• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
    نام مرجع :
    تعداد در صفحه :
مسئله شماره:1330
اگر قصد دارد در محلي كه وطن اصيلش نيست مدتي بماند و بعد به جاي ديگر رود، آن جا وطن او حساب نمي شود.
مسئله شماره:1331
آیت الله گلپایگانی: جايي را كه انسان محل زندگي خود قرار داده و ماندن خود را در آن جامحدود به مقدار معين نكرده ، و مثل كسي كه آن جا وطن او است در آن جا زندگي مي كند كه اگر مسافرتي براي او پيش آيد، دوباره به همان جا برمي گردد، اگر چه قصد نداشته باشد كه هميشه در آن جا بماند، وطن او حساب مي شود. تا انسان قصد ماندن هميشگي در جايي كه غير وطن اصلي خودش است نداشته باشد وطن او حساب نمي شود مگر آن كه بدون قصد ماندن آن قدر بماند كه مردم بگويند اين جا وطن او است .
مسئله شماره:1332
كسي كه در دو محل زندگي مي كند مثلا شش ماه در شهري و شش ماه در شهرديگر مي ماند، هر دو وطن او است . و اگر بيشتر از دو محل را براي زندگي خوداختيار كرده باشد آیت الله گلپایگانی: همه آنها وطن او حساب مي شود. اشكال دارد و بايد احتياط مراعات شود.
مسئله شماره:1333
در غير وطن اصلي و وطن غير اصلي كه ذكر شد در جاهاي ديگر اگر قصداقامه نكند نمازش شكسته است چه ملكي در آن جا داشته باشد يا نداشته باشد وچه در آن جا شش ماه مانده باشد يا نه .
مسئله شماره:1334
اگر به جايي برسد كه وطن او بوده و از آن جا صرف نظر كرده نبايدنماز را تمام بخواند، اگر چه وطن ديگري هم براي خود اختيار نكرده باشد.
مسئله شماره:1335
مسافري كه قصد دارد ده روز پشت سرهم در محلي بماند، يا مي داند كه بدون اختيار ده روز در محلي مي ماند، در آن محل بايد نماز را تمام بخواند.
مسئله شماره:1336
مسافري كه مي خواهد ده روز در محلي بماند لازم نيست قصد ماندن شب اول يا شب يازدهم را داشته باشد و همين كه قصد كند از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم بماند بايد نماز را تمام بخواند، و همچنين اگر مثلا قصدش اين باشد كه از ظهر روز اول تا ظهر روز يازدهم بماند، بايد نماز را تمام بخواند.
مسئله شماره:1337
مسافري كه مي خواهد ده روز در محلي بماند در صورتي بايد نماز را تمام بخواند كه تمام ده روز را در يك جا بماند، پس اگر بخواهد مثلا ده روز در نجف و كوفه يا در تهران و شميران بماند بايد نماز را شكسته بخواند.
مسئله شماره:1338
مسافري كه مي خواهد ده روز در محلي بماند آیت الله گلپایگانی: بايد از اول قصد ماندن ده روز در آن محل يا توابع آن مانند باغها وبساتين را داشته باشد، و اگر از اول قصد بيرون از آن محل و توابع آن را داشته باشد هر چند به حد ترخص نرسد، بايد شكسته بخواند. اگر از اول قصد داشته باشدكه در بين ده روز به اطراف آن جا برود چنانچه جايي كه مي خواهد برود خطه سور بلداقامت يا از بساتين و مزارع و باغات اطراف آن باشد به مقداري كه رفتن به آن جامنافي با صدق و اقامت در بلد نباشد بايد در تمام ده روز نماز را تمام بخواندولي چنانچه بخواهد تا كمتر از چهار فرسخ برود چنانچه در نيت او باشد كه دربين ده روز فقط يك مرتبه برود و بيش از دو ساعت رفتن و برگشتن را طول ندهد، درهمه ده روز بايد نمازش را تمام بخواند.
مسئله شماره:1339
مسافري كه تصميم ندارد ده روز در جايي بماند مثلا قصدش اين است كه اگررفيقش بيايد يا منزل خوبي پيدا كند ده روز بماند بايد نماز را شكسته بخواند.
مسئله شماره:1340
كسي كه تصميم دارد، ده روز درمحلي بماند، اگر چه احتمال بدهد كه براي ماندن او مانعي برسد در صورتي كه مردم به احتمال او اعتنايي نكنند بايد نمازرا تمام بخواند.
مسئله شماره:1341
اگر مسافر بداند كه مثلا ده روز يا بيشتر به آخر ماه مانده و قصد كند كه تا آخر ماه در جايي بماند بايد نماز را تمام بخواند ولي اگر نداند تا آخر ماه چقدر مانده و قصد كند كه تا آخر ماه بماند، آیت الله گلپایگانی: و بعدا نيز علم پيدا نكند كه تا آخر ماه ده روز است ، بايد نماز راشكسته بخواند... بايد نماز را شكسته بخواند اگرچه از موقعي كه قصد كرده تا آخر ماه ده روز يا بيشتر باشد.