• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4645روز قبل
آلبوم تصاویر
گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس ۱۳۹۰

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

راهپیمایی یوم الله روز جهانی قدس صبح امروز جمعه با حضور گسترده مردم تهران برگزار شد.

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

گزارش تصویری راهپیمایی روز قدس 1390

منبع : خبرگزاری مهر.

جمعه 4/6/1390 - 19:54
طنز و سرگرمی
10 دلیل بسیار خنده دار آفرینش زن توسط خداوند ،طنز
۱- خدا نگران بود که آدم در باغ عدن گم بشه چون اهل پرسیدن آدرس نبود.

۲ -خدا میدونست یه روزی آدم نیاز داره یک کسی کنترل تلویزیون رو بهش بده.

۳ -خدا میدونست که آدم هیچ وقت خودش وقت دکتر نمیگیره!

۴ – خدا میدونست اگه برگ انجیر آدم تموم بشه، هیچ وقت خودش برای خودش یکی دیگه نمیخره. ...

۵- خدا میدونست که آدم یادش میره آشغالا رو بیرون ببره

۶- خدا می دونست ادم ،آدم بشو نیست

۷- خدا میدونست که مانند یک باغبون ، آدم برای پیدا کردن ابزارهاش نیاز به کمک داره

۸- خدا میدونست که آدم به کسی برای مقصر دونستش برای موضوع سیب یا هر چیز دیگری نیاز داره

۹- همونطور که در انجیل آمده است : برای یک مرد خوب نیست تنها بماند و به عنوان دلیل شماره یک

۱۰- خدا به آدم نگاه کرد و گفت : من بهتر از این هم می تونم خلق کنم....
جمعه 4/6/1390 - 19:53
اخبار

مرگ، در صورت شانه زدن مو

 در جهان بیماری های نادر بسیاری وجود دارند، اما شاید عجیب ترین آنها، بیماریی باشد که فقط دو نفر در کل جهان به آن مبتلا هستند و تا کنون نه مورد سومی گزارش شده و نه درمانی برای آن کشف شده است!

مگان استیوارت 13 ساله و اهل اسکاتلند یکی از دو نفری است که به این عارضه نادر مبتلا بوده و پزشکان به او هشدار داده اند در صورت شانه زدن موهای خود با شانه های پلاستیکی باید با زندگی وداع کند!

 

مغز این افراد در صورت تماس با اجسام دارای الکتریسیته ساکن، از کار می افتد و زندگی آنها به پایان می رسد!

این بیماری سندروم شانه کردن مو نام دارد و همان طور که گفته شد، فقط 2 نفر در جهان به آن مبتلا هستند. در این بیماری کوچک ترین تکان الکتریسیته ساکن خطر مرگ را بدنبال دارد.

کارهایی نظیر شانه زدن مو، لمس بادکنک یا هر جسم پلاستیکی دیگر دارای الکتریسیته ساکن، پوشیدن لباس های پلی استر و راه رفتن با جوراب ضخیم روی فرش، می تواند به مرگ ناگهانی این افراد منجر شود!

مرگ، در صورت شانه زدن مو

چند سال قبل زمانی که مادر مگان در حال شانه کردن موهای دخترش بود، یک وضعیت غیر عادی در دخترک روی داد. در واقع، تماس ناگهانی شانه با موهای مگان سبب تشنج و بی رنگ شدن لب هایش شد، مگان ناگهان روی زمین افتاد و حالتی مثل تشنج صرع به او دست داد. پس از آزمایش های متعدد، پزشکان به این نتیجه رسیدند که وی دچار بیماری سندروم شانه زدن مو است.

شایان ذکر است، پزشکان هنوز برای حل این عارضه درمانی نیافته اند.

جمعه 4/6/1390 - 19:51
داستان و حکایت

خراش عشق

 چند سال پیش، در یک روز گرم تابستان، پسر کوچکی با عجله لباسهایش را در آورد و خنده کنان داخل دریاچه شیرجه رفت. مادرش از پنجره نگاهش می کرد و از شادی کودکش لذت می برد..

مادر ناگهان تمساحی را دید که به سوی پسرش شنا می کرد. مادر وحشتزده به سمت دریاچه دوید و با فریادش پسرش را صدا زد. پسرش سرش را برگرداند ولی دیگر دیر شده بود.

تمساح با یک چرخش پاهای کودک را گرفت تا زیر آب بکشد، مادر از راه رسید و از روی اسکله بازوی پسرش را گرفت. تمساح پسر را با قدرت می کشید ولی عشق مادر آنقدر زیاد بود که نمی گذاشت پسر در کام تمساح رها شود.

کشاورزی که در حال عبور از آن حوالی بود، صدای فریاد مادر را شنید، به طرف آنها دوید و با چنگک محکم بر سر تمساح زد و او را فراری داد.

پسر را سریع به بیمارستان رساندند. دو ماه گذشت تا پسر بهبودی پیدا کند. پاهایش با آرواره های تمساح سوراخ سوراخ شده بود و روی بازوهایش جای زخم ناخنهای مادرش مانده بود.

خبرنگاری که با کودک مصاحبه می کرد از او خواست تا جای زخمهایش را به او نشان دهد. پسر شلوارش را کنار زد و با ناراحتی زخمها را نشان داد، سپس با غرور بازوهایش را نشان داد و گفت: «این زخم ها را دوست دارم، اینها خراش های عشق مادرم هستند».

جمعه 4/6/1390 - 19:50
خواص خوراکی ها

معرفی 5 آبمیوه مفید

 آب میوه های طبیعی دارای خواص مفیدی هستند که در این قسمت شما را با خواص 5 مورد از آن ها آشنا می کنیم.

1- آب انار:

برای سلامت قلب مفید است. سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از انسداد رگ ها ناشی از کلسترول بالا پیشگیری می کند.

آب انار برای پیشگیری از سرطان پروستات نیز مفید است.

آب انار دارای ویتامین A، C و E و اسید فولیک است که مصرف آن در مراحل اولیه بارداری اهمیت بسیاری دارد.

2- آب پرتقال:

برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود و برای رفع کم خونی مفید است. این نوشیدنی بهترین منبع ویتامین C و اسیدفولیک محسوب شده و مصرف مقدار قابل توجه آن به خانم های باردار توصیه می شود.

نوشیدن آب پرتقال همراه با غذا، جذب آهن را افزایش داده و از کم خونی پیشگیری می کند.

طی نتایج به دست آمده از یک تحقیق، نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در روز از بروز آرتروز پیشگیری می کند.

3- آب گریپ فروت:

نوشیدن آب این میوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و سرشار از ویتامین C است. گریپ فروت از خانواده مرکبات بوده و مملو از بتاکاروتن است و از رسیدن هرگونه آسیب پوستی ناشی از رادیکال های آزاد پیشگیری می کند.

قابل ذکر است زمانی که تحت درمان با داروی خاصی هستید از مصرف این نوشیدنی خودداری کنید چرا که دارای ماده ای است که می تواند جذب داروها را در بدن دچار اختلال کند.

4- آب سیب:

آب سیب انرژی زا بوده، و سرشار از فلاوونوئیدهایی است که باعث تقویت قلب می شوند.

اگر در حد اعتدال آب سیب بنوشید، آنتی‏ اکسیدان‏های موجود در آن باعث کاهش وزن اضافی می‏ شوند.

تحقیقات علمی نشان داده که آب سیب عملکرد مغز را بهبود می‏ بخشد، در نتیجه باعث بهبود هوشیاری و قدرت درک و فهم می‏ شود.

آب این میوه به علت داشتن آنتی‏ اکسیدان فراوان، میزان کلسترول خون را کاهش می‏ دهد.

5- آب گوجه فرنگی:

برای لاغری و سلامت بدن توصیه می شود چرا که در 250 میلی لیتر دارای 50 کالری است. لیکوپن موجود در آب گوجه فرنگی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، کمک موثری محسوب می شود.

قابل ذکر است مصرف این نوشیدنی برای مبتلایان به فشار خون بالا توصیه نمی شود چرا که این ماده غذایی حاوی مقدار فراوانی نمک است.

جمعه 4/6/1390 - 19:50
بهداشت روانی

همدیگر را دور نزنید

 بسیاری از ما در روز با افرادی روبرو می شویم که برای رسیدن به اهدافشان از هر حربه ای استفاده می کنند برخی مواقع این افراد حتی نزدیک ترین افرادشان را دور می زنند یعنی به قول خودمان می پیچانند!

سعید حاج سعیدی، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور خانواده در خصوص منشا این خصلت در افراد می گوید: در برخی مواقع افراد به حق خودشان قانع نیستند و یا فکر می کنند حقی دارند که به آنها نرسیده است؛ در این مواقع افراد انتظار دارند برخلاف زحمتی که کشیده اند به جایی برسند بنابراین خیلی راحت برای رسیدن به مدارج بالاتر افراد را دور می زنند. در روانشناسی اجتماعی این موضوع در باب فاصله میان میل و حق بررسی می شود یعنی هر کسی تلاش کرده باشد به نتیجه می رسد اما آن کسی که برخلاف تلاشش با رشوه، پارتی و یا دور زدن دیگران دنبال رسیدن به مدارج بالاست فاصله میان حق و میلش را قبول ندارد. یعنی فرد حاضر نیست بپذیرد میان آن چیزی که تمایل به داشتنش دارد و آن چیزی که با تلاش به آن می رسد و حقش است تفاوت وجود دارد.

بنابراین اگر فرد را در این زمینه توجیه نکنیم خیلی راحت حق کس دیگری را ضایع می کند یا به قول خودمان یک نفر را در روابط اجتماعی برای رسیدن به اهدافش دور می زند.

این مسئله در درجه اول به تربیت خانواده ها بر می گردد که چگونه در دوران کودکی فرزندانشان را تربیت کنند تا به حقش قانع باشد که وقتی بزرگ شد نیاز نباشد برای رسیدن به هر درجه ای از نردبان دیگران بهره بگیرد؛ از سوی دیگر آموزش هایی که در دوران مدرسه به بچه ها داده می شود آنقدر جامع و کامل نیست تا بتواند راهگشای آنها باشد به عنوان مثال مساله دور زدن دیگران از نظر اعتقادی و شرعی در مدارس به کودکان آموزش داده نمی شود؛ معمولا در کتاب های درسی بچه ها موضوعات مختلف اخلاقی وجود دارد اما تشریح این موضوعات معمولا با ضعف هایی مواجه است. اگر بتوانیم این موضوعات را حتی به خانواده ها منتقل کنیم آنها می توانند کودکانشان را با این موضوعات و به خصوص روابط اجتماعی صحیح در جامعه آشنا کنند.

اما در برخی مواقع ضعف های درونی افراد عاملی است برای دور زدن افراد در جامعه؛ یعنی ممکن است آموزش ها و همچنین تربیت درست به فرد داده شده باشد اما فرد خودش احساس می کند که باید بیشتر از آن چیزی که حقش است به خواسته هایش برسد. این ضعف های درونی از طریق برخی فیلم ها و وسایل ارتباط جمعی می تواند پررنگ تر شود. به عنوان مثال در یک فیلم یک شخصیت محبوب تمام رفتارهای ضداجتماعی از جرم و جنایت گرفته تا رشوه، دور زدن و ... را انجام می دهد؛ فرد به خاطر علاقه شدیدی که به این شخصیت دارد رفتارهای ضداجتماعی این هنرپیشه را مثبت تلقی می کند و ممکن است برای اینکه همزادپنداری با این شخصیت کند همان رفتارهای غیراجتماعی را در جامعه انجام دهد که مسئله دور زدن هم می تواند منشایی این چنینی داشته باشد.

جمعه 4/6/1390 - 19:49
سينمای ایران و جهان

اینجا تهران است

 رویا نونهالی، نسرین مقانلو، لیلا بلوکات، اکرم محمدی، محمد صادقی، مهدی سلوکی و فتحعلی اویسی از جمله بازیگرانی هستند که از اوایل پاییز با سریال اینجا تهران است، ساخته آرش معیریان در قاب تلویزیون ظاهر می شوند.

اینجا تهران است

اینجا تهران است اولین تجربه معیریان در مدیوم تلویزیون و سریال سازی است. او که فیلم های کمدی مثل «کما»، «شارلاتان» و «شیر و عسل» را در کارنامه دارد، این روزها مشغول روتوش نهایی اولین تجربه سریال سازی خود است تا به صورت سه شب در هفته در کنداکتور پخش شبکه تهران قرار بگیرد.

اینجا تهران است

پخش این سریال که قرار بود بلافاصله بعد از عید فطر آغاز شود با توجه به تغییر و تحولات شبکه تهران و جایگزین شدن سریال «تکیه بر باد» به اوایل پاییز موکول شده است.

ساخت موسیقی و صداگذاری «اینجا تهران است» ادامه دارد و قرار است بر مبنای قصه هر قسمت یکی از خواننده های مطرح تیتراژ پایانی سریال را بخواند. همچنین بزودی ژاله علو به عنوان «نریتور» در کار حضور یافته و نریشن های سریال را می خواند.

اینجا تهران است

سریال، قصه سه زن به نام های نازنین (نونهالی)، آتوسا (بلوکات) و افسانه (مقانلو) را روایت می کند که در یک مجتمع زندگی می کنند. نازنین که یک سالی است شوهرش را در سانحه از دست داده به همراه دو فرزند خود زندگی می کند، او برای آن که بتواند زندگی اش را همچون گذشته حفظ کند، دست به کاری می زند که زندگی اش شکل جدیدی به خود می گیرد.

سعید، همسر آتوسا که مشغول ساختن یک ساختمان چند طبقه است دست به ساخت و ساز غیرمجاز می زند به خیال آنکه در آینده با پرداخت جریمه به شهرداری می تواند پایان کار بگیرد.

افسانه که نماینده شهرداری است در این زمینه، به او تذکراتی می دهد، اما سعید حرف او را نادیده می گیرد و هنگام گرفتن پایان کار با مشکلاتی مواجه می شود که...

اینجا تهران است

ساعد هدایتی، مهرنوش الفتی، مهتاج نجومی، مهدی سلوکی، مجتبی رجبی، محسن افشانی، آزاده ریاضی، امیر کاظمی، امیر کاوه آهنین جان، مهران رجبی، حسین فلاح، شقایق نوروزی، رهام تدریسی، کتایون اویسی، علی اویسی، طیبه محمدزاده، علیرضا شهیری، ملیسا دولت‎خواه، اکرم محمدی، محمد صادقی و فتحعلی اویسی و ژاله علو از دیگر بازیگران اصلی «اینجا تهران است» هستند

جمعه 4/6/1390 - 19:49
تغذیه و تناسب اندام

رژیم غذایی خــود را روغن کاری کنیــد!

اطلاعات خود درباره روغن ها را افزایش دهید تا رژیم غذایی و سلامت شما به سطح بالاتری برسد.

همه چربی ها با هم برابر نیستند. متخصصان تغذیه معتقدند، بهترین راه، استفاده از چند نوع روغن برای متعادل کردن دریافت امگا 3 و امگا 6 (چربی چند زنجیره ای غیراشباع) در کنار چربی های اشباع و تک زنجیره ای غیراشباع است.

اسمش را گذاشته بودند «فرمول 47»
بعد از این که کل هزینه برگر، سیب زمینی سرخ کرده و نوشیدنی محاسبه شده بود. این اتفاق به دهه 1960 باز می گشت. فرمول 47 مخلوطی از چربی گوشت گاو و روغن سبزی ها بود که از آن برای سرخ کردن قطعات سیب زمینی شبیه بند کفش استفاده می شد؛ اتفاقی که بزرگ ترین امپراتوری فست فودهای زنجیره ای در سراسر دنیا یعنی مک دونالد را به وجود آورد اما ماجرا به همین جا ختم نشد. فعالان سلامت عمومی فرمول 47 سیب زمینی سرخ کرده را متهم کردند که باعث افزایش کلسترول مشتریان می شود. در نتیجه مک دونالد به سمت چیزی تغییر مسیر داد که مردم فکر می کردند سالم تر است یعنی استفاده صد درصدی از روغن گیاهی. روغن های جدید، حاوی چربی های خوب بودند که برای طعم بهتر و ماندگاری بیشتر هیدروژنه شده بودند. ولی همین مسئله باعث شده بود این روغن ها حتی از روغن های اشباع شده هم برای سیستم قلبی عروقی خطرناک تر باشند.

چربی ترانس چه گناهی دارد؟
بعضی از متخصصان سلامت عمومی انگشت اتهام را به سمت چربی های ترانس موجود در روغن های هیدروژنه می گیرند که باعث هزاران مورد مرگ ناگهانی شدند. بنا بر مطالعه ای که اخیرا توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شده، چربی ترانس، خطر ابتلا به انواع بیماری های مزمن و افزایش وزن را بیشتر می کند. بنابراین مک دونالد و سایر رقبایش یک بار دیگر بخش سرخ کردنی را فرمول بندی کرده و از روغن سبزی های فاقد چربی ترانس استفاده کردند. خلاصه این که نمی توان به این سادگی درباره روغن ها نظر داد. اگر شما با روغن اشتباه غذا بپزید مثل کاری که مک دونالد کرد، ممکن است سلامت تان به خطر بیفتد. برای حفاظت از بدن خود به ذهن تان آرامش بدهید، بشقاب غذای تان را سبک کنید و به نکاتی که در این مقاله آمده عمل کنید.

به روغن سبزی ها اعتماد نکنید
روغن های سویا، ذرت و سایر سبزی ها حاوی مقادیر زیادی امگا 6 هستند. این چربی های چند زنجیره ای غیراشباع اگر با مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 متعادل شوند مضر نخواهند بود مثل همان چیزی که در ماهی یافت می شود اما چنین چیزی در رژیم غذایی الزاما قابل اجرا نیست. مثلا در حال حاضر در کشور آمریکا نسبت استفاده از امگا 6، 20 برابر امگا 3 است. انگار که در بخشی از یک خط تولید ازدیاد کارگر و در بخش دیگر کمبود کارگر داشته باشیم چنین کارخانه ای نمی تواند محصول با کیفیتی به بازار بفرستد. بنا بر مطالعه ای که در سال 2008 توسط محققان مرکز ژنتیک، تغذیه و سلامت آمریکا صورت گرفته، مصرف مقدار زیاد امگا 6 التهاب را در بدن افزایش می دهد و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را بالا ببرد.

خودتان را محدود نکنید
همه چربی ها با هم برابر نیستند. متخصصان تغذیه معتقدند، بهترین راه، استفاده از چند نوع روغن برای متعادل کردن دریافت امگا 3 و امگا 6 (چربی چند زنجیره ای غیراشباع) در کنار چربی های اشباع و تک زنجیره ای غیراشباع است. این اتفاق قرن ها پیش توسط مردم تجربه شده است. مثلا ساکنان حواشی دریای مدیترانه روی سالاد روغن زیتون می ریختند، شب ماهی می خوردند و با پنیر، کره شیر گاو یا بز استفاده می کردند.

یک راه ساده برای متعادل کردن رژیم غذایی می تواند این باشد: برای سالاد از روغن زیتون استفاده کنید، برای سرخ کردن(به سبک شرق آسیا) از روغن نارگیل یا بادام زمینی استفاده کنید. اگر می خواهید املت درست کنید مثل فرانسوی ها از کره استفاده کنید. هرچه از چربی های غیرهیدروژنه در رژیم غذایی خود کمتر استفاده کنید، بهتر است. انجمن قلب آمریکا توصیه کرده بهترین راه، مصرف همه انواع چربی های غیرهیدروژنه به طور متعادل و متوسط است.

سبک بخورید
روغن ها به طور طبیعی در هر قاشق غذاخوری 100 تا 125 کالری دارند که منشا همه آن ها چربی است. با دقت غذا بپزید. معمولا یک قاشق غذاخوری از هر روغنی برای پوشاندن کف تابه کافی است. اضافه بر این خطرناک است. در سوپرمارکت محدود کردن چربی های خطرناک کار سختی نیست: برچسب ها را بررسی کنید تا محصولاتی که فاقد چربی های ترانس هیدروژنه هستند را پیدا کنید. در رستوران کار کمی سخت تر می شود و احتمالا باید خطر خوردن چربی های ناسالم را به جان بخرید. شاید بهتر باشد مستقیما از رستوران مربوطه سوال کنید.

کره مشکلی ندارد؟
پروفسور والتر ویلت، مدیر بخش تغذیه دانشگاه هاروارد خبر خوبی برای کره خورها دارد: «وحشتی که از چربی های اشباع و کلسترول وجود دارد کمی غیرواقعی است». مطالعه ای که در سال 2010 در ژورنال تغذیه بالینی به چاپ رسیده نشان می دهد، هیچ مدرکی دال بر تاثیر چربی لبنیات در افزایش خطر بیماری عروق کرونر، سکته مغزی یا بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد. مطالعه دیگری هم که در ژورنال تغذیه اروپا به چاپ رسیده نشان می دهد رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی از چربی لبنیات مثل کره، کلسترول LDL بزرگ خون را افزایش می دهد که بی ضرر است در حالی که روی سطح کلسترول LDL کوچک که بالقوه خطرناک است تاثیر خاصی ندارد.

مارگارین حاوی دست کم 80 درصد روغن سبزی هاست که این روغن گاهی چربی ترانس دارد. کره هم به طور طبیعی حاوی مقداری چربی ترانس است که این مقدار مصرف چربی ترانس جای نگرانی ندارد. نکته این جاست که می توانید کره بخورید؛ فقط زیاده روی نکنید، هشداری که در مورد همه انواع چربی باید جدی بگیرید. اگر روی نان تست کره بمالید یک سوم کمتر کالری دریافت خواهید کرد. کره یک منبع شناخته شده عالی برای اسید لینولئیک کنژوگه است که بنابر تحقیقات صورت گرفته ماده مهمی در مبارزه با سرطان محسوب می شود.

این بدین معنی نیست که روغن های سالمی مثل کانولا و زیتون را کنار بگذارید. فقط بدانید که کره و سایر چربی های طبیعی غیرهیدروژنه آنقدری که زمانی متخصصان تغذیه تصور می کردند بد نیستند.

جمعه 4/6/1390 - 19:48
شعر و قطعات ادبی

بچه های زمانه

 بچه های زمانه رند شدند / بی ثمر دان تو ژاژخایی را/ کودکان زمان ما نکنند/ جز برای زر آشنایی را

بچه های زمانه رند شدند
بی ثمر دان تو ژاژخایی* را

کودکان زمان ما نکنند
جز برای زر آشنایی را

یا برو زر بده که سر بنهند
یا برو دل بنه جدایی را

در نظرشان بهای جامی نیست
دفتر جامی و بهایی را

به شعیری* نمی کنند حساب
شعر خاقانی و سنایی را

یاوه دانند و سخره پندارند
مهربانی و آشنایی را

نبود در مزاج شان اثری
عرض افلاس* و بی نوایی را

نتوانی فریفت جز به طلا
کودک دوره طلایی را

 

* ژاژخایی: بیهوده گویی، یاوه گویی

* شعیر: جو

* افلاس: بی چیزی، تنگدستی

برگرفته از اشعار ایرج میرزا نوشته ایرج میرزا
جمعه 4/6/1390 - 19:47
اخبار

اینها مریض جنسی اند یا ریاکار فرصت طلب؟!

نکته تاسف بار تر این که این نگاه های بیمارگونه ، به جای روانه شدن به کلنیک های روانشناسی جهت معالجه افرادی که حتی برج میلاد را با نگاه جنسی می نگرند ، سر از تریبون های رسمی و ارگان دولت در می آورند و به عنوان فلسفه به خورد مردم داده می شوند!
عصر ایران نوشت:

1 - در فیلم جویندگان طلا که چارلی چاپلین در آن نقش آفرینی می کند ، همراه او که بسیار گرسنه است ، همه چیز ، حتی چارلی را به شکل مرغ بریانی می بیند که می تواند گرسنگی اش را بر طرف کند.

در علم روانشناسی نیز مثال هایی نظیر این وجود دارد که احتمال این که یک شخص گرسنه در خیابان ، تابلوی کتابخانه را " کباب خانه" بخواند ، بیشتر از بقیه است.

2 - می گویند مردی ، خروسی خرید و به خانه برد. وقتی وارد شد ، همسر جوانش ، سر و رویش را پوشاند و نهیب زد: ای مرد! غیرتت چه شده است؟ روزها که تو نیستی ، آیا من باید با این خروس که جنس مخالف است ، تنها بمانم؟ خروس را بیرون ببر و از هر که خریده ای به او بازگردان!

مرد ، خوشحال از این که زن چنان پاکدامنی دارد که حتی از خروس هم دوری می کند ، به بازار برگشت و خروس را به فروشنده اش که پیر مرد دنیا دیده ای بود پس داد.

پیرمرد که ماوقع را شنید ، گفت: اشکالی ندارد؛ من خروسم را پس می گیرم ولی برو درباره زنت بیشتر تحقیق کن! کسی که درباره یک خروس چنین می کند ، لابد ریگی به کفش دارد و می خواهد رد گم کند.

***

در یکی دو سال اخیر ، برخی مسوولان و رسانه هایی که داعیه دار ارزشگرایی هم هستند ، نگاه های خاصی به مساله جنسیت داشته اند که به همان اندازه که مضحک اند ، شرم آور و تأسف بار نیز هستند ؛ تو گویی که بعضی ها ، همه ارکان و عناصر خلقت آدم و عالم را رها کرده اند و به جهان هستی از پیرامون جنسیت و رفتارهای مبتنی بر آن می نگرند!

البته اگر یک شهروند در کنج خانه خود دچار چنین کج بینی مفرطی شود ، حرجی نیست ولی هنگامی که برخی مدیران میانی و رسانه های رسمی و مدعی ، علمدار چنین رویکردهایی شوند ، آنگاه نمی توان تأسف و نگرانی خود را پنهان کرد.

مثلاً همین سال گذشته بود که لوگوی روزنامه تهران امروز ، یک جنجال بزرگ در سطح ملی به وجود آورد و حتی بازتاب های جهانی داشت که طی آن دنیا به نوع نگاه بعضی ها در داخل خندید!

در آن مقطع ، یکی از مسوولان وقت ، کشف کرده بود که لوگوی این روزنامه شبیه زنی است که می رقصد و باید تغییر کند و تهدید کرده بود که در صورت برچیده نشدن این فساد آشکار ، با روزنامه برخورد خواهد کرد! و این در حالی بود که تا قبل از کشف این شباهت(!)به مخیله هیچ بنی بشری با عقل متعارف ، چنین چیری حتی متبادر هم نمی شد!

یا زمانی خبر آمد که فلان مسوول دستور داده صدای ضبط شده خانمی که در آسانسور ، طبقات را اعلام می کند و می گوید "لطفا مانع بسته شدن در نشوید" را قطع کنند!

چند روز پیش نیز ، خبرگزاری مهر خبر داد که به ناشری گیر داده اند که باید بیت در آغوش گرفتن جسد خسرو توسط شیرین سانسور شود! و این در حالی است که در 9 قرنی که از سروده شدن این منظومه توسط نظامی گنجوی می گذرد ، هیچ کس از این بیت تحریک و منحرف نشده بود! (هر چند دو روز بعد مسوولان مربوطه گفتند که قضیه ناقص مطرح شده است و چون مخاطب کتاب نوجوانان بوده اند برخی ملاحظات طبیعی است.)

غلبه نگاه جنسی به دنیای پیرامون و گارد گرفتن در برابر همه چیز ، به این چند مورد ختم نمی شود. اخیراً نیز ارگان رسمی دولت و پیشتر ، یک سایت حامی دولت ، مقاله ای منتشر کرده بودند که در آن همه چیز به طرز بی سابقه ای ، جنسی و سکشوال قلمداد شده اند.
مثلاً شهرسازی کنونی با ماهیت جنسی تعریف شده و نویسنده فیلسوف آن (!) نمادهای شهری را نیز جنسی کرده و نوشته است: در شهر مدرن ، نمادهای مردانه(مانند برج میلاد) ، در برابر نمادهای زنانه (مانند تونل کردستان یا توحید) می ایستند(!) و  با اشاره به  " اتوبان ها و بزرگراه هایی که می توان با سرعت در میان انبوه اتومبیل ها لایی کشید، نوشته بود: "لایی" کشیدن در ترافیک خیابان ها و لذت حاصل از ان ، یک کنش سکشوال است.چنین کنشی شب ها در خیابان لذت بیشتری تولید می کند(!)

یا در همین مقاله ، ادعا شده که فوتبال هم ماهیت سکشوال دارد زیرا توپ در درون دروازه جای می گیرد یا بازیکنان به هم لایی می زنند... و در ادامه نیز خودروی پژو 206 را محصولی جنسی معرفی کرده که مردم از آن خبر ندارند!

نکته تاسف بار تر این که این نگاه های بیمارگونه ، به جای روانه شدن به کلنیک های روانشناسی جهت معالجه افرادی که حتی برج میلاد را با نگاه جنسی می نگرند ، سر از تریبون های رسمی و ارگان دولت در می آورند و به عنوان فلسفه به خورد مردم داده می شوند!

صاحب چنین نگرشی که حتی اشیا ،  خیابان ها و خودروها را نیز با نگاه جنسی می بیند اگر قدرت اجرایی هم پیدا کند ، معلوم است که با رفتارهای متعارف برآمده از اقتضائات سنی جوانان چگونه برخورد می کند و چه تفاسیری از آن ارائه می دهد!

***

اما ربط آن سکانس فیلم چارلی چاپلین و ماجرای خروس با این افراد چیست؟

به نظر می رسد ، افرادی که چنین نگاه های بیمارگونه ای دارند ، از دو حال خارج نیستند: یا محرومیت ها و عقده های فروخفته خود را با نگاه جنسی شان به همه چیز ، پاسخ می دهند که در این صورت باید برایشان طلب شفا کرد و یا همانند آن زنی که مانع از ورود خروس به خانه اش شد ، دارند رد گم می کنند که باید بساط ریا و ادا و اصول شان را برچید و خلقی را رهانید.

جمعه 4/6/1390 - 19:46
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته