• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 27021
تعداد نظرات : 2747
زمان آخرین مطلب : 3245روز قبل
ایرانگردی

بلم‌های شادگان در گذشته با چوب و تنه درختان ساخته می‌شده است و اکنون از جنس آلومینیوم هستند. از این شناورها برای حمل آذوقه، هیزم، مسافر و ماهیگیری استفاده می‌شود. بلم‌ها به دو گونه ساخته می‌شوند:
الف: بلم‌های تندرو. این شناورها لاغر و کشیده هستند و تا طول سه متر ساخته می‌شوند. کاربری اینها بیشتر برای ورود به نیزارهای انبوهی است که دسترسی به آنها سخت‌تر است. همچنین برای صید ماهی با سرنیزه و آمد و شد سریع بین خانه‌های روستایی استفاده می‌شود. این بلم‌ها تک نفره هستند و با پارویی ساده و بلند و از طریق فشردن آن به کف رودخانه یا تالاب حرکت می‌کنند.

Balam Shadegan (1)

ب: بلم‌های باری. برای حمل بار و آذوقه و گردشگری مسافران استفاده می‌شوند. قاب‌بندی شناورها از لوله و نبشی است که ورق بدنه بر روی قاب‌ها پرچ و آب‌بندی می‌شود. در گذشته حرکت این بلم‌ها نیز با  دسته پارو بوده است و اکنون به صورت ترکیبی و با بهره از موتورهای دریایی حرکت می‌کنند.
نوع قدیمی بلم‌های تندرو از تنه درختان بوده است که درون آن را با کنده کاری گود می‌کردند. بلم‌های باری با جنس چوب، تا چند سال گذشته نیز کاربرد داشته‌اند. مصرف این بلم‌ها بیشتر در نیزارهای نهرها و به‌ویژه در تالاب شادگان مرسوم است.

Balam Shadegan (2)

 

نویسنده: خسرو مهین‌روستا
عكس‌ها: مسعود ملایی

سه شنبه 7/8/1392 - 10:18
ادبی هنری

گلابتون، طلایی است که از حدیده می‌کشند و به شکل ریسمان‌های باریک می‌سازند. گلابتون‌دوزی نوعی دوزندگی است که جنبه تزئینی دارد و در آن نخ گلابتون به‌کار می‌رود. گلابتون‌دوزی که در نقاط مختلف ایران به کم دوزی، گلدوزی، برودری دوزی و کام‌دوزی معروف است، گونه‌ای از رودوزی‌های ایرانی است که در آن زمینه پارچه به رنگ اصلی باقی می‌ماند و به کمک الیاف دارای روکش های فلزی، نقوش متنوعی بر روی پارچه دوخته می‌شود. در حال حاضر گلابتون‌دوزی با الیاف طلا یا نقره در ایران مرسوم و رایج نیست و گلابتون‌دوزان به جای استفاده از الیاف طلا یا نقره، از نخ‌هایی که دارای روکش فلزی زرد یا سفید است، استفاده می‌کنند.
هم اکنون استان هرمزگان به‌ویژه شهرهای بندرلنگه، بندرعباس و میناب از مراکز عمده تولید گلابتون‌دوزی به‌حساب می‌آیند که تولیدکنندگان اصلی آن، بیشتر زنان و دختران خانه دار هستند و کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که زنان و دختران آن با هنر گلابتون‌دوزی آشنایی نداشته باشند. اگر چه در کلیه مناطق استان هرمزگان، استفاده از شلوارهای زنانه با دم پایی زری‌دوزی شده رسم است و نیز پیراهن‌های زنانه با سرآستین و پیش‌سینه و دور یقه گلابتون‌دوزی شده، رواج دارد اما علاوه بر آن برای لبه پرده، دیوارکوب، پشتی، کوسن و غیره استفاده می‌شود.

 Golabeton (4) Golabeton (2)

نقوشی که در گلابتون‌دوزی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از پیچک ترنج، گل ساعتی، نقش محرابی، گل‌های اسلیمی، گل‌های ختائی، نقش بازوبندی، بته روحی، محرماتی یا ستونی، بته جقه‌ای، سروچه و انواع گل‌ها و گاهی تصویر افراد. از این نوع سوزن‌دوزی‌ها معمولاً برای آرایش لباس‌ها، پرده، بقچه، کلاه‌ها، کیسه پول، قاب شانه، سرمه‌دان، جای قیچی، جای قلمدان، جای قرآنی و غیره استفاده می‌شود.

Golabeton (3)
 

مراحل انجام گلابتون‌دوزی:
ابتدا نقش مورد نظر را بر روی پارچه کپی می‌کنند. در مرحله بعد پارچه‌ای را بر روی لبه دایره چوبی که «کم» یا «کمان» نام دارد قرار داده و اطراف آن را به‌وسیله یک تسمه چرمی با زهواری چوبی که حالت دایره داشته و قطرش به وسیله یک پیچ کم و زیاد می‌شود محکم می‌کنند و پارچه را از اطراف می‌کشند تا همانند پوسته‌ای بر روی مساحت دایره چوبی قرار گیرد. سپس هنرمند به کمک سوزن‌های خاص که دارای نوک برجسته و قلاب مانند است و اصطلاحاً قلاب نامیده می‌شود، کار گلابتون‌دوزی را آغاز نموده و به کمک قلاب و نخ‌هایی که دارای روکش فلزی و به رنگ نقره‌ای یا طلایی است، عمل دوخت را انجام می‌دهد. شیوه دوخت نیز به این ترتیب است که هنرمند دست چپ خود را در قسمت پشت پارچه قرار داده و قلاب را در دست راست نگه می‌دارد و آنگاه از روی کار، قلاب را به داخل پارچه فرو برده و با دست چپ نخ را یک سو آن منتهی قرقره و سر دیگرش گره خورده است به نوک برجسته قلاب آویخته و آن را از پارچه بیرون می‌کشد و مجدداً به داخل پارچه به داخل پارچه فرو برده و عمل آویختن نخ به قلاب و بیرون کشیدن آن از پارچه را ادامه می‌دهد و به این ترتیب دوختی زنجیره‌ای شبیه آنچه در گلابتون‌دوزی معمولی بانوان بر روی پارچه ایجاد می‌شود به‌وجود می‌آید که اساس و بنیان کار گلابتون‌دوزی است. اکثر گلابتون دوزان به نسبت نوع نقش که قصد دوختن آن را دارند از پولک های پلاستیکی کوچکی که دارای لعاب رنگین است، استفاده می‌کنند و در پایان کار محصول گلابتون‌دوزی شده را بر سطح هموار قرار داده و با وزنه شیشه‌ای یا نوعی گوش ماهی که صاف و صیقلی است بر روی آن می‌کوبند تا نقوش هم‌سطح و هماهنگ گردند.

Golabeton (1)

منبع: سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان
عکس‌ها: مسعود ملایی

سه شنبه 7/8/1392 - 10:16
ادبی هنری


نزدیک به شش هزار سال است که کشت خرما در ایران و در نزدیکی شوش قدیم، در زمان تمدن ایلامی‌ها رواج داشته است. کشت نخل خرما از آغاز تشکیل سلسله هخامنشی در ایران معمول بوده است و در نقوش گیاهی هخامنشی به وفور دیده می‌شود. این نقش بیشتر بر دیواره پلکان‌ها و در اطراف ابوالهول‌ها و فر ایرانی و پشت صحنه جدال شیر و گاو نشان داده شده که معمولا روی سر آن قسمتی از یک گل دیده می‌شود که نه پر آن بیرون آمده است.


یکی از عواملی که توانسته است زندگی مردم را در مناطق گرم و سوزان ممکن سازد، وجود همین درختان سر به فلک کشیده نخل است. از نخل خرما می‌توان محصولات متنوعی تهیه کرد. مهمترین محصولات تبدیلی آن عبارتند از: شیره خرما، عسل خرما، قند مایع، شربت، کمپوت خرما، کنسرو خرما، خمیر و آرد خرما، سرکه، الکل، نئوپان و غیره. علاوه بر آن، درخت خرما در بحث صنایع دستی نیز کاربردهای متنوعی دارد؛ قسمت اعظم احتیاجات و وسایل خانه و ابزار مناطق خرماخیز جنوب کشور از چوب و برگ خرما تهیه می‌شوند مانند طناب، تیر برای پشت بام (به‌جای تیرآهن)، گهواره اطفال، سبد، حصیر، بادبزن، کلاه، جارو، نان‌دان، کف‌پوش حصیری سایبان و غیره.

 

کپوبافی: حصیر شاخص خوزستان
حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی است و شاهد این ادعا، نمونه‌های به‌دست آمده در بین‌النهرین و مناطق جنوبی است که منشأ نه فقط نساجی بلکه سفال‌گری نیز بوده است. مدارک موجود نشان‌دهنده این است که نخستین زیراندازهای بشری از جنس نی و گیاهان باتلاقی تهیه شده است. امروزه در هر کجای کشور که دسترسی به برگ درخت خرما، ساقه گندم و برنج، و نی باتلاقی و ترکه امکان‌پذیر باشد می‌توان نشانه‌هایی از بافت سبد و حصیر یافت.


رایج‌ترین نوع حصیربافی خوزستان که به‌عنوان حصیر شاخص خوزستان معروف است، "کپو" نام دارد. کپو نام محلی حصیربافی است. این محصول خاص استان خوزستان است که با پیچیدن برگ خرما به دور نی‌های مردابی به شکل فتیله‌ای بافته می‌شود و دارای قابلیت‌های فرم‌دهی زیاد است و به‌همین علت تنوع در فرم‌های کپو زیاد است.

 

هنر كپوبافی, صنایع دستی ایران, کشت خرما

 

کپو چیست ؟
"کپو در لغت دزفولی به سر یا کله و اصطلاحا به هر شیء کروی، گرد یا چمپاتمه زده گفته می‌شود و در تعریف، به مصنوعات حصیری که از برگ خرما یا "کرتک" به شکل ظروف دردار کروی بافته می‌شود، اطلاق می‌گردد."


كرتك (KERTAK) نوعی گیاه خودرو است كه در حاشیه نهرها، رودخانه‌ها و دشت‌ها در مناطق باتلاقی و گرمسیری به وفور یافت می‌شود. کرتک علف هرزی است که دارای ساقه بلندی همچون گندم است و ساقه آن لاغر و کشیده و مثل نی دارای بند بند است. این گیاه در کنار جویبارها رشد می‌کند و دارای استحکام کششی به مراتب بیشتری نسبت به ساقه گندم یا جو است. کرتک ظاهراً خوراک هیچ حیوانی نیست و دچار آفت هم نمی‌شود و این خود نقطه قوتی برای محصول است. کرتک در دزفول می‌روید و هزینه‌ای هم برای تولیدکنندگان ندارد و می‌توانند آن را در همان محل زندگی خود تهیه کنند.

 

هنر كپوبافی, صنایع دستی ایران, کشت خرما

 

از کرتک برای مغز ردیف‌های بافته شده در کپو استفاده می‌کنند. در واقع برگ درخت خرما به دور یک یا دسته‌ای از کرتک‌هایی که کنار هم قرار گرفته‌اند پیچیده می‌شود.

 

کپوبافی در خوزستان
كپو، یكی از صنایع دستی منطقه خوزستان است که از دیرباز در نواحی شمالی "دزفول" رواج داشته و همچنان با ذوق و ابتكار خاص هنرمندان روستایی تهیه و به بازار عرضه می‌شود.
این صنعت دستی از بافته‌های حصیری است و مواد اولیه آن كرتك و برگ نخل‌های خرماست كه ‌از سالیان متمادی بیشتر در دهستان "شهیون" در شمال دزفول رواج داشته است. روستای "پامنار" از توابع این دهستان، از دیرباز با داشتن نخلستان‌های زیاد مركز مهمی برای تهیه مواد اولیه آن بوده است. گرچه در حال حاضر به‌دلیل نیاز بیشتر کپوبافان، بخش زیادی از برگهای خرما بندرعباس تهیه می‌شود.


این دست‌بافته‌ها، برای مردم این منطقه تنها هنر و ذوق نیست، بلكه "زندگی" است و محل مناسبی برای امرار معاش زنان زحمت‌كشی است كه ‌در كنار كار طاقت‌فرسای روزانه به تهیه آن می‌پردازند. بانوان تلاشگر در روستاهای كوهستانی در منطقه "سردشت" در سرما و گرما هیچ گاه این هنر بازمانده از سال‌های دیرین را رها نكرده و همواره آن را مانند میراثی حفظ كرده‌اند.


كپوبافان در زمینه‌های مختلف –به‌ویژه ظروف تزیینی و سنتی- با استفاده از رنگ‌ها و نقوش سنتی از دیرباز محصولات زیادی تولید می‌کرده‌اند. انواع این تولیدات شامل اشكال مسطح، بیضی و دایره‌ای با كاربردهای مختلف، به‌ویژه مصنوعات صنعتی (از جمله گلدان، جا دستمالی، زیر كتری، زیر قوری، میوه خوری) و انواع دیگر محصولات بافت حصیری است.


ک‍پ‍و، ب‍‍ا پ‍ی‍چش‌ س‍‍اق‍ه‌‌های م‍رک‍ز‌ی‌ و ج‍و‌ان‌ ن‍خ‍ل‌ ب‍ه‌ دور س‍‍اق‍ه‌‌های ک‍رت‍ک‌ ش‍ک‍ل‌ م‍‍ی‌گ‍ی‍رد و ب‍‍ا ن‍ق‍ش‌‌‌ان‍د‌از‌ی‌ ک‍‍ام‍و‌ا‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ال‍و‌ان، زی‍ب‍‍ای‍‍ی‌ ‌آن‌ چ‍ن‍د ب‍ر‌اب‍ر م‍‍ی‌ش‍ود. نقوش استفاده شده در کپو بیشتر لوزی، نیم لوزی، سه پر، چهار پر، پنج پر و ستاره‌ای است که اغلب برگرفته از نقوش آجری یا خشت‌های قدیمی دزفول است. در کپوبافی هر چه رنگها تندتر و به اصطلاح گرم‌تر باشد کار جلوه و جذابیت بیشتر و بهتری خواهد داشت.

 

هنر كپوبافی, صنایع دستی ایران, کشت خرما

 

در واقع کپوبافی نوعی حصیربافی به شکل مارپیچی یا مغزی‌دار است که استفاده از نی مردابی کرتک به‌عنوان مغزی کار، موجب استحکام و ایستایی حصیر می‌شود. از دیگر امتیاز این محصول، مواد اولیه فراوان و بسیار ارزان‌قیمت و قابل دسترس در منطقه است.


ک‍پ‍و، م‍‍ع‍م‍ولا ب‍ه‌ ش‍ک‍ل‌ س‍ب‍د‌ه‍‍ا‌ی‌ در د‌ار و ب‍دون‌ در ب‍ه‌‌ص‍ورت‌ س‍ی‍ن‍‍ی‌ در ‌ان‍د‌ازه‌‌های م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ رن‍گ‍‍ی‌ و س‍‍اده‌ ب‍‍اف‍ت‍ه‌ م‍‍ی‌ش‍ود. کاربرد این سبدها در مواردی همچون جای نان، جای لوازم خیاطی، نگهداری خمیرمایه، جای نخ و سوزن و غیره است. دو روش برای تزئین این سبدها وجود دارد. در اولین روش، کپوها زمینه ساده حصیری دارند و با کاموا و رنگ‌های شاد روی آن‌ها نقش‌های هندسی ایجاد می‌کنند و در روش دوم، تمام سطح کپوها را با کاموای رنگی می‌پوشانند و حصیر دیده نمی‌شود.


در ابتدا کپوها به شکل گرد بافته می‌شدند (و به همین دلیل به آنها کپو می‌گفتند) اما هم اكنون از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و تنها محدود به شكل و فرم گرد یا كروی نیستند، بلكه به شكل بیضی یا به‌صورت بشقاب، كاسه، گلدان، شكلات خوری، جعبه جواهر، جای سكه، زیرنانی، زیرداغی، جامدادی، جای قاشق و چنگال، جامیوه‌ای، جای دستمال، كلاه بچه‌گانه و ده‌ها نوع دیگر بافته می‌شود.

 

هنر كپوبافی, صنایع دستی ایران, کشت خرما

 

چگونگی بافت کپو
برای بافتن کپو از برگهای جوان و تازه نخل خرما استفاده می‌شود. شاخه درخت خرما در آغاز به شکل برگ‌هایی جمع شده در کنار ساقه است، مثل بادبزن‌هایی که به‌ صورت پلیسه جمع می‌شوند. برگ‌ها از شاخه‌های جوان انتخاب می‌شود و به‌دلیل آنکه هنوز تحت تاثیر نور آفتاب قرار نگرفته‌اند سفید هستند و همچنین پهنای کمتری دارند. به این ترتیب، رنگ روشن و عرض کمِ برگ‌ها به راحت کردن بافت و خوش نقش کردن کپو کمک می‌کند.

 

برگهای سبز و ضخیم اطراف نخل برای کارهای ضخیم مانند زنبیل استفاده می‌شود ولی برگهای سفید برای کارهای ظریف استفاده می‌شود. برای آماده کردن برگها که به زبان محلی به آنها "پیش" گفته می‌شود آنها را پس از جدا کردن از نخل، زیر نور خورشید خشک کرده تا شفاف‌تر شوند. قبل از بافت آنها را در آب می‌خوابانند تا خیس بخورند و در حالت مرطوب برای بافت استفاده می‌شوند.


برای بافتن كپو، برگ درخت خرما را از طول، به رشته‌های باریكی در می‌آورند كه قابل عبور از سوزن لحافظ‌دوزی باشد. آغاز کار با مارپیچ کردن یا حلزونی کردن برش‌هایی از برگ درخت خرما است. وقتی این برش‌ها را به شکل حلزون در دست خود جمع کنیم، ادامه آن از طرف دیگر محل قرار گرفتن کرتک‌ها خواهد بود. یعنی آنکه کرتک‌ها در درون باقیمانده این الیاف نازک قرار می‌گیرند و به هم بافته می‌شوند. دلیل استفاده از برگ خرما در ابتدای کار به جای کرتک، انعطاف بیشتر برگ‌های خرما نسبت به کرتک است.


ادامه بافت کپو به این صورت است که برگ‌های خرما با استفاده از سوزن لحاف‌دوزی، روی لایه‌هایی از كرتك را كه به عنوان مغز كپو به‌كار می‌رود، پوشش می‌دهند تا اولین رج كپو بافته شود. با ادامه دادن این روش، هر رج با قرار گرفتن در كنار رج قبلی، بافته می‌شود. بعد از این كه كف كپو بافته شد با قرار دادن رج روی رج، شكل از حالت سطحی به حجمی تبدیل و شکل کپو بافته می‌شود." فرم‌دهی و طراحی ظروف (گرد، چهارگوش و چندضلعی) به‌صورت ذهنی ابتدا توسط دست چپ بافنده اجرا شده و دست راست بافنده فقط کار دوخت را انجام می‌دهد. پیچش و دوخت برگ خرما به دور کرتک با دست راست انجام می‌گیرد.

 

هنر كپوبافی, صنایع دستی ایران, کشت خرما

 

برای بافت ظریف بهتر است پیش‌ها به الیاف باریک‌تر تقسیم شوند. هر چه سوزن ظریف‌تر باشد ظرافت کار نیز بیشتر است. ایجاد نقوش حین انجام کار، صورت می‌گیرد. ریز بودن یا درشت بودن هر رج، بستگی به مقدار کرتک‌هایی دارد که در آن به‌کار می‌رود.

 

انواع کپو
انوع کپو را از نظر مصالح به‌کار رفته شده در بافت آن دسته‌بندی می‌کنند که عبارتند از:
1- تمام پیش (در بافت آن از کاموا استفاده نشده و فقط با پیش بافته می‌شود).
2- تمام کاموا (در بافت آن از پیش استفاده نشده و فقط با کاموا بافته می‌شود).
3- ترکیب پیش و کاموا

 

هنر كپوبافی, صنایع دستی ایران, کشت خرما

 

اندازه کپو
کپو، معمولا در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ بافته می‌شود. اما تنوع فراوان و نیاز بازار موجب گردیده تا در فواصل بین این ابعاد نیز کپوهای دیگری تعریف شوند. مثلا نقلی، زیرمتوسط و خیلی بزرگ. این اندازه‌ها با تعیین استاندارد مشخص، آن چنان هست که هر بافنده‌ای در هر اندازه‌ایی که مایل باشد می‌تواند کپوی خود را بافته و به مشتری عرضه نماید.

 

نحوه نگهداری
بهتر است در جای خشک نگهداری شود. مغزی (کرتک) نباید خیس شود و در صورت خیس شدن باید سریع خشک شود.

 

کیفیت کپو
کیفیت کپو، از نظر بافت سنجیده می‌شود که عبارتند از:
1- کپوهای معمولی: کپوهای موجود در بازار عمدتا معمولی بافت هستند. این‌گونه کپوها از حصیرهای معمولی و ضخامت رج متوسط تولید می‌شوند.


2- کپوهای مرغوب: این گونه کپوها از مواد اولیه مرغوب‌تر یعنی پیش سفید و رج ظریف‌تر بافته می‌شوند.


3- کپوهای ممتاز یا ابتکاری: که توسط استادکارهای ماهر با ظرافت بسیار ریز و نوع کاملا متفاوت با آن چه که تا کنون از نظر کاربردی گفته شد، بافته می‌شود. به‌عنوان مثال آباژور و هر نوع کالای مشابهی که در بازار وجود دارد می‌تواند از کپو بافته شود. در این بخش، کپوهای نوشتاری نیز مطرح هستند که عبارت­هایی را به زبان لاتین، هندی و عربی بر سطح کپو نقش می‌دهند.

 

هنر كپوبافی, صنایع دستی ایران, کشت خرما

 

همان‌گونه که هر کالای صنایع دستی در کشور از طرح‌های بومی بهره می‌گیرد، این جا نیز کپوبافان با بهره‌گیری از طرح‌های سنتی دزفول، بومی بودن این کالا را تثبیت کرده‌‌اند.
امروزه علاوه بر روستا، در شهر نیز این محصول بافته می‌شود و برای استمرار آن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آموزش جوانان به ­طور رایگان مبادرت نموده است.
منبع:dastafarid.ir


سه شنبه 7/8/1392 - 10:15
ریزه کاری های خانه داری

پاییز بسیار نزدیک است و تا تغییر چهره طبیعت بسیار فاصله نداریم. رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و قهوه ای همه گیاهان و درختان را در بر می گیرند و زیبایی نقاشی‌گونه‌ای به آنها می بخشند که فقط در روزهای سرد پاییز دیده می شوند. خوب است این تغییر شکل طبیعت را به خانه های خود نیز بیاوریم و زیبایی آنها لذت ببریم.

 

1. رنگ های پاییزی

همه زیبایی پاییز علاوه بر باران های زیبا، رنگ های فوق العاده جذاب آن است که جلوه ویژه ای به درختان و گیاهان می دهد. رنگ های زرد و نارنجی و قرمز در کنار هم منظره هایی می سازند که فقط دو یا سه ماه در سال می توان از جذابیتشان بهره برد. پس چه بهتر که این زیبایی و هیجان را داخل خانه هم بیاوریم و از آن برای تزئینات فصلی خانه خود بهره بگیریم. برای این منظور، می توانید چند شاخه با برگ های خوش‌رنگ و متنوع را از درختان بچینید و داخل گلدانی از آب بگذارید.

2. کدو حلوایی های لوکس

کدو حلوایی یکی از نمادهای پاییز است. چند عدد از آنها که رنگ روشن دارند را در اندازه های نه چندان متفاوت انتخاب کنید و با اسپری رنگ، آنها را به رنگ های روشن پاییزی رنگ کنید. تا رنگ خیس است، پودر براق کننده یا پودر صدفی روی آنها بپاشید تا کدوها شیک و لوکس و زیبا جلوه کنند.

3. حلقه ای از آجیل

چه کسی گفته است حلقه گل روی در باید گرد باشد و اصلا چرا باید همیشه گل باشد؟ کمی خلاقیت به خرج دهید و به جای دایره، طرح مستطیل انتخاب کنید و به جای گل از انواع بادام و فندق بهره بگیرید. فقط برای دوام و جذابیت بیشتر، پس از چسباندن آجیل روی قاب، روی آنها اسپری براق کننده بزنید و با یک روبان قهوه ای پهن آن را از در آویزان کنید.

4. پالت نقاشی

درست است که زرد، قرمز، نارنجی و قهوه ای رنگ های اصلی پاییز می باشند اما بنفش و سبز نیز جایگاه خود را دارند. برای تلقین این رنگ ها به دکوراسیون خانه، می توانید از گلدان کلم های تزئینی سبز و بنفش استفاده کنید.

5. نمایش پاییز

برای ساخت این اثر هنری بسیار زیبا و نمایش پاییز در یک نگاه به شیشه و کاسه ای زیبا نیاز دارید. یک کاسه به طور مثال قدیمی بردارید. خاک بریزید. روی آن خزه بگذارید.  یک شاخه کوچک از درخت را بچینید و با ظرافت در خاک فرو کنید. در کنار آن نیز یک کدوی کوچک به رنگ برگ های درخت بگذارید و آنها را داخل یک شیشه زیبا، شیشه مربا یا … قرار دهید. به همین سادگی می توان بخشی از عظمت خدا را به تصویر کشید.

6. گلدان پاییزی

با استفاده نامعمول از عناصر طبیعت می توانید یک گلدان زیبا که نمایش دهنده پاییز است، تهیه کنید. کمی آجیل داخل گلدان بریزید. یک کاغذ کادوی پارچه ای که بافت زیبا و رنگ قهوه ای سوخته دارد، انتخاب کنید و در بالای آجیل داخل گلدان بگذارید. در انتها نیز می توانید چند شاخه گندم به عنوان گل بگذارید.

7. طبیعت وحشی

برای دکوراسیون پاییزی با عناصر طبیعی، خارج بروید و انواع گیاهان و گل های زیبا را پیدا کنید و شاخه ای از آنها را بچینید و به سلیقه خود و البته در هم و شلوغ در کنار هم داخل یک گلدان قرار دهید.

8. آویزی از کنگر فرنگی

آرتیشو یا همان کنگرفرنگی شکل بسیار جالبی دارد. می توانید از آنها آویز بسیار زیبایی برای روی آینه تهیه کنید. برای ساخت  این آویز به حلقه های کوچک طلایی و روبان (بنفش) نیاز دارید. با درل یا هر وسیله دیگری دو سوراخ در انتهای ساقه آرتیشو ایجاد کنید. ابتدا روبان ها را از داخل حلقه عبور دهید و سپس حلقه را در این سوراخ ها محکم کنید. یا می توانید روبان ها را به حلقه گره بزنید. برای اینکه حلقه در جای خود محکم شود با چسب حرارتی اطراف آن را پر کنید.

9. دسته گل ۵ دقیقه ای

با کمک پر، گندم، آجیل، شاخه های درختان و … در عرض ۵ دقیقه یک گلدان گل پاییزی درست کنید و آن را روی میز ناهارخوری یا میز پیش دستی قرار دهید. با دانه های آجیل داخل گلدان را پرکنید و برای تاکید بر زیبایی در میان همه موارد ذکر شده کمی هم از رنگ سبز استفاده کنید.

10. نمایش انواع مختلف کدو

با کمک انواع کدوهای مختلف در اندازه های متنوع می توانید یک منظره زیبایی پاییزی در خانه درست کنید. ترجیحا این کدوها در رنگ و شکل و انواع متنوع باشند. البته این دکوراسیون موقت است و فقط برای یک شب مهمانی کارایی دارد. در انتهای شب هم می توانید کدوها را به مهمان های خود بدهید تا با خود ببرند.

 

منبع: مجله اینترنتی برترین ها
سه شنبه 7/8/1392 - 10:13
ایرانگردی


اصفهان شهری قدیمی ‌با مساجد زیباست.این شهر دارای دو مسجد تاریخی است که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده، یکی مسجد امام و دیگری مسجد جامع عتیق.

اگر در محله‌های قدیمی ‌شهر اصفهان راه بروید، در هر کوچه و برزن می‌توانید مسجدی تاریخی را ببینید که گاه عمرشان به قرون اولیه اسلام می‌رسد اما بیشتر این مساجد از دوران صفویه به جای مانده‌اند به همین دلیل شاید بتوان اصفهان را غیر از قطب گردشگری تاریخی به نوعی یکی از قطب‌های مهم گردشگری زیارتی هم نام برد، برای هر گردشگری شیرین است که نمازش را در مسجدی تاریخی اقامه کند، مسجدی که می‌داند مردم از صدها سال پیش در آن نماز می‌خواندند و هر سجاده‌اش یادگار ایرانیان گذشته است.

 مسجدی جهانی
به جرأت می‌توان گفت كه مسجد جامع عتیق اصفهان با آن شاخصه‌های منحصر به‌فردش، موزه ای برای معمارى ایران است؛ آلبومى از هنر معمارى ایرانى ـ اسلامی. این مسجد را می‌توان نگین مساجد اصفهان نامید.این مسجد کمتر مورد توجه گردشگران بوده و به همین دلیل آن را مفصل‌تر معرفی می‌کنیم.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 مسجد جامع اصفهان خرقه‌اى است هزارگون به ارث رسیده از گذشتگان که در طول 12 قرن هر وارثى نقشى بر اندام آن انداخته، از معمارى ساده آن در قرن دوم هجری قمری گرفته تا آجرکارى‌هاى سلجوقى و نقوش کاشى‌کارى صفوى همه و همه این مسجد قدیمی ‌در جهان اسلام را واجد شرایط برای ثبت جهانی در یونسكو كرده است.

کاوش‌ها روشن ساخته‌اند که این مسجد روی آثار صدر اسلام و پیش از آن بنیان نهاده شده كه البته ابعاد آن محدود و در جهت قبله با مشكلاتی مواجه بوده است.

طرح نخستین مسجد به گونه بومسلمی (شبستان ستوندار) بوده که در سال ۱۵۶ هجری ساخته شده و کاوش‌ها،موقعیت آن را روشن ساخته‌اند. محراب و بخش بزرگی از دیوار سوی قبله مسجد کهن با گچبری ناب و بی‌همتا در زیر کف شبستان جنوبی مسجد کنونی یافت شده است. سوی قبله مسجد کهن با سوی قبله کنونی ۲۰ تا ۳۰ درجه اختلاف دارد.

در اوایل قرن سوم هجری قمری، این مسجد کهن ویران شده و بر ویرانه‌های آن مسجدی بزرگ‌تر نزدیک به ده جریب ساخته شده است که طرح شبستان ستوندار آن با میانسرایی در میان و شبستان‌هایی پیرامون آنکه بخش جنوبی با شش دهانه، شمالی با چهار دهانه و شرقی و غربی با دو دهانه ساخته شده بوده است.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 در سده چهارم در روزگار آل بویه بخش‌هایی به ساختمان مسجد اضافه شد؛ بدین‌گونه که یک دهانه به شبستان‌ها با کوچک‌تر کردن میانسرا افزوده شد،ستون‌های نما دارای آجر‌کاری شد اما در سده پنجم و ششم (پس از آتش‌سوزی سال 515 هجری قمری )دگرگونی‌های بنیادی در معماری مسجد رخ داد و مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد.

باید گفت كه مسجد جامع اصفهان از مساجدى است که محراب‌هاى متعددى دارد .بلند آوازه‌ترین محراب آن در ضلع شمالى ایوان غربى آن در شبستانى که به وسیله اولجایتو فرمانرواى ایلخانى ساخته شد قرار دارد. این محراب نمونه نفیسى از تزئین گچبرى است و در دو سوى تورفتگى تاق‌دار آن دو ستون کوچک تعبیه شده و کمان نوک تیزى بالاى آنها را به هم متصل مى‌کند .

همچنین مسجد جامع عتیق اصفهان در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.این مسجد در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر«سن پترزبورگ» روسیه توانست صفت جهانی شدن را از آن خود کند.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 مجموعه آثار به جای مانده از این مسجد، کاشیکاری منقش به اشعار نظامی‌، کاشیکاری معرق کتیبه به خـط آرامی‌پیش از اسلام، گچبری از دوران ساسانی، انواع سفال و شیشه با رنگ‌های آبی، زرد و قرمز با روکش طلا متاثر از هنر ساسانی است .

در مدت 25 سال کاوش‌های باستان‌شناسی در محـدوده این بنا تاکنون بیش از 10 هزار قطعه انواع شیشه، 500 قطعه گچبری، 200 نقاشی دیواری و پنج هزار قطعه انواع سفال از حفاری‌های این مسجد به دست آمده است.

این مسجد در سال 1310 با شماره 95 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت.علاقه‌مندان به تماشای این مسجد نیز می‌توانند به میدان قیام، سبزه میدان، خیابان ‌هارونیه مراجعه کنند.

 مسجد شیخ لطف‌الله
مسجد شیخ لطف‌الله از شاهکارهای معماری و کاشیکاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است . سر در معرق این مسجد تا پایان سال 1011 ساخته شده و اتمام ساختمان و تزئینات آن در سال 1028 قمری پایان یافت.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

کتیبه سر در آن به خط ثلث علیرضا عباسی دز سال 1012 قمری است و معمار و بنای مسجد، استاد محمد رضا اصفهانی بوده است که نام او در داخل محراب مسجد در دو لوحه کوچک آورده شده است.شیخ لطف‌الله از علمای بزرگ شیعه از مردم میس و از قراء جبل عامل؛ لبنان امروزی بوده است که به دعوت شاه عباس اول، اصفهان را محل اقامت خود قرار داد.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 به منظور تجلیل از او این مسجد برای تدریس و نمازگزاری وی اختصاص داده شد و وجه تسمیه مسجد مزبور به نام شیخ لطف‌الله از همین جهت است. شیخ لطف‌الله شش سال قبل از در‌گذشت شاه عباس اول وفات یافت.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 محراب مسجد شیخ لطف الله از شاهکارهاى بى‌نظیر هنر معمارى و از زیباترین محراب‌های است که در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان مشاهده کرد.

این محراب با کاشی‌کارى معرق و مقرنس‌هاى بسیار دلپذیر تزئین شده است.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 درون محراب دو لوح وجود دارد. در اطراف محراب کتیبه‏هایى به خط علیرضا عباسى و خطاط دیگرى که باقر نام داشته است، دیده مى‏شود.این مسجد هم در میدان نقش جهان ضلع شرقی قرار دارد.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

  تنها مسجد غیرمتقارن دنیا
مسجد امام، تنها مسجد در دنیاست كه در تمام اجزایش هیچ‌گونه تقارن و همانندی به چشم نمی‌خورد؛این مسجد در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان واقع است و در زمان صفویان، برای اقامه نماز جمعه توسط شاه، درباریان و مردم عامه ساخته شد.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 اگر در ورودی را با دقت نگاه كنید، پی می‌برید؛ برعكس دیگر مساجد تقارنی در آن نیست؛ علاوه بر زیباتر شدن آن، دو نوع نظر درباره آن وجود دارد؛ نظر اول این است كه چون خداوند یكی است و بی‌همتاست و دیگر اینكه نمادی از آغاز زندگی كه از یك گلدان شروع می‌شود و در طرف دیگر پایان زندگی و مرگ آدمی ‌است؛ حتی سكوهای مقابل مسجد هم با یكدیگر متفاوتند و زمانی كه قدم به صحن مسجد می‌گذاریم، باز هم این عدم تقارن و یكسانی در همه جا مشهود است. روی در ورودی مسجد، جای سه گلوله است كه گفته می‌شود، در زمان جنگ با روس‌ها ایجاد شده است.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 پس از طی یك حیاط كوچك، وارد یك سالن خالی می‌شوید. در كف آن یك قطعه سنگ با رنگی متفاوت و تیره جلب توجه می‌كند.

 این سنگ را «سنگ شیطان» می‌نامند. مؤذن با ایستادن روی آن و اذان گفتن، به دنیا پشت می‌كند؛ همچنین وقتی در این سالن كسی چیزی بگوید و یا با ایجاد كوچك‌ترین صدا، هفت بار انعكاس آن شنیده می‌شود؛ درنتیجه زمانی كه مؤذن در آنجا اذان می‌گفت، در تمام میدان صدایش می‌پیچید.

  مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

  دیگر مساجد اصفهان

در اینجا تنها به تعدادی از مساجد تاریخی اصفهان اشاره می‌کنیم:

مسجد جمعه: به جا مانده از دوره دیالمه، ثبت در سال 1310.نشانی: محله باب المسجد

مسجد شیعا: به جا مانده از دوره سلجوقیان.ثبت در سال 1310، نشانی: میدان قیام، سبزه میدان، خیابان‌ هاتف

مسجد میدان: به جا مانده از دوران سلجوقیان، ثبت در سال 1311، نشانی: انتهای خیابان میرعماد، در امتداد راسته بازار بزرگ شهر

مسجد علی: به جا مانده از دوره سلجوقیان و صفویه.ثبت در سال 1310.نشانی: میدان قیام سبزه میدان، خیابان ‌هارونیه

مسجد ساروتقی: به جا مانده از صفویه،ثبت در سال 1310، نشانی: میدان امام، بازارچه حسن آباد، کوی امامزاده

مسجد حکیم: به جا مانده از صفویه، ثبت در سال 1313، نشانی: خیابان عبدالرزاق

   مساجد اصفهان,مساجد قدیمی اصفهان,اماکن تاریخی اصفهان

 مسجد شمس‌آباد: به جامانده از صفویه، ثبت در سال 1348، نشانی: خیابان شیخ بهایی

مسجد آقانور: به جامانده از صفویه، ثبت در سال 1377، نشانی: محله تاریخی دردشت، کوچه مسجدآقا نور

مسجد وزیر: به جامانده از دوران صفویه، ثبت در سال 1321، نشانی: خیابان ملاحبیب الله شریف، ابتدای گذر در اصفهان

مسجد درجوباره: به جا مانده از قرن دهم، ثبت در سال 1315، نشانی: میدان قیام، سبزه میدان، بازار غاز

مسجد ایلچی: به جامانده از قرن یازدهم، ثبت در سال 1315، نشانی: چهارراه شکرشکن، چهارراه احمدآباد

مسجد سرخی: به جا مانده از قرن یازدهم، ثبت در سال 1315، نشانی: چهارباغ پایین، کوچه مسجد سرخی

مسجد خان: به جا مانده از قرن یازدهم، ثبت در سال 1318، نشانی: خیابان ولیعصر، کوچه مسجد خان

مسجد علیقلی آقا: به جا مانده از قرن 12، ثبت در سال 1313، نشانی: خیابان مسجد، سیدچهارسوق علیقلی آقا

مسجد رکن‌الملک: به جامانده از قرن 13، ثبت در سال 1357، نشانی: مجموعه تخت فولاد

مسجد رحیم‌خان: به جامانده از قاجاریه،ثبت در سال 1377، نشانی: محله نونارون، کوچه مسجد رحیم خان

منبع:7sobh.com

سه شنبه 7/8/1392 - 10:12
آلبوم تصاویر

جشنواره زیبایی و تندرستی جشنواره زیبایی و تندرستی در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی


 

برگزاری جشنواره سالانه زوزه سگ در کالیفرنیا

 

برگزاری جشنواره سالانه زوزه سگ در کالیفرنیا

 

برگزاری جشنواره سالانه زوزه سگ در کالیفرنیا

برگزاری جشنواره سالانه زوزه سگ در کالیفرنیا


 

ساخت یک سازه جالب در جشنواره هنری در ممفیس تنسی

ساخت یک سازه جالب در جشنواره هنری در ممفیس تنسی


 

بدون شرح

بدون شرح


 

زیبایی های آسمان در ژوهانسبورگ

زیبایی های آسمان در ژوهانسبورگ


 

مسابقات خروس جنگی در غزهمسابقات خروس جنگی در غزه


 

بدون شرح

بدون شرح


 


خشکسالی ، الله آباد هند خشکسالی ، الله آباد هند


 

 ب ام و

 

 ب ام و

 

 ب ام و

تصاویر منتشره از سوی ب ام و، اولین نمونه سری2 مدل2014 را به نمایش گذاشته است.


 

 بدون شرح

بدون شرح


 

مسابقات گاو بازی در لاس وگاس _ آمریکا مسابقات گاو بازی در لاس وگاس _ آمریکا


 

 تظاهرات برای پناهجویان در آلمانتظاهرات برای پناهجویان در آلمان


 

 بدون شرح

بدون شرح


  منابع:عصر ایران,خبرآنلاین,پول نیوز

 

سه شنبه 7/8/1392 - 10:8
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

 جواب گزینه ی 1 است.(تکرار ردیف اول)

 
سه شنبه 7/8/1392 - 10:7
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی


معمای مهمانی, معما, تست هوش

.

.

.

.

.

.

.

.

.

پاسخ:
نفر اول با 9 نفر دست می دهد.
نفر دوم با 9 نفر
و.......
کلا 90 تا دست دادن اتفاق می افتد.
پاسخ E میباشد.

منبع:yasermoama.blogfa.com

سه شنبه 7/8/1392 - 10:5
اطلاعات دارویی و پزشکی




برفك دهان,برفك دهان در کودکان,برفك دهان در نوزادان

برفك دهان، عفونتی قارچی است كه هر چند برخی كودكان و حتی بزرگسالان هم ممكن است دچار آن شوند، اما اغلب نوزادان را گرفتار می‌كند.

در بررسی بزاق دهانی، قارچی به نام «كاندیدا آلبیكنس‌ «در تعدادی اندك و بسیار محدود دیده شده اما اگر این قارچ با تكثیر بیش از حد خود نواحی دهانی را آلوده كند، دهان عفونی و برفكی می‌شود و در صورت ضعف و ناتوانی در سیستم ایمنی، بخصوص در شیرخواران بسرعت گسترش می‌یابد.

برفك دهان پلاك‌هایی سفید رنگ و پوسته‌پوسته را دربرمی‌گیرد كه در اندازه‌های متفاوت بر مخاط روی زبان، حلق، لثه، سقف دهان، اطراف لب و دیواره داخلی گونه دیده می‌شود.

شباهت بسیار به شیر دلمه‌بسته دارد و از همین رو برخی مادران جوان ممكن است نتوانند تفاوت و افتراق آنها را بخوبی تشخیص دهند و گمان كنند سفیدی موجود ناشی از برگشت شیر از معده به دهان نوزاد است.

یكی از معمول‌ترین راه‌های تشخیص اولیه آن در بین بعضی از مادران این است كه بدانند برفك دهان بسختی كنده می‌شود و پس از كندن آن رنگ محل به قرمزی تمایل دارد. گاهی ممكن است كندن برفك به مختصر خونریزی در محل بینجامد.

در صورتی كه مادر دچار عفونت مهبل باشد نوزادان در حین خروج از مجاری زایمان و نواحی مونیلیاز واژینال، احتمال ابتلا به آن و ظهور برفك را طی چند ساعت تا یك هفته پس از تولد تجربه خواهند كرد.

انتقال قارچ ممكن است از طریق آغشته شدن به مخاط دهان نوزاد در این حین نیز رخ دهد. گاهی مجرای زایمان پاك و عاری از عفونت است اما تماس با لوازم آلوده نوزادان مبتلا در بخش‌های نگهداری كودكان تازه به دنیا آمده طی ساعات اولیه تولد، احتمال ابتلا به آن را تقویت می‌كند. گاهی عفونت، به روده باریك راه می‌یابد و سبب درماتیت یا كهیر شده، با بررسی پوشك مشخص می‌شود.

اگر شیرخوارتان به این عفونت دچار شده نگران نشوید. برفك دهان قابل درمان است و با معاینه و درمان تحت نظر پزشك، همراه با استریل كردن مداوم وسایل دهانی فرزند اعم از پستانك، دندانگیر، شیشه شیر و... تا زمانی كه حنجره، دستگاه تنفسی و لوله گوارش درگیر بیماری نباشد، بهبودی بهتر و سریع‌تر حاصل می‌شود.

در گذشته درمان برفك با تجویز آنتی‌بیوتیك صورت می‌گرفت اما مصرف آنتی‌بیوتیك احتمال به هم خوردن تعادل طبیعی ارگانیسم‌های دهان را به همراه دارد و از سوی دیگر، احتمال دارد آنتی‌بیوتیك‌ها زمینه‌ساز بروز برفك حتی در بزرگسالان شود بنابراین، پزشكان از داروهایی مثل نیستامین برای درمان آن استفاده می‌كنند.

در صورت اهمال در ضدعفونی كردن وسایل تغذیه نوزاد امكان بی‌اثر كردن مبارزه و عدم درمان وجود دارد . از همین رو برای مداوای بیمار استفاده از پستانك و شیشه شیر برای كودكانی كه مادرانشان بخوبی وسایل را ضدعفونی نمی‌كنند طی دوره درمان ممنوع می‌شود.

از محلول‌های پراكسید هیدروژن نیز برای شست‌وشوی و ضدعفونی كردن دهان در برابر گسترش قارچ استفاده می‌شود اما باید دقت كرد كه در پدید آمدن و گسترش برفك دهان نوزاد، نوك پستان مادر هم طی روند شیر دادن آلوده می‌شود.

در این صورت، برای كاهش اثرات و عوارض این بیماری، مادر هم باید پس از مشورت با پزشك با محلول جوش‌شیرین پستان خود را شست ‌و شو داده یا از داروهای ضدقارچ به توصیه پزشكان استفاده كند تا در روند درمان تأخیری حاصل نشود و جلوی ایجاد زخم، درد یا سوزش نوك پستان نیز گرفته شود.

برفك با معاینه و تحت نظر پزشك متخصص اطفال حتی زمانی كه حنجره، دستگاه تنفسی و لوله گوارش هم درگیر بیماری شده باشد، بهبود می‌‌یابد؛ البته بهتر است درمان در مراحل اولیه انجام شود.

در صورت تجویز نیستامین از سوی پزشك توجه كنید كه نباید آن را در دهان كودك ریخت، برعكس طوری باید از آن استفاده كرد كه تمام بخش‌های دهان به دارو آغشته شود.

برخی به این منظور گاز استریل را دور انگشت كاملا تمیز خود پیچیده، با آن دارو را در همه نواحی دهان كودك پخش می‌كنند كه موثرتر است.

این دارو باید حداقل یك هفته پس از برطرف شدن ضایعات هم استفاده شود و هیچ‌گاه تا چهل دقیقه پس از استفاده نباید اثرش را با شیردهی و تغذیه از بین برد.استریل كردن مداوم وسایل دهانی و تغذیه‌ای كودك، تنظیف و مراقبت مادر از نوك پستان و نواحی اطراف آن الزامی است.

یكی از راه‌های ضدعفونی كردن لوازم شیردهی، جوشاندن آنها به مدت 15 تا 20 دقیقه در حرارت بالای 55 سانتی‌گراد است.

مادر همواره باید دست‌های خود را بویژه پیش از شیر دادن یا تغذیه كودك با مواد پاك‌كننده یا ضدعفونی‌كننده بشوید.

یادتان باشد برای درمان بیماری‌های كودكان یا نوزادان، هیچ‌گاه سرخود اقدامی نكنید و حتما تجویز و توصیه پزشك را مد نظر قرار دهید.


منبع:بیتوته
سه شنبه 7/8/1392 - 10:1
اطلاعات دارویی و پزشکی

 
 

دارهای گیاهی

 

 

به داروخانه‌ی مادربزرگ‌ها خوش آمدید!


هیچ وقت داروهای تجویزی مادربزرگ‌ها را دست کم نگیرید! برخی از این داروها تأثیر بسیار خوبی روی دردهای روزمره از قبیل بی‌خوابی، روماتیسم، زکام، سوختگی یا تب دارند، آن هم به شیوه‌ای کاملاً طبیعی و بدون این که سلامتی‌تان را به خطر بیندازند.


 

ریحان برای رفع آفت‌ها

 

آفت‌ها، این زخم‌های کوچک دهانی، زندگی را به کام انسان تلخ می‌کنند. گاهی پیش می‌آید که به مدت 1 هفته یا بیشتر باعث درد و عذاب شوند.

 

اما با وجود این، گیاهی مثل ریحان این مشکلات را پایان می‌دهد.

 

می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که ریحان خواص ضدعفونی کنندگی و ضدالتهابی دارد. این گیاه به نابودی میکروب‌های دهان کمک کرده و زخم‌ها را تسکین می‌دهد. نتایج پژوهشی که در سال 2007 در روزنامه‌ی Herbal Pharmacotherapy به چاپ رسید، حاکی از آن است که ریحان خواص ضدباکتریایی دارد.

 

طریقه‌ی مصرف: کافی است چند برگ ریحان خام را بجویید یا این که 100 گرم ریحان را با یک لیتر آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید وبا این جوشانده غرغره کنید و روزانه چندین بار این کار را تکرار کنید تا آفت‌ها به طور کامل برطرف شود.

 

 

زغال اخته برای مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری

 

صدها سال است که از این گیاه برای درمان عفونت‌های مجاری ادرار استفاده می‌شود.

 

آب زغال اخته چسبندگی باکتری‌های پاتوژن (E.coli) به مخاط دستگاه ادراری را (به ویژه در زنانی که از بیماری‌های عفونی مزمن رنج می‌برند) کاهش می‌دهد. یک پژوهش کانادایی که در سال 2002 روی 150 زن انجام گرفت نشان می‌دهد که یک سال استفاده از این گیاه بیماری‌های عفونی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.


میزان مصرف: برای بهره مندی از خواص این گیاه باید روزانه 500 میلی‌گرم آب زغال‌اخته غلیظ نوشیده شود.


شوید برای حالت تهوع

 

در طول قرن‌های متمادی از شوید در ترکیب غذاهای هضم کننده استفاده می‌کرده اند. دانه‌های شوید روی عضلات لیز روده اثر گذاشته و مانع از اسپاسم روده‌ای می‌شود. این گیاه همچنین حاوی پتاسیم است که باعث تحریک عملکرد دفع می‌شود.

 

طریقه‌ی مصرف: برای تهیه‌ی جوشانده‌ی شوید برای هر فنجان آب جوش دو قاشق چای‌خوری تخم شوید بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. روزانه 3 فنجان بیشتر از این دم کرده ننوشید.

 

شوید خاصیت مدری بالایی دارد. همچنین می‌توانید چند دانه‌ی شوید را بجویید تا حالت تهوع‌تان برطرف شود.

 

 

گل گاوزبان تب را کاهش می‌دهد

 

گیاه گل‌گاو‌زبان تب‌بر بسیار موثری محسوب می‌شود. این گیاه دارای خواص عرق‌زایی و ضدالتهابی نیز می‌باشد و در صورت بروز تب، به وسیله‌ی تعریق، دمای بدن را تنظیم می‌کند.

 

میزان مصرف: 25 گرم گل گاوزبان را در یک لیتر آب به مدت 2 دقیقه بجوشانید و سپس اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و میل کنید. شما می‌توانید روزانه 3 الی 4 بار، یک فنجان از این دم کرده میل کنید.

 

چنانچه تب بیش از 48 ساعت به طول بینجامد یا علائم دیگری از قبیل سرفه یا استفراغ به همراه داشته باشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.


برای سوختگی زود به سراغ عسل بروید

 

علاوه بر این‌که عسل خواص ضدعفونی کنندگی دارد در درمان سوختگی نیز موثر عمل می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که عسل خواص نرم کنندگی دارد. به عبارت دیگر پوست سوخته را تسکین داده و نرم می‌کند. همچنین باعث ترمیم جای زخم می‌شود. یک پژوهش نیوزلندی که در سال 2008 انجام گرفته ثابت کرده است که عسل بهبودی سوختگی‌های سطحی را تسریع می‌بخشد.

 

طریقه مصرف: به مدت چند دقیقه جای سوختگی را زیر آب سرد بگیرید و عسل را روی ناحیه‌ی دردناک بمالید و سپس پانسمان کنید. اگر سوختگی شدید و همراه تاول‌های زیادی باشد یا روی نقاط حساس بدن مثل صورت، دست‌ها و دستگاه تناسلی رخ دهد بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.


آواکادو پوست را مرطوب می‌کند

 

آب و هوای خشک، باد و صابون پوست را خشک می‌کنند. در مقابل این قبیل آسیب‌ها، مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند کار ساز باشد. علاوه بر این، گیاه آواکادو تأثیر زیادی روی زیبایی و لطافت پوست بر جای می‌گذارد. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که آواکادو سرشار از اسیدهای چربی است که پوست را تغذیه می‌کند.

 

همچنین این گیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به بدن کمک می‌کند تا با پیری پوست مقابله کند و مس موجود در آن برای احیای بافت‌های پوستی مفید است.

 

دارهای گیاهی

 

 


اکالیپتوس برطرف کننده‌ی زکام

 

اکالیپتوس، زکام ویروسی و نه آلرژیک را تسکین می‌دهد. به خاطر این که در یکی از ترکیبات این گیاه ماده‌ای به نام اوکالیپتول وجود دارد که دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی می‌باشد. همچنین اکالیپتوس باعث روان شدن ترشحات می‌شود.


طریقه‌ی مصرف: 50 گرم گیاه اکالیپتوس را داخل یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. روزانه 2 مرتبه از این جوشانده میل کنید. همچنین می‌توانید با این محلول بخور دهید.

 

اگر زکام بیش از 2 هفته به طول بینجامد و یا همراه با تب باشد باید به پزشک مراجعه شود. توجه داشته باشید که اکالیپتوس برای کودکان زیر 6 ماه و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.


برای بی‌خوابی، جوشانده‌ی زیرفون کارساز است!

 

اگر بی‌خوابی دارید یا از اختلالات خواب رنج می‌برید و می‌خواهید شب آرامی بگذرانید یک فنجان جوشانده‌ی زیرفون یا تیول می‌تواند کارساز باشد. گل‌های درخت زیرفون مرکب از الکل‌های ترپنیک و ترکیبات آلی هستند و این ترکیبات مسکن و آرام بخش سیستم عصبی مرکزی‌اند.

 

طریقه‌ی مصرف: مقداری گل زیرفون را به مدت 5 دقیقه در آب جوش دم کنید و تا زمانی که بی‌خوابی‌تان رفع نشده باشد قبل از شام و قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان از این جوشانده میل کنید.


جو دو سر؛ تسکین دهنده‌ی روماتیسم

 

جو دو سر به تسکین روماتیسم، این بیماری دردناک مفاصل کمک می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه جو دو سر دارای سیلیسیوم گیاهی و پلی‌فنل‌هایی است که خواص ضد التهابی دارند.

 

بر اساس نتایج پژوهش‌های متعدد، جوی دو سر از تولید هورمون‌های پروستاگلندین که باعث ایجاد التهاب می‌شوند پیشگیری به عمل می‌آورد.

 

طریقه مصرف: هر روز تا بهبود علائم بیماری، 150 گرم جو دو سر را با 3 لیتر آب به مدت 1 ساعت بخیسانید. سپس به مدت 10 دقیقه بجوشانید و بعد از صاف کردن محلول، آن‌را به وان حمام بریزید که با آن حمام کنید.

 

درخت انجیر؛ خداحافظ زگیل


وجود زگیل روی پوست واقعاً عذاب آور است. آن‌ها بی وقفه زیاد و تکثیر می‌شوند اما درخت انجیر کمک می‌کند تا از شرشان خلاص شوید.

 

شیره‌ی درخت انجیر حاوی آنزیم‌های نابود کننده زگیل‌هاست.


طریقه‌ی مصرف: برگ‌های انجیر را نصف کرده و شیره‌ی آن‌را روی زگیل‌ها بمالید. تا محو شدن کامل آن‌ها هر صبح و شب این کار را تکرار کنید.

 منبع:بیتوته

سه شنبه 7/8/1392 - 10:0
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته