• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 177
تعداد نظرات : 31
زمان آخرین مطلب : 3866روز قبل
اخبار

بر اثر سانحه و آتش سوزی هواپیمای مسافری تهران - مشهد متعلق به شرکت هواپیمایی آریا تاکنون تعداد 17 نفر کشته و 19 نفر مجروح شدند

شنبه 3/5/1388 - 10:26
اخبار

در پی انتشار نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور در خصوص ضرورت برکناری آقای مشایی از معاون اولی رئیس جمهور، اسفندیار رحیم مشایی از این پست کناره گیری کرد.

الهی شکر

شنبه 3/5/1388 - 10:20
شهدا و دفاع مقدس
عزیزانم‌! اگر شبانه‌روز شكرگزار خدا باشیم كه نعمت اسلام و امام را به بما عنایت فرموده‌، باز هم كم است‌. آگاه باشیم كه صدق نیت و خلوص در عمل‌، تنها چاره‌ساز ماست‌. ...‌بدانید اسلام تنها راه نجات و سعادت ماست‌.
... همیشه به یاد خدا باشید و فرامین خدا را عمل كنید‌. پشتیبان و از ته قلب مقلد امام باشید‌. اهمیت زیاد به دعاها و مجالس یاد اباعبدالله (ع‌) و شهدا بدهید كه راه سعادت و توشه آخرت است‌. همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت آنها را رسالت خود بدانید‌. و فرزندان خود را نیز همانگونه تربیت كنید كه سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح و وارث حضرت ابوالفضل (ع‌) برای اسلام بار بیایند‌.
شنبه 3/5/1388 - 10:8
شهدا و دفاع مقدس

خاطره ۱
در بیت امام‌، مهدی را دیدم و گفتم‌: "آقا مهدی‌! خوابهای خوشی برایت دیده‌اند ...‌مثل اینكه شما هم ... بله ..." تبسمی كرد و با تعجب پرسید: "چه خبر شده است‌؟" گفتم‌: همه خبرها كه پیش شماست‌. یكی از فرماندهان گردان كه یك ماه پیش شهید شد، خواب دیده بود، در بهشت منزلی زیبا می‌سازند‌. پرسیده بود: "این خانه را برای چه كسی آماده می‌كنید؟" گفتند: "قرار است شخصی به جمع بهشتیان بپیوندد‌." باز پرسیده بود: "او كیست‌؟" بعد سكوت كردم‌. مهدی مشتاقانه سر تكان داد و گفت‌: "خوب ...‌ادامه بده‌." گفتم‌: "پاسخ دادند: قرار است مهدی باكری به اینجا بیاید‌. خلاصه آقا ملائكه را خیلی به زحمت انداختی‌." سرش را پایین انداخت و رنگ رخسارش به سرخی گرایید و به آرامی گفت‌: "بنده خدا! با این كارهایی كه ما انجام می‌دهیم‌، مگر بسیجیها اجازه دهند كه به بهشت برویم‌! جلو در بهشت می‌ایستند و راهمان نمی‌دهند‌." سپس فرو رفت و از من دور شد‌. دیگر مطمئن بودم كه مهدی آخرین روزهای فراغ از یار را سپری می‌كند‌.

خاطره ۲
روزی از مدرسه به خانه می‌آید، در حالی كه گونه‌ها و دستهای سرخ و كبودش ، حكایت از عمق سرمایی می‌كند كه در جانش رسوخ كرده است‌. پدرش همان شب تصمیم می‌گیرد كه پالتویی برایش تهیه كند‌. دو روز بعد با پالتویی نو و زیبا به مدرسه می‌رود‌. غروب كه از مدرسه برمی‌گردد با شدت ناراحتی‌، پالتو را به گوشه اطاق می‌افكند‌. همه اعضای خانواده با حالت متعجب به او می‌نگرند، و مهدی در حالی كه اشك از دیدگانش جاری است‌، می‌گوید: "چگونه راضی می‌شوید من پالتو بپوشم در حالی‌كه دوست بغل‌دستی من در كنارم از سرما بلرزد.

 

شنبه 3/5/1388 - 10:7
شهدا و دفاع مقدس

بیانات شهید قبل از شروع عملیات بدر

 


همه برادران تصمیم خود را گرفته‌اند، ولی من به خاطر سختی عملیات تاكید می‌كنم. شما باید مثل حضرت ابراهیم(ع) باشید كه رحمت خدا شامل حالش شد، مثل او در آتش بروید. خداوند اگر مصلحت بداند به صفوف دشمن رخنه خواهید كرد. باید در حد نهایی از سلاح مقاومت استفاده كینم.
هرگاه خداوند مقاومت ما را دید رحمت خود را شالم حال ما می‌گرداند. اگر از یك دسته بیست و دو نفری، یك نفر بماند باید همان یك نفر مقاومت كند و اگر فرمانده شما شهید شد نگویید فرمانده نداریم و نجنگیم كه این وسوسه شیطان است. فرمانده اصلی ما، خدا و امام زمان(عج) است. اصل، آنها هستند و ما موقت هستیم، ما وسیله هستیم برای بردن شما به میدان جنگ. وظیفه ما مقاومت تا آخرین نفس و اصاعت از فرماندهی است.
تا موقعی كه دستور حمله داده نشده كسی تیراندازی نكند. حتی اگر مجروح شد سكوت را رعایت كند، دندانها را به هم بفشارد و فریاد نكند.
با هر رگبار سبحان‌الله بگویید. در عملیات خسته نشوید. بعد از هر درگیری و عملیات، شهدا و مجروحین را تخلیه كرده و با سازماندهی مجدد كار را ادامه دهید.
حداكثر استفاده از وسایل را بكنید. اگر این پارو بشكند، به جای آن پاروی دیگری وجود ندارد. با همین قایقها باید عملیات بكنیم. لباسهای غواصی را خوب نگهداری كنید. یك سال است دنبال این امكانات هستیم.
مهدی در شب عملیات وضو می‌گیرد و همه گردانها را یك یك از زیر قرآن عبور می‌دهد. مداوم توصیه می‌كند:
برادران! خدا را از یاد نبرید نام امام زمان(عج) را زمزمه كنید. دعا كنید كه كار ما برای خدا باشد.
از پشت بی‌سیم نیز همه را به ذكر «لاحول و لاقوه الا بالله» تحریض و تشویق می‌كند.
لشكر عاشورا در كنار سایر یگانهای عمل كننده نیروی زمینی سپاه، در اولین شب عملیات بدر، موفق به شكستن خط دشمن می‌شود و روز بعد به تثبیت مواضع در ساحل رود می‌پردازد.
در مرحله دوم عملیات، از سوی لشكر عاشورا حمله‌ای نفس‌گیر به واحدهایی از دشمن كه عالم فشار برای جناح چپ بودند، آغاز می‌شود. حمله‌ای كه قلع و قمع دشمن و گرفتن انتقام و قطع كامل دست دشمن از تعرض به نیروها در جناح چپ ثمره آن بود.

ویژگیهای اخلاقی
شهید باكری، پاسدار نمونه، فرماندهی فداكار و ایثارگر، خدمتگزاری صادق، صمیمی، مخلص و عاشق حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بود. با تمام وجود خود را پیرو خط امام می‌دانست و سعی می‌كرد زندگی‌اش را براساس رهنمودها و فرمایشات آن بزرگوار تنظیم نماید، با دقت به سخنان حضرت امام(ره) گوش می‌داد، آنها را می‌نوشت و در معرض دید خود قرار می‌داد و آنقدر به این امر حساسیت داشت كه به خانواده‌اش سفارش كرده بود كه سخنرانی آن حضرت را ضبط كنند و اگر موفق نشدند، متن صحبت را از طریق روزنامه بدست آورند.
او معتقد بود سخنان امام الهام گرفته از آیات الهی است،‌باید جلو چشمان ما باشد تا همیشه آنها را ببینیم و از یاد نبریم.
شهید باكری از انسانهای وارسته و خودساخته‌ای بود كه با فراهم بودن زمینه‌های مساعد، به مظاهر مادی دنیا و لذایذ آن پشت پا زده بود.
زندگی ساده و بی‌ریای او زبانزد همه آشنایان بود. با تواناییهایی كه داشت می‌توانست مرفه‌ترین زندگی را داشته باشد؛ اما همواره مثل یك بسیجی زندگی می‌كرد. از امكاناتی كه حق طبیعی‌اش نیز بود چشم می‌پوشید. تواضع و فروتنی‌اش باعث می‌شد كه اغلب او را نشناسند. او محبوب دلها بود. همه دوستش می‌داشتند و از دل و جان گوش به فرمان او بودند. او نیز بسیجیان را دوست داشت و به آنها عشق می‌ورزید. می‌گفت:
وقتی با بسیجیها راه می‌روم، حال و هوای دیگری پیدا می‌كنم، هرگاه خسته می‌شوم پیش بسیجیها می‌روم تا از آنها روحیه بگیرم و خستگی‌ام برطرف شود.
همه ما در برابر جان این بسیجی‌ها مسئولیم، برای حفظ جان آنها اگر متحمل یك میلیون تومان هزینه – برای ساختن یك سنگر كه حافظ جان آنها باشد – بشویم، یك موی بسیجی،‌ صد برابرش ارزش دارد.
با دشمنان اسلام و انقلاب چون دژی پولادین و تسخیرناپذیر بود و با دوستان خدا، سیمایی جذاب و مهربان داشت.
با وجود اندوه دائمش، همیشه خندان می‌نمود و بشاش. انسانی بود همیشه آماده به خدمت و پرتوان.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهید محلاتی در مورد شهید باكری اظهار می‌دارند:
وی نمونه و مظهر غضب خدا در برابر دشمنان خدا و اسلام بود. خشم و خروشش فقط و فقط برای دشمنان بود و به عنوان فرمانده و باتقوا، الگوی رافت و محبت در برخورد با زیردستان بود.
همسر شهید باكری در مورد اخلاق او در خانه می‌گوید:
باوجود همه خستگی‌ها، بی‌خوابی‌ها و دویدن‌ها، همیشه با حالتی شاد بدون ابراز خستگی به خانه وارد می‌شد و اگر مقدور بود در كارهای خانه به من كمك می كرد؛ لباس می‌شست، ظرف می‌شست و خودش كارهای خودش را انجام می‌داد.
اگر از مسلئله‌ای عصبانی و ناراحت بودم، با صبر و حوصله سعی می‌كرد با خونسردی و با دلایل مكتبی مرا قانع كند.
دوستان و همسنگرانش نقل می‌كنند:
به همان میزان كه به انجا فرایض دینی مقید بود نسبت به مستحبات هم تقید داشت. نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شد، با خدای خود خلوت می كرد و نماز شب را با سوز و گداز و گریه می‌خواند. خواندن قرآن از كارهای واجب روزمره‌اش بود و دیگران را نیز به این كار سفارش می‌نمود.
شهید باكری در حفظ بیت‌المال و اهیمت آن توجه زیادی داشت، حتی همسرش را از خوردن نان رزمندگان، برحذر می‌داشت و از نوشتن با خودكار بیت‌المال – حتی به اندازه چند كلمه – منع می‌كرد. وقتی همرزمانش او را به عنوان فرماندهی كه مندرسترین لباس بسیجی را مدتهای طولانی استفاده می‌كرد مورد اعتراض قرار می‌دادند، می‌گفت: تا وقتی كه می‌شود استفاده كرد، استفاده می‌كنم.
همواره رسیدگی به خانواده شهدا را تاكید می‌كرد و اگر برایش مقدور بود به همراه مسئولین لشكر بعد از هر عملیات به منزلشان می‌رفت و از آنان دلجویی می‌كرد و در رفع مشكلات آنها اقدام می‌كرد.
او می‌گفت:
امروز در زمره خانواده شهدا قرار گرفتن جزو افتخارات است و این نوع زندگی از با فضیلت‌ترین زندگی‌هاست.
 

نحوه شهادت

 



بعد از شهادت برادرش حمید و برخی از یارانش، روح در كالبد ناآرامش قرار نداشت و معلوم بود كه به زودی به جمع آنان خواهد پیوست. پانزده روز قبل از عملیات بدر به مشهد مقدس مشرف شد و با تضرع از آقاعلی‌بن موسی‌الرضا(ع) خواسته بود كه خداوند توفیق شهدت را نصیبش نماید. سپس خدمت حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسید و با گریه و اصرار و التماس درخواست كرد كه برای شهادتش دعا كنند.
این فرمانده دلاور در عملیات بدر در تاریخ 25/11/63، به خاطر شرایط حساس عملیات، طبق معمول، به خطرناكترین صحنه‌های كارزار وارد شد و در حالی كه رزمندگان لشكر را در شرق دجله از نزدیك هدایت می كرد، تلاش می‌نمود تا مواضع تصرف شده را در مقابل پاتكهای دشمن تثبیت نماید، كه در نبردی دلیرانه، براثر اصابت تیر مستقیم مزدوران عراقی، ندای حق را لبیك گفت و به لقای معشوق نایل گردید.
هنگامی كه پیكر مطهرش را از طریق آبهای هورالعظیم انتقال می‌دادند، قایق حامل پیكر وی، مورد هدف آرپی‌جی دشمن قرار گرفت و قطره ناب وجودش به دریا پیوست.
او با حبی عمیق به اهل عصمت و طهارت(ع) و عشقی آتشین به اباعبدالله‌الحسین(ع) و كوله‌باری از تقوی و یك عمر مجاهدت فی سبیل‌الله، از همرزمانش سبقت گرفت و به دیار دوست شتافت و در جنات عدن الهی به نعمات بیكران و غیرقابل احصاء دست یافت. شهید باكری در مقابل نعمات الهی خود را شرمنده می‌دانست و تنها به لطف و كرم عمیم خداوند تبارك و تعالی امیدوار بود. در وصیتنامه‌اش اشاره كرده است كه: چه كنم كه تهیدستم، خدایا قبولم كن.
شهید محلاتی از بین تمام خصلتهای والای شهید به معرف او اشاره می‌كند و در مراسم شهادت ایشان، راز و نیاز عاشقانه وی را با معبود بیان می‌كند و از زبان شهید می گوید:
خدایا تو چقدر دوست‌داشتنی و پرستیدنی هستی، هیهات كه نفهمیدم. خون باید می‌شدی و در رگهایم جریان می‌یافتی تا همه سلولهایم هم یارب یارب می‌گفت.
این بیان عارفانه بیانگر روح بلند و سرشار از خلوص آن شهید والامقام است كه تنها در سایه خودسازی و سیر و سلوك معنوی به آن دست یافته بود.

بیانات شهید قبل از شروع عملیات بدر

 


همه برادران تصمیم خود را گرفته‌اند، ولی من به خاطر سختی عملیات تاكید می‌كنم. شما باید مثل حضرت ابراهیم(ع) باشید كه رحمت خدا شامل حالش شد، مثل او در آتش بروید. خداوند اگر مصلحت بداند به صفوف دشمن رخنه خواهید كرد. باید در حد نهایی از سلاح مقاومت استفاده كینم.
هرگاه خداوند مقاومت ما را دید رحمت خود را شالم حال ما می‌گرداند. اگر از یك دسته بیست و دو نفری، یك نفر بماند باید همان یك نفر مقاومت كند و اگر فرمانده شما شهید شد نگویید فرمانده نداریم و نجنگیم كه این وسوسه شیطان است. فرمانده اصلی ما، خدا و امام زمان(عج) است. اصل، آنها هستند و ما موقت هستیم، ما وسیله هستیم برای بردن شما به میدان جنگ. وظیفه ما مقاومت تا آخرین نفس و اصاعت از فرماندهی است.
تا موقعی كه دستور حمله داده نشده كسی تیراندازی نكند. حتی اگر مجروح شد سكوت را رعایت كند، دندانها را به هم بفشارد و فریاد نكند.
با هر رگبار سبحان‌الله بگویید. در عملیات خسته نشوید. بعد از هر درگیری و عملیات، شهدا و مجروحین را تخلیه كرده و با سازماندهی مجدد كار را ادامه دهید.
حداكثر استفاده از وسایل را بكنید. اگر این پارو بشكند، به جای آن پاروی دیگری وجود ندارد. با همین قایقها باید عملیات بكنیم. لباسهای غواصی را خوب نگهداری كنید. یك سال است دنبال این امكانات هستیم.
مهدی در شب عملیات وضو می‌گیرد و همه گردانها را یك یك از زیر قرآن عبور می‌دهد. مداوم توصیه می‌كند:
برادران! خدا را از یاد نبرید نام امام زمان(عج) را زمزمه كنید. دعا كنید كه كار ما برای خدا باشد.
از پشت بی‌سیم نیز همه را به ذكر «لاحول و لاقوه الا بالله» تحریض و تشویق می‌كند.
لشكر عاشورا در كنار سایر یگانهای عمل كننده نیروی زمینی سپاه، در اولین شب عملیات بدر، موفق به شكستن خط دشمن می‌شود و روز بعد به تثبیت مواضع در ساحل رود می‌پردازد.
در مرحله دوم عملیات، از سوی لشكر عاشورا حمله‌ای نفس‌گیر به واحدهایی از دشمن كه عالم فشار برای جناح چپ بودند، آغاز می‌شود. حمله‌ای كه قلع و قمع دشمن و گرفتن انتقام و قطع كامل دست دشمن از تعرض به نیروها در جناح چپ ثمره آن بود.

ویژگیهای اخلاقی
شهید باكری، پاسدار نمونه، فرماندهی فداكار و ایثارگر، خدمتگزاری صادق، صمیمی، مخلص و عاشق حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بود. با تمام وجود خود را پیرو خط امام می‌دانست و سعی می‌كرد زندگی‌اش را براساس رهنمودها و فرمایشات آن بزرگوار تنظیم نماید، با دقت به سخنان حضرت امام(ره) گوش می‌داد، آنها را می‌نوشت و در معرض دید خود قرار می‌داد و آنقدر به این امر حساسیت داشت كه به خانواده‌اش سفارش كرده بود كه سخنرانی آن حضرت را ضبط كنند و اگر موفق نشدند، متن صحبت را از طریق روزنامه بدست آورند.
او معتقد بود سخنان امام الهام گرفته از آیات الهی است،‌باید جلو چشمان ما باشد تا همیشه آنها را ببینیم و از یاد نبریم.
شهید باكری از انسانهای وارسته و خودساخته‌ای بود كه با فراهم بودن زمینه‌های مساعد، به مظاهر مادی دنیا و لذایذ آن پشت پا زده بود.
زندگی ساده و بی‌ریای او زبانزد همه آشنایان بود. با تواناییهایی كه داشت می‌توانست مرفه‌ترین زندگی را داشته باشد؛ اما همواره مثل یك بسیجی زندگی می‌كرد. از امكاناتی كه حق طبیعی‌اش نیز بود چشم می‌پوشید. تواضع و فروتنی‌اش باعث می‌شد كه اغلب او را نشناسند. او محبوب دلها بود. همه دوستش می‌داشتند و از دل و جان گوش به فرمان او بودند. او نیز بسیجیان را دوست داشت و به آنها عشق می‌ورزید. می‌گفت:
وقتی با بسیجیها راه می‌روم، حال و هوای دیگری پیدا می‌كنم، هرگاه خسته می‌شوم پیش بسیجیها می‌روم تا از آنها روحیه بگیرم و خستگی‌ام برطرف شود.
همه ما در برابر جان این بسیجی‌ها مسئولیم، برای حفظ جان آنها اگر متحمل یك میلیون تومان هزینه – برای ساختن یك سنگر كه حافظ جان آنها باشد – بشویم، یك موی بسیجی،‌ صد برابرش ارزش دارد.
با دشمنان اسلام و انقلاب چون دژی پولادین و تسخیرناپذیر بود و با دوستان خدا، سیمایی جذاب و مهربان داشت.
با وجود اندوه دائمش، همیشه خندان می‌نمود و بشاش. انسانی بود همیشه آماده به خدمت و پرتوان.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهید محلاتی در مورد شهید باكری اظهار می‌دارند:
وی نمونه و مظهر غضب خدا در برابر دشمنان خدا و اسلام بود. خشم و خروشش فقط و فقط برای دشمنان بود و به عنوان فرمانده و باتقوا، الگوی رافت و محبت در برخورد با زیردستان بود.
همسر شهید باكری در مورد اخلاق او در خانه می‌گوید:
باوجود همه خستگی‌ها، بی‌خوابی‌ها و دویدن‌ها، همیشه با حالتی شاد بدون ابراز خستگی به خانه وارد می‌شد و اگر مقدور بود در كارهای خانه به من كمك می كرد؛ لباس می‌شست، ظرف می‌شست و خودش كارهای خودش را انجام می‌داد.
اگر از مسلئله‌ای عصبانی و ناراحت بودم، با صبر و حوصله سعی می‌كرد با خونسردی و با دلایل مكتبی مرا قانع كند.
دوستان و همسنگرانش نقل می‌كنند:
به همان میزان كه به انجا فرایض دینی مقید بود نسبت به مستحبات هم تقید داشت. نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شد، با خدای خود خلوت می كرد و نماز شب را با سوز و گداز و گریه می‌خواند. خواندن قرآن از كارهای واجب روزمره‌اش بود و دیگران را نیز به این كار سفارش می‌نمود.
شهید باكری در حفظ بیت‌المال و اهیمت آن توجه زیادی داشت، حتی همسرش را از خوردن نان رزمندگان، برحذر می‌داشت و از نوشتن با خودكار بیت‌المال – حتی به اندازه چند كلمه – منع می‌كرد. وقتی همرزمانش او را به عنوان فرماندهی كه مندرسترین لباس بسیجی را مدتهای طولانی استفاده می‌كرد مورد اعتراض قرار می‌دادند، می‌گفت: تا وقتی كه می‌شود استفاده كرد، استفاده می‌كنم.
همواره رسیدگی به خانواده شهدا را تاكید می‌كرد و اگر برایش مقدور بود به همراه مسئولین لشكر بعد از هر عملیات به منزلشان می‌رفت و از آنان دلجویی می‌كرد و در رفع مشكلات آنها اقدام می‌كرد.
او می‌گفت:
امروز در زمره خانواده شهدا قرار گرفتن جزو افتخارات است و این نوع زندگی از با فضیلت‌ترین زندگی‌هاست.
 

نحوه شهادت

 



بعد از شهادت برادرش حمید و برخی از یارانش، روح در كالبد ناآرامش قرار نداشت و معلوم بود كه به زودی به جمع آنان خواهد پیوست. پانزده روز قبل از عملیات بدر به مشهد مقدس مشرف شد و با تضرع از آقاعلی‌بن موسی‌الرضا(ع) خواسته بود كه خداوند توفیق شهدت را نصیبش نماید. سپس خدمت حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسید و با گریه و اصرار و التماس درخواست كرد كه برای شهادتش دعا كنند.
این فرمانده دلاور در عملیات بدر در تاریخ 25/11/63، به خاطر شرایط حساس عملیات، طبق معمول، به خطرناكترین صحنه‌های كارزار وارد شد و در حالی كه رزمندگان لشكر را در شرق دجله از نزدیك هدایت می كرد، تلاش می‌نمود تا مواضع تصرف شده را در مقابل پاتكهای دشمن تثبیت نماید، كه در نبردی دلیرانه، براثر اصابت تیر مستقیم مزدوران عراقی، ندای حق را لبیك گفت و به لقای معشوق نایل گردید.
هنگامی كه پیكر مطهرش را از طریق آبهای هورالعظیم انتقال می‌دادند، قایق حامل پیكر وی، مورد هدف آرپی‌جی دشمن قرار گرفت و قطره ناب وجودش به دریا پیوست.
او با حبی عمیق به اهل عصمت و طهارت(ع) و عشقی آتشین به اباعبدالله‌الحسین(ع) و كوله‌باری از تقوی و یك عمر مجاهدت فی سبیل‌الله، از همرزمانش سبقت گرفت و به دیار دوست شتافت و در جنات عدن الهی به نعمات بیكران و غیرقابل احصاء دست یافت. شهید باكری در مقابل نعمات الهی خود را شرمنده می‌دانست و تنها به لطف و كرم عمیم خداوند تبارك و تعالی امیدوار بود. در وصیتنامه‌اش اشاره كرده است كه: چه كنم كه تهیدستم، خدایا قبولم كن.
شهید محلاتی از بین تمام خصلتهای والای شهید به معرف او اشاره می‌كند و در مراسم شهادت ایشان، راز و نیاز عاشقانه وی را با معبود بیان می‌كند و از زبان شهید می گوید:
خدایا تو چقدر دوست‌داشتنی و پرستیدنی هستی، هیهات كه نفهمیدم. خون باید می‌شدی و در رگهایم جریان می‌یافتی تا همه سلولهایم هم یارب یارب می‌گفت.
این بیان عارفانه بیانگر روح بلند و سرشار از خلوص آن شهید والامقام است كه تنها در سایه خودسازی و سیر و سلوك معنوی به آن دست یافته بود.

 

شنبه 3/5/1388 - 10:4
شهدا و دفاع مقدس

تولد و كودكی
به سال 1333 ه.ش در شهرستان میاندوآب در یك خانواده مذهبی و باایمان متولد شد. در دوران كودكی، مادرش را – كه بانویی باایمان بود – از دست داد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ارومیه به پایان رسانید و در دوره دبیرستان (همزمان با شهادت برادرش علی باكری به دست دژخیمان ساواك) وارد جریانات سیاسی شد.

 

فعالیتهای سیاسی – مذهبی
پس از اخذ دیپلم با وجود آنكه از شهادت برادرش بسیار متاثر و متالم بود، به دانشگاه راه یافت و در رشته مهندسی مكانیك مشغول تحصیل شد. از ابتدای ورود به دانشگاه تبریز یكی از افراد مبارز این دانشگاه بود. او برادرش حمید را نیز به همراه خود به این شهر آورد.
شهید باكری در طول فعالیتهای سیاسی خود (طبق اسناد محرمانه بدست آمده) از طرف سازمان امنیت آذربایجان شرقی (ساواك) تحت كنترل و مراقبت بود.
پس از مدتی حمید را برای برقراری ارتباط با سایر مبارزان، به خارج از كشور فرستاد تا در ارسال سلاح گرم برای مبارزین داخل كشور فعال شود.
شهید مهدی باكری در دوره سربازی با تبعیت از اعلامیه حضرت امام خمینی(ره) – در حالی كه در تهران افسر وظیفه بود – از پادگان فرار و به صورت مخفیانه زندگی كرد و فعالیتهای گوناگونی را در جهت پیروزی انقلاب اسلامی نیز انجام داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی
بعد از پیروزی انقلاب و به دنبال تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد در آمد و در سازماندهی و استحكام سپاه ارومیه نقش فعالی را ایفا كرد. پس از آن بنا به ضرورت، دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. همزمان با خدمت در سپاه، به مدت 9 ماه با عنوان شهردار ارومیه نیز خدمات ارزنده‌ای را از خود به یادگار گذاشت.
ازدواج شهید مهدی باكری مصادف با شروع جنگ تحمیلی بود. مهریه همسرش اسلحه كلت او بود. دو روز بعد از عقد به جبهه رفت و پس از دو ماه به شهر برگشت و بنا به مصالح منطقه، با مسئولیت جهاد سازندگی استان، خدمات ارزنده‌ای برای مردم انجام داد.
شهید باكری در مدت مسئولیتش به عنوان فرمانده عملیات سپاه ارومیه تلاشهای گسترده‌ای را در برقراری امنیت و پاكسازی منطقه از لوث وجود وابستگاه و مزدوران شرق و غرب انجام داد و به‌رغم فعالیتهای شبانه‌روزی در مسئولیتهای مختلف، پس از شروع جنگ تحمیلی، تكلیف خویش را در جهاد با كفار بعثی و متجاوزین به میهن اسلامی دید و راهی جبهه‌ها شد.

نقش شهید در دفاع مقدس
شهید باكری با استعداد و دلسوزی فراوان خود توانست در عملیات فتح‌المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف در كسب پیروزیها موثر باشد. در این عملیات یكی از گردانها در محاصره قرار گرفته بود، كه ایشان به همراه تعدادی نیرو، با شجاعت و تدبیر بی‌نظیر آنان را از محاصره بیرون آورد. در همین عملیات در منطقه رقابیه از ناحیه چشم مجروح شد و به فاصله كمتر از یك ماه در عملیات بیت‌المقدس (با همان عنوان) شركت كرد و شاهد پیروزی لشكریان اسلام بر متجاوزین بعثی بود.
در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس از ناحیه كمر زخمی شد و با وجود جراحتهایی كه داشت در مرحله سوم عملیات، به قرارگاه فرماندهی رفت تا برادران بسیجی را از پشت بی‌سیم هدایت كند.
در عملیات رمضان با سمت فرماندهی تیپ عاشورا به نبرد بی‌امان در داخل خاك عراق پرداخت و این بار نیز مجروح شد، اما با هر نوبت مجروحیت، وی مصممتر از پیش در جبهه‌ها حضور می‌یافت و بدون احساس خستگی برای تجهیز، سازماندهی،‌ هدایت نیروها و طراحی عملیات، شبانه‌روز تلاش می‌كرد.
در عملیات مسلم بن عقیل با فرماندهی او بر لشكر عاشورا و ایثار رزمندگان سلحشور، بخش عظیمی از خاك گلگون ایران اسلامی و چند منطقه استراتژیك آزاد شد.
شهید باكری در عملیات والفجرمقدماتی و والفجر یك، دو، سه و چهار با عنوان فرمانده لشكر عاشورا، به همراه بسیجیان غیور و فداكار، در انجام تكلیف و نبرد با متجاوزین، آمادگی و ایثار همه‌جانبه‌ای را از خود نشان داد.
در عملیات خیبر زمانی كه برادرش حمید، به درجه رفیع شهات نایل آمد، با وجود علاقه خاصی كه به او داشت، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت: شهادت حمید یكی از الطاف الهی است كه شامل حال خانواده ما شده است. و در نامه‌ای خطاب به خانواده‌اش نوشت:
من به وصیت و آرزوی حمید كه باز كردن راه كربلا می‌باشد همچنان در جبهه‌ها می‌مانم و به خواست و راه شهید ادامه می‌دهم تا اسلام پیروز شود.
تلاش فراوان در میادین نبرد و شرایط حساس جبهه‌ها، را از حضور در تشییع پیكر پاك برادر و همرزمش كه سالها در كنار بود بازداشت. برادری كه در روزهای سراسر خطر قبل از انقلاب، در مبارزات سیاسی و در جبهه‌ها، پا به پای مهدی، جانفشانی كرد.
نقش شهید باكری و لشكر عاشورا در حماسه قهرمانانه خیبر و تصرف جزایر مجنون و مقاومتی كه آنان در دفاع پاتكهای توانفرسای دشمن از خود نشان دادند بر كسی پوشیده نیست.
در مرحله آماده‌سازی مقدمات عملیات بدر، اگرچه روزها به كندی می‌گذشت اما مهدی با جدیت، همه نیروها را برای نبردی مردانه و عارفانه تهییج و ترغیب كرد و چونان مرشدی كامل و عارفی واصل، آنچه را كه مجاهدان راه خدا و دلباختگان شهادت باید بدانند و در مرحله نبرد بكار بندند، با نیروهایش درمیان گذاشت.

شنبه 3/5/1388 - 10:2
طنز و سرگرمی

یه نفر به دوستش میگه : بابا تو چقدر زن ذلیلی شنیدم تو ظرف شستن به خانومت کمک می کنی .

دوستش میگه : مگه چیه ، خوب اونم تو لباس شستن به من کمک می کنه ...

پنج شنبه 1/5/1388 - 10:42
اخبار

خبرگزاری فارس: معاون وزیر بازرگانی با اعلام اینكه بالاترین مصرف نان در جهان را داریم و سالانه سه میلیون تن گندم در كشور هدر می رود، مشكلات موجود در تهیه، تولید و نگهداری نان را تشریح كرد و باید‌های رسیدن به آرمانشهر نان را توضیح داد

 گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مجید پارسانیا در یك برنامه تلویزیونی در خصوص وضعیت نان اظهار داشت: مردم ما پرمصرف‌ترین مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و با سرانه 200 كیلو بالاترین مصرف سرانه نان را در جهان دارا هستیم.
وی با اشاره به اینكه در حوزه نانوایی و طباخی شاهد هیچگونه تغییر و تحولی نبوده‌ایم گفت: عدم وجود تغییرات در این حوزه باعث شد تا به فكر طرح جامعی بر اصلاح تولید‌ گندم، خرید گندم، نگهداری،تولید آرد و پخت نان داشته باشیم.
معاون وزیر بازرگانی افزود: با طرح نوین خرید گندم در سال 85 برای اولین بار بزرگترین تجارت الكترونیك خرید گندم در همه مراكز باعث شد تا در سال 86 با مازاد تولید گندم رو به رو شویم چرا كه در این طرح ضمن خرید گندم، محصول مورد ارزیابی كارشناسی قرار می‌گرفت و وجه آن پرداخت می‌شد.
* حمایت از ساخت سیلو
مدیرعامل شركت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: در ایران گندم در فضای خوبی نگهداری نمی‌شد چرا كه سیلوها این توانایی را دارند كه گندم را از گزند گرما، سرما و حشرات در امان نگه دارند.
وی با بیان اینكه علی رغم شتاب كشور در خودكفایی در ساخت سیلو شتاب نداشتیم افزود: با ساختار شكنی در تجارت غله از مردم خواستیم تا در ساخت سیلو سرمایه‌گذاری كنند به همین دلیل وزارت بازرگانی از ساخت سیلو حمایت كرده و می‌كند چرا كه در حال حاضر به ظرفیت 3 میلیون تن سیلو نیاز داریم كه 5/1 میلیون تن آن ساخته شده است .
* رتبه بندی كارخانجات آرد
پارسانیا گفت: متاسفانه كارخانجات آرد به دلیل شرایط پایدار از تغییرات كمی برخوردار بودند به همین دلیل وزارت بازرگانی با اجرای طرح ارزیابی كارخانجات آرد این كارخانه‌ها را به 5 درجه رتبه‌بندی كرد.
وی افزود: امروزه با حذف رتبه 5 توانستیم همه كارخانجات آرد را رتبه‌بندی كنیم و با نصب میكرو فیلتر‌هایی به غنی‌سازی آرد در كارخانجات پرداختیم تا از این طریق نیز به افزایش كیفیت نان كمك كرده باشیم.
* توسعه كارخانجات نان صنعتی
پارسانیا گفت: در حوزه تولید نان با مشكل مواجه هستیم چرا كه با 50 تا 60 هزار واحد نانوایی در سطح كشور نمی‌توان، نیاز نان كشور را برآورده كرد به همین دلیل ظرفیت‌های صنعتی به كمك تولید‌ نان آمدند.
وی افزود: از سال 86 دولت مكلف به احداث واحد‌های صنعتی تولید نان با ظرفیت روزانه حداقل 20 تن شد كه این آئین‌نامه از تیرماه سال گذشته اجرایی شد.
معاون وزیر بازرگانی تاكید كرد: تا امروز بالغ بر 60 واحد در حال گرفتن تسهیلات و ایجاد كارخانجات نان صنعتی هستند.
* عدم وجود برند و فضای رقابتی
مدیرعامل شركت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: امروز هر كالایی با داشتن شناسنامه، برند و اعتباری كه در ذهن مشتری ایجاد می‌كند كیفیت كالای ارایه شده را تضمین كرده و باعث ایجاد رقابت می‌شود كه این امر در خصوص نان هنوز وجود ندارد.
وی افزود: برندینگ می‌تواند بر كنترل، تنوع و قیمت نان تاثیر‌گذار بوده و فضای رقابتی برای این كالا را به وجود بیاورد به طوریكه در حال حاضر در برخی از شهرها فقط یك نوع نان طبخ می‌شود در صورتی كه نان صنعتی می‌تواند انواع متنوعی از نان را تولید كند.
* آرمانشهر نان
پارسانیا گفت: برای رسیدن به آرمانشهر نان باید تعداد واحد‌های نان صنعتی با قیمت‌های رقابتی افزایش پیدا كرده و استاندارد واحد‌های سنتی بهسازی شود كه در این راستا وزارت بازرگانی تا سقف 25 میلیارد تومان وام با سود 4 تا 5 درصد برای ساماندهی و بهسازی واحد‌های سنتی نان در نظر گرفته است.
وی افزود: تاكنون 62 واحد صنعتی تولید نان فیلترهای لازم را در كشور گذرانده‌اند و در مراحل احداث و یا خرید ماشین آلات قرار دارند و فقط یك واحد تولید نان صنعتی راه‌اندازی شده است.
* قاچاق آرد
معاون وزیر بازرگانی گفت: دولت خود را ملزم می‌داند تا امكان تهیه نان برای تمام اقشار جامعه را به وفور تامین كند به هین دلیل حجم مورد نیاز آرد را در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهد كه همین امر باعث می‌شود تا عده‌ای سوءاستفاده كرده و معضلاتی نظیر قاچاق آرد به وجود بیاید.
وی افزود: دولت سالهاست قیمت آرد را در كیلویی 75 ریال ثابت نگه داشته در صورتی كه این قیمت از 400 تا 500 تومان پرداخت می‌شود كه دولت با پرداخت یارانه سعی می‌كند تا مردم در تهیه نان مشكل نداشته باشند.
پارسانیا گفت: سالانه 7/10 میلیون تن گندم در كشور مصرف می‌شود كه حدودا 30 درصد آن یعنی 3 میلیون تن اتلاف می‌شود كه در صورت رعایت مردم در مصرف و نگهداری نان می‌توان این مقدار را در صنعت ماكارونی و یا صادرات نان صنعتی به كشورهای همسایه استفاده كرد.

پنج شنبه 1/5/1388 - 10:38
آموزش و تحقيقات
سلام به همه دوستان. درباره روش های عملی صرفه جویی در زمینه های مختلف صحبت می کنیم.
هر روز می بینیم چقدر نان حتی توی سطل زباله ریخته میشه
"نان" هم که یکی از نعمت های بزرگ خدا برای این بشر بیچاره س! چه کار کنیم که دور ریز نان کمتر بشه؟
پنج شنبه 1/5/1388 - 10:36
آموزش و تحقيقات
جام جم آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال 1388 را سال الگوی مصرف نامیده‌اند. این نامگذاری برای سال 1388 به عنوان نخستین سال از دهه چهارم انقلاب اسلامی كه دهه پیشرفت و عدالت نام دارد، طلیعه‌ای مبارك برای گام نهادن در جهت اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

 بدون شك، صرفه‌جویی، پرهیز از اسراف و اصلاح الگوی مصرف، زمینه‌ساز پیشرفت و عدالت در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. با حركت در جهت اصلاح الگوی مصرف، سیاستگذاری‌ها، خط‌مشی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، شكلی كارآمد و اثربخش به‌خود می‌گیرد و موجب توزیع متوازن و منطقی منابع می‌شود كه این امر به نوبه خود شرایط را برای رفع محرومیت‌ها و توسعه متوازن در سراسر كشور فراهم می‌آورد و این مهم باید در تمام زمینه‌ها رعایت شود. تعالیم اسلامی نیز در زمینه مصرف، با توصیه قناعت و پرهیز از اسراف و تبذیر، راه را برای رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ملی، ایجاد فرصت‌های اشتغال مناسب برای نیروی كار برای دست‌یافتن به درآمد حلال و ارتقای رفاه اجتماعی باز نگاه داشته است. توصیه قناعت در اسلام به مفهوم كم مصرف كردن نیست، بلكه صحیح مصرف كردن یا به عبارتی تلاش برای ارتقای بهره‌وری است. اسراف و تبذیر كه در اسلام مذموم شناخته شده و مایه ضمان تلقی شده است، در حقیقت موجب هرزروی منابع اقتصادی كه همواره با محدودیت مواجه است، می‌شود.

با این حال، در كشور ما دولت هر ساله مبالغ هنگفتی را برای پرداخت یارانه كالاهای اساسی اختصاص می‌دهد و هزینه می‌كند. اگرچه این هزینه‌ها در افزایش رفاه عمومی تأثیر دارند، اما به لحاظ اقتصادی، هزینه‌های تقریباً بدون بازدهی هستند كه نمی‌توانند نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی پایدار ایفا كنند. با توجه به محدودیت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و افت كنونی قیمت آن در بازارهای جهانی، پرداخت یارانه كالاهای اساسی، بار سنگینی را بر بودجه دولت تحمیل می‌كند، به طوری كه دولت در سال 1386، بیش از 42هزار میلیارد ریال یارانه برای كالاهای اساسی پرداخت كرده است كه از این میزان، بیش از 24هزار میلیارد ریال، یعنی حدود 58 درصد آن به یارانه گندم اختصاص دارد. حال چنانچه این یارانه‌ها به درستی مصرف نشود، زیان‌های سنگینی بر اقتصاد ملی وارد می‌آورد. لذا بازنگری در نظام پرداخت یارانه‌ها و هدفمند و شفاف كردن آنها ضرورت دارد. كارشناسان معتقدند كه پرداخت یارانه به صورت عمومی موجب انحراف در قیمت‌ها و در نتیجه انحراف در سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین خسارات اقتصادی پرداخت عمومی یارانه به مراتب بیشتر از ارقامی است كه در بودجه دولت منعكس می‌شود. از سوی دیگر، پرداخت یارانه‌ها به صورت عمومی موجب می‌شود مصرف‌كنندگان ارزش اقتصادی واقعی كالاها و نیز خدماتی كه دولت در اختیارشان می‌گذارد را درك كنند. از این‌رو، ارزانی بهای این گونه كالاها، مصرف بی‌رویه و نادرست آنها را به دنبال خواهد آورد و چه بسا ضایعات ناشی از آن تا حدی باشد كه اثر پرداخت یارانه را مخدوش كند.

ضایعات نان در كشور ما مثال بارزی از عواقب پرداخت یارانه عمومی است كه به لحاظ ارزانی بهای آن، مصرف‌كنندگان توجهی به شیوه مصرف صحیح و رعایت الگوی درست مصرف آن ندارند. به‌طوری كه خسارات ناشی از مصرف نادرست این كالا در ایران، اكنون سالانه میلیاردها تومان است. بنابراین ضرورت دارد كه نظام پرداخت یارانه‌ها متحول و هدفمند شود، تا از یك سو به رشد سرمایه‌گذاری و از سوی دیگر به جلوگیری از اتلاف منابع كمك كند. با این اوصاف، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان اقتصاد كشور می‌بایست با عزم ملی و بسیج همگانی، به الگوی صحیح مصرف روی آورند و از هرزروی منابع به هر شكل تا حد ممكن جلوگیری ‌كنند. به همین منظور در ادامه به بررسی وضعیت نان در كشور و ضرورت اصلاح الگوی مصرف آن با توجه به بار مالی ناشی از آن پرداخته و در نهایت راهكارهایی برای اصلاح الگوی مصرف و كاهش ضایعات این ماده غذایی ارائه خواهد شد.

قدیمی‌ترین غذای بشر

نان یكی از قدیمی‌ترین غذاهایی است كه از چندین هزار سال پیش برای بشر آشنا بوده است. در كنفرانس بین‌المللی تغذیه در سال 1992، امنیت غذایی به «دسترسی تمام مردم به غذای كافی به منظور زندگی سالم و فعال» تعریف شده است. این ماده غذایی به عنوان تأ‌مین كننده بخشی از كالری، پروتئین و ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و یكی از مهم‌ترین منابع غذایی مردم ایران محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای كه كالری مورد نیاز 43 درصد از خانوارهای شهری و 56 درصد از خانوارهای روستایی از طریق نان تأمین می‌شود. در سال‌های اخیر در كشورمان میزان مصرف این ماده غذایی روبه افزایش نهاده است؛ به طوری كه از نظر آمارهای بین‌المللی، ایران هشتمین مصرف كننده گندم در دنیا بوده و سهم كشورمان از این بابت 6/1 درصد است. مصرف سرانه گندم در ایران حدود 135 كیلوگرم است و بخش عمده آن به صورت نان مصرف می‌شود. این در حالی است كه متوسط سرانه جهانی مصرف گندم 68 كیلوگرم است به این ترتیب كشور ما در ردیف كشورهای پرمصرف گندم قرار دارد.

البته فزونی مصرف سرانه نان در ایران نسبت به الگوی صحیح مصرف نان و نیز میانگین مصرف جهانی از دو جهت ناشی می‌شود: اولاً آن‌كه افزایش بهای مواد غذایی در سال‌های اخیر سبب شده جایگزینی به سمت نان بیشتر شود (بویژه اقشار كم درآمد بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی را از طریق مصرف نان تأمین می‌كنند.) ثانیاً این‌كه ضایعات نان در ایران، جدای از ضایعات گندم تولید شده در كشور و بیش از آن است.

آمارها چه می‌گویند؟

گزارش‌های مركز آمار ایران درخصوص جایگاه نان در سبد مصرفی خانوارها حاكی است كه هزینه‌های مربوط به نان با سهم 5 درصدی، پنجمین اولویت هزینه‌ای خانوارهای فقیر شهری را به خود اختصاص داده است. در عین حال، اولویت هزینه‌ای خانوارهای مرفه شهری به گونه‌ای متفاوت است، به نحوی كه هزینه‌های نان برای این گروه، در اولویت شانزدهم قرار دارد. نكته قابل ذكر این است كه رقم مطلق هزینه نان در خانوارهای مرفه شهری تقریباً 5 برابر رقم مشابه در خانوارهای فقیر شهری است ولی جایگاه و اهمیت نان در سبد مصرفی خانوارهای فقیر شهری به مراتب بالاتر از خانوارهای مرفه شهری است. اگرچه نوع نان مصرفی (حجیم یا سنتی) نیز از عوامل اختلاف هزینه خانوارهای فقیر و مرفه در این خصوص محسوب می‌شود.

علاوه بر این، در میان خانوارهای روستایی نیز وضعیت كمابیش مشابهی دیده می‌شود. به طوری كه در خانوارهای فقیر روستایی، نان با سهم 5 درصدی در اولویت هشتم هزینه‌ای قرار دارد، اما در خانوارهای مرفه روستایی، هزینه نان با سهم 8/0 درصدی در رتبه چهاردهم هزینه‌ای جای دارد. به این ترتیب نان برای خانوارهای فقیر (اعم از شهری و روستایی) یك كالای مهم تلقی شده و سهم نسبتاً قابل توجهی از هزینه‌های خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. در حالی كه از نظر خانوارهای مرفه، هزینه‌ نان چندان مهم به نظر نمی‌رسد. بنابراین هرگونه بازنگری در سیاست‌های پرداخت یارانه نان و حركت به سمت هدفمند كردن آن قطعاً منافع افراد فقیر را به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر در شرایط فعلی افراد ثروتمند به دلیل پرداخت هزینه بیشتر در قیاس با فقرا، از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

از سوی دیگر، سهم بالای نان در تأمین انرژی خانوارها نیز حائز اهمیت است، به طوری كه دسترسی به غذای كافی و مطلوب و سلامت تغذیه‌ای، یكی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی، سلامت جامعه و زیرساخت‌ نسل‌های آینده كشور محسوب می‌شود. از این‌رو پیشگیری از مشكلات و بیماری‌های تغذیه‌ای و دستیابی به الگوی مصرف متعادل، از مهم‌ترین چالش‌هایی است كه كشور با آن روبه‌روست. بررسی‌های انجام شده در زمینه الگوی مصرف خوراك در كشور موید این مساله است كه الگوی مصرف خوراك در كشور مناسب نبوده و سهم غلات (بویژه گندم) در آن بیش از نرم‌های قابل توصیه است. آمار و اطلاعات موجود حاكی است كه مصرف سرانه نان به عنوان قوت غالب خانوارها، سالانه 125 كیلوگرم و سهم این ماده غذایی در تامین انرژی در تمامی استان‌ها بیش از 50 درصد بوده است. مصرف سرانه نان در برخی كشورهای توسعه‌یافته نظیر ایتالیا معادل 77 كیلوگرم، اسپانیا 62 كیلوگرم، آلمان 58 كیلوگرم و فرانسه برابر 57 كیلوگرم است.

ضایعات نان

یكی از نكات مهم دیگری كه در جهت اصلاح الگوی مصرف نان وجود دارد، ضایعات ایجاد شده در حین تولید و مصرف آن است. ضایعات نان یكی از مهم‌ترین مشكلاتی است كه دچار آن است. اگرچه آمار دقیق و قابل اتكایی درخصوص میزان ضایعات نان در كشور در اختیار نیست، اما نتایج مطالعاتی كه در این زمینه انجام شده، حاكی است مهم‌ترین دلایل ایجاد ضایعات نان در سطح نانوایی به نوع آرد، نحوه تخمیر، بی‌تجربگی كارگر و فرآیند پخت مربوط می‌شود؛ در حالی كه در سطح خانوار، عواملی همچون عادت به زیاد خوردن، شلوغی نانوایی‌ها، طریقه نادرست نگهداری، غیرقابل مصرف بودن دور نان و بیات شدن آن در كنار بهای نسبتا پایین نان در قیاس با ارزش واقعی و اقتصادی آن، از مهم‌ترین دلایل ایجاد ضایعات بیش از 30 درصدی نان هستند.
مصرف سرانه گندم در ایران حدود 135 كیلوگرم است و بخش عمده آن به صورت نان مصرف می‌شود و متوسط سرانه جهانی مصرف گندم 68 كیلوگرم است

همان‌طور كه قبلاً نیز گفته شد، تولید آرد با كیفیت پایین نیز یكی از عوامل ایجاد ضایعات نان است. این مساله با توجه به سهم نان در جیره غذایی خانوار‌های ایرانی، به گسترش فقر غذایی بویژه بین قشرهای فقیر نیز منجر می‌شود. استفاده از گندم نامناسب نیز از دلایل اصلی تولید آرد با كیفیت ضعیف است و از آنجا كه گندم تولید داخل، عمده‌ترین منبع تولید آرد است، لذا ارتقای كیفیت گندم بدون تردید به بهبود كیفیت آرد و در نهایت نان منجر می‌شود. البته باید گفته شود بین كیفیت و ارزش غذایی در نان‌ها ارتباط عكس وجود دارد. یعنی هر چه آرد سیاه‌تر یا سبوس آن زیادتر باشد، نان دارای ارزش غذایی بیشتر است، اما نان تولیدی سیاه سریع‌تر بیات می‌شود، در حالی كه هر چه آرد سفیدتر باشد یا سبوس كمتری داشته باشد ارزش غذایی آن كمتر است.

معضلا‌ت یارانه نان

یارانه پرداختی به نان نیز در وضعیت كنونی، با معضلاتی روبه‌روست، زیرا یارانه نان به صورت یكنواخت و بدون در نظر گرفتن تفاوت قدرت خرید افراد پرداخت می‌شود. از این رو، این شیوه پرداخت یارانه نان، بهینه نیست. نكته دیگر كه در به وجود آمدن الگوی نادرست مصرف نان موثر است، تقاضای كاذب برای خرید نان است كه از پایین بودن قیمت این كالا و نیز قدرت خرید مصرف‌كنندگان ناشی می‌شود. زیرا به لحاظ اقتصادی، هنگامی كه قیمت یك محصول در سطحی كمتر از ارزش واقعی آن تعیین شود، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد و چه بسا این كالا به عنوان جایگزین كالاهای دیگر به كار رود. به‌گونه‌ای كه در حال حاضر با وجود قیمت‌های پایین نان، گاهی اوقات از نان برای تغذیه دام‌ها در روستاهای نزدیك مراكز شهری استفاده می‌شود و نان خشك كه اغلب نیز غیربهداشتی است، از طریق واسطه‌ها به دامداری‌ها فروخته می‌شود كه گاهی قیمت نان خشك، برابر و حتی بالاتر از قیمت نان فروخته شده در نانوایی‌ها می‌شود. به هر حال، قیمت پایین نان گرچه برای گروه زیادی از طبقات پایین درآمدی كه اغلب دارای بعد خانوار بیشتری نیز هستند دارای ضرورت و تامین آن از مهم‌ترین وظایف دولت است، اما برای گروه‌های درآمدی متوسط و بالا كه بخش مهمی را در شهرها تشكیل می‌دهند، بسیار پایین‌تر از توانایی پرداخت آنان است. به همین دلیل است كه عده زیادی از این افراد قیمت بالا در مقابل مرغوبیت بیشتر را برای نان، كاملاً ورد قبول و موجه می‌دانند.

با وجود این مسائل و مشكلات در كشور، وضعیت تولید و مصرف نان در اروپا كاملاً متفاوت از كشور ماست، به‌گونه‌ای كه در اروپای غربی سالانه 25 میلیون تن نان تولید می‌شود و از این میزان، سهم بخش صنعتی و كارخانه‌ها 8 میلیون تن است. در بین كشورهای اروپایی، آلمان و انگلستان بزرگ‌ترین تولیدكنندگان نان صنعتی(60 درصد) و به دنبال آن فرانسه، هلند و اسپانیا قرار دارند. در سراسر اروپای غربی، بخش صنعتی در حال تسخیر بیشترین سهم بازار نان است. به عنوان نمونه در آلمان 18000 نانوایی سنتی وجود دارد كه برنامه‌ریزی‌ها برای كاهش تعداد آنها در 5 سال آینده به نصف انجام گرفته است. در بریتانیا و دانمارك نانوایی‌های صنعتی بین 75 تا 80 درصد بازار را تصرف كرده‌اند. به طور كلی در سراسر اروپا، ارتباط تنگاتنگی میان بخش نان‌پزی صنعتی و صنایع كشاورزی و آسیابانی وجود دارد و بنگاه‌های مهم كشاورزی و آسیابانی، مالك اصلی بسیاری از نانوایی‌های بزرگ هستند.

از سوی دیگر، میزان مصرف نان در اروپا ثابت است، البته هرچند میزان مصرف در میان كشورها بسیار متفاوت است. آلمانی‌ها و اتریشی‌ها بیشترین نان را می‌خورند كه حدود 80 كیلوگرم برای هر نفر در سال است، در حالی كه انگلستان و ایرلند با مصرف سرانه كمتر از 50 كیلوگرم در سال، كمترین مصرف نان را دارند. البته ناگفته نماند كه در اروپا، «تازگی نان» عامل مهمی در خرید آن محسوب می‌شود و بسیاری از مصرف‌كنندگان هر روز نان را برای مصرف همان روز می‌خرند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

در مجموع با توجه به این‌كه در كشور ما دولت بابت هر عدد نان مصرفی مردم، مبالغی به عنوان یارانه پرداخت می‌كند، لذا اجرای طرح‌های اصلاح فرآیند تولید و عرضه نان می‌تواند ضایعات نان را كاهش داده و در میزان مصرف كل و كاهش بار مالی دولت تأثیرگذار باشد. از جمله این اقدامات اصلاحی می‌توان به موارد زیر اشاره كرد.

1. استاندارد كردن و به روز كردن ماشین‌آلات تولید و روش‌های تولید،

2. آموزش هدفمند و مستمر مدیریت و كاركنان نانوایی،

3. متناسب كردن میزان سهمیه هر واحد با توان تولید نانوایی،

4. تثبیت كارگران در واحدهای نانوایی،

5. آموزش نحوه نگهداری صحیح نان به مردم و موسسات،

6 . بهبود كیفیت آردهای تولیدی،

7. بهبود كیفیت گندم‌های تولید داخلی و یا وارداتی به كشور،

8 . اصلاح ساختار نان‌های سنتی،

9. استاندارد كردن اندازه، وزن و كیفیت نان،

10. هدفمند كردن یارانه نان و تغییر در شیوه پرداخت یارانه،

11. اجرای برنامه‌های مربوط به آزادسازی، تهیه و تولید نان با استفاده از آرد با قیمت آزاد (قیمت تمام‌شده) برای ایجاد رقابت موثر در بین نانوایی‌ها،

12. عرضه نان در بسته‌بندی‌های مناسب.

از سوی دیگر، با توجه به وجود یارانه بسیار سنگین آرد و اختلاف فاحش میان قیمت یارانه‌ای و تمام‌شده واقعی آرد، نقش نظارت و كنترل به عنوان یكی از محورهای اساسی در اصلاح الگوی مصرف نان بسیار مهم است. با توجه به شرایط اقتصادی در جامعه و این واقعیت كه متصدیان واحدهای تولید نان برای سودآور كردن تولید آن در شرایط ثابت بودن قیمت، یك انگیزه قوی برای خام‌فروشی داشته و از سوی دیگر با تولید نكردن نان با كیفیت مطلوب، ضایعات را افزایش خواهند داد، در این شرایط نظارت و كنترل هدفمند، منطقی و همراه با آموزش، ارشاد و اقدامات اصلاحی تا حدودی می‌تواند در بهبود وضعیت تولید آرد و نان در كشور موثر واقع شود.

پنج شنبه 1/5/1388 - 10:34
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته