• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1298روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

امروزه بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت ،فشار خون ، بیمار های اعصاب ، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... از جمله بیماری‌های شایع و خطرناکی هستند که بیشترین آمار مبتلایان را در کشور دارند، اما علاوه بر این موارد بیماری‌های چشمی نیز از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که بسیاری از افراد را گرفتار کرده است بسیاری از بیماری های چشمی اگر زود مداوا شوند عارضه جدی را به دنبال نخواهند داشت اما اگر نسبت به آن بی توجهی کنیم مشکلات جبران‌ ناپذیری را برای افراد به همراه خواهند داشت و در نهایت موجب نابینایی می شود .

 

 

 دکتر محمود جباروند رئیس بیمارستان فارابی و دبیر کل و رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران در رابطه با شایع ترین بیماری های چشمی کشور به جام جم آنلاین گفت : عیوب انکساری ، آب مروارید ، بیماری ‌ای که بر اثر بالا بودن تاثیرات قند خون (دیابت) بر چشم ظاهر می‌شود، بیماری های پلکی و مجرای اشکی ، آب سیاه و انحراف چشم به تربیت جز شایع ترین بیماری های کشور اعلام شده است . بطور کلی عمل آب مروارید که جز شایع ترین بیماری چشمی کشور است حدود 700هزار تا 850هزارعمل سالیانه انجام می گیرد .

وی ادامه افزود : بیمارستان فارابی که بزرگ‌ترین مرکز چشم‌پزشکی ایران است، در سال 94 حدود 86هزار هزار عمل جراحی چشم انجام شده که بیشترین اعمال جراحی مربوط به آب مروارید بوده خوشبختانه جامعه ما از نظر چشم‌پزشکی پیشرفت زیادی کرده و تقریبا چیزی از کشورهای پیشرفته کم نداریم، به عبارتی همان فناوری‌هایی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، در کشور ما نیز موجود است و بیماران با تکنیک‌های برتر دنیا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و در سریع‌ترین زمان به زندگی عادی‌شان بازمی‌گردند.

اکنون هیچ بیماری چشمی نیست که در ایران قابل درمان نباشد. به طوری که تمامی بیماری‌هایی که مربوط به چشم است، در کشور ما با کیفیت بالا و تکنیک های پیشرفته ای انجام می‌شود ‌و میزان موفقیت در این عمل های جراحی با توجه به مهارت های جراحان و تکنولوژی هایی که در اختیار چشم پزشکان قرار گرفته بسیار بالا است . سن و سال در بیماری های چشمی متفاوت است مثلا آب مروارید در سنین بالا افراد را درگیر می کند اما بهترین زمان جراحی برای بیماری چشمی مانند آب مروارید زمانی ست که خود بیمار آن را تشخیص دهد به عبارتی زمانی که احساس کند در کار های روزمره اش دچار اختلال شده است و دیدش کیفیت زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده است در این زمان است که باید تحت عمل جراحی قرار گیرد .

جباروند در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که تحت عمل های مختلف چشم قرار می گیرند ممکن است برگشت پذیری داشته باشند گفت : خیر به هیچ وجه ، برای مثال برای بیماری آب مروارید یکبارعمل انجام شده و فرد مشکلش برطرف می شود ولی با گذر زمانی طولانی ممکن است فردی که عمل کرده در دید خود هاله ای احساس کند که آن هم با یک عمل ساده لیرز برطرف می شود .

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران در رابطه با افراد دیابتی یادآور شد : یک بیمار دیابتی بیشتر از هر فرد دیگری باید برای سلامت تمام ارگان های بدنش بخصوص چشم هایش قند خون خود را کنترل کند .کنترل قند خون در اولویت اول درمان این بیماران است در رده دوم این افراد باید هر 3ماه یکبار قند خون خود را با هموگلوبین A1C کنترل کنند و تحت نظر پزشک خود قرار بگیرند که با عوارض دیگر دیابت درگیر نشوند در مرحله بعد بیماران دیابتی باید تحت نظر پزشک خود معاینات لازم و بررسی از نظر تصاویر شبکیه را انجام دهند که اگر نیازی به درمان های لازم مانند لیزر و یا تزریق داروهایی که جلوی آسیب های عروقی را کنترل می کند استفاده کنند .

گاهی افراد دیابتی این مسائل را پشت گوش می اندازند آن زمان است که بیماری پیشرفت کرده و دچار خونریزی شبکیه چشم می شوند و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند لازم به ذکر است در هر صورت این بیماری در افراد دیابتی قابل درمان و کنترل است و جای نگرانی برای این بیماران وجود ندارد البته به شرطی که تحت معاینات منظم متخصص قرار بگیرند .

رئیس بیمارستان فارابی در آخر خاطرنشان کرد :به دلیل مهارت های بالای پزشکان و تکنولوژی های های نوین پزشکی در ایران بسیاری از خارجیان ترجیح می دهند در ایران تحت عمل های جراحی چشم قرار گیرند ، در درمان و جراحی های پزشکی نسبت به کشورهای دیگر درصد پایین تری داریم اما خوشبختانه از نظر کیفیت از درصد بالایی برخوردار هستیم .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

 

 

دوشنبه 17/8/1395 - 10:0
اخلاق

گرحبیبی چون چون نبی شدیار پیروزی یقین

بانبی کن زندگی تا در دو دنیا مه جبین نازنین

ار شدی با ظاهرانِ دوست و خلـوت دشمنان

روز خوش هــرگز نبینــی یقینــی چهره چین

فی البداهه: منصور مقدم 16/81395

يکشنبه 16/8/1395 - 19:46
سلامت و بهداشت جامعه

صدای زنگ تلفن، صدای تق تق روی کیبورد کامپیوتر از مشخصه های ادارات در سراسر جهان است، هر کاری می خواهد باشد، این شباهتی است که بین خیلی از آنها وجود دارد. یکی از شباهت های دیگر آنها، فرهنگ نشستن پشت میز به مدت طولانی است.

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین، مطالعات نشان می دهد نشستن طولانی مدت، سلامتی کارمندان را به شدت به خطر می اندازد.

روز یک کارمند چطور شروع می شود؟ صبح با نشستن پشت فرمان، بعد پشت میز کار اداره)، و بعد روی مبل خانه مقابل تلویزیون. نشریه هافینگتون پست می نویسد مردم آمریکا از همیشه بیشتر وقتشان را در حال نشسته می گذرانند و به گفته پژوهشگران این مسئله صدمه بزرگی به بدنشان وارد می کند.

لوس آنجلس تایمز به تازگی با دکتر جیمز لوین مدیر بخش راه حل فربگی «میو کلینیک» دانشگاه ایالتی آریزونا و خالق میزهای کار دارای تردمیل مصاحبه کرد.

لوین که سالها است روی اثرات مضر شیوه زندگی نشسته رو به افزایش مطالعه می کند، یافته هایش را در دو - سه جمله خلاصه کرد: «نشستن از سیگار کشیدن خطرناک تر است، مردم را بیشتر از بیماری ایدز، بدتر و سریع تر می کشد. یعنی در واقع نشسته ایم روی سنگ قبرمان.»

لوین حتی یک واژه ساخته است «نشستن، سیگار کشیدن تازه است» - ولی او تنها کسی نیست که به این مسئله باور دارد.

پژوهش ها نشان داده است که نشستن طولانی مدت خطر ابتلا به بیماریهایی مثل انواع سرطان، بیماری قلبی، و بیماری دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

یکی از دلایلی که نشستن طولانی مدت را با سیگار کشیدن مقایسه کرده اند این است که نشستن طولانی مدت را با ورزش کردن، و یا غذای سالم خوردن نمی توان معکوس کرد.

نشستن مثل سیگار کشیدن به طور واضح خیلی برای یک فرد ضرر دارد و تنها راهی که می توان جلوی خطر آن را گرفت این است که مدت زمان نشستن در یک جا را محدود کرد.

یکی از مطالعات اروپایی نشان می دهد که برای هر یک ساعت نشستن خطر بیماری قلب و مرگ زودرس در یک فرد تا ۶ درصد افزایش می یابد.

خانم دکتر یانگ که مدیر پژوهش های رفتاری در کنسرسیوم کایزر پرمیننته در کالیفرنیای جنوبی است چندی پیش در گفتگوی جدا به خبرگزاری رویترز گفت مردم باید سعی کنند که مدت طولانی در یک جا ننشینند و هر از گاهی از جایشان بلند شده و حرکت کنند، علاوه بر نیم ساعت ورزشی که انجمن قلب آمریکا در روز سفارش می کند. 

يکشنبه 16/8/1395 - 15:42
سلامت و بهداشت جامعه

آیا از نظر فیزیکی مشکل خاصی داری یا خستگی‌ات بیشتر جنبه روحی- روانی دارد؟

 
 
 
 
 

به گزارش جام جم آنلاین ، پیش از هر چیز خوب است بدانید خستگی با احساس خواب آلودگی متفاوت است و عمدتا به معنای کمبود انرژی و انگیزه (چه روحی ، چه جسمی) است. وقتی علائم خستگی با استراحت و کاهش فعالیت سریع برطرف نشود، غیرطبیعی است و باید مورد بررسی قرار گیرد. توجه داشته باشید عوامل متعدد جسمی و روحی می‌توانند باعث احساس خستگی غیرمعمول شوند.

کم‌خونی، مشکلات قلبی، سرماخوردگی، کمبود سدیم، پتاسیم، قند، چاقی و... ازجمله عوامل جسمانی هستند که حس خستگی به وجود می‌آورند، اما افرادی هستند که بدون هیچ عامل مشخص بیولوژیکی، حس خستگی مداوم دارند که به مسائل روانپزشکی آنها مربوط می‌شود. به گفته روجا لاریجانی، روان‌شناس بالینی، خستگی مزمن حالتی است که به آرامی در زندگی فرد ظاهر می‌شود و معمولا فرد نمی‌داند چه زمانی شروع شده است، اما از آنجا که تشخیص علت دقیق این مشکل بسیار تخصصی است، لازم است برای یافتن ریشه این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کرد .

چرا روحم خسته است؟

خستگی مزمن علت‌های متنوعی دارد که فقط برخی از آنها به دلایل روانپزشکی مربوط می‌شود. از آنجا که اختلالات روانپزشکی زمینه ساز خستگی شیوع بسیار بالایی دارند، ممکن است حتی پزشکان هم در مواجهه با خستگی مزمن، برخی بیماری‌های غیرروانپزشکی را که بالقوه قابل درمان هستند کمتر در نظر بگیرند.

دکتر محسن رحیم‌نیا، روانپزشک درباره علل روانپزشکی خستگی مزمن به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین علت روانپزشکی خستگی مزمن، افسردگی است. بیماران افسرده، علاوه بر خستگی و بی‌انگیزگی، معمولا از علائم دیگری چون احساس غم و بی‌علاقگی، بی‌لذتی، تغییرات اشتها و وزن، تغییرات خواب، عدم تمرکز، بی‌تصمیمی، کاهش اعتماد به نفس، احساس بی‌ارزشی، گناه، ناامیدی و افکار مربوط به خودکشی نیز رنج می‌برند. باید توجه داشت یک بیمار افسرده ممکن است فقط تعدادی از این علائم را داشته باشد. در هر صورت به بررسی روانپزشکی از لحاظ افسردگی نیاز خواهد داشت.

لاریجانی، کارشناس ارشد روان‌شناسی نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: خستگی مزمن، مشکلی است که در دهه‌های چهارم و پنجم زندگی شایع‌تر است و ژنتیک، استرس و مولفه‌های محیطی نیز نقش مهمی در آن دارند و از سویی، احتمال ابتلای به آن در زنان بیشتر است. اما علائم این خستگی غیرمعمول از فردی به فردی دیگر متفاوت است .

رفع خستگی با درمان دارویی ضدافسردگی

به یاد داشته باشید همه افراد به یک اندازه به روان درمانی و روش‌های کمکی برا ی رفع علائم خستگی مزمن پاسخ نمی‌دهند.

به گفته لاریجانی، افرادی که کمتر به علائم‌شان توجه می‌کنند، با برنامه‌های مشاوره همراه هستند و به اندازه مناسب، فشار روزمره بر خود وارد می‌کنند درمان موفق‌تری خواهند داشت، اما در افرادی که برای این مشکل‌شان کاری نمی‌کنند علائم اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی را نیز بتدریج تجربه می‌کنند. این کارشناس ارشد روان‌شناسی تاکید می‌کند: داروی قطعی و مشخصی برای این مسأله وجود ندارد، اما از آنجا که احتمالا به دنبال این خستگی، علائم افسردگی هم در فرد ظاهر می‌شود استفاده از درمان‌های ضدافسردگی تحت نظر روانپزشک الزامی است. در افرادی که اختلال خواب یا درد‌های بدنی دارند درمان‌های دارویی کمکی هم پیشنهاد می‌شود.

با خستگی مزمن مقابله کنید

دکتر رحیم‌نیا با اشاره به راه‌های مقابله با خستگی مزمن می‌گوید: ورزش و فعالیت فیزیکی منظم، جسم و روان تان را شاداب نگه می‌دارد.همچنین باید سعی کنید از تغذیه سالم و متنوع برخوردار شوید. امروزه بر تاثیر کمبود بسیاری از ویتامین‌ها بر سرحال بودن تاکید شده است.

این فلوشیپ روان تنی تاکید می‌کند: باید به دنبال معنا در زندگی باشید. زندگی یکنواخت و ماشینی می‌تواند در دراز مدت شما را فرسوده کند. لازم است هر کدام از ما بتواند معنا و هدفی را ویژه خودش بیافریند و در مسیر آن قدم بردارد. بویژه ضروری است بتوانید استرس‌هایتان را کم کنید. یعنی تا جایی که می‌توانید استرس‌های بیهوده را کم کنید. استرس‌ها حتی می‌توانند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شما و استعداد برای بیماری‌های عفونی شوند.

وی توصیه می‌کند: عضو گروه‌هایی باشید. افرادی که احساس تعلق به یک گروه خاص با اهداف مشترک دارند، انگیزه‌های بیشتری داشته و شاداب‌ترند. این گروه‌ها می‌توانند، دوستان‌تان باشند یا گروه کوهنوردی یا محافظت از محیط زیست. بویژه باید تفریح منظم داشته باشید. تفریح، فعالیتی لذتبخش است که می‌تواند بهانه شما برای زندگی کردن بشود، این تفریح می‌تواند عکاسی، نیم ساعت خندیدن با دوستان، دیدن اشیا زیر میکروسکوپ یا هر فعالیت دیگری باشد که شما را خوشحال و پرانگیزه می‌کند.

فعالیت‌های کاهنده خستگی مزمن

ـ برای خواب بهتر، کافئین را کم یا حذف کنید.

ـ سیگار نکشید.

ـ خواب چند دقیقه‌ای میان روز برای شما لازم است.

ـ ساعت مشخص برای به رختخواب رفتن و بیدار شدن داشته باشید.

ـ تا حد امکان از استرس‌های روحی و فعالیت‌هایی که به جسم فشار مضاعف وارد می‌کنند، پرهیز کنید.

ـ بخشی از روز را به فعالیت‌های خوشایند و آرام بخش اختصاص دهید.

ـ بر اساس توانمندی‌های خود حرکت کنید. اگر سعی کنید با فعالیت‌های خارج از توانتان حرکت کنید روزهای ناخوشایندی در انتظارتان خواهد بود.

ـ با ورزش سبک آغاز کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید.

ـ کمک‌های تخصصی روان درمانی بگیرید.

بیماری‌هایی که خستگی مزمن می‌آورد

ـ بیماری‌های عفونی: علامت ابتلا به برخی عفونت‌های ویروسی می‌تواند فقط خستگی و بی‌حالی و خواب آلودگی درازمدت باشد. این ویروس‌ها ممکن است سال‌ها در بدن بمانند و باعث آزردگی شوند.

ـ بیماری‌های غدد درون‌ریز: مثلا کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث خستگی مزمن شود و حتی در غیاب سایر علائم، فقط باعث ضعف و بی‌علاقگی درازمدت شود.

ـ برخی بیماری‌های مغز و اعصاب

ـ بیماری آپنه خواب: با قطع تنفس در حین خواب همراه است. مبتلایان به این اختلال، باوجود پرخوابی، از خواب آلودگی، ضعف و بی‌رمقی روزانه شکایت دارند. 
يکشنبه 16/8/1395 - 15:8
سلامت و بهداشت جامعه

سر و صداهای مرموز یک دریا در شمال کانادا نه تنها انسان ها که حیوانات را هم ترسانده است.

 
 
 
 
 

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از دیلی میل ، در منطقه نوناووت ، جایی دور افتاده در شمال کانادا شکارچیان بومی و محلی سر و صداهایی عجیب و غریب از جایی در زیر دریا به گوششان می خورد، سر و صداهایی که حتی حیوانات را هم ترسانده و باعث فراری دادن آنها می شود.

این سر و صداها در فصل تابستان هم به گوش رسیده بود اما اکنون بیشتر شده است.

منبع این سر و صداها ناشناخته باقی مانده است اما به نظر می رسد جایی در زیر دریا منبع اصلی این صداها باشد.

ارتش کانادا در صدد است تا با نفوذ به منطقه، منبع اصلی این سر و صداها را کشف کند.

در ابتدا گفته می شود معدنی نزدیکی این دریا عامل سر و صداهاست اما اکنون این نظریه رد می شود.

نظریه دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه زیر دریایی جنگی عامل این سر و صداست اما باز هم تکذیب شد.

تلاش ها برای یافتن ریشه این سر و صداهای مرموز که از سوی افراد محلی به سر و صدای اشباح نسبت داده می شود آغاز شده. 
يکشنبه 16/8/1395 - 14:59
سلامت و بهداشت جامعه

بسیاری از مردم بر این باورند هر قرصی که پزشک تجویز می‌کند، کم‌خطر بوده و عوارض سنگینی بر سلامت انسان بر جای نمی‌گذارد، اما تجربه نشان داده ناآگاهی از مصرف قرص‌های شیمیایی می‌تواند خطرات متعددی برای سلامت انسان به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

 

یکی از قرص‌های شیمیایی که بسیاری از مصرف‌کنندگان گمان می‌کنند تهدیدی برای سلامتشان به شمار نمی‌آید، قرص ریتالین است؛ در حالی که افراط در مصرف این قرص یا مصرف خودسرانه آن، می‌تواند مجموعه‌ای از بیماری‌های مختلف را برای مصرف‌کننده به همراه بیاورد.

این قرص همان «متیل فنیدات» از مشتقات گروه آمفتامین‌ها است که با نام تجاری ریتالین (Ritalin)‏ در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

البته این قرص به عنوان یک ماده شیمیایی درمانگر در بیماری‌های بیش‌فعالی در کودکان، افسردگی و خواب‌آلودگی در بزرگسالان استفاده می‌شود، اما گاه دیده شده است برخی دانشجویان و دانش‌آموزان از ریتالین برای بیدار ماندن شبانه استفاده می‌کنند.

شاید در کوتاه‌مدت این قرص بتواند تا حدودی از خواب‌شبانه انسان بکاهد و بر هوشیاری فرد، تاثیر مثبت بگذارد، اما در بلند‌مدت، استفاده از این قرص به شکل اعتیاد در می‌آید و مجموعه‌ای از بیماری‌ها را به سمت انسان سرازیر می‌کند.

مثلا دیده شده است افراد پس از مصرف طولانی این قرص دچار حالت تهوع و سردرد شدید شده‌اند و حتی ریتالین می‌تواند فشارخون را به طور غیرطبیعی افزایش دهد و ضربان قلب را هم نامنظم کند.

حساسیت‌های پوستی و مشکلات گوارشی بخش دیگری از عوارض مصرف این قرص به حساب می‌آید. علاوه بر آن، تاثیرات روانی ریتالین هم دست کمی از تاثیرات جسمی آن ندارد و افسردگی و حتی گاه روان‌پریشی هم از دیگر تاثیرات روانی این ماده شیمیایی است.

اما مصرف زیاد از حد ریتالین در یک بازه طولانی‌مدت، خطرات به‌مراتب شدیدتری به همراه دارد.

لرزش عضلات، تشنج و مشکلات تنفسی، محصول استفاده افراطی از این قرص است و همچنین اعتیاد شدید به ریتالین، عوارض روحی دیگری همچون توهم و اختلال در تصمیم‌گیری را نیز به دنبال خواهد داشت. حتی در مواردی نیز مصرف بیش از حد این دارو به مرگ مصرف‌کننده منجر شده است.

با وجود تمام مشکلاتی که به آن اشاره کردیم، هنوز هم برخی مصرف‌کنندگان قرص ریتالین اعتقاد دارند این ماده شیمیایی می‌تواند قدرت حافظه را افزایش دهد، در حالی که تحقیقات علمی نشان داده است هیچ دارویی برای تقویت حافظه وجود ندارد و حافظه انسان فقط بر اثر تمرین‌های ذهنی، قوی‌تر از گذشته می‌شود و هیچ ماده شیمیایی نمی‌تواند یک شبه به حافظه انسان نیروی مضاعف ببخشد.

در موارد حاد مصرف این دارو دیده شده است که معتادان به ریتالین نمی‌توانند بدون خوردن روزی چند عدد از این قرص شیمیایی درس بخوانند یا حتی به فعالیت‌های معمولی و روزانه خود ادامه دهند.

خطر اعتیاد به مخدرهای سنگین‌تر مثل شیشه و اکستازی نیز بر حجم خطرات بالقوه این قرص اضافه کرده و به همین دلیل است که متخصصان علوم پزشکی تاکید می‌کنند بدون تجویز پزشک، باید منتظر هرگونه عواقب جبران‌ناپذیر قرص‌های ریتالین بر جسم و روان مصرف‌کننده‌ها باشیم.

امین جلالوند‌ -‌ گروه جامعه 

يکشنبه 16/8/1395 - 14:57
سلامت و بهداشت جامعه

کارشناسان هشدار دادند که مصرف اکستازی در زنان بیش از مردان خطرزا بوده و عوارض آن برای زنان شدیدتر است.

 

 

 
 
 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در یک مطالعه جدید آمده است: احتمال اینکه زنان پس از مصرف اکستازی روانه بخش اورژانس شده یا در اثر آن، جان خود را از دست بدهند بیش از مردان است و این امر می‌تواند از نوعی تداخل بین این ماده با ترکیبات شیمیاییِ بدن زنان ناشی شود.

به گفته کارشناسان، طی سه سال گذشته تعداد زنان انگلیسی که پس از مصرف اکستازی روانه بیمارستان شده‌اند افزایش چهار برابری داشته و اکنون زنان دو تا سه برابر بیش از مردان احتمال دارد تحت مراقبت‌های اورژانسی قرار گیرند.

یک فرضیه مطرح شده در رابطه با خطرزا تر بودن مصرف اکستازی در زنان این است که MDMA عنصر فعال در اکستازی موجب می‌شود بدن مصرف‌کننده، آب بیشتری را نگه دارد که در برخی موارد به ورم خطرناک مغز منجر می‌شود. در عین حال استروژن، هورمون زنانه، توانایی سلولی را در خارج کردن آب مختل می‌سازد و در نتیجه زنان بیشتر در معرض خطر ناشی از آن هستند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، تاثیرات دوزهای MDMA نسبت به دیگر انواع مواد توهم‌زا کمتر قابل پیش بینی است به طوری که حتی یک دوز ناچیز آن می‌تواند موجب مرگ مصرف‌کننده شود.

 
يکشنبه 16/8/1395 - 14:55
سلامت و بهداشت جامعه

بلعیدن کپسول‌های بالون به بیماران چاق کمک می‌کند تا میزان کمتری غذا بخورند و به طور میانگین حدود هفت کیلوگرم از وزن خود را از دست بدهند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته متخصصان افراد چاقی که کپسول‌های بالون را می‌بلعند نسبت به بیمارانی که تنها رژیم غذایی را رعایت کرده و ورزش می‌کنند دو برابر بیشتر وزن کم می‌کنند.

این کپسول‌ها زمانی که وارد معده می‌شوند از طریق لوله با گاز پر می‌شوند. تعداد سه کپسول در مدت سه ماه داخل معده قرار داده می‌شود و تمامی آنها پس از شش ماه از بدن خارج می‌شود. این بالون‌ها باعث می‌شود بیمار احساس سیری داشته باشد.

علاوه بر این بالون‌ها، بیماران از یک رژیم غذایی متعادل و برنامه تعدیل رفتاری نیز پیروی می‌کنند. همچنین به گفته دکتر "آئورورا پریور" از دانشگاه استونی بروک نیویورک، با این حال مشخص نیست که کاهش وزن طی مدت زمان طولانی باقی بماند. این مطالعه یک سال به طول انجامید اما نمی‌دانیم پس از آن چه اتفاقی می‌افتد.

پریور افزود: در صورتی که بیمار بتواند با سبک جدید زندگی‌اش کنار آید و برنامه ورزشی و رژیم غذایی‌اش را دنبال کند می‌تواند وزن کاهشی را حفظ کند.

همچنین به گفته پزشکان، این بالون‌ها برای بیمارانی که قصد جراحی برای کاهش وزن دارند یا از انجام این جراحی واهمه دارند گزینه بهتری به حساب می‌آید.

به گزارش هلث دی نیوز، در این مطالعه نزدیک به ۴۰۰ بیمار چاق تحت کنترل قرار گرفتند و مشخص شد افرادی که به روش کپسول‌های بالون تحت درمان قرار گرفته‌اند به طور میانگین هفت درصد وزن خود را از دست داده‌اند در حالیکه این رقم در بیماران دیگر چهار درصد است. 

يکشنبه 16/8/1395 - 14:54
سلامت و بهداشت جامعه

دبیر علمی پانزدهمین کنگره سالیانه گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن، گفت: گرفتگی صدا، مشکل در تنفس و عمل بلعیدن غذا می‌تواند از علائم وجود تومور در حنجره باشد.

 
 
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، دکتر کوهی در آستانه برگزاری پانزدهمین کنگره سالیانه ن گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن اظهار داشت: در این کنگره تازه‌های گوش و حلق و بینی و جراحی‌های سر و گردن توسط همکاران این حوزه ارائه می‌شود.

وی افزود: جراحان چشم، پلاستیک، فک و صورت و...، نیز در این کنگره حضور داشته و از کشورهای مختلف آمریکا و اروپا برجسته‌ترین اساتید نیز حضور می‌یابند.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی اساتید ایرانی پیشرو بخش علمی کنگره را ارائه داده و زیرشاخه‌های گوش و حلق و بینی شامل متخصصان رینولوژی، جراحی گوش، سر و گردن، حنجره، پلاستیک صورت نیز پزشکان آن در کنگره حضور دارند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره سالیانه گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن اضافه کرد: بیشترین جراحی حوزه گوش و حلق و بینی در دنیا مربوط به عفونت و بیماری‌های مزمن گوش بوده که در نهایت می‌تواند در صورت عدم توجه پارگی پرده گوش، کاهش شنوایی و عفونت مکرر را به همراه داشته باشد.

کوهی با بیان اینکه ایران از لحاظ جراحی در این حوزه جایگاه خوبی نسبت به سایر کشورهای جهان دارد، گفت: تمامی جراحی‌های گوش، قاعده جمجمه و ... در ایران تفاوتی با سایر کشورها نیست.

متخصص گوش و حلق و بینی در مورد بیماری‌های حنجره گفت: این بیماری شامل دو بخش بدخیم به تومور و خوش‌خیم است که ایران در زمینه جراحی‌های مربوط به این حوزه نیز پیشرفت‌های مناسبی داشته است.

کوهی با تأکید بر اینکه هرگونه گرفتگی و تغییر صدا باید جدی گرفته شود، گفت:‌ مشکل تنفس و عمل بلعیدن غذا می‌تواند از علائم وجود تومور در حنجره باشد؛ بنابراین این مسائل باید بسیار توسط افراد جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: در مورد جراحی‌های اطفال نیز ایران موفقیت‌های زیادی داشته ولی باید توجه کرد که صرفا بیمار کودک همان بیمار بزرگسال کوچک نیست چرا که علایم یک بیماری در کودکان می‌تواند متفاوت باشد و نوع درمان نیز مختلف است.

وی با اشاره به اینکه عفونت ویروسی حنجره مخصوص کودکان است، افزود:‌عفونت گوش میانی نیز از بیماری‌های شایع در کودکان بوده و علت آن در کودکان متفاوت است 
يکشنبه 16/8/1395 - 14:50
سلامت و بهداشت جامعه

سن امید به زندگی نیز جنسیتی شده است. درست زمانی که زنان خود را حساس تر و آسیب پذیرتر از مردان می دانند، آمار و ارقام از افزایش سن امید به زندگی آنها نسبت به مردان خبر می دهد.

 
 
 
 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا ، آمار و ارقام نشان از افزایش سن امید به زندگی در کشور می دهد. امیدی که در زنان نمود بیشتری نسبت به مردان پیدا کرده است. چرا که به طور کلی، دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی، افزایش شاخص های بهداشتی، پیشگیری از بسیاری از بیماری ها، افزایش مراقبت ها زیاد شده است و به طور خاص میزان سطح سواد در زنان افزایش یافته است.

**امید به زندگی، شاخص توسعه یافتگی


دکتر حسین حجت پناه، جامعه شناس و استاد دانشگاه د، امید به زندگی را یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در هر کشوری معرفی کرد و گفت: بر این اساس رسانه ها در برخی از کشورهای در حال توسعه سعی می کنند که بحث افزایش طول عمر و به عبارتی افزایش امید به زندگی را جزو دستاوردهای خود قرار دهند.


وی با اشاره به سرشماری سال 1390 که در آن متوسط سن امید به زندگی در زنان و مردان 73 سال اعلام شده است، کشور را دراین زمینه دچار تناقض هایی دانست و اضافه کرد: حدود سه سال بعد از این سرشماری سن امید به زندگی 75 سال اعلام شد و این افزایش طی مدت 2 سال با توجه به آمار فوتی ها همخوانی ندارد و دچار تناقص است.


این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت راستی آزمایی آمارهای امید به زندگی توسط متخصصین ادامه داد: به دلیل شرایط حاکم بر روند توسعه جهانی، امید به زندگی در دنیا در حال افزایش است و کشور ما نیز در این رهگذر و تغییراتی که ایجاد شده از یک سو و تغییر در سبک زندگی، بهبود شرایط بهداشتی، افزایش سطح آموزش و تحصیلات از سویی دیگر و مهمتر از همه افزایش آگاهی زنان سن امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است.


حجت پناه با بیان اینکه اولین سرشماری در ایران در سال 1335 انجام شد، گفت: پس از این سال و طبق قانون مقرر شد هر ده سال یک بار سرشماری تکرار شود اما در طی این مدت با توجه به اقتضای جامعه در برخی مواقع هر 5 سال یک بار تکرار شد و نتایجی در این زمینه به دست آمد.


این جامعه شناس با بیان این موضوع که به دلایل مختلفی عمر ایرانی ها در گذشته کمتر از امروز بوده است، اضافه کرد: یکی از آن دلایل مسایل مربوط به نرخ بالای مرگ و میر مادران و نوزادان در گذشته بوده است . این در شرایطی است که امروزه افزایش آگاهی به مباحث بهداشتی تا حدودی ما را به آمار کشورهای توسعه یافته نزدیک کرده است.از طرفی پیشرفت در سطح تغذیه عمومی نسبت به گذشته از لحاظ شناسایی مواد مورد نیاز بدن و تامین ویتامین ها ضروری بدن به خصوص دوران قبل از انقلاب را می توان از عوامل امید به زندگی و افزایش میانگین امید به زندگی برشمرد.


وی با اشاره به اینکه در موازات افزایش امید به زندگی با کاهش نرخ باروری مواجه هستیم، ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ باروری در کشور در دهه های آینده جامعه جوان به جامعه ای سالمند تبدیل می شوند که باید در این زمینه برنامه ریزی دقیق و جامعی صورت گیرد.


حجت پناه در این رابطه اضافه کرد: بر این اساس در سال 1420 متوسط تعداد سالمندان ایران از متوسط جهانی بیشتر خواهد شد بنابراین وقتی با افزایش سن امید به زندگی مواجه می شویم باید به پیامدهای آن توجه ویژه ای داشته باشیم.


او در این راستا به آمار موسسات بین المللی در خصوص افزایش سن امید به زندگی اشاره کرد و گفت: طبق این آمارها ایران رتبه 144 را در بین سایر کشورها به خود اختصاص داده است هرچند که بعضی از منابع داخلی رتبه 130 و یا 133 را جایگاه مناسبی برای ایران درنظر گرفته اند و از طرفی در سطح منطقه نیز رتبه 8 را به خود اختصاص داده ایم.

**تهرانی ها بیشتر عمر می کنند


حجت پناه با اعلام این موضوع که امید به زندگی در کشور ما به طور یکسان توزیع نشده است، ادامه داد: تهران به دلیل برخورداری از امکانات، زیرساخت ها ، سخت افزارها ، نرم افزارها و توجه بیشتر مردم به امور درمانی، بیشترین آمار امید به زندگی را به خود اختصاص داده است. بعد از پایتخت، گیلان درجایگاه بعدی قرار دارد و کمترین سن امید به زندگی متعلق به ساکنان سیستان و بلوچستان است. از سویی دیگر زنان از مردان بیشتر و ساکنین مناطق شهری از ساکنین مناطق روستایی نیز بیشتر عمر می کنند.


وی در این زمینه ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته و بر اساس اطلاعات فوق هرچه دسترسی به مناطق درمان و آگاهی بخشی بیشتر باشد امید به زندگی در آن منطقه افزایش می یابد و شاید صحت این تحقیق را بتوانیم در افزایش سن امید به زندگی در پایتخت کشور شاهد باشیم.


این جامعه شناس به شرایط جغرافیایی کشور و توزیع عادلانه تر امکانات و جمعیت اشاره کرد و گفت: شرایط جغرافیایی و تاریخی نیمه غربی کشور به گونه ای است که جمعیت بیشتری را به نسبت نیمه شرقی در خود جای داده است. توزیع جمعیت در صورتی موفق است که افراد با میل و رضایت خود به مکان مورد نظر، مهاجرت کنند نه با بخشنامه ها و دستوراتی از مقامات بالا، چرا که این نوع توزیع جمعیت تاثیرگذار نیست و توزیعی که بر اساس دافعه مبدا باشد موفق نیست .


حجت پناه ادامه داد: توزیع جمعیتی موفق وموثر باید بر اساس جاذبه مقصد صورت گیرد. بنابراین باید برای برخی از شهرها و شهرستانها امکانات، زیرساخت ها و سخت افزارهای مناسب برای جذب جمعیت فراهم شود تا توزیع بهتر جمعیت صورت گیرد.

**عمر زنان بیشتر از مردان است


حجت پناه با بیان اینکه بین سبک زندگی و کیفیت زندگی تفاوت وجود دارد به تعریف این دو مقوله پرداخت و گفت: سبک زندگی انتخاب راههای مختلف زندگی کردن از میان راههای گوناگون است و کیفیت زندگی که شاخص های متفاوتی دارد یک نوع طرز تفکر تلقی است که فرد چگونه زندگی اش را می گذراند و دو سطح خرد ( فردی و ذهنی ) و سطح کلان (اجتماعی و عینی ) می شود.


وی در ادامه این بحث و با اشاره به اینکه ساختار زیست شناسی زنان با مردان متفاوت است، اضافه کرد: وجدان جمعی، عرف و هنجارهای جامعه به گونه ای است که زنان کمتر از مردان به آلودگی های اجتماعی نظیر کشیدن سیگار، اعتیاد و یا مصرف مشروبات الکی گرفتار می شوند. از طرفی جامعه پذیری زنان به گونه ای است که مهارت های آنها را در برآورده کردن نیازهای خود بالا می برد و حتی آموزه های آنها حضورشان را در شرایط سخت، آسان می کند.

** دستگاههای مسوول دست به کار شوند


سیدحسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در دنیا گفت: شاخص امید به زندگی در ایران در چند سال اخیر روند صعودی داشته است و افزایش سطح خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش سطح دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، دسترسی به اطلاعات و اخبار، بالا رفتن سواد تغذیه ای و تغییر سبک زندگی از جمله دلایل افزایش سن امید به زندگی در ایران است.


این مددکار اجتماعی با تاکید بر اینکه روند افزایش امید به زندگی سریع نیست اما نباید فراموش کنیم که جریان دارد، اضافه کرد: از آنجا که دوران سالمندی از 60 سال شروع می شود و افزایش سن امید به زندگی ، سالمندی را افزایش می دهد باید با مدیریت و برنامه ریزی درست برای این گروه از جاممه برنامه های مناسبی تدوین شود.

 

موسوی چلک در همین راستا گفت: بر این اساس ضروری است سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های لازم چه در تدوین و چه در اجرا صورت گیرد که یکی از مهمترین آنها فراهم کردن امکانات بهداشتی و معیشتی برای سالمندان است تا مشکلات آنها در دوران سالمندی کاهش یابد. 
يکشنبه 16/8/1395 - 14:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته