• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1290روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

چاد منگ تن مهندسی برجسته است که در اوایل کار فعالیت گوگل به این شرکت پیوست اما داخل این غول فناوری، به واسطه کلاس های تمرکز حواس خود و آموزش آن به کارمندان دیگر گوگل بیشتر مشهور است.

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصر ایران ، در محافل فناوری، وی به واسطه نقش خود در توسعه عملکرد جستجوی موبایل گوگل شناخته شده است، اما داخل این غول فناوری، وی احتمالا به واسطه کلاس های تمرکز حواس خود و آموزش آن به کارمندان دیگر گوگل بیشتر مشهور است. این کلاس ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده بودند.


چاد منگ تن به تازگی از گوگل جدا شده است تا رهبری یک موسسه تمرکز حواس را بر عهده بگیرد که کمک به کاهش استرس و یافتن شادی در زندگی را هدف قرار داده است. تن قصد دارد به دیگران نشان دهد که چگونه از یک زندگی تیره و تار و فاقد شادی به سمت یک زندگی سرشار از شادی و خوشحالی حرکت کرده است.

به گفته چاد منگ تن، وی لحظه ای که متوجه شده طرز فکر خود را به طور کامل تحت کنترل دارد، چگونگی شاد بودن را فرا گرفته است. تن طرز فکر خود را تغییر داده است و همه آن چیزی که نیاز داشته تنها یک ترفند سه ثانیه ای ساده بوده است:

توجه به چیزهای کوچکی که شادی به ارمغان می آورند.

این ممکن است اندکی ساده به نظر برسد، اما به گفته تن، هنگامی که توجه بیشتری به چیزهای کوچکی که در طول روز موجب شادی ما می شوند، داشته باشید - چه نوشیدن یک لیوان آب خنک هنگامی که تشنه هستید یا احساس گرمای خورشید در یک روز سرد زمستانی - این موارد کوچک کم کم روی هم جمع شده و پیش از آن که متوجه شوید، دیدگاه و چشم اندازی جدید نسبت به موارد شادی آفرینی که در زندگی ما وجود دارند به دست خواهید آورد.

چاد منگ تن به این لحظه های شادی «برش های نازک شادی» می گوید زیرا ممکن است هر کدام تنها چند ثانیه طول بکشند. به عنوان مثال، نخستین جرعه قهوه صبحگاهی که می نوشید، شنیدن صدای خنده بلند فرزندتان، و یا ورود به خانه ای گرم پس از یک روز سرد. هنگامی که توجه به این لحظه ها را آغاز می کنید و آنها را پشت سر هم قرار می دهید در می یابید روز شما شادتر از آن زمانی است که این لحظات را نادیده می گرفتید.

شاید در نگاه نخست بی پایه و اساس به نظر برسد، اما راز تن برای شادی در واقع بر پایه پژوهش های عصبی درباره چگونگی توسعه عادات در انسان شکل گرفته است. ترفند سه ثانیه ای وی بر پایه یک برانگیزنده (برش نازک شادی)، یک روال (لحظه ای که ما متوجه آن شادی می شویم) و یک پاداش (زمانی که صرف لذت بردن از شادی می کنیم) شکل گرفته است.
سه شنبه 18/8/1395 - 14:22
سلامت و بهداشت جامعه

درحال حاضر به افرادی که می‌خواهند وزن خود را کنترل کنند توصیه می‌شود که در هفته 300 دقیقه، روزی 60 دقیقه و پنج روز از هفته، فعالیت‌های با شدت متوسط انجام دهند.

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از همشهری آنلاین ، معمولا به افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند گفته می‌شود که بیشتر ورزش کنید، اما کنترل وزن راه حل ساده‌تری نیز دارد، کمتر نشستن در محل کار می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد.


محققان کالج سلامت عمومی کلرادو در پژوهشی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که کمتر نشستن و انجام فعالیت‌هایی به سبکی قدم زدن در محل کار می‌تواند به حفظ تناسب اندام و کاهش وزن کمک کند.

در این پژوهش جدید،‌ محققان اطلاعات مربوط به کاهش وزن 30 داوطلب که که 13.6 کیلوگرم وزن کرده بودند و برای یک سال این کاهش وزن را حفظ کرده بودند، 33 نفر که از وزنی متعادل برخوردار بودند و 27 فرد مبتلا به اضافه وزن را مورد بررسی قرار دادند.

تمامی داوطلبانی که در این پژوهش حضور داشتند برای یک هفته ابزار ردیاب فعالیت‌های فیزیکی به همراه داشتند. این ابزار مستطیلی شکل که ActivPAL نام دارد روی پوست ران پا می‌چسبد و به خوبی می‌تواند تفاوت میان ایستادن و نشستن را تشخیص دهد.

نتایج بررسی داده‌ها نشان داد افرادی که توانسته‌بودند وزن کم کرده و کاهش وزن خود را حفظ کنند،‌نسبت به افرادی که وزنی معمولی داشتند و افراد دچار اضافه وزن از فعالیت بدنی بیشتری برخوردار بودند. این افراد روزانه بیش از 12 هزار قدم بر می‌داشتند درحالی که میانگین قدم‌های روزانه داوطلبان متعادل 9000 و افراد دچار اضافه وزن 7000 قدم بود.

افرادی که کاهش وزن داشتند همچنین روزانه 40 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشتند که این زمان در میان دو گروه دیگر به ترتیب به 17 و 9 دقیقه کاهش پیدا می‌کرد. مهم‌تر از همه این است که این افراد کمتر از دو گروه متعادل و چاق می‌نشستند. به گفته محققان افرادی که کاهش وزنی ثابت شده داشتند نسبت به دو گروه دیگر 58 دقیقه کمتر می‌نشستند و در ازای آن به فعالیت‌هایی سبک مانند قدم زدن در فضای اداره مشغول می‌شدند.

درحال حاضر به افرادی که می‌خواهند وزن خود را کنترل کنند توصیه می‌شود که در هفته 300 دقیقه، روزی 60 دقیقه و پنج روز از هفته، فعالیت‌های با شدت متوسط انجام دهند. اما در این توصیه‌ها به افزایش میزان فعالیت‌های سبک یا کاهش فعالیت‌های نشسته اشاره‌ای نشده‌است. 

 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:21
سلامت و بهداشت جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد استرس، شرایط محیط و شیوه زندگی در ناباروری مردان تاثیر مستقیم دارد.

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین از مهر، دکتر مصطفی حمدیه در خصوص تاثیر استرس در ناباروری مردان، اظهارداشت: تولید اسپرم، تولید تخمک، سیکل قاعدگی در خانم‌ها، بسیار تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد و خانم‌هایی که دارای استرس هستند بیشتر مواقع دچارعادت ماهانه‌های نا منظم می‌شوند.

این روانپزشک افزود: ثابت شده در مردان هم به این صورت است و همانطور که عوامل استرس زا در زنان موجب اختلال می‌شود در مردان هم در ناباروری تأثیر گذاربوده و تولید اسپرم و تعداد اسپرم وقتی تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد باعث ناباروری شده و در این کنگره سعی شده بیشتر به ناباروری مردان از نگاه استرس پرداخت.

وی گفت: در اولین کنگره ناباروری مردان، پانلی در خصوص بیماری‌های سیستمیک از قبیل دیابت، قلب و عروق، بیماری‌های روانی و افسردگی و اضطراب ارائه خواهد شدکه در ناباروری تاثیرگذار هستند.

حمدیه ادامه داد: همچنین ثابت شده استرس و اضطراب و عوامل محیطی در مردان بر روابط زناشویی تأثیر گذار است و باعث کاهش اسپرم می‌گردد و برخی از مردانی که در معرض استرس روانی قرار می‌گیرند نابارور هستند.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: سبک زندگی، تغذیه مناسب، آب و هوا، انواع استرس‌های روانی که روزانه با آنها مواجه هستیم و در معرض انواع و اقسام آنها قرار داریم، باید در مواجهه با آنها مدیریت خوبی داشته باشیم تا درصد ناباروری در مردان را کاهش دهیم.

حمدیه افزود: بعضی از بیماران روانی که بیماری آنها حاد است این افراد به خاطر عوامل ژنتیک خیلی راحت بیماری خود را از طریق ژن به نسل بعدی منتقل می‌کنند و نزدیک به ۵۰ درصد نیز ممکن است بیماری خود را به فرزندانشان منتقل کنند و از لحاظ بهداشت روانی اگر مزدوج شدند حدالامکان نباید بچه دار شوند و باید حتما قبل از ازدواج مشاوره داشته باشند تا در صورت بچه دار شدن کودکی با کمترین عارضه متولد شود.

وی گفت: متاسفانه جامعه اصلا توصیه‌های بهداشتی و روانی را جدی نمی‌گیرد و فرهنگ سازی نشده و خانواده‌ها به خیال اینکه اگر ازدواج صورت گیرد با بچه دار شدن مشکل حل خواهد شد اقدام به این کار می‌کنند در صورتی که ژن معیوب را منتقل کرده و کودکی با اختلالات روانی متولد می‌شود که این به ضرر خانواده و جامعه است.

نهمین کنگره تازه های باروری و ناباروری و اولین کنگره ناباروری مردان از ٢٦ تا ٢٨ آبان ۹۵ در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:20
سلامت و بهداشت جامعه

اگزما در اثر خشکی پوست، آلودگی‌های محیطی، استفاده از وسایل گرمایشی مانند شوفاژ و سایر عوامل دیگر ایجاد می‌شود.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، خلیل فارسی نژاد متخصص پوست گفت: شایع‌ترین بیماری پوستی در فصل های مختلف متفاوت است.
وی در ادامه افزود: در فصل پاییز اگزما شایع ترین بیماری پوستی در افراد است که با توجه به شرایط آب و هوایی در فصل ایجاد می شود.
این متخصص پوست اظهار داشت: اگزما در اثر خشکی پوست، آلودگی های محیطی، استفاده از وسایل گرماساز مانند شوفاژ و سایر عوامل دیگر ایجاد و تشدید می شود.
فارسی‌نژاد بیان کرد: استفاده از دستگاه بخور آب در خانه موجب افزایش رطوبت موجود در هوا و کاهش خشکی پوست می شود، همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
وی تصریح کرد: استفاده از صابون های قوی موجب ایجاد و تشدید خشکی پوست در افراد می شود و استفاده از شامپو بچه به عنوان بهترین شوینده برای پوست های خشک توصیه می شود.

این متخصص پوست با بیان اینکه اگزما مسری نیست، عنوان کرد: این بیماری پوستی زمانی خطرناک می شود که عفونت ثانویه روی آن ایجاد شود که در این صورت مراجعه سریع به متخصص و درمان به موقع آن ضروری است. 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:14
سلامت و بهداشت جامعه

17 آبان مصادف با هفتم نوامبر روز جهانی «رادیولوژی» نام گذاری شده است . پزشک معروف یونان باستان، بقراط حکیم، برای نخستین بار در تاریخ روشی را برای سنجش دمای بدن ابداع نمود که شباهت به روشهای ترموگرافی امروزی دارد و از این لحاظ می توان این را کهن ترین نمونه تصویربرداری تشخیصی در تاریخ محسوب کرد.به بهانه روز جهانی رادیولوژی به کاربردهای تشخیصی و درمانی این علم نوین پرداخته ایم .

 

 

 

 

دکتر جلال جلال شکوهی رییس انجمن رادیولوژی ایران به مناسب روز رادیولوژی به جام جم آنلاین گفت : رادیولوژی، علم روش های مختلف تصویربرداری از بدن انسان است تا تشخیص بیماری ها، سریع تر و با دقت بالاتری انجام گیرد. در کنار آن می توان گفت این علم می توان مفید و هم به خودی خود مضر باشد این موضوع بر می گردد به استفاده درست و به جا از این علم که بر عهده پزشک قرار دارد .طیف اشعه های الکترومغناطیس بسیار گسترده است که اشعه ایکس یکی از اشعه های یونیزه و با طول موج کوتاه در این طیف است و نکته حائز اهمیت در اینجا سرطان زا بودن این اشعه در استفاده های نابه جاست ، اما در کل مزایای رادیولوژی از خطرات آن بیشتر است.

وی افزود : همان طور که گفته شد در صورت استفاده های مکرر و بی جا این اشعه ضررهای زیادی را به بدن می رساند مخصوصا برای خانم های باردار به هیچ وجه نباید استفاده می شود بلکه در موارد ناچار و به ندرت چرا که باعث ناهنجاری و آنومالی در جنین می شود.در کنار این مواردی که گفته شد رادیولوژی مزایای بسیاری نیز به همراه دارد مانند این که به پزشک این امکان را می دهد که با کمترین عارضه ای، به داخل بدن بیمار راه پیدا کند و از آن اطلاعات بگیرد، با گرفتن تنها چند عکس رادیولوژی، تشخیص درست بیماری را در فرد بدهد و سریعا اقدامات درمانی را شروع کند، صرف کمترین زمان برای تشخیص بیماری ها، افزایش دقت پزشک را در تشخیص بالا می برد و از همه مهم تر در تشخیص و درمان دو علت مهم مرگ و میر در دنیا، یعنی بیماری های قلبی و انواع سرطان ها کارایی دارد .

انجمن رادیولوژی ایران در رابطه با کاربردهای مهم این علم متذکر شد : سی تی اسکن ، ام آر آی ، سونوگرافی جز رایج ترین نوع رادیولوژی در ایران محسوب می شوند و در بسیاری از بیماری ها از قبیل مشکلات قلبی و ریوی ، ارزیابی عملکرد روده، عملکرد دستگاه ادراری ، لخته شدن خون ، آپاندیس ، خون ریزی داخلی ، تشخیص سلامت جنین در شکم مادر و از همه این موارد مهم تر در تشخیص و درمان انواع سرطان ها است .

جلال شکوهی اختلاف کیفیت در انواع رادیولوژی های سراسر کشور را، اختلاف سطح قیمت و کارایی مراکز درمانی دانست و بیان کرد : متاسفانه روی مراکز رادیولوژی هیچ گونه نظارتی صورت نمی گیرد به عبارتی وزارت بهداشت در این رابطه بسیار کوتاهی کرده است و باید نظارت روی این مراکز را در اختیار انجمن قرار دهد و طی درخواست هایی که در این رابطه با وزارت بهداشت داشتیم متاسفانه بی جواب ماندیم .

همچنین در رابطه با مناطق محروم نیز درخواست هایی به وزارت بهداشت انجام شده ، مراکزی که از رادیولوژی بی بهره هستند را به ما معرفی کنند تا ما مستقل و با بودجه خود به این افراد کمک کنیم اما باز هم متاسفانه در این رابطه کسی پاسخگو نبود و خبری به دست انجمن نرسید ،وزارت بهداشت در این موضوع هم با ما همکاری نکرد . اما لازم به ذکر است در اکثر شهرها مراکز رادیولوژی موجود است اما صحبت من به عنوان رئیس انجمن در رابطه با مراکز دولتی است.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:13
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف کپسول‌های بالن به کاهش وزن در افراد چاق کمک می‌کند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، پیام فرحبخش متخصص تغذیه درباره استفاده از کپسول بالون برای کاهش وزن افراد چاق اظهار داشت: در گذشته یکی از راه‌های کاهش وزن در افراد عمل جراحی یا رژیم‌های سخت بود اما اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی از کپسول بالن استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: قرار دادن کپسول در معده فرد چاق نیازی به هیچ گونه جراحی یا بی‌حسی نداشته و پس از بلعید شدن قرص توسط فرد چاق کپسول مانند یک بادکنک یا بالون در معده باد می‌کند.
این متخصص تغذیه افزود: پس از باد شدن کپسول، این بالون به مدت 3 ماه در معده بیمار باقی خواهد ماند.
فرحبخش تصریح کرد: به دلیل باد شدن این کپسول، بخشی از فضای معده اشغال و در نتیجه فرد احساس سیری خواهد کرد و در نتیجه با مصرف کمتر غذا به تدریج روند لاغری در وی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: برای افرادی که مشکلات گوارشی ندارند، این روش مفید بوده و در کاهش وزن آن‌ها کمک شایانی می‌کند.
این متخصص تغذیه گفت: کاهش وزن با این روش به صورت دوره‌ای بوده و مناسب افرادی است که مایلند طی سه ماه وزن خود را کاهش دهند.
فرحبخش بیان کرد: افراد چاقی که از کپسول‌های بالون برای لاغری استفاده می‌کنند، 2 برابر سایر افرادی که با رژیم غذایی سعی در کاهش وزن دارند، لاغر می شوند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: با استفاده از این کپسول‌ها انتظار می‌رود فرد چاق بین 5 تا 7 کیلو کاهش وزن داشته باشد. 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:12
سلامت و بهداشت جامعه

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به فعالیت زیاد کانال‌های تلگرامی که گیاهخواری را ترویج می‌کنند، به شهروندان هشدار داد: فریب این کانال‌های تلگرامی را نخورند. 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ، فرزاد بابایی، با تاکید بر اینکه از نظر علم تغذیه گیاهخواری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، گفت: کارشناسان و صاحبنظران عرصه تغذیه گیاهخوار شدن را به افراد توصیه نمی‌کنند.

بابایی با بیان اینکه علم تغذیه مصرف صحیح و متناسب همه گروه‌های غذایی را به افراد توصیه می‌کند، گفت: باید هر شش گروه غذایی نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت‌ها، روغن و چربی و شیرینی‌ها به میزان متناسب در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گیاهخواری را برگرفته از طب سنتی دانست و افزود: در جامعه امروزی افراد ممکن است در اثر بروز بیماری و یا سرعت در کاهش وزن، توصیه‌های اقوام و... به سمت گیاهخواری بروند.

بابایی با بیان اینکه در رژیم غذایی گیاهخواران برخی از گروه‌های غذایی حذف می‌شود، گفت: این اتفاق با علم تغذیه در تضاد است، چراکه از نظر علم تغذیه افراد باید گروه‌های مختلف غذایی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

وی گیاهخواری را به چند دسته خام گیاهخوار، گیاهخواری پخته و... تقسیم کرد و افزود: در خام گیاهخواری افراد فقط سبزیجات خام مصرف می‌کنند.

بابایی دسته دیگر گیاهخواری را گیاهخواری پخته دانست و افزود: این دسته از گیاهخواران به سه دسته گیاهخواری لاکتو وجترین(گیاهخواری با شیر)، گیاهخواری با تخم‌مرغ و گیاخواری با گوشت تقسیم می‌شوند که هریک طرفداران خاص خود را دارند.

بابایی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن تعادل و تناسب در رژِیم غذایی گفت: در رژیم غذایی گیاهخواری افراد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. به عنوان مثال مصرف خیلی زیاد ویتامین C باعث ایجاد سنگ‌های کلیوی می‌شود. ضمن اینکه گیاهان اگزالات بالایی داشته و از این جهت نیز مصرف زیاد آنها می‌تواند مشکل ساز باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه رژیم غذایی گیاه‌خواری گاه افراد را با کمبود ویتامین B12دچار می‌کند، گفت: کمبود این ویتامین در دراز مدت می‌تواند کمبود آهن وابسته به ویتامین B12 را در افراد به دنبال آورد که یک آنمی کشنده است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه عدم دریافت پروتئین را یکی دیگر از مشکلات گیاهخواران دانست و گفت: در صورت کمبود پروتئین‌ها بدن آمینواسیدهای مورد نیاز خود را از بدن تامین کرده و می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد که البته امروزه گیاهخواران با افزودن مغز ها به رژیم غذایی خود این مشکل را تا حدودی حل کرده‌اند.

بابایی افزود: رژیم گیاهخواری همچنین به دلیل مصرف فیبر زیاد می‌تواند باعث دفع برخی از مواد مغذی بدن مثل روی، منگنز و... شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از گیاهان می‌توانند حاوی مواد آلرژن هم باشند، گفت: انتخاب رژیم غذایی گیاهخواری به دقت زیادی نیاز دارد، البته علم تغذیه در مجموع گیاهخواری را به افراد توصیه نمی‌کند.

وی افزود: رژیم غذایی گیاهخواری همچنین می‌تواند کمبود ویتامین B2 که منبع اصلی آن شیر است را بوجود آورده و در کمبود ویتامین B6 که از گوشت‌ها تامیین می‌شود نیز تاثیر دارد. 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:11
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص اطفال گفت: اغلب کودکان در غذا خوردن، الگوپذیر والدین خود هستند و اگر پدر و مادر صبحانه مرتب نخورند یا این وعده غذایی را حذف کنند، کودکان نیز از والدین خود الگوبرداری کرده و این عادت نادرست در درازمدت منجر به بیماری‌های سوء تغذیه و پوکی استخوان می‌شود.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین، سعیده میری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: خوردن صبحانه در افزایش یادگیری و خلاقیت کودکان تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: توجه به تغذیه کودکان یک اصل مهم در زندگی است و تغذیه درست کودک از همان بدو تولد می‌تواند جلوی بروز بسیاری از اختلالات ذهنی و روانی کودکان را در سن بزرگسالی از بین ببرد.

وی افزود: در غذا دادن به کودکان باید اصولی را رعایت و برنامه‌های خاصی را تدوین و اجرا کرد؛ به گونه‌ای که رعایت تنوع غذایی سالم و مقوی برای کودک بسیار موثر خواهد بود.

به گفته وی، در صورتی که کودکان نسبت به غذا خوردن بی‌اشتها باشند، سعی شود برای تشویق آنها به خوردن از غذای مورد علاقه آنها استفاده شود.

وی اظهار داشت: کودک را می‌توان از طریق توجه و محبت بیشتر و همچنین با تغییر در ترکیب و مزه غذا به خوردن تشویق کرد.

میری در ادامه خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه‌های آموزشی از طریق صدا و سیما و رسانه‌های مرتبط می‌توان والدین را با نحوه تغذیه کودک که امری بسیار حیاتی است، آشنا کرد.

وی در پایان گفت: والدین باید به صبحانه فرزندان خود بیش از دیگر وعده‌های غذایی دقت کنند. با تواناتر شدن کودک اجازه خوردن را با نظارت پدر و مادر به کودک بدهیم که این امر نیز در تغذیه کودکان بسیار حائز اهمیت است. 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:10
سلامت و بهداشت جامعه

به گفته محققان، زود غذا خوردن و ترک چند وعده شام می تواند موجب افزایش چربی سوزی شده و به کنترل وزن کمک کند.

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین از مهر، نتایج یک تحقیق نشان می دهد خوردن وعده غذایی کوچک در طول روز و ترک وعده غذایی شام می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت داشته باشد.

طبق گزارش محققان دانشگاه آلاباما آمریکا، افراد دارای اضافه وزن که در طول روز غذا می خورند و در طول شب غذا نمی خورند کمتر دچار گرسنگی شده و چربی بیشتری در طول شب می سوزانند.

کورتنی پترسون، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما در این مرحله هنوز مطمئن نیستیم که آیا کل چربی سوزی در بدن افزایش می یابد یا نه. ما برای بهبود شیوه چربی سوزی نیاز به انجام مطالعات گسترده تری داریم.»

با وجودی که هنوز ارتباط مشخصی بین غذانخوردن در طول شب و کاهش وزن وجود ندارد، اما این موضوع برای دنیای تغذیه حائز اهمیت است.

به گفته محققان، غذا نخوردن در طول روز ذاتاً موجب گرسنه تر شدن فرد می شود.

این شیوه که به آن «تغذیه محدود به زمان اولیه» گفته می شود بر روی حیوانات انجام شده و نتیجه آن کاهش توده چربی و ریسک ابتلا به بیماری های مزمن بوده است.

 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:9
سلامت و بهداشت جامعه

رئیس اتحادیه صنف عطار و سقط‌فروشان تهران گفت : عطاری ها به هیچ عنوان اجازه فروش و عرضه داروهایی همچون ، چاقی ، ترک اعتیاد و جنسی را ندارند و در صورت مشاهده ، عطاری مورد نظر پلمپ شده و پروانه کسب شان باطل می شود . در 2 الی 3 ماه اخیر حدود حداقل 300 عطاری متخلف شناسایی شده و به نیروی انتظامی برای پلمپ ارجاع داده شده است .

 

 

 

 

 

علیرضا رضایی قهرودی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : اتحادیه از تمام عطاری ها تعهد محضری گرفته است که به هیچ عنوان دارویی که خطر ساز است را نفروشند و نمی فروشند اما امکان دارد 5 الی 10 درصد از این عطاری ها افرادی باشند که اصلا مجوز و پروانه کسب ندارند در واقع این افراد سود جو هستند که خلاف انجام می دهند به هر حال تخلف در تمام صنف ها صورت می گیرد طوری نیست که فقط عطاری ها این گونه باشند. در هر صورت بازرس های عطاری مرتب در حال رصد عطاری هستند ، دائما در حال هشدار دادن و در صورت مشاهده تخلفی عطاری مورد نظر را پلمپ می کنند قابل ذکر است از طرفی دیگر معاونت غذا و دارو نیز در این خصوص نظارت دارد و در صورت مشاهده تخلف اجازه پلمپ و لغو مجوز را دارند .

وی در رابطه با تبلیغات دارویی لاغری ، چاقی ، ترک اعتیاد و جنسی که در عطاری ها که به وفور مشاهده می شود خاطرنشان کرد : تبلیعات داروهایی از قبیل لاغری ، چاقی ، ترک اعتیاد ، جنسی و ... تماما غیر قانونی و غیر مجاز هستند ، اتحادیه به شدت با این افراد برخورد می کند و به هیچ عنوان نباید روی شیشه های مغازه شان تبلیغاتی از این دسته مشاهده شود این موارد برای داروهای دست سازی که در عطاری ها زیاد دیده می شود نیز صدق می کند .

رضایی قهرودی اظهار کرد : اتحادیه فقط به عطاری هایی که سابقه پروانه کسب دارند ، قدیمی و دارای تخصص هستند مجوز فروش دارو می دهد اینگونه تخلفات که در سراسر کشور دیده می شود برای آن دسته از عطاری هایی است که تازه وارد این حرفه شده اند و اکثرا پروانه کسب و مجوز ندارند نکته ای که در این جا وجود دارد و بسیار برای ما مهم است این است که مردم عزیز هم با ما همکاری کنند ، در صورت مشاهده تخلفی ساده از آن نگذرند و به ما اطلاع رسانی کنند و همچنین از عطاریی که پروانه کسب دارند خرید کنند .

رئیس اتحادیه صنف عطاری ها در خصوص داروهایی همچون متادون و ترامادول که در برخی عطاری ها به فروش میرسد هشدار دارد : داروهایی همچون متادون و ترامادول جز داروهایی است که بسیار برای سلامتی افراد خطرناک است و عطاری ها به هیچ عنوان حق فروش این داروها را نداند و در صورت مشاهده و اطلاع رسانی به شدت با آن ها برخورد می شود از طرفی نیاز است بررسی شود این داروها چگونه به دست این افراد سودجو میرسد به عبارتی باید سر منشا این تخلفات مشخص و مجازات شود .

به گفته او مردم باید دقت داشته باشند داروهایی از این دسته به هیچ عنوان در عطاری ها قابل عرضه نیست و در صورت مشاهده اطلاع رسانی کنند درصورت وجود تخلف خسارت های مردم جبران می شود و عطاری متخلف نیز پلمپ و لغو مجوز می شود. 

سه شنبه 18/8/1395 - 14:8
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته