• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 606
تعداد نظرات : 112
زمان آخرین مطلب : 3461روز قبل
ادبی هنری

 

سیستان و بلوچستان یادآورسرزمین پهلوانان اسطوره ای ایران(رستم، سهراب، زال و...) است. این سرزمین که نام آن بارها در شاهنامه فردوسی آمده؛ درجنوب شرقی ایران واقع شده و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، درتمام دوره‎های تاریخی ازاهمیت ویژه‎ای برخوردار بوده است. سیستان و بلوچستان همواره در درازای تاریخ، معبر و گذرگاهی میان شرق و غرب بوده و به همین دلیل تركیب قومی آن نیز همواره در معرض تغییر، تحول و دگرگونی بوده است. مهم ترین محصول منطقه سیستان و بلوچستان؛ گندم است كه درصد قابل توجهی از زمین‎های زیركشت را به خود اختصاص داده و صنایع آن نیز در اطراف شهرهای بزرگی چون زاهدان قرار گرفته است. شیوه های مختلف معیشت و زندگی، موسیقی سنتی و زیبا، صنایع دستی هنرمندانه وجذاب، آثار تاریخی و معماری کم نظیر، شهرهای باستانی چون شهرسوخته زابل- که با قدمت 3500 تا 4000 سال قبل ازمیلاد؛ بی‌گمان روزگارانی دراز یكی از مهم‌ترین مراكز شهرنشینی آسیا درعصرمفرغ بوده- به همراه جلوه های طبیعی چون: ساحل دریای مکران (عمان)، منطقه آزاد چابهار، دریاچه مشهورهامون و... سیستان و بلوچستان را به یکی از استا ن های جذاب ایران در زمینه گردشگری تبدیل کرده است

 سکه دوزی :
پر گذشته‌ای نه چندان دور هنر سكه‌دوزی در خانواده بلوچ نقش صندوق پس‌انداز را داشته است به این صورت كه زنان هنرمند بلوچ در مواقع گشاده‌دستی و رفاه، مازاد درآمد خانواده را تبدیل به سكه كرده و از آن در سكه‌دوزی استفاده می‌نمودند و در مواقعی كه خانواده دچار تنگدستی می‌شده از سكه‌های پس‌انداز شده، كمك می‌گرفتند. امروزه این هنر، به عنوان تزئین رویة رختخواب پیچ و تزئینات دیواركوب تولید و به بازارعرضه می‌شود

گلیم بافی : 
این هنر در تمام استان و بیشتر در بین عشایر و طوایف بلوچ و بلوچ‌های ساكن در سیستان تولید می‌شود. و ارتباط قوی با عشایر شمال و مركز خراسان دارد. این هنر در بلوچستان نواحی گشت، بم‌پشت، كشتگان از توابع شهرستان سراوان و بزمان، آهوران، بنت، فنوج از توابع شهرستان ایرانشهر رایج است.عشایر مواد اولیه را از پشم دام‌های خود تهیه می‌نمایند. رنگ‌های مورد استفاده در گلیم عمدتاً تیره و در زمینه‌های قهوه‌ای، قرمز تیره مایل به قهوه‌ای، آبی سیر و شتری و رنگ‌های روشن مثل زرد، سبز، كرم، قرمز، سفید است و در شكل‌گیری طرح‌های بلوچی نقش به سزایی دارد.. نقوش و طرح‌ها عموماً راه‌راه، هندسی و محرمات است.دستگاه گلیم‌بافی به صورت افقی است و كمتر از دار عمودی استفاده می‌كنند و شیوة برپایی آن در سیستان با بلوچستان تفاوت دارد. یكی از انواع گلیم “سفره نان” است كه از رنگ‌های بیشتر روشن استفاده می‌شود. از بافت گلیم نوارهایی به عنوان مال‌بند، و مهار بند شتر - مانند سكه و آینه‌دوزی- نیز تولید می‌گردد كه تزیین آن بیشتر با خرمهره و صدف، منگوله‌های پشمی باقی‌مانده از مواد اولیه است. گلیم در ابعاد مختلف به عنوان زیرانداز، چادرشب، كناره، سجاده، جوال و … تولید می شود. 

سکه دوزی و آیینه دوزی: 
سكه‌دوزی هنری است كه تولیدات آن اغلب جهت تزئین قسمت پایین تخت‌خواب‌ها، حاشیة بالای دیوار اتاق پذیرایی (به صورت نواری مستطیل شكل و بلند دیواركوب)، به صورت آویزهای سه‌گوش در چادرهای عشایری و گاه به منظور آذین حیواناتی مانند شتر (همانند فیل‌ها در هندوستان) به كار می‌رود. سكه‌دوزی یكی از اقلام مهم جهیزیه عروس است. مناطق عمده تولید سكه‌دوزی در بلوچستان شامل اطراف شهرستان ایرانشهر (اسپكه، چانف، آهوران) و دشتیاری و منطقة سرحد، نواحی شهرستان‌های زاهدان و خاش است. همان‌طور كه از نام آن پیداست در گذشته بر روی بافته‌های پشمی به صورت نوار در ابعاد مختلف سكه دوخته می‌شده و تزیینات حاشیه در طرح‌های مختلف شامل آیینه، دكمه، خرمهره، صدف و منگوله‌های پشمی بوده است و در حال حاضر بر روی نوارهای پارچه‌ای و كامواهای رنگی با انواع پولك و منجوق و نوارهای طلایی و نقره‌ای رنگ به كار برده می‌شود.

قالی بافی : 
قالی‌بافی از صنایع مهم استان به شمار می‌رود و در اقتصاد جامعه اهمیت بسزایی دارد و بیشتر توسط عشایر منطقه بافته می‌شود و شامل قالیچه 3 متری و 1 در 2 متری و كناره‌‌قالی، خورجین، پشتی به ابعاد مختلف و عموماً كوچك‌تر از حد معمولی است. برای رنگ كردن نخ‌های قالی از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها بیشتر تیره وگرم، یعنی قهوه‌ای تیره، مشكی و قرمز متمایل به قهوه‌ای، مشكی و رنگ‌های روشن سفید، كرم، نارنجی متمایل به قرمز با درصد كم است. نقوش قالی‌ها اغلب گیاهی، درخت زندگی، هندسی و حیواناتی چون شتر و بز، پرندگان و نمادهای انسانی است. قالی در سیستان: قدمت این هنر، با ورود شاخه‌ای از اقوام سكائی به سیستان برمی‌گردد. این قوم در قرن پنجم پیش از میلاد بافته‌های خود را تولید می‌نمودند. زیراندازهای سیستانی به سه نوع تقسیم می‌شود: 1. نوع تاریخی یا كهن كه تا آغاز سدة چهاردهم هـ.ق بافته می‌شد. 2. نوع میانه كه از حدود اواخر قرن سیزدهم هـ.ق بافته شده و هنوز هم رایج است. 3. نوع نو، كه هم‌اكنون بافته می‌شود. عمدة مواد اولیه توسط روستاییان تهیه شده و از رنگ‌های متنوع استفاده می‌نمایند. نقوش اغلب تجریدی و به صورت هندسی، مرغی، انسانی یا طرح و بافت كلی مددخانی، بهلوری، خشتی، سلیمانی و گلدانی و … است. در حال حاضر فرش سیستان به دلیل نوع طرح، رنگ، نقش، ابعاد، دوام علاوه بر بازارهای داخلی در بازارهای خارجی هم فروش دارد. سیستان به لحاظ ارتباط گستردة فرهنگی و هنری با بلوچستان، عشایر خراسان، تركمنستان، در زمینة نقش و رنگ و ابعاد قالی‌های خود با این مناطق وجوه اشتراك فراوان دارد. 

سوزن دوزی: 
امروز هنر سوزن‌دوزی در استان، بیشتر با نام بلوچی‌دوزی و پریوار دوزی یاد می‌شود. چرا كه این هنر در منطقة سیستان (خامه‌دوزی- سیاه‌دوزی) - تا اندازه‌ای متمایز از سوزن‌دوزی بلوچستان بوده و از بین رفته است. هرجا كه نام بلوچستان باشد، هنر منحصر به ‌فرد و زیبای بلوچی‌دوزی نیز در كنار آن، نمایانگر ذوق و سلیقه مردم این دیار است. اهمیت سوزن‌دوزی در نقوشی است كه عمدتاً به صورت اشكال هندسی بوده و هنرمند با استفاده از ساده‌ترین مواد اولیه چون پارچه، نخ و سوزن زیباترین نقوش رنگی را به‌وجود می‌آورد. و در پریواردوزی از آینه‌های كوچك (سیصد یا هفتصد آینه) استفاده می‌كنند. اهمیت سوزن‌دوزی در زندگی روزمره مردم باعث شده تا دختران از سنین بسیار پایین، تحت آموزش این هنر قرار بگیرند. استفاده از رنگ، نوع نقوش و جنس پارچه‌ها، رابطه مستقیمی با در‌آمد اقتصادی هر خانواده دارد و با توجه به سن افراد و آداب و رسوم هر منطقه، متفاوت است. در انتخاب رنگ معمولاً رنگ‌های روشن و گرم مانند نارنجی و قرمز به عنوان رنگ‌های اصلی و رنگ‌های دیگری مثل سبز، سفید، سیاه و قهوه‌ای به عنوان رنگ‌های فرعی در طرح‌ها به كار برده می‌شود. در منطقة مكران بیشتر از رنگ‌های شاد و تند و نقوش ریز و پركار استفاده می‌شود. نقش‌های به كار برده شده، هر كدام اسم و مفهوم خاصی دارد. این نقش‌های نمادین با عقاید، باورها، طبیعت و معیشت مردم بی‌ارتباط نیست. تداوم این نقوش در دیگر هنرهای سنتی استان مانند سفالگری، گلیم‌بافی، قالی‌بافی به وضوح قابل روئیت است. عمده‌ترین مناطق تولید سوزن‌دوزی در شهرستان‌های نیك‌شهر و ایرانشهر شامل مناطق چانف، اسپكه، لاشار، فنوج، سوردمیج، شهریانج، گواتك، مته‌سنگ، انكوچ‌پیپ، هریدوك، كوپچ، قاسم‌آباد و بزمان است. همچنین در شهرستان سراوان نیز مناطق سیب‌سوران، ناهوك و گشت و در شهرستان خاش در نواحی ایرندگان و مارندگان و دیگر مناطق بلوچستان و بلوچ‌های ساكن روستاهای توابع شهرستان زابل، این هنر رایج است 

سکه دوزی بلوچ : 
سوزن‌دوزی عبارتست از كارهای دست‌دوزی كه تنها با مدد دستان توانا و فكر خلاق هنرمندان بر عرصة پارچه جاودان می‌گردد، و آنچه برجای می‌ماند تنها حاصل ذوق، سلیقه، ابتكار و استعداد قابل تحسین هنرمندان این وادی است این هنر در بلوچستان پیشینه‌ای دراز دارد و می‌توان آن را عصارة درد و دلهای زنانه و بازتاب خاطرات تلخ و شیرین قومی در طول تاریخ برشمرد كه خود آمیزه‌ای ذهنی از آهنگ و ریتم حركت دستها گردیده است و منجر به پدید آمدن آثاری جاودان و جاودانه بر تار و پودی سرد و بی‌روح می‌گردد. انواع محصولات سوزن‌دوزی عبارتند از: رومیزی، سجاده، كوسن، روتختی، جانماز، سفره عقد، پرده، آباژور، اشارپ، پشتی و ... از جمله عمده‌ترین مراكز سوزن‌دوزی استان می‌توان به: اسپكه، بمپور، نكوچ در ایرانشهر، پیپ، مته سنگ، چانف در نیكشهر، روستاهای ایرندگان و مارندگان در خاش، جالق، سوران، گُشت، كله‌گان در سراوان و همچنین در شهرستان زاهدان اشاره نمود

پشتی و خورجین بافی : 
پشتی‌بافی یكی دیگر از هنرهای سنتی رایج در این استان است. نقوش به كار رفته بر پشتی اغلب همانند نقوش قالی و گلیم، و در ابعاد كوچك‌تر است. رنگ‌ها نیز معمولاً تیره انتخاب می‌شوند، مراكز عمده‌ی تولید پشتی در سیستان، نواحی بنجار، كرباسك، دهمرده، ده‌بزی، دوست‌محمد، شهركی و ناروئی است. متأسفانه تولیدات این هنر بتدریج در حال نابودی است. همچنین این رشته ها جزء صنایع دستی این استان می باشد: سفالگری، حصیر بافی، ابریشم بافی، نوار بافی. با توجه به نى زارهاى اطراف دریاچه هامون ساخت انواع محصولات حصیرى از نوع نى كه در محل به نام "لوخ" معروف است در این مناطق رونق فراوانى دارد. همچنین در مناطق مركزى و جنوب شرقى استان نیز از برگهاى نوعى نخل بنام محلى "داز" انواع محصولات حصیرى بافته مى شود . یكى از صنایع بسیار معروف این استان سوزن دوزى است كه خاص زنان بلوچ است. محصولات سوزن دوزى تنوع بسیار دارد و از لباس و رومیزى تا وسایل تزئینى را در بر مى گیرد. خامه دوزى نیز شبیه سوزن دوزى است كه در بافت محصولات از آیینه هاى ریزى براى تزیین استفاده مى شود. رومیزى ، كلاه، جلیقه و پیش سینه از جمله مهم ترین چیزهایى است كه بر روى آنها خامه دوزى مى شود. در روستاى كلپورگان شهرستان سراوان سفالگرى سابقه شش تا هفت هزار ساله دارد. از ویژگى هاى خاص سفال گلپورگان آن است كه اولا تنها زنان به سفالگرى اشتغال دارند. در ساخت ظروف و اشیاء سفالى از چرخ سفالگرى استفاده نمى شود و شكل دهى با دست است.

خامه دوزی سیستان (خامک دوزی) : 
این نوع سوزن‌دوزی، خاص منطقه سیستان است كه نقوش آن توسط نخ ابریشمی یا پنبه‌ای كه معمولاً به رنگ سفید است بر روی پارچة پنبه‌ای یا كتانی دوخته می‌شود. نقوش با توجه به نوع دوختشان حالت برجسته‌ای بر روی پارچه دارند كه این حالت موجب زیبایی پارچه می‌گردد. كاربرد خامه‌دوزی بر روی لباس، جانماز، رومیزی، كوسن و عرقچین می‌باشد.

سفالگری: 
سفالگری هنر و صنعت ظریف و حساسی است كه از شرق سرچشمه می‌گیرد و آمیزه‌ای از دقت نظر و تیزبینی و زیبایی پرستی شرقی می باشد .. سفالگری را می‌توان نخستین هنر سنتی نام برد كه از نیاكان و ادوار گذشته به ارث رسیده است با توجه به ظروف سفالین كشف شده در نواحی دهانه غلامان و روستای دامن می‌توان قدمت سفال را در این منطقه 2 هزار سال قبل از میلاد رقم زد. زنان بلوچ با استفاده از خاك رس اطراف محل سكونتشان به ساخت ظروف می‌پردازند و برای زیبایی آن نقوشی را كه سینه به سینه از مادر به فرزند رسیده مزین می‌كنند پس از پخت ظروف سفالین به دلیل نوع خاك بكار رفته در ساختشان بعد از پخت به رنگ قرمز در می‌آیند كه خصوصیات فوق این نوع سفال را از سایر سفالهای مناطق دیگر ایران متمایز كرده است ساخت سفال در حال حاضر در مناطق كلپورگان سراوان و روستای كوهك، سرباز، بصورت فعال و در مناطق هولنچكان، گلك، شاهی گور به صورت نیمه‌فعال است. از محصولات تولید شده توسط زنان بلوچ می‌توان به كوزه، چلیم، بشقاب، كاسه، قندان، سینی، گلدان، قوری، اسپند دودكن، خمیردان، سرخمیردان و ... اشاره نمود.

حصیربافی : 
حصیربافی در منطقه سیستان با گویش خولك‌بافی و در منطقه بلوچستان با گویش تگرد تلفظ می‌شود. كه از نظر نوع مواد اولیه با هم تفاوت زیادی دارند. خولك‌بافی از ساقه‌های نی و تگرد از برگ درختان خرمای وحشی (داز) بافته می‌شود. محصولات تولیدی حصیربافی سیستان عبارتند از: پرده، سایه‌بان و مصارف دكوراتیو نیز دارند و از محصولات تولیدی حصیربافی در مناطق بلوچستان می‌توان به روپگ (جارو)، پَروند، سواس (نوعی كفش)، سمان (زیرانداز)، سفت ـ محلی (جانماز)، كچو (خورجین)، كپات (سبد كوچك) و ... اشاره نمود. مهمترین مناطق تولید حصیربافی سیستان در شهرستان زابل و توابع آن می‌باشد و از مناطق تولیدی حصیربافی بلوچستان می‌توان به نیكشهر، سراوان و سرباز اشاره نمود.

زیور آلات سنتی : 
طلا فلزی جاودان و درخشنده است كه اهمیت زیادی را در زندگی تاریخ بشر داشته است وجود كوره‌های ذوب فلز در این منطقه كه شاید قدیمی‌ترین كوره‌های فلز در جهان باشد نشان از قدمت هنر فلزسازی در این منطقه می‌باشد زیورآلات سنتی اغلب برای خودآرایی و گاه ریشه‌های مذهبی نیز دارد تاریخچة بیشتر نگاره‌ها و نقشها و روشهای تزئینی زیورآلات به روزگاران باستان برمی‌گردد. هنر زیورآلات سنتی در این منطقه آمیزه‌ای از هنر میناكاری، مرصع‌كاری، مشبك‌كاری، منبت‌كاری و كنده‌كاری است. این هنر دارای تنوع محصولاتی است كه می‌توان به دُر (گوشواره)، سینه‌ریز، پاورنج، چوری (النگو)، سربند، گردن‌بند، كپگو اشاره نمود.

دوشنبه 8/7/1392 - 20:11
ادبی هنری

میناکاری اصفهان : 
مشکل بتوان گفت از چه زمانی هنر مینا کاری در ایران رواج گرفته است. زیرا از روزگاران پیش از عهد صفویه نمونه هایی از میناکاری در دست نیست وحتی از دوران صفوی هم نمونه های قابل ملاحظه ای برجای نمانده است. لکن در دوران قاجاریه مینا کاری به مقدار کم وجود داشته است و اشیایی مانند سرقلیان وکوزه قلیان وکوزه و بادگیر قلیان را میناکاری می کرده اند. رواج صنعت مینا کاری در اصفهان از دوران پهلوی و حدود سال 1310 ه.ش. است و مخصوصاً این که این صنعت به وسیله یکی از استادان هنرمند و بنام اصفهان یعنی استاد شکرا... صنیع زاده بسط و توسعه یافت و شاگردانی در این مکتب تربیت شدند که هر یک کانون دیگری در هنر مینا بوجود آوردند. بیشتر اشیایی که مینا سازان فعلی به بازار عرضه می کنند عبارتست از گوشواره، گلوبند، انگشتر، جعبه های بزرگ و کوچک آرایش زنانه، قوطی سیگار، جعبه های خاتم کاری و مینا کاری، بشقاب مینا، گلدان مینابه اندازه های مختلف، تابلوهای بزرگ و کوچک میناکاری که با هنرهای دیگر مانند طلا کاری و خاتم کاری و مینیاتور ترکیب می شود. روی اشیاء طلایی و نقره ای هم می توان مینا کاری کرد ولی اساساً مینا کاری روی مس انجام می شود.

کاشی سازی : 
کاشی سازی یکی از اصلی ترین صنایع دستی اصفهان است. در این فرآورده ها ویژگی طرحها و نقشهای قدیمی به خوبی حفظ شده است و حتی امروز هم خواهاان بسیاری دارد. از دیگر هنر هایی که با استفاده از کاشی در این استان انجام می گیرد کاشی معرق می باشدکه عبارت از بریدن و خرد کردن کاشی و در کنار هم قرار دادن آنهاست. از آنجاکه نقشهایی که روی کاشی ها پیاده می شود تا حدی پیچیده است کاشی سازها نمی توانند آنها را به صورت ذهنی ترسیم کنند، از این رو صنعتگران طرحهای مورد نظر را به طراحان سفارش می دهند. پس از اینکه طرح مورد نظر تهیه شد صنعتگران آنرا روی کاشی پیاده می کنند. برای این منظور طرح مورد نظر را روی کاشی ساده که قبلاً آماده شده قرار می دهند و سپس روی خطوط طرح، سوزن فرو می کنند و به این ترتیب خطوط نقشه در جای سوزن باقی می ماند که باریختن گرد زغال روی منفذهای ایجاد شده، شکل و طرح مورد نظر برروی کاشی انتقال داده می شود. پس از آن خطوط را بر حسب ذوق و سلیقه رنگ آمیزی کرده و جهت پخت به داخل کوره می گذارند. از این به بعد محصول آماده عرضه به بازار خواهد بود.

لاکی روغنی : 
محصولات لاکی روغنی مختلف هستند از آن جمله قلمدان سازی است. قلمدان و قلمدان سازی با هنر و فرهنگ ایران رابطه و پیوند دیرینه دارد. چرا که گرانمایه ترین میراث های نقاشی و نگارگری تذهیب و منبت کاری هنرمندان قدیمی ما بر جعبه های قلمدان نقش بسته است. از طرفی قلمدان در گذشته ای نه چندان دور مهمترین وسیله کتابت و بهترین عامل برانگیختن و ترغیب مردم طبقات گوناگون به فراگیری آموزش و خطاطی و خوشنویسی بود. قلمدان سازی از عهد صفویه رونق و اعتبار افزونی گرفت. قلمدانهای این دوره از جمله اصیل ترین آثار هنری باستان به شمار می رود. قلمدان ها به طور عمده از سه دسته تشکیل یافته اند )از نظر جنس( 1- قلمدانهای چوبی 2- قلمدانهای فلزی 3- قلمدانهای مقوایی به طور کلی از لحاظ اندازه قلمدانها بر چهار گونه اند: الف) کوچک که به آن نیم بهره نیز می گویند و ابعاد آن 2*13 سانتیمتر است. ب) قلمدان متوسط یا یک بهره که ابعاد آن7/3*21 سانتیمتر است. ج) قلمدان عادی که دو بهره نیز نامیده می شود و ابعادش 4/4*5/23 سانتیمتر است. د) قلمدان بزرگ که تقریباً به اندازه جعبه قلمدان است به ابعاد 5/5*28 و سه بهره نام دارد. از قلمدان سازان معروف که قلمدان مقوایی می ساختند. که در دوره قاجار شهرت داشتند می توان به میرزا ابوالقاسم طباطبائی، مشهدی حسن تهرانی، عبدالحسین مقوا ساز اصفهانی و کریم مقوا ساز اشاره کرد. از محصولات دیگر لاکی روغنی می توان به جلد سازی و قاب آئینه اشاره کرد. به لاکی روغنی هایی که از جنس کاغذ تهیه می شود پاپیه ماشه هم می گویند، پاپیه ماشه که اساساً واژه ای فرانسوی است و در فرهنگهای لغت به معنی کاغذ فشرده آمده، معمولاً به اشیایی مقوایی که سطح آنها به وسیله نگارگری تزیین و با لاک مخصوص پوشش یافته است اطلاق می شود. سابقه این نوع هنر که در گذشته «نقاشی روغن» یا«لاکی» نامیده می شد، چندان روشن نیست، لیکن از آثار موجود در موزه ها چنین استنباط می شود که تا بعد از دوره سلجوقیان کلیه کتابهای خطی دارای جلد چرمی ساده یا ضربی و فاقد هر نوع تزئینات اسلیمی بوده است. در دوره ایلخانی نیز که شهر هرات مرکز عنده تحقیقات و تألیفات بوده و جلد کتاب بسیار معتبر از نوع سوخت و جلد کتاب عادی معمولاً چرمی سادهیا ضربی و فاقد هر نوع تزئینات اسلیمی بوده است. در دوره ایلخانی که شهر هرات مرکز عمده تحقیقات و تألیفات بوده و جلد کتاب بسیار معتبر از نوع سوخت و جلد کتاب عادی معمولاً چرمی ساده یا ضرب بوده وبرای تزئین کتب علاوه برنقوش اسلیمی ازخطوط ختایی استفاده می شده و ظاهراً تا آن زمان پاپیه ماشه در ایران رواجی نداشته ولی اسناد معتبری در دست است که نشان می دهد این هنر از دوره صفویه به ایران راه یافته و به موازات سایر انواع صنایع دستی شکل گرفته و متکامل شده است.

سوزن دوزی : 
این «هنر- صنعت» تولیدش در انحصار زنان و دختران خانه دار است. در حال حاضر از این هنر علاوه بر کلاه برای تهیه زیر لیوانی، کمربند، کفش، جلیقه استفاده به عمل می آید. طرحهای سوزندوزان عموماً ذهنی و ملهم از برداشتها و بینشهای مشخص هنرمندان از محیط طبیعت است و بیشتر شامل گل بوته های تمثیلی می شود.

 

دوشنبه 8/7/1392 - 20:9
آرایشی و زیبایی



شما به راحتی می توانید با استفاده از تکنیک های آرایشی صورت لاغرتان را پر و زیباتر کنید.

نوع آرایش می‌تواند تاثیر زیادی در چاق یا لاغر نشان دادن صورت داشته باشد. اگر به توصیه‌های آرایشی‌ای که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، توجه داشته باشید، می‌توانید با یک آرایش سبک و ساده،‌ کاری کنید که صورتتان پرتر به نظر بیاید:

1 - اگر صورت لاغری دارید، رژگونه‌‌های غلیظ و تیره را اریب روی صورتتان نزنید.

2 - دور کرم‌های برنز و خیلی تیره‌تر از رنگ پوستتان را خط بکشید.

3 - سعی کنید کرم همرنگ پوست یا حتی یک درجه روشن‌تر از پوستتان بزنید و رژگونه کمرنگی که فقط قدری به گونه‌هایتان حجم بدهد، انتخاب کنید.

4 - استفاده از سایه‌های چشم روشن‌تر و براق‌تر هم می‌تواند کمک زیادی به پرتر نشان دادن صورت بکند.

5 - رژگونه‌های براق برای پرتر نشان دادن گونه‌ها و صورت، انتخاب‌های بهتری هستند.

6 - کمی حجیم کردن لب‌ها با کمک خط لب و برق لب هم می‌تواند صورتتان را تا اندازه‌ای درشت‌تر نشان بدهد.

7 - ابروهایتان را نازک نکنید تا صورتتان بیش از اندازه کشیده و لاغر به نظر نرسد.

8 - ابروهای پهن و کمی کوتاه، صورت را چاق‌تر نشان می‌دهد.

9 - اگر دوست داشته باشید، می‌توانید همزمان از خط‌ چشم و ریمل برای آرایش چشم‌ها استفاده کنید تا چشم‌هایتان قدری درشت‌تر و در نهایت صورتتان پرتر به نظر بیاید.

10 - تیره کردن داخل چشم با مداد یا سرمه، چشم‌ها را ریز و ترکیب صورت را لاغر نشان می‌دهد.

11 - استفاده از کرم‌پودر، پنکیک یا رژگونه‌های تیره، سن شما را بیشتر و صورتتان را لاغرتر از چیزی که است، نشان می‌دهد و شفافیت چهره‌تان را هم از بین می‌برد.

12 - سیاه شدن دور چشم‌ها و روی گونه‌ها، یکی از مشکلاتی است که معمولا با بالا رفتن سن به سراغ افراد می‌آید و چهره آنها را لاغرتر نشان می‌دهد. شما می‌توانید برای رفع این مشکل، پس از اتمام آرایش‌، کمی کرم‌پودر براق و روشن را با انگشت سبابه، به آرامی دور چشم‌ها، زیر استخوان ابرو و روی گونه‌هایتان بزنید.

13 - معمولا آرایش به خوبی روی پوست‌های خشک نمی‌نشیند و با نمایان شدن چروک‌ها، صورت هم لاغرتر نشان داده می‌شود پس اگر پوستتان خشک است، باید پیش از آرایش حتما از مرطوب‌کننده‌های با پایه چربی کمک بگیرید.

14 - خط لبی کمی تیره‌تر از رژ‌لبتان بکشید. به این ترتیب، لب‌های شما کمی حجیم‌تر و صورتتان هم کمی پرتر نشان داده خواهد شد.

15 - خط چشم نازک و کوتاه بکشید تا چشمانتان گردتر و صورتتان هم پرتر نشان داده شود. خط چشم‌های بلند و کشیده، صورت را کشیده‌تر و لاغرتر نشان می‌دهند.
يکشنبه 7/7/1392 - 20:56
مد و لباس


در این مطلب یک تیم متشکل از گروهی از روانشناسان و طراحان لباس به بررسی سبک پوشش رضا صادقی، علیرضا عصار، محسن یگانه، احسان خواجه‌‌امیری و رضا یزدانی پرداخته‌اند. اما این تازه ابتدای راه است،
مجله زندگی ایده آل: اغلب خواننده‌گان برای خودشان استایل مشخصی در پوشش دارند و اتفاقا روی این پوشش هم تاکید دارند. همین باعث شده تصویر آنها همیشه با لباس‌های مشخصی در ذهن ما نقش ببندد. مثلا رضا یزدانی را همیشه با کت چرمی می‌شناسیم و رضا صادقی را با پیراهن مشکی‌! ‌ما خیال داریم نگاهی دوباره به ظاهر خواننده‌های محبوب‌مان بیندازیم و آنها را در پوششی تازه ببینیم. در این مطلب یک تیم متشکل از گروهی از روانشناسان و طراحان لباس به بررسی سبک پوشش رضا صادقی، علیرضا عصار، محسن یگانه، احسان خواجه‌‌امیری و رضا یزدانی پرداخته‌اند. اما این تازه ابتدای راه است، 

بررسی لباس های چند سوپراستار ایرانی - آکا

احسان خواجه‌امیری

طراحان می‌گویند

یک جلیقه به رنگ آبی آسمانی!

نگاهی گذرا به سبک پوشش احسان خواجه‌امیری نشان می‌دهد که او طرفدار سبک کلاسیک است. سبک کلاسیکی که به خاطر انتخاب رنگ‌های همسو با روحیات جوان‌پسندانه مخاطبانش به خوبی همراه می‌شود. خواجه‌امیری در انتخاب رنگ‌های روشن جسارت خاصی دارد و این جسارت را در انتخاب رنگ‌های زرد و آبی و رنگ های متفاوتی مثل زرشکی نشان داده است انتخاب جلیقه خودش یک گزینش مناسب است چون هم تا حدودی رسمی است و هم به شق و رقی کت نیست در نتیجه برای اجرای یک کنسرت پاپ انتخاب خوبی است. اما بهتر است آقای خواجه‌امیری در لباس‌هایش غیر از پارچه‌های تک رنگ ساده به لباس‌هایی با خطوط عمودی هم فکر کند. این انتخاب، اندام او را کشیده‌‌ و در نتیجه لاغرتر نشان می‌دهد. یک پیراهن ساده با خطوط عمودی نسبتا باریک به رنگ سرمه‌ای همراه با یک شلوار راسته کتان به همین رنگ می‌تواند ترکیب خوبی برای خواجه‌امیری باشد او حتی می‌تواند در این پوشش سراغ جلیقه که انتخاب همیشگی‌اش هم هست برود، اما بهتر است جلیقه‌اش را تک رنگ انتخاب کند. در این ترکیب بهترین کفش پیشنهادی به او کالج است. البته یک کالج هم‌رنگ با رنگ جلیقه‌اش! رنگ آبی روشن( آبی آسمانی) انتخاب خوبی برای کت و کالج اوست.


بررسی لباس های چند سوپراستار ایرانی - آکا

علیرضا عصار

روانشناسان می‌گویند

عادت‌ها را رها کن

عصار معمولا از لباس‌هایی با رنگ‌های تیره و خنثی و تقریبا گشاد استفاده می‌کند و روانشناسان به استناد همین پوشش ادعا می‌کنند که می‌توان او را جزو کسانی دانست که به شدت به عادت‌هایشان چسبیده‌اند و به لحاظ روانشناسی چندان اهل تنوع نیستند و برای آنها سخت است که در خود تغییری به وجود بیاورند.  چیزی که  این گروه را به وحشت می‌اندازد جلب‌توجه است. از طرف دیگر، کسانی که ترجیح می‌دهند لباس‌های گشاد بپوشند اندام و هیکل‌شان را متفاوت از چیزیند که دیگران می‌بینند تصور می​کنند حتی ممکن است روزگاری چاق بوده‌اند و هنوز هم همان تصور را از اندام و هیکل‌شان دارند. در صورتی که باید بفهمند که چه لباسی بیشتر از همه به آنها می‌آید و فراموش کنند که قبلا چه سایز لباسی می‌پوشیدند، مهم اندام امروز آنهاست که چه لباسی به آن برازنده است.

طراحان می‌گویند

یک شال ظریف!

برخلاف تصور عام قرار نیست افرادی با اندام درشت همیشه سراغ لباس‌های گشاد بروند. اتفاقا پوشیدن این لباس‌ها اندام آنها را درشت‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. انتخاب درست این است که علیرضا عصار و آقایانی هم تیپ  او در لباس‌های‌شان به سایزی که می‌پوشند دقت کنند. یعنی به‌دنبال سایز‌ی بروند که دقیقا قالب تن آنهاست. انتخاب درست سایز حتی دست آنها را برای رفتن سراغ رنگ‌های روشن هم باز می‌گذارد. البته طبیعی است که در انتخاب رنگ‌های روشن باید محتاطانه‌تر جلو بروند. اما در مورد علیرضا عصار بهترین لباس پیشنهادی می‌تواند پیراهن‌های کتان یقه ایستاده باشد. این پیراهن‌ها به قدر کافی بلندند و روی شلوار قرار می‌گیرند. برش آنها هم اغلب راسته است نه چندان تنگ و نه زیاد گشاد. رنگ پیشنهادی هم غیر از رنگ‌ مشکی که انتخاب او در بیشتر اجراهاست می‌تواند طیف رنگ‌های کرم و حتی سفید باشد. اما بهتر است آقای عصار وقتی سراغ رنگ‌های روشن می‌رود به یک شال ظریف هم فکر کنند. یک شال ظریف بلند و البته با رنگی تیره‌تر از لباسی که برای پوشیدن انتخاب می‌کند. این شال به سادگی با خطای دیدی که ایجاد می‌کند او را بلندتر و حتی جمع‌وجور‌تر نشان می‌دهد. البته این روش روی لباس‌های تیره خیلی جواب نمی‌دهد چون روی بدنه تیره لباس گم می‌شود!


بررسی لباس های چند سوپراستار ایرانی - آکا

رضا صادقی

روانشناسان می‌گویند

آقای احساساتی!

دیگر همه می‌دانند که رضا صادقی  مشکی را به هر رنگ دیگری ترجیح می‌دهد؛ از دیدگاه روانشناسان افرادی که مشکی را به عنوان رنگ محبوب خود انتخاب می‌‌کنند معمولا روحیه‌ای حساس دارند. به تمام جزئیات زندگی‌شان توجه می‌کنند، این افراد می‌خواهند هر کاری را با تمام جزئیاتش انجام دهند. آنها به راحتی با دیگران شریک نمی‌شوند.افراد این گروه فعالیت‌های فکری را دوست دارند و پیدا‌کردن خطاهای دیگران برای‌شان سرگرمی است و حتی گاهی مشکلات را پیدا می‌کنند تا بتوانند آنها را اصلاح کنند. مشکی‌ها افراد احساساتی‌ هستند و خیلی اوقات تصمیم‌گیری‌های‌شان بیشتر براساس احساسات است تا منطق.

طراحان می‌گویند

کت و شلوار مناسب نیست!

از دیدگاه طراحان لباس انتخاب رنگ مشکی  برای پوشش فردی با اندام رضا صادقی رنگ مناسبی است. مناسب به خاطر به تصویر کشیدن اندام در قالبی جمع‌و جورتر. در اغلب اجراهای رضا صادقی او را در حالی می‌بینیم که پشت تریبون نشسته، بنابراین کت و شلوار، اصلا انتخاب مناسبی برای او نیست. اگر قرار باشد او را در پوشش تازه‌ای ببینیم، می‌شود رنگ‌های تیره در طیف سرمه‌ای و حتی قهوه‌ای تیره را به او توصیه کرد اما باز هم در غالب همین بلوز و شلوارهای ساده و نیمه اسپرت. البته توصیه می‌شود او در اجراهایش سراغ شلوارهایی از جنس کتان یا پارچه‌ای برود. این جنس شلوارها به او ظاهر نیمه‌ رسمی مناسب‌تری می‌دهند. 


بررسی لباس های چند سوپراستار ایرانی - آکا

محسن یگانه

روانشناسان می‌گویند

اهل ریسک نیست

تیپ این آقای خوش‌صدا در مراسم‌ها و کنسرت‌ها بیشتر رسمی است، یعنی اغلب ترجیح می‌دهد کت و شلوار به تن کند؛ روانشناسان در مورد این سبک پوشش او این طور می‌گویند: «این پوشش نشان‌ دهنده این است که او خیلی اهل ریسک نیست و به دنبال راهی مطمئن برای تاثیرگذاری روی دیگران است و  به همین دلیل  است که سراغ تیپ‌های کلاسیک می‌رود، زیرا این تیپ‌ها آزمون خود را در طول تاریخ پس داده‌اند و همیشه کسانی که چنین لباس‌هایی به تن می‌کردند تصویر متعادلی از خودشان در ذهن مخاطب می‌نشاندند.» 

طراحان می‌گویند

یک کت اسپرت!

پوشش‌های محسن یگانه در کنسرت‌هایش نشان داده که به پوشیدن کت و شلوار علاقه‌ خاصی دارد. اما بهتر است او متناسب  با اندام نه چندان درشتش سراغ کت‌های اسپرت برود، کت‌های اسپرتی که لایه و اپل کوچکی هم دارند. این انتخاب کمک می‌کند سرشانه‌ها درشت‌تر به نظر بیایند..  در انتخاب جنس کت هم بهتر است سراغ پارچه‌های شق و رق برود.  محسن یگانه و اصولا آقایان ظریف اندام باید دور پیراهن‌های‌ تنگ و به اصطلاح جذب خط بکشند و در عوض پیراهن‌‌هایی بپوشند که در قسمت شانه و سرشانه کمی تا قسمتی گشادند. همین گشادی ساده قفسه سینه را درشت‌تر نشان می‌دهند. اما در مورد شلوار، شلوار راسته برای محسن یگانه بهترین انتخاب است او حتی می‌‌تواند به شلوارهای طرح‌دار فکر کند چون این مدل شلوارها با خطای دیدی که ایجاد می‌کنند باعث افزایش حجم می‌شوند. یک کت اسپرت چهارخانه کتانی با شلواری راسته به رنگ خطوط کت می‌تواند ظاهر متفاوت‌تری به محسن یگانه بدهد.


بررسی لباس های چند سوپراستار ایرانی - آکا

رضا یزدانی

طراحان می‌گویند

همان کت چرمی همیشگی 

تصویر رضا یزدانی با کت چرم در ذهن همه طرفدارانش نقش بسته. تا جایی که می‌توان گفت کت‌ چرمی بخشی جدا نشدنی از سبک پوشش اوست. اینکه فردی در جایگاه یک خواننده سبک پوشش خاصی برای خودش تعریف می‌کند بدون در نظر گرفتن چند و چون و نقاط و مثبت و ضعف احتمالی  خودش یک امتیاز است. اما صحبت اینجاست که همین انتخاب هم اگر اصولی و براساس قواعد پوشش انجام  بگیرید می‌تواند به نتیجه درست و امتیازهای بیشتری منتها می‌شود. در کنار کت‌های چرم در اغلب موارد هم او را با شلوار جین می‌بینیم آن هم به رنگ روشن. اما با در نظر گرفتن اندام بلند و نه چندان درشت او شاید بتوان پیشنهادهای دیگری هم برایش داشت. مثلا اینکه به جای شلوارهای جین‌ راسته سراغ شلوارهای دم‌پا گشاد برود. این انتخاب نه تنها با اندامش بلکه با سبک خواندنش هم جور در می‌آید. او با این شلوار حتی می‌تواند تی‌شرت آستین کوتاهی هم بپوشد با طرح‌ها و نقوش مختلف اما پیشنهاد ما تی‌شرت‌هایی است که ‌روی آنها به سبک لباس‌های نیمانی با حروف الفبای ایرانی طراحی شده است. به خاطر سبک خواندنش انتخاب تی‌شرت برای او  به‌خصوص در این فصل بسیار مناسب‌تر از پیراهن‌های مردانه رسمی است که اغلب می‌پوشد. او با انتخاب این سبک پوشش حتی می‌تواند سراغ کت چرمی دوست‌داشتنی‌اش هم برود!
يکشنبه 7/7/1392 - 20:55
آشپزی و شیرینی پزی

نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا
روش تهیه این نان عسلی بسیار آسان بوده است و به دلیل عسل به کار رفته در آن برای کودکان مدرسه ای بسیار مناسب می باشد.

مواد لازم :
آرد 400 گرم ( این مقدار آرد اولیه هست که بعد برای اینکه به دست نچسبه ممکنه تا 800 گرم هم نیاز باشه )
خمیر مایه فوری : 1 ق س 
نمک : 1 ق م
شکر : 1 ق س
عسل : یک چهارم پیمانه
روغن : مایع یک چهارم پیمانه
تخم مرغ : 3 عدد
آب ولرم : یک پیمانه

مواد لازم برای رومال :
زرده تخم مرغ یک عدد
کنجد به مقدار لازم

روش تهیه :
 400 گرم آرد ، نمک ، شکر و خمیر مایه فوری رو با هم مخلوط می کنیم.
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

بعد تخم مرغ و آب و روغن رو اضافه می کنیم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

حتما به ترتیبی که خدمتتون عرض کردم مواد رو اضافه کنید پس اول با پیمانه روغن مایع رو اندازه گرفته و اضافه کنید بعد عسل رو بریزید .چرا ؟ توی تصاویر هم نشون دادم تا ببینید که وقتی پیمانه تون چرب می شه عسل به پیمانه نمی چسبه و اندازه گیری تون دقیق بوده و تا قطره آخر عسل در مواد ریخته می شه .

اینم از تصاویر تا خودتون هم شاهد این قضیه باشید ...
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

دریغ از یک ذره عسل که به پیمانه چسبیده باشه .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

مواد رو مخلوط می کنیم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

و مجدد آرد رو کم کم اضافه می کنیم تا خمیر به دست نچسبه .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

بعد بمدت 10 دقیقه ورز می دیم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

داخل ظرف رو چرب می کنیم و خمیرو داخلش قرار داده و روشو سلفون می کشیم بعد یه دستمال روش قرار می دیم .

سپس در یه جای گرم قرار می دیم تا خمیر استراحت کرده و حجمش دوبرابر بشه تقریبا یک ساعت زمان نیاز داره .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

بعد خمیر رو به 6 قسمت مساوی تقسیم می کنیم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

بعد هر کدومو بطول تقریبی 35 سانت مثل تصویر لوله می کنیم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

و درنهایت خمیر رو مثل تصویر بصورت گیس بافت می بافیم .

نکته : 
سعی کنید اندازه تون همون حدودای 35 سانت باشه تا نان نهایی تون خوشگل تر بشه .نان سمت راست با طول تقریبی 35 سانت هست ولی سمت چپ نه . چون من برای اینکه بتونم روش گیس بافت رو بهتون آموزش بدم یه مقدار خمیرم بیشتر کش اومد که تصویر سمت چپ بافتهاش بهم نزدیک تر شد و البته بگذریم که درنهایت هم نتونستم درعین حال عکاسی کرده و هم آموزش بافتش رو قرار بدم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

روی خمیر رو با نایلون بپوشونید و اجازه بدین بمدت 40 دقیقه استراحت کنه و دوباره حجم بگیره .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

ببینید چقدر قشنگ دوباره حجم گرفته ... من عاشق این مراحل پخت نون هستم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

بعد روی خمیر رو با قلمو  زرده تخم مرغ می مالیم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

و روش کنجد می پاشیم .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

فر رو از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم می کنیم . سینی رو طبقه وسط قرار می دیم و طبقه پایین فر یه کاسه آبجوش می ذاریم تا محیط مرطوب مثل تصویر برامون بوجود بیاره .
بعد همونجا جلوی فر می شینیم و شاهد پخت نون می شیم .
در نهایت روی نونها طلایی شده و بوی نون کل ساختمونو می گیره .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

دوباره یه فوت کوزه گری دیگه خدمتتون عرض می کنم  : نون بعد از پخت باید سبک بشه یعنی مقداری از اون آبی که اضافه کردیم باید بخار بشه وگرنه داخل نون خمیری می شه . پس اینو با دستتون هم حس می کنید نون رو تو دست بگیرید اگه حس می کنید سنگینه پس داخل نون هنوز نپخته و خمیری هست . حالا چیکار کنیم روی نون طلایی شده ولی داخلش نپخته : در اینگونه موارد پیشنهاد می کنم دمای فر رو به 150 - 160 درجه کم کرده و اجازه بدین نان مدت زمان بیشتری داخل فر بمونه تا سبک شده ( درواقع داخلش از حالت خمیری دربیاد و بپزه ) و البته کاسه آب داغ به خشک نشدن نون کمک می کنه . پس نان آب اضافیشو از دست میده و در عین حال خشک نمی شه. اگه این نکاتی که خدمتتون عرض می کنم دونه دونه رعایت کنید مطمئنا همیشه نتایج خوبی از دستورهای بهارسایت بدست می آرید .
نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای - آکا

يکشنبه 7/7/1392 - 20:47
مد و لباس


طراحی جدید چادر، قصدی برای تغییر پوشش نیست، بلکه تلاشی است برای به‌روزرسانی آن، که نوعی ارزش‌گذاری و متناسب کردن چادر با زندگی روزمره است. لازم است طراحان و هنرمندان ایرانی، نیاز جامعه را شناسایی و با به‌کارگیری خلاقیت، آن را برطرف کنند.

 

مجله الف لام میم: ویژگی اصلی چادر پوشیدگی آن است. با توجه به پر رنگ شدن نقش بانوان در اجتماع نیاز به طرح‌های جدید چادر احساس می شود. بعد از حفظ   خصلت های بنیادی کار یک طراح باید  بررسی کاربردهای گوناگون چادر باشد و با در نظر گرفتن آن ها دست به طراحی زند. 

طراحی جدید چادر، قصدی برای تغییر پوشش نیست، بلکه تلاشی است برای به‌روزرسانی آن، که نوعی ارزش‌گذاری و متناسب کردن چادر با زندگی روزمره است. لازم است طراحان و هنرمندان ایرانی، نیاز جامعه را شناسایی و با به‌کارگیری خلاقیت، آن را برطرف کنند. امیدواریم چادرهای جدید، برطرف‌کننده نیاز بانوان امروزی باشند. 

غوغای رنگ‌های جدید در دنیای چادر مشکی - آکا

چادر فیروزه‌ای باران

پارچه حریر فیروزه‌ای، با آستر شیری، همراه نواردوزی نقره‌ای، حسی از آرامش و آراستگی را به چادر داده است. این کار، مناسب چادر میزبان، طراحی شده است. 



غوغای رنگ‌های جدید در دنیای چادر مشکی - آکا

چادر طرح‌دار باران

طرح این چادر، مانند چادر مشکی بخش مجلسی است. همان‌طور که تصویر این دو چادر نشان می‌دهند جنس، طرح و رنگ پارچه، تاثیر زیادی بر کار تمام‌شده و مورد استفاده می‌گذارد. به همین دلیل، طراحان لباس و مصرف‌کنندگان آن باید دقت لازم را در انتخاب پارچه، بر اساس نوع کاربرد لباس، داشته باشند. 



غوغای رنگ‌های جدید در دنیای چادر مشکی - آکا

چادر خلیج فارس

خلیج‌فارس، همان الگوی چادر عربی است؛ با این تفاوت که از روی شانه استفاده می‌شود و یک شال به آن اضافه شده است. نوارهایی که از روی سرشانه تا امتداد مچ دست و پایین چادر دوخته شده‌اند، به خلیج‌فارس، جلوه‌ای خاص بخشیده‌اند.



غوغای رنگ‌های جدید در دنیای چادر مشکی - آکا

چادر مشکی باران

چادری با پارچه نفیس که استفاده از نگین به عنوان تزیینات، باعث مناسب شدن آن برای استفاده در مجالس شده است.
يکشنبه 7/7/1392 - 20:43
مد و لباس


چطور پالتویی مناسب بخرید ؟

آیا ترجیح می‌دهید آن قدر گرم باشد که تنها هم بشود آن را پوشید یا می خواهید آن را با لباس دیگری بپوشید؟
 با شروع فصل پاییز و زمستان بازار خرید لباس های زمستانی حسابی داغ است. مخصوصا با این شروع طوفانی که این فصل داشت و سرمایی که طی این چند روز همه را غافلگیر کرده است.

هنگام خرید پالتو باید توجه داشته باشید که :

آیا می خواهید هر روز از آن استفاده کنید یا در موقعیت های خاص؟

آیا ترجیح می‌دهید آن قدر گرم باشد که تنها هم بشود آن را پوشید یا می خواهید آن را با لباس دیگری بپوشید؟

تک لایه یا دو لایه ؟
بسیاری از پالتو ها دو لایه هستند یعنی غیر از این که بدن را گرم می کنند در مقابل برف و باران هم مقاوم هستند. البته پول بیشتری هم می طلبد. به علت گرمای زیاد پالتو های دو لایه دنبال سایزی باشید که به سایز مانتو یا کت شما نزدیک باشد چون دیگر نیازی به پوشیدن لباس بیشتر در زیر آن نیست.
در صورتی که پالتو های تک لایه را باید کمی آزاد تر انتخاب کنید چون گرمای چندانی ندارند و فقط خاصیت ضد آب دارند. اگر در تالار یا میهمانی با این نوع پالتو بنشینید یک کوچولو عرق خواهید کرد.

نوع و کیفیت پارچه 
نوع و کیفیت پارچه هم از نکات مهمی است که باید در انتخاب پالتو به آن دقت کنید. اگرجیبتان اجازه می‌دهد، پارچه‌ای مانند کشمیر را انتخاب کنید که در عین‌حال ‌‌که حسابی گرم است، سبک هم هست. اما خب، قیمتش هم بالاتر است. پارچه‌های پشمی و ابریشمی که از پوست بدن حیوانات تهیه شده است گزینه دیگری برای انتخاب شماست.
پارچه‌های پشمی مانند یک عایق گرما را حفظ می کنند. پارچه های پشمی در برابر کثیفی، گرد و خاک و ساییدگی مقاومند. جالب‌تر این است ‌که، می‌توانند بدون این که خیلی سنگین شوند رطوبت زیادی را به خود جذب کنند. برای تمیز کردن پارچه‌های پشمی، بهتر است آن ها را به خشک‌شویی بسپارید. در صورتی که خودتان در منزل لباس های پشمی را شستید برای خشک کردن آن ها را آویزان نکنید. بهتر است روی یک سطح صاف، پهن‌شان کنید. آویزان کردن لباس‌های پشمی باعث می‌شود که لباس ظاهر اولیه خود را از دست بدهد و حالت شل بگیرد.



بلندی و قد پالتو
 معمولا آقایان انواع بلند را انتخاب می‌کنند، در حالی‌که خانم‌ها مدل‌های کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند. حقیقتا کار درست را آقایان انجام می دهند چون پالتوهای بلند باعث می شود تمام بدن شما به خصوص پاهایتان گرم شوند و سرما هیچ راهی برای ورود به بدن شما را پیدا نکند؛ در مقابل پالتو های کوتاه فقط بالا تنه را گرم نگه می دارد و پاها در معرض شدید باد قرار می گیرند.

انتخاب رنگ
درست است که انتخاب رنگ سلیقه ای است ولی بهتر است بدانید که رنگ های تیره بیشتر از رنگ های روشن گرما را جذب می کنند. می توانید رنگ هایی مثل قهوه ای، سورمه ای تیره، مشکی و خاکستری را انتخاب کنید.

سایز پالتو 
هنگام پرو پالتو دست هایتان را چند بار به جلو بکشید یا باز و بسته کنید، در صورتی که احساس کردید قسمت ساعد شما کشیده می شود شک نکنید انتخاب تان اشتباه است. آستین های پالتو باید طوری باشد که بتوانید در زیر آن لباس های آستین دار یا ضخیم بپوشید. اندازه قد آستین هم باید تا روی مچ دست شما بیاید که آستین لباس شما از زیر آن دیده نشود. حواستان باشد که به هنگام نشستن و برخاستن، قسمت دامنی پالتو نباید بالا برود و هیچ‌کشیدگی نباید در آن ناحیه ایجاد شود.
منبع : khorasannews.com
يکشنبه 7/7/1392 - 20:39
خانواده


جنیفر و جق سلویج , زوجی هستند که 5 سال از ازدواج آنها می گذردو آنها کماکان در ماه عسل به سر می برند که البته جنیفر هنوز هم با لباس عروسی اش 237 هزار کیلومتر را طی نموده است.

 

5 سال ماه عسل با لباس عروس + تصاویر

جنیفر و جق سلویج ، زوجی هستند که 5 سال از ازدواج آنها می گذردو آنها کماکان در ماه عسل به سر می برند که البته جنیفر هنوز هم با لباس عروسی اش 237 هزار کیلومتر را طی نموده است.
به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران، 
جنیفر و جق سلویج , زوجی هستند که 5 سال از ازدواج آنها می گذردو آنها کماکان در ماه عسل به سر می برند که البته جنیفر هنوز هم با لباس عروسی اش 237 هزار کیلومتر را طی نموده است.
جنیفر و جق سلویج , زوجی هستند که 5 سال از ازدواج آنها می گذردو آنها کماکان در ماه عسل به سر می برند که البته جنیفر هنوز هم با لباس عروسی اش 237 هزار کیلومتر را طی نموده است.
جنیفر و جق سلویج , زوجی هستند که 5 سال از ازدواج آنها می گذردو آنها کماکان در ماه عسل به سر می برند که البته جنیفر هنوز هم با لباس عروسی اش 237 هزار کیلومتر را طی نموده است.


 

يکشنبه 7/7/1392 - 20:33
مد و لباس
بهترین رنگ لباس برای پوست شما

بهترین رنگ لباس برای پوست شما

مهم نیست چه وقت از سال باشد زمستان- بهار- تابستان- یا پاییز من همیشه یک سری رنگ های تکراری را می پوشم مثل سیاه- آبی و بنفش. این ها تنها رنگ هایی هستند که در کمد لباس من پیدا می شوند. دلیل موجه آن هم این است که رنگ مشکی مرا لاغرتر نشان می دهد و رنگ آبی چشم هایم را آبی تر و رنگ بنفش پوست مرا برنزه تر نشان می دهد .
بدون شک علت انتخاب این رنگ ها و ترکیب زیبای آنها با رنگ پوست من دلیل منطقی و علمی دارد بله درست حدس زدید برای این که پوست من تن رنگ های سرد را دارد یا به عبارت دیگر سفید است و چشم هایم آبی است .
رنگ های آبی- بنفش- و صورتی به پوست هایی که تن سرد دارند و روشن هستند بیشتر می آید و کسانی که پوست شان تن گرم دارد و تیره تر است رنگ های زرد- قرمز- نارنجی- و قهوه ای به آنها می آید .
رنگ های سیاه- خاکستری- و سفید که ریشه هر سه آنها یکی است یعنی همه آنها از ترکیب همه رنگ هایی که در طبیعت وجود دارند درست شده اند رنگ های برنده هستند یعنی به همه می آیند و با هر رنگ پوستی چه تیره و چه روشن ترکیب زیبایی بوجود می آورند.

به نظر می آید که من ناخود آگاه رنگ هایی را که به پوستم می آید انتخاب کرده ام آیا دوست دارید که این اتفاق برای شما هم بیفتد؟ چطور می توانید تن رنگ پوست تان را پیداکنید ؟ برای این کار در وسط روز که هوا کاملأ روشن است به بیرون بروید و به رگ های دست تان با دقت نگاه کنید اگر رنگ رگ های شما متمایل به آبی است تن رنگ پوست شما سرد است و اگر رگ های شما متمایل به سبز است تن رنگ پوست شما گرم می باشد.
یک امتحان دیگر هم وجود دارد این که یک لباس به رنگ صورتی و یکی به رنگ نارنجی انتخاب کنید باید هر دوی آنها از یک جنس باشند هر دو را پهلوی صورت تان نگه دارید اگر صورتی باعث درخشان نشان دادن پوست شما می شود تن رنگ پوست تان سرد است و اگر نارنجی باعث درخشان به نظر آمدن شما بشود تن رنگ پوست تان گرم است .
با انجام این دو امتحان ساده می توانید با اطمینان خاطر و اعتماد بنفس رنگ مناسب خود را انتخاب کنید و مطمئن باشید که به شما می آید.

شنبه 6/7/1392 - 15:44
آرایشی و زیبایی
ویژگی های کرم پودر مناسب

ویژگی های کرم پودر مناسب

کرم پودر پایه اصلی آرایش است و پوست را مثل یک بوم نقاشی برای آرایش روی آن آماده میکند و اگر درست انتخاب نشود نقاشی روی این بوم زیبا در نمی آید . انتخاب کرم پودر کار آسانی نیست و معمولأ خانم ها چندین کرم پودر می خرند تا رنگ دلخواه شان را پیدا کنند .

برای انتخاب بهترین رنگ که با رنگ طبیعی پوست تان هماهنگی داشته باشد باید رنگی را انتخاب کنید که هم رنگ پوست گردنتان باشد تا کاملأ طبیعی به نظر بیاید .  راز دیگر برای انتخاب رنگ درست این است که اگر پوست تان سبزه است از کرم پودر هایی که تن رنگ زرد دارند استفاده کنید و اگر رنگ پوست شما سفید است کرم پودرهایی را انتخاب کنید که تن رنگ صورتی دارند و اگر پوست شما تیره است کرم پودرهایی که تن رنگ قرمز دارند برای شما مناسب می باشند.
حتمأ توجه داشته باشید که کرم پودری که می خرید مرطوب کننده باشد و دارای مواد لازم برای تقویت پوست باشد زیرا کرم پودر چیزی است که هر روز روی پوست تان قرار می گیرد پس چه بهتر که پوست را تغذیه کند . کرم پودر بهتر است مات باشد تا براق ولی دقت کنید که هم مات باشد و هم مرطوب کننده زیرا اکثر کرم پودرهای مات خشک هستند و فاقد ماده مرطوب کننده پوست می باشند . حتمأ از کرم پرایمر زیر کرم پودر استفاده کنید زیرا پرایمر مثل بتونه ناصافی های پوست را می پوشاند و آنرا صاف و یک دست نشان می دهد همچنین باعث می شود که کرم پودر دوام بیشتری روی پوست داشته باشد.
بهترین وسیله برای زدن کرم پودر روی پوست انگشتان شما می باشند زیرا کاملأ روی آن کنترل دارید . برای زدن کرم پودر اول از پیشانی شروع کنید سپس روی بینی و گونه ها را بمالید بعد همه صورت را بزنید پشت پلک ها و زیر چشم ها و گوشه های درونی چشم ها را فراموش نکنید .  بعد از مالیدن کرم پودر کمی پودر روی گونه ها و بینی بزنید و اگر جای جوش و خراشیدگی یا ماه گرفتگی دارید روی آنرا با کانسیلر بپوشانید بعد روی آنرا پودر بزنید .
در آب و هواهای مختلف و فصل های متفاوت از کرم پودرهای مختلف استفاده کنید مثلأ در هوای گرم تابستان از کرم پودر های مایع و رقیق استفاده نکنید زیرا در اثر حرارت آب شده روی صورت میدود و در هوای سرد زمستان از کرم پودرهای غلیظ تر و مرطوب کننده استفاده کنید و اگر پوست شما چرب است در همه فصول از کرم پودرهایی که بدون چربی هستند استفاده کنید.

شنبه 6/7/1392 - 15:43
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته