• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1284روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

یکی از عوارض دیابت نوع 2 رتینوپاتی دیابتی است

از نظر پیشگیری و درمان، مهم‌ترین اقدامی که می توانید انجام دهید، حفظ سطوح قند خون در محدوده هدف سالم است.
اگر به دیابت نوع 2 مبتلا باشید، تردیدی وجود ندارد که با عوارض ناشی از سطوح بالای قند خون آشنا هستید. یکی از این عوارض رتینوپاتی دیابتی است.

 

پیشگیری از نابینایی دیابتی

رتینوپاتی به واسطه آسیب دیدن شبکیه چشم رخ می دهد و شایع‌ترین دلیل نابینایی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شود.

از نظر پیشگیری و درمان، مهم‌ترین اقدامی که می توانید انجام دهید، حفظ سطوح قند خون در محدوده هدف سالم است. اما فراتر از آن، پژوهش ها نشان داده اند که چند اقدام دیگر می توانند محافظت هرچه بیشتر را امکانپذیر کنند.

 

تاورین

تاورین (Taurine) فراوان‌ترین اسید آمینه در شبکیه چشم است و پژوهشگران بر این باورند که کمبود آن به انحطاط گیرنده نور منجر می شود. بدن می تواند این اسید آمینه را تولید کند، از این رو هرگز به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته نشده است.

با این وجود، پژوهشگران کشف کرده اند که سطوح بالای قند خون به صورت مزمن موجب تهی شدن از تاورین در افراد مبتلا به دیابت های نوع 1، نوع 2، و بارداری می شود.

 

 

رتینوپاتی به واسطه آسیب دیدن شبکیه چشم رخ می دهد

 

چندین مطالعه روی حیوانات نشان داده اند که تاورین آهنگ توسعه رتینوپاتی را کند می کند، واکنش های منفی که در سلول های شبکیه رخ می دهند را تضعیف می کند و از انحطاط سلول های شبکیه پیشگیری می کند.

در این مرحله، حداقل از نظر رتینوپاتی هیچ گونه مطالعه انسانی صورت نگرفته است. اما خبر خوب این است که تامین تاورین مورد نیاز در بیماران مبتلا به دیابت نشان داده است که سوخت و ساز گلوکز و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، از این رو می تواند روشی برد/برد برای شما باشد.

دوز پیشنهاد شده برای استفاده از مکمل از 1.5 تا 3 گرم در روز بوده است.

 

لوتئین و زاکسنتین

آسیب اکسیداتیو بخش مرکزی شکل گیری و پیشرفت رتینوپاتی محسوب می شود و این زمانی است که دو آنتی اکسیدان لوتئین و زاکسنتین برخی فواید جالب توجه خود را ارائه می کنند.

طی یک مطالعه مشخص شد بیماران مبتلا به دیابت که روزانه و به مدت 36 هفته 10 میلی گرم مکمل لوتئین دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی بهبود قدرت بینایی خود را تجربه کردند. در مطالعه ای دیگر، به بیماران ترکیبی از 6 میلی گرم لوتئین و 0.5 میلی گرم زاکسنتین داده شد و در نهایت نتایج مثبت مشابهی کسب شد: برخی جنبه های بینایی بهبود یافت.

این آنتی اکسیدان ها نه تنها به روند درمان کمک می کنند، بلکه برخی آزمایشات نشان داده اند که در درجه نخست می توانند از ابتلا به رتینوپاتی پیشگیری کنند.

 

 

آسیب دیدن شبکیه چشم

 

آنتی اکسیدان های ترکیبی/ کوآنزیم Q10

طی یک مطالعه پژوهشگران به بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی یک مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی حاوی پیکنوگنول 50 میلی گرم، ویتامین E 30 میلی گرم و کوآنزیم Q10 20 میلی گرم، به شکل یک قرص در روز و طی شش ماه دادند. و نتایج امیدبخش بودند...

هم استرس اکسیداتیو و هم ضخامت ماکولای مرکزی به طور قابل توجهی کاهش یافته و قدرت بینایی کلی بیماران بهبود یافت.

 

مطالعه ای دیگر با حضور سه گروه از بیماران مبتلا به دیابت که به صورت تصادفی دسته بندی شده بودند، انجام شد. به گروه اول روزانه کوانزیم Q10 400 میلی گرم داده می شد؛ به گروه دوم یک مکمل آنتی اکسیدان ترکیبی (لوتئین، ویتامین C، زاکسنتین، ویتامین E، روی) داده می شد و گروه سوم دارونما دریافت می کردند. بار دیگر نتایج امیدبخش بودند...

 

دو گروهی که کوآنزیم Q10 و مکمل ترکیبی مصرف کرده بودند بهبود قابل توجه در توانایی سرکوب استرس اکسیداتیو و عادی سازی وضعیت آنتی اکسیدانی را نشان دادند، که به معنای دستیابی به تعادل اکسیدان ها/آنتی اکسیدان ها برای پیشگیری از آسیب بیشتر بود.

 

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:33
سلامت و بهداشت جامعه


 

لنزها می‌توانند قرمزی، لک، عدم تحمل، خارش، سوزش و اشک ریزش ایجاد کنند

 

بعضی افراد نمی‌توانند از عینک استفاده کنند و لنز،‌ این امید را برای آنان به‌وجود می‌آورد که بتوانند عینک خود را بردارند.

 

علت استفاده از لنز چیست؟

25 درصد افراد دارای عینک از لنز استفاده می‌کنند. در ضمن، لنز کمک می‌کند میدان دید فرد بیشتر شود چون عینک میدان دید فرد را کاهش می‌دهد. در مواردی که نمره دو چشم مساوی نباشد، لنز تماسی کمک‌کننده است.

 

برای عیوب انکساری می‌توان از لنز استفاده کرد؟

آیا برای نزدیک‌بینی، دوربینی،‌پیرچشمی و آستیگماتیسم که از عیوب انکساری هستند، می‌توان از لنز استفاده کرد؟

آستیگماتیسم که به اشکال قرنیه مربوط است، با لنز بهبود می‌یابد، اما اگر آستیگماتیسم مربوط به اشکالات داخل چشم باشد با لنز بهبود نمی‌یابد و تشخیص آن با پزشک است .در بعضی موارد، لنز می‌تواند هم در اصلاح آستیگماتیسم و هم در اصلاح نمره عینک موثر باشد.

 

آیا برای سالمندان لنز مخصوص وجود دارد؟

بله، اما در ایران استفاده از آن شایع نیست. ما لنز‌هایی داریم که هم برای دید دور است، هم برای مطالعه، مثل عینک دوکانونه. لنز دوکانونه هم داریم برای کسی که می‌خواهد دور و نزدیک را ببیند.

 

اگر فرد به‌طور اشتباه، لنز را بزند، چه مشکلی پیش می‌آید؟

با چند بار پلک زدن، لنز سر می‌خورد و سر جای خود می‌رود. اگر لنزهای دوکانونه و آستیگماتیسم اشتباه گذاشته شود، در عرض یک تا دو دقیقه با حرکات چشم به جای خودش برمی‌گردد.

 

 

لنز کمک می‌کند میدان دید فرد بیشتر شود چون عینک میدان دید فرد را کاهش می‌دهد

 

آیا می‌توان لنز زیبایی یا رنگی را خودسرانه تهیه کرد؟

لنز تماسی به گونه‌ای است که هنگام استفاده از خلل وفرج آن اکسیژن عبور می‌کند، چون اگر خون به قرنیه نرسد، ناراحتی در چشم ایجاد می‌شود، اما لنز‌های رنگی این‌طور نیستند یعنی از لنز رنگی اکسیژن عبور نمی‌کند. پس توصیه می‌شود افراد از لنز رنگی کمتر استفاده کنند یا وقتی استفاده می‌کنند، مدت آن کوتاه باشد. افراد باید بدانند لنز رنگی با لنز معمولی فرق می‌کند و باید زمان مصرف آن ر ا کوتاه کنند. لنز درمانی را می‌توان صبح تا شب استفاده کرد و این مدت قابل تحمل است، اما از لنز رنگی می‌توان در مهمانی یا عروسی حداکثر به مدت چهار ساعت استفاده کرد. اگر از لنز رنگی بیشتر از این استفاده شود، چشم آسیب می‌‌بیند.

 

ناراحتی ناشی از لنز چیست؟

لنزها می‌توانند قرمزی، لک، عدم تحمل، خارش، سوزش و اشک ریزش ایجاد کنند. فردی که لنز دارد، باید هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه کند و معاینه شود و اگر مشکل دارد، استفاده از لنز را کم یا متوقف کند.

 

چگونه می‌توان از لنز نگهداری کرد؟

کسی که لنز دارد، باید در کیف خود جالنزی و مایع لنز داشته باشد زیرا در طول روز ممکن است با باد و گردوغبار تماس داشته باشد و اینها داخل چشم برود. گردوغبار می‌تواند به قرنیه بچسبد و اگر کثیف و عفونی باشد در لنز عفونت ایجاد می‌کند. بنابراین باید این مواد همراه فرد باشد و هروقت احساس کرد گردوغبار داخل چشم رفته، لنز را دربیاورد و شست‌وشو دهد، چشم را تمیز کند و دوباره لنز را داخل چشم بگذارد. اگر با این اقدام، مشکل رفع شد که هیچ، اما اگر خوب نشد، نشان می‌دهد، عفونتی در کار است که در این حالت باید سریع به پزشک مراجعه کند.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:32
سلامت و بهداشت جامعه


 

فیبریلاسیون دهلیزی می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد

 

دریچه های قلب برای هدایت جریان خون در مسیر درست و جلوگیری از بازگشت آن اهمیت دارند. هنگامی که یک یا تعداد بیشتری از این دریچه ها دچار نقص می شوند، فشار بر عضله قلب افزایش می یابد.

تپش قلب و تنگی نفس ممکن است در برخی از شرایط پزشکی به همراه هم رخ دهند. این شرایط به طور معمول نیازمند توجه پزشکی فوری هستند.

 

چه چیزی موجب تپش قلب و تنگی نفس می‌شود؟

تپش قلب می تواند به عنوان ضربان قلب قابل توجه و مشهود تعریف شود. افراد اغلب در تعریف این شرایط می گویند که قلبم در حال بیرون آمدن از سینه است. این نشانه هشداردهنده می تواند بی ضرر باشد.

 

از سوی دیگر، تنگی نفس به واسطه شرایط پزشکی مختلفی شکل می گیرد. درمان تا حد زیادی به دلایل نشانه ها بستگی دارد. در ادامه چند دلیل که در پس این دو نشانه قرار دارند، ارائه شده اند.

هنگامی که تپش قلب و تنگی نفس به همراه هم رخ می دهند دلایل احتمالی چنین شرایطی محدود هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بیماری عروق کرونر

این بیماری زمانی شکل می گیرد که یک پلاک در شریان های تغذیه کننده قلب تشکیل شود.این شرایط محدود شدن جریان خون به قلب را موجب می شود و این به معنای دریافت اکسیژن و مواد مغذی کمتر توسط عضله قلب است. از دیگر علائم شایع بیماری عروق کرونر قلب می توان به درد قفسه سینه (آنژین)، ضربان قلب سریع، حالت تهوع، و تعریق اشاره کرد. درد قفسه سینه ممکن است با خوردن یک وعده غذایی بزرگ، تجربه هیجان یا استرس یا قرار گرفتن در معرض آب و هوای سرد شکل بگیرد.

 

 

تپش قلب می تواند به عنوان ضربان قلب قابل توجه و مشهود تعریف شود

 

آریتمی

قلبی سالم و عادی با یک ریتم خاص کار می کند. اگر در این ریتم اختلالاتی وجود داشته باشند، باید به پزشک مراجعه کنید. از دیگر نشانه های آریتمی قلبی می توان به سرگیجه، غش کردن، خستگی، و احساس ناراحتی در سینه اشاره کرد.

 

نارسایی قلبی

این شرایط پزشکی به عنوان ناکارآمدی عملکرد قلب تعریف می شود. خون با سرعتی آهسته تر در سراسر بدن پمپ می شود. این شرایط به عوارض دیگری در اندام هایی که به میزان کافی اکسیژن و مواد مغذی دریافت نمی کنند، منجر می شود.

 

نارسایی قلبی می تواند در واکنش به یک حمله قلبی یا دیگر بیماری های زمینه ای که فشار مضاعفی را بر قلب وارد می کنند، مانند دیابت، بیماری کلیوی یا فشار خون بالا شکل بگیرد. افزون بر تپش قلب و تنگی نفس، از دیگر علائم نارسایی قلبی می توان به سرفه ای که موجب تولید خلط سفید رنگ می شود، سرگیجه، حالت تهوع، درد قفسه سینه، خستگی شدید و افزایش وزن ناگهانی اشاره کرد.

 

فیبریلاسیون دهلیزی

این بیماری یک نوع آریتمی قلبی است. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. از دیگر علائم آن می توان به کمبود انرژی، ناراحتی در ناحیه سینه، و سبکی سر اشاره کرد.

 

بیماری دریچه قلب

دریچه های قلب برای هدایت جریان خون در مسیر درست و جلوگیری از بازگشت آن اهمیت دارند. هنگامی که یک یا تعداد بیشتری از این دریچه ها دچار نقص می شوند، فشار بر عضله قلب افزایش می یابد. از دیگر علائم بیماری دریچه قلب می توان به سرگیجه و احساس فشار در سینه اشاره کرد. اگر این شرایط به نارسایی قلبی منجر شود، فرد ممکن است افزایش وزن ناگهانی به همراه تورم در نواحی قوزک پاها یا شکم را تجربه کند.

 

 

از دیگر نشانه های آریتمی قلبی می توان به سرگیجه، غش کردن اشاره کرد

 

دلایل غیر قلبی تپش قلب و تنگی نفس

حملات هراس

اگر تپش قلب به همراه احساس اضطراب و استرس شکل می گیرد، احتمال تجربه یک حمله هراس وجود دارد. از دیگر نشانه های این شرایط می توان به تعریق بیش از حد، حال تهوع، و لرزش بدن اشاره کرد. این حملات زندگی فرد را در معرض تهدید قرار نمی دهند و در برخی موارد دریافت کمک روانی به همراه دارو می تواند در غلبه بر حملات هراس به شما کمک کند.

 

داروها

تپش قلب می تواند عارضه جانبی مصرف برخی داروها باشد، که از آن جمله می توان به داروهای مورد استفاده برای درمان آسم و اختلالات تیروئید اشاره کرد.

 

دلایل مرتبط با شرایط زنان

بارداری، یائسگی و قاعدگی ممکن است به واسطه نوسانات هورمونی موجب تپش قلب شوند. تپش قلب به طور معمول کوتاه مدت بوده و با ایجاد تعادل در سطوح هورمون متوقف می شود.

 

عوامل سبک زندگی ناسالم

برخی افراد متوجه شده اند که سطوح بالای استرس، سطوح بیش از حد کافئین، سیگار کشیدن، مصرف الکل یا مواد مخدر ممکن است زمینه ساز تپش قلب و تنگی نفس شوند.

 

شرایط پزشکی دیگر

تب بالا، فشار خون پایین، کم خونی، سطوح پایین قند خون یا پرکاری تیروئید می توانند به تپش قلب منجر شوند.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:31
سلامت و بهداشت جامعه

 

یک مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان بر ضرورت فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش مردم نسبت به نان تأکید کرد و گفت: ما آمادگی داریم همسو با کارخانه‌ها در نهادینه کردن استفاده از نان سبوس‌دار و کم‌نمک گام برداریم.
 
به گزارش جام جم آنلاین، محمد کاظم‌زاده با اشاره به اینکه کیفیت آرد و نان در جایگاه مطلوبی قرار ندارد، اظهار داشت: متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مردم را با آرد سالم آشنا کنیم و مطالبات مردم را برآورده سازیم.

وی با توجه به نگاه فرابخشی در خصوص رساندن غذای سالم به سفره شهروندان افزود: ارتباط بیشتر سازمانها، شناسایی و بررسی مشکلات موجود و در مجموع تعهد استانی می‌تواند شرایط بهتری را برای دریافت نان سالم فراهم سازد.

کاظم‌زاده با بیان اینکه آموزش به مردم در مورد مصرف نان تیره‌تر به‌عنوان نان سالم نیازمند آگاه‌سازی و تغییر در فرهنگ مردم است، گفت: معاونت غذا و دارو آمادگی دارد همسو با کارخانه‌ها در نهادینه کردن استفاده از نان سبوس‌دار و کم‌نمک گام بردارد.

نان تیره‌تر، گویای غنی‌تر و سالم‌تر بودن است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، با تأکید بر پیشبرد آرد تولیدی کارخانه‌ها به‌سمت سالم‌سازی گفت: معاونت غذا و دارو نیز با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای به‌ویژه صدا و سیما این بینش را به مردم خواهد داد که نان تیره‌تر، گویای غنی‌تر و سالم‌تر بودن آن است.

کاظم‌زاده در وبدا افزود: نگاه مدیریت غذا به کارخانه‌ها نگاه حمایتی است و همه تلاش ما تحقق سلامت مردم و بالا بردن کیفیت محصولات غذایی به‌ویژه نان است.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:29
سلامت و بهداشت جامعه

شاید دانستن این نکته که استفاده بیش از حد از اینترنت ممکن است چه بلاهایی برسر مغزتان بیاورد, باعث شود که کمتر از اینترنت کمک بگیرید!
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرآنلاین، «نیکلاس کار» درباره کتابش با عنوان « کم عمق: چطور اینترنت مغز ما را تغییر می‌دهد» از تاثیر فرسایشی تکنولوژی بر توانایی تمرکزش می‌نویسد:« زمانی من یک شیرجه رو عمیق در دریای کلمات بودم، اما حالا با جت اسکی روی آن‌ها اسکی می‌کنم».

روانشناسان هم از تاثیر عمیق این رخداد بر شیوه تفکر و مغز ما سخن می‌گویند. نخستین تاثیرش همان‌طور که نویسنده کتاب تحسین شده کم عمق می‌گوید بر توانایی تمرکز ما است. حالا زندگی ما و مغز ما چنان به تکنولوژی وابسته است که نمی‌توانیم برای چند لحظه مناسب فکر آن‌ها را مغزمان بیرون کنیم.

محققان در تحقیقی دریافته‌اند، نسلی که در آستانه قرن بیست و یکم به سن و سال نوجوانی رسیده از سالمندان فراموش‌کار تر است. انتقال اطلاعات از ذهن خودآگاه به حافظه بلند‌مدت نیازمند فرآیند با همراهی زمان و تمرکز حواس است. ما درباره اطلاعات براساس اهمیتشان دوباره می‌اندیشیم و در مغزمان آن‌ها را می‌شنویم و آن را از طریق موضوعات مرتبط به یاد می‌آوریم.

یک مطالعه که توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده نشان می‌دهد، وقتی مردم فکر می‌کنند می‌توانند اطلاعات را از روی اینترنت به دست بیاورند، دیگر تمایلی برای به خاطر سپردن آن ندارند. اما این تاثیر تنها به اطلاعات ختم نمی‌شود و آن‌طور که مشخص شده تکنولوژی حتی مغز ما را هم تغییر می‌دهد. در حالی‌که به نظر می‌رسد جهان مجازی به ما کمک کرده تا تبدیل به موجوداتی چند وجهی و چند مسئولیتی شویم، اما این رخداد قیمت خودش را دارد. مثلا تحقیقات اخیر به وسیله MRI نشان داده مغز افرادی که زیاد به اینترنت سروکار دارند، شبیه مغز کسانی است که به مواد مخدر معتادند.

 

مطالعه MRI نشان می‌دهد که چطور جستجوی اینترنتی سیستم شبکه عصبی مغز را درگیر می‌کند. عکس سمت چپ فعالیت مغز در هنگام خواندن کتاب را نشان می‌دهد و عکس سمت راست فعالیت مغزی فرد در حین جستجوی اینترنتی. فعالیت نخست اعصاب کمتری را به طور عمیق و فعالیت بعدی اعصاب بیشتری را به طور سطحی درگیر می‌کند. مطالعه نشان می‌دهد این رخداد باعث تغییر در ارتباطات عصبی مغز ما می‌شود.

حتی یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که گرفتن دسترسی اینترنت به برخی افراد باعث بروز مشکلات روحی و جسمی جدی در آن‌ها خواهد شد. مطالعه MRIروی مغز کاربران فیس‌بوک نشان می‌دهد مغز این افراد به طور غیر معمول به مسائل مربوط به دیگران اهمیت می‌دهد و نقاط مربوط در مغز آن‌ها از افراد معمولی فعال تر‌است. مطالعه کارازمایی بالینی این فراد نشان می‌دهد حس حسادت در این افراد بیشتر است که با مطالعه MRI همخوانی دارد. همچنین مطالعه‌ای که دانشگاه استنفورد انجام شد نشان می‌دهد مغز افرادی که به طور مستمر در جریان اطلاعات الکترونیکی هستند، در تمرکز و به خاطر آوردن دچار مشکل است.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:28
سلامت و بهداشت جامعه

 

برای تهیه دمنوش آرام‌بخش سنبل الطیب، ریشه خشک شده سنبل الطیب را بشویید و مقداری معین آب جوش به آن اضافه کنید سپس بگذارید این محلول به مدت 15 الی 20 دقیقه دم بکشد تا ترکیبات شیمیایی آرام‌بخش این گیاه آزاد شود.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نوشیدن دمنوش‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار مفید است و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف دارند.


سنبل الطیب یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی است که مصرف صحیح آن تقویت اعصاب، کاهش استرس و افزایش آرامش را به همراه دارد. این گیاه برای تولید دارو‌های شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس برای آشنایی با خواص دارویی این دمنوش با ما همراه باشید.

خواص گیاه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب دارای طبع گرم و خشک است. این گیاه اثر ضد تشنج دارد، در رفع تب و ناراحتی‌های عصبی مفید و ضد اسپاسم و آرام‌بخش است. بی‌خوابی را درمان می‌کند و سبب از بین بردن کِرم معده و روده می‌شود. در درمان میگرن موثر است و دلهره، تشویش و نگرانی را برطرف می‌کند. گرد گیاه سنبل الطیب زخم‌ها را التیام می‌بخشد.

گیاه سنبل الطیب در تهیه دارو‌های مسکن، قلبی، ضداضطراب، میگرن، تشنج و درد کاربرد دارد.

نحوه مصرف دمنوش سنبل الطیب

برای تهیه دمنوش آرام‌بخش سنبل الطیب، ریشه خشک شده سنبل الطیب را بشویید و مقداری معین آب جوش به آن اضافه کنید سپس بگذارید این محلول به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد تا ترکیبات شیمیایی آرام‌بخش این گیاه آزاد شود.

در صورت تمایل می‌توان از ۱۵ گرم سنبل الطیب و ۱۵ گرم گل گاوزبان به همراه یک عدد لیموعمانی برای تهیه دمنوش آرام‌بخش استفاده کرد. نوشیدن این دمنوش حداقل نیم ساعت قبل از خواب بسیار مفید است.

عوارض استفاده از سنبل الطیب

از آنجایی‌که سنبل الطیب برای کلیه مضر است باید آن را با کتیرا مصرف کرد. استفاده از این گیاه در برخی افراد عوارض جانبی نظیر سردرد، نا آرامی و حتی بی‌خوابی را به همراه دارد.


به علت اینکه این گیاه بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد، در مواردی که فرد نیاز به بیهوشی داشته باشد، تداخل این گیاه با دارو‌های بیهوشی اثر بدی روی بیمار می‌گذارد بنابراین باید حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی مصرف این گیاه قطع شود همچنین در استفاده از گیاه سنبل الطیب در دوران بارداری و شیردهی باید احتیاط شود.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:27
سلامت و بهداشت جامعه

 


پژوهشگران دانشگاه تگزاس بتازگی دریافتند پوسته‌ هسته آووکادو دارای خواص درمانی و کاربردهای فراوانی در صنعت ساخت لوازم آرایشی است. در این پژوهش، ابتدا پوسته خشک‌شده 300 هسته آووکادو پودر شد و پودر حاصل که حدود 600 گرم بود، به‌روش کروماتوگرافی گازی ‌ـ ‌طیف‌سنجی جرمی مورد بررسی قرار گرفت تا تمام ترکیبات شیمیایی موجود در پوسته و هسته آووکادو آشکار شود.
 
به گزارش جام جم،نتایج این بررسی نشان داد پوسته هسته آووکادو دارای الکل بِهِنیل است که در ساخت داروهای ضدویروسی کاربرد دارد. پژوهشگران همچنین مشاهده کردند پوسته هسته آووکادو دارای هِپتاکوزان است که می‌تواند از رشد سلول‌های تومور جلوگیری کند و نیز از مقادیری دودِکانوئیک اسید برخوردار است که از خطر ابتلا به تصلب شرایین می‌کاهد.

افزون بر اینها، پژوهشگران از وجود بیس فتالات در موم هسته آووکادو خبر دادند که به‌عنوان نرم‌کننده در ساخت لوازم آرایشی کاربرد دارد.

البته نتایج فوق به این معنی نیست که از فردا می‌توانید پوسته هسته آووکادو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید! پژوهشگران با وجود شناسایی ترکیبات سازنده پوسته هسته آووکادو هنوز در تلاشند راهکارهای بهره‌گیری از این ترکیبات را در مصارف صنعتی کشف کنند، اما از خودِ میوه آووکادو که سرشار از خواص تغذیه‌ای است، نباید غافل شد.

صد گرم از این میوه مغذی، مقادیر قابل‌توجهی ویتامین‌ و مواد معدنی دارد. به‌علاوه، با مصرف هر صد گرم آووکادو حدود 160 کالری، دو گرم پروتئین و 15 گرم چربی‌های مفید به بدن می‌رسد. چربی موجود در این میوه، از نوع اسیدهای چرب غیراشباعی است که به‌طور مثال در روغن زیتون یافت می‌شود، با این حال مصرف روزانه یک عدد آووکادوی کامل کمی زیاده از حد است.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:25
سلامت و بهداشت جامعه


با کاهش دما، شدت پدیدار شدن آکنه نیز در برخی افراد افزایش می‌یابد. در حقیقت، فصل پاییز و افت دما می‌تواند یکی از دلایل پنهان مواجهه با آکنه باشد.
 
به گزارش جام جم انلاین، عصر ایران در برگردان نوشتاری از «ریدرز دایجست» نوشت: «فصل تابستان به پایان رسیده و به تازگی وارد فصل پاییز شده‌ایم اما به رغم تمام زیبایی ظاهری پاییز که شامل جشنواره‌ای از رنگ‌‌های جذاب می‌شود، آب و هوای این فصل می‌تواند برای برخی افراد به شکل‌گیری مشکلی بزرگ منجر شود؛ ظهور غیر قابل توضیح آکنه.

با کاهش دما شدت پدیدار شدن آکنه نیز در برخی افراد افزایش می‌یابد. در حقیقت، فصل پاییز و افت دما می‌تواند یکی از دلایل پنهان مواجهه با آکنه باشد.

دماهای سرد، بادهای شدید و رطوبت کم موجب خشکی پوست می‌شوند اما به نظر می‌رسد پوست پیام را به درستی دریافت نمی‌کند زیرا به تولید چربی که موجب آکنه می‌شود، ادامه می‌دهد و سلول‌های مرده و بدون آب پوست و باکتری‌ها را زیر پوست به دام می‌اندازد. این شرایطی عالی برای بروز آکنه‌های جدید است. پدیدار شدن آکنه لزوما تنها به ناحیه صورت انسان محدود نمی‌شود و در دیگر نقاط بدن نیز می‌توانید شاهد شکل‌گیری آنها باشید.

پس برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه یک بار برای همیشه چه کاری می‌توان انجام داد؟ کارشناسان استفاده از یک لایه‌بردار پوست برای از بین بردن سلول‌های مرده و آلودگی به همراه استفاده از یک مرطوب کننده در راستای محافظت از پوست صورت در برابر هوای خشک و سخت پاییز و زمستان را توصیه می‌کنند.»

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:24
سلامت و بهداشت جامعه

 

آلزایمر یکی از بیماری‌های ترسناک، اما شایع در عصر مدرن است که براساس پژوهش‌ها در چند سال آینده به یک اپیدمی جهانی تبدیل می‌شود.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن آمریکا، به تازگی موفق به کشف ژنی به نام‌ ای پی او‌ای چهار (ApoE۴) شده اند که در صورت وجود در بدن یک فرد می‌تواند ضریب ابتلای او به بیماری آلزایمر را تا ۱۲ درصد افزایش دهد.

این ژن جهش یافته اولین بار در سال ۱۹۹۳ کشف شده و اکنون دانشمندان دریافتند ApoE۴، باعث آسیب مغزی به گره‌های پروتئین در نورون‌های مغزی شده و فرد را دچار بیماری آلزایمر می‌کند.

با این کشف جدید دانشمندان امیدوار هستند بتوانند درمان جدیدی برای این بیماری مرگبار پیدا کنند، براساس آمار‌های انجمن آلزایمر آمریکا، حدود پنج و نیم میلیون آمریکایی مبتلا به نوع پیشرفته بیماری آلزایمر هستند و این آمار در سال‌های آینده رشدی فزونی پیدا می‌کند.


کارشناسان با متوقف کردن عملکرد این ژن برروی موش‌های آزمایشگاهی شاهد کاهش نابودی مرگ سلول‌های مغزی و ترمیم بافت مناطق آسیب دیده شده اند.

محققان امیدوارند با ادامه آزمایش‌ها و با ساخت داروی مهار کننده ژن ApoE۴، دارویی مفید و بدون عارضه جانبی برای بیماران مبتلا به آلزایمر تا سال ۲۰۲۵ ساخته و روانه بازار‌های جهانی کنند.

کارشناسان این نتایج را با بررسی سطح خون و وجود ژن ApoE۴، در بیش از ۷۹ فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به دست آورده اند؛ بررسی در خصوص این ژن و اثر گذاری آن بر سلول‌های مغزی توسط دانشمندان در حال پیگیری و مطالعه است.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:19
سلامت و بهداشت جامعه


بله، حقیقت دارد! خوردن در هنگام نگرانی وزنمان را ممکن است افزایش دهد. در زمان تنش در واقع هورمون‌هایی آزاد شده‌اند و اثراتی بر چاقی بیشتر، و مصرف غذاهای دم دستی شیرین می‌گذارند.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان، بله، حقیقت دارد! خوردن در هنگام نگرانی وزنمان را ممکن است افزایش دهد. در زمان تنش در واقع هورمون‌هایی آزاد شده‌ و اثراتی بر چاقی بیشتر و مصرف غذاهای دم دستی شیرین می‌گذارند. پژوهشگران افزایش وزن را با میزان نگرانی افراد مرتبط می‌دانند و مطابق مطالعه انجمن روان‌شناختی امریکا، نشان می‌دهد که یک‌چهارم مردم امریکا سطحی برابر با هشت تا ده درجه دچار مشکل نگرانی و اضطراب هستند.


در واقع نگرانی و اضطراب ممکن است اشتها را خفه کند. بخشی در مغز به نام هیپوتالاموس، ماده کورتیکوتروپین آزاد می‌کند که سرکوب‌کننده اشتهاست. همچنین پیام‌هایی را به غده‌های آدرنال روی کلیه‌ها می‌فرستد تا هورمون اپینفرین (آدرنالین هم خوانده می‌شود) ترشح کنند. اپینفرین به بدن این امکان را می‌دهد که پاسخی در برابر تنش‌ها بروز دهد: یعنی یا بجنگد و مبارزه کند یا کوتاه بیاید، یک حالت فیزیولوژیکی افزایش یابنده که انسان را به طور موقت در حالتی از پرخوری قرار می‌دهد. اما اگر میزان تنش ادامه یابد، داستان تغییر می‌کند. غده‌های آدرنال هورمون دیگری به نام کورتیزول ترشح می‌کنند و کورتیزول اشتها را افزایش می‌دهد و ممکن است انگیزه را به طور کلی افزایش دهد که شامل افزایش انگیزه برای پرخوری هم خواهد بود.

وقتی یکی از مشکلات مسبب اضطراب و نگرانی به پایان می‌رسد، سطح کورتیزول در بدن کاهش می‌یابد، اما اگر مشکل کاهش نیابد همچنان سطح کورتیزول بالا باقی می‌ماند.

خوردن چربی و شیرینی

به نظر می‌رسد که اضطراب و نگرانی بر نوع سلیقه و انتخاب غذایی ما اثر می‌گذارد و مطالعات بی‌شماری انجام شده و می‌شود و بسیاری از آن‌ها بر روی حیوانات صورت گرفته است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پریشانی احساسی و فیزیکی، میزان مصرف غذاهای چرب یا شیرین یا هر دو را افزایش می‌دهد. سطح بالای میزان کورتیزول در ترکیب با میزان زیاد انسولین، مسئول این شرایط در بدن هستند.

سایر پژوهش‌ها پیشنهاد می‌کنند که گرلین، هورمون گرسنگی، نیز ممکن است در این زمینه نقشی ایفا کند. به نظر می‌رسد خوردن غذاهای چرب و شیرین اثر بازخوردی دارند که مانع فعالیت قسمت‌هایی از مغز می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد اضطراب و احساسات مرتبط می‌شوند. این گونه غذاها و خوراکی‌ها، غذاهایی در دسترس و راحتی هستند که به نظر می‌رسد با اضطراب و نگرانی مقابله می‌کنند. البته پرخوری تنها رفتار در زمان تنش نیست که باعث افزایش وزن می‌شود. مردم مضطرب و نگران میزان خوابشان کم می‌شود، کمتر ورزش می‌کنند و الکل بیشتری مصرف می‌کنند، همه این رفتارها در کنار هم، وزن را افزایش می‌دهند.

تفاوت زن و مرد در مواجهه با تنش‌ها و پرخوری

بعضی پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تفاوتی میان زنان و مردان در مواجهه با اضطراب و نگرانی وجود دارد. در شرایط نگران کننده، زنان بیشتر تمایل به خوردن غذا دارند و مردان تمایل به سیگار کشیدن بیشتر و مصرف الکل بیشتر(در جوامع مورد مطالعه).

مطالعه‌ای در فنلاند با بیش از پنج هزار شرکت کننده زن و مرد نشان می‌دهد که اضافه وزن با خوردن در شرایط نگران کننده‌ای مرتبط است که زنان با آن مواجه می‌شوند؛ در حالی که در مردان این گونه نیست.


پژوهشی در دانشگاه هاروارد گزارش کرد که اضطراب و نگرانی ناشی از کار و سایر انواع مشکلات با افزایش وزن در ارتباط است اما فقط در افرادی که در ابتدای این پژوهش نیز دچار اضافه وزن بودند.

نظریه‌ای در این رابطه است که تنش در افراد چاق، سطح انسولین را افزایش می‌دهد و وزن مرتبط با نگرانی در شرایط بالا بودن انسولین احتمال رخداد بیشتری دارد. میزان کورتیزولی که فرد در شرایط تنش‌زا ترشح می‌کند عاملی است که بر معادله افزایش وزن ناشی از چنین شرایطی ممکن است اثر بگذارد. در سال 2007، پژوهشگران انگلیسی پژوهشی را طراحی کردند که نشان داد افرادی که به نگرانی با سطح زیاد کورتیزول در شرایط آزمایشگاهی پاسخ می‌دهند، احتمال بیشتری دارد که به خوردن میان وعده مایل باشند نسبت به افرادی که سطح کورتیزول کمتری دارند.

مراحل مقابله با خوردن ناشی از تنش

هنگامی که نگرانی و اضطراب بر اشتهای فرد و وزن وی اثر می‌گذارد؛ این احتمال وجود دارد که بیشتر به سراغ یخچال و قفسه‌های آشپزخانه برود و به دنبال غذاهای شیرین و چرب بگردد. بنابراین غذاهای در دسترس مشکل ساز خواهند شد. در اینجا چند پیشنهاد دیگر برای کنترل این مشکل ارائه می‌شود.

مدیتیشن

مطالعات بی‌شماری نشان می‌دهد که مدیتیشن میزان نگرانی و اضطراب را کاهش می‌دهد، اگرچه بیشتر این پژوهش‌ها بر روی فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی متمرکز شده‌اند. همچنین مدیتیشن ممکن است به افراد در اینکه انتخاب‌های بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشند کمک کند. با تمرین، به مرور شخص یاد می‌گیرد توجه بیشتری بر میزان خوراکی شیرین و چربی که در دسترس دارد بکند و میزان مناسب آن را در درونش نهادینه کند.

ورزش

ورزش سخت، میزان کورتیزول را به صورت موقت افزایش می‌دهد اما به نظر می‌رسد که تمرین‌هایی با شدت کمتر میزان کورتیزول را کاهش می‌دهند. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا گزارش کرده‌اند که تمرین و ورزش—شامل همه انواع ورزش هاست—ممکن است برخی از اثرات منفی تنش‌ها را از بین ببرند.

حمایت‌های اجتماعی

دوستان، خانواده، و سایر منابع حمایت اجتماعی به نظر می‌رسد که اثرات تنش‌هایی را که تجربه می‌کنیم تا حدی تعدیل کرده و کاهش می‌دهند. مثلاً پژوهشی در این زمینه پیشنهاد می‌کند افرادی که در شرایط پرتنش کار می‌کنند، مانند افراد شاغل در بخش‌های اورژانس بیمارستان، اگر حمایت اجتماعی مناسب و کافی داشته باشند از سلامت بیشتری برخوردار خواهند بود.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:18
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته