• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 14564
تعداد نظرات : 49
زمان آخرین مطلب : 1275روز قبل
ایرانگردی

 

رئیس و اعضای "کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران" از پروژه های مشارکتی ورودی غربی پایتخت و شرکت بهنوش با هدف بررسی معیارهای محیط زیستی آنها بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه21، زهرا صدر اعظم نوری رئیس "کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران" به همراه ناهید خداکرمی و آرش میلانی اعضای این کمیسیون از پروژه های مشارکتی بازار گل و گیاه شهید لشگری، تقاطع غیرهمسطح دوگاز، مخازن بتنی جمع آوری آب جهت آبیاری فضای سبز شهری، بازار قطعات خودرو و شرکت بهنوش ایران واقع در محدوده ورودی غربی پایتخت در راستای بررسی معیارهای محیط زیستی هریک از آنها بازدید کردند.

بنا بر این گزارش، طی بازدید سه ساعته از پروژه های مشارکتی موجود در سطح منطقه 21 رحمانی شهردار این منطقه ضمن تشریح خصوصیات هریک از پروژه ها و روند اجرای عملیاتی آنها؛ از بهره گیری و مشارکت دوسویه با صنایع موجود در محدوده ورودی غربی پایتخت در پیشبرد روال اجرایی آنان خبر داد و گفت: استقرار صنایع مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدات را به دنبال دارد که مدیریت شهری این منطقه از طریق "انعقاد تفاهم نامه های مشترک" توانسته در زمینه جمع آوری پسماند خشک صنایع، واگذاری فضاهای سبز مجاور کارخانجات از نظر نگهداری و آبیاری، احداث پارکینگ های حاشیه ای، ساخت درمانگاه، جانمایی و نصب پل های هوایی عابرپیاده، تصفیه پساب شهرک های مسکونی و صنایع به منظور آبیاری فضای سبز، رفع معابر خاکی مجاور صنایع و انجام روکش آسفالت آنها با مشارکت صنایع و ... از ظرفیت صنایع و کارخانجات تولیدی بهره برداری نماید.

رحمانی با تاکید بر این نکته که امور شهری با نظارت و همکاری شهروندان بیش از پیش موفقیت آمیز اجرایی خواهد شد، افزود: برانگیختن "حس تعلق مکانی" شهروندان ساکن در منطقه 21 ضامن ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات شهری خواهد بود و صبوری و تعامل همه جانبه شهروندان در روند انجام پروژه های شهری منطقه 21 همانند ایجاد شبکه 250کیلومتری فاضلاب این منطقه طی برنامه ای سه ساله که از فروردین ماه سال جاری آغاز شده، آلودگی های صوتی ناشی از مجاورت با فرودگاه مهرآباد، همجواری با محدوده های نظامی و پادگانی، آلودگی های ناشی از فعالیت صنایع و کارخانجات، عبور خودروهای سنگین از محورهای بزرگراهی این محدوده و ... مثال زدنی است.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس "کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران" با بیان اینکه منطقه 21 در انجام پروژه های مشارکتی پیشگام است، یادآور شد: کاهش هزینه ها و تامین منابع پایدار در سایه انجام پروژه های مشارکتی و از طریق ذی نفعان و صنایع و بخش خصوصی در قالب رویکرد نوین مدیریت شهری منطقه 21 ستودنی است و قابلیت الگوبرداری برای سایر مناطق 22گانه خواهد داشت.

لازم به ذکر است، در نشست مشترک رئیس و اعضای "کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران" با مدیران شهری منطقه21، معاونین این منطقه گزارشی مبسوط درخصوص اقدامات صورت گرفته و درحال انجام حوزه های مربوطه ارائه دادند.

 

چهارشنبه 7/6/1397 - 14:35
ایرانگردی

 

همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر خم ، از سوی اداره زیبا سازی شهرداری منطقه 11 ، میادین ، معابر و خیابان های اصلی بخش مرکزی پایتخت آذین بندی و نور پردازی شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 11، در همین راستا میدان راه آهن به عنوان تنها دروازه ریلی پایتخت آذین بندی و نور پردازی شد تا مسافران و شهروندان در عبور از این میدان تاریخی شاهد زیبایی منظر شهری پایتخت باشند.

همچنین دیگر میدان های اصلی مرکز شهر تهران از جمله میدان قزوین ، میدان حر ، میدان پاستور و ... نیز به مناسبت عید غدیر خم آذین بندی و ریسه بندی شدند.

همچنین برگزاری جشن های ولایت و ایستگاه صلواتی از سوی اداره اجتماعی و فرهنگی ناحیه 2 طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در میدان منیریه دایر خواهد بود.

چهارشنبه 7/6/1397 - 14:33
ایرانگردی

 

جشن ها و ویژه برنامه های فرهنگی و مذهبی دهه ولایت در مساجد، بوستان ها و سرای محلات منطقه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 10، ویژه برنامه های دهه ولایت با هدف ارتقای سطح نشاط اجتماعی و تعمیق مولفه های سبک زندگی اسلامی ایرانی با بهره گیری از اصول هنری و مضامین دینی و هماهنگی و هم افزایی بین فعالان و تشکل های مردم نهاد در سطح منطقه اجرایی می شود.

گفتنی است  مشارکت در برگزاری جشن های ویژه عید غدیر در مساجد، سرای محلات و بوستان های  منتخب با مضامین تلاوت قرآن کریم، مولودی خوانی، سخنرانی، برپایی ایستگاه های سلامت، بازهای کودکانه، برنامه های فرهنگی و ورزشی و مسابقات مختلف و همچنین  برپایی ایستگاه های صلواتی در معابر و میادین پرتردد سطح منطقه از برنامه هایی است که در این ایام برگزار خواهد شد.

چهارشنبه 7/6/1397 - 14:31
ایرانگردی

 

 

شهردار منطقه 20 از خدمات خالصانه پزشکانی که در عرصه خدمات جهادی نیکوکارانه به اقشار کم برخوردار خدمت رسانی کردند، قدردانی کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون به 14 هزار و 500 نفر خدمات پزشکی، درمانی، ارجاع به پزشک و سلامت محور درنقاط محروم ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 20 سید احمد صفوی در مراسم قدردانی از پزشکان با بیان این مطلب افزود: بخش عمده ای از فعالیت های سلامت محور در نقاط کم برخوردار با همکاری تیم  پزشکان خیر و در قالب حرکت های جهادی انجام می شود که این خدمات خالصانه و بدون چشم داشت بسیار ارزشمند و تحسین برانگیز است.

صفوی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون به 14 هزار و 500 نفر از نیازمندان خدمات پزشکی و سلامت محور ارائه شده است، گفت: این خدمات رایگان در قالب اعزام تیم پزشکی به نقاط محروم، ویزیت سالمندان و معلولین، معرفی و ارجاع بیماران نیازمند به مطب ها و حمایت های دارویی انجام شده است.

شهردار منطقه 20 خدمات پزشکان خیر را در راستای تحقق رسالت انسانی و معنوی برشمرد و افزود: از تمام ظرفیت مدیریت شهری برای تداوم این مسیر خیرخواهانه و گسترده شدن فعالیت های خالصانه پزشکان خیر استفاده می کنیم تا بخشی از نیازهای پزشکی و درمانی افراد کم برخودار رفع شود.

مراسم قدردانی پزشکان فعال به مناسبت روز پزشک تدارک دیده شده بود که با حضور شهردار منطقه20 ، معاون اجتماعی و فرهنگی و تعدادی از مدیران ارشد شهرداری منطقه 20 در سالن همایش مرکز ری شناسی برگزار و از دبیران محله ای کانون پزشکان، روسای بیمارستان های هفتم تیر، فیروزآبادی، حضرت زهرا(س)، شبکه بهداشت شهرری، درمانگاه شهدای شهرری و پزشکانی که به صورت جهادی و محلات 20 گانه جهادی خدمت رسانی کردند، قدردانی شد.

کانون پزشکان اداره سلامت منطقه 20 دارای 114 عضو است و با مشارکت گروه ها، انجمن ها و سازمان ها همچون شبکه بهداشت و درمان شهرری، بسیج جامعه پزشکی، بیمارستان ها و درمانگاه های فعال شهرری و گروه های جهادی پزشکی در مناسبت های مختلف نسبت به ارائه خدمات رایگان پزشکی، درمانی، مشاوره ای و سلامت محور اقدام می کنند.

چهارشنبه 7/6/1397 - 14:28
ایرانگردی


مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای شهروندان متقاضی با برگزاری دوره های مشاوره و هدایت شغلی ساماندهی و حمایت می شوند.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک،مجتبی توسلی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت: کسب و کارهای خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت برای واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و امروزه به عنوان راهکاری تاثیر گذار در ایجاد اشتغال و کسب درآمد در سراسر جهان شناخته شده اند که منجر به تولید خدمات و یا کالا و عرضه آن به بازار می شود.
وی گفت: طی هماهنگی هایی که با سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران صورت گرفته برای ارتقاء این مشاغل مشاورینی به منطقه و سراهای محله اعزام می شوند تا داوطلبین مشاغل خانگی با مراجعه به آنها ، خدمات مشاوره ای و هدایت شغلی لازم را دریافت نمایند.
توسلی افزود: مشاغلی که در منطقه یک بیشتر مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است بافت و تولید فرش،پرورش گیاهان زینتی و ساخت زیورآلات است که مرکز خدمات اجتماعی منطقه تلاش می نماید توانمندی های داوطلبین را در این مشاغل توسعه دهد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه گفت:رویکرد جدیدی که در کسب و کارهای خانگی مد نظر است توسعه کسب وکار گروهی است بدین منظور که سبب تجمیع سرمایه شده و ضریب موفقیت شغلی را افزایش می دهد.

چهارشنبه 7/6/1397 - 14:23
تاریخ

 

 

مسلمانان و به خصوص شیعه همواره روز غدیر را یکی از عیدهای بزرگ می‌دانند و این روز در میان ایشان به عید غدیر معروف و مشهور است.

تا جایی که بیعت با مستعلی بن مستنصر (از حاکمان مصر) در روز عید غدیر خم سال ۴۸۷ قمری صورت گرفت. همچنین از اهل سنت روایت شده که هر کس روز هیجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد، خداوند ثوابروزه شش ماه را برای او می‌نویسد و این روز، همان روز عیدغدیر خم است.

رسول خدا(ص) فرمود : "روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، آن روز برادرم علی ابن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید."

همچنین امام صادق(ع) می‌فرماید: "روز غدیرخم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است."

چهارشنبه 7/6/1397 - 13:22
تاریخ

 

امام علی(ع) فرمود: "ای مسلمانان و مهاجران و انصار، آیا نشنیدید که رسول خدا (ص) روز غدیر خم چنین و چنان فرمود؟" همه مردم گفتند: آری.

 

حضرت فاطمه (س) می‌فرماید: "گویی شما نمی‌دانید آنچه را که پیامبر در روز غدیرخم فرمود؟ سوگند به خدا، پیامبر در آن روز مقام ولایت و امامت را برای علی مقرر و استوار ساخت، تا رشته طمع شما را نسبت به این مقام قطع کند."

امام حسن (ع) فرمود: "مسلمانان پیامبر (ص) را دیدند و از او شنیدند آن هنگام را که دست پدرم را در روز غدیر خم گرفت و خطاب به آنان فرمود: کسی که من مولی و رهبر او هستم، پس علی مولی و رهبر اوست."[نیازمند منبع]امام حسین (ع) می‌فرماید: "رسول خدا (ص)، علی (ع) را به همه آداب نیک پرورش داد، وقتی که علی (ع) را در روح و روان خود استوار و محکم ساخت، مسئولیت امامت را به او واگذار کرد و در روز غدیر فرمود هرکه من مولی و رهبر اویم، پس علی مولی و رهبر اوست.

 

امام رضا (ع) فرمود: "روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین... اگر مردم ارزش این روز را می‌دانستند، بی‌تردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه می‌کردند.

چهارشنبه 7/6/1397 - 13:21
تاریخ

 

 

طبق نظر مفسران شیعه و سنی، چند آیه در قرآن کریم درباره ماجرای غدیر در حجة الوداع نازل شده است:

آیه ۳ سوره مائده که به آیه اکمال معروف است، می‌فرماید: "الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً؛ امروزست که دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و دین اسلام را برای شما پسندیدم."
آیه ۶۷ سوره مائده که آیه تبلیغ نامیده شده: "یا أیها الرسول بلغ ما أنزل الیک من ربّک فان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس؛‌ ای پیامبر، آنچه را از ناحیه پروردگارت به تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر انجام ندهی، اصلاً پیغام پروردگار را نرساندی و خدا تو را از (شر) مردم، نگه میدارد."
آیات ۱و ۲ سوره معارج:"سأل سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع": پس از آنکه پیامبر مسأله ولایت علی ع را به مردم اعلان کرد، شخصی به نام نعمان بن حارث فهری نزد ایشان آمد و با حالت اعتراض به پیامبر گفت: ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات امر کردی. ماهم قبول کردیم. اما به این مقدار راضی نشدی تا اینکه این جوان را منصوب کردی و او را ولی ما قرار دادی. آیا آیا این اعلام ولایت از ناحیه خودت بوده، یا از سوی خدا؟ وقتی حضرت به او فرمود که از ناحیه خداوند است، با حالت انکار از خداوند خواست که اگر این حکم از جانب اوست، سنگی از آسمان بر سرش فرود آید. در این هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را درجا کشت و این آیه نازل شد.

چهارشنبه 7/6/1397 - 13:17
تاریخ

به گفته ماریا دقاق در دانشنامه ایرانیکا، بهترین منبع شیعه دوازده امامی که در دوره معاصر در زمینه غدیر خم نگاشته شده‌است، کتاب الغدیر عبدالحسین امینی است. این کتاب در یازده جلد با این هدف نگاشته شده که همه مطالب در زمینه غدیر خم در آثار سنی و شیعه اعم از حدیث، تاریخ، تفسیر قرآن، شعر، و نیز زندگی‌نامه افراد مشهوری که در زمره راویان یا حافظان این حدیث بودند را جمع‌آوری کند.

چهارشنبه 7/6/1397 - 13:6
تاریخ

 

طبق بررسی ماریا دقاق این حدیث از سدهٔ نخست در میان مسلمانان مطرح بوده، اما در زمان سه خلیفهٔ نخست در اختلافات مذهبی یا سیاسی میان هواداران و مخالفان علی به آن چندان استناد نمی‌شده‌است. در زمان جنگ‌های میان مسلمانان در دوران خلافت علی بن ابی طالب، این حدیث دارای اهمیت مذهبی به خصوص در رابطه با موضوع ولایت شد و حامیان علی در تثبیت مشروعیت وی به آن استناد کردند. علی بن ابی طالب در دوران خلافت علی بن ابی طالب روزی که معروف به روز رحبه است در کوفه از صحابه محمد، پیامبر اسلام، که شاهد رخداد غدیر خم بودند درخواست می‌کند که ماجرا را برای مردم روایت کنند و بر آن شهادت دهند. در این هنگام بین ۱۲ تا ۳۰ نفر از این افراد برمی‌خیزند و شهادت می‌دهند که محمد فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه» یا «الا من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابغض من ابغضه و اعن عن اعانه» (همانا خدای عز و جل ولی من است، و من ولی مؤمنین هستم، پس هر کس که من مولای اویم پس این علی، مولای او است، بار خدایا دوست بدار آنکه را که او را دوست دارد و دشمن دار آنکه را که او دشمن بدارد) عبدالحسین امینی در الغدیر دو واقعهٔ مناشده در رحبه را ذکر کرده، نخست مناشدهٔ علی بن ابی‌طالب در رحبه و در سال ۳۵ هجری و اوائل استقرار علی در کوفه بوده که علی پس از شنیدن تردید و انکار گروهی از مردم دربارهٔ روایات پیامبر در موضوع برتری و تقدم علی بر دیگران، در رحبه که میدان وسیع کوفه بوده، حاضر شده و در میان جمعیت حاضر در میدان به دفاع از حق خویش پرداخته‌است. دومین مناشده در رحبه مربوط به داستان سواران در رحبه و در سال ۳۶ و ۳۷ هجری بوده که در آن گروهی سوار در رحبه نزد علی آمده و به او با عبارت «السلام علیک یا مولای» یا «السلام علیک یا مولانا» سلام کردند؛ و علی از آنان دربارهٔ علت و چگونگی این سلام پرسید و آنان در پاسخحدیث غدیر را ذکر کردند. در هردو ماجرا چند نفر به این حدیث و برتری علی اقرار نکردند که مورد نفرین و مناشدهٔ علی واقع شدند. طبق روایت برخی دیگر که ویلفرد مادلونگ آورده، بعد از جنگ صفین و در زمان اختلاف میان شیعیان علی و خوارج رخ داده‌است. به نوشته مادلونگ، علی بدین ترتیب صراحتاً مرجعیت دینی فراتر از ابوبکر و عمر، خلفای پیشین را برای خود مطرح کرد. به نوشته دقاق، نکتهٔ قابل توجه این است که در میان دلایلی که علی در کتاب نهج البلاغه برای بر حق بودنش ذکر می‌کند، اشاره‌ای به غدیر خم نیست. اما چنین به نظر می‌رسد که از حدود قرن دوم هجری حدیث غدیر خم به‌عنوان یکی از دلایل مهم برای اثبات بر حق بودن علی بر جانشینی محمد به کار رفته‌است.

به گفتهٔ دقاق در دانشنامهٔ ایرانیکا، اولین آثار ادبی قابل تاریخ‌گذاری برجامانده، مجموعهٔ اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. اولین منبع تاریخی که به غدیر خم اشاره می‌کند یعقوبی (م. ۲۸۴ هـ)، مورخ شیعه در نیمهٔ دوم قرن سوم هجری، است.

بنا بر پژوهش دقاق، حدیث غدیر خم در برخی از منابع شیعه و برخی از منابع سنی آمده، اما نقل یا عدم نقل آن بر مبنای دسته‌بندی مذهبی نبوده‌است. مجموعهٔ جامعی از نقل قول‌ها و احادیث در مورد غدیر خم در سه کتاب اهل سنت وجود دارد. این سه اثر عبارتند از کتاب مُسند احمد بن حنبل (۱۶۴–۲۴۱ هجری)، تاریخ مدینات دمشق ابن عساکر (۴۹۹هـ - ۵۷۱ ه)، و کتاب البدایة و النهایة ابن کثیر (۷۰۱ ق. - ۷۷۴ ق). این حدیث در برخی منابع تاریخی اهل سنت نظیر سیرهٔ ابن هشام، تاریخ طبری و طبقات الکبری ابن سعد نیامده، اما در انساب الاشراف بلاذری ذکر شده‌است. به نوشته رضا شاه کاظمی، زمانی که گروهی از اهل حدیث افراطی در بغداد در سده سوم هجری این حدیث را ساختگی می‌دانستند،محمد بن جریر طبری کتابی با نام «الولایة» نگاشت که اسناد حدیث غدیر را با جزئیات بیان نمود و تردیدناپذیری این رخداد را نشان داد.

از منابع شیعهٔ اواخر دورهٔ امویان، هاشمیات کمیت بن زید اسدی (۶۰–۱۲۶ هجری) و کتاب سلیم بن قیس هلالی (پیش از ۱۲۵ هجری) مربوط به اوایل قرن دوم هجری/هشتم میلادی حدیث را آورده‌اند. حال آنکه در منابع حدیثی شیعه که از قرن سوم به بعد گردآوری شده‌اند نظیر اصول کافی(پیش از ۳۲۹ هجری) چندان به آن پرداخته نشده‌است و صرفاً برای تثبیت نظریهٔ شیعی نصب امام توسط نص آن را ذکر کرده‌اند. همچنین منابع تاریخی مایل به شیعه در سده‌های نخست چندان به غدیر نپرداخته‌اند. مسعودی در مروج الذهب اصلاً آن را ذکر نکرده و یعقوبی فقط گزارش مختصری از آن آورده‌است. بنا بر تحلیل دقاق این واقعه بیشتر در آن دسته از منابع تاریخی آمده‌است که مربوط به دورهٔ امویان می‌شود یا بر منابع این دوره اتکا دارد و در دوره عباسیان از توجه به آن کاسته شده‌است.

چهارشنبه 7/6/1397 - 12:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته