره:بقرهکوچکترین سوره :کوثروسط قرآن:حرف (ف)در کلمه ی ولیتلطفقلب قرآن:یستعداد سوره ی مکی:87عروس قرآن:الرحمنتعداد سورهی مدنی :27سوره ای بدون بسم الله:توبه 


   

چهارشنبه 29/8/1387 - 13:19
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته