• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1293روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه


 

مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که برخلاف تجویز پزشک شان مصرف آسپرین روزانه شان را متوقف می کنند در معرض ریسک افزایش آنی احتمال حمله قلبی و سکته هستند. 
به گزارش مهر، مصرف آسپرین با دوز پایین درمان استانداردی برای افراد در معرض ریسک بالای حمله قلبی یا سکته است.

 

دکتر یوهان ساندستروم، سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه آپسالا، در این باره می گوید: «گاهی اوقات افراد به دلیل عوارض جانبی مصرف آسپرین نظیر ناراحتی معده، و گاهی اوقات صرفا به دلیل فراموشی، داروی روزانه خود را مصرف نمی کنند.»

 

تیم تحقیق به منظور بررسی تاثیر ترک مصرف دوز پایین آسپرین بر این بیماران، گزارش بیش از ۶۰۰ هزار فرد بزرگسال سوئدی را که به خاطر پیشگیری از مشکلات قلبی-عروقی برایشان آسپرین تجویز شده بود، بررسی کردند.

 

محققان دریافتند بیمارانی که داروی شان را ترک می کنند در طول ۳ سال بعد ۳۷ درصد بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته قرار داشتند.

 

به گفته ساندستروم، «این یافته ها بر اهمیت پیروی از رژیم درمانی آسپرین، بخصوص برای افرادی که در حال حاضر دچار سکته یا حمله قلبی شده اند، تاکید دارد.»

 

مطالعات نشان داده اند که آسپرین بویژه برای این گروه از بیماران بسیار موثر است. توقف مصرف آسپرین، احتمال لختگی خون را افزایش می دهد. از اینرو محققان تاکید می کنند این گروه از بیماران بدون مشورت با پزشک مصرف داروی شان را قطع نکنند.

چهارشنبه 5/7/1396 - 12:15
سلامت و بهداشت جامعه

 


تحقیقات روی انسان‌ها ثابت کرده است که انسان‌های کوتاه قد دیرتر از سایر افراد پیر می‌شوند.
به گزارش  شبانه باشگاه خبرنگاران، تحقیقات ژنتیکی روی انسان‌ها خیلی از واقعیت‌ها را درباره آن‌ها مشخص کرده است و به تازگی از کوتاه قدها خبر داده است که می‌توانند بیشتر عمر کنند. نحقیقات ژنتیک ثابت کرده‌اند قد و جثه کوچک شانس بیشترى براى حمل ژن خاصى دارد كه سرعت پیرى را كاهش می‌دهد.

 

چهارشنبه 5/7/1396 - 12:14
سلامت و بهداشت جامعه


 

 

تحقیق جدید نشان می دهد درمان رادیوتراپی (پرتودرمانی) برای بیماران مبتلا به سرطان ریه تاثیر منفی بر سلامت قلب این افراد دارد. 
به گزارش مهر، به گفته محققان بخش علوم سرطان دانشگاه منچستر، رادیوتراپی می تواند نرخ بقاء افراد دریافت کننده این درمان را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

 

پرتودرمانی در درمان سرطان ریه نقش مهمی ایفا می کند و پیشرفت های تکنولوژی پرتوی، امکان ارائه دوزهای بیشتر به بخش بزرگی از بیماران را فراهم می سازد.

 

با این حال در طول دو سال گذشته، شواهد آشکار ساخته است که رادیواکتیویته قلب ناشی از رادیوتراپی، میزان مرگ و میر را افزایش می دهد.

 

دکتر آلن مک ویلیام، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تاثیر اشعه بر قلب بیماران تحت درمان با رادیوتراپی هنوز به خوبی مشخص نشده است.»

 

وی در ادامه می افزاید: «ما دریافتیم که اشعه می تواند فشار اضافی بر قلب داشته باشد و حتی مقادیر کمی از اشعه نیز ممکن است تاثیر داشته باشد. ما دریافتیم قسمت بالای قلب منطقه حساس به دوز اشعه است که اشعه اضافی می تواند امکان بقای بیمار را ضعیف تر کند.»

 

به گفته ویلیام، «بیماران دریافت کننده دوز بالاتر رادیوتراپی در این منطقه از قلب در مقایسه با بیماران دریافت کننده دوز پایین تر، ۲۰ درصد بیشتر در معرض ریسک مرگ زودهنگام هستند.»

 

یکی از دلایل اصلی افزایش این ریسک در بیماران مبتلا به سرطان ریه این است که تومورهای این افراد در مقایسه با سایر انواع سرطان های دیگر به قلب نزدیک تر است، از اینرو در حین رادیوتراپی، برخی از اشعه ها به شکل اجتناب ناپذیری به این عضو برخورد کرده و تاثیر منفی خواهند داشت.

 

محققان این مطالعه ۱۱۰۰ بیمار را از لحاظ محل برخورد اشعه به قلب و مدت زمان زنده ماندن شان مورد بررسی قرار دادند. آنها تشخیص دادند که قسمت فوقانی قلب به طور خاص حساسیت بیشتری به اشعه نسبت به سایر قسمت های بدن دارد.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:47
سلامت و بهداشت جامعه


یائسگی با چه علائمی در زنان آغاز می شود؟
مجموعه: بهداشت بانوان
 

 

یائسگی در زنان با یک تغییرات جسمی و روحی مختلفی همراه است

 

همان طور که بلوغ تدریجی است، یائسگی نیز روندی تدریجی دارد. خاتمه یافتن تدریجی دوران باروری زنان باعث می شود که آنان کم کم به تغییرات فیزیولوژیک دوران یائسگی عادت کنند.
با بالا رفتن سن خانم ها اتفاقات تازه ای در زندگی آنها رخ میدهد که یکی از آنها یائسگی است . یائسگی یکی از دوره های طبیعی زندگی اغلب زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف میشود . یائسگی در زنان معمولاً در حدود سن 45 تا 55 سالگی آغاز می شود. در این زمان تخمدانها به میزان کمتری هورمونهای زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و سبب بروز علائم یائسگی می شوند. درابتدا عادت ماهیانه نامرتب شده و سپس به طور کامل قطع می شود.

 

یائسگی در زنان با یک تغییرات جسمی و روحی مختلفی همراه است. برخی از علائمی که با یائسگی به وجود می آیند مانند گرگرفتگی، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی خوابی در ابتدای یائسگی شدت بیشتری داشته، ولی با گذشت زمان بهبود می یابد. بعد از یائسگی خطر ابتلا به مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، بیماری های قلبی وعروقی، بی اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی افزایش می یابد.

با بالا رفتن سن در خانم ها، فصل تازه ای از زندگی شروع می شود که همراه با تغییرات زیادی است. دوران پیش از یائسگی نیز دوره ای است که با سن، تغییرات خلق و خو و بروز آکنه ارتباط دارد. در واقع دوره پیش از یائسگی نیز علائمی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.


در سنین یائسگی چه تغییراتی در بدن زن رخ می دهد که منجر به بی نظمی در عادت ماهیانه می شود؟
تا تخمک گذاری برقرار است، قاعدگی هم منظم است. در شروع یائسگی این نظم از بین می رود. قاعدگی به شکل نامنظم وجود دارد ولی خونریزی ناشی از تخمک گذاری نیست و به دلیل اختلالات هورمونی و کمبود میزان استروژن رخ می دهد به عبارتی وقتی تخمک گذاری به طور فیزیولوژیک انجام نشود، یعنی مرحله دوم بعد از آزاد شدن تخمک که همان ترشح پروژسترون است اتفاق نیفتد، بافت آندومتر برای کاشته شدن جنین احتمالی یا ایجاد قاعدگی آماده نمی شود و افزایش ضخامت این بافت به دلیل انجام نشدن تخمک گذاری باعث ریزش نامنظم قسمت هایی از آن و خونریزی می شود. 

 

همان طور که بلوغ تدریجی است، یائسگی نیز روندی تدریجی دارد

 

 علائم پیش یائسگی از حدود 42 سالگی شروع می شود :
دوره پیش یائسگی جایگاه مهمی در زندگی خانم ها دارد و برخی بر این عقیده هستند که حتی به اندازه خود یائسگی برای خانم ها ایجاد دغدغه و نگرانی می کند. یائسگی بیماری و یا مشکل خاصی ایجاد نمی کند و صرفا به معنای پایان قاعدگی است.

سن متوسط برای شروع یائسگی حدود 52 سالگی است. دوره پیش یائسگی نیز به تحول هورمونی مربوط می شود که در نهایت به یائسگی ختم خواهد شد. ممکن است این تحول یک دهه طول بکشد. اگر سن تان کمتر از 42 سال باشد ممکن است با برخی علائم پیش یائسگی مواجه شده باشید. البته پزشکان این سن رو زود تلقی کرده و به دنبال عوامل دیگری برای بروز برخی ناخوشی ها می گردند. اما اگر بالای 42 سال دارید ممکن است علت اصلی ناخوشی هایتان مربوط به دوره پیش یائسگی باشد.

 

چشم هایتان خشک می شود
شاید عجیب به نظر برسد، اما چشم ها اولین نقاطی هستند که تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفته و اثرات آن را بروز می دهند. علاوه بر اینکه دور چشم ها چین و چروک ها عرض اندام می کنند، چشم ها دچار خشکی نیز می شوند. این مسئله نیز روی کیفیت بینایی تاثیر می گذارد. به طور کلی این تغییرات در چشم ها جزو علائم اولیه پیش یائسگی است.

اختلال اضطرابی و افسردگی

دکتر نیوسون می‌گوید که اختلال اضطرابی و افسردگی، دو مورد از مهم‌ترین علائم یائسگی هستند که منجر به مشکلات مختلفی می‌شوند، اما بیشتر زنان به این علائم توجهی ندارند. به‌گفته این متخصص، احساس افسردگی (در کنار عزت‌نفس پایین، اضطراب و حملات هراس یا پانیک) از علائم بسیار شایع یائسگی هستند، اما متاسفانه داروهای ضدافسردگی اشتباها برای بعضی از این زنان تجویز می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از این زنان از اتفاقات روزمره و عادی هراس دارند. اختلال اضطرابی و افسردگی، علائم ناتوان‌کننده‌ای هستند و حتی بر زندگی خانوادگی و وضعیت شغلی هم تاثیر منفی می‌گذارند.

   

دوره پیش یائسگی جایگاه مهمی در زندگی خانم ها دارد

 

 تحریک‌پذیری عصبی

آیا فکر می‌کنید که یائسگی درنهایت شما را از شرّ سندرم پیش از قاعدگی (PMS) رها می‌کند؟! متاسفانه دکتر نیوسون می‌گوید که لزوما این‌طور نیست. بنابراین، نوسانات خلقی در دوران یائسگی اصلا غیرعادی نیست و می‌تواند اثرات قابل توجهی برای روابط زنان در زندگی مشترک داشته باشد.

خستگی این‌که خواب در دوران پیش از یائسگی و دوران یائسگی واقعا سخت می‌شود، اصلا اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای نیست. تعریق شبانه نیز یکی از همین اتفاقات رایج است. با این‌حال، حتی زنانی که دو علامت شایع ذکرشده را تجربه نمی‌کنند،‌ در دوران یائسگی معمولا بیش از حد خسته می‌شوند و زندگی خودشان را خسته‌کننده احساس می‌کنند. دکتر نیوسون می‌گوید که اگر زنان بدون چرت‌های ظهرگاهی و عصرگاهی قادر به گذران روز نباشند، احتمالا به کمک نیاز دارند. این متخصص می‌گوید: «بسیاری از زنان فکر می‌کنند که دلیل خستگی‌شان، فقط استرس‌های ناشی از شغل یا مشکلات فرزندان‌شان هستند. خود من هم چنین تصوری داشته‌ام. با این‌حال، این زنان نمی‌دانند که مساله به یائسگی مرتبط است، نه به مسائل پیرامونی دیگر».

 

خلق و خوی تان عوض می شود
تغییرات ناگهانی خلق و خوی نیز از علائم شایع تغییرات مهم زندگی خانم هاست، چون خلق و خوی ما ارتباط زیادی با هورمون های بدن مان دارد. بنابراین زمانی که خیلی زود از کوره در می روید و نسبت به مسائل پیرامون واکنش تند نشان می دهد، بهتر است به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید به دنبال علت اصلی آن باشید.


درد مفصلی

پایین آمدن سطح استروژن در بدن زنان، به شیوه‌های مختلفی بر مفصل‌های آنان تاثیر منفی می‌گذارد و حتی می‌تواند حرکت‌های عادی را برای آنان سخت و دردناک کند. با این‌حال، بسیاری از زنان، این مشکل را که از تخلیه هورمون‌های لازم نشات می‌گیرد، با آرتریت اشتباه می‌گیرند. دردهای مفصلی، تمایل زنان به ورزش کردن را هم کاهش می‌دهند و همین روند در درازمدت باعث تشدید این دردها می‌شود.


دچار بیخوابی می شوید
بیخوابی یکی از عوارض جانبی اصلی عدم تخمک گذاری است. پروژسترون به آرامش بدن کمک می کند و کاهش آن می تواند شما را در معرض اضطراب قرار دهد. اگر دچار چنین مشکلاتی شده اید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.


تکرر ادرار

زنانی که در دوران پیش از یائسگی یا دوران یائسگی قرار دارند، ممکن است مشکلاتی مانند تکرر ادرار یا ضعف مثانه را تجربه کنند. دکتر نیوسون می‌گوید که کاهش سطح استروژن در بدن این زنان، بر لگن و مثانه آنان نیز تاثیر منفی می‌گذارد و چنین مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. به‌گفته این متخصص، «اغلب زنان این مشکل را به اطلاع پزشک نمی‌رسانند یا حتی با دوستان هم‌سن خودشان هم در میان نمی‌گذارند، چون خجالت‌زدگی مانع از بیان این اتفاق می‌شود». با این‌حال، اگر تکرر ادرار واقعا شما را آزار می‌دهد، بهتر است که نزدک پزشک متخصص بروید و از او کمک بگیرید.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:44
سلامت و بهداشت جامعه


 

فشار مداوم زخم بهترین روش برای متوقف کردن خونریزی است

 

جراحت‌های منجر به خونریزی‌های جزیی ناشی از بریدگی و خراشیدگی باید متوقف شود.

اغلب این جراحت‌ها در خانه قابل درمان هستند اما مهم است افراد بدانند چگونه این کار را به شیوه صحیح انجام دهند.

 

در این مقاله به چند روش خانگی و مفید برای متوقف کردن خونریزی‌های جزئی اشاره کرده که به قرار زیر است:

فشار دادن محل جراحت: فشار مداوم زخم بهترین روش برای متوقف کردن خونریزی است. می‌توان بانداژ، حوله یا پارچه تمیز و خشکی را روی زخم قرار داد و با هر دو دست به زخم فشار وارد کرد.

 

بلند کردن محل آسیب دیده: کاهش جریان خون به متوقف کردن خونریزی کمک می‌کند بنابراین محل جراحت را در صورت امکان بالاتر از سطح بدن قرار دهید. در صورتی که دست یا شانه آسیب دیده می‌توان آن را بالای سر نگه داشت. همچنین در صورتی که اندام‌های تحتانی دچار آسیب شده‌اند باید دراز بکشند و محل آسیب دیده را به بالاتر از سطح قلب بلند کنند.

 

قرار دادن یخ در محل زخم: گذاشتن یخ روی محل زخم رگ‌های خونی را منقبض کرده و اجازه می‌دهد لخته خون سریع‌تر شکل بگیرد و خونریزی متوقف شود.

 

چای: چای روش درمانی شناخته شده برای متوقف کردن خونریزی پس از جراحی دندان است و به افراد توصیه می‌شود چای کیسه‌ای که حاوی تانن است و موجب لختگی خون می‌شود را روی محل زخم قرار دهند.

 

 

چند روش خانگی و مفید برای متوقف کردن خونریزی‌های جزئی

 

ژلۀ پترولیوم با نام تجاری وازلین: این ماده بهترین ترکیب برای متوقف کردن خونریزی ناشی از زخم‌های عمیق است.

 

فندق افسون‌گر: فندق افسون‌گر گونه گیاهی بومی آمریکای شمالی است که خاصیت آن در متوقف کردن خونریزی شناخته شده است.

 

دئودورانت (ضد عرق): دئودورانت علاوه بر خاصیت ضد عرق به دلیل دارا بودن آلومینیوم کلرید رگ‌های خونی را منقبض کرده و به لخته شدن خون کمک می‌کند.

 

دهان شویه: الکل موجود در دهان شویه همچون داروی قابض خون عمل می‌کند و قرار دادن آن روی زخم به لخته شدن سریع خون کمک می‌کند.

 

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:42
سلامت و بهداشت جامعه

 

گلودرد می تواند نشانگر ابتلا به سرطان گلو نیز باشد

 

اصطلاح سرطان سر و گردن به انواع مختلفی از سرطان که چندین بخش کلیدی در این ناحیه از بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند، ارجاع می شود. از جمله این قسمت ها می توان به دهان، بینی و گلو اشاره کرد. سرطان هایی که در این ناحیه شکل می گیرند، به طور معمول رشد و توسعه خود را از سلول هایی که بخش خارجی و مرطوب درون سر و گردن را پوشش می دهند، آغاز کرده که از آن جمله می توان به غدد بزاق در گلو و دهان اشاره کرد.

 

استفاده طولانی مدت از الکل و تنباکو دو عامل کلیدی در شکل گیری بسیاری از سرطان هایی هستند که در قسمت سر و گردن پدیدار می شوند و به گفته برخی کارشناسان از هر چهار مورد سرطان، سه مورد به واسطه این دو ماده ایجاد می شوند. با این وجود، سر و گردن قسمت های بسیار پیچیده ای از بدن هستند و سرطان می تواند به واسطه دلایل مختلفی شکل بگیرد. در ادامه با برخی از شایع‌ترین دلایل بیشتر آشنا می شویم.

 

مصرف الکل

هنگامی که درباره مشکلات ناشی از مصرف الکل فکر می کنیم، اغلب کبد، اندامی که مسئول پالایش نوشیدنی های الکلی است، در ذهن ما نقش می بندد. اما مصرف الکل بر سر و گردن، به ویژه دهان، گلو و حلق نیز تاثیرگذار است.

 

در حقیقت، افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف می کنند می توانند تا دو برابر یا حتی سه برابر احتمال ابتلا به سرطان را در بخش های سر و گردن افزایش دهند. این نکته را به خاطر بسپارید که در صورت استفاده منظم از تنباکو احتمال ابتلا به سرطان در این بخش ها هرچه بیشتر افزایش می یابد.

 

استفاده از تنباکو

بسیاری از کاربران تنباکو با گذشت زمان با مشکلات تنفسی مواجه می شوند، اما این تنها ریه ها نیستند که در نتیجه استفاده منظم از این ماده آسیب می بینند. استفاده از تنباکو در قالب سیگار یا پیپ آسیب جدی به بخش های مختلف سر و گردن و به طور ویژه گلو و دهان وارد می کند.

 

اما آسیب تنباکو تنها به واسطه دود کردن شکل نمی گیرد و جویدن آن نیز می تواند مشکل آفرین بوده و به انواع مختلف از سرطان دهان منجر شود. اطراف بینی، از جمله سینوس ها، یکی دیگر از بخش هایی هستند که ممکن است دچار سرطان شوند. به طور خلاصه، استفاده از تنباکو یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان های سر و گردن محسوب می شود.

 

 

استفاده طولانی مدت از الکل و تنباکو دو عامل کلیدی در سرطان های سر و گردن هستند

 

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، به ویژه HPV نوع 16، زمانی که عفونت شکل می گیرد می تواند به انواع مختلف سرطان سر و گردن منجر شود. لوزه ها و پایه زبان بخش هایی هستند که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

برای محافظت از خود در برابر ویروس پاپیلومای انسانی دریافت واکسن HPV را مد نظر قرار دهید، که می تواند در برابر خطراتی که بخش های تناسلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند، از شما محافظت کند.

 

پان

پان در آسیا و به ویژه هند بسیار محبوب است. این ماده ای است که از ترکیب برگ تنبول، مغز آرکا، و در برخی موارد، تنباکو تهیه می شود. این مواد هنگامی که در کنار یکدیگر جویده می شوند اثرات روانگردان به همراه دارند.

متاسفانه، پان بسیار اعتیادآور است و پیامدهای سلامت مختلف را موجب می شود، که کمترین آنها لک شدن دندان ها و لثه ها و تولید بیش از اندازه بزاق است. مشکلات سلامت جدی‌تر مرتبط با پان افزایش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان در دهان و گلو را شامل می شود.

 

غذاهای شور و دارای مواد نگهدارنده

هنگامی که درباره خطرات مرتبط با خوردن غذاهای شور و دارای مواد نگهدارنده فکر می کنیم، مانند غذاهای کنسروی یا گوشت های بسته بندی شده، بیشتر بر تحت تاثیر قرار گرفتن قلب و سیستم گردش خون متمرکز می شویم. مصرف بیش از حد سدیم، یا نمک، می تواند به گرفتگی شریان ها منجر شود که فشار بیشتری را بر قلب وارد می کند و می تواند به طور قابل توجهی موجب تضعیف این اندام در گذر زمان شود.

 

با این وجود، غذاهای شور و دارای مواد نگهدارنده خطر ابتلا به سرطان در سر و گردن را نیز افزایش می دهند. در حقیقت، شواهد نشان می دهند که مصرف مقدار بسیار زیاد از این نوع غذاها طی مراحل اولیه زندگی می تواند احتمال ابتلا به سرطان نازوفارنکس را به طور چشمگیری افزایش دهد.

 

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به طور جدی مشکلات سلامت مختلفی را موجب شود، که از آن جمله می توان به لک شدن، ترک خوردگی و ظاهر نازیبایی دندان ها و خونریزی لثه ها اشاره کرد. این شرایط می توانند درد و ناراحتی بسیاری را در کوتاه مدت موجب شده و در بلند مدت زمینه ساز مشکلات سلامت جدی‌تر از جمله سرطان های دهان و دندان شوند.

 

برای محدود کردن احتمال ابتلا به این بیماری ها، هر روز دندان های خود را حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین، حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. بررسی منظم شرایط دهان به دندانپزشک اجازه می دهد سرطان های دهان را طی مراحل اولیه تشخیص داده و روند درمان هرچه زودتر آغاز شود و بر همین اساس احتمال بهبودی افزایش می یابد.

 

قرار گرفتن در معرض مواد هوایی

قرار گرفتن در معرض مواد خطرناکی که از طریق هوا منتقل می شوند، مانند آزبست و الیاف مصنوعی، می تواند به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان های سر و گردن، از جمله سرطان نازوفارنکس، را افزایش دهد، که به طور معمول در گلو شکل گرفته و سپس به بخش های دیگر گسترش می یابد.

 

به همین دلیل، افراد مشغول به کار در صنایعی که آنها را در معرض مواد هوایی خطرناک قرار می دهند باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرده و نشانه های سرطان نازوفارنکس را بررسی کنند. از جمله این افراد می توان به شاغلین در صنایع ساخت و ساز، فلزات، نساجی، سرامیک، چوب و غذایی اشاره کرد.

 

ژنتیک

همانند بسیاری دیگر از تهدیدات سلامت، خطر ابتلا به سرطان های سر و گردن تا حدی با تاریخچه خانوادگی شما ارتباط دارد. به بیان دیگر، اگر اعضای خانواده شما به سرطان های سر و گردن مبتلا بوده اند، احتمال ابتلای شما به آنها نیز افزایش می یابد.

 

نشانه ابتلا به سرطان سر و گردن

پدیدار شدن سرطان در ناحیه سر و گردن می تواند به شکل گیری التهاب چشمگیر منجر شود. اگر مشکلی جدی در حال گسترش باشد، بیمار ممکن است تورم در آرواره یا در قسمت زیر چانه را تجربه کند.

سرطان سر و گردن شامل انواع مختلفی از سرطان ها می شود که قسمت های مشخصی از این دو ناحیه بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. اغلب سرطان سر و گردن به معنای سرطان هایی است که دهان، گلو و بینی را تحت تاثیر قرار می دهند. اگرچه ظهور سرطان در این بخش ها اغلب از کنترل فرد تحت تاثیر قرار گرفته خارج هستند، اما برخی رفتارها می توانند نقش چشمگیری در ابتلا به سرطان سر و گردن داشته باشند.

 

همانند دیگر انواع سرطان، تشخیص سرطان سر و گردن در مراحل اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر همین اساس، تشخیص نشانه ها و علائم سرطان هایی که گلو، بینی و دهان را تحت تاثیر قرار می دهند، مهم است. این مساله به طور ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی یا سبک زندگی آنها می تواند خطر ابتلا به این نوع از سرطان را افزایش دهد، حیاتی است.

 

 

تشخیص سرطان سر و گردن در مراحل اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است

 

گلودرد

گلودرد به ندرت عاملی نگران کننده در نظر گرفته می شود، زیرا می تواند به واسطه دلایل بی ضرر بسیاری مانند آلرژی های فصلی یا سرماخوردگی شکل گرفته باشد. به طور کلی، گلودرد نشانه ای موقتی یا نشانه اولیه سرماخوردگی است.

 

با این وجود، گلودرد می تواند نشانگر ابتلا به سرطان گلو نیز باشد. در شرایطی که تشخیص بین نشانه ای از سرماخوردگی یا سرطان گلو بودن دشوار است، در مورد دوم درد پس از گذشت چند روز یا چند هفته از بین نمی رود. در اصل، اگر بدون نشانه ای از سرماخوردگی به گلودردی دردناک مبتلا شده اید و این شرایط پس از گذشت یک هفته یا بیشتر از بین نرفته است، بهتر است برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

 

درد دهان

همانند بسیاری دیگر از نشانه های این فهرست، درد دهان لزوما به معنای بروز موردی نگران کننده نیست. این شرایط می تواند به واسطه دلایل بسیاری شکل بگیرد، که از سوختن زبان به واسطه خوردن غذای داغ تا استفاده نادرست از مسواک را شامل می شوند. البته، درد دهان می تواند به واسطه بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز شکل بگیرد.

 

اما این درد باید پس از گذشت مدتی از بین برود، به ویژه در افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند. نشانه های جدی دیگر نیز می توانند به بروز مشکلی جدی اشاره داشته باشند، که از آن جمله می توان به وصله های قرمز و سفید روی لثه ها، زبان، یا پوشش داخلی دهان اشاره کرد. خونریزی لثه و درد در آرواره می توانند از نشانگرهای دیگر باشند، که درد دهان به واسطه دلیلی جدی، مانند سرطان سر و گردن، شکل گرفته است. اگر با این قبیل نشانه ها مواجه شده و درد دهان پس از گذشت چند روز بهبود نیافت، بهترین گزینه مراجعه به پزشک یا دندانپزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

 

دشواری در صحبت کردن

افرادی که به یک عفونت جدی گلو یا سرماخوردگی شدید مبتلا می شوند، می دانند که این بیماری های بی ضرر می توانند صحبت کردن را دشوار سازند. در بیشتر موارد این درد و ناراحتی پس از گذشت چند روز یا یک تا دو هفته کاهش می یابد.

 

اما اگر درد ادامه داشته باشد، این شرایط می تواند نشانه ای از وجود مشکلی جدی باشد، که گلو، از جمله حلق، را تحت تاثیر قرار داده است. درد پایدار در گلو که صحبت کردن را دشوار می سازد باید به عنوان شرایطی جدی در نظر گرفته شود و برای تشخیص و بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کرد.

 

دشواری در بلع

بیماری های اندکی وجود دارند که می توانند عمل بلع را دشوار سازند، که از آن جمله می توان به گلودرد میکروبی اشاره کرد. اما حتی یک سرماخوردگی ساده می تواند عمل بلع را برای فردی مبتلا به گلودرد دشوار سازد.

 

با این وجود، اگر درد پایدار باشد و با نشانه های شایع دیگر سرماخوردگی مانند سرفه و آبریزش بینی همراهی نشود، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل شکل گیری این شرایط بهترین ایده است. ممکن است عفونت یا آلرژی فصلی موجب تحریک گلو شده باشد، اما امکان ارتباط با سرطان گلو نیز وجود دارد. اگر مورد دوم رخ داده باشد، تشخیص آن در مراحل اولیه بهتر است، زیرا هرچه بیشتر احتمال بهبودی را افزایش می دهد.

 

درد سینوس

درد سینوس بیشتر مواقع با آلرژی های فصلی یا سرماخوردگی در ارتباط است. با این وجود، این شرایط می تواند با مشکلی زمینه ای که بینی و سینوس ها را تحت تاثیر قرار داده است، مرتبط باشد. به بیان دیگر، اگر گرفتگی هایی در بینی وجود داشته باشند، این شرایط می تواند به گرفتگی سینوس ها منجر شود که به درد شدید سینوس و سردرد منجر می شود.

افزون بر این، خشکی می تواند موجب احساس گرفتگی در بینی شود و حتی ممکن است به خونریزی بینی منجر شود.

 

در صورت ابتلا به درد سینوس باید به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود مشکل به واسطه آلرژی ها، گرفتگی ها، یا خشکی شکل گرفته و یا موردی جدی‌تر مانند سرطان بینی در پس پرده قرار دارد. اگر مصرف داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، در بهبودی شرایط تاثیرگذار نباشد، احتمال این که با مشکلی جدی مواجه باشید، افزایش می یابد.

 

درد یا بی حسی ناشی از التهاب

پدیدار شدن سرطان در ناحیه سر و گردن می تواند به شکل گیری التهاب چشمگیر منجر شود. اگر مشکلی جدی در حال گسترش باشد، بیمار ممکن است تورم در آرواره یا در قسمت زیر چانه را تجربه کند. احساس تورم در این بخش از سر که اغلب با درد همراهی می شود می تواند به واسطه سرطان غدد بزاقی شکل گرفته باشد.

 

التهاب ناشی از رشد سرطان سر و گردن می تواند به احساس بی حسی یا فلج در عضلات صورت منجر شود؛ این شرایط نیز می تواند با درد همراه باشد. اگر درد برای بیش از چند روز ادامه یابد، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل بهترین گزینه محسوب می شود.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:41
سلامت و بهداشت جامعه


 

 

تعداد واکسن های کودکی زیاد است و  درر بازه های مختلف باید تزریق شوند

 

بیماری های بسیار زیادی وجود دارند که سلامت کودکان تهدید می کنند. که البته به لطف پیشرفت علم و استفاده از انواع واکسن ها و سرم ها اغلب این بیماری ها یا ریشه کن و یا تا حد زیادی سرکوب شده اند. به تازگی محققان به روشی برای تزریق یکباره تمامی واکسن ها به کودکان دست یافته اند.

گروهی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) فناوری ابداع کرده اند که امکان تزریق همهه واکسن های بدو تولد را در یک تزریق میسر می کند.با این فناوری واکسن در کپسول های میکروسکوپی ذخیره شده، دوزهای اولیه ابتدا در بدن کودک آزاد و نوبت دوم واکسن در بازه زمانی بعدی وارد بدن کودک می شود.

تعداد واکسن های کودکی زیاد است و (بر اساس برنامه ریزی انجام شده در نظام بهداشتی انگلیس) درر بازه های مختلف ۸، ۱۲، ۱۶ هفتگی، یک و سه سالگی باید تزریق شوند و هر بار تزریق با دشواری برای نوزادان و والدین آنها همراه است یا در بعضی کشورها امکان تزریق مجدد واکسن های چندگانه وجود ندارد.

یافته محققان ام آی تی شامل نوعی جدید از میکروذره است که می تواند همه واکسن ها را در یک واحدد آمپول تزریق کند. این ذره ها شبیه فنجان قهوه مینیاتوری طراحی شده اند که با واکسن پر و روی آن مهر و موم شده است.

طراحی فنجان ها ضرورتا قابلیت تغییر دارد، بنابراین آنها شکسته شده و محتویات داخل آن در زمانن مناسب وارد بدن می شود. آزمایش ها نشان داد محتویات این ذره بعد از ۹، ۲۰ و ۴۱ روز بعد از تزریق داخل موش وارد بدن شده اند. محققان می گویند از ذره های دیگری نیز استفاده کرده اند که صدها روز در بدن باقی می مانند.

با آنکه این یافته هنوز روی بدن انسان ها آزمایش نشده و روی موش ها جواب داده، به گفته پروفسورر رابرت لانگر/ Robert Langer محقق سرپرست این یافته در موسسه ام آی تی، می توان مجموعه ای از ذره های واکسنی کوچک و مهروموم شده را تشکیل داد که هر کدام برای بازشدن در بازه زمانی مشخص و پیش بینی شده ای برنامه ریزی شده باشند.

بنابراین امکان تزریق این ذره ها به کودک یکباره و در یک آمپول وجود دارد و در زمان های مشخص واکسن ها وارد بدن می شوند.این یافته تاثیر زیادی روی بیماران همه کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه دارد و با تلاش هایی پیشین که داروها بعد از تزریق به کندی وارد بدن می شدند فرق دارد.

زیرا هدف اصلی از این یافته واردشدن واکسن در اندازه کم و با سرعت زیاد به بدن کودک است تا بتواندد سیستم ایمنی بدن کودک را به ساخت پادتن لازم برای مبارزه با بیماری کمک کند.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:39
سلامت و بهداشت جامعه



 

 

پیشگیری از سرما خوردگی در پاییز

 

فصل پاییز لذت های زیادی را با خود به همراه می آورد اما اگر مراقب خودتان نباشید ممکن است مشکلاتی برای سلامتیتان نیز به وجود بیاید.

در ادامه برخی از مشکلات شایع سلامت که معمولا در پاییز اتفاق می افتد را آورده ایم و همچنین گام هایی را به شما آموزش داده ایم که با استفاده از آنها می توانید نسبت به پیشگیری و درمان خود و عزیزانتان اقدام کنید.

 

1- سرفه و سرما خوردگی

سرفه و سرما خوردگی در طول فصل های سرد سال بسیار شایع هستند. سرما خوردگی با اینکه باعث می شود چند روز احساس بدی داشته باشید اما جان انسان را تهدید نمی کند.

 

درمان سرفه و سرما خوردگی

ویروس شایع سرما خوردگی را نمی توان با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان کرد بنابراین نیازی به معاینه ندارید. تنها زمانی باید با پزشک خود ارتباط برقرار کنید که سرما خوردگی چند روز بدون هیچگونه بهبودی ادامه داشته باشد.

 

پیشگیری از سرفه و سرما خوردگی

اگر به سرفه و سرما خوردگی مبتلا شده اید می توانید با پایبندی به چند نکته از پخش شدن آن پیشگیری کنید. از یک دستمال استفاده کنید تا جلوی سرفه و عطسه را بگیرید سپس دستمال را دور بیندازید و دست های خود را بشویید تا ویروس های باقی مانده کشته شوند. اگر تبی داشتید که با مصرف پاراستامول نیز بهبود پیدا نمی کرد و یا اگر در تنفستان مشکل به وجود آمد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

تنفس افرادی که دچار آسم هستند در روزهای سرد و مرطوب ممکن است دچار تحریک شوند. اگر دچار آسم هستید و در طول شب علائم بیماری را تجربه کردید و یا نشانه های آن برای کارهای روزانه تان اختلال به وجود آورد، باید حتما پزشک خود را مطلع سازید. پزشک به بررسی داروهایی که استفاده می کنید می پردازد. اگر لازم بود دوزی از استروئید ها برایتان تجویز می شود تا به تنفستان کمک کند.

 

 

سرفه و سرما خوردگی در طول فصل های سرد سال بسیار شایع هستند

 

2- آنفولانزا

تاثیر آنفولانزا روی سلامت می تواند بسیار شدید باشد. اگر شیوع آنفولانزا همه گیر باشد مطمئنا از مراکز بهداشتی هشدار دریافت خواهید کرد. آنفولانزا برای کودکان، سالمندان و هر کسی که به بیماری تنفسی دچار باشد خطرناک به حساب می آید. علائمی که آنفولانزا را از سرما خوردگی معمولی جدا می کند عبارتند از:

درد عضلانی که معمولا باعث می شود نتوانید از رخت خواب خود بیرون بیایید.

تب بالا

سرفه های شدید

اگر تعداد مراتب تنفس فرد مبتلا به آنفولانزا افزایش یافت و یا اگر تب از بین نرفت باید به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان آنفولانزا

خط مقدم درمان و مقابله با آنفولانزا این است که از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه و مقدار زیادی مایعات استفاده کنید. اگر حس کردید بهبود پیدا نمی کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا برایتان داروهای ضد ویروسی تجویز کند.

 

پیشگیری از آنفولانزا

هر سال مراکز پزشکی واکسن آنفولانزا را به افرادی که بیش از دیگران در برابر آنفولانزا ضعیف هستند تزریق می کند. این افراد عبارتند از:

افراد بالای 65 سال

خانم های باردار

افرادی که برای مدت زمان طولانی در خانه تحت مراقبت قرار دارند.

افرادی که مراقبان اصلی یک فرد معلول یا سالخورده به حساب می آیند.

اگر جزء هیچ یک از این گروه ها نیستنید، می توانید خودتان به صورت شخصی این واکسن را از داروخانه ها بخرید و استفاده کنید.

 

3- عفونت گلو

عفونت های ویروسی می توانند در نتیجه گسترش عفونت گلو به وجود بیایند. اگر گلویتان دچار عفونت شود، دچار درد و التهاب می شود.

 

درمان عفونت گلو

داروهای بدون نیاز به نسخه فراوانی هستند که می توانند کمکتان کنند درد گلو را تسکین دهید. اگر دچار تب شدید، غدد متورم و دردناک شدند و یا نقاط سفید رنگی روی لوزه ها دیده شد یا با قورت دادن مشکل پیدا کردید ممکن است لوزه تان برزگ شده باشد یا دچار آبسه لوزه شده باشید. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 

اگر احساس افسردگی می کنید بهتر است با یک پزشک متخصص صحبت کنید  

 

4- عفونت چشم

اگر چشمتان دچارش خارش شد و قرمزی و ترشح داشت ممکن است دلیلش ورم ملتحمه باشد. ورم ملتحمه را می توانید با چند بار حمام آب گرم و یا قطره های چشم بدون نیاز به نسخه درمان کرد. با این حال اگر درد چشمتان بیشتر شد و یا دچار از دادن بینایی شدید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشگیری از عفونت چشم

بهترین روش برای پیشگیری از عفونت چشم این است که دست های خود را مرتب بشویید. همچنین در صورتی که دست ها آلوده بود نباید آنها را با چشم تماس دهید.

 

5- اسهال و استفراغ

برخی ویروس ها ممکن است باعث شیوع اسهال، استفراغ و یا هر دو شوند. شستن دست ها بهترین روش برای پیشگیری از این شیوع است. برای پیشگیری از شیوع ویروسی که عامل این علائم شده بهتر است افراد آلوده به ویروس تا 48 ساعت بعد از بهبودشان به محل کار یا مدرسه بازنگردند.

 

6- سلامت روان

با طولانی تر شدن شب ها برخی افراد ممکن است از نظر خلق و خو دچار مشکل شوند و اضطرابشان افزایش بیابد. داشتن یک برنامه غذایی سالم در کنار مکمل ویتامین D می تواند با چنین مشکلی مقابله کند. سعی کنید در روتین روزانه خود ورزش را نیز بگنجانید این کار باعث تقویت سطح سروتونین نیز می شود. اگر احساس افسردگی می کنید بهتر است با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا کمکتان کند.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:37
سلامت و بهداشت جامعه


 


اگر قصد خرید روغن زیتون را دارید، سراغ نوع «فرابکر» آن بروید که کیفیت بالایی دارد. روغن زیتون فرابکر که به آن فوق بکر نیز می گویند، در واقع روغن زیتون تصفیه نشده است. این نوع روغن زیتون به شیوه ای استخراج می شود که طعم واقعی زیتون در آن باقی می ماند، ضمن اینکه ویتامین ها و مواد معدنی روغن زیتون فرابکر از سایر انواع روغن زیتون بالاتر است.روغن
این روغن های گیاهی شما را سالم می کنند

از آنجا که چنین روغن هایی قیمت های نسبتا بالایی دارند، باید در خریدشان دقت کافی داشته باشید تا بتوانید نوع مرغوب این روغن ها را تهیه کنید. با دانستن برخی نکات، می توان یک روغن گیاهی خوب برای استفاده مناسب تهیه کرد.

۱- روغن زیتون: تصفیه نشده را انتخاب کنید
اگر قصد خرید روغن زیتون را دارید، سراغ نوع «فرابکر» آن بروید که کیفیت بالایی دارد. روغن زیتون فرابکر که به آن فوق بکر نیز می گویند، در واقع روغن زیتون تصفیه نشده است. این نوع روغن زیتون به شیوه ای استخراج می شود که طعم واقعی زیتون در آن باقی می ماند، ضمن اینکه ویتامین ها و مواد معدنی روغن زیتون فرابکر از سایر انواع روغن زیتون بالاتر است. این نوع روغن زیتون، اسید اولئیک ( نوعی اسید چرب) کمتری به نسبت سایر روغن های زیتون دارد که همین مسئله، آن را تبدیل به یک روغن زیتون باکیفیت می کند.

 

روغن زیتون فرابکر، معمولا رنگ سبز مایل به طلایی دارد

  
برای تشخیص این نوع روغن زیتون، پیش از هر چیز باید به رنگ آن توجه کرد. روغن زیتون فرابکر، معمولا رنگ سبز مایل به طلایی دارد. البته توجه به رنگ، برای تشخیص فرابکربودن روغن کافی نیست و طعم نیز مسئله مهمی به حساب می آید. روغن زیتون فرابکر به طور کلی طعمی تند و تلخ دارد کهبا وجود این ویژگی، طعم آن ناخوشایند نیست. روغن زیتون خوب از هر نوعی که باشد نباید در دهان حالت ماسیدگی ایجاد کند، علاوه بر این، روی بسته بندی روغن، فرابکر بودن آن قید شده است.

۲- روغن کنجد: سوغات اردکان و یزد
یکی از روغن‌هایی که در سال‌های اخیر، مورد توجه قرار گرفته، روغن دانه کنجد است. خرید روغن کنجد اصل، چندان کار راحتی نیست چون راه‌های زیادی برای تقلب در تولید این نوع روغن‌ها وجود دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که روغن کنجد اصل را می‌توان از رنگ آن تشخیص داد، درحالی‌که با روش‌های خاص، می‌توان رنگ این نوع روغن را تیره یا روشن‌تر کرد، پس چندان روی رنگ روغن حساب باز نکنید. اگر گذرتان به یزد و اردکان افتاد، حتما روغن کنجد بخرید چون این شهرها تولیدکنندگان اصلی روغن کنجد به‌حساب می‌آیند و رقابت زیادی بین تولیدکنندگان کنجد در این شهرها وجود دارد، در نتیجه، تقلب کمتر است و احتمال اینکه بتوانید یک روغن کنجد با کیفیت و اصل بخرید، زیاد است.  

 

یکی از روغن‌هایی که در سال‌های اخیر، مورد توجه قرار گرفته، روغن دانه کنجد است

 
توجه داشته باشید که گران بودن روغن کنجد، الزاما دلیل بر خوب بودن آن نیست و برخی از افراد سودجو، روغن کنجد نامرغوب را با قیمت بالا می‌فروشند تا شما تصور کنید که به‌دلیل گران‌بودن، حتما از کیفیت بالایی برخوردار است. روغن کنجد بهتر است به‌صورت کارخانه‌ای خریداری شود و ترجیحا چنین روغنی را از یک برند نام‌آشنا بخرید.

 

 

 

روغن بسته‌بندی شده و به‌صورت کارخانه‌ای، بهداشتی است و شما با دیدن پروانه بهداشت، استاندارد و نشان سازمان غذا و دارو، نگرانی‌ چندانی از بابت بهداشتی بودن روغن نخواهید داشت. روغن‌های بسته‌بندی شده، معمولا ماندگاری بیشتری به نسبت روغن‌هایی که به‌صورت سنتی تولید می‌شوند، دارند. اگر می‌خواهید روغن کنجدی بخرید که به‌صورت سنتی تهیه می‌شود، حتما آن را از جایی تهیه کنید که بهداشت را به خوبی رعایت می‌کنند. معمولا برخی از مغازه‌ها، گرفتن روغن را در حضور خودتان انجام می‌دهند که چنین مغازه‌هایی می‌توانند گزینه خوبی به‌حساب بیایند. چنانچه روغن کنجد، طعمی تیز و زننده داشته باشد، دلیل بر کهنه بودن آن است و نباید چنین روغنی را مصرف کرد.


۳- روغن هسته انگور: گران اما پرخاصیت
یکی از روغن‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، روغن هسته انگور است. این روغن از نظر بسیاری از کارشناسان تغذیه، خواص بسیار زیادی دارد و یک روغن مفید برای سلامتی بدن محسوب می‌شود. اگر قصد خرید روغن هسته انگور را دارید، باید بدانید که این روغن، چندان ارزان قیمت نیست. دلیل گران بودن روغن هسته انگور، به تولید آن برمی‌گردد چون برای تهیه و تولید روغن هسته انگور، باید از مقدار زیادی انگور استفاده کرد و به همین دلیل این نوع روغن، به نسبت سایر روغن‌های موجود در بازار، گران‌تر است. تشخیص اصل بودن روغن هسته انگور کار چندان راحتی نیست.  

 

روغن هسته انگور، خواص بسیار زیادی دارد و یک روغن مفید برای سلامتی بدن محسوب می‌شود

 

 

روغن هسته انگور، زرد مایل به سبز است و طعم مطبوعی دارد ولی تا زمانی که در روغن را باز نکنید، به این ویژگی‌ها پی نخواهید برد چون بسیاری از تولیدکنندگان، این روغن‌ها را در ظروفی می‌ریزند که معمولا تیره رنگ هستند. روغن هسته انگور باید مانند سایر روغن‌ها در جایی قرار بگیرد که نور چندانی به آن نمی‌تابد، پس اگر به فروشگاهی رفتید که روغن‌های هسته انگور در معرض تابش نور آفتاب بودند یا احساس کردید محل نگهداری روغن‌ها گرم است، از خرید چنین روغن‌هایی اجتناب کنید. روغن‌ هسته انگور، در داخل کشور نیز تولید می‌شود و نوع وارداتی آن هم در بازار موجود است.

شاید تصور کنید که نوع وارداتی، کیفیت بیشتری دارد، درحالی‌که خارجی بودن این نوع از روغن‌ها، دلیل بر مرغوب بودن آنها نیست. اگر حتما اصرار دارید که روغن هسته انگور خارجی بخرید، برچسب اصالت کالا و نشان سازمان غذا و دارو، حتما روی بسته‌بندی وجود داشته باشد.


برای خرید روغن هسته انگور تولید داخل، نگرانی چندانی وجود ندارد و داشتن پروانه بهداشت، نشان سازمان غذا و دارو و... روی بسته‌بندی، نشان‌دهنده سلامت و بهداشت روغن هسته انگور است. تا جایی که می‌توانید از خرید چندبطری‌روغن هسته انگور و نگهداری آن در خانه بپرهیزید چون درصورت عدم‌نگهداری درست، کیفیت این نوع روغن‌ها تاحدودی کاهش پیدا می‌کند. بهتر است به اندازه نیازتان از این نوع روغن‌ها خریداری کنید.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:36
سلامت و بهداشت جامعه


 

 

کمبود شدید ویتامین B3 به وضعیتی به نام پلاگر منجر می شود

کمبود ویتامین B3 می تواند ده ها فرآیند را در بدن مختل کند و به ابتلا به بیماری به نام پلاگر (Pellagra) منجر شود.
پلاگر(Pellagra) یک نوع بیماری است که در اثر کمبود نیاسین (ویتامین B3) به وجود می‌آید. اولین علامت بیماری پلاگر، قرمزی پوست است.

 

ویتامین B3 چیست

ویتامین B3 که به نیاسین نیز معروف است، نقش اساسی در سلامت پوست، گوارش و روان دارد و از عملکرد بیش از ۲۰۰ آنزیم در بدن حمایت می کند.

ویتامین B3، ترکیب دو ماده شیمیایی اسید نیکوتینیک و نیکوتین آمید است. بدن این مواد شیمیایی را برای تولید دو ماده شیمیایی اضافی NAD و NADP تجزیه می کند.

NAD و NADP در انواع واکنش های شیمیایی بدن نقش دارند و از متابولیسم سلولی نیز حمایت می کنند؛ بنابراین افرادی که به اندازه کافی ویتامین B3 دریافت نمی کنند، طیفی از مشکلات جزیی تا کشنده را تجربه کنند.

 

ویتامین B3 یک ویتامین حلال در آب است به این معنی که بدن نمی تواند آن را ذخیره کند. از سوی دیگر بدن قادر به تولید ویتامین B3 نیست .

گوشت و جایگزین های گوشتی مانند سویا غنی ترین منابع ویتامین B3 هستند؛ اما افراد مبتلا به کمبود این ویتامین معمولا به مصرف مکمل این ویتامین نیاز دارند.

 

بدن به چه مقدار ویتامین B3 نیاز دارد؟

میزان توصیه شده مصرف ویتامینB3 بسته به سن، جنسیت، اهداف سلامتی یا سابقه کمبود ویتامین B متفاوت است. میزان مصرف ویتامین B3 در معادل های نیاسین NE اندازه گرفته می شود.

 

میزان توصیه شده مصرف ویتامینB3 برای گروه های مختلف به شرح زیر است:

کودکان ۰ تا ۶ ماهه : ۲NE

کودکان ۷ تا ۱۲ ماهه:۴NE

کودکان ۱ تا ۳ ساله: ۶NE

کودکان ۴ تا ۸ ساله : ۸NE

کودکان ۹ تا ۱۳ ساله : ۱۲NE

نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله : ۱۶NE برای پسران و ۱۴NE برای دختران

بزرگسالان ۱۹ ساله و مسن تر : ۱۶NE برای مردان ؛ ۱۴NE برای زنان

زنان باردار : ۱۸NE

زنان شیرده: ۱۷NE

 

منابع ویتامین B3

طیف گسترده ای از خوراکی ها حاوی نیاسین هستند که از جمله آنها می توان به قارچ Portobello، سیب زمینی پخته شده، غلات سبوس دار، غلات گندم تست شده، بلغور جوی دو سر، پنیر خامه ای، شیر سویا، کبد، همبرگر سویا، تخم کدو تنبل و لوبیا چیتی اشاره کرد.

 

 

ویتامین B3 یک ویتامین حلال در آب است به این معنی که بدن نمی تواند آن را ذخیره کند

 

علائم کمبود ویتامین B3

کمبود شدید ویتامین B3 به وضعیتی به نام پلاگر منجر می شود.

پلاگر بر پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش و غشاهای مخاطی را مانند چشم و بینی تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم پلاگر عبارتند از:

- زخم های متقارن در هر دو طرف بدن. زخم ها بیشتر در نقاط فشار و در مناطقی که پوست در معرض آفتاب قرار می گیرد، دیده می شود. همچنین برخی مردم به زخم هایی مبتلا می شوند که کل دست یا پای آنها را می پوشاند.

 

-درد، تورم و تحریک دهان و یا غشاهای مخاطی مانند مجاری ادرار.

 

-کمبود شدید ویتامینB3  همچنین ممکن است زبان را به رنگ قرمز یا متورم تبدیل کند. برخی از افراد به زخم هایی در زیر زبان یا لب ها مبتلا می شوند.

 

-درد و سوزش گلو، سینه یا معده از دیگر علائم این بیماری هستند.

 

- درد گوارشی، مانند تورم، استفراغ، حالت تهوع، اسهال، و یبوست. بعضی از افراد به زخم هایی در روده مبتلا می شوند که باعث اسهال خونی می شوند.

 

- تغییرات در شخصیت و سلامت روان، از جمله از دست دادن ارتباط با واقعیت (روان پریشی)، سردرگمی، مشکلات حافظه، افسردگی و پارانویا (روان گسیختگی). گاهی اوقات این علائم ممکن است اشتباه به عنوان بیماری روحی تشخیص داده شود.

 

از سوی دیگر کمبود شدید موارد کمبود ویتامین B3 ممکن است موجب ابتلا به علائم کمتر جدی در پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش یا غشاهای مخاطی شود که این علائم عبارتند از :

- پوست تحریک شده یا قرمز

- سردرد

- خستگی

- مسائل مربوط به خلق و خو ، مانند اضطراب یا افسردگی

- تغییر در تفکر یا توانایی تمرکز

- سرگیجه

- گردش خون ضعیف

 

 دلایل کمبود ویتامین B3

کمبود ویتامین B3 دو نوع اولیه و ثانویه دارد.کمبود اولیه ویتامین B3 زمانی رخ می دهد که فرد به اندازه کافی ویتامین B3 یا تریپتوفان مصرف نکند. افرادی که غذای سالم و رژیم های متنوع مصرف می کنند، به طور معمول در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین B3 نیستند.

 

اما کمبود ثانویه زمانی بروز می کند که وضعیت دیگری مانند اسهال، بیماری هارتنپ(ناهنجاری‌های متابولیسم اسیدهای آمینه)، بیماری کبد در توانایی بدن برای جذب ویتامین B3 اختلال ایجاد می کند.

 

درمان کمبود ویتامین B3

اساسا مصرف مکمل های ویتامین B3 عوارض جانبی بی شماری دارد که از جمله می توان به فشار خون پایین، ضربان نامنظم قلب، وخیم تر شدن بیماری کبد، مشکلات کیسه صفرا و نقرس اشاره کرد.

در افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است به واسطه مصرف این مکمبل ها مقدار بسیار زیادی نیاسین انباشته شود. بنابراین برای این افراد مصرف مکمل های ویتامین B3 بدون نظارت پزشک عاقلانه نیست.

همچنین زمانی که کمبود ویتامین B3 به اندازه ای زیاد می شود که بیماری پلاگر را ایجاد می کند، در این زمان فقط مصرف ویتامین B3 کافی نیست بلکه پزشکان ترجیح می دهند که کمبود نیاسین را با مکمل های نیکوتینامید درمان کنند.

با این حال توصیه می شود که تمام افراد مبتلا به کمبود ویتامین B3 به پزشک مراجعه کنند. با آزمایش های خون و ادرار می توان کمبود این ویتامین را تشخیص داد.

چهارشنبه 5/7/1396 - 11:34
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته