• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1284روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

حدود 800 هزار نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور مبتلا به صرع هستند که نزدیک به 30 درصدشان به درمان‌های دارویی جواب نمی‌دهند و به عمل جراحی نیاز دارند.

ناگفته نماند حدود یک درصد از جمعیت جهان از این بیماری و عوارض ناشی از آن همچون تروماهای مختلف و حتی مرگ‌های ناگهانی رنج می‌برند.

صرع یا اپی لپسی (Epilepsy) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب است و شاید به قدمت اولین بیماری‌های انسان باشد که همه ساله تعداد زیادی از افراد را درگیر خود کرده است. بی‌شک عارضه بسیار ناتوان‌کننده این بیماری تشنج‌های ناگهانی ناشی از آن است.

خیلی‌ها نمی‌دانند با یک بیمار مبتلا بویژه هنگام بروز تشنج چگونه باید رفتار کنند. در حالی که شناخت و تشخیص نشانه‌های حمله تشنجی صرع می‌تواند از بار روانی و استرسی ناشی از آن بر بیمار و اطرافیان و نیز بسیاری از مشکلاتی که باعث مرگ این بیماران و جراحات ناشی از آن می‌شود، بکاهد.

اگر می‌خواهید بدانید با بیمار بویژه در حین و پس از حمله تشنجی چگونه باید رفتار کنید گفت‌وگوی ما با دکتر جعفر مهوری، فلوشیپ صرع و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را بخوانید .

چرا مبتلا به صرع شدم؟

گاهی علت صرع، وجود یک اختلال ساختمانی در مغز مانند تومور است، اما در اغلب موارد هیچ علت خاصی یافت نمی‌شود.

از علل شناخته شده صرع تومورهای مغزی، بیماری‌هایی که بر رگ‌های خونی مغز اثر می‌گذارند و انواع سموم است.

علاوه بر بررسی نشانه‌های بالینی باید بررسی‌هایی از طریق تصویربرداری، نوار مغزی و نشانه‌های پاراکلینیکی و بخصوص تغییراتی که بر سدیم، کلسیم و منیزیم انجام شود تا ابتلا به حمله تشنجی صرع تایید شود.

برای تشخیص حمله تشنجی صرع حتما باید بررسی ارثی این بیماری نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد، چون این بیماری بیش از 10 درصد سابقه ارثی دارند. پس در شرح حال این بیماران باید از این که از طریق طبیعی یا سزارین به دنیا آمده‌اند، رشد تکاملی، سابقه آنسفالی،زردی، مننژیت و صدمات مغزی سوال شود.

ناگهان صرع حمله می‌کند

تشنج در واقع اختلال گذرای عملکرد مغزی است که بر اثر تخلیه الکتریکی غیر طبیعی در سلول‌های عصبی مغز بروز می‌کند و سبب ایجاد علائم گوناگونی چون از دست دادن ناگهانی هوشیاری، انقباض عضلات یا تغییرات حسی و رفتاری در فرد می‌شود.

وقتی فردی بدون عوامل محرکی چون افت قند خون، تب، کمبود کلسیم و... به طور مکرر،دچار حملات تشنج شود، می‌گویند دچار صرع یا اپی‌لپسی شده است. با این تفاسیر صرفا به دلیل حمله تشنجی نمی‌توان گفت فردی لزوما به بیماری صرع مبتلا شده است. در برخی کودکان مبتلا، حملات تشنج به دنبال یک محرک حسی مثل نورهای شدید بروز می‌کنند و گاهی هیچ عامل شروع کننده‌ای وجود ندارد.

قواعد زندگی با صرع

توجه داشته باشید برخی تشنج‌ها با استرس، قاعدگی و بی خوابی بدتر می‌شود. در صرع ناشی از بی خوابی، بیمار نباید در شیفت شب کار کند.

ممانعت از رانندگی و در پست‌هایی که با اسلحه سرو کار دارند در صرع‌های بزرگ باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

اگر حمله صرعی به مدت دو سال، هر ماه تکرار شود، صرع مقاوم به درمان تلقی می‌شود و برای آن بستری و ام آر با پروتکل خاصی در نظر گرفته می‌شود. معمولا حدود یک‌چهارم تا یک سوم از بیماران در چنین شرایطی باید تحت عمل جراحی صرع قرار بگیرند.

بیشترین صرع‌ها که عمل جراحی روی آنها صورت می‌گیرد در ناحیه گیجگاهی (فوکال یا یکطرفه) است.

برخی بیماران به درمان از طریق رژیم کتوژنیک (این رژیم لاغری با کاهش شدید کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی همراه است که نتیجه‌ این امر ایجاد یک حالت متابولیکی در بدن به نام کتوز است.) جواب می‌دهند.

لازم است با صرع به عنوان یک بیماری قابل درمان برخورد شود تا اضطراب بیمار به این ترتیب کاهش پیدا کند. بیماری صرع در 70 درصد موارد با دارو کنترل می‌شود.

در خانم‌های مبتلا به صرع که در سنین ازدواج و بارداری هستند از داروهایی استفاده می‌شود که به جنین کم آسیب می‌زند و اسید فولیک نیز برایشان تجویز می‌شود.

در صرع فامیلی، مشاوره ژنتیک نیزضروری است.

باید‌ها و نبایدهای پس از تشنج صرعی

وقتی بیمار از تشنج خارج شد دچار گیجی می‌شود که اگر طول بکشد مشکلاتی را از نظر رفتاری ایجاد می‌کند. پس ارجاع سریع بیمار به اورژانس در چنین شرایطی ضروری است.

بعضی حمله‌های صرعی به طور مکرر اتفاق می‌افتد و بیش از چند دقیقه (بین پنج تا ده دقیقه) طول می‌کشد که بین آنها نیز بیمار هوشیار نیست. در چنین شرایطی که صرع پایدار نامیده می‌شود، بیمار باید بلافاصله به اورژانس دارای آی سی یو انتقال پیدا کند و بستری شود. برخورد با این صرع‌ها باید جدی‌تر باشد .

آداب مواجه با حمله صرعی

نباید هیجان زده شوید و اضطراب به خود راه دهید.

بیمارتشنجی باید از محیط‌هایی که ممکن است به او آسیب بزند مثل لبه‌های تیز میز یا جاهایی که بخاری و گاز وجود دارد یا کف‌های سرامیکی دور نگاه داشته شود .

بیمار را به یک طرف خوابانده تا ترشحات حلقی خارج شود.

از گذاشتن وسایل سفت بین دندان‌ها هنگام حمله تشنجی اجتناب کنید.

هنگام بروز تشنج مزمن، بویژه در سال‌های اول کودکی، دیازپام از راه رکتال و در سنین بالاتر نیز میدازولام از طریق بینی یا دهان تجویز می‌شود.

اگر مدت صرع طول بکشد و اسپاسم عضلانی رخ بدهد، تنفس دهان به دهان ضروری است.

اولین اقدام، هنگام بروز تشنج تماس با اورژانس مجهز به وسایل احیاست تا بیمار دچار تشنج پایدار نشود.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:21
سلامت و بهداشت جامعه

 

روغن نارگیل به عنوان یک ماده غذایی سالم در تمامی فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. بنا به گزارش انجمن قلب آمریکا روغن نارگیل 6 برابر روغن زیتون دارای سطح چربی‌های اشباع است.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از Dailymail، متخصصان قلب چربی‌های اشباع را دشمن سرسخت قلب می‌دانند چرا که با مصرف آن باعث افزایش کلسترول بد خون شده و به تدریج سکته‌های قلبی و مغزی را برای افراد پدید می‌آورد.

مقدار زیاد کلسترول (LDL) با بیماری‌های کرونری قلب در ارتباط است و به آن «کلسترول بد» گویند. کلسترول بد، روی دیواره رگ‌ها نشانده و موجب شکل‌گیری ماده سخت و ضخیمی که همان پلاک کلسترول است می‌شود. با گذشت زمان پلاک کلسترول موجب ضخیم‌شدن دیواره رگ و نازک‌شدن مجرای عبور خون شده و این فرایند تصلب شرائین نیز می‌گویند.

بر اساس این گزارش، روغن نارگیل دارای 82 درصد چربی است در حالی که گوشت گاو 50 درصد و کره 63 درصد داراست. انجمن قلب توصیه کرد در مصرف چربی‌های اشباع به شدت اعتدال را رعایت کنید. کره، پنیر و گوشت قرمز دارای چربی‌‌های اشباع فراوان هستند که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

 

به جای مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع مانند گوشت قرمز، مواد غذایی سرخ شده، غذاهای شیرین و روغن نارگیل از خوراکی‌هایی با چربی اشباع اندک مانند مرغ بدون پوست، ماهی‌ها، آجیل و حبوبات، روغن زیتون و فراورده‌های لبنی کم چرب استفاده کنید.

چربی اشباع به چربی‌ گفته می‌شود که شامل تری‌گلیسریدهایی است که تنها حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند. این چربی در دمای معمولی جامد است و ازجمله مواد غذایی‌ای که حاوی نسبت بالایی از چربی اشباع هستند می‌توان به محصولات حیوانی نظیر خامه، پنیر، کره، روغن نخل (پالم)، نارگیل و پنبه‌دانه اشاره کرد.

با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی، مردان و زنان نباید بیشتر از 30 و 20 گرم چربی اشباع مصرف کنند.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:20
سلامت و بهداشت جامعه

 

استاد دانشگاه هاروارد عنوان می کند میزان چربی اشباع روغن نارگیل به اندازه ۸۰ درصد بالا است و می تواند موجب افزایش کلسترول بد بدن شود، از اینرو مصرف آن بی نهایت برای سلامت مضر است.

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، درحالیکه روغن نارگیل به عنوان یکی از عوامل فعال در تقویت سیستم ایمنی تلقی می شود، اما حال یک محقق آمریکایی از دانشگاه هاروارد، آن را خطری برای سلامت عنوان می کند.

«کارین میشلز» در این باره می گوید: «مصرف روغن نارگیل هشداردهنده است. این روغن یکی از از بدترین مواد خوراکی تلقی می شود.»

وی در حمایت از ادعای خود عنوان می کند روغن ناگیل سرشار از چربی اشباع شده به اندازه ۸۰ درصد است که به مراتب بالاتر از چربی اشباع موجود در کره، چربی گوساله و گوشت خوک است.

به گفته محققان، میزان چربی اشباع بالا به اندازه ۸۰ درصد بی نهایت برای سلامت خطرناک است چراکه منجر به افزایش میزان کلسترول بد و در نتیجه انسداد رگ ها و عروق خونی می شود، از اینرو ریسک حمله قلبی و فشارخون بالا هم افزایش می یابد.

با این حال محققان عنوان می کنند روغن نارگیل موجب افزایش کلسترول خوب خون هم می شود.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:19
سلامت و بهداشت جامعه

 

فوق‌تخصص تشنج و نوار مغزی با اشاره به شایع‌ترین علل صرع در ایران گفت: صرع یکی از درمان‌پذیرترین بیماری‌های مغز و اعصاب به شمار می‌رود.

به گزارش جام جم آنلاین، پرویز بهرامی در گفتگو با فارس در اتباط با برگزاری ششمین سمپوزیم بین‌المللی صرع اظهار داشت: این سمپوزیوم از دوم شهریورماه تا امروز به مدت 3 روز در مرکز تحقیقات شفا و بیمارستان خاتم در حال برگزاری است و اساتید بین‌المللی از کشورهایی همچون آمریکا، آلمان و دانمارک در این سمپوزیوم حضور داشته و اساتید برجسته و مطرحی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران نیز شرکت کرده‌اند.

فوق‌تخصص تشنج و نوار مغزی گفت: شیوع صرع در ایران علائم‌شناسی صرع، روش‌های تشخیصی، تصویربرداری صرع، صرع در اطفال، درمان‌های دارویی و جراحی در صرع از جمله محورهای این سمپوزیوم بوده است که توسط اساتید مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وی بیان داشت:‌ همچنین کارگاه‌هایی با عناوین صرع و هنر و کنترل ثبت نوار مغز طولانی همراه با فیلم برای تشخیص دقیق بیماری برگزار شد و 15 پوستر ارائه و 24 سخنرانی نیز داشته‌ایم.

فوق‌تخصص تشنج و نوار مغزی با بیان اینکه حدود 800 هزار نفر مبتلا به صرع در ایران وجود دارد، گفت:‌ علائم صرع بستگی به نوع آن داشته و از خیرگی تا تشنج و حرکات یک سمت یا چهار اندام را شامل می‌شود.

بهرامی گفت: غش کردن صرفاً به معنای صرع نیست چرا که غش کردن می‌تواند منشأ قلبی داشته باشد و یا افت فشار و قندخون می‌تواند آن را سبب شود.

وی با بیان اینکه صرع یکی از درمان‌پذیرترین بیماری‌های مغز و اعصاب است، گفت: ‌درمان صرع ابتدا به صورت تک‌دارویی بوده و بسته به نوع صرع دارد و در صورتی که تک‌دارویی جواب نداد و بیمار داروها را به موقع و در مدت مشخص شده مدام استفاده کرد ‌نتیجه نگرفت درمان چنددارویی پیشنهاد شده و اگر این مسئله نیز جواب نداد بیمار در گروه بررسی برای درمان جراحی قرار می‌گیرد.

فوق‌تخصص تشنج و نوار مغزی گفت: در دنیا 50 میلیون نفر مبتلا به صرع هستند و آمار مبتلایان جدید آن 40 تا 190 نفر در میان هر 100 هزار نفر است.همچنین علت شایع صرع در ایران ضربه‌های مغزی از تصادفات رانندگی، سوء مصرف موادمخدر،‌ عفونت‌های مغزی، اختلال در کنترل قند و کلسیم خون،‌ مشکلات ژنتیکی، سکته و تومورهای مغزی است.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:18
سلامت و بهداشت جامعه

 

پزشکان در یک بررسی از بی‌خطر بودن نوعی قرص کاهش وزن برای سلامت قلب خبر دادند.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، متخصصان مشاهده کردند داروی لورکازرین که تاثیر آن در کاهش وزن مورد تایید بوده خطر بروز مشکلات قلبی را افزایش نمی‌دهد.

آنها با بیان اینکه لورکازرین اولین داروی کاهنده وزن است که مصرف آن برای طولانی مدت به سلامت قلب آسیبی وارد نمی‌کند، اظهار داشتند: این دارو با تحریک مواد شیمیایی موجود در مغز و القای احساس سیری میزان اشتهای فرد به غذا را کاهش می‌دهد.

محققان آمریکایی در این بررسی به مطالعه تاثیر لورکازرین و داروی مشابه دیگر روی ۱۲ هزار فرد چاق یا مبتلا به اضافه وزن پرداخته و مشاهده کردند که مصرف داروی لورکازرین در مدت ۴۰ ماه به طور میانگین باعث کاهش چهار کیلوگرمی وزن می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، همچنین ارزیابی‌های بیشتر حاکی از آن بود که تاثیر مصرف این دارو روی دریچه قلب چشمگیر نبوده است.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:18
سلامت و بهداشت جامعه

 

کاهش وزن عمدتا به مصرف کالری کمتر بستگی دارد، اما زمان مصرف آن کالری هم مهم است.

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، محققان ایتالیایی دریافتند تنها با مصرف بیش از ۷۰ درصد کالری روزانه بین وعده صبحانه و ناهار و مصرف ۳۰ درصد دیگر در قالب وعده عصرانه و شام می توان تا حدود ۲۵ درصد کاهش وزن را تقویت کرد.

محققان در این مطالعه از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کردند. تمامی شرکت کنندگان مصرف کالری روزانه شان را به ۶۰۰ کالری در روز کاهش دادند. تفکیک کالری مصرفی شان به صورت ۵۵ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد چربی و ۱۵ درصد پروتئین، همراه با بالغ بر ۳۰ گرم فیبر روزانه بود.

بعد از سه ماه، شرکت کنندگانی که ۷۰ درصد کالری روزانه شان را تا زمان ناهار مصرف کرده بودند حدود ۸ کیلوگرم وزن کم کرده بودند، درحالیکه شرکت کنندگانی که ۵۵ درصد کالری شان را تا وعده ناهار مصرف کرده بودند بالغ بر ۶ کیلوگرم از وزن شان کاسته شده بود. بعلاوه این شرکت کنندگان ۷۰ درصدی، چربی بیشتری از دست داده بودند و انسولین را به شکل موثرتری مصرف کرده بودند که می تواند به کاهش ریسک ابتلا به دیابت کمک کند.

از اینرو محققان توصیه می کنند برای تعدیل در مصرف کالری خود، دیرهنگام و آخروقت غذا نخورید.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:17
سلامت و بهداشت جامعه

محققان دریافتند افراد دارای تعداد بالای چین و چروک های عمیق در پیشانی ۱۰ برابر بیشتر با مرگ ناشی از بیماری های قلبی مواجه اند.

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، به گفته محققان چین و چروک ها تنها باعث ایجاد ظاهر بد و پیر به نظر رسیدن شما نیستند، بلکه مشکلات جدی ای را می توان از طریق آنها پیش بینی کرد. محققان عنوان می کنند هرچقدر چین و چروک ها عمیق تر باشند، احتمال مرگ به دلیل بیماری های قلبی بیشتر خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد هرچقدر افراد نسبت به سن و سال شان، چین و چروک شان بیشتر باشد، در معرض ریسک بالاتر مرگ ناشی از این مشکل قرار دارند.

همچنین محققان دریافتند چین و چروک ها می توانند با «تصلب شریان» هم مرتبط باشند؛ عارضه ای که در آن، در اثر سفت شدگی عروق، پلاک های تشکیل می شود. تصلب شریان با حملات قلبی مرتبط است.

در این مطالعه، ۳۲۰۰ فرد سالم در سنین مختلف به مدت ۲۰ سال تحت نظر بودند و براساس تعداد و عمق چروک های پیشانی به این افراد نمره داده شد.

نمره صفر برای عدم وجود چین و چروک و نمره ۳ برای وجود چین و چروک های عمیق بود. در طول مدت ۲۰ سال، ۲۳۳ نفر به دلایل مختلف فوت کردند. از بین این تعداد، ۱۵.۲ درصد دارای نمرات ۲ و ۳ بودند، ۶.۶ درصد نمره ۱ گرفته بودند و ۲.۱ درصد هیچ چین و چروکی نداشتند.

محققان نتیجه گرفتند افراد دارای نمره یک، با ریسک نسبتا بالا حمله قلبی روبرو بودند، اما افراد دارای نمرات ۲ و ۳، در مقایسه با افراد فاقد چین و چروک، ۱۰ برابر بیشتر با مرگ ناشی از مشکلات قلبی جان شان را از دست دادند.

دکتر «اولاند اسکیرول»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «هرچقدر نمره چین و چروک ها بالاتر باشد، ریسک مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی عروقی افزایش می یابد. تنها با یک نگاه ساده به چهره افراد می توان متوجه این نشانه هشداردهنده شد و با برخی توصیه ها به کاهش این ریسک کمک کرد.»

يکشنبه 11/6/1397 - 16:17
سلامت و بهداشت جامعه

فوق تخصص نفرولوژی کودکان در خصوص علل و علائم بروز بیماری سیستینوزیس توضیحاتی را ارائه داد.


 
به گزارش جام جم آنلاین، رزیتا حسینی در گفتگو با فارس در خصوص علل و علائم بیماری سیستیوزیس توضیح داد: این بیماری، بیماری نادر ارثی است که متأسفانه از دوران کودکی گریبانگیر افراد می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ نفر بیمار مبتلا به این عارضه در کشور شناسایی شده‌اند که تحت درمان قرار دارند.

حسینی تصریح کرد: این بیماران از مشکلات متعددی رنج می‌برند، به طوری که بیماری آنها ارگان‌هایی مثل مغز، کلیه، شبکیه چشم و بسیاری از اعضای دیگر بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما در دو ماهه اول زندگی،‌ کلیه‌های این افراد با نارسایی مواجه می‌شوند که با مرور زمان، فرد نیازمند دیالیز و پیوند کلیه خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: خوشبختانه داروهای این بیماران تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارند و مشکلی در زمینه تهیه داروهای آنها وجود ندارد، اما اصلی‌ترین مشکل این بیماران، بالا بودن دوز استاندارد مصرفی آنهاست، به طوری که برخی از این افراد باید روزانه ۲۰ عدد کپسول مصرف کنند.

متخصص نفرولوژی کودکان در خصوص علائم این بیماری گفت: کاهش رشد، نرمی استخوان و پرنوشی از جمله علائم این بیماری است که معمولاً از سن شش ماهگی خود را نشان می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه برای تشخیص این بیماری، نمونه‌برداری از مغز استخوان یا معاینات چشم لازم است، توضیح داد: در م واقعی با یک آزمایش سطح ماده سیستین در گلبول‌ها اندازه‌گیری می‌شود و می‌توان بیماری را تشخیص داد، اما تشخیص اصلی این بیماری با آزمایش‌های ژنتیکی امکان‌پذیر خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌ اگر این بیماران داروهای خود را به موقع و به اندازه کافی مصرف کنند، می‌توان از نارسایی و پیوند کلیه جلوگیری به عمل آورد و زمان آن را به عقب انداخت.

حسینی خاطرنشان کرد:‌ این بیماری درمان قطعی ندارد، اما در صورت مصرف به موقع داروها، عمر این بیماران نزدیک به عمر طبیعی سایر افراد خواهد بود.

وی در پایان گفت: آزمایش‌های غربالگری قبل از ازدواج برای بیماری‌های ژنتیکی شایع به کار می‌رود، این بیماری نادر بوده و به صرفه نیست که برای همه افراد غربالگری انجام شود، اما توصیه می‌کنیم افرادی که در خانواده هایشان زمینه بیماری ژنتیکی و نادر را دارند و یا ازدواج‌های فامیلی انجام می‌دهند، این آزمایش‌ها را انجام دهند.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:16
سلامت و بهداشت جامعه

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دلایل دندان قروچه در کودکان گفت: استرس عامل ایجادکننده این مشکل نیست بلکه آن را تشدید می‌کند.

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، کتایون رازجویان، روانپزشک کودکان در ارتباط با اختلالات خواب در کودکان و دندان قروچه گفت:‌ اختلال خواب به طور کلی به دو بخش عمده تقسیم می‌شود که در بخش اول زمان خواب کم و زیاد شده و در بخش دوم طول خواب مناسب است ولی کیفیت آن خوب نیست به طور مثال کودک حین خواب راه می‌رود حرف می‌زند و کابوس می‌بیند.

وی افزود: اگر کودک به دلیل مشکل خواب اختلال عملکرد پیدا کرد باید حتما مداوا سریع‌ انجام گیرد و در غیر اینصورت به مرور زمان بهتر خواهد شد.

رازجویان در مورد دندان‌ قروچه کودکان گفت: این مسئله تا زمانی که شدید نباشد مشکل خاصی نیست و می‌توان با استفاده از محافظ دندان شبانه که دندانپزشکان تجویز می‌کنند برای کودک استفاده کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: استرس عامل ایجادکننده دندان قروچه نیست بلکه آن را تشدید می‌کند ولی رشد تکاملی مغز و ژنتیک عوامل موثر بروز این مشکل است.

وی گفت: به والدین توصیه می‌کنیم کودکانشان قبل از خواب ورزش و هیجان زیاد نداشته باشند تا مشکل دندان‌قروچه در آنها تشدید نشود همچنین برای درمان باید صبر کرده با مرور زمان مشکل برطرف شود چرا که مصرف دارو عوارض داشته و تنها در مواردی که این مشکل شدید باشد مداخله دارویی صورت می‌گیرد.

 

يکشنبه 11/6/1397 - 16:15
سلامت و بهداشت جامعه

 

با وجود اینکه این روزها مصرف قرص‌های مسکن برای کاهش دردهای مزمن افزایش قابل توجهی پیدا کرده اما این داروها گاهی اعتیادآور هستند و معمولاً مصرف زیاد آن‌ها عوارض جانبی متفاوتی برای فرد به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش جام جم آنلاین از بیتوته، بسیاری از مسکن‌های گیاهی‌ همیشه در دسترس هستند یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از بیماران و نیز دوستداران طب سنتی، دانستن مسکن‌های گیاهی و گیاهان جایگزین مسکن‌های شیمیایی برای کاهش دردها و آلام جسمی و روحی است.

امروزه مصرف قرص‌های مسکن شیمیایی به‌دلیل سرعت عملی که در کاهش درد دارند‌، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است؛ فارغ از آسیب‌ها و عوارضی که ممکن است در صورت مصرف بی‌دلیل و عدم توجه به اینکه کدام مسکن برای کدام درد قدرت تسکین‌دهندگی بیشتری دارد، روز به روز به تعداد مصرفی این قرص‌ها توسط افراد افزوده می‌شود‌.

با وجود اینکه این روزها مصرف قرص‌های مسکن برای کاهش دردهای مزمن افزایش قابل توجهی پیدا کرده اما این داروها گاهی اعتیادآور هستند و معمولاً مصرف زیاد آن‌ها عوارض جانبی متفاوتی برای فرد به‌دنبال خواهد داشت.

بسیاری از مسکن‌های گیاهی‌، گیاهانی هستند که همیشه در دسترس بوده و به‌راحتی قابل استفاده و مصرف هستند اما بسیاری از مردم‌، از خواص شگفت‌انگیزشان بی‌اطلاع هستند؛ بدون شک اگر مردم از فواید این گیاهان و ادویه‌جات مطلع باشند، هیچ‌وقت به‌سراغ مسکن‌های شیمیایی نمی‌روند.

طبیب و حکیم بزرگ ایران‌زمین، ابوبکر محمدبن زکریای رازی (رضی الله عنه) می‌فرماید «طبیب حاذق کسی است که بیمار را با آنچه که در دسترسش دارد درمان کند». خوشبختانه بسیاری از مسکن‌های گیاهی به‌عنوان ادویه غذایی در دسترس همگان است که با اطلاع از نحوه مصرف آنها می‌توان عامل و عوامل ایجاد‌کننده درد را بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی از بین برد.

از جمله این داروها که لازم است همگان به‌عنوان اقلام دارویی در جعبه داروخانه منزل خود داشته باشند، می‌توان به مواردی از جمله‌:

فلفل قرمز، فلفل سیاه، گل میخک، سیر، زنجبیل، برگ گیاه خرگوشک، روغن بادام تلخ، عطر مشک کاملاً طبیعی، زردچوبه، فلفل سیاه و سفید، ریشه گیاه بید، بذرالبنج یا تاتوره، عرق نعناع، بومادران، بابونه، هندوانه ابوجهل، کندر، عنبر نساء و روغن سیاهدانه را نام برد.

هوفاریقون در درمان افسردگی‌های خفیف خصوصاً در افراد مسن توأم با اختلالات اضطرابی، مؤثر بوده و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

نعناع می‌تواند در شل شدن عضلات صاف دستگاه گوارش، کاهش گاز داخل روده‌ها، افزایش صفرا «کاهش ترشح اسید معده» و نهایتاً اثر ضداسپاسم در اختلالات عضلانی ــ عصبی نقش مؤثری ایفا کند.

دمنوش ریشه زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی بسیار خوب و قوی است و می‌تواند جایگزین آسپیرین، دیکلوفناک و حتی ایبوپروفن باشد.

دمنوش ریزوم گیاه زنجبیل یا دمنوش گل بومادران در درمان دردهایی همچون دردهای گوارشی، دردهای قاعدگی بانوان بهتر از مفنامیک اسید به‌عنوان مسکن گیاهی ظاهر می‌شود.

برای تسکین درد گوش، حبه سیری را گرم کرده و در مجرای گوش قرار دهید که در درمان مجرب است و برای درمان وزوز گوش با قطره‌چکان، 3 قطره روغن بادام تلخ در هر گوش چکانده شود.

برای تسکین درد دندانها‌، فلفل قرمز را خشک و پودر کرده مقدار نصف قاشق چای‌خوری پودر را در یک لیوان آب جوش حل کنید، سپس یک قاشق غذاخوری از این محلول را با آب جوش رقیق کرده بنوشید که در درمان مجرب است.

برای تسکین سردردهای سینوزیتی، روغن کنجد را به پیشانی و ملاج ماساژ دهید و دود برگ گیاه خرگوشک یا دود کندر یا دود عنبرنساء را روزانه یک بار به‌مدت 3 هفته استنشاق کنید.

برای تسکین درد‌های استخوانی و نیز دردهای مفصلی، مقداری از زاج سفید را پودر کرده سپس همراه با روغن زیتون کهنه مخلوط کنید و مواضع درد را ماساژ دهید.

برای تسکین درد‌های عضلانی به‌جای مصرف ایبوپروفن یا دیکلوفناک و پیروکسیکام‌، مقداری مشک آهوی ختن را با کمی گلاب و روغن سیاهدانه مخلوط کرده و مواضع درد را ماساژ دهید که در درمان مجرب است.

برای تسکین دردهای استخوانی و عضلانی در بیمارانی که قصد ترک اعتیاد دارند، بهترین مسکن گیاهی ضددرد جایگزین متادون، دمنوش بذر گیاه بذرالبنج یا تاتوره یا دمنوش گلبرگهای شقایق نعمانی است.

بهترین مسکن گیاهی ضددردهای قلبی که می‌توان به‌جای آسپیرین در بیماران قلبی استفاده کرد، ریشه گیاه بید است؛ ریشه این گیاه به‌مراتب بهتر از آسپیرین عمل می‌کند و اصلاً قابل مقایسه با آسپرین نیست؛ این بیماران لازم است صبح ناشتا هر روز یک تا 3 حبه سیر میل کنند.

يکشنبه 11/6/1397 - 16:15
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته