• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4645روز قبل
آلبوم تصاویر
تصاویر/منزل شخصی عایشه قذافی
تصاویر زیر مربوط به انقلابیون لیبی است که پس از فتح طرابلس به تفتیش منزل شخصی «عایشه» دختر سرهنگ قذافی پرداخته‌اند.









در تصویر زیر یکی از انقلابیون بر روی کاناپه‌ای از جنس طلا عکس یادگاری گرفته است این کاناپه طلایی مربوط به خانه «عایشه قذافی» دختر دیکتاتور لیبی است.




پنج شنبه 3/6/1390 - 22:29
اخبار
علاقه قذافی به كاندولیزا رایس + عكس
در پی ورود انقلابیون به اتاق‌ خواب معمر قذافی واقعیت عجیب دیگری از دیكتاتور لیبی برای آنها فاش شد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، بعد از اینكه انقلابیون وارد اتاق خواب معمر قذافی، رهبر لیبی شدند، در حالی كه یكی از انقلابیون به تمسخر وی را "خوك و میمون" توصیف می‌كرد، چهار آلبوم عكس قذافی را پیدا كرد كه این آلبوم‌ها از علاقه سرهنگ به كاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریكا پرده برداشت.

 


 

این آلبوم عكس‌ها نشان می‌داد كه سرهنگ قذافی علاقه خاصی به كاندولیزا رایس داشته، چرا كه قذافی عكس‌های متعددی از رایس را در آلبومش نگه داشته بود.

از سوی دیگر سایت شبكه العربیه نیز در گزارش جالبی اعلام كرد كه از دهه 90قرن گذشته معمر قذافی به همراه محافظ‌های زن خود در بسیاری از مراسم حاضر شده است.

گزارش‌های رسانه‌ای برآورد كرده‌اند كه طی 20 سال گذشته تعداد محافظان زن معمر قذافی بین 40 تا 400 تن بوده است. لقب رسمی این محافظان "نگهبانان انقلاب" بود، اما آنها به "زنان سلحشور و بلند قامت" معروف بودند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای این زن‌ها برای حمایت از جان معمر قذافی ابتدا باید سوگند می‌خوردند كه تحت امر وی باشند و در راه حفظ جان قذافی جانشان را بدهند، سپس این زن‌ها در داخل دانشكده پلیس زن در طرابلس آموزش می‌دیدند. دوره‌های آموزشی این محافظان شامل برخی تمرینات ورزشی برای بالا بردن توان جسمی آنها، شیوه‌های دفاعی، حمله و استفاده از تمامی انواع سلاح‌های سبك و سنگین بود.

همچنین گزارش‌ها حاكی از آن است كه اكثر محافظان قذافی از كوبا به لیبی منتقل شده بودند، برخی از این محافظان نیز اهل لیبی و دیگر كشورهای عربی بودند.

برخی از این محافظان اعراب سفیدپوست و برخی آفریقایی سیاه پوست بودند.

از مهمترین شروطی كه باید محافظان قذافی داشتند، این بود كه باكره باشند.قذافی به خاطر علاقه‌اش به تنها دخترش عائشه نام یكی از آنها را عائشه گذاشته بود.

بر اساس این گزارش‌ها شرط باكره بودن این محافظان و اینكه ازدواج نكرده باشند و فرزندی نداشته باشند از شروط مهم بود.

محافظان قذافی همواره به رغم اینكه زن بودند در شرایط سخت وارد عمل می‌شدند و در استفاده از سلاح‌های سنگین مهارت داشتند و آنها همواره آماده بودند كسانی كه قصد اذیت كردن قذافی را داشتند، بكشند. این محافظان درجه‌ها و رتبه‌های مختلفی را به لحاظ زیبایی داشتند.

براساس این گزارش‌ها محافظان قذافی همواره دردسرهایی نیز برای وی داشته‌اند. در سال 2003 در اجلاس سران عرب كه در شرم‌الشیخ برگزار شد، نیروهای امنیتی مصر به محافظان قذافی اجازه ندادند وارد هتل محل اقامت وی شوند، از این رو درگیری‌های شدید بین محافظان و نیروهای امنیتی مصر رخ داد.

در سال 1984 نیز محافظان قذافی با نیروهای اتیوپیایی درگیر شدند، چراكه سعی داشتند با سلاح خود به سالن اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا وارد شوند.

این محافظان همچنین در نیجریه نیز بحران ایجاد كرده بودند و زمانی كه نیروهای امنیتی مانع ورود آنها به سالن اجلاس شدند با آنها درگیر شده بودند كه رئیس‌جمهوری نیجریه شخصا به منظور فیصله دادن مساله وارد عمل شده بود.

گزارش‌های خبری حاكی از آن است كه این محافظان هرگز وی را ترك نكردند حتی در حال حاضر نیز با وی هستند، چرا كه زمانی كه انقلابیون وارد باب‌العزیزیه شدند این محافظان را نیافتند. به نظر می‌رسد این محافظان به همراه قذافی در مخفی‌گاهش هستند و آیا وی هنوز به آنها اعتماد دارد.

پنج شنبه 3/6/1390 - 22:29
اخبار
نخست وزیر سومالی با تانک به دیدار صالحی آمد! + عکس

مهر: سفر صالحی به سومالی حاشیه های جالبی داشت که حضور نخست وزیر سومالی با نفربر زرهی در محل ملاقات صالحی از جمله این حواشی بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفری چند ساعته به کشور سومالی داشت که برخی حواشی این سفر به شرح زیر است:

- سفر صالحی به موگادیشو ساعت 4 صبح روز سه شنبه آغاز شد و هواپیمای وی تهران را به مقصد سومالی ترک کرد اما در بین راه توقفی نیز در فرودگاه صلاله عمان داشت تا سوخت گیری کند .

- فرودگاه موگادیشو فاقد امکان سوخت گیری هواپیما است به همین دلیل هواپیمای وزیر خارجه در بازگشت از سومالی نیز بار دیگر در همین محل سوخت گیری کرد.

- مشکل سوخت گیری در موگادیشو به نحوی است که یکی از هواپیماهای امدادرسان ایران به دلیل اتمام سوخت مدت ها در فرودگاه این شهر معطل بوده که گویا مشکل آن برطرف شده است.

- البته ظاهر فرودگاه سومالی نیز با همه فرودگاه های دیگر فرق داشت که در تصویر زیر ورودی فرودگاه دیده می شود.

سومالی

- فرودگاه موگادیشو فاقد هرنوع امکانات حداقلی بود به شکلی که در زمان فرود هواپیما با تکان ها شدید مواجه شد چرا که باند فرودگاه به هیچ وجه قابلیت فرود هواپیما را ندارد.

سومالی

- هواپیمای سازمان ملل که هدف خمپاره گروه های مسلح قرار گرفته است در گوشه ای از فرودگاه موگادیشو جلب توجه می کند.

- هواپیمای صالحی بعد از دوبار چرخیدن بر فراز موگادیشو و دریای حاشیه آن در باند کناری دریا به زمین نشست.

- صالحی در بدو ورود با موگادیشو مورد استقبال همتای سومالیایی قرار گرفت و در همان فرودگاه دیدارش را با وی انجام داد.

- دختر بچه سومالیایی در فرودگاه موگادیشو به صالحی خیر مقدم گفت و صالحی نیز وی را مورد تفقد و دلجویی قرار داد.

- در این سفر مریم مجتهد زاده مشاور امور زنان رئیس جمهور، صالحی را همراهی می کرد.

سومالی

- نکته جالب این بود که نخست وزیر سومالی نیز برای دیدار با صالحی به فرودگاه موگادیشو آمد، با این تفاوت که به دلیل شرایط خاص امنیتی موگادیشو ، وسیله نقلیه مورد استفاده وی در عزیمت به محل ملاقات با صالحی یک فروند نفر بر زرهی بود!

البته ساختمان نخست وزیری سومالی هم در نوع خود جالب بود که در این تصویر مشاهده می شود.

سومالی

- شهر موگادیشو با اینکه پایتخت سومالی محسوب می شود اما وضعیت فوق العاده وخیمی به لحاظ بهداشتی داشته و چیزی به نام نظم و قانون در این شهر به چشم نمی خورد. انواع حیوانات چهارپا در خیابان ها و پشت چهار راه ها دیده می شوند و البته الاغ در سومالی نوعی وسیله نقلیه نیز به حساب می آید.

سومالی

- موگادیشو بسیار شلوغ بوده و البته اکثر افراد در این شهر نظامی یا شبهه نظامی هستند. فضای شهر هم کاملا امنیتی است و پسر بچه های 9 یا 10 ساله با سلاح در دست در شهر دیده می شوند. همچنین صدای تیراندازی در زمان بازدید هیئت ایرانی از کمپ ها از دور دست شنیده می شد. اتفاقی که ظاهرا در موگادیشو برای ساکنان آن امری طبیعی و روزمره محسوب می شود.

سومالی

- چندی قبل رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه سفری نمایشی به سومالی داشت و این سفر بازتاب بسیاری در رسانه های خارجی پیدا کرد البته در موگادیشو نیز پلاکاردها و پوسترهایی از اردوغان و پرچم ترکیه مشاهده می شد.

سومالی

- با این حال شنیده شده که 10 روز قبل ازسفر اردوغان هیئتی 100 نفره از نیروهای امنیتی این کشور برای برقرار کردن امنیت بازدید او عازم سومالی شده بوده اند.

- مردان در سومالی دامن می پوشند و درحالیکه اهل سنت معمولا اهل تسبیح نیستند اما اهالی سومالی عمدتا در دستانشان تسبیح دیده می شود.

- همزمان با هواپیمای وزیر خارجه هواپیمای حامل 80 تن کمک های ایران نیز در فرودگاه موگادیشو به زمین نشست که کارگران سومالیایی در شرایطی که همزمان سرودی را می خواندند مشغول تخلیه بار بودند.

- بازدید صالحی از دو کمپ مردم قحطی زده نیز حاشیه های جالبی داشت کمپ اول تحت مدیریت سازمان ملل بود و کمپ دوم توسط ایران برپا شده بود.

- برای همه بازدید کنندگان جالب توجه بود که افراد مستقر در کمپ سازمان ملل وضعیت بسیار وخیم و نگران کننده ای از لحاظ معیشت، بیماری و تغذیه داشتند و این نشانگر عدم رسیدگی لازم به آنان بود در حالیکه در کمپ ایران افراد شادتر،سرحال تر و کاملا بشاش تر بوده و از سلامت به نسبت بالاتری برخوردار بودند.

سومالی

- در این کمپ بخشی به آموزش و قرائت قرآن اختصاص داشت که در روز بازدید هیئت ایرانی معلم قرآن بچه های سومالیایی غایب بود و در غیاب او پسربچه ای به هم سن و سال های خود آموزش می داد و دختران و پسران حاضر در کلاس با صدای بلند تکرار می کردند.

- صالحی در پایان سفر در هواپیما از هیئت همراه خود خداحافظی کرد وی در آغاز سفر نیز دقایقی طولانی به گفتگو با اعضای هیئت همراه پرداخت و حتی دقایقی درباره وضعیت کاری یکی از مهمانداران با وی گفتگو کرد.

- در نهایت این سفر بعد از پروازی حدودا ده ساعته به سومالی، حضوری حدودا سه تا چهار ساعته در موگادیشو و سپس مجددا حدود 10 ساعت پرواز تا بازگشت به تهران خاتمه یافت و هواپیمای صالحی بامداد چهارشنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

پنج شنبه 3/6/1390 - 22:27
موبایل
ایرانسل و جشنواره تابستانی آزار
بولتن نیوز : ارائه خدمات توسط اپراتور دوم همواره یکی از بحث برانگیز ترین موضوعاتی بوده که از ابتدای حضور ایرانسل در مجموعه مخابراتی کشور مطرح بوده است . مسئولان این شرکت خصوصی همواره تاکید داشته اند که بهترین خدمات را به مشترکین خود ارائه می دهند اما خیلی وقت ها این موضوع دقیقا معکوس است . در همین راستا یکی از خوانندگان سایت بولتن نیوز با ارسال متنی به سایت در خصوص مشکلات مشترکین سرویس اینترنت وایمکس ایرانسل مطالبی را نقل کرده است که به دلیل اینکه قبلا نیز شکایت های مشابهی به دست ما رسیده است به انتشار مطلب پرداخته و حق هرگونه جواب را برای شرکت ایرانسل محفوظ می دانیم .

اپیزود اول – داخلی – شب : لطفا همش منتظر باشید!

ایرانسل، من را به شناسه کاربری. 04.............0941 می‌شناسد. در ساعتی که این سطور را به نگارش در می آورم حدوداٌ نیم ساعتی از بامداد روز دوم شهریور ماه 1390 گذشته است. تایمرِ گوشی تلفن عدد 22 دقیقه و 50 ثانیه را نشان می‌دهد که هر لحظه بر آن افزوده می‌شود. شماره‌ تلفنی که پشتِ خط آن منتظرم شماره 09377077000 است. خطی که شرکت ایرانسل آن را برای ارتباط مستقیم و فوری با بخش پشتیبانی مشترکان وایمکس اعلام کرده است. اما تنها چیزی که بعد از حدود 30 دقیقه حاصل شده است، موسیقی زجرآور انتظار و صدای ضبط شده‌ ای است که هر از چندگاهی می‌گوید: "لطفا منتظر باشید. . . "

این بساطی است که ایرانسل، چند روزِ نخستِ هر ماه برای مشترکانش پهن می‌کند. به بهانه‌ کسری حساب و اتمام موجودی، خدماتش را به مشتریان قطع می‌کند، اما عملا امکان شارژ حساب را حداقل برای 4-3 روز نمی‌دهد. به این ترتیب کاربران پولِ یک ماه را کامل می‌دهند اما در عمل بخش اعظمی از آنان کمتر از 26 روز خدمات می‌گیرند.

اپیزود دوم – خارجی : تکرار هر ماهه سکانس شارژ

از یک روز مانده به پایانِ ماه، چندین بار تلاش کردم حسابم را شارژ کنم. اما وایمکس، سیستم اتصال به درگاه اینترنتی بانک‌هایش قطع است. در آخرین ساعات پایانی همان روز با اپراتور تماس می‌گیرم. می‌گوید خط شلوغ است و پیشنهاد می‌دهد: "فعلا یک کارت 5 هزار تومانی بخرید، حسابتان را کمی شارژ کنید. فردا صبح مشکل اتصال به شبکه بانکی مان که حل شد موجودی حساب‌تان را کامل کنید." توصیه‌اش را عمل می کنم. وصل می‌شود اما نیم ساعت بعد دوباره قطعی به سراغم می‌آید. سه روز تمام همین روال ادامه می‌یابد؛ هر از چندگاهی اینترنت برای لحظاتی وصل اما دوباره قطع می‌شود. اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی هیچ یک از بانک‌ها هم برقرار نشده است و من همچنان بدون اینترنت مجبورم از خیلی از کارهایم باز بمانم .

از اواسط روز یکم شهریور، اساسا امکان ورود به صفحه اول پورتال ایرانسل برایم مقدور نیست. با چند تن از دوستان هم که صحبت می‌کنم، مشکل را همه‌گیر می‌یابم. بار دوم با اپراتور تماس می گیرم. ابتدا تلاش می‌کند گناه را به گردنِ من بیندازد. هزار دلیل می‌آورد که "آقا! مشکل از تنظیمات رایانه شماست ".تیرهایش یکی یکی که به سنگ می‌خورد اصل مشکل را معترف می‌شود: "البته این یکی دو روزه، سیستمِ ما هم کمی مشکل داشته، شاید دلیل عدم ارتباط شما همین باشد. چند ساعتی را صبر کنید. متخصصان ما مشغول بررسی و رفع مشکل هستند."

چند ساعت که هیچ، یک روز تمام صبر می‌کنم تا رسیدم به ساعت حدود 1 و30 دقیقه بامداد روز دوم شهریور. دقیقا 57 دقیقه پشت خط ماندم. احساس می‌کردم منشی اتوماتیک هم از تکرار ترجیع‌بندِ معروفش خسته شده است .داشتم از رو می‌رفتم و گوشی را می‌گذاشتم که ارتباط وصل شد. ماجرا را که تعریف کردم، اپراتور شروع کرد به عذرخواهی مودبانه و بسیار کلاسه شده. کفرم درآمد. گفتم: "عزیزِ دلِ برادر! 57 دقیق پشت خط نمانده‌ام که که شما نقش دنبال سنگ صبور را برایم ایفا کنید. مشکلم را حل کن که به اینترنت نیاز دارم". پاسخش اما در نوع خود بی‌نظیر و تاریخی بود: "شما دو راه بیشتر ندارید. یا بروید الان کارت تلفن به میزان بدهی‌تان بخرید (توجه کنید که الان ساعت حدود و یک و نیم نصف شب است) و بیائید شماره سریالش برام بخوانید تا وارد کنم. یا اینکه امشب هم دندان روی جگر گذاشته منتظر شوید تا صبح شود و اشکالات فنی ما برطرف." راهی جز تسلیم ندارم. اید منتظر شوم تا فردا صبح ...

اولین روزهایی که شرکت ایرانسل وارد عرصه ارائه خدمات اینترنتی شد، بسیاری از افراد خوشحال شدند که بالاخره انحصار مخابرات در این حوزه شکست و با رقابتی شدن فضا کاربران می توانند خدماتی بهتر بگیرند. تبلیغات چندین میلیاردی و اغواکننده ایرانسل، که از محل درآمدهای نجومی این شرکت انجام می‌شود هم البته بی‌تاثیر نبوده است؛ تبلیغاتی که در آن درِ باغِ سبز به ملت نشان داده می‌شود، اما به محضِ آنکه طعمه به دام می‌افتد، ورق برگشته و جز آزار چیزی نصیب مشتریان نمی‌شود.

گویا صرفِ شکستن انحصار چاره کار نیست. کارنامه ایرانسل نشان می‌دهد که بدنه کارشناسی و فنی این شرکت از ذکاوت و سرعت عمل خوبی برخوردارند. اگر چنین نبود، ایرانسل هرگز نمی‌توانست با تردستی تمام هر روز فرمولی جدید اختراع کرده و با تبلیغات اغواکننده‌اش بر تعداد مشتریانِ نگون‌بختش بیفزاید. مشکل اینجاست که مدیران این شرکت از این توانمندی‌ها صرفا برای کسب سود بیشتر بهره می‌گیرند.

اپیزود سوم – خارجی : کم فروشی و غش در معامله

عملکرد شرکت ایرانسل در بخش خدمات اینترنتی مصداق بارز کم‌فروشی آگاهانه و غش در معامله است. وگرنه اگر مدیران این شرکت بخواهند، کارشناسان زبده‌شان به راحتی و به سرعت راهی برای حل مشکل کاربران سرویس وایمکس جهت شارژ حسابشان در روزهای ابتدایی هرماه پیدا می‌کنند. اما چون ایرانسل از محل این بروز این مشکل، هر ماه ده‌ها میلیون تومان به جیب می‌زند طبیعی است که اراده‌ای برای حل آن میان مدیرانش وجود نداشته باشد.

نکته دیگر اینکه اصرار شرکت ایرانسل بر تداوم این تخلف آشکار، ضعف نهادهای نظارتی از جمله سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات حکومتی را نشان می‌دهد.

به هر حال موضوعی که به خوبی روشن است این است که ایرانسل در بخش پشتیبانی خود به شدت ضعیف عمل نموده که این بحث تنها مربوط به ارائه سرویس وایمکس نشده و ارائه خدمات سیم کارت های ایرانسل هم با مشکلات عدیده فراوانی روبرو است . اینکه فارغ از بحث های اقتصادی نهادهای نظارتی باید با دقت بیشتری بر شرکت های خصوصی نظارت کنند و نگذارند این شرکت ها کوچکترین سوء استفاده ای از این موضوعات بکنند .
پنج شنبه 3/6/1390 - 22:26
آلبوم تصاویر
عکس/تنهاشهیدی که امام به تشییع اش رفت

پنج شنبه 3/6/1390 - 22:23
آلبوم تصاویر
تصاویر/ بمباران هوایی اسرائیل در نوار غزه
جنگنده های اسرائیلی شب چهارشنبه باشگاه ورزشی جهاد اسلامی در نوارغزه را بمباران کردند که باعث کشته شدن 11 نفر کشته و زخمی شد.
پنج شنبه 3/6/1390 - 22:20
اخبار

اورژانس آیکون: خاطره ای از استیو جابز

حالا که استیو جابز مدیریت اپل را ترک کرده، امروز اینترنت پر شده از خاطرات افراد مخلتفی که در طول دوران کاری شان با او همکاری داشته اند.

بسیاری از کاربران جابز را به عنوان یک مدیر بزرگ می شناسند اما بد نیست بدانید که استیو جابز فقط ۳۱۳ حق اختراع (Patent)به نام خودش دارد و یک فرد فنی بزرگ محسوب می شده است. اما در کنار این موضوع یکی از جالب ترین خاطرات گفته شده، داستانی است که ویک گوندورتراامروز تعریف کرده است. او هم اکنون یکی از مدیران گوگل است و مرد اصلی پشت سرویس گوگل پلاس به حساب می آید. «ویک» پیش از گوگل هم از مدیران ارشد مایکروسافت بوده است.


استیو جابز همیشه به دقت در جزییات مشهور بوده. حالا شنیدن خاطره آقای گوندورترا در چنین روزی خالی از لطف نیست:

صبح روز یکشنبه (روز تعطیل) ششم ژانویه سال ۲۰۰۸ بود. من در یک برنامه مذهبی شرکت داشتم که ویبره تلفن من را از یک تماس آگاه کرد. وقتی به آن نگاه کردم شماره را نمی شناختم بنابراین پاسخ ندادم.

بعد از مراسم با خانواده به طرف اتومبیل حرکت کردم و در همین حال پیام های تلفن ام را بررسی می کردم. روی پیام گیر، پیغامی از استیو جابز ضبط شده بود: " ویک می تونی با من در منزل تماس بگیری؟ یک مورد اورژانس هست که باید در موردش صحبت کنم"


من فورا با استیو جابز تماس گرفتم. در آن زمان من مسوول تمام اپلیکیشن های موبایل گوگل بودم و به خاطر این مسوولیت هر از گاهی با استیو جابز در تماس بودم.

"سلام استیو، ویک هستم. متاسف ام که تلفن را پاسخ ندادم. چون متوجه نشدم تو هستی"

استیو جابز در پاسخ می خندد و می گوید "هیچ وقت هنگام مراسم مذهبی نباید تلفن ات را پاسخ بدهی مگر اینکه تماس گیرنده «خدا» باشد"

ویک می گوید من خندیدم اما در حالی که عصبی بودم. پیش خودم فکر می کردم چه اتفاقی رخ داده که سبب شده در یک روز تعطیل استیو جابز با من یک کار اوژانسی داشته باشد.


استیو جابز می گوید: ما یک مشکل اورژانسی داریم که من باید فورا در موردش صحبت می کردم. من یک نفر را از تیم اپل برای کمک به رفع این مشکل هماهنگ کرده ام و امیدوارم شما تا فردا بتوانید این مشکل را حل کنید.


استیو ادامه می دهد: من داشتم به لوگوی گوگل روی آیفون نگاه می کردم و به نظرم خوب و درست نبود. حرف دوم O در اسم گوگل رنگ زرد اش کاملا درست نیست! من با گررگ (یکی از کارمندان اپل) صحبت کردم برای اینکه تا فردا آن را اصلاح کند و برای شما بفرستد. این از نظر شما اوکی هست؟

ویک می گوید: مسلم بود که این از نظر من اوکی بود. او ادامه می دهد دقایقی بعد در آن روز یکشنبه من ایمیلی از استیو جابز دریافت کردم با موضوع: «آمبولانس آیکون» که من و کارمند معرفی شده اپل را برای اصلاح رنگ زرد آیکون گوگل در تماس قرار میداد!

ویک می گوید من ۱۵ سال با بیل گیتس در مایکروسافت کار کردم اما هنوز یکی از بزرگ ترین تحسین کنندگان استیو جابز و اپل هستم.

در پایان او می گوید: هر زمان من به قدرت رهبری و توجه به ریزترین جزییات توسط یک مدیر فکر می کنم به یاد آن تلفن در روز تعطیل می افتم که استیو جابز از رنگ زرد حرف O در لوگوی گوگل راضی نبود.

پنج شنبه 3/6/1390 - 22:15
اخبار

پایان یک دوره: استیو جابز و مدیریت اپل

در 1955 به دنیا آمد و تا همین امروز سعی کرد همواره از مطرح ترین ها باشد. اما امروز صبح دانستیم که اپل مدیرعامل جدیدیخواهد داشت. استیو جابز کسی بود که شرکت اپل را در گاراژ خانه اش تاسیس کرد، آن را به موفقیت های عمده تجاری رساند و از آن اخراج شد. کسی که بعد از اخراجش NeXT Step و پیکسار را تاسیس کرد، به موفقیت رساند، فروخت و به اپل برگشت. کسی که فلسفه و کاریزمای خاص مدیریتیش را به تکنولوژی افزود و توانست بیش از هر زمان دیگری بازار را تحت تاثیر قرار دهد. خالق آیپد، آیفون و آیپاد دیگر نمی تواند مدیر عامل باشد. حال از منتقدان گرفته تا اشخاصی که نقش اپل را روی پوست خود حک کرده بودند، از استعفای او شکه شده اند. نقش جابز روی دیوار های اینترنت به چشم می خورد.


واقعیت این است که زندگی جابز 56 ساله را نمی توان در یک پاراگراف توصیف کرد. چه عقایدی جابز را در موفقیتش یاری می کردند؟ او چه کار های مهمی کرده و چه میراثی برای دنیای تکنولوژی به جا گذاشته؟ پس چه چیزی باعث شده جابز از کارش کنار بکشد؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.


- دیدگاه های استیو:

1.jpg

دیدگاه های افراد بدون شک نقش مهمی را در موفقیت ها و شکست هایشان ایفا می کنند. شاید بتوان گفت دیدگاه ها سیستم عامل های ما هستند! ما بر مبنای آن ها فکر میکنیم، تصمیم می گیریم و عمل می کنیم. اول بیایید به سال 1996 برگردیم و ببینیم استیو جابز در مورد وب چه فکر میکرد؟


وقتی از استیو پرسیدند که وب چگونه می خواهد جوامع ما را تحت تاثیر قرار دهد، پاسخ او اینگونه بود: « ما در اقتصادی زندگی می کنیم که مبتنی بر اطلاعات است. اما من باور نمی کنم که جوامع ما هم اطلاعاتی باشند. مردم کمتر از آنچه باید فکر می کنند. این اساسا به خاطر تلویزیون است. مردم کمتر مطالعه می کنند. پس قطعا کمتر هم فکر می کنند. پس، من فکر نمی کنم بیشتر مردم از وب بخاطر اطلاعاتش استفاده کنند. در عین حال ما تحت اضافه بار اطلاعاتی هستیم. مساله این نیست که چه مقدار اطلاعات در وب جای می گیرد. مساله این است که بعضی افراد عملا خیلی بیشتر از آنچه نیاز دارند، اطلاعات دریافت می کنند.»


در عین حال استیو معتقد بود که وب به دو دلیل هیجان انگیز است. اول این که در همه جا در دسترس است و دوم این که مایکروسافت تصمیمی برای سلطه بر آن نگرفته! (توجه داشته باشید که سال 96 اوایل سلطه ویندوز بر کامپیوتر های شخصی بود) استیو جابز معتقد بود ویندوز با تعداد کمی نو آوری این سلطه را به دست آورده. او معتقد بود که نو آوری های تحت وب بسیاربیشتر خواهند بود. جابز عقیده داشت وب مکانی خواهد بود که گرفتار ابر سیاه سلطه نخواهد شد.


وقتی از استیو پرسیده شد که برندگان اصلی وب چه کسانی خواهند بود؛ او جواب داد: «افرادی که چیزی برای فروش داشته باشند. مردم می خواهند از وب چیز بخرند. آنها دوست دارند رفتن به فروشگاه های مختلف برای خرید را متوقف کنند.»


جابز همچنین حرف های زیادی در مورد طراحی زده که در این جا به یک مورد از آن ها اشاره می کنیم. او در سال 1985 گفته بود:« ما فکر می کنیم که مک می تواند میلیون ها میلیون نسخه بفروشد. اما ما مک را برای هیچ کس دیگری نساختیم. ما آن را برای خودمان ساختیم. ما عده ای از افراد هستیم که بین خودشان درباره خوب بودن یا نبودن مک قضاوت کردند. ما از این فراتر نرفتیم و در بازار پژوهش نکردیم. ما فقط می خواستیم بهترین چیزی را که ممکن بود طراحی کنیم.


استیو جابز از طراحی گرفته تا تکنولوژی و محصولات و خیلی چیز های دیگر؛ اظهار نظر های زیادی کرده است که ذکر آن ها در این مطلب نمی گنجد. اگر به این موضوعات علاقه مند هستید، توصیه می کنیم این صفحه را از دست ندهید.


- محصولات برتر اپل در دوران جابز:

2.jpg

اپل کامپیوتر در 1976 تاسیس شد. اولین کامپیوتر این شرکت حرف خاصی برای گفتن نداشت. اما اپل دو توانست موفقیت های مهمی برای اپل به ارمغان آورد. هکر ها این کامپیوتر را به خاطر انعطاف پذیری اش دوست داشتند. مدارس از آن برای آموزش برنامه نویسی بیسیک استفاده می کردند و پای این کامپیوتر حتی به دفاتر اداری هم باز شد.


مکینتاش از دیگر محصولات برتر این شرکت بود. رابط کاربری گرافیکی با موس، نقطه برتری این کامپیوتر بر رقبایش به شمار می رفت. شاید لازم نباشد بیش از این درباره این کامپیوتر چیزی بگوییم. آن هم وقتی که همه با آن آشنایی دارند.


سیستم عامل Mac OSX هم از محصولات دیگری بود که در زمان زمام داری استیو جابز بنیاد نهاده شد. این سیستم عامل به ادعای اپل، امن ترین و قوی ترین سیستم عامل جهان است. مک او اس ایکس، ریشه ای کاملا متفاوت با اجدادش حتی مک او اس 9 دارد. این سیستم عامل بر مبنای یونیکس ساخته شده و اولین زیر بنا هایش در شرکت NeXT Step پایه گذاری شده است.


آیپاد و آیفون و آیپد هم محصولاتی هستند که همه با آن آشنایی دارند. این سه برادر، هر یک به ترتیب دنیای موسیقی، تلفن های همراه و تبلت ها را دچار تحول کردند. بسیاری از افراد، این سه محصول را شاخص ترین محصولات این شرکت می دانند. اپل نیز خودش آنها محصولات فرا PC می نامد.


در دوران جابز محصولات زیاد دیگری هم معرفی شدند که هر یک نسبت به نسل های قبلی خود موفقیت های بیشتری به دست می آوردند. جابز در حالی از اپل رفت که همه منتظر نسل بعدی آیفون و آیپاد تاچ بودند. زمانی که حتی زمزمه هایی از یک محصول کاملا جدید از اپل به گوش می رسید.


- مشکلات جابز و کناره گیری او:

3.jpg

واقعیت این است که استیو جابز از سال 2004 به نوعی از سرطان پانکراس مبتلا شده بود. او با این سرطان مبارزه کرده و می کند. در عین حال از همان زمانی که خبر بیماری اش منتشر شده بود، بسیاری از سهام داران و همچنین طرفداران این شرکت نسبت به او ابراز نگرانی می کردند. هر بار که جابز به دلیل مشکلات پزشکی اپل را ترک می کرد، اینترنت از حدس ها و گمانه زنی ها سرشار می شد و هر گاه او به روی صحنه می رفت، سهام ها بالارفته و امیدواری ها شروع می شد. اما سر انجام این روند صعود و نزول با اعلام کنار رفتن استیو جابز از مقام مدیر عاملی، پایان یافت.


بلومبرگ حالا گزارش کرده که استیو جابز در چند هفته اخیر خانه نشین شده بود. اما او برای آخرین روز کاری اش، یک روز کامل در اپل سر کار رفت. همچنین اعلام شده که استعفای او به دلیل بد شدن ناگهانی حالش نبوده است. حالا مساله این است که اپل از این به بعد روند نزولی پیدا خواهد کرد یا صعودی؟ خیلی از صاحب نظران، روی صعودی بودن این روند؛ دستکم برای 2 یا 4 سال آینده خوشبین هستند. گرچه بعضی هم به نزولی بودن آن اعتقاد دارند.


- سخن آخر:
همانطور که صبح امروز در نارنجی خواندید، بسیاری از مدیران فناوری جابز را یکی از برجسته ترین افراد می دانستند. بسیاری از کاربران هم، حتی منتقدین، کار جابز را تحسین می کردند. با این حال، از قرار معلوم دیگر ارائه های فوق العاده او را روی صحنه نخواهیم دید.


فضای فعلی روی اینترنت، به گونه ای است که ابتدا تصور می شود استیو جابز در گذشته است. در حالی که او در اپل است و به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت می کند و هنوز نفوذ زیادی روی راهبرد های این شرکت دارد. ولی یکی از امیدوارانه ترین حدس هایمان می تواند باقی ماندن استیو جابز در سمت سخنگوی شرکت اپل باشد. که می داند؟ شاید این هم یکی دیگر از شگفتی های سیب گاز زده باشد.

پنج شنبه 3/6/1390 - 22:14
دانستنی های علمی

آشنایی با انواع دوربین های دیجیتال و برخی اصطلاحات رایج

narenji_dig_cam2.jpg

سیر تکاملی دوربین های دیجیتال با سرعت باورنکردنی در حال طی شدن است و با وجود انواع متنوع دوربین ها در قیمت های متفاوت به همراه قابلیت های فوق العاده انتخاب سخت خواهد شد. اولین مرحله در انتخاب یک دوربین مناسب آشنایی با انواع دوربین های دیجیتال و ویژگی های مهم آنها است. چگونه می توانیم یک دوربین دیجیتال خوب خریداری کنیم در صورتی که با اصطلاحات و ویژگی های این دوربین ها آشنایی نداشته باشیم؟‏

در اینجا سعی خواهیم کرد به طور خلاصه به برخی از این اصطلاحات و ویژگی ها اشاره ای داشته باشیم.در ابتدا به مقایسه دوربینهای DSLR ، Compact و Prosumer می پردازیم و سپس برخی از اصطلاحات رایج را شرح خواهیم داد. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.‏

‏‏DSLR و Compact و Prosumer
یکی از عوامل مهمی که در خرید دوربین دیجیتال می بایست مد نظر قرار گیرد پیکربندی فیزیکی آن است. عمده ترین تفاوت این سه نوع دوربین نحوه تابش نور بر روی سنسور در آنهاست. در زیر به برخی خصوصیات آنها می پردازیم.‏

25412_D80_left.jpg

دوربین های Digital Single Lens Reflex) DSLR): از لحاظ شکل ظاهری بزرگ تر از دوربین های دیگر و دارای لنزهای قابل انفصال هستند. سازندگان دوربینهای گران قیمت بهترین لنزها و سنسورهای خود را در این نوع دوربین به کار می برند. دوربین DSLR به خاطر خصوصیاتی که دارد معمولاً‌ انتخاب حرفه ای هاست. در این نوع دوربین بازتاب تصاویر مستقیماً بر روی سنسور تابیده نمی شود. نور وارد شده از لنز پس از بازتاب توسط یک آینه و منشور ۵ وجهی به منظره یاب پشت دوربین وارد می شود. این نوع دوربین اجازه پیش نمایش دقیقی از تصاویر و عمق میدان را در زمان نور دهی به کاربر می دهد. ولی آیا همه دوربین های DSLR از لحاظ کیفیت در یک سطح هستند؟ مسلماً خیر! ‏

تفاوتهای این نوع دوربین ها:‏
- کیفیت تصویر: کیفیت این دوربین ها به تناسب بزرگتر شدن سنسور بهتر خواهد شد. بنابراین در ISO بالا و سرعت شاتر بالا نویز کمتری را به نسبت معمول شاهد خواهیم بود. ‏

- سازگاری: قابلیت تعویض لنز و امکان اضافه کردن لوازم جانبی همانند فلش و فیلتر و … به اینگونه دوربین ها، جهانی از امکانات جدید را پیش روی کاربران قرار می دهد. در اینجا این کیفیت لنزهاست که کیفیت تصاویر دوربین های DSLR را متفاوت می سازد.‏

- سرعت: سرعت راه اندازی دوربین، فوکوس و میزان تاخیر شاتر نیز تفاوت دیگر این دوربین هاست.‏

- منظره یاب اپتیکال: نوع و کیفیت آینه به کار رفته در این نوع دوربین نقش مهمی در ایجاد تصویری شبیه تر به واقعیت اجرا می کند.محدوده ISO : گستره تنظیمات ISO، انعطاف پذیری بیشتری برای گرفتن عکس در شرایط متفاوت ایجاد خواهد کرد.‏

- تنظیمات دستی: اساس کار دوربین های DSLR بر منبای کنترل دستی است. طراحان اینگونه دوربین ها فرض را بر این گذاشته اند که تمامی کاربران علاقمندند تنظیمات مخصوص به خود را داشته باشند و هنر عکاسی را با ترفندها و سرانگشتان خود نشان دهند. پس خلاقیت طراحی اینگونه دوربین ها بر این اساس نیز یکی دیگر از تفاوتهای میان آنهاست.‏

- صفحه نمایش: در بسیاری از دوربین های DSLR تنها راه مشاهده قالب تصویر، منظره یاب اپتیکال است اما برخی کاربران LCD را ترجیح می دهند. بنابراین دیگر تفاوت موجود در این دوربین ها قابلیت استفاده از LCD به منظور نمایش زنده قاب تصویر است. ‏

از دیگر تفاوتهای این دوربینها می توان به قیمت گران و سایز بزرگتر و وزن بیشتر آنها اشاره کرد که گزینه های قابل توجهی می باشند. ‏

sony-cybershot_dsc-s950.jpg

دوربین های Compact: این دوربین ها که به آنها ببین و بگیر (Point-and-shoot) نیز گفته می شود در یک نگاه کلی معمولاً کوچک و سبک هستند و لنز آنها به بدنه دوربین متصل بوده و قابل جدا شدن نیست، در درجه اول برای عملیات عکاسی ساده طراحی شده اند و معمولاً دارای سیستم های اتوماتیک برای تنظیم گزینه های نوردهی، فلش و دیگر عوامل عکس برداری هستند. این نوع دوربین معمولاً در میان افرادی که هدفشان عکاسی حرفه ای نیست و به دنبال ساده ترین روش برای ثبت لحظات و خاطرات خود هستند گزینه مناسبی است. بد نیست کمی در مورد مزایا و معایب این نوع دوربین ها نیز صحبت کنیم. ‏

- سایز و وزن: قرار دادن دوربین در جیب هنگامی که قصد بیرون رفتن دارید بدون اینکه به وزن یا سایز آن فکر کنید چه حسی به شما می دهد؟ وزن سبک و سایز کوچک این دوربین ها واقعاً ویژگی فوق العاده ایست و به کاربر این امکان را می دهد که لحظات را از دست ندهد و به قولی در شکار لحظه ها همیشه پیروز باشد.‏

- حالت خودکار: تصاویر گرفته شده توسط این دوربین ها اصلا به پای دوربین های DSLR نمیرسد. اما در کل تصاویری که در حالت اتوماتیک (یا دیگر حالتهای پیش فرض) گرفته می شوند از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. احتمالاً تولید کنندگان این نوع دوربین ها بر این باورند که این حالت خودکار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین تمرکز بیشتری بر روی آن داشته اند.‏

- قیمت: عموماً این دوربین ها قیمت ارزان تری نسبت به دوربین های دیگر دارند. گرانقیمت ترین آنها باز هم قیمتی پایین تر از یک دوربین DSLR دارد.‏

- قاب LCD : همانطور که در بالا ذکر شد بسیاری از کاربران دوربین های دیجیتال استفاده از نمایشگر LCD را ترجیح می دهند. دوربین های ببین و بگیر معمولاً با این قابلیت عرضه می شوند. برخی از این نمایشگرها متحرک هستند و این امکان را به کاربر می دهند که از زوایای مختلف و حتی از خودش عکس بگیرد.‏

بعضی معایب اینگونه دوربین ها به شرح ذیل است: ‏
- کیفیت تصویر: دوربین های Point-and-shoot معمولاً سنسورهای کوچکی دارند. این بدین معنی است که از کیفیت تصویر خوبی برخوردار نمی باشند. البته تولید کنندگان این دوربین ها در تلاش برای ایجاد تغییراتی در این خصوص می باشند ولی همچنان راه درازی تا رسیدن به دوربین های DSLR در پیش دارند. ‏

- محدوده ISO کوچک: رنج ISO در موقعیتهای مختلف عکاسی محدودیت ایجاد می کند و متاسفانه این محدودیت در این نوع دوربین ها وجود دارد.‏

- سرعت پایین: کند بودن اینگونه دوربین ها علی الخصوص تاخیر شاتر آنها(فاصله میان فشردن شاتر و گرفته شدن عکس) زبانزد است. البته بهتر است در این مورد هیچگاه با دوربین های DSLR مقایسه نشوند.‏

- اتکا به LCD : بسیاری از دوربین های Ponit-and-Shoot کاملاً به LCD خود وابسته هستند. هرچند بعضی افراد از استفاده از LCD دوربین لذت می برند برخی نیز استفاده از منظره یاب را ترجیح می دهند. برخی از ببین و بگیرها حاوی منظره یاب می باشند ولی زاویه دید آن آنقدر کوچک است که عملاً استفاده از آن غیر ممکن است. برخی دیگر نیز که کلاً فاقد این امکان می باشند.‏

- عدم امکان ارتقاء: در حالی که این دوربین ها به علت قابل حمل بودنشان بسیار مورد استقبال هستند اما عدم تطبیق پذیری آنها با تکنولوژی های جدید از نقاط ضعف بسیار بارزشان است. امکان استفاده از لنزها و لوازم جانبی مختلف بر روی این دوربین ها امکان پذیر نیست.‏

دوربین های Prosumer: این دوربین ها در دسته بندی بین دوربین های DSLR و Point-and-Shoot قرار می گیرند. از لحاظ سایز تقریباً هم قد و قواره دوربین های DSLR هستند. در کیفیت نسبت به دوربین های Compact از کیفیت بالاتری برخوردارند ولی در استفاده، به راحتی آنها نیستند. در واقع به دوربین هایی که از نظر امکانات نسبت به دوربین های ببین بگیر بهتر هستند Prosumer گفته می شود. در مورد این موضوع که چه مدلی را می توان جزو این گروه انتخاب کرد نظرات متفاوتی وجود دارد و معمولا افراد مختلف نظرات متفاوتی دارند.‏

برخی اصطلاحات رایج:
حالا که با انواع دوربین های دیجیتال آشنا شدید، وقت اش است با چند اصطلاح مهم دروبین های دیجیتال هم آشنا شوید. تا اگر خواستید دوربین تان را انتخاب کنید با اطلاعات کامل تری جلو بروید. ‏

مگاپیکسل:سازندگان دوربین های دیجیتال معمولاً محصولات خود را بر اساس مگاپیکسل درجه بندی می کنند زیرا این معیار ساده ترین معیاری است که حتی برای افراد مبتدی نیز قابل درک است. معمولاً عموم مردم بر این باورند که مگاپیکسل بالاتر یعنی کیفیت بالاتر. مگاپیکسل نه تنها معیار خوبی برای انتخاب دوربین ها نیست بلکه تا حدودی بی ربط هم هست. البته پیش تر نارنجی در مطلب ‏چرا همیشه مگاپیکسل بیشتر، بهتر نیست؟ ‏مفصلاً به این موضوع پرداخته است.‏

ISO :‏ این اصطلاح که مخفف عبارت International Standards Organization می باشد در دوربین های آنالوگ نشان دهنده حساسیت فیلم در برابر نور بوده و با ارقام خاصی اندازه گیری می شد (احتمالاً آنها را بر روی فیلم ها دیده اید-۱۰۰،۲۰۰،۴۰۰،۸۰۰ و …). ایزوی کمتر نشان دهنده حساسیت کمتر فیلم و کاهش نویز در تصویر بود.‏

در عکاسی دیجیتال ISO ، حساسیت سنسور را نشان می دهد و همان اصول اعمال شده بر روی فیلم عکاسی در دوربین های آنالوگ در سنسورها نیز صادق است. ISO بالا معمولاً در نقاط تاریک استفاده می شود و با سرعت بالاتر شاتر و نویز بیشتری همراه است. دو عکس زیر را با هم مقایسه کنید. عکس سمت چپ با ایزوی ۱۰۰ و عکس سمت راست با ایزوی ۳۲۰۰ گرفته شده.

iso-1.jpg

اکثر مردم تمایل دارند ایزوی دوربین را در حالت خودکار قرار دهند که در این حالت معمولاً دوربین، ایزوی مناسب را بسته به شرایط عکس برداری تنظیم می کند و تا حد امکان آن را پایین نگه خواهد داشت. ‏

همانطور که گفتیم ISO بالاتر نویز بیشتر را به همراه خواهد داشت و این موضوع از کیفیت عکس می کاهد پس راه حل چیست؟ برای رسیدن به جواب خود اندکی در مورد سنسورها بگوییم.‏

سنسور:وسیله ای است که کار دریافت تصاویر و تبدیل آنها به سیگنالهای الکتریکی را انجام می دهد. دو نوع سنسوری که در اکثر دوربینهای دیجیتال استفاده می شوند عبارتند از CCD و CMOS. سنسور (CCD(Charge Coupled Device تقریباً به طور انحصاری در دوربین های Compact مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که سنسورهای CMOS(Complementary Metal Oxide Semiconductor) بزرگتر هستند و معمولاً در دوربین های گرانتر و بزرگتر استفاده می شوند. تولید کنندگان دوربین های دیجیتال برای جبران مشکل نویز در ISO بالا از این سنسورها در محصولات خود استفاده می کنند. سنسورهای بزرگتر نور بیشتری را جذب می کنند. بنابراین هرچه سنسور بزرگتری در دوربین به کار برده شود نویز تصویر کمتر خواهد شد. البته شما از یک دوربین Point-and-shoot نمی توانید انتظار زیادی داشته باشید چون اندازه سنسور در این دوربین ها معمولاً بسیار کوچک است.‏

Autofocus:‏ اتوفوکوس یا فوکوس خودکار به معنی تنظیم اتوماتیک لنز دوربین و تمرکز بر روی موضوع برای رسیدن به تصویری شفاف است. در واقع اتوفوکوس مجموعه ای از ویژگیها و عملیات خودکار است که برای گرفتن عکس در راحت ترین حالت ممکن به کمک کاربر می آیند.‏

دو نوع سیستم اتوفوکوس در دوربین ها وجود دارد. سیستم Active و Passive. در دوربین های ارزان قیمت Point-and-shoot معمولاً از سیستم Active استفاده می شود در حالی که دوربین های DSLR از سیستم Passive بهره گرفته اند. بعضی از دوربین ها نیز از ترکیبی این سیستم ها بهره مند اند. سیستم اتوفوکوس Active در ابتدا از صوت جهت تعیین فاصله جسم از لنز استفاده می کرد ولی امروزه امواج مادون قرمز جای آن را گرفته اند. اما در سیستم Passive خبری از صوت و امواج مادون قرمز نیست. به جای آن تراشه تحلیلگر دوربین، موضوع عکاسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و لنز را تا زمان به دست آمدن بهترین فوکوس به عقب و جلو به حرکت در می آورد.‏

فرمت Raw:این فرمت یکی از فرمت های ذخیره سازی عکس است. عکسهای گرفته شده با این فرمت فایلهای خامی هستند که هیچگونه پردازشی توسط دوربین بر روی آنها انجام نگرفته و به تعبیری این تصاویر ناب ترین عکسهای ممکن در عکاسی دیجیتال هستند. به عکسهای گرفته شده با این فرمت اصطلاحاً «نگاتیو دیجیتال» گویند. فرمت Raw میان عکاسان حرفه ای از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا امکان مانور بیشتری بر روی این عکسها برایشان فراهم خواهد شد. مطمئناً همه با فرمت JPEG آشنایی دارید. این فرمت از ابتدای فراگیر شدن عکاسی دیجیتال در این دوربین ها به چشم می خورد. تفاوت فرمت Raw با این نوع فرمت همین پردازش تصویر است که راجع به آن توضیح دادیم. در فرمت JPEG فایل، فشرده شده و بسیاری از اطلاعات عکس از بین می رود. برای مثال ممکن است یک زمینه با رنگهای سبز مختلف توسط پزدازشگر همرنگ تشخیص داده شود و از یک رنگ میانگین به جای کلیه رنگهای سبز استفاده شود، در صورتیکه در فرمت Raw هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد. اگر دو عکس با فرمت های فوق را با هم مقایسه کنیم ممکن است در نگاه اول فایل JPEG به مراتب تصویر بهتری داشته باشد ولی با اندکی ویرایش بر روی فایل Raw تفاوت این دو عکس و کیفیت برتر Raw آشکار خواهد شد. دوربین های مختلف فرمتهای مختلفی از Raw ارائه کرده اند. وقتی یک دوربین دیجیتال را می خرید، بررسی کنید که آیا این دوربین امکان ذخیره سازی عکس ها به صورت RAW را دارد یا نه؟ و این مورد را در گزینه های انتخاب یک دوربین مناسب فراموش نکنید.‏

اگر شما هم نکات مهمی به ذهن تان میرسد آنها را در بخش نظرات وارد کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.‏

پنج شنبه 3/6/1390 - 22:12
اخبار

سونی دوربین دیجیتال NEX-7 را معرفی کرد

NEX-7

دوربین های بدون آینه و از نوع ILC کم کم جایگاه خودشان را در بازار باز می کنند. حالا سونی با مدل NEX-7 یک محصول ۲۴ مگاپیسکلی دوست داشتنی را به این دسته از دوربین ها اضافه کرده است. در واقع این نخستین دوربین ۲۴ مگاپیسکلی بدون آینه است که از سنسور APS-C استفاده می کند.

دوربین های interchangeable-lens camera محصولاتی هستند که بین دوربین های کامپکت کوچک و دوربین های DSLR قرار می گیرند. در این دوربین ها بر خلاف DSLR ها از سیستم آینه یا منشور برای انتقال تصاویر استفاده نمی شود. اما دارای سنسورهای بزرگ مانند دوربین های DSLR هستند.

محصول جدید سونی به یک ویوفایندر از جنس OLED نیز مجهز است که تصاویر را با کیفیت XGA به شما نشان می دهد و تقریبا پوشش ۱۰۰ درصدی از سوژه را در اختیار شما قرار می دهد. و قابلیت ضبط تصاویر 1080P با سرعت 60 فریم در ثانیه را هم روی آن پیدا می کنید.


دوربین به یک نمایشگر ۳ اینچی ال سی دی هم مجهز است که با یک مفصل می تواند به اطراف حرکت کند. میزان ISO هم بین ۱۰۰ تا ۱۶۰۰۰ است. میزان Lag شاتر هم در این دوربین تنها ۲۰ میلی ثانیه است. این عدد به طور معمول ۱۰۰ میلی ثانیه است و این یک مزیت بزرگ برای NEX-7 به حساب می آید.

در این دوربین تنظیمات دستی کاملی را هم پیدا می کنید که تقریبا تمام گزینه های یک دوربین DSLR را در اختیار شما قرار میدهد. جنس بدنه هم آلیاژی از آلومینیوم و منیزیوم است که وزن آن را تنها ۲۹۱ گرم کرده است.

این دوربین از ماه نوامبر با یک لنز 18-55mm با قیمت 1350 دلار و به صورت بدنه خالی با قیمت 1200 دلار وارد بازار خواهد شد.

پنج شنبه 3/6/1390 - 22:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته